Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya modeller från NAD. T777, T787

276 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 19 oktober 2016 - 20:32

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Undra hur dom skall fixa till det? Dom har ju inte kontakter så det räcker på lång väg på baksidan på 787. Vet i fn hur dom skall få till 6 kontakter extra på ett kort. Mtap på prissänkningen på 787 känns det mer som om det är en ny modell på g...

Deras svar

 

"När det gäller modulerna så är jag tyvärr osäker på om det kommer att dyka upp ett stöd för DTS X, men däremot så är det en Atmos-modul under utveckling. Vi har dock inte så mycket information om denna just nu. Det lilla jag har lyckats få fram (med reservation för förändringar) är att modulen kommer att komma med Pre-Out för externa högtalare, och att man skall kunna justera de interna slutstegen på förstärkaren så att man kan t.ex. använda ett slutsteg till frontarna istället för ett slutsteg till Atmos-högtalarna och använda de interna slutstegen till till bland annat Atmos."

 

Låter lite som en kompromiss men. Vet inte om någon annan än HiFi klubben sänkt priset. Men tror nog inte Atmos osv är nått för mig ändå. Hyreslägenheter har sina begränsningar...



#152

Postad 19 november 2016 - 14:58

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Senast jag skrev i denna tråden var exakt en månad sedan.

Sedan dess har en NAD t-787 kommit in i mitt hem.

 

Första intryck  Damn vilken jätte kartong, O f****** vad den väger.

 

Nu idag (19/11) orkade jag till slut att koppla in den. Lathet och sjukdom har satt stopp för det innan.

 

Bara lyssnat igenom 2 cd skivor än utan att ljustera något överhuvudtaget.

Kör ljudet analogt till stärkaren från cd-spelaren.

Damn vad bra det låter ihop med mina Dali 107.

 

Ska försöka motivera en riktig inställning senast imorgon men får se hur det går med det.

 

Har dock ett litet problem som jag iofs kan leva med. Kanske försvinner vid riktig inställning.

När man inte spelar något eller det av någon anledning är tyst så hörs ett svagt brum i samtliga högtalare.

kopplade ur RIAAt från väggen men ingen skillnad.

Låter dock som ett trafobrum. Dock väldigt lågt. Någon som har erfarenhet av liknande??



#153

Postad 19 november 2016 - 17:00

Typhoon1611
  • Typhoon1611
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Nope, det enda jag hör från min 785 vid tysta partier är fläktarna.

#154

Postad 19 november 2016 - 17:44

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Fläktarna låter ungefär lika mycket som brummet.

Funderar på om det är ett "jord"brum vet dock inte var det skulle uppstå.

 

De låter inget alls i standby.



#155

Postad 19 november 2016 - 18:39

Typhoon1611
  • Typhoon1611
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Sitter den i ett jordat vägguttag?
Har du några gamla/dåliga singnalkablar anslutet till den?
Är övrig utrustning jordad?

Prova vänd på kontakten i väggen 180 grader en gång.

Vicka lite på kontakterna på singnalkabeln och hör om ljudet ändras.

#156

Postad 15 december 2016 - 14:25

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Verkar vara nytt på gång...758 uppdaterad till v3 med någon form av valbara ingångar för Ft high. Såg även en reklam för Nad i något amerikanskt hifi magasin där även T777 var listad för det.

Dom gör reklam för ultra HD och atmos...

Redigerat av Hoggeman, 15 december 2016 - 14:30.


#157

Postad 17 december 2016 - 09:20

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Äldre serier har haft problem med jordbrum pga. kablar inte varit fixerade i deras receivers. Kablarna lade sig över känsliga kretsar. Men jag tror att de senare serierna har alla viktiga komponenter kopplade på samma kretskort. 



#158

Postad 21 mars 2017 - 07:05

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

NADs klassiska hembioreceivers i tyngre serien har försvunnit från hifiklubbens hemsida. NAD T787 har sålts ut till ett mkt billigare pris, jag gissar att en ny serie är på ingång. 



#159

Postad 21 mars 2017 - 13:10

Typhoon1611
  • Typhoon1611
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 1

https://nadelectroni...mos-mdc-module/


Redigerat av Typhoon1611, 21 mars 2017 - 13:10.


#160

Postad 22 mars 2017 - 13:51

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Verkar spännande, men undrar om det ens finns något behov av en ny maskin. Ända sedan T785 räcker det nog med nya moduler.



#161

Postad 22 mars 2017 - 14:08

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

NAD anammar även DIRAC LIVE inom kort, men verkar enbart bli för topp-modellerna (?).

 

Min processor M17 får modul vid namn AM17 som innehåller "Immersive Audio + DIRAC LIVE". Ser fram emot det!

 

https://nadelectroni...dio-mdc-module/



#162

Postad 22 mars 2017 - 14:34

Typhoon1611
  • Typhoon1611
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

NAD anammar även DIRAC LIVE inom kort, men verkar enbart bli för topp-modellerna (?).

 

Min processor M17 får modul vid namn AM17 som innehåller "Immersive Audio + DIRAC LIVE". Ser fram emot det!

 

https://nadelectroni...dio-mdc-module/

 

 

Det hade varit mer intressant än ATMOS för min del!



#163

Postad 22 mars 2017 - 15:59

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Det hade varit mer intressant än ATMOS för min del!

 

Precis! Förstår det! Skönt att NAD äntligen överger Audyssey för DIRAC. Synd bara att inte alla modeller får det (så vitt vi vet just nu). Kanske framöver med ersättande maskiner?NAD har ju sällan bråttom med nåt direkt dock... men när de väl släpper prylar brukar de vara riktigt bra!



#164

Postad 24 mars 2017 - 06:51

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Frestelsen var överhängande när en NAD T787 gick att köpa för 20 000:- men som sagt, bor fortfarande i lägenhet. Har ägt en NAD T753 för många år sedan, och det är svårt att balansera ut ljudet från ett sådant system så det låter lagom i en lägenhet. Och däri ligger ironin, om man köper en NAD T787 satsar man sannolikt inte på lagom. 



#165

Postad 19 april 2017 - 19:10

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Ser inte mycket nytt på NADs hemsida, men deras största receivers har tagits bort från Hifiklubbens sortiment - nåt kommer hända i september. 



#166

Postad 15 maj 2017 - 17:53

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har genomgående läst positiva recensioner av NAD T787, men såg sedan ett utlåtande kring samma receiver "Kraften finns där, men NAD T787 saknar finess". Detta har jag läst många gånger om NADs större maskiner. Men vet någon hur denna receiver presterar i relation till en integrerad förstärkare 

i 10 000:- klasssen. 

 

Jo, tack jag vet - en ganska generaliserande fråga, men om man offrar mycket i musiklyssning om man köper en NAD T787?



#167

Postad 15 maj 2017 - 20:12

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Frågan nu är ju bara var man köper dem?



#168

Postad 17 maj 2017 - 04:45

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

De kommer nya receivers till hösten som jag fått bekräftat av en säljare på Hifi-Klubben. Dessa kommer även utrustas med moduler för 4K. 

Men min ursprungliga fråga var: - Hur presterar NADs större hembioförstärkare i jämförelse med en renodlad bättre integrerad, saknas det finess?



#169

Postad 17 maj 2017 - 07:41

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Och vad är "finess" i ljud??

 

Jag kan bara säga att den presterar oerhört trevligt ihop med mina Dali 107 på den musik jag lyssnar på.

 

Mestadels rock och hårdrock.

 

Den har dock väldigt kraftig bas jämnfört med mina tidigare.



#170

Postad 17 maj 2017 - 14:18

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Saknar du vanlig tvåkanal pga. att din NAD inte skapat närvaro i ljudet?

 

Med finess menar jag att: ibland kan förstärkare ha kraften, men de kan inte leverera nyanser eller mer subtila detaljer. För mig som har en far med en NAD T754 så kan jag referera till det. Hembioreceivern låter kanon för det priset, men i jämförelse med en bättre renodlad integrerad förstärkare upplever man nog T754 som lite matt och kylig i ljudet, det saknas lite liv. 


Redigerat av Glidtassen, 17 maj 2017 - 15:11.


#171

Postad 17 maj 2017 - 22:05

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Kan bara säga att jag lyssnar oerhört mycket mer på 2-kanal numer än jag gjort på många år med Yamaha stärkare.

Onkyo var rent bedrövlig.

Det hela är dock lite känsligt på utgångsmaterial, Lyssnar mest på vinyl och nya pressningar med ny musik låter oftast förträffligt. Medans ny pressningar av äldre skivor ofta låter trötta och komprimerade. Även stött på helt nya skivor som låter komprimerat.

 

Om detta sedan beror på Nad eller på annan utrustning kan jag inte riktigt avgöra.

 

Ljud kan nog tendera att låta lite kallt men jag måste säga att det ljud som Naden och mina Dali får är ett ljud jag verkligen gillar.

 

Sedan tror jag väl att alla integrerade förstärkare är en kompromiss mot en ren 2-kanalare. 

 

Tror inte det gav något vidare svar på dina fråga men jag e verkligen nöjd med den.



#172

Postad 18 maj 2017 - 18:19

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Tack Bahama för ditt fina inlägg. 

 

Jag tror att jag fick svar på min fråga. Eftersom jag skaffat lite mer lättdrivna Dynaudio X18 tror jag att dessa skulle vara en bra matchning inför nästkommande bjässe från NAD, förutsatt att priset landar på rimliga nivåer. Jag har: frontar, sub och skall snart fixa en center. Men jag kommer att ta detta lite allteftersom. 


Redigerat av Glidtassen, 18 maj 2017 - 22:13.


#173

Postad 20 maj 2017 - 10:20

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har pratat med Hifi-Klubben Stockholm, nya receivers på väg preliminärt i Juli. Samma modeller fast med nya ljudkort. 



#174

Postad 13 september 2017 - 16:44

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

https://nadelectroni...sound-receiver/



#175

Postad 13 september 2017 - 18:26

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
För att citera Fylking "Äntligen..."

#176

Postad 14 september 2017 - 05:24

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Det verkar som om de är på gång, och jag är förväntansfull men skeptisk. Lyssnade på en NAD T758V2, och detta var ett skämt. Ljudbilden var platt, onyanserad och diskanten lät skir. Överlag lät den väldigt ljus på ett otrevligt sätt. 

 

NAD är ett företag som funnits i många år, och därför gissar jag att andra företag köper in sig. Ett resultat blir att företagets ursprungskoncept komprometteras, och kvalitén blir lidande. Jag har sett skräckexempel från NADs äldre masters-serie där innanmätet på en dvd utgjordes av ett annat märke man kunde köpt på ICA. 

 

Jag har länge blickat på en NAD T787, men dom är inte gratis. Kommer dock aldrig att göra mig av med min integrerade Hegel, men skulle kunna tänka mig att ha hemmabio ett tag. 



#177

Postad 10 oktober 2017 - 09:05

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Hoppas nu att NAD och deras nya inriktning med Dirac Live och BluOS streaming visar sig vara värt mödan (och den långa väntan). Verkligen på tiden att NAD överger Audyssey för något mer avancerat. Man kan aldrig förvänta sig finesser och funktioner som konkurrerar med ex.vis Denon, Pioneer, Yamaha, men i teorin bör ljudkvalitén vara på en hög nivå.

 

T 777 V3 och T758 V3 är först ut i sortimentet.

 

 

2jcfyiv.png

 

Personligen väntar jag fortfarande på moduler till min M17 Master Series Processor. Väntan är lång...



#178

Postad 12 oktober 2017 - 04:52

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Som jag skrev tidigare lyssnade jag på NAD T758. Detta var i samband med att min pappas NAD T754 skulle bytas ut. Men T758 var en riktig besvikelse: platt ljud, överlag ganska ojämnt register. Kraften fanns där, men fördelades väldigt konstigt över alla frekvenser. 

 

Min käre far gick hem med en Denon i 13 000:- kronorsklassen, och den lät faktiskt avservärt mycket bättre. 

 

Jag är sugen att köra hembio ett tag, men gör mig inte kvitt min tvåkanalare. Jag lägger undan pengar för en matchande center till mina Dynaudio X18, och kommer nog köra Elac Vägg som bakkanaler. 

 

NADs maskiner har olika årgångar, detta beroende på var de lägger produktionen. Jag har sett fler artiklar där man återfunnit innanmätet från andra receivers i ett NAD-skal (DVD spelare och receivers). Märket kanske är urvattnat och för många intressenter använder NADs varumärke?

 

En NAD T787 vore drömmen, men i relation till kostnad skulle jag vara väldigt vaksam denna gång på innehållet i receivern. Förra priset låg runt 27 000:- vilket är massor av pengar. 


Redigerat av Glidtassen, 12 oktober 2017 - 04:53.


#179

Postad 20 november 2017 - 16:59

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Det finns en NAD T787 i Kristanstad på fyndmarknaden för 16 000:- men emballage saknas, och vidare har jag inte bil. Detta avser ett demo-ex. Hrmpf, var på väg att slå till :(



#180

Postad 11 mars 2018 - 19:29

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Intresant...

Nya 777v3 kostar 27000kr

Exact vad 787 kostade...

 

Förövrigt har nad släppt en 4k modul till 787an

men i sverige får man inte montera den själv utan måste lämna in för montering.

Priset är över 5 k så billigt är det inte.

Inte intreserad av 4k idag men vem vet vad framtiden ger...


Redigerat av bahama, 11 mars 2018 - 19:31.


#181

Postad 12 mars 2018 - 13:42

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Intresant...

Nya 777v3 kostar 27000kr

Exact vad 787 kostade...

 

Förövrigt har nad släppt en 4k modul till 787an

men i sverige får man inte montera den själv utan måste lämna in för montering.

Priset är över 5 k så billigt är det inte.

Inte intreserad av 4k idag men vem vet vad framtiden ger...

DIRAAAAC!

https://nadelectroni...dio-mdc-module/



#182

Postad 12 mars 2018 - 19:15

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Inte riktigt fattat vad DiRAC är men har sett tråden om det.

 

Tycker annars NADs ide med moduler e riktigt smart känns dock märkligt att inga andra verkar hoppa på det.

Nackdelen är väl priset och för varje ny modul verkar man tappa ingångar eller utgångar.men kanske kommer modul med bara sånna med vad det lider.



#183

Postad 12 mars 2018 - 19:20

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Inte riktigt fattat vad DiRAC är men har sett tråden om det.

 

Tycker annars NADs ide med moduler e riktigt smart känns dock märkligt att inga andra verkar hoppa på det.

Nackdelen är väl priset och för varje ny modul verkar man tappa ingångar eller utgångar.men kanske kommer modul med bara sånna med vad det lider.

 

 

Hej!

 

Marknadens bästa rumskorrektion!

 

//Micke



#184

Postad 12 mars 2018 - 19:22

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Ok

Tack för snabbt svar.



#185

Postad 13 mars 2018 - 07:04

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Ok

Tack för snabbt svar.

Trodde du visste vad Dirac var, My bad!

Dirac är i grunden ett FIR filter och fördelen med FIR är att det ger närapå perfekt impuls, som i sin tur betyder att fasen blir korrekt.

Förutom att frekvensgången rätas upp så är den stora effekten att återgivningen klarnas upp, ingen mer luddig diffus ljudbild.

Och så är det en Svensk produkt :)



#186

Postad 13 mars 2018 - 13:32

ferna
  • ferna
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Var in på hifiklubben förra veckan för att kolla på 777V3, måste säga att jag blev djupt imponerad av dirac.
Sen kan man ha åsikter om deras: "Featuring built-in BluOS, the world’s premium wireless streaming technology, the T 777 V3 lets you wirelessly stream lossless music to your home theatre system from local libraries or music streaming services."
Då detta kräver att en extern dongle är inkopplad, visserligen kommer den med paketet men den är knappast built in.
Såvida man inte menar build in da package



#187

Postad 14 mars 2018 - 15:45

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Trodde du visste vad Dirac var, My bad!
Dirac är i grunden ett FIR filter och fördelen med FIR är att det ger närapå perfekt impuls, som i sin tur betyder att fasen blir korrekt.
Förutom att frekvensgången rätas upp så är den stora effekten att återgivningen klarnas upp, ingen mer luddig diffus ljudbild.
Och så är det en Svensk produkt :)


Man ska dock vara väldigt försiktig med att ”fixa” frekvensfången över max 500hz.

#188

Postad 14 mars 2018 - 16:45

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Man ska dock vara väldigt försiktig med att ”fixa” frekvensfången över max 500hz.

Beror lite på hur mycket man drar och vilka högtalare man har.

Dirac har egna begränsingar för hur många db den kan öka, har sett en siffra men minns inte hur mycket det var.

Det är även frekvensberoende.

Oftast behöver man inte öka utan minska vilket inte är ett problem o den stora fördelen kommer från FIR filtret :)

 

Så om du vill öka med X antal db o får bra resultat då kan det vara så att FIR filtret har klarat av det, eller att ett par db inom ett frekvensspan har ökats.



#189

Postad 14 mars 2018 - 18:28

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Hur fungerar Bluos, kan man spela olika Spotify låtar i olika zoner i ett sådant ekosystem?

Eller är det bara Sonos som fungerar så utan flera spotifykonton?

#190

Postad 14 mars 2018 - 18:47

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Hur fungerar Bluos, kan man spela olika Spotify låtar i olika zoner i ett sådant ekosystem?

Eller är det bara Sonos som fungerar så utan flera spotifykonton?

Jag har bara testat det med spotify o på en zon o där fungerar det som det ska.



#191

Postad 16 mars 2018 - 12:40

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0

Det går inte att få detta att funka med en förstärkare HT-Pass kopplad väl?



#192

Postad 17 mars 2018 - 15:12

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Beror lite på hur mycket man drar och vilka högtalare man har.
Dirac har egna begränsingar för hur många db den kan öka, har sett en siffra men minns inte hur mycket det var.
Det är även frekvensberoende.
Oftast behöver man inte öka utan minska vilket inte är ett problem o den stora fördelen kommer från FIR filtret :)

Så om du vill öka med X antal db o får bra resultat då kan det vara så att FIR filtret har klarat av det, eller att ett par db inom ett frekvensspan har ökats.

Orkar inte skriva ett svar så kommer posta en länk istället angående detta:)

Blir mer korrekt också.

Men den infon du får utsv mätmicen på frekvenser över 500hz är inte korrekta och vår hjärna och öron fungerar inte alls på det sättet.

Sen måste man veta den ekofria datan för att man överhuvudtaget ska kunna göra en högtalare bättre i ett rum.

Men som sagt upp till 3-500hz så blir det ALLTID bättre.

//Micke

Redigerat av MIIKE888, 17 mars 2018 - 15:13.


#193

Postad 11 oktober 2018 - 13:54

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Vad jag hört är att modulerna redan nu inte längre är kompatibla med 77 "5" serien. Hela tanken var väl att man skulle kunna leva med en receiver åtminstone 5-6 år och ändå byta ljudkort?



#194

Postad 11 oktober 2018 - 17:42

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Vad jag hört är att modulerna redan nu inte längre är kompatibla med 77 "5" serien. Hela tanken var väl att man skulle kunna leva med en receiver åtminstone 5-6 år och ändå byta ljudkort?

Nu är jag inte helt med, har läst att där har varit probs på vissa 777 v3 som har lösts med att dom har fått ett nytt kort.



#195

Postad 11 oktober 2018 - 18:12

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag menar inte den nuvarande 777 serien, utan de äldre exempelvis T775 eller T785 som inte skall vara kompatibla med de nuvarande korten. Menar att dessa receivers inte borde vara förlegade pga. föråldrad teknik, utan ägarna hade nog velat ta del av de senaste korten som kommer. 

 

Men jag fattar inte?

 

Vad betingar att en NAD T777 kostar nästan 27 000:- 

 

Väldigt få högtalare behöver matas med all denna effekt samtidigt. Att köpa en Denon för runt 10 000:- och sedan komplettera med ett bättre slutsteg skulle fortfarande vara en svårslagen kombo. 

 

Vad är det som kostar inuti NADs senaste maskin, och vad hände med T787?


Redigerat av Glidtassen, 11 oktober 2018 - 18:26.


#196

Postad 11 oktober 2018 - 20:35

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jag menar inte den nuvarande 777 serien, utan de äldre exempelvis T775 eller T785 som inte skall vara kompatibla med de nuvarande korten. Menar att dessa receivers inte borde vara förlegade pga. föråldrad teknik, utan ägarna hade nog velat ta del av de senaste korten som kommer. 

 

Men jag fattar inte?

 

Vad betingar att en NAD T777 kostar nästan 27 000:- 

 

Väldigt få högtalare behöver matas med all denna effekt samtidigt. Att köpa en Denon för runt 10 000:- och sedan komplettera med ett bättre slutsteg skulle fortfarande vara en svårslagen kombo. 

 

Vad är det som kostar inuti NADs senaste maskin, och vad hände med T787?

Då är jag med :)

Där är väl andra begränsningar i dom äldre maskinerna som gör att dom nya korten inte fungerar, bit rate, kortuppbyggnad etc

 

Man glömmer lätt en sak när Dirac är med, man behöver effekt!

Om Diracs FIIR filter inte klarar av att fixa ett problem helt så kommer den även att öka med PEQ och det äter sanslöst med effekt.

3db ökning kräver 2 gånger mer effekt och jag har hört siffror att det ökas med upp till 10db men jag betvivlar att det är så mycket.

 

Iaf borde det sitta en begränsning beroende på frekvens och hur fasen justeras, det är ju en företagshemlighet hur det fungerar.....



#197

Postad 14 oktober 2018 - 22:47

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Men finns det inte billigare maskiner från andra märken med Dirac?

 

Hifi-Klubben har NAD exklusivt, inga andra konkurrenter. Men frågan är om dessa receivers fortfarande säljer? Spontant känns det som om man skulle få mer för pengarna med en hyffsad receiver i mellanprissegmentet och ett separat försteg. 

 

Vi börjar närma oss 30 000:- här, vilket är massor av pengar!

 

Jag får läsa på mer om Dirac :)

 

NAD T758 var nog det sämsta jag hört från NADs hembioreceivers. Flera ggr nu har jag läst artiklar om hur NADs receivers/dvd/blueray-spelare har haft samma innanmäte av enkla budgetmaskiner från massproducerade märken.

 

Hur mycket av NADs egna lösningar lever vidare idag, och säljer firman bara ett välrenommerat skal, fast med billigt innehåll?

 

Vet inte hur många gånger man skall få höra om legenden BEE och NAD 3020 :( Det verkar höra till det förgångna. 

 

Min teori är att NADs budgetmaskiner kan ha firmans chassi, men ha vad som helst inuti.

 

Men om man däremot siktar på de övre segmentet börjar firmans ambitiösa traditioner återigen synas. 


Redigerat av Glidtassen, 14 oktober 2018 - 22:48.


#198

Postad 15 oktober 2018 - 04:13

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Men finns det inte billigare maskiner från andra märken med Dirac?

 

Hifi-Klubben har NAD exklusivt, inga andra konkurrenter. Men frågan är om dessa receivers fortfarande säljer? Spontant känns det som om man skulle få mer för pengarna med en hyffsad receiver i mellanprissegmentet och ett separat försteg. 

 

Vi börjar närma oss 30 000:- här, vilket är massor av pengar!

 

Jag får läsa på mer om Dirac :)

 

NAD T758 var nog det sämsta jag hört från NADs hembioreceivers. Flera ggr nu har jag läst artiklar om hur NADs receivers/dvd/blueray-spelare har haft samma innanmäte av enkla budgetmaskiner från massproducerade märken.

 

Hur mycket av NADs egna lösningar lever vidare idag, och säljer firman bara ett välrenommerat skal, fast med billigt innehåll?

 

Vet inte hur många gånger man skall få höra om legenden BEE och NAD 3020 :( Det verkar höra till det förgångna. 

 

Min teori är att NADs budgetmaskiner kan ha firmans chassi, men ha vad som helst inuti.

 

Men om man däremot siktar på de övre segmentet börjar firmans ambitiösa traditioner återigen synas. 

Det här är min första Nad så jag kan varken säga bu eller bä om märket som sådant.

Jag var ute efter var dirac och atmos tillsammans, Arcam har begränsningar som jag ogillar och andra märken ligger på tok för högt i pris.

Så det blev Nad och det är min tredje pryttel som har dirac, den används bara som försteg så jag kan inte berätta hur kompetenta slutstegen är.

 

Licens för dirac 7,1 för Pc bruk ligger väl runt 4000 - 5000 idag så det är inte gratis



#199

Postad 17 juni 2019 - 11:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Då finns bara NAD T777v3 kvar som monster.

 

Nyligen talade jag med en person om ägt NAD T787, och samma person var väl invigd i butiker som säljer märket. Han hade fått lämna in NAD T787 vid fler tillfälen pga. trafobrum. Den kom alltid tillbaka med samma defekt. Anledningen var enkel; man kan inte utrusta en så liten låda med två enorma trafos utan att riskera brum.

 

Inom ett drygt år kommer jag sannolikt att flytta till nytt boende, och pengarna till bostadsrätt finns där. Jag kommer ha två separata rum: ett mindre för tvåkanal, samt ha hembio i vardagsrummet. Min syster och hennes sambo har en NAD T754 med tillhörande Wharfedale. Min pappa har en Denon X4300H + B&W 600 serie.

 

Jag har suttit och lyssnat på dessa anläggningar med ett dygns mellanrum. Det är stora skillander; inte bara i val av högtalare utan ljudbilden är helt annorlunda utifrån förstärkare.

 

En av förstärkarna ger en oöverträffad fysiskt tyngd i ljudet, lite mörkare och i surroundläge så är det "No Mercy" när specialeffekterna fullkomligt vräker över lyssnaren.

 

Den andra förstärkaren är len, gott om kraft och mer finess. Trumkortet här är mer funktioner, audessey, Spotify, hdmi-växlar mm. I surround så känns allt väl sammanhållet, och man försvinner lätt in i den rumsliga illusionen. 

 

Good vs. Bad.

 

I stereolyssning låter Denon hel klart godkänt, men saknar det fysiska fylliga eftertryck som NAD:en har. NAD-förstärkaren har mer attitd och ljudbilden attackerar dig med tyngd. Prismässigt är då frågan om NAD T777v3 är prisvärd idag? Jag skulle aldrig ta hem en NAD T758 eftersom det är det sämsta jag hört från NAD.

 

Frågan är om det inte idag är det mest ekonomiska att ta det bästa av två världar? En Denon för ca: 12 000:- + ett separat slutsteg från NAD blir iallafall långt mycket billigare än en NAD T777.

 

Jag fruktar att NAD inte är NAD längre; åtminstone som märket var under 80-talet. Flera modeller har upptäckts med innanmätet hämtat ur konkurrerande märken: Det ser ut att vara NAD, men lyft på locket så är det inte NAD.


Redigerat av Glidtassen, 17 juni 2019 - 11:57.


#200

Postad 17 juni 2019 - 17:29

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 1

varför låsa sig till Nad eller Denon, världen är större än så....





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.