Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Audiovector S3 *

519 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 08 november 2007 - 14:27

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Det finns väl ofta förmånliga räntefria avbetalningar för just studerande? Jag har vid många tillfällen önskat att jag va studerande när jag sett dom.

#102

Postad 08 november 2007 - 15:32

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

Det finns väl ofta förmånliga räntefria avbetalningar för just studerande? Jag har vid många tillfällen önskat att jag va studerande när jag sett dom.

Icke desto mindre är det pengar som ska betalas… :)

Thomas

#103

Postad 08 november 2007 - 16:13

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

Det finns väl ofta förmånliga räntefria avbetalningar för just studerande? Jag har vid många tillfällen önskat att jag va studerande när jag sett dom.

Icke desto mindre är det pengar som ska betalas… :)

Thomas


Jo förvisso. Men om man skär ner på öl, kvinnor och allt annat fullt möjligt för dom flesta.

#104

Postad 09 november 2007 - 01:08

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Så då va den kvällen avslutad.

Mycket trevligt även om man i bland fick gissa sig till vad Klifoth sa :) .
Det spelades på alla S3-modeller och musiken va allt från Rammstein till Madonna.

För min del kändes det som standard och super kunde stannat i utvecklignsstadiet och dött av där.
Kom på mej själv att sitta och jämföra med Focal´s 800 serie, och i jämförelse kan inte AV hålla jämnt skägg med varken standard eller super på någon punkt.

När Signature tog plats blev det mycket bättre men jag vet att jag tänkte något i stil med -34.000kr för detta? Mina M1 Signature är ju inte långt efter.

Avantgarden lät riktigt bra, för ###### tråkiga bara. Fick aldrig känslan av att jag rycktes med. Mer att musiken breddes ut som mjuka milda på ett glasbord.

Nu kommer iaf jag skicka mina M1 Sig på uppgradering. Det kändes långt mer aktuellt än att punga ut 34.000kr på något som kändes bra men inte lysande.

Ursäkta bilderna men jag missade att jag hade fått på ISO 400 på kameran.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 09 november 2007 - 01:14.


#105

Postad 09 november 2007 - 17:47

Mårten_C
  • Mårten_C
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Nu kommer nybörjaren IGEN :)

VIlken högtalarkabel ska jag välja, hittade denna:
http://www.ljudshope...amp;product=969
Skulle det funka mellan Arcam A70 och S3 Super???

#106

Postad 09 november 2007 - 17:57

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Ja det går alldeles utmärkt, ingen högtalarkabel i världen kan rädda S3 Super så koppla med allt från gummiband till cyckelslang skulle jag säga.

#107

Postad 09 november 2007 - 18:45

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

  • 349 inlägg
  • 0
Det var en trevlig kväll på ågrens, lite jobbigt att förstå vad klifoth sa ibland bara

Tidigare har jag lyssnat på Mi3 Super och jag kan säga att jag upplevde att S3 Standard lät bättre, dock så lyssnade jag up Mi3'orna i ett annat rum med annan elektronik osv

S3 Super upplevde jag som en rejäl förbättring mot standarden, röster blev inte lika påträngande som standarden, basen blev något större, allt blev faktiskt bättre

S3 Signature upplevde jag inte att det var några stora förändring, lite större ljudbild, lite finare diskantåtergivning, lite renare ljud, bara små skillnader, Supern känns mycket mer prisvärd.

S3 Avantgare, upplevde att skillnaderna var större mellan denna och Signature än mellan Super och Signature, allt blev snäppet bättre med denna högtalare.

i övrigt så tyckte jag att högtalarna är som audiovector brukar vara, Dynamiska, snabba och spelglada, roliga att lyssna på kort sagt.

Om möjligheten finns så kommer jag nog köpa ett par S3 super i framtiden :)

Redigerat av Ar@b, 09 november 2007 - 18:46.


#108

Postad 09 november 2007 - 23:06

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0
Jag hade hoppats på fler inlägg efter AV S3 demåt på Ågrens, var det bara 2 pers härifrån som var där?
En som totalsågar S3 och en som verkar tycka att dom låter helt okey, så vad ska man tro om dom?
Inga fler som har nåt att säga om dom?

Enda raka är väl att vänta till dom finns i butik i sthlm så man kan lyssna själv.

/Thomas

#109

Postad 09 november 2007 - 23:28

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Alltså totalsågning är väl fel, Signature och Avantgarde va riktigt bra.

Men Standard och Super ligger i en pisklass där det helt klart finns mycket bättre alternativ enligt mej.

#110

Postad 10 november 2007 - 01:15

A_lind
  • A_lind
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
widescreen, du påstår alltså att dina M1 Signature låter ungefär lika bra eller strax efter S3 Signature och därmed mycket bättre än både S3 Std. och S3 Super?

Jag undrar hur många som delar den uppfattningen med dig? :)

#111

Postad 10 november 2007 - 01:38

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Jag delar den iallafall inte, men smaken är olika. Jag håller nya S- super före Mi3 Signature för min del.

#112

Postad 10 november 2007 - 02:15

Chiro
  • Chiro
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Går själv i väntans tider på ett par S3 Super vita.
Lyssnade på dom tidigare i veckan och dom har ett härligt ljud som slår tidigare Mi3 super helt klart. Beställde dom nu i veckan och hoppas på leverans om 3-4 veckor. Hade Mi3 super hemma under en veckas tid och när jag nu lyssnade på S3 super så upplevde jag det som mer distinkt ljud, basen var tight och rapp.
Klart bra med bas ned mot golvet så dom kan stå nära väggen jmf med tidigare.

Har inte någon erf av signature eller avantgarde så där lägger jag inga ord.

#113

Postad 10 november 2007 - 11:07

Gargantua
  • Gargantua
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
Trevlig tillställning (tack Ågrens!) och en bra demonstration av Ole Klifoth på fullt begriplig danska.

Det är väldigt vanskligt att ge ett utlåtande efter en sådan kort genomgång av högtalarna. Det är ju bl a bara en låt som är samma för två högtalare och hörselminnet är kort. Dessutom så spelar egna preferenser och förväntningar, rum, sittplacering etc givetvis in.

Gemensamt intryck för dem alla är: mycket snygga, bra tryck, går hyfsat djupt, spelglada.

Det är alltid diskussion vad som mest "Bang for the Buck" i valet av variant. För mig personligen så började det kännas "rätt" från Signature och uppåt pga bättre diskant, tightare bas och att jag tyckte ljudet öppnade sig lite mer.
Det betyder inte att skillnaden mellan "Basic" och Super var liten, bara att det inte var en tillräcklig förbättring av de egenskaper som jag värderar högst.

Avantgarde var bäst denna gång - tidigare har det varit alldeles för vass diskant för mina öron.

Det krävs mer lyssning för att utröna vad som är respektive variants styrkor och svagheter och vad man kan leva med. En svaghet är dock priset: 34k för Signature!

Summering: En spelglad Audiovector-serie med bra tryck (äntligen) som bör ingå på lyssningslistan, men det känns som att man får betala en hel del för märket.

Redigerat av Gargantua, 10 november 2007 - 11:08.


#114

Postad 10 november 2007 - 12:31

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

widescreen, du påstår alltså att dina M1 Signature låter ungefär lika bra eller strax efter S3 Signature och därmed mycket bättre än både S3 Std. och S3 Super?

Jag undrar hur många som delar den uppfattningen med dig? :)


Det som ligger bakom min uppfatning är just diskanten.

Standard och Super lät väldigt påträngande och när Signature kopplades in fick jag samma känsla som av mina M1 Signature. Det är är ett detaljskimmer och ger en helt annan bredd än vad dom undre modellerna kan ge.

Mitt enda tips är att lyssna själva. Jag har iaf hört mycket bättre grejor runt 20.000kr.

#115

Postad 10 november 2007 - 12:45

masterbengan
  • masterbengan
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Var också på Ågrens demokväll. Trevligt

Under de förutsättningar som var:
Satt längst bak i mitten. Stördes en del av fläkten ovanför entredörren. Var på första demon, så det störde en del med folk som droppade in under tiden (dörrklocka som lät så fort någon gick genom dörren).

S3-standard:
Inte vidare imponerad. Ganska dålig dynamik, basen gick inte tillräckligt djupt och var något bummlig. Vass diskant. Märktes tydligt att detta är budgetvarianten i serien.

S3-super:
Nu börjar det lossna lite. Dynamiken ökar ett par snäpp, basen blir mycket mer deffinerad, går troligtvis djupare också. Mellanregistret är inte lika grötigt. Diskanten blir bättre men är fortfarande ganska vass.

S3-Signature:
Nu blev jag riktigt imponerad. Allt blir mycket bättre. Störst förändring är det i dynamiken. Man kan verkligen höra alla enskillda instrument och röster. Trycket och exaktheten i basområdet är för mig perfekt. Djupmässigt önskar man sig alltid lite mer. (Spelar musik med min REL Storm 5, så man är ju van att inte missa något). Absolut inte någon dålig djup på dessa dock. Är väl fysiskt omöjligt att gå ned till 20 Hz med såpass små element.
Mellanregistret är väldigt rent och klart, diskanten är mycket finare.

S3-Avantgarde:
Blev tyvärr störd av nånting under jämnförelsen mellan Signature och Avantgarde, så jag kan inte beskriva skillnaderna så bra. Min kompis som var med tyckte att dynamiken blev ännu några snäpp bättre. Jag upplevde diskanten som väldigt "mjuk". Tror att jag föredrar ljudet från Signature mer men det är svårt att säga.
De körde lite Rammstein på dessa. Riktigt brutalt tryck. Tror att de skulle funka utmärkt till hårdrock...

Får absolut bli en ny lyssningsstund mellan Signature och Avantgarde, med egen musik och utan så mycket folk.

Som det känns nu är jag ruskigt sugen på att skaffa mig ett par Signature.....

/Martin

#116

Postad 10 november 2007 - 12:46

A_lind
  • A_lind
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Håller absolut med om diskanten, den var skälet till att jag gick på Signature, men att ändå påstå att S3 Super låter sämre än M1 Signature, ja det tror jag du är ganska ensam om trotts allt :)

Får väl lov att återkomma om nån vecka när jag lyssnat på dem ordentligt.

#117

Postad 10 november 2007 - 12:53

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Ja det är möjligt att jag är ensam om det, men det handlar ju om vad man vill få ut av sina högtalare.

I Standard och Super sitter en ordinär diskant som inte imponerade på mej alls. Basåtergivningen va okey men inte ens i närheten av 826V som dessutom är en bättre högtalare överlag enligt mina öron.

Ska be att få lyssna på Super när jag ska uppgradera mina, då kan jag göra A/B jämförelse.
Dock skulle inte jag höja ögonbrynen om en välbyggd tvåvägare kan ge en golvare en match på alla punkter utom den lägsta basen.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 10 november 2007 - 12:58.


#118

Postad 10 november 2007 - 13:20

A_lind
  • A_lind
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Nejdå en välbyggd stativare kan vara oerhört trevligt i rätt rum, jag körde stativare+REL förr när jag bodde i lägenhet och var riktigt nöjd med det, men i det lite större lyssningsrummet känns dom ofta lite tunna.
Men visst vi har alla olika preferencer och krav samt ofta väldigt olika ljudideal så att vi tycker olika är ganska ofrånkomligt.

Men återigen, diskanten i Signature och Avantgarde är bra mycket bättre än i Std och Super dock betydligt dyrare då också, på K serien är skillnaden dock inte lika stor.

#119

Postad 10 november 2007 - 13:26

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Jag hade svårt att höra någon större skillnad mellan Standard och Super alls faktiskt.

Vad det gäller diskant i dom båda så är det nog inte där dom lagt mest energi på vare sig ritbord eller i produktion.
Känns mer som en dussinvara, som kanske inte alls ens utvecklats från tidigare modeller. Iaf inte i den mån dom vill få det att verka.

#120

Postad 10 november 2007 - 19:52

durand
  • durand
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0
Var också på Ågrens. Var på andra sittningen och stördes istället av att en del (några som var kvar från sittning 1 till exempel) envisades med att prata under lyssningen och någon som satt och stampade med i musiken... i otakt...

S3 Super
Jag tycker standard lät ok, men saknade en del kontroll över basen och lät i allmänhet lite grötigt. När vi gick vidare till Super tyckte jag att basen förbättrades mycket. Mer kontroll och ljudet blev över lag bättre.. luftigare.

S3 Signature
En klar förbättring. Härlig spridning av ljudet och framför allt diskanten var imponerande. Öppet bra ljud.

S3 Avantgarde
Härligt! Riktigt bra, precis som jag vill ha det. Väldigt bra på alla plan.

Skillnaden mellan Super och Signature var nog den största. Svårt att ge en bättre beskrivning eftersom det enligt mig är väldigt svårt att få en riktig bild av högtalarna under en sån här demo. En del låtar har man lättare att analysera än andra, till exempel. Man får en idé om hur det kan låta, men kommer garanterat göra återbesök för ytterligare lyssning i ett riktigt demorum, speciellt på basmodellen och super. Vill även lyssna på stativarna, de är nog mest intressanta för mig. Men först ska jag bestämma mig för om jag ska satsa på stereo eller hembio :)

Redigerat av durand, 10 november 2007 - 19:57.


#121

Postad 10 november 2007 - 20:43

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Ingen som har fått nys om vad det sitter för element i dessa nya burkarna? :)

#122

Postad 10 november 2007 - 21:45

Unregistered659
  • Unregistered659
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Var också på demokvällen på Ågrens. Första demot första raden! Var lite nyfiken på Super då den passade min tänkta prisnivå och då jag läst mycket positivt om Audiovector. Hade själv Mi3 Super hemma förra helgen och körde dom mot mina rs6. Rs6:orna kändes instängda med dov bas i jämförelse. Supern hade en väldigt öppen ljudbild med rapp bas. På demokvällen så stod standard modellen och spelade när jag kom så jag han med att lyssna lite på dom innan det drog igång. Tyckte inte att det var något speciellt med dom. Inte där och då iaf. Sen på demot så hade man bara en bra chans att jämföra då dom körde samma låt 2ggr innan dom bytte till nästa högtalarpar och körde samma låt en gång till. Iaf för en "amatörlyssnare" som jag som inte är insatt i audiofil branschen. Skiftet mellan Standard och Super var tydlig. Mer tryck i basen och en mycket trevligare ljudbild. Mellan super och Signature så hängde jag nog med för dåligt i den låten som bägge högtalarna spelade. Kunde inte sätta fingret på vad som var bättre. Är som sagt ingen expert inom området. Avantgarde lät självklart bra. Ville inte lyssna för noga för då hade nog intresset för Supern svalnat :) Skillnaden jag märkte omedelbart mellan Mi3 Super och S3 super var att S3 hade mycket mer bas. Tyckte att det var för mkt bas långt ner i frekvens på flera låtar..Samma med Signature. men det kanske är en inställningsfråga eller att det ska vara så i dom låtarna. Det var på hög volym demot genomfördes! Hur som helst så var det svårt att jämföra då det spelades olika låtar på olika högtalare och låtar jag aldrig hört. Ska låna hem Super när Ågrens får in dem och förhoppningsvis så passar dom utmärkt hemma hos mig!

#123

Postad 12 november 2007 - 10:39

The Blackening
  • The Blackening
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Jag hade hoppats på fler inlägg efter AV S3 demåt på Ågrens, var det bara 2 pers härifrån som var där?
En som totalsågar S3 och en som verkar tycka att dom låter helt okey, så vad ska man tro om dom?
Inga fler som har nåt att säga om dom?

Enda raka är väl att vänta till dom finns i butik i sthlm så man kan lyssna själv.

/Thomas




Detta är min recension som jag postade på Component...
Kan dock tillägga att jag inte lyssnat mycket på Mi3-serien innan, så jag har inte så mycket referens att gå på...
Så att jag blev imponerad av Standard var kanske mest för att jag inte hade några förutfattade förväntningar på den...
Största skillnaden i mina öron var ändå mellan just Standard och Super, och den senare nämnda var den som passade mig bäst i ljudbild med tanke på att jag vill ha lite mer attack och attityd(istället för att ha en väldigt mjuk och avslappnad framtoning)...

Hade blivit en mer utförlig recension om jag inte varit på väg ut vid tillfället, men det får duga...
Kan ju även jag tillägga att det var svårt att hänga med när Ole började prata, och hade man inte vetat vad han skulle prata om hade jag inte fattat ett ord... ;)
Tur att Ljutema-killen fungerade som en tolk till och från under demon... :blink:



"
De hade radat upp alla fyra modellerna(Standard, Super, Signature och Avantgarde) bredvid varandra, och brände av en i taget...
Redan på Standard blev jag riktigt imponerad(något jag inte hade räknat med) för när de slängde på Jack Johnson lät han väldigt livlig och kraftfull, och redan där kändes det som det var en livekonsert man bevittnade!
Men, när Supermodellen togs fram framstod den tidigare som "blek" i jämförelse...Nu insåg man hur mycket den saknade i både botten och, framförallt, mellanregister; Super hade en helt annan fyllighet och "punch" i anslaget!
Tid då för Signature, och det som gjorde mest intryck var nog diskanten, som trädde fram med en väldigt varm och mjuk ton, och det var framför allt spåret med Madonna som verkligen gjorde mest intryck med sin dramatiska "impact" i inledningen...
Sist, men verkligen inte minst, var det så dags för Avantgarde...Inledningen med b la ett klassiskt spår var riktigt mäktigt, men när Rammstein åkte på var det som det riktigt kröp i skinnet på en; vilken oerhört påträngande närvaro, kändes som de stod och lirade nån meter framför stolen man satt på och rymden och dynamiken var fullständigt omslutande!!! Man satt som förtrollad...
För att sammanfatta denna veliga recension får jag nog säga att den modell som gjorde mest intryck i förhållande pris/ljudkvalitet ändå var Super, som verkligen var ett riktigt stort kliv upp från Standard! Personligen gillar jag när det är attack och lite punch i ljudbilden, vilket gör att jag inte tycker att Signature var lika imponerande i skillnad(om man går upp i prisklass) med sin lite mjukare och mer tillbakalutade diskant...
Ljudbilden kröp närmare och närmare för varje modell, och till slut var det nästan som att man satt alldeles intill scenen när Rammstein brände av sina eldfyrverkerier; mäktigt är ordet!!

Tilltugget som bjöds på efter demon var kronan på verket som snyggt avslutade en riktigt lyckad demokväll!
"

#124

Postad 13 november 2007 - 21:50

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Jag kan hojta till i tråden så fort jag vet när S3-serien börjar levereras, är relativt snart ändå kan jag säga. inom ett par veckor.

#125

Postad 13 november 2007 - 22:25

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Tre veckor sa dom på demo´n.

#126

Postad 13 november 2007 - 23:12

The Blackening
  • The Blackening
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
havocsi>> Det tackar vi för!
Jag vet att det är OT, men har du haft nån tid att prova hur VSX-LX60/70 lirar, med K3-serien t ex...?

#127

Postad 14 november 2007 - 09:14

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0

havocsi>> Det tackar vi för!
Jag vet att det är OT, men har du haft nån tid att prova hur VSX-LX60/70 lirar, med K3-serien t ex...?


Ja det har jag :blink:

LX60/70 och audiovector passar riktigt bra ihop. Men även Onkyos nyare passar bra också. Fördelarna med just LX60/70 är annars att de har extremt bra rumskorrigering, vilket hjälper sämre rum rätt mycket i återgivningen.

#128

Postad 14 november 2007 - 13:29

Ralle_81
  • Ralle_81
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0
ingen som har koll på om högtalarna var inspelade tillräckligt, troligen var d väl inte d. Iofs blir det ju samma för alla högtalarna, men hade kanske varit "vettigare" att lyssna på inspelade högtalare....

får väl själv smita ner till hifi skåne/malmsjö hifi o lyssna på S3 super modellen.....

#129

Postad 14 november 2007 - 13:31

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Dom va nog inspelade, antar att dom har gått varma sen dom kom av produktionsbandet.

#130

Postad 16 november 2007 - 00:35

The Blackening
  • The Blackening
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
havocsi>> Tack för omdömet, låter verkligen intressant...
Måste verkligen ge mig ut och lyssna på den med egna öron...
Ska en sväng upp til stora staden runt den 10/12, och den här gången blir det definitivt en sväng ut till dig :)

#131

Postad 21 november 2007 - 22:17

Unregistered72828c42
  • Unregistered72828c42
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Pause på norrlandsgatan har hela S3 serien inne för provlyssning nu!!

#132

Postad 24 november 2007 - 15:24

NilsOscar
  • NilsOscar
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Förstår inte heller all kritik, att man kunnat uppgradera den gamla serien i 11 år är inte illa, och dessutom minst ett år till vad jag förstår. Tänk om man skulle kunnat gjort det med allt man man köper till hifi/hembio. Och inte går något annat märke heller ut med informationen "Om si och så lång tid släpper vi en ny serie, så sluta köp vår gamla som finns på lagrena nu".


Vem säger att den gamla serien bara går att uppgradera i ett år? Jag var inne på Pause på Sveavägen (Sthlm) i dag, och säljaren sa att den gamla serien kommer vara uppgraderingsbar i många år till.

PS: Köpte samtidigt ett par av de gamla. De hade utförsäljning. Jag var där för att lyssna på de nya. Så kan det gå.

#133

Postad 27 november 2007 - 13:49

A_G
  • A_G
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Hej!

Tack alla ni som har skrivit om era intryck efter att ha lyssnat på de olika S3-modellerna!

Jag har inte hört S3:orna ännu, men tror ändå att detta blir mitt nästa inköp. Jag har idag K3 Super tillsammans med en Arcam-reciever till hemmabion, men ska nu införskaffa en ny 2-kanalsanläggning och jag tror att jag fortsätter med Arcam/Audiovector-kombinationen.

Varför är priserna på LYDspecialisten så mystiskt låga. S3 Standard för 7300 DKK (9050 SEK) och en Avantgarde för 20800 DKK (25800 SEK). Detta är ju hälften av de svenska priserna. Uppenbarligen missar jag något. VAD?

#134

Postad 27 november 2007 - 14:20

Unregisteredded9597d
  • Unregisteredded9597d
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0

Varför är priserna på LYDspecialisten så mystiskt låga. S3 Standard för 7300 DKK (9050 SEK) och en Avantgarde för 20800 DKK (25800 SEK). Detta är ju hälften av de svenska priserna. Uppenbarligen missar jag något. VAD?

Det är styckpriser.

#135

Postad 27 november 2007 - 14:28

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
De finns från och med idag inne i alla modeller på Hifi-skåne i malmö, jag var där inne när de packades upp, tyvärr var de ej klara att spelas på, kanske tar vägen inom i morgon och testar dem mot MA GS 20.

Redigerat av greveriff, 27 november 2007 - 14:29.


#136

Postad 02 december 2007 - 13:14

A_lind
  • A_lind
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Tänkte att jag skulle skriva här också om mina intryck jag fått av S3 serien efter att ha lyssnat på dem.

Jag har tidigare lyssnat en hel del på Mi3 serien, äger idagsläget Mi3 Signature SE spelar dem med Arcam.
Lanseringen av S3 serien har innneburit delade känslor för mig i.o.m att Mi3`orna är relativt nyinköpta, ca en månad innan S3 släpptes..

Tyvärr hade jag inte så mycket tid i demorummet som jag hade velat ha, gärna en hel eftermiddag :)
Men lite drygt en timme var dom mina, jag hann köra lite låtar ur min skivsamlingen som jag brukar dema med.

Mina förhoppningar var att Mi3 skulle vara nästan lika bra eller kanske bättre på nån punkt, men trots oinspelade Signature och Avantgarde så stod det klart väldigt fort att så inte är fallet.
S3`orna är bättre på allt. Signaturen har en tajtare och djupare bas, ännu bättre tryck i mellanregistret och strået bättre diskant, men framför allt en stereobild som vuxit bra många steg, även tydligare i viss mån.

När jag sedan kopplade in Avantgarde höll jag på att glida ur fotöljen..
Jag blev fullständigt hänförd och det smålöjliga flinet infann sig, och det händer bara när det är sanslöst bra! Ingen ide att jag försöker klä det i ord, säger bara magiskt, upplev själv.
Det är då säkert att dom har utvecklat AMT diskanten från Mi3 stadiet, för nu är den så sjukt bra, prisskillnaden från Signature till Avantgarde känns nu klart motiverbar.

Och jag vet ju hur pass stora förbättringar som mina Mi3 genomgick efter några hundra timmars inspelning, hur fankens bra ska då inte S3 låta riktigt inspelade?!

Detta är mina personliga intryck av dessa högtalare, åk in och lyssna själv!

Nu har jag då fått lite att fundera över, minst sagt...

Redigerat av A_lind, 02 december 2007 - 15:43.


#137

Postad 02 december 2007 - 22:47

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0
Låter trevligt att du upplever S3-serien bättre än Mi3-serien för jag är intresserad utav S3 Super (Tråkigt att du precis har köpt Mi3 när du tycker S3 låter så mycket bättre).
Jag har inte lyssnat på S3 än men den är mer intressant för mig pga designen som inte är tråkigt kantig längre, sen är ju en ny modell alltid intressant :)

Vad var det för musik du lyssnade på när du provlyssnade S3?

/Thomas

#138

Postad 03 december 2007 - 16:20

A_lind
  • A_lind
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Jag lyssnade på några skivor av Porcupine Tree, Blackfield, Breaking Benjamin, dessa grupper har ganska bra med både distade och akustiska gitarrer samt mycket trummor desutom lite trevliga stråkar och andra skumma instrument, provde Mi3`orna innan köp med flera av skivorna jag körde den här gången också, för mig välkända album och enligt mig av bra kvalitè.

Ja designmässigt är det ingen match alls, inte för att jag tycker Mi3 är ful, tvärtom, men S3 är ändå bra mycket trevligare att titta på.

#139

Postad 07 december 2007 - 12:21

The Blackening
  • The Blackening
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Idag hade GP med S3-serien som julklappstips på avdelningen "Teknik o trender"; inte visste jag att de hade koll på Hifi... :lol:

#140

Postad 14 december 2007 - 15:23

The Blackening
  • The Blackening
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Passade på att ta en snabblyssning på S3 Super inne på Pause(i skrapan-gallerian)när jag var uppe i huvudstaden i veckan, och jag måste säga att trots att de inte var i närheten av att vara inspelade imponerade de oerhört på mig :wub:
Märktes att de var lite vassa i diskanten fortfarande, men ändå inte på något sett jobbigt...
Måste ta mig tid att få en riktig demo inom en snar framtid, för den korta lyssningen gav verkligen mersmak :P

#141

Postad 14 december 2007 - 15:37

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Var in på audiovectors hemsida för att koll om de står något när subben till den nya S3 serien kommer att släppas.
Men trots att jag letar ett tag kan jag inte ens hitta någon info om att de har kommit en S3 serie, märkligt, eller så är de jag som är kass på att leta.

Ja när jag nu inte hittade något där, så kan man kanske fråga om de är någon som vet när, och till vilket pris S3 subben dyker upp.

#142

Postad 14 december 2007 - 16:21

A_lind
  • A_lind
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Nej någon information runt S3 finns inte på AVs hemsida, skall enligt hörsägen bero på att S3 serien endast har lanserats i Sverige och Danmark i detta skede, resten av världen får vänta något. Tydligen är Mi3 SE nyligen lanserad på många platser runt om i världen så den skall väl säljas först då..
Men som sagt, endast vad jag hört behöver ej vara sant.

AUDIOVECTOR S SUB Subwoofer info 9.600:-
AUDIOVECTOR S SUB SUPER Subwoofer info 12.200:-
AUDIOVECTOR S SUB SIGNATURE Subwoofer info 14.600:-
AUDIOVECTOR S SUB AVANTGARDE Subwoofer info 18.400:-

Källa: HifiSkåne

#143

Postad 18 december 2007 - 13:12

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Nu har vi äntligen fått in S3 serien, kopplade upp dom och redan helt oinspelade slår dom det mesta jag hört i sina prisklasser. Mycket imponerad redan, skriver mera sen när de börjat blivit riktigt inspelade.

#144

Postad 18 december 2007 - 13:26

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

Tänkte att jag skulle skriva här också om mina intryck jag fått av S3 serien efter att ha lyssnat på dem.

Jag har tidigare lyssnat en hel del på Mi3 serien, äger idagsläget Mi3 Signature SE spelar dem med Arcam.
Lanseringen av S3 serien har innneburit delade känslor för mig i.o.m att Mi3`orna är relativt nyinköpta, ca en månad innan S3 släpptes..

Tyvärr hade jag inte så mycket tid i demorummet som jag hade velat ha, gärna en hel eftermiddag :lol:
Men lite drygt en timme var dom mina, jag hann köra lite låtar ur min skivsamlingen som jag brukar dema med.

Mina förhoppningar var att Mi3 skulle vara nästan lika bra eller kanske bättre på nån punkt, men trots oinspelade Signature och Avantgarde så stod det klart väldigt fort att så inte är fallet.
S3`orna är bättre på allt. Signaturen har en tajtare och djupare bas, ännu bättre tryck i mellanregistret och strået bättre diskant, men framför allt en stereobild som vuxit bra många steg, även tydligare i viss mån.

När jag sedan kopplade in Avantgarde höll jag på att glida ur fotöljen..
Jag blev fullständigt hänförd och det smålöjliga flinet infann sig, och det händer bara när det är sanslöst bra! Ingen ide att jag försöker klä det i ord, säger bara magiskt, upplev själv.
Det är då säkert att dom har utvecklat AMT diskanten från Mi3 stadiet, för nu är den så sjukt bra, prisskillnaden från Signature till Avantgarde känns nu klart motiverbar.

Och jag vet ju hur pass stora förbättringar som mina Mi3 genomgick efter några hundra timmars inspelning, hur fankens bra ska då inte S3 låta riktigt inspelade?!

Detta är mina personliga intryck av dessa högtalare, åk in och lyssna själv!

Nu har jag då fått lite att fundera över, minst sagt...


Jag hade liknande åsikter som dig fast jag lyssnade på Audiovector S6 Avantgarde. Det lät riktigt bra så jag bestämde mig för att köpa ett par. Efter ett tag insåg jag att den strama basen faktiskt är en relativt tunn bas. Dessa högtalare har tryck i övre basregistret där trum-kaggarna har den mesta energin. Längre nedåt är det tunt i förhållande till mellan- och diskantregistret. Diskanten är ju ett problem i sig. På M3, Mi3, S6 och Si6 Avantgarde så är banddiskanten jobbig att lyssna på i längden. Den låter luftigt med mycket detaljer till en början men efter ett tag ledsnar man. Det låter inte naturligt utan bara konstgjort.

Jag har inte hört S3:orna men jag kan inte föreställa mig att de skiljer så mycket från "de bättre" Si6:orna som jag också lyssnat en del på. Om någon här är seriös spekulant på dessa tycker jag absolut att ni ska låna hem dem och lyssna länge på dem innan ni bestämmer er, jag blev iaf inte nöjd :D

#145

Postad 18 december 2007 - 13:29

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Jag håller med om att man ska låna hem men jag håller inte med om att diskanten inte är naturlig och jag har levt med mina M3 Avantgarde i 4-5 år (den gamla gamla modellen).
Jag var lite missnöjd ett tag men drog ut högtalarna 1,5 meter från bakväggen och allt jobbigt ljud försvann.
Så låna hem och testa olika positioner på högtalarna och se vad som passar.
Väldigt många köper modellen under Avantgarde modellen just av anledningen för diskanten.

Så det beror på hur pass känslig man är, en del tycker att diskanten är för vass medans en del tycker att den är väldigt bra.

Redigerat av Unregistered33cc6995, 18 december 2007 - 13:33.


#146

Postad 18 december 2007 - 13:53

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

Jag håller med om att man ska låna hem men jag håller inte med om att diskanten inte är naturlig och jag har levt med mina M3 Avantgarde i 4-5 år (den gamla gamla modellen).
Jag var lite missnöjd ett tag men drog ut högtalarna 1,5 meter från bakväggen och allt jobbigt ljud försvann.
Så låna hem och testa olika positioner på högtalarna och se vad som passar.
Väldigt många köper modellen under Avantgarde modellen just av anledningen för diskanten.

Så det beror på hur pass känslig man är, en del tycker att diskanten är för vass medans en del tycker att den är väldigt bra.


Då är det ju bara att gratulera, härligt att du är nöjd :lol: Jag skulle dock säga att diskanten färgar musiken på ett högst påtagligt sätt. Har man väl hört den "vassa" diskanten känner man igen den direkt. Det låter inte naturligt utan bara artificiellt. Jag skulle gärna vilja göra ett blindtest med säg 10 högtalare inkl. ett par Avantgarde. Jag tror att jag ganska lätt skulle peka ut högtalarna med den diskanten.

I min diskussion går jag inte in på hur "känslig" en lyssnare är utan jag pratar om återgivning.

Redigerat av sb22ew, 18 december 2007 - 13:55.


#147

Postad 18 december 2007 - 19:32

A_lind
  • A_lind
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
sb22ew: att dina ljudideal och förmodligen även din lägenhet/akustik/öron inte går ihop med Audiovectors ideal är rätt klart.

Att kalla AMT diskanten vass tyder endast på problematiskt akustik och felaktig placering om du frågar mig, maken till så mjuk med samtidigt avslöjande och exakt diskant är svår att finna. Men som alltid, hårda ljud skall också låta hårt.

Alla har vi olika uppfattningar om vad det rätta ofärgade ljudet är, jag anser att AV är mycket nära den, tydligen går våra åsikter isär där vilket är helt ok, för ingen av oss kan fälla det avgörandet för någon annan.

Bara alla är nöjda så får vi vara glada :lol:

#148

Postad 18 december 2007 - 20:31

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

sb22ew: att dina ljudideal och förmodligen även din lägenhet/akustik/öron inte går ihop med Audiovectors ideal är rätt klart.

Att kalla AMT diskanten vass tyder endast på problematiskt akustik och felaktig placering om du frågar mig, maken till så mjuk med samtidigt avslöjande och exakt diskant är svår att finna. Men som alltid, hårda ljud skall också låta hårt.


Nej, nej och åter nej. Varför skulle mina intryck endast tyda på problematisk akustik? Varför frågar du inte hur jag testat högtalarna istället för att anta? Jag har hört denna högtalare i flera olika rum med variernade akustik och problemet kvarstår med diskantens återgivningen. Många säger att diskanten är hyperdetaljerad och att det finns massor med luft, men att folk upplever diskanten som sådan behöver definitivt inte innebära att den återger informationen korrekt. En högtalare, enligt mig, skall varken dra ifrån eller lägga till något i återgivningen och jag upplever att AV's diskant färgar återgivningen. Betoningen skulle jag beskriva som "stickig", alternativt "vass" som gör den lätt att känna igen på de flesta inspelningarna. För att ge ett exempel på en diskant som är bättre skulle jag rekommendera att ni lyssnar på Ino Audio pi60 för att få lite perspektiv på det hela :lol:

#149

Postad 18 december 2007 - 21:45

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

  • 918 inlägg
  • 0
Jag har lite dålig koll på både Pi60 och Avantgarde men jag tycker att det är lite kul att ni skriver om samma sak på två olika forum.. :lol:

Alind, hört nåt från ljudshopen?

#150

Postad 18 december 2007 - 21:53

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

Jag har lite dålig koll på både Pi60 och Avantgarde men jag tycker att det är lite kul att ni skriver om samma sak på två olika forum.. :D

Alind, hört nåt från ljudshopen?


Ja, lite lustigt är det allt :lol:



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.