Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Otroligt mycket Clouding Sony 65XE9305 ???

568 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 18 februari 2018 - 14:49

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Jag har plasma och led/lcd idag.
Plasman kommer få leva tills den "dör".

Vi kan väl komma överens om att Lcd 2013
Som jag har inte kan mäta sig med en från 2017/18?.

#102

Postad 18 februari 2018 - 15:06

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Vi kan väl komma överens om att Lcd 2013
Som jag har inte kan mäta sig med en från 2017/18?.

ehhh, vet inte om ja håller med, tekniken o värdena på pappret blir bättre...

byggkvaliten och kontrollen, näääää...

min samsung 2015 års modell har ingen clouding, min andersson led tv från 2010 har absolut NOLL clouding... tycker ärligt vissa saker bli bara sämre idag.... de 5 senaste led tv:na jag varit med på hos familj o kompisar(år2017) o installerat, ALLA har haft clouding /bleeding rätt rejält, så pass illa så att jag personligen skulle lämnat tillbaks alla 5...

 

nästa led jag kommer köpa, är jag beredd på att lämna tillbaks, jag skäms inte.... 


Redigerat av hundrakg, 18 februari 2018 - 15:07.


#103

Postad 18 februari 2018 - 15:14

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

de konstiga är: utan o gaffla för mycket om just sonys tv som TS har i detta fallet,

att TS skrev ju som rubrik

Otroligt mycket clouding ..........

 

och att de sedan inte märks i verkligheten trots att han tittar och är kritisk är för mig lite konstigt, jag säger inte att han ser det o hittar på, men hur kan dimming ta bort all clouding på en led som är riktigt illa från början????

de vore intressant o få en teknisk förklaring på detta...



#104

Postad 18 februari 2018 - 15:18

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Håller med om att kvalitén är ett stort problem idag.

#105

Postad 18 februari 2018 - 15:19

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

ja menar: dimming på teknisk nivå borde ju agera utifrån signalen IN, och ej mäta hur de ser ut på panelen. har man då en tv med illa clouding så borde den delen alltid vara ljusare jämfört med andra delar där clouding inte syns... hur kan dimming trolla bort de????


Håller med om att kvalitén är ett stort problem idag.

inte bara med elektronik, även med mycket annat....  tyvärr



#106

Postad 18 februari 2018 - 15:23

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

de konstiga är: utan o gaffla för mycket om just sonys tv som TS har i detta fallet,

att TS skrev ju som rubrik

Otroligt mycket clouding ..........

 

och att de sedan inte märks i verkligheten trots att han tittar och är kritisk är för mig lite konstigt, jag säger inte att han ser det o hittar på, men hur kan dimming ta bort all clouding på en led som är riktigt illa från början????

de vore intressant o få en teknisk förklaring på detta...

Rubriken jag skrev var..."Otroligt mycket Clouding ????" dvs om det var normalt eller inte
 

Jag håller med dig....det är väldigt konstigt och skulle jättegärna själv veta hur och varför.
Det ända jag vet är att jag ser inte cloudingen ÄNNU i alla fall när jag ser på film / tv eller spelar xbox.

Vem vet det kanske syns som du sa i någon scen där det är lite mer grå än svart....och därför skriver jag "Ännu"

Bilden jag ref till i första inlägget så hade jag xboxes på och läget var "grafik" på tv, vilket nog gjorde cloudingen ännu mer tydlig, för så fort jag slog över på "game" mode så försvann det.

Samt så som jag skrev så ljusare min mobil upp bilden så det såg lite värre ut...cloudingen finns men inte så ljust som bilderna visar pga min kamera i mobilen.

Det är just därför jag sitter och tvekar som jag gör, dvs :

1. Cloduingen finns , men ser det inte själv när jag ser på film och tv ...ännu ( tiden får utvisa efter lite mer filmtittande )
2. OM jag ska byta ut den mot en annan, måste jag packa ner allt och köra 10 mil och chansa på att få en bättre ( kan också bli sämre )

Men jag håller med dig hundrakg.... jag skulle med vilja veta hur detta kan vara så... vore intressant att veta :)

Tog igår en ny bild där jag slog över på HDMI4 ( har inget inkopplat där )
Har sänkt exponeringen i photoshop för att försöka få det att se ut så som jag ser det och inte min mobilkamera.
Och få det så ärligt som möjligt.

Detta är lite mer som det brukar se ut. ( Kanske inte exakt men likt )
Men ska verkligen försöka få en bättre bild i kväll...

Texten lyser ju upp runt om , något jag tror heter Blooming eller nått :)

Bifogad fil  C.jpg   37,64K   2 Antal nerladdningar

 


Redigerat av mstoltz, 18 februari 2018 - 15:54.


#107

Postad 18 februari 2018 - 16:00

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

 

Men jag håller med dig hundrakg.... jag skulle med vilja veta hur detta kan vara så... vore intressant att veta :)



 

yepp, vore intressant, om inte för att man lär sig nåt nytt, så kanske led med clouding inte är så farligt  :o ..... ?


sen förstår jag dig till 100%, packa ner en 65a o köra 10 mil är inget man gör bara så där, speciellt OM de ser bra ut när du kollar film :)



#108

Postad 18 februari 2018 - 16:00

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

yepp, vore intressant, om inte för att man lär sig nåt nytt, så kanske led med clouding inte är så farligt  :o ..... ?

 

Ja, jag tror vi är rätt överens där ;)
Att veta hur saker och ting fungerar och varför är alltid bra och veta.....så man lär sig.

Något konstigt är det ju...så mycket vet vi.....
Men du nämnde också för mig att nu har jag bara sett filmer med mörka scener och kanske det syns mer när det kommer någon scener med mer grått i stället.... vi får se ;)



#109

Postad 18 februari 2018 - 16:10

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

de skumma är, på min samsung(som jag förstår det), den har micro dimming pro, och jag har väääldigt lite clouding på den i grunden, men ändå kan jag ana lite i filmer i mörka scener.... den KAN ju vara så att jag inte har min dimming aktiverad(om de nu går att stänga av?), i så fall har jag totalt missat nåt, haha, men de tror jag inte, då jag tycker mig se att den slår in ibland, o de mörka blir svart snabbt.. men men, ska kolla de givetvis nu...

 

Sen kan de ju vara så att din Sony som är en nyare bättre led tv, att den har betydligt fler zoner som din dimming arbetar med, och därför blir de ännu bättre... dock förklarar de inte varför den ljusa "cloudingen" som är bitvis koncentrerad på vissa ställen förvinner när dimming går in? de borde väl alltid vara samma skillnad...  kanske syns mindre desto mörkare de blir?


jag är dock övertygad att du ser det i gråa scener, typ en bakgrund som en grå/blå mörk himmel, kolla noga där..



#110

Postad 18 februari 2018 - 16:19

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Rubriken jag skrev var..."Otroligt mycket Clouding ????" dvs om det var normalt eller inte
 

Jag håller med dig....det är väldigt konstigt och skulle jättegärna själv veta hur och varför.
Det ända jag vet är att jag ser inte cloudingen ÄNNU i alla fall när jag ser på film / tv eller spelar xbox.

Vem vet det kanske syns som du sa i någon scen där det är lite mer grå än svart....och därför skriver jag "Ännu"

Bilden jag ref till i första inlägget så hade jag xboxes på och läget var "grafik" på tv, vilket nog gjorde cloudingen ännu mer tydlig, för så fort jag slog över på "game" mode så försvann det.

Samt så som jag skrev så ljusare min mobil upp bilden så det såg lite värre ut...cloudingen finns men inte så ljust som bilderna visar pga min kamera i mobilen.

Det är just därför jag sitter och tvekar som jag gör, dvs :

1. Cloduingen finns , men ser det inte själv när jag ser på film och tv ...ännu ( tiden får utvisa efter lite mer filmtittande )
2. OM jag ska byta ut den mot en annan, måste jag packa ner allt och köra 10 mil och chansa på att få en bättre ( kan också bli sämre )

Men jag håller med dig hundrakg.... jag skulle med vilja veta hur detta kan vara så... vore intressant att veta :)

Tog igår en ny bild där jag slog över på HDMI4 ( har inget inkopplat där )
Har sänkt exponeringen i photoshop för att försöka få det att se ut så som jag ser det och inte min mobilkamera.
Och få det så ärligt som möjligt.

Detta är lite mer som det brukar se ut. ( Kanske inte exakt men likt )
Men ska verkligen försöka få en bättre bild i kväll...

Texten lyser ju upp runt om , något jag tror heter Blooming eller nått :)

attachicon.gifC.jpg

 

 

 

"Blooming"

 

Ännu en sak jag slipper med OLED



#111

Postad 18 februari 2018 - 16:25

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

"Blooming"
 
Ännu en sak jag slipper med OLED


Du tillför inte så mycket i tråden (frågan om clouding är normalt) med att hacka ner på led hela tiden

#112

Postad 18 februari 2018 - 16:29

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Är sony tv:n led edge?


Ja, jag tror vi är rätt överens där ;)
Att veta hur saker och ting fungerar och varför är alltid bra och veta.....så man lär sig.

Något konstigt är det ju...så mycket vet vi.....
Men du nämnde också för mig att nu har jag bara sett filmer med mörka scener och kanske det syns mer när det kommer någon scener med mer grått i stället.... vi får se ;)

har du provat dessa?

 

https://www.youtube.com/watch?v=qmL2H2WPQL8&feature=youtu.be

 

https://www.rtings.c...cal-dimming.mp4


Redigerat av hundrakg, 18 februari 2018 - 16:27.


#113

Postad 18 februari 2018 - 16:52

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Ja den lyser väl från underkant/överkant istället för hörnen/sidorna.
Jag har testat. Ser bra ut. Man får ju lite blooming runt...det kommer man ju inte ifrån.

Bifogad fil(er)



#114

Postad 18 februari 2018 - 16:53

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Är sony tv:n led edge?

har du provat dessa?

https://www.youtube....eature=youtu.be

https://www.rtings.c...cal-dimming.mp4


Nej tror jag inte.... är det någon inställning eller nått ?

#115

Postad 18 februari 2018 - 16:57

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte om detta spelar någon roll. Men xe9305 är belyst på ovankant och underkant. Således borde de svarta fälten bli mer grå och ha mer clouding? Tror att 9005:an bara är belyst från undersidan.

9005 är bakbelyst.

#116

Postad 18 februari 2018 - 16:58

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Nej tror jag inte.... är det någon inställning eller nått ?

bara kolla på videon, tänkte mest om du såg cloudingen mer på vissa ställen på skärmen... bra test..



#117

Postad 18 februari 2018 - 17:00

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

bara kolla på videon, tänkte mest om du såg cloudingen mer på vissa ställen på skärmen... bra test..

 

Jaha du menar att jag skulle spela upp videon på tv ...he he :)

Ska testa det sen, svärmor är på besök och tittar på en film på nya tv nu :)
 



#118

Postad 18 februari 2018 - 17:07

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Jaha du menar att jag skulle spela upp videon på tv ...he he :)

Ska testa det sen, svärmor är på besök och tittar på en film på nya tv nu :)
 

:D



#119

Postad 18 februari 2018 - 19:11

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

:D


Och nu har frugan den.... trodde det var jag som köpte tv 😁😁😁

#120

Postad 18 februari 2018 - 19:12

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0
En teori om varför clouding kan synas mer i vissa toner än andra är att flytkristallernas läge där gör att ojämnheter i riktningen på ljuset blir mer kritiskt. 🤔

Sedan dimmas nog panelen ned väldigt kraftigt när det inte finns någon källa, vilket kan avslöja skillnader sinsemellan LED:arna i belysningen.

#121

Postad 18 februari 2018 - 20:14

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Är det ngn dom ställt frågorna om dessa problem till tillverkarna eller till typ Sony Sverige om det nu finns. Vore intressant vad deras förklaring är.

#122

Postad 18 februari 2018 - 20:40

Unregistered697ee3ef
  • Unregistered697ee3ef
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0
Kör ni med xe9305 med X-tended Dynamic Range på? För stänger jag av det syns cloudingen betydligt mindre även när local dimming är av.

Redigerat av Unregistered697ee3ef, 18 februari 2018 - 20:43.


#123

Postad 18 februari 2018 - 20:46

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Fast på den bilden ser iaf jag din clouding på vänstra sidan.

Ja det är som jag skrivit.... så länge det inte finns någon källa eller signal så syns det....😉

Men så fort en källa eller signal kopplas på så försvinner det....jättekonstigt.

På den bilden så hade jag satt tv på HDMI4 eftersom jag inte har någon källa / signal på den.

Kör ni med xe9305 med X-tended Dynamic Range på? För stänger jag av det syns cloudingen betydligt mindre även när local dimming är av.


Oj det måste jag kolla

Redigerat av mstoltz, 18 februari 2018 - 20:45.


#124

Postad 18 februari 2018 - 20:54

Unregistered697ee3ef
  • Unregistered697ee3ef
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0

Ja det är som jag skrivit.... så länge det inte finns någon källa eller signal så syns det....
Men så fort en källa eller signal kopplas på så försvinner det....jättekonstigt.
På den bilden så hade jag satt tv på HDMI4 eftersom jag inte har någon källa / signal på den.

Oj det måste jag kolla


Hehe jo såg det därför jag raderade det jag hade skrivit

Ja gör det:)

Och nu har frugan den.... trodde det var jag som köpte tv


Vet hur det är haha. Mina tvilling pojkar på 1 1/2 år har tagit över tvn totalt :D

#125

Postad 18 februari 2018 - 21:05

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Är sony tv:n led edge?


har du provat dessa?

 

https://www.youtube.com/watch?v=qmL2H2WPQL8&feature=youtu.be

 

https://www.rtings.c...cal-dimming.mp4

Testade dessa och nu var det ju lite ljust i rummet men ska testa dom i kväll i mörklagt rum.
Men det såg bra ut , ingen clouding, men som sagt vill testa i total mörker i kväll med ;)

 

Ja den lyser väl från underkant/överkant istället för hörnen/sidorna.
Jag har testat. Ser bra ut. Man får ju lite blooming runt...det kommer man ju inte ifrån.

Ja Blooming kommer man ju inte ifrån, samma för mig ;)

 

Är det ngn dom ställt frågorna om dessa problem till tillverkarna eller till typ Sony Sverige om det nu finns. Vore intressant vad deras förklaring är.

 

Man borde kanske skriva till dom och fråga hur detta kan förekomma, dvs att ingen källa/signal= Clouding.... Källa/signal på= ingen clouding.
Jätteskumt
 

Hehe jo såg det därför jag raderade det jag hade skrivit

Ja gör det:)

Vet hur det är haha. Mina tvilling pojkar på 1 1/2 år har tagit över tvn totalt :D

 

Ha ha ha...ja och frugan som var lite så, "äh behöver väl ingen ny tv" Och svärmor som är totalt tekniskt ointresserad :)



#126

Postad 18 februari 2018 - 21:13

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Vem bryr sig så länge det bara syns i menyer eller utan signal?

#127

Postad 18 februari 2018 - 21:33

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Kör ni med xe9305 med X-tended Dynamic Range på? För stänger jag av det syns cloudingen betydligt mindre även när local dimming är av.


Jag har den på låg eller av :)

Redigerat av mikkiz, 18 februari 2018 - 21:33.


#128

Postad 18 februari 2018 - 21:36

Unregistered697ee3ef
  • Unregistered697ee3ef
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0

Jag har den på låg eller av :)


Sammna här nu efter jag märkt att det för bättrar clouding avsevärt:)

#129

Postad 18 februari 2018 - 21:50

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Hmm... jag provade att slå av och på det men såg inte mycket skillnad

#130

Postad 19 februari 2018 - 05:45

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

  • 651 inlägg
  • 0
Media Markt säljer Sony 65XE9005 för 14990kr!

Finns det någon bättre tv i 15k klass i storlek 65"??

#131

Postad 19 februari 2018 - 09:21

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Media Markt säljer Sony 65XE9005 för 14990kr!

Finns det någon bättre tv i 15k klass i storlek 65"??

 

Så du tänker satsa på 93005 istället för 9305 
Men är det pga vikten som du väljer den eller priset ?

 



#132

Postad 19 februari 2018 - 09:51

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

  • 651 inlägg
  • 0
Priset avgör! Vikten hade ingen betydelse eftersom jag har en stor tv-bänk på 260 cm som klarar 200 kilo haha

XE9305 väger mycket på grund av ljudsystem och en del andra komponenter.

#133

Postad 19 februari 2018 - 09:58

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Vem bryr sig så länge det bara syns i menyer eller utan signal?

Så tänker jag med lite försiktigt  :ph34r:



#134

Postad 19 februari 2018 - 10:37

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Priset avgör! Vikten hade ingen betydelse eftersom jag har en stor tv-bänk på 260 cm som klarar 200 kilo haha

XE9305 väger mycket på grund av ljudsystem och en del andra komponenter.

Då var det ju inga problem med vikten i alla fal :)

 

Så tänker jag med lite försiktigt  :ph34r:

Ja.... Jag tänker som så här:
Det syns inte med källa påkopplad vad jag sett hittills....( kan ju ändra sig, men inget hittills i alla fall )

Ska jag nu packa ner allt och köra 10 mil för att byta och kanske får ett värre ex som det syns på med påkopplad källa...det blir liksom pest eller kolera om man säger som så..;)

Sen är det väl lite som så att nu när man vet om att det finns ( vilket det oftast finns mer eller mindre i dagens LED tv ) så kanske man står medvetet och försöker hitta det i varje mörk scen.... lite psykiskt det där. ;)

 



#135

Postad 19 februari 2018 - 10:57

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

  • 651 inlägg
  • 0
Jag har en annan dilemma!

Ska jag köpa SONY 65XE9005 eller LG 55 OLED B7 för samma pengar??? hahaha
Väntar på experter här som ska ge mig svar. Jag vägrar betala 2-3 tusen extra för snygg design som 65XE9305 har. :)

Sedan vet jag inte heller vilket alternativ är bättre BAKBELYST TV eller KANTBELYST TV??? Man blir TOKIG i TV skogen!!! :D

#136

Postad 19 februari 2018 - 11:04

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Jag har en annan dilemma!

Ska jag köpa SONY 65XE9005 eller LG 55 OLED B7 för samma pengar??? hahaha
Väntar på experter här som ska ge mig svar. Jag vägrar betala 2-3 tusen extra för snygg design som 65XE9305 har. :)

Sedan vet jag inte heller vilket alternativ är bättre BAKBELYST TV eller KANTBELYST TV??? Man blir TOKIG i TV skogen!!! :D

Är i samma sits som du. Vill nog hellre ha oled men betalar ogärna summan de kostar i nuläget.

#137

Postad 19 februari 2018 - 11:38

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Ja.... Jag tänker som så här:

Det syns inte med källa påkopplad vad jag sett hittills....( kan ju ändra sig, men inget hittills i alla fall )

Ska jag nu packa ner allt och köra 10 mil för att byta och kanske får ett värre ex som det syns på med påkopplad källa...det blir liksom pest eller kolera om man säger som så.. ;)

Sen är det väl lite som så att nu när man vet om att det finns ( vilket det oftast finns mer eller mindre i dagens LED tv ) så kanske man står medvetet och försöker hitta det i varje mörk scen.... lite psykiskt det där. ;)

 

Jag förstår tanken och det är väl bara du själv som kan besvara hur mycket du kommer att tänka på det eller hur störd du blir av dessa tankar. Jag själv kunde också ana ett något ljusare parti i ena nedre hörnet på den tvn vi köpte sist för några år sedan. Men efter att jag "kalibrerat" den efter vad jag tycker är en naturlig bild så försvann det mesta på skärm utan signal och när vi tittar på något tänker jag aldrig på det(ser det inte alls). Konstrast och annat var ställt väldigt högt vid köp och förstärkte problemet ytterligare tyckte jag. 


Redigerat av genstruktur, 19 februari 2018 - 11:43.


#138

Postad 19 februari 2018 - 11:54

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Jag förstår tanken och det är väl bara du själv som kan besvara hur mycket du kommer att tänka på det eller hur störd du blir av dessa tankar. Jag själv kunde också ana ett något ljusare parti i ena nedre hörnet på den tvn vi köpte sist för några år sedan. Men efter att jag "kalibrerat" den efter vad jag tycker är en naturlig bild så försvann det mesta på skärm utan signal och när vi tittar på något tänker jag aldrig på det(ser det inte alls). Konstrast och annat var ställt väldigt högt vid köp och förstärkte problemet ytterligare tyckte jag. 

 

Ja tv i övrigt är ju helt otroligt bra och framtid säker med Dolby Vision när detta kommer osv osv...
Bilden är ju riktigt kanonfin vid HD och 4K, samt faktiskt så gör den ett hyfsat bra jobb med vanliga SDR signaler med.

Tankarna går mer och mer att behålla den..... 


Jag har en annan dilemma!

Ska jag köpa SONY 65XE9005 eller LG 55 OLED B7 för samma pengar??? hahaha
Väntar på experter här som ska ge mig svar. Jag vägrar betala 2-3 tusen extra för snygg design som 65XE9305 har. :)

Sedan vet jag inte heller vilket alternativ är bättre BAKBELYST TV eller KANTBELYST TV??? Man blir TOKIG i TV skogen!!! :D

Men det är ju inte bara designen som du betalar ett par tusen extra för vad jag har för mig.... du får ju tex Dolby Vision osv med. ;)

 



#139

Postad 19 februari 2018 - 11:54

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Ja tv i övrigt är ju helt otroligt bra och framtid säker med Dolby Vision när detta kommer osv osv...
Bilden är ju riktigt kanonfin vid HD och 4K, samt faktiskt så gör den ett hyfsat bra jobb med vanliga SDR signaler med.

Tankarna går mer och mer att behålla den..... 

Ja du får fundera lite. Hur många dagar har du på dig innan du måste lämna tillbaka den om du skulle vilja det?



#140

Postad 19 februari 2018 - 12:06

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

man har väl 30 dagars öppet köp....

 

Angående lådan, hur funkar det om man vill packa ner den, går det? är de inte sånna där band runt den som man klipper sönder när man packar upp den?



#141

Postad 19 februari 2018 - 12:29

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Ja du får fundera lite. Hur många dagar har du på dig innan du måste lämna tillbaka den om du skulle vilja det?

30 dagars öppet köp kör Elgiganten med.
Så jag har väl ca 2,5-3 veckor kvar :)

 

man har väl 30 dagars öppet köp....

 

Angående lådan, hur funkar det om man vill packa ner den, går det? är de inte sånna där band runt den som man klipper sönder när man packar upp den?

 

Lådan har inga såna band utan det är först 4 st plastflikar längst ner på lådan som man tar bort, sedan lyfter man upp hela lådan och kvar står tv i ett slags ställ om man säger så :)



#142

Postad 19 februari 2018 - 12:54

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

30 dagars öppet köp kör Elgiganten med.
Så jag har väl ca 2,5-3 veckor kvar :)

 

 

 

Då har du ju lite tid att fundera då!



#143

Postad 19 februari 2018 - 13:11

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Jag har en annan dilemma!

Ska jag köpa SONY 65XE9005 eller LG 55 OLED B7 för samma pengar??? hahaha
Väntar på experter här som ska ge mig svar. Jag vägrar betala 2-3 tusen extra för snygg design som 65XE9305 har. :)

Sedan vet jag inte heller vilket alternativ är bättre BAKBELYST TV eller KANTBELYST TV??? Man blir TOKIG i TV skogen!!! :D

Bakbelyst ger bättre svärta och högre mikrokontrast än kantbelyst

men 45 zoner som kan dimmas ner på 9005an är på tok för få.

Det blir ju stora blaffor i bilden som kan dimmas ner när det är så få zoner.

inte så hög precision där.

 

ska du ha en bakbelyst lcd med högsta kvalitet så skaka fram 26K för en 65" ZD9 istället. (lika bra att slå på stort på engång)

den har över 600 zoner i bilden som kan dimmas ner plus mycket högre ljusstyrka för HDR.

har inte helt siffrorna i huvudet men det var väl 900nits mot 1800 nits ungefär.

Dubbelt så hög ljusstyrka med ZD9an.

 

nu har jag inte jämfört 9005an eller 9305 men jag tvivlar på att svärtan skiljer sig värst mycket mellan dom.

båda glöder nog en hel del jämfört med ZD9an som exempel i ett helt nersläckt rum.

ZD9an tippar jag har lägre svärta än vad din 5090H har idag.

 

Från hdtvtest 

"For example, if there’s bright white text against a black backdrop (for example during the opening credits of Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children), the black background on the Sony KD-65XE9005 wouldn’t go as dark as the 648-zone Sony KD-65ZD9,"

http://www.hdtvtest....01708244494.htm

 

Jag hade valt 9305an framför 9005 för bättre färger med quantum dots men hade ångrat att jag inte slog till på första tvn i listan under istället ;)

 

 

 


Redigerat av sune bejas, 19 februari 2018 - 13:40.


#144

Postad 19 februari 2018 - 13:36

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Bakbelyst ger bättre svärta och högre mikrokontrast än kantbelyst

men 45 zoner som kan dimmas ner på 9005an är på tok för få.

Det blir ju stora blaffor i bilden som kan dimmas ner när det är så få zoner.

inte så hög precision där.

 

ska du ha en bakbelyst lcd med högsta kvalitet så skaka fram 26K för en 65" ZD9 istället. (lika bra att slå på stort på engång)

den har över 600 zoner i bilden som kan dimmas ner plus mycket högre ljusstyrka för HDR.

har inte helt siffrorna i huvudet men det var väl 900nits mot 1800 nits ungefär.

Dubbelt så hög ljusstyrka med ZD9an.

 

nu har jag inte jämfört 9005an eller 9305 men jag tvivlar på att svärtan skiljer sig värst mycket mellan dom.

båda glöder nog en hel del jämfört med ZD9an som exempel i ett helt nersläckt rum.

ZD9an tippar jag har lägre svärta än vad din 5090H har idag.

 

Jag hade valt 9305an framför 9005 för bättre färger med quantum dots men hade ångrat att jag inte slog till på första tvn i listan under istället ;)

 

 

 

 

Har också för mig att jag läst att 9005 är bakbelyst men har allt för få zoner.
Tror att 9305 ( som jag har ) har 3 gånger dubbelt så mycket har jag för mig att jag läst, men kan inte säga till hundra %.

Sedan "tror" jag att 9305 faktiskt är lite bättre ljusstyrka i när man kollar på olika youtube filmer.

Som sagt....9005 är säkert en jättebra tv den med, men känns lite för min del att man köper den så kommer man att ångra sig att man inte la lite mer pengar och fick 9305.

Allt handlar ju lite om vad man kan tänka sig att leva med och leva utan.
Samt hur länge man tänkt ha tv´n och till vad.

 


Redigerat av mstoltz, 19 februari 2018 - 13:52.


#145

Postad 19 februari 2018 - 14:09

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

  • 651 inlägg
  • 0
@Sune bejas

Tack så mycket för fina svaret.
Men, man måste ta hänsyn till frugans smärtgräns också hahaha
Jag fick grönt för 65XE9005 för 15k!
Den slår väl min Pioneer Kuro bildmässigt.
Det enda jag får leva utan är Dolby Vision. Men, den uppdatering som Sony gjorde i USA för DV var ju urdålig har jag läst. Man måste nog göra om, göra rätt den uppdateringen för DV.
När det gäller ljusstyrka då duger väl 900nit. Man sitter inte i en mörk tunnel som är kolsvart när man kollar på TV haha
Själv tittar jag mest på sport!
Netflix, Viaplay och PS4 spel (barn).
Det känns meningslöst att lägga ut 26k för en TV eftersom den TV för 15k ger ju ungefär SAMMA bild! Det är ju små detaljer som skiljer i bilden.
Och vill man ha Dolby Vision då kan man lika gärna köpa någon LG TV eftersom LG klarar ju av ALLA bildformat och ljudformat :) samt DV + HDR10 :)

Det blir svårt beslut för mig.

#146

Postad 19 februari 2018 - 14:09

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

ännu en anledning till att behålla min "gamla" samsung :), 300 zoner o bakbelyst,,,,,den behålls så länge de går, ingen clouding o bra svärta.... men endast 55"....

 

Står också inför samma dilemma när 65" ska köpas, oled nice, men tekniken behöver nog mogna lite till innan man slår till tycker jag.........   sen är jag lite i tankarna att ska man lägga över 20K för en bra 65" och kanske ändå inte vara nöjd, då faller ju tanken på projje direkt... jaja, vi får se..

 

Ok då vet man de med kartongen, minns att när mina polare köpte sina lg oled, då var den band som klipptes väck, sen blev de plötsligt väääldigt svårt att ens tänka att packa ner dom igen, hehe....

 

Synd man inte känner nån på elgiganten eller mediamarkt så pass bra, att man kunde få "låna" hem 2-3 olika TV o testa under helgen, o behålla EN...  :D



#147

Postad 19 februari 2018 - 14:31

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

ännu en anledning till att behålla min "gamla" samsung :), 300 zoner o bakbelyst,,,,,den behålls så länge de går, ingen clouding o bra svärta.... men endast 55"....
 
Står också inför samma dilemma när 65" ska köpas, oled nice, men tekniken behöver nog mogna lite till innan man slår till tycker jag.........   sen är jag lite i tankarna att ska man lägga över 20K för en bra 65" och kanske ändå inte vara nöjd, då faller ju tanken på projje direkt... jaja, vi får se..
 
Ok då vet man de med kartongen, minns att när mina polare köpte sina lg oled, då var den band som klipptes väck, sen blev de plötsligt väääldigt svårt att ens tänka att packa ner dom igen, hehe....
 
Synd man inte känner nån på elgiganten eller mediamarkt så pass bra, att man kunde få "låna" hem 2-3 olika TV o testa under helgen, o behålla EN...  :D

Köp en tv på tre ställen bara :)
Kanske kanske åker in till mediamarkt ikväll och köper en 9005. Känner ett köpsug och det måste ju stillas ;)

#148

Postad 19 februari 2018 - 15:21

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Någon som har kontaktat Sony ang hur det kan komma sig att Cloudingen försvinner när en källa kopplas på ?
Jag har skrivit till dom men inget svar ännu.

Kanske fler som skulle skriva till dom, hade varit intressant varför det blir så .



#149

Postad 19 februari 2018 - 15:42

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Någon som har kontaktat Sony ang hur det kan komma sig att Cloudingen försvinner när en källa kopplas på ?
Jag har skrivit till dom men inget svar ännu.
Kanske fler som skulle skriva till dom, hade varit intressant varför det blir så .

Har kanske nämnt det innan men så är det på min sex år gamla lg lcd också.

#150

Postad 19 februari 2018 - 15:49

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Har kanske nämnt det innan men så är det på min sex år gamla lg lcd också.

 

Nej det minns jag inte att du har nämnt ;)
Alltså att cloudingen försvinner när du kopplar på en källa som tv, film, spel osv ?

För om jag tex sätter den på HDMI 4, vilket jag inte har någon källa kopplat på där, så kan jag se en aning av clouding, men så fort man sätter på en film, spel, eller tv så försvinner det.....jätteskumt.

Frågan är vad det är som gör att det försvinner, dvs hur tekniken lyckas dölja cloudingen ?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.