Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Baffelvägg till fronten

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 november 2018 - 08:41

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Funderar på hur jag skall bygga den främre baffelväggen.

Idag är den främre väggen en bärande vägg konstruerad av gips/reglar och den angränsar till vardagsrummet.

Jag hade tänkt sätta ljuddämpande material i tak hörnen samt vägg hörnen (basstraps) Det blir isolerskivor med 5000 kPa s/m2 och bredden ligger väl runt 500mm per sida.

 

So far so good :)

 

Men för att ljuddämpa mer in till vardagsrummet tänkte jag då bygga en baffelvägg som jag samtidigt kan fälla in högtalarna i.

Men så läste jag om tripple leaf principen som säger att om jag lägger till en skiva gips till så kommer det bli värre eftersom jag redan har en vägg bakom.

Men att med tillräckligt mycket luft mellan så var det ok.

Vet inte hur jag fick fram det just nu, men 160mm utrymme mellan väggarna skulle vara OK så att ljudet inte började förstärkas i stället.

Och den ytan kan jag dessutom isolera med mer ljuddämpande material.

 

Men om jag bygger en komplett vägg, är det inte dumt att placera basstrapsena bakom den då? Eftersom jag bygger en ny vägg så bör ju basen samlas i de "nya hörnen" och basstrapsena inte fungerar som basstraps utan bara som ljuddämpande?

Min tanke var att bygga ett ramverk i stället där det är öppet på sidorna, mot golv samt mot tak. Göra denna "mindre vägg" styv så att jag kan fälla in högtalarna men så att basen kan flöda in bakom/ovanför och avta.

 

Bifogar en enkel skiss på hur jag tänkt från början med baffelväggen, där duken är så att säga, infälld i väggen.

 

Någon som har förslag på vad som är bäst eller hur ni hade gjort?

Väggarna är inte uppe än så jag har massor med tid att ha ångest över detta delikata problem :)

 

Bifogad fil  20181115_082035.jpg   99,81K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Sintei, 15 november 2018 - 13:57.


#2

Postad 11 december 2018 - 14:11

_digital_
  • _digital_
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Det var ett tag sen du skrev nu, men jag är i en liknande sits. Mitt rum är endast 3,6x2,85. Duken och högtalare är på kortsidan. Jag har fått tag på duk så jag ska göra en ramspänd AT duk. Jag kan däremot inte bygga en baffelvägg då jag behöver komma åt elektronik och kablar bakom duk. Hänger nog duken på gångjärn så jag kan fälla upp den. Sen har jag som du tänkt göra basfällor i hörnen och eventuellt i taket. Duken blir ca 70 cm från vägg då jag vill ha ner den framför ett par 18” tums subbar jag har där. Ytterligare en anledning för mig att inte bygga en baffelvägg är att rummet nästan skulle bli kvadratiskt vilket inte är så lyckat akustiskt.

#3

Postad 11 december 2018 - 14:59

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Ytterligare en anledning för mig att inte bygga en baffelvägg är att rummet nästan skulle bli kvadratiskt vilket inte är så lyckat akustiskt.

Jag bollar fortfarande med olika idéer för vad som är bäst. Jag tror jag gör en komplett baffelvägg först med isolering bakom. Gör en kontroll av akustiken och ser problemområdena. Om det är för mycket bas kan jag alltid slitsa upp spår på sidorna så att väggen blir en helmholtz resonator i stället :)

 

18 tums subbar? Herregud  :ph34r:  :D



#4

Postad 11 december 2018 - 23:12

_digital_
  • _digital_
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Ja, subbarna låter bra, men placeringsmässigt så är det inte så lätt :) men det blir nog bra nu när jag får duken framför. Har du bestämt vilken isolering du tänker använda till basstrapsen?

#5

Postad 12 december 2018 - 06:58

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Enligt de som kan så skall visst isoleringen från Byggmax vara utmärkt. https://www.byggmax....-37-ursa-p16105
Hyffsat billigt per hörn blir det så jag är nöjd.

#6

Postad 13 december 2018 - 13:13

_digital_
  • _digital_
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Ok det låter bra, får ta och räkna på hur mycket som behövs. Om jag förstått det rätt så kapar man till skivorna i den dimension man behöver och lägger dem ovanpå varandra? Behöver väl bygga ett ramverk också för att stabilisera upp det antar jag.

#7

Postad 13 december 2018 - 14:20

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Precis!

Jag räknade på det, och billigast blir det att köpa 45mm varianten.

Ramverket kan vara av det enklare slaget :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.