Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

AirPort Extreme AC vs Asus RT-AC66U

7 svar till detta ämne airport extreme Asus RT-AC66U
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 september 2015 - 13:03

Unregisteredddc2a251
  • Unregisteredddc2a251
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0

Såhär ligger läget,

Jag bor i en lägenhet om 61kvm.

Byggår -54, med betongväggar.

Lägenheten är L formad där kök, WC och garderob befinner sig i ena änden med hall ut till kröken där sov och vardagsrum är. Inte så stort direkt för att WI-Fi ska sacka.

 

Förra routern som jag hade var en ASUS RT N66U, denna lämnades tillbaka till förmån för en Airport Extreme då jag och min sambo har Apples produkter frånsett TVn som är en Samsung smartTV. 

 

Killen som sa att vi skulle köra på Apples sa att han bodde i hus med betongväggar och som var större än medelhus 200+ kvm, och kunde sitta hus ifrån honom och ha täckning.

Detta sa han när jag höll i Asus RT-AC66U. Men nu när jag kom hem och installerade Airporten och ställt in den på kanaler som andra inte kör på

( http://www.redmondpi...st-wi-fi-speed/ ) så räcker det med att jag går in i sovrummet 4m bort och lägger mig i sängen och tappar en plupp i räckvidden och enligt bredbandskollen så är det ett stort tapp.

Precis som det var med Asusen jag hade innan. Fast jag får säga att det är bättre med Airporten då jag faktiskt kommer ut på nätet från toalett och kök.

Den står inte i anknytning till något, då den står helt själv i bokhyllan.

 

Är det någon som har tips/tricks på vad som skall/kan göras?

Jag har 30 dagar på mig att testa så jag kan alltid gå tillbaka och byta. Men Airporten var löjligt enkel att ställa in får jag säga.

Jag är inte jättesugen på att lägga mer pengar än de jag gjort på AirPorten, så allt mottages som är hjälpsamt!

 

 



#2

Postad 29 september 2015 - 13:27

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Det är helt normalt att tappa signalstyrka pga betongväggar. När du nu har köpt en Extreme skulle du komplettera med en Express i sovrummet. Då installerar du den som en extender vilket också görs väldigt enkelt via Airport-verktyget.

Fast, har du ok hastighet spelar ju tappat i styrka ingen större roll.



#3

Postad 29 september 2015 - 13:30

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Om nu väggarna är så tjocka, titta på LAN/WLAN över elkablarna i lägenheten

 

 

https://www.prisjakt...gori.php?k=1135

 

Notera att bra prestanda fås om pluggarna körs på en och samma fas (bor man i äldre

lägenhet är det inte ovanlig att det bara finns en fas indragen).


Redigerat av frollic, 29 september 2015 - 13:31.


#4

Postad 29 september 2015 - 20:57

Unregisteredddc2a251
  • Unregisteredddc2a251
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0

Det är helt normalt att tappa signalstyrka pga betongväggar. När du nu har köpt en Extreme skulle du komplettera med en Express i sovrummet. Då installerar du den som en extender vilket också görs väldigt enkelt via Airport-verktyget.

Fast, har du ok hastighet spelar ju tappat i styrka ingen större roll.

Är det inte lite overkill att köpa en Express för en liten lägenhet? Om jag sitter i vardagsrummet så har tar emot 69mbit/s och skickar i 97 mbit/s. Går jag in i sovrummet så blir det drastisk skillnad, då är jag nere på 34/65 typ. Jag hade förstått om jag bor i stor villa, men inte på 61kvm.. Är det så att Expressen inte har så bra signalstyrka?

Ska man gå på Asusen istället? Eller ska man helt enkelt nöja sig? :)



#5

Postad 30 september 2015 - 08:11

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Är det inte lite overkill att köpa en Express för en liten lägenhet? Om jag sitter i vardagsrummet så har tar emot 69mbit/s och skickar i 97 mbit/s. Går jag in i sovrummet så blir det drastisk skillnad, då är jag nere på 34/65 typ. Jag hade förstått om jag bor i stor villa, men inte på 61kvm.. Är det så att Expressen inte har så bra signalstyrka?

Ska man gå på Asusen istället? Eller ska man helt enkelt nöja sig? :)

Expressen har sämre signalstyrka än en Extreme. Men sätter du den på ett ställe så att den täcker in sovrummet så kommer det att märkas avsevärd skillnad. Dvs inte inne bakom betongen utan tex vid dörren så att den får full signal från basstationen och sedan länkar detta vidare in i sovrummet.



#6

Postad 14 oktober 2015 - 20:25

nippe
  • nippe
  • Beroende

  • 1 387 inlägg
  • 0

Jag har Apples express och extreme på jobbet, dessa är ju nästan för enkla. Finns inte så mycket att ställa in. Det funkar bra ihop med övriga Apple produkter. inga problem.

Hemma har jag två AC66U samt en Linksys router (+300 kvm). Dessa funkar nästan bättre eller rättare sagt gjorde.

I.o.m. uppdatering till iOS9 så hittas inte 5 GHz näten (kan logga på manuellt men SSID syns inte) på OS X är det inga problem. Jag har bara problem med iOS. sen måste jag säga att det nya sättet att välja nätverk eller stanna kvar i iOS har blivit riktigt dåligt. det var mycket bättre i iOS 8.x.

Så jag tror att rörtillfället gör du rätt i att hålla kvar extreme om du kör iPhones, iPads. Dock så upplever jag att AC66U har bättre räckvidd än Extreme, när det funkar. Kan sitta hos grannen med datorn och koppla upp mig utan problem.



#7

Postad 15 oktober 2015 - 08:14

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Jag har bara problem med iOS. sen måste jag säga att det nya sättet att välja nätverk eller stanna kvar i iOS har blivit riktigt dåligt. det var mycket bättre i iOS 8.x.

 

"Det nya sättet att välja nätverk"? Jag har inte märkt någon skillnad då min iphone 6S backade ned från icloud och den kopplar upp automatiskt mot samma nätverk som tidigare.



#8

Postad 27 oktober 2015 - 11:21

nippe
  • nippe
  • Beroende

  • 1 387 inlägg
  • 0

"Det nya sättet att välja nätverk"? Jag har inte märkt någon skillnad då min iphone 6S backade ned från icloud och den kopplar upp automatiskt mot samma nätverk som tidigare.

Valet vilket nätverk den väljer samt WiFi assistant. om man har flera nätverk så väljer den den bästa mottagning inte nödvändigtvis bästa hastigheten. Går signalen ner så väljer den att gå över till 4G/3G innan den går till ett annat WiFI. Som att den förutsätter att det bara finns ett WiFi i närheten...
Mina iOS enheter hittar inte heller vissa nätverk dock kan jag logga på dem om jag ansluter manuellt med max-mottagning.

Redigerat av frollic, 27 oktober 2015 - 11:39.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.