Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projektor till mitt första biobygge

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 januari 2018 - 15:56

Unregistered6b83c7ec
  • Unregistered6b83c7ec
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag har i fler månader nu hållit på att spara och köpa till mitt första biorum. Ljudanläggning är köpt och nu är det dags för projektor.
Jag kommer att köpa en Stewart Firehawk G3 92 tum och jag letar nu en projektor till den.
Rummet är ett med ljusinslätt men har satt en rullgardin plus persienner för fönstren som jag kan använda. Kortsidorna där bilden ska projiceras är svart medan långsidorna är vita samt att taket också är vitt. Projiceringaavståndet som jag kollade är ungefär 4 m och det är inga problem då långsidan på rummet är ca 6 m. Är det för kort avsntånd på sittavståndet på ca 290 cm?
Jag har funderat på sony hw45 efters jag gillar "lugnet" i bilden. Skulle den funka eller finns andra alternativ?

#2

Postad 13 januari 2018 - 18:47

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0

Köp en ReAct om du skall ha en HC-duk så lägger du de som blir över på en bättre proj :-) *

 

 

 

*Min personliga åsikt**

 

** Jag skulle dock köra vit duk ändå :-P


Redigerat av Jokkmokksjocke, 13 januari 2018 - 18:48.


#3

Postad 13 januari 2018 - 20:10

Unregistered6b83c7ec
  • Unregistered6b83c7ec
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Tack för svar, vad jag läst så ska man hellre välja bättre duk och en lite sämre projje än tvärtom. Eller är det bara en personlig åsikt? Ska ändå ha duken längre än projjen är det tänkt så därför jag frågar.
Är det pga att det vita kan bli grådaskigt du anser att jag bör köra på en vit duk istället för en hc?

#4

Postad 13 januari 2018 - 20:47

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0
Om du vill lägga mer pengar på duken så kika på DNP Supernova 08-85 istället. Firehawks största fördel är att den trycker tillbaka mer ljus och det behövs knappast med en så pass liten duk med dagens projektorer.

Men bäst är att du åker och tittar själv vad just du tycker för det finns inget rätt eller fel.

Annars tycker jag som Jocke, hellre ReAct med bättre proj än Firehawk.

Vit duk väljer du om du är känslig för shine och vinjettering. Men DNPn ger nästa inga bieffekter så den går oftast hem även för den mest kritiske bildnörden.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#5

Postad 13 januari 2018 - 21:16

Unregistered6b83c7ec
  • Unregistered6b83c7ec
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Anledningen till just firehawk att jag ska köpa en begagnad av en kompis till ett förmånligt pris och det är rätt mycket billigare än en ny react, vill inte lägga 25k på en duk som dnp :) Bör jag fortfarande köpa en react till ett dyrare pris? Jag har givetvis kollat firehawk som jag gillade och hade väldigt bra bild i just dom förhållandena, men då har jag inte kollat en dnp heller utan har bara jämfört med vita dåliga märken som kingpin som jag inte vill lägga en krona på.

#6

Postad 14 januari 2018 - 00:12

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
FH är en grym duk! För samma peng tycker jag inte du ska överväga en React.
Det tar inte ifrån Reacten någonting då det är en ruskigt prisvärd högkontrastduk som gör ett väldigt bra jobb i suboptimala miljöer men du får både mer tryck, skarpare bild och bättre hantering av oönskat ljus med FH.

Det du däremot får med både React och FH är hotspotting och shine. Du kommer förmodligen se mer glitter i FHn men du kommer uppleva React mörkare från sidan. Vill man slippa detta så är DNP 08-85 the way to go. Då får man högkontrastegenskaperna fast utan shine och hotspotting. Detta för att man använder en vit väv i botten medan FH och React kör på silver för att boosta kontrasten.
DNP 23-23 har dock silverväv i botten så den kan man se lite mer bieffekter i. Fördelarna med silver är att de klarar tuffare miljöer med mer ströljus innan de vattnas ur.

Det bästa är att kolla själv och det har du ju gjort så jag tror FHn blir grym för dig!
Hade spanat in Sony HW45 och Epson TW7300 om jag varit i din situation. Men se till att kolla innan köp då en iris att justera ljusstyrkan med kan vara väldigt trevligt i miljön och bildstorleken du beskriver!

Med vänlig hälsning, Jacob

#7

Postad 14 januari 2018 - 12:35

Unregistered6b83c7ec
  • Unregistered6b83c7ec
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Tack för utförligt svar, colamannen! :)
Jag kör på firehawken.
Iris att justera ljusstyrkan har inte hw45, va? Har hw65 det så att hag bör köra på en sådan istället?
Epson lät intressantdå den har hdr och fejk 4k, fast står den sig bra mot sonyn eller låter det bara bra så är den inte ens skarpare eller bättre färger än sony ändå?

#8

Postad 14 januari 2018 - 12:51

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Projiceringaavståndet som jag kollade är ungefär 4 m och det är inga problem då långsidan på rummet är ca 6 m. Är det för kort avsntånd på sittavståndet på ca 290 cm?
Jag har funderat på sony hw45 efters jag gillar "lugnet" i bilden. Skulle den funka eller finns andra alternativ?

 

 

Jag har kört ett antal projektorer från ca 4 meter ilns/duk på bl,a 100" och sitter allt mellan 2.5-4.0 meter passar oss fint :) Det bästa är naturligvis att du åker och kikar själv, men Epson TW7300 skulle jag personligen välja bort för dålig kontrast. Om du gillar Sony´s bildkaraktär och inte bryr dig om 4k så skulle jag gå på en Sony faktiskt utan tvekan :)


Redigerat av mcmike, 14 januari 2018 - 12:51.


#9

Postad 14 januari 2018 - 13:04

Unregistered6b83c7ec
  • Unregistered6b83c7ec
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hej mcmicke, det låter kanon!
Visst råder man bot på hotspotting genom att lins lite längre från duk? För då lär jag kunna råda bot på det i alla fall.
Jo, 4k får nog vänta ett tag för det är lite väl saftigt pris på bra sådana verkar det som. Frågan är då en hw45 eller 65, har nån av dom justerbart iris så man kan justera ljusstyrkan som colamannen sa?

#10

Postad 14 januari 2018 - 13:08

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Frågan är då en hw45 eller 65, har nån av dom justerbart iris så man kan justera ljusstyrkan som colamannen sa?

 

 

Jag har haft både hemma och visst hjälpte irisen till där. Skulle under mina förutsättningar aldrig välja en utan, trots ett icke ljus kontrollerat rum :)  Var bor du?



#11

Postad 14 januari 2018 - 15:34

Unregistered6b83c7ec
  • Unregistered6b83c7ec
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Okej, för hw65 var inte mycket dyrare så i så fall kör jag på en sådan om dom har ljusterbart. Trodde det inte var någon större skillnad mellan de två, men nu vet jag bättre :)

Jag bor i Edsbyn, Hälsingland så är en bit till närmaste hifi som har projektor osv.
Bör man förresten måla taket matt svart? Såg även någon här i galleriet som satt som en ram och klätt in i sammet och satt den framför projektorn i taket. Låter det som en bra idé?
Eller spelar det ingen roll om man har en hc-duk?

#12

Postad 14 januari 2018 - 16:42

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Okej, för hw65 var inte mycket dyrare så i så fall kör jag på en sådan om dom har ljusterbart. Trodde det inte var någon större skillnad mellan de två, men nu vet jag bättre :)

 

 

Härliga Hälsingland :)  Det finns en begagnad HW65:a nyss utlagd här på köp och sälj annars..Inte när det är ljust, men vid film kvällstid/mörktlagt är den ställbara bra :)

 

https://www.minhembi.../marknad/370916

 

Bör man förresten måla taket matt svart? Såg även någon här i galleriet som satt som en ram och klätt in i sammet och satt den framför projektorn i taket. Låter det som en bra idé?
Eller spelar det ingen roll om man har en hc-duk?

 

Du har ju bestämt dig för duken, så du får testa lite framöver vad du själv tycker passa er utifrån era förutsättningar :)  Jag har inget behov av något svart tak här hemma, även om det nog kanske skulle förbättra kontrasten lite grann yterliggare :rolleyes:


Redigerat av mcmike, 14 januari 2018 - 16:44.


#13

Postad 14 januari 2018 - 19:02

Unregistered6b83c7ec
  • Unregistered6b83c7ec
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Ja, såg det :D Fast jag köper nog hellre en alldeles ny eftersom det inte är sådan stor skillnad på pris samt att jag då får 3 års garanti då istället för ett mindre osv. Så kan jag köra en avbetalningsplan dessutom :)

Ja, får väl se hur det blir. Lite trist att måla och sen gör det inte så mycket i slutändan :D

Jamen dåså har jag bestämt mig för firehawk och en hw65. Tack för att ni varit så hjälpsamma. Hoppas jag blir nöjd med en projektor då jag haft tv i alla år!

#14

Postad 14 januari 2018 - 22:02

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Ja, såg det :D Fast jag köper nog hellre en alldeles ny eftersom det inte är sådan stor skillnad på pris samt att jag då får 3 års garanti då istället för ett mindre osv.

 

 

Ja det hade jag med gjort faktiskt! Sony prime är bra att ha att göra med, om ev fel skulle uppstå :) Jag vet :rolleyes:

 

 

Ja, får väl se hur det blir. Lite trist att måla och sen gör det inte så mycket i slutändan :D

 

 

Det är ju det som blir lite kul, att kunna testa lite själv hemma vad som blir bäst :)

 

 

Jamen dåså har jag bestämt mig för firehawk och en hw65.  

 

 

Snabba puckar :rolleyes:  Måste fråga vad din kompis körde för projektor mot duken?

 

 Hoppas jag blir nöjd med en projektor då jag haft tv i alla år!

 

 

Jag har inte haft tv på många år och saknar det inte alls! Du får återkomma, speciellt nu när du köpt lite "blint" :) Kom bara ihåg att Sony´n klarar 92" max 4,28m lins/duk..!


Redigerat av mcmike, 14 januari 2018 - 22:23.


#15

Postad 15 januari 2018 - 19:22

Unregistered6b83c7ec
  • Unregistered6b83c7ec
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Ja det hade jag med gjort faktiskt! Sony prime är bra att ha att göra med, om ev fel skulle uppstå :) Jag vet :rolleyes:

 

 

 

Det är ju det som blir lite kul, att kunna testa lite själv hemma vad som blir bäst :)

 

 

 

Snabba puckar :rolleyes:  Måste fråga vad din kompis körde för projektor mot duken?

 

 

Jag har inte haft tv på många år och saknar det inte alls! Du får återkomma, speciellt nu när du köpt lite "blint" :) Kom bara ihåg att Sony´n klarar 92" max 4,28m lins/duk..!

Det var en benq han hade som han sålde när han nu ska sälja duken, fast kommer inte riktigt ihåg vad mer än benq det var. Tykcte inte om den värst mycket :)

Ja, absolut! HAr suktat efter projektor ända sedan tonåren så det blir kul att se om det blir som man alltid hoppats på! :)
Okej, blir det för lite ljus om man har den längre bak än 4,28?



#16

Postad 15 januari 2018 - 20:13

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Okej, blir det för lite ljus om man har den längre bak än 4,28?

 

 

Nej däremot får du bilden utanför duken :)



#17

Postad 15 januari 2018 - 22:06

Unregistered6b83c7ec
  • Unregistered6b83c7ec
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Nej däremot får du bilden utanför duken :)

Jaha, det var på det viset. :rolleyes:





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.