Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpråd smidig projektor

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 december 2017 - 14:52

xzyforanixz
  • xzyforanixz
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hjälp! Jag är totalt lost i projektorjungeln, så himla många modeller att välja bland!

Mitt case:
Kommer ställa undan projjen när jag inte använder den, så den får gärna vara smidig att ta fram (liten, lätt) och köra igång (auto corrections för vinklar, fokus). Tänker mig att köra chromecast (helst inbyggd eller semiinbyggd som några av viewsonics modeller) och ljud ut via bluetooth (helst inbyggd, men typ taotronics 3.5 mm till bluetooth är väl ok i värsta fall).

Jag kommer projicera direkt på väggen som är offwhite, snudd på gul. Tyckte jag såg någon tillverkare (benq?) som påstod sig ha auto correction för sånt. Stämmer det? Funkar det? Klart plus i så fall.

Rummet är inte mörklagt men är naturligt ganska mörkt och kommer mestadels kolla after dark, så mellanmycke lumen räcker säkert.

Önskar givetvis så god bildkvalle som möjligt under dessa förutsättningar (dvs jag betalar gärna lite extra för full hd, å bra bild helt enkelt) men jag förväntar mig givetvis inte perfektion (då hade jag inte projicerat direkt på en semigul vägg...).

Budget: 10k (men givetvis är billigare bättre om de sista tusenlapparna bara ger marginella bildförbättringar)

Sammanfattningsvis, + för:
Lätt och smidig
Auto correction för färgad vägg
Auto correction för skev bild
Autofokus
Anpassning för chromecast
Bluetooth
2000+ lumen?
1080p
Billigare än 10k

#2

Postad 23 december 2017 - 18:42

MarcusGen
  • MarcusGen
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

är den inte lättare om du köper en projje och ställer in bilden efter vinkel, färg etc. Sen när du har den "perfekta" bilden med rätt vinklar osv kan du ju markera var fötterna ska stå, om det nu är på ett bord eller whatever med t.ex. nagellack eller tejpbitar. 

 

Du kommer få bilden på samma plats varje gång och färgen ställer du bara in en gång så det passar dig. Självklart får du ställa undan den lite försiktigt så inställningarna för linserna inte ändras.



#3

Postad 24 december 2017 - 01:42

xzyforanixz
  • xzyforanixz
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Det är en möjlighet, men jag måste nog införskaffa en ny möbel att göra detta på i så fall. Soffbordet som jag tänkt ställa den på flyttas dagligen av min dotter.

Men är det inte detta som automatic keystone correction löser?

#4

Postad 24 december 2017 - 06:59

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0

Jag rekommenderar inte en sådan lösning om du inte ska projicera på olika ställen. Det blir ytterligare en tröskel och trösklar tenderar till underutnyttjande.

 

Varför kan du inte ställa en projektor / montera en projektor på en hylla på väggen? Köper man en proj med mycket lense-shift så brukar man kunna rådda ihop de flesta situationer.

 

Kombinera med en motordriven duk och du kommer att använda projektorn betydligt mer än annars.



#5

Postad 02 januari 2018 - 15:06

xzyforanixz
  • xzyforanixz
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Med MarcusGens tips i åtanke (allt behöver inte vara auto så länge jag ställer projektorn på samma ställe och projicerar på samma gula vägg), samt lite mer lärdom om throw ratio osv så landade jag i att följande var det viktigaste för mig:

Liten och smidig
Short throw
Bluetooth
Horisontell och vertikal bildsjustering (lens shift eller keystone)
Möjlighet att justera färgerna
1080p
Minst 2000 lumen
Max 10000 kr

Det finns inte många projketorer som uppfyller alla dessa krav, de flesta faller på att de inte har bluetooth (märkligt tycker jag). Jag hittade två uppfyllde samtliga krav, Acer Z650 och Epson EH-TW5650.

Avgörandet för mig var att Acer Z650 har kortare projiceringsavstånd så jag kunde få bilden precis så stor som jag önskade. Den hade också riktigt bra inbyggda högtalare, vilket jag ser som ett stort plus. Det finns förprogrammerade färgprofiler för färgade väggar (inkl gul). Bildkvaliteten är utmärkt och man fick en schysst väska med. Dock så är den svart och röd!! Vad var sannolikheten för det!? Jaja, hade ju planerat förvara den i garderoben som tur är.

Epson EH-TW5650 har några fördelar som jag kan nämna för den som står inför liknande val. Den är lite mer flexibel med lite vertikal lens shift och 1.6 zoom vs 1.1 för Acer. Den har inbyggd wifi med stöd för miracast, Acer Z650 måste kompleteras med dongel för detta. Den är även 1000-2000 kr billigare. Fläkten är enligt spec lite tystare i eco mode. Dock så tror jag att den europeiska modellen inte har bluetooth(!), medan den asiatiska version har det...

Några andra alternativ som jag kollade på:
LG hf80ja +laser +liten +wifi +auto keystone +tyst -lite info -för dyr
Wowoto T8E +väääldigt liten +wifi -500 lumen -okänt märke



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.