Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Corona och hur den sprids och är aktiv

2286 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#1301

Postad 09 maj 2021 - 19:14

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1

När du tagit det skall du ändå fortsätta med samma restriktioner då du fortfarande kan bära och sprida smitta. Det funkar mer som ett "själviskt skydd" än ett hederligt gammalt vaccin.

Visst kan det vara aningen mindre risk att utveckla symtom om du tagit det, men ungefär samma i smittorisk som om du inte har symtom och ej hostar, snorar och nyser i övrigt.

Har läst alla medicinska undersökningar och dokument jag kunnat komma över och det är väldigt dåligt med några bevis att det inte är annat än ett "själviskt skydd". Så ditt foliehatt "Sätt alla i dödsläger" svar kan du skicka tillbaks till 40-talets tyskland!

Mao, du tycker det är bättre som det är nu. Och därmed går du emot en överväldigande majoritet av det medicinska vetenskapen som förordar vaccin nu och inte (kanske) imorgon.

Dödsläger? Är det nån som skickar folk till döden så är det du.

#1302

Postad 09 maj 2021 - 19:34

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0

Men stopp stopp stopp. Det är det där som inte är bevisat och varför man skall fortsätta med samma restriktioner fast man tagit det.

 

Det funkar faktiskt inte som ett klassiskt "hedligt gammalt" vaccin.

 

Självklart ska man fortsätta med samma försiktighetsåtgärder efter att man har blivit vaccinerad, något annat har jag inte sagt.

 

Men virusets framfart måste motarbetas med alla medel för att undvika det uppstår värre mutationer. Efter ett och ett halvt år med viruset står det också klart att de försiktighetsåtgärder som redan har vidtagits inte räcker i sig för att stävja pandemin. Vi måste vaccinera oss för att skydda både oss själva och varandra, oavsett hur mycket det påverkar på smittspridningsfronten – vaccinen kommer sannolikt inte göra det värre.

 

Problemet är väl vektorvaccinen där man blir immun mot både SARS-CoV-2 och det virus som används som vektor. mRNA-vaccinen har inte det problemet.

 

Jag hade ett val mellan att drabbas hårt av covid-19 när jag någon gång framöver oundvikligen blir smittad, eller att vaccinera mig och löpa betydligt mindre risk att drabbas hårt av covid-19. Jag valde utan tvekan det senare, även om jag helst velat att SARS-CoV-2 aldrig hade existerat. Det man redan har sett folk drabbas av i covid-19 är långt värre än potentiella biverkningar av vaccinen.

 

Alla kommer att bli smittade med någon variant av SARS-C0V-2 förr eller senare. Alla.


Redigerat av Zacabeb, 09 maj 2021 - 19:38.


#1303

Postad 10 maj 2021 - 08:24

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Imorgon blir det vaccinering. Tillhör tydligen en riskgrupp :D

Bra att du får vaccinering men det låter tråkigt att tillhöra en riskgrupp



#1304

Postad 10 maj 2021 - 09:40

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Imorgon blir det vaccinering. Tillhör tydligen en riskgrupp :D


Snacka om löpande band. Känns som boskap

Bra att du får vaccinering men det låter tråkigt att tillhöra en riskgrupp


Ingen fara. Har högt blodtryck som jag medicinerar mot

#1305

Postad 10 maj 2021 - 15:44

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0
.

Redigerat av HenkeEdge, 10 maj 2021 - 20:33.


#1306

Postad 10 maj 2021 - 16:01

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0

Nja, nu var den där delen ett sarkasmsvar för jag fick känslan av att du enbart citerade kortast möjligt då först, kanske bara för att provocera?

 

Men jag skrev enbart om mitt val och inte något om hur jag tycker andra skall göra. Hade jag jobbat i ett vårdyrke eller annat där man är mer exponerad för smittorisk så kanske jag hade gått emot mina egna principer. 

 

Men står fast vid det jag skrev tidigare: Se det som ett själviskt skydd, det är inte något klassiskt vaccin!

 

Man är ju exponerad för smittorisk ute i samhället i stort. Jag förstår faktiskt inte hur du resonerar.

 

Intressant artikel på National Geographic om studierna runt huruvida vaccinen kan skydda mot smittspridning och i så fall i vilken grad – notera att artikeln är mer rimlig än rubriken ger sken av:

 

https://www.national...ion-of-covid-19

 

Kortfattat så verkar det som att vaccinen faktiskt minskar smittspridningen, men eftersom det inte är till hundra procent behöver vaccinerade personer fortsatt vidhålla samma försiktighetsåtgärder som tidigare. Jag anser fortsatt att man ska vaccinera sig för sin omgivnings skull.


Redigerat av Zacabeb, 10 maj 2021 - 18:50.


#1307

Postad 10 maj 2021 - 18:47

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 2

Att förneka vaccin som är detsamma som antikroppar, vilka ALLTID är bättre än att få sjukdomen är ju inte bara dumt. Det är rent ut sagt idiotiskt. Vi borde kanske sätta dessa foliehattar i en liten sedan länge avfolkad by och låta dem bygga teorier med griffeltavla och högre väsen. Så slipper vi ödsla både energi och resurser på dem när de hamnar på IVA eller stökar omkring på stan och brottas med ordningsmakten. 



#1308

Postad 10 maj 2021 - 19:31

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 1

Men virusets framfart måste motarbetas med alla medel för att undvika det uppstår värre mutationer. Efter ett och ett halvt år med viruset står det också klart att de försiktighetsåtgärder som redan har vidtagits inte räcker i sig för att stävja pandemin. Vi måste vaccinera oss för att skydda både oss själva och varandra, oavsett hur mycket det påverkar på smittspridningsfronten – vaccinen kommer sannolikt inte göra det värre.

Jag såg en intervju med Antony Fauci för någon månad sedan. Han konstaterade att det effektivaste sättet att hindra viruset från att mutera, det är att hindra det från att replikera. D v s att stoppa spridningen. 

 

 

Jag hade ett val mellan att drabbas hårt av covid-19 när jag någon gång framöver oundvikligen blir smittad, eller att vaccinera mig och löpa betydligt mindre risk att drabbas hårt av covid-19. Jag valde utan tvekan det senare, även om jag helst velat att SARS-CoV-2 aldrig hade existerat. 

Jag tycker det låter som en ganska klok riskvärdering. Det finns i grunden två alternativ, jag vet vilket jag väljer men vissa fokuserar på riskerna med vaccinet utan att se riskerna med det andra alternativet.

 

Men står fast vid det jag skrev tidigare: Se det som ett själviskt skydd, det är inte något klassiskt vaccin!

Du upprepar detta envist, men vad är det för skillnad mot "klassiskt" vaccin du tänker på mera specifikt? Själviskt, det är väl att inte vaccinera sig? Om ingen vaccinerar sig, vad händer då?



#1309

Postad 11 maj 2021 - 04:57

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Idag ska de öppna för min åldersgrupp, hoppas man hinner boka en tid i snar framtid innan appen crashar 🙂

#1310

Postad 11 maj 2021 - 05:46

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Var in och kollade nu och ser att nästa gång de utökar åldersgrupperna är det min tur. Känns overkligt. Samtidigt såg jag att detta räknas in i riskgrupperna: "Fetma med ett BMI över 40"

 

Va fan, det borde man ju kunna lösa över en helg. Fram med julmaten! :)



#1311

Postad 11 maj 2021 - 05:55

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 2

Dom har kommit långt i USA med antal vaccineringar p.g.a. att överviktiga har gått före... ;)



#1312

Postad 11 maj 2021 - 06:51

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Var in och kollade nu och ser att nästa gång de utökar åldersgrupperna är det min tur. Känns overkligt. Samtidigt såg jag att detta räknas in i riskgrupperna: "Fetma med ett BMI över 40"

Va fan, det borde man ju kunna lösa över en helg. Fram med julmaten! :)

Haha! Eller hur? Jag har gått upp ett par kilo under vinterhalvåret, så har bara 40 kg kvar till BMI 40...

#1313

Postad 11 maj 2021 - 08:03

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Dom har kommit långt i USA med antal vaccineringar p.g.a. att överviktiga har gått före... ;)

 

Haha precis, där har vi svaret :)

 

Haha! Eller hur? Jag har gått upp ett par kilo under vinterhalvåret, så har bara 40 kg kvar till BMI 40...

 

Jag är bara 7-8 kg bort, men skulle inte säga att det främst beror på fetma. BMI är verkligen ett trubbigt mått på fetma.



#1314

Postad 11 maj 2021 - 09:08

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

ja det gick ju inge vidare att boka tid :-(
på 1177 .. du som är född 1971 eller tidigare måste boka hos privat mottagning bla bla bla.
privata mottagningen .. tillhör du ingen riskgrupp kan du inte boka

 

hmmm ... moment 22 här



#1315

Postad 11 maj 2021 - 10:43

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Dom har kommit långt i USA med antal vaccineringar p.g.a. att överviktiga har gått före... ;)

Nja, det handlar nog mera om att man satsat väldigt mycket på att få fram och distribuera vaccin. Dom har haft högt tempo ganska länge nu och det har varit öppet för alla. Sedan började man med riskgrupper men det har varit öppet för alla ett tag nu.

 

Det som händer i USA nu är väl tyvärr att det bromsar in beroende på ovilja att vaccinera sig. En ganska stor del av befolkningen har ju lite egna idéer kring hur vaccin fungerar. Och det är ju inte unikt för USA.



#1316

Postad 11 maj 2021 - 11:00

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Nja, det handlar nog mera om att man satsat väldigt mycket på att få fram och distribuera vaccin. Dom har haft högt tempo ganska länge nu och det har varit öppet för alla. Sedan började man med riskgrupper men det har varit öppet för alla ett tag nu.

 

Det som händer i USA nu är väl tyvärr att det bromsar in beroende på ovilja att vaccinera sig. En ganska stor del av befolkningen har ju lite egna idéer kring hur vaccin fungerar. Och det är ju inte unikt för USA.

Det var ett skämt...



#1317

Postad 11 maj 2021 - 13:46

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 2
Sådär nu har Doktor24 fixat så att 1971or kunde beställa tid efter att jag uppmersammat dem om deras misstag 🙂
Fick tid nästa vecka

#1318

Postad 11 maj 2021 - 21:32

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 1
Fått min andra dos idag.
Första Astra .
Andra Comirnaty.

Hoppas jag inte åker på så mycket biverkningar .Jobbar inatt 😃

Edit
Klarat natten utan problem .
Endast lite öm i armen 🤘🏻

Redigerat av moparman, 12 maj 2021 - 05:09.


#1319

Postad 13 maj 2021 - 07:30

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
https://www.sydsvens...-dog-i-covid-19

#1320

Postad 13 maj 2021 - 10:05

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Hon var dock i riskgruppen. Men angående det så har England/Wales räknat på hur många år i snitt dessa "gamla med underliggange sjukdommar" har förlorat, och snittet för de äldre än 75 är 10,2. Totalt för alla döda (England/Wales) efter ett års statistik är 1.4 miljoner år förlorat.

 

(talet är 5 gånger högre för män över 75 gentemot ett illa influensa år), men poängen är bara att man inte alltid kan borsta av sig när de gamla dör med att "dom skulle dött ändå" som ofta blir motargumentet.


Redigerat av Demon Slayer, 13 maj 2021 - 10:08.


#1321

Postad 15 maj 2021 - 14:27

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Munskydd har blivit mer och mer populärt i Sverige läste jag. Har det även blivit det här i tråden? 



#1322

Postad 15 maj 2021 - 15:21

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0

Munskydd har blivit mer och mer populärt i Sverige läste jag. Har det även blivit det här i tråden? 

 

Jag hoppas det!

 

Själv har jag använt andningsmask (FFP2-klassade) sedan de började gå att få tag på, så ett drygt år. För att inte glasögonen ska imma igen så tejpar jag över skarven mellan den övre kanten på masken och ansiktet med kirurgtejp. Det blir mask på varje gång jag går till affären, apoteket eller postombudet. Jag tänker fortsätta med mask tills smittoläget tillåter annat, även efter det att jag själv är färdigvaccinerad. Det går åt en del pengar till masker men det känns nödvändigt.


Redigerat av Zacabeb, 15 maj 2021 - 15:21.


#1323

Postad 15 maj 2021 - 15:58

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

Munskydd har blivit mer och mer populärt i Sverige läste jag. Har det även blivit det här i tråden? 

 

Inte för min del i.a.f. Jag håller avstånd till folk (som jag gjort sedan starten).

 

Men intressant att det blivit vanligare med munskydd samtidigt som smittan inte verkat gå ner. Kan vi som påstod att inget tydde på att de hjälper haft rätt?



#1324

Postad 15 maj 2021 - 16:06

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 893 inlägg
  • 1

Inte för min del i.a.f. Jag håller avstånd till folk (som jag gjort sedan starten).

 

Men intressant att det blivit vanligare med munskydd samtidigt som smittan inte verkat gå ner. Kan vi som påstod att inget tydde på att de hjälper haft rätt?

Inget som tyder på det. Just nu sägs det ju att det nästan enbart smittar via luften och risken för kontaktsmitta är liten.



#1325

Postad 15 maj 2021 - 16:11

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Inte för min del i.a.f. Jag håller avstånd till folk (som jag gjort sedan starten).

 

Men intressant att det blivit vanligare med munskydd samtidigt som smittan inte verkat gå ner. Kan vi som påstod att inget tydde på att de hjälper haft rätt?

Med den logiken så hjälper det inte heller att fler och fler vaccinerar sig



#1326

Postad 15 maj 2021 - 16:33

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Inget som tyder på det. Just nu sägs det ju att det nästan enbart smittar via luften och risken för kontaktsmitta är liten.

 

Tvetydigt vad du menar. Inget som tyder på att munskyddskrav hjälper, eller inget som tyder på att vi som tvivlade på det hade rätt?

 

Eller menar du t.o.m. att hålla avstånd inte skulle hjälpa?

 

 

Med den logiken så hjälper det inte heller att fler och fler vaccinerar sig

 

Utveckla gärna för jag förstår inte riktigt vad du vill säga. Jag förstår inte hur du med någon logik kopplar ihop skepsis till munskyddskrav med att vaccinering skulle vara en dålig idé.


Redigerat av Loco.spk, 15 maj 2021 - 16:33.


#1327

Postad 15 maj 2021 - 16:33

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0

Inte för min del i.a.f. Jag håller avstånd till folk (som jag gjort sedan starten).

 

Men intressant att det blivit vanligare med munskydd samtidigt som smittan inte verkat gå ner. Kan vi som påstod att inget tydde på att de hjälper haft rätt?

 

Det är fortfarande för få som bär andningsmask för att det ska göra någon större skillnad, tyvärr. Sedan är det ju skillnad på vanliga munskydd och andningsmask. De vanliga blå munskydden tror jag är relativt värdelösa på att skydda bäraren mot smitta, även om de skyddar utåt lite grann.


Redigerat av Zacabeb, 15 maj 2021 - 16:35.


#1328

Postad 15 maj 2021 - 16:35

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Det är fortfarande för få som bär ansiktsmask för att det ska göra någon större skillnad, tyvärr. Sedan är det ju skillnad på vanliga munskydd och andningsmask. De vanliga blå munskydden tror jag är relativt värdelösa på att skydda bäraren mot smitta, även om de skyddar utåt lite grann.

 

Ja, fast att fel sorts munskydd kommer att användas var ju ett av mina argument för att ett krav inte hjälper.



#1329

Postad 15 maj 2021 - 16:40

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

 

 

 

 

Utveckla gärna för jag förstår inte riktigt vad du vill säga. Jag förstår inte hur du med någon logik kopplar ihop skepsis till munskyddskrav med att vaccinering skulle vara en dålig idé.

Jag använde din egna logik i ett exempel. Med den logiken hjälper inget.



#1330

Postad 15 maj 2021 - 16:48

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Jag använde din egna logik i ett exempel. Med den logiken hjälper inget.

 

Nej du har förstås fel. Vaccinering är bevisat effektivt medans masktvång fortfarande lyser med frånvaron av några säkerställda resultat.



#1331

Postad 15 maj 2021 - 16:56

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Nej du har förstås fel. Vaccinering är bevisat effektivt medans masktvång fortfarande lyser med frånvaron av några säkerställda resultat.

Hur många skulle varit smittade om inga masker använts? Det har du ingen aning om och inte jag heller. Jag följer dom råd som ges, som att t.ex. använda mask. Varför följer inte du råden? 


Redigerat av Buddypresley, 15 maj 2021 - 17:01.


#1332

Postad 15 maj 2021 - 17:05

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Munskydd har varit och är helt förkastligt, orsaker en jäkla nedskräpning dessutom. Har verken gjort till eller från.....

Om rådet är att slänga sig framför tågen så kan jag ge mig fan på att vissa hade följt det.

Redigerat av lobo, 15 maj 2021 - 17:06.


#1333

Postad 15 maj 2021 - 17:07

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Hur många skulle varit smittade om inga masker använts? Det har du ingen aning om och inte jag heller. 

 

Jag kan som sagt bara konstatera att det inte finns något som pekar på att det hjälper med masktvång. Det ser ungefär likadant ut i länder med tvång som utan. Och de regler som införts i Sverige verkar ju inte heller hjälpt.

 

Det du ber mig om är lite som "bevisa att gud inte finns". Så fungerar det inte buddy.

 

 

Jag följer dom råd som ges, som att t.ex. använda mask. Varför följer inte du råden? 

 

Ursäkta, men när skrev jag att jag inte följer råden? Jag sätter mig inte i situationer där jag inte kan hålla avstånd så varför skulle jag behöva bära mask?

 

Jag inser att den här diskussionen kommer att ta samma tråkiga väg den alltid gör med dig så jag lämnar walkover och ägnar mig åt en trevlig lördagskväll istället. Jag ville bara svara på din ursprungliga fråga, det gjorde jag och det får räcka.



#1334

Postad 15 maj 2021 - 17:07

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 893 inlägg
  • 0

Tvetydigt vad du menar. Inget som tyder på att munskyddskrav hjälper, eller inget som tyder på att vi som tvivlade på det hade rätt?

 

Eller menar du t.o.m. att hålla avstånd inte skulle hjälpa?

 

 

 

Utveckla gärna för jag förstår inte riktigt vad du vill säga. Jag förstår inte hur du med någon logik kopplar ihop skepsis till munskyddskrav med att vaccinering skulle vara en dålig idé.

Ni som tvivlade mot att munskydd hjälper mot luftsmitta är det som syftas på :)



#1335

Postad 15 maj 2021 - 17:13

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Munskydd har varit och är helt förkastligt, orsaker en jäkla nedskräpning dessutom. Har verken gjort till eller från.....

 

Vad grundar du detta på? Inte nedskräpningen då. 



#1336

Postad 15 maj 2021 - 18:57

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Jag har använt munskydd sen jag fick tag på dem till rimligt pris. Tror det var augusti förra året.  Jag använder det främst för att det får folk att hålla avstånd och på den punkten tycker jag de funkar riktigt bra. Dock finns det ju fortfarande dem som prompt ska springa in i en så att hålla avstånd till 100% ser jag som mer eller mindre en omöjlighet. Då lever vi ändå rätt isolerat, jobbar hemifrån och går endast in i butik för att hämta paket (och då på tider när det är få kunder). Vi träffar inte ens närmaste familjen inomhus. 

 

Angående om munskydd ska minska smittan. Svårt att säga då det finns så många faktorer att räkna in. Smittan kanske hade varit ännu värre och munskydden bara har bromsat det. Säg att det skulle vara +20% egentligen men blir +10% med munskydd. Sen har väll ingen hävdat att det är den enda lösningen som behövs för att minska smittan. Huvudproblemet tror jag är att alldeles för få har munskydd. De få gånger jag varit inne och hämtat paket så har det väll varit 20-30% med munskydd. 

 

Angående om andra länder lyckats dåligt med munskydd. Det finns ju en del goda exempel i asien, men där är de ju vana att ha munskydd.



#1337

Postad 15 maj 2021 - 20:03

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 1

Runt Oslo är det fortfarande 100% som har munnskydd inne i butiker/galleria. Om man inte har så delas det ut på flera ställen.



#1338

Postad 15 maj 2021 - 21:06

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Runt Oslo är det fortfarande 100% som har munnskydd inne i butiker/galleria. Om man inte har så delas det ut på flera ställen.


Där jag befinner mig utanför Stavanger så är det ingen alls som har munskydd, bara handsprit när man går in i affärerna

#1339

Postad 15 maj 2021 - 21:14

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Ni som tvivlade mot att munskydd hjälper mot luftsmitta är det som syftas på :)

 

Ok. Fast det har jag aldrig påstått. Och så vitt jag vet har ingen annan här heller påstått det. Jag (och säkert de flesta andra) förstår förstås att munskydd fungerar alldeles utmärkt, rent tekniskt. Problemet kommer när "vanligt folk" ska tvingas använda dem.

 

Skälen har redan ältats i tråden så jag sammanfattar bara med att det verkar göra att folk beter sig oaktsammare än om de inte haft dem på sig (håller inte avstånd), använder fel sorts skydd, pillar på skydden, tar sig i ansiktet oftare än utan dem, etc.

 

Det är alltså den nytta ett tvång gör för samhället i stort som jag ifrågasätter, inte nyttan med mask för en individ som har rätt sort och vet hur man ska använda den. Och något förbud mot att bära skydd har det ju aldrig funnits.



#1340

Postad 15 maj 2021 - 22:26

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Ok. Fast det har jag aldrig påstått. Och så vitt jag vet har ingen annan här heller påstått det. Jag (och säkert de flesta andra) förstår förstås att munskydd fungerar alldeles utmärkt, rent tekniskt. Problemet kommer när "vanligt folk" ska tvingas använda dem.

 

Skälen har redan ältats i tråden så jag sammanfattar bara med att det verkar göra att folk beter sig oaktsammare än om de inte haft dem på sig (håller inte avstånd), använder fel sorts skydd, pillar på skydden, tar sig i ansiktet oftare än utan dem, etc.

 

Det är alltså den nytta ett tvång gör för samhället i stort som jag ifrågasätter, inte nyttan med mask för en individ som har rätt sort och vet hur man ska använda den. Och något förbud mot att bära skydd har det ju aldrig funnits.

Så du tror på munskydd men du tror inte vanligt folk kan använda dom på rätt sätt?


Redigerat av Buddypresley, 15 maj 2021 - 22:28.


#1341

Postad 15 maj 2021 - 22:52

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Från mitt högst subjektiva perspektiv så ser jag ingen direkt förändring i användandet av munskydd. En del använder dom, majoriteten gör det inte. Själv använder jag dom väldigt sällan av några enkla skäl. Jag åker inte kollektivt, jag jobbar hemifrån, jag besöker inte butiker med "trängsel" och jag kan i princip alltid hålla avstånd. Då tiilför väl inte munskyddet något i normalfallet för mig?

 

Jag såg idag en kvinna som gick på motsatt sida på gatan. Varje gång hon närmade sig någon så flyttade hon munskyddet från hakan till munnen, och när hon passerat så åkte det tillbaka till hakan. Först undrade jag varför handen väldigt ofta var uppe i ansiktet men sedan såg jag vad hon gjorde. Det var väl knappast en bra användning?

 

Ser man statistiskt på användningen av munstydd så tvivlar jag på att det finns något som visar vare sig det ena eller det andra. Många länder har haft krav på munskydd men det finns väl ingen tydlig korrelation med att dom länderna haft lägre smittspridning eller bättre utfall i pandemin? Med tanke på hur spretigt allt varit i åtgärder och smitta så är det nog svårt att hitta någon korrelation mot just munskyddens positiva eller obefintliga effekt.

 

Vaccin däremot, de länder som nu börjar få upp andelen vaccinerade börjar väl också se effekter? Om vaccinet inte fungerar, vad har vi kvar i åtgärdspaketet då?


Redigerat av Mr_Tom, 15 maj 2021 - 22:54.


#1342

Postad 15 maj 2021 - 23:30

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Så du tror på munskydd men du tror inte vanligt folk kan använda dom på rätt sätt?


Nej det skrev jag inte, och av någon anledning känner jag inte för att utveckla det mer än så för just dig.

#1343

Postad 15 maj 2021 - 23:52

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 893 inlägg
  • 0

Ok. Fast det har jag aldrig påstått. Och så vitt jag vet har ingen annan här heller påstått det. Jag (och säkert de flesta andra) förstår förstås att munskydd fungerar alldeles utmärkt, rent tekniskt. Problemet kommer när "vanligt folk" ska tvingas använda dem.

Skälen har redan ältats i tråden så jag sammanfattar bara med att det verkar göra att folk beter sig oaktsammare än om de inte haft dem på sig (håller inte avstånd), använder fel sorts skydd, pillar på skydden, tar sig i ansiktet oftare än utan dem, etc.

Det är alltså den nytta ett tvång gör för samhället i stort som jag ifrågasätter, inte nyttan med mask för en individ som har rätt sort och vet hur man ska använda den. Och något förbud mot att bära skydd har det ju aldrig funnits.


Fast det där beteendet att människor skulle börja trängas för att de har munskydd har du någonsin sett det?

Det är egentligen bara ett svepskäl för att det är obehagligt och slippa behöva använda det. Virus bryr sig inte om politik tyvärr.

I samma anda så bör vi nu inte vaccinera oss för folk kommer börja pussas som aldrig förr :)

#1344

Postad 16 maj 2021 - 02:42

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Fast det där beteendet att människor skulle börja trängas för att de har munskydd har du någonsin sett det?

Det är egentligen bara ett svepskäl för att det är obehagligt och slippa behöva använda det. Virus bryr sig inte om politik tyvärr.

 

Ja, jag har tidigare i tråden sagt att jag var i Tyskland förra året och det var precis vad jag upplevde. Folk tog på sig munskyddet när de gick in i butiker, restauranger, eller andra offentliga miljöer, och betedde sig sedan som om det inte fanns någon smitta alls. Inte alla, men väldigt många.

 

 

 

I samma anda så bör vi nu inte vaccinera oss för folk kommer börja pussas som aldrig förr :)

 

 

Skillnaden är att vi med vetenskaplig säkerhet vet att de som är vaccinerade sannolikt inte kommer att bli speciellt sjuka. Masktvångsfördelarna väntar jag fortfarande på att se någon riktig statistik på.



#1345

Postad 16 maj 2021 - 08:50

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Nej det skrev jag inte, och av någon anledning känner jag inte för att utveckla det mer än så för just dig.

Du skrev så här: ”Jag (och säkert de flesta andra) förstår förstås att munskydd fungerar alldeles utmärkt, rent tekniskt. Problemet kommer när "vanligt folk" ska tvingas använda dem.”

Det låter som om du tror på munskydd men tror inte folk kan hantera dom.



#1346

Postad 16 maj 2021 - 11:32

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 893 inlägg
  • 0

Ja, jag har tidigare i tråden sagt att jag var i Tyskland förra året och det var precis vad jag upplevde. Folk tog på sig munskyddet när de gick in i butiker, restauranger, eller andra offentliga miljöer, och betedde sig sedan som om det inte fanns någon smitta alls. Inte alla, men väldigt många.




Skillnaden är att vi med vetenskaplig säkerhet vet att de som är vaccinerade sannolikt inte kommer att bli speciellt sjuka. Masktvångsfördelarna väntar jag fortfarande på att se någon riktig statistik på.


Vi har ju vetenskapliga belägg för att munskydd fungerar precis lika mycket som vaccin...

#1347

Postad 16 maj 2021 - 11:52

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Nej, munskydd skyddar INTE lika bra som vaccin. Var har du fått det ifrån? Munskydd begränsar i någon omfattning droppsmitta. Men är INTE virusskydd. Vaccin(antikroppar) är skydd mot svårare insjuknande av olika virus. Det är en avsevärd skillnad i begrepp och tolkning av betydelser som famlar runt just nu.

Redigerat av PML73, 16 maj 2021 - 11:56.


#1348

Postad 16 maj 2021 - 12:17

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0

Andningsskydd är ett av flera verktyg som hjälper att minska smittspridningen om det används rätt. Det räcker inte med enstaka verktyg utan man måste kombinera så många det går.

 

Jag försöker hålla avstånd när jag går in för att handla, men det hjälper föga när många andra inte ens försöker att gör det. Då blir andningsmask ett extra skydd. Varken att hålla avstånd eller att bära andningsmask i det fallet är i sig tillräckliga för att skydda en helt, men minskar risken för att bli smittad och i kombination borde de rimligtvis minska risken ytterligare. Dessutom tror jag inte att det räcker med ett par meters avstånd inomhus. Om någon har nyst eller hostat kan det dröja kvar aerosoler i luften en stund.

 

Att det sedan blir extra sopor av använda munskydd och andningsmasker får vi i det här läget finna oss i. Det går inte att undvika.



#1349

Postad 16 maj 2021 - 13:49

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 893 inlägg
  • 0

Nej, munskydd skyddar INTE lika bra som vaccin. Var har du fått det ifrån? Munskydd begränsar i någon omfattning droppsmitta. Men är INTE virusskydd. Vaccin(antikroppar) är skydd mot svårare insjuknande av olika virus. Det är en avsevärd skillnad i begrepp och tolkning av betydelser som famlar runt just nu.


Ja det du säger vet ju alla. Men en del verkar förneka vetenskapen i att munskydd hjälper mot droppsmitta.

#1350

Postad 16 maj 2021 - 14:14

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Vi har ju vetenskapliga belägg för att munskydd fungerar precis lika mycket som vaccin...

 

Nej det har vi inte. Du verkar tro att jag pratar om den rent tekniska funktionen hos ett munskydd? Det gör jag inte och jag tycker att jag varit ganska tydlig med att det är den allmänna nyttan av masktvång i samhället som jag ifrågasätter. Att ett korrekt munskydd använt på rätt sätt inte fungerar har jag ALDRIG påstått.

 

Du kan ju inte påstå att denna samhällsnytta har vetenskapliga belägg i klass med vacciners nytta? Så vitt jag vet finns det knappt några sådana studier gjorda, och de som gjorts (bl.a. den danska) visar på allt från liten positiv nytta till liten negativ.

 

Dessutom så är det ju rent krasst så att länder med tvång inte verkar ha klarat sig bättre än de utan.

 

 

Ja det du säger vet ju alla. Men en del verkar förneka vetenskapen i att munskydd hjälper mot droppsmitta.

 

Då tycker jag du är så god och citerar någon av de som förnekat det. I den processen kanske du läser inläggen lite noggrannare och inser att det inte alls var vad som skrevs ;)

Men du får gärna motbevisa mig med lite källor om 


Du skrev så här: ”Jag (och säkert de flesta andra) förstår förstås att munskydd fungerar alldeles utmärkt, rent tekniskt. Problemet kommer när "vanligt folk" ska tvingas använda dem.”

Det låter som om du tror på munskydd men tror inte folk kan hantera dom.

 

Nej det gör det inte. Vad folk kan och vad folk gör är två olika saker.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.