Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - XTZ 99.36/26 MKII

535 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#501

Postad 20 februari 2016 - 12:25

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0

Tipsar om att Fyndbörsen nu har fått in en halv pall XTZ 99.25MKII svarta högblanka för 5490kr. Och det blir ännu billigare om man använder offertfunktionen. Jag får betala 5154kr för mina jag precis beställt inkl. frakt och fakturaavgift. =)

Ska bli oerhört kul att få bra ljud för musiklyssning igen. Till film så får mina KEF E305 duga. =)


Redigerat av twebbas, 20 februari 2016 - 13:03.


#502

Postad 20 februari 2016 - 19:16

stefunge
  • stefunge
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Bara att gratulera :) hoppas du blir nöjd!

#503

Postad 20 februari 2016 - 22:34

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0

Bara att gratulera :) hoppas du blir nöjd!

Tackar. Har ju haft både XTZ 99.26 och XTZ 99.26MKII tidigare, men aldrig 99.25. Tycker lådformen på .26 är snyggare. Lite Darth Vader-hjälm över det hela..  ;)

 

Har ångrat att jag gjorde av med högtalarna. Skoj man lyckades knipa ett par nu när hoppet var ute för flera månader sedan. 10k som uppföljarna kostar känns inte i närheten så prisvärt, dessutom hårdnar konkurrensen betydligt i 10k klassen än för 5k. ;)


Redigerat av twebbas, 20 februari 2016 - 22:36.


#504

Postad 21 februari 2016 - 06:49

stefunge
  • stefunge
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Håller med om att 10k för efterträdaren är mkt pengar, men 5k för dina måste fortfarande vara otroligt mycket väljud för pengarna!

Håller även med om vader liknelsen :) men finishen på lacken lär vara mkt bra?

OK då har du full koll på högralaren :)
MKII versionen gillar jag mer än MKI (jag har 99.26 mkI och 99.36 mkII)
Kanske svårt att i efterhand dra paralleller, men hade varit kul och höra dina intryck av 99.25mkII då lådan är 25mm mot 19mm på 99.26.
Jag hade ett tidigt par 99.26mkI och de hade förutom 19mm låda bara 1 intern stagning, ett annat par 99.26mkI som jag köpte flera år senare hade 2 interna stagningar av lådan samt dubbel tjocklek på bottenplatta och topp-platta. Jag har förstärkt lådan på mina nuvarande 99.36or och det gjorde underverk för ljudet. Summa sumarum, en stabil låda med tillräcklig tjocklek är helt klart att föredra i just denna konstruktion iallafall.

Redigerat av stefunge, 21 februari 2016 - 06:54.


#505

Postad 14 april 2016 - 08:21

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0
Kolla vad Avicii har i sin källare ;)

De e inte han på bilden, det är reportern som intervjuade han.http://www.tv4play.s...ideo_id=3320072

Bifogad fil(er)



#506

Postad 14 april 2016 - 08:42

stefunge
  • stefunge
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
👍

#507

Postad 26 april 2016 - 19:44

Unregistered2442a1e4
  • Unregistered2442a1e4
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Hej

Har en fråga som jag borde ställt för ett tag sedan.

Har 99.26mkll som ej har guldpläterade terminaler, skall det verkligen vara så. Det är någon grå matt beläggning

Har även 99.25mkll också och de har guldpläterade terminaler.

Redigerat av Unregistered2442a1e4, 26 april 2016 - 19:45.


#508

Postad 26 april 2016 - 20:31

stefunge
  • stefunge
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
De grå terminalerna är en sista "mini" uppdatering av 99 serien tillsammans med att du troligtvis har metall xtz logga på diskanten? Detta sitter även på nuvarande flr modellerna. Vad det är för material på terminalerna glömde jag fråga när jag hade kontakt med fyndbörsen (jag fick 1st 99.36 mkII med guldterminaler och 1st med silvriga), men de ska vara "bättre", dock svårare att få plats med grov kabel..

Har du också ett tunnt "nät" på banddiskanten? Jag har inte frågat om detta heller...dammskydd?? Bör inte påverka ljudet nämnvärt, men ser snyggare ut tycker jag.

Mvh

Redigerat av stefunge, 26 april 2016 - 20:33.


#509

Postad 07 juni 2016 - 20:23

tommyq
  • tommyq
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Vad händer med XTZ egentligen? Har själv ett par 99.36 första generationen som jag fortfarande är väldigt nöjd med. XTZ:s styrka har i mina ögon varit att de har sålt otroligt prisvärda produkter och levererat "nästan-high-end" till vettiga pengar. Nu med FLR-versionerna tycks man ha ändrat strategi och lämnat det segmentet. I det nya prissegmentet är konkurrensen hård och jag är inte alls säker på att jag hade valt XTZ om jag hade köpt så pass dyra högtalare. När jag köpte mina för 6.999:- var de dock fullständigt oslagbara i sin prisklass.

Så vad tror ni? Kommer XTZ få svårt att överleva, eller är det bara jag som har dåligt förstånd i frågan?

#510

Postad 07 juni 2016 - 21:16

stefunge
  • stefunge
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Jag tänker som du, jag sitter också väldigt nöjd med mina 99.36 mkII och har även 99.26 mkI. Gav knappt 8000 för 36orna och 5000 för 26orna. Skulle jag i dag lägga 15-20 så finns det mycket mer än flr att välja på, har ej hört dem, men med orginal banddiskanten så undrar jag hur mycket filter modifieringen kan påverka jämfört med gamla 36orna. På fyndbörsen är där inte så många xtz produkter kvar :(
Såg i en annan tråd att xtz söker investerare...hoppas de klarar sig

#511

Postad 08 juni 2016 - 08:14

tommyq
  • tommyq
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Såg nu också att FLR hade samma banddiskant som tidigare. Det gör det hela ännu lite märkligare, hade fått för mig att beryllium-diskanten användes.

Det betyder att man alltså får betala rätt många tusenlappar extra för lite annorlunda design. För då är det just det det är; 99.36 MKII med annan design. Frågan är hur många par man säljer för 15.990:-?

#512

Postad 08 juni 2016 - 08:21

tommyq
  • tommyq
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Tillägg: Du som har båda, blir det stor skillnad med MKII-filtren? Funderar på om det är värt att lägga drygt 2000:- på dessa. Vill i så fall att förbättringen ska vara påtaglig, eftersom jag egentligen är nöjd redan nu (visst, midbasen kunde vara lite tightare). Jag vill alltså inte att det ska röra sig om sådana "förbättringar" som folk tror sig höra när de köper dyrare högtalarkablar, för då känns det inte värt pengarna. :)

#513

Postad 08 juni 2016 - 16:09

stefunge
  • stefunge
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Tommyq : kan bara hålla med. Är dock inte säker på om de modifierat lådan, oavsett är flr lådan minst lika tjock och troligtvis bättre stagad inuti jämfört med gamla piano modellerna som var 25mm mdf.

MkI jämfört med mkII: Jag har haft båda i samma lyssningsrum och haft dem länge så jag vågar mig på ett uttalande ;)

MkII tycker jag spelar "lugnare" i både diskant och mellanregister. Diskanten är på min anläggning tydligare och håller ihop bättre vid högre volym - inte alls spretig som jag tycker mkI kan vara ibland beroende på vad jag lyssnar på. Mellanregistret tycker jag är lite mer återhållet men samtidigt ljämnare i registret. Jag tycker alltså att mkII är en förbättring av en redan bra högtalare, och jag upplever att det går att kräma på mer än med mkI tack vare bättre sammanhålling av registerna. Basen blir svårare att jämföra eftersom jag har 26 mkI och 36mkII...samt att jag moddat mina 36or och 26or så jag låter detta vara osagt.
Har du pianoversionen eller den välvda?

Beryllium uppgr har jag fortf inte lyssnat på, men för de pengarna är det kanske lika bra-tänk om köpjävulen vill ha? ;)

Mvh

#514

Postad 22 september 2016 - 14:25

tommyq
  • tommyq
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Lite sent svar, men jag har den välvda varianten i vitt utförande.

 

Nu har jag lyssnat på 99.36 beryllium, tyvärr inte bredvid vanliga 99.36 i samma miljö så jag har inte kunnat jämföra.

 

Sammanfattningsvis lät det jättebra, framförallt spridningen kändes väldigt bra. Å andra sidan låter mina 99.36 MK1 också jättebra hemma hos mig, även om spridningen kanske är lite sämre. Jag kommer hur som helst INTE lägga 9000:- på att uppgradera. Jag betalade 7000:- för mina 99.36 och i denna prisklass anser jag att de är oslagbara. 7000:- + 9000:- skulle ge ett totalpris på 16.000:- och i den prisklassen anser jag att det finns rätt mycket intressant på marknaden.



#515

Postad 22 september 2016 - 17:18

stefunge
  • stefunge
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Okej, förstår att du inte lägger de pengarna om du framförallt upplevde bättre spridning. Kul att du delade med dig av din erfarenhet, och hoppas du behåller dina 36or som jag tycker är ett par riktigt bra högtalare - sen att de var "billiga" gör ju inte saken sämre.

Mvh

#516

Postad 09 april 2018 - 17:11

Unregistered81fc75d6
  • Unregistered81fc75d6
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Hej.  Jag har införskaffat ett par högtalare till min farbror men upplever att det är låg ljudvolym på dessa XTZ 99.36 mk1?

Jag ska erkänna att jag inte har läst igenom denna tråden efter svar, dock så har jag försökt söka på forumet.

Jämför jag med mina B&W är det en ganska stor skillnad.

 

Mvh Fredrik



#517

Postad 09 april 2018 - 17:21

FenioN
  • FenioN
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0

Hej. Jag har införskaffat ett par högtalare till min farbror men upplever att det är låg ljudvolym på dessa XTZ 99.36 mk1?
Jag ska erkänna att jag inte har läst igenom denna tråden efter svar, dock så har jag försökt söka på forumet.
Jämför jag med mina B&W är det en ganska stor skillnad.

Mvh Fredrik


Vad drivs dom med? Jag hade en surrreciver först och det va tråkigt skaffa sen en nad 375 och då gick det att spela på som bara fasen med bra kontroll

#518

Postad 10 april 2018 - 09:55

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 226 inlägg
  • 0

Hej.  Jag har införskaffat ett par högtalare till min farbror men upplever att det är låg ljudvolym på dessa XTZ 99.36 mk1?

Jag ska erkänna att jag inte har läst igenom denna tråden efter svar, dock så har jag försökt söka på forumet.

Jämför jag med mina B&W är det en ganska stor skillnad.

 

Mvh Fredrik

XTZ 99.36 är aningen trögdrivna och verkar ha 87 dB som känslighet. Dina B&W är säkert mer lättdrivna med en högre känslighet.



#519

Postad 12 april 2018 - 17:15

Unregistered81fc75d6
  • Unregistered81fc75d6
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Vad drivs dom med? Jag hade en surrreciver först och det va tråkigt skaffa sen en nad 375 och då gick det att spela på som bara fasen med bra kontroll

Det är en surround jag har nu, en Marantz SR7011.  Däremot kommer han som ska ha högtalarna en Pioneer VSX-LX50  

http://www.prisjakt....kt.php?p=194555

 


 

XTZ 99.36 är aningen trögdrivna och verkar ha 87 dB som känslighet. Dina B&W är säkert mer lättdrivna med en högre känslighet.

Så kan det såklart va men en sådan stor/märkbar skillnad förvånade mig.

 

Och tack båda för svar. 


Redigerat av Unregistered81fc75d6, 12 april 2018 - 17:28.


#520

Postad 16 april 2018 - 20:09

havsbaden
  • havsbaden
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Hej! Jag har ett liknande problem Fredrik. Har på senare tid fått ett intresse för hifi och föll för xtz, så jag köpte ett par xtz 99.26or för en ny anläggning jag planerar att sätta ihop.

 

Har ganska begränsade kunskaper inom hifi. Kör för närvarande en Onkyo hemmabioförstärkare (TX-NR509) i min anläggning. Den fungerar helt ok med mina äldre högtalare och den har passat mina behov rätt bra då jag kopplat både PC, konsoll m.m. med hdmi genom förstärkaren. Men jag lyckas inte driva 99.26orna bra alls med förstärkaren. Ljudvolymen är på tok för låg (jag tror att jag kopplat högtalarna rätt). 

 

Som sagt vill jag dock bygga en ny anläggning så jag är på jakt efter en ny förstärkare. Problemet är att jag inte vet vad jag vill ha. Hemmabioförstärkare eller stereoförstärkare? Så länge ljudet blir bra och det inte blir alldeles för omständigt så spelar det mig mindre roll.

 

Jag tänker något att jag listar några krav/riktlinjer:

 

Pris: ca 5000-15000 kr

Kan tänka mig att köpa både nytt och begagnat.

Ska kunna driva mina 99.26 på ett tillfredsställande sätt.

Ska kunna spela upp ljud från PC/HTPC/PS4/TV och ev någon annan enhet.

Ska kunna spela vinyl genom anläggningen. 

Möjlighet att komplettera med en sub-bas vore trevligt.

Hörlursutgång är också bonus men kanske inte nödvändigt, har nämligen sneglat på en DAC med hörlursutgång som försteg (Pro-Ject Pre Box S2)

 

Hoppas om det finns någon som vill hjälpa en vilsen man som mig. Alla tips är välkomna!


Redigerat av havsbaden, 17 april 2018 - 11:13.


#521

Postad 17 april 2018 - 10:18

stefunge
  • stefunge
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Jag har både 99.26 mk1 och 99.36 mk2. Jag anser att båda kan spela ordentligt högt. De behöver en stark förstärkare för att blomma ut, det gör verkligen stor skillnad, men visst kunde jag även spela "högt" med min gamla yamaha surround stärkare som drev 99.26 innan. Sen har ju högtalarna sina begränsningar för hur mkt bastryck de kan producera med tanke på storleken...om det är bastryck ni saknar?? Ge dem gott om utrymme från bak och sidovägg för att få fram basregistret. Prova er sedan fram med "propparna" i reflexrören.
Mvh
Jag har både 99.26 mk1 och 99.36 mk2. Jag anser att båda kan spela ordentligt högt. De behöver en stark förstärkare för att blomma ut, det gör verkligen stor skillnad, men visst kunde jag även spela "högt" med min gamla yamaha surround stärkare som drev 99.26 innan. Sen har ju högtalarna sina begränsningar för hur mkt bastryck de kan producera med tanke på storleken...om det är bastryck ni saknar?? Ge dem gott om utrymme från bak och sidovägg för att få fram basregistret. Prova er sedan fram med "propparna" i reflexrören.
Mvh
Jag har både 99.26 mk1 och 99.36 mk2. Jag anser att båda kan spela ordentligt högt. De behöver en stark förstärkare för att blomma ut, det gör verkligen stor skillnad, men visst kunde jag även spela "högt" med min gamla yamaha surround stärkare som drev 99.26 innan. Sen har ju högtalarna sina begränsningar för hur mkt bastryck de kan producera med tanke på storleken...om det är bastryck ni saknar?? Ge dem gott om utrymme från bak och sidovägg för att få fram basregistret. Prova er sedan fram med "propparna" i reflexrören.
Mvh

#522

Postad 17 april 2018 - 11:24

havsbaden
  • havsbaden
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Tack för ditt svar! Jag upplevde att volymen var klart lägre än vad man kan förvänta sig samt att basen i stort sett var obefintlig. Jag blev osäker på om jag gjort något fel men jag kopplade högtalarna på samma sätt som mina gamla högtalare, så jag vill ha det till att jag gjorde rätt.

 

Hur som helst, jag har insett att jag vill ha en starkare förstärkaren oavsett. Jag kunde inte låta bli att kika på ditt system - såg trevligt ut! Är du nöjd med din Nad c372? Tror du att den skulle kunna passa mig?



#523

Postad 17 april 2018 - 21:03

stefunge
  • stefunge
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Min Nad 372 har hållt i ca 11 år, köpte den först för att driva ett par dali 8008. Jag har nyss köpt en nad c388 till 99.36 i tvrummet och det är mycket stor skillnad på ljudet mellan förstärkarna, till c388 klara fördel. Dock använder jag 372 dagligen ihop med 99.26 och den driver dem fullt ut. Så om du hittar en beg 372 till bra pris så absolut, dock har jag genom nya förstärkaren insett att det finns mer väljudande val. Lycka till och uppdatera gärna här allt eftersom 👍

#524

Postad 17 april 2018 - 22:03

havsbaden
  • havsbaden
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Jag såg precis att jag skrivit fel, min avsikt var egentligen att fråga om din C388. Jag såg dock din recension nu så den svarade på de flesta av mina frågor. 

 

Det verkar vara en kompetent förstärkare minst sagt! Det är också intressant hur den kan uppgraderas med MDC-moduler, även om priset sticker iväg lite. Modulen med BluOS är klart intressant. Även den med HDMI. Nackdelen att den bara hade stöd upp till 1080p. Det är absolut ingen dealbreaker men skulle jag köpa den här förstärkaren skulle jag avvakta och hoppas att de släpper en uppgraderad modul med stöd för 4k-upplösning.

 

Tack återigen för dina svar. Jag återkommer med hur jag väljer att göra!



#525

Postad 19 april 2018 - 06:39

stefunge
  • stefunge
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 1
https://nadelectroni...mdc-hdm-2-hdmi/

#526

Postad 20 april 2018 - 07:18

stefunge
  • stefunge
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Med ovanstående länk framgår att modulen stödjer 4k. Beroende på framtida val av högtalare så kanske du klarar dig på en nad 368? Jag övervägde det själv pga prisskillnaden, men då jag är av uppfattningen att hellre ha överflöd av kraft så blev det 388. Spelar jag cd så är jag uppe i 65-70% på volymen om det ska vara riktigt högt, sen klarar 99.36orna inte mer.

#527

Postad 20 april 2018 - 21:49

havsbaden
  • havsbaden
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Tack för dina svar! Helst vill jag inte köpa något bara för att inse året därpå att jag vill ha mer. Men jag skulle nog klara mig på en Nad 368 som du säger, 

 

--

 

Till något helt annat. Såg att Tim Bergling (Avicii) omnämnts i tråden tidigare för hans tidigare innehav av xtz-högtalare, Killen visste onekligen vad han sysslade med, både vad gäller musikskapande och i utrustningsväg. Utöver detta verkade han vara en väldigt god människa. Oerhört tråkigt att se honom gå bort så tidigt. Vila i frid Tim



#528

Postad 01 maj 2018 - 15:25

havsbaden
  • havsbaden
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Jag har tagit lite tid till att fundera. Har insett att jag egentligen inte måste ha dessa MDC-moduler. Och utan att ha testat varken Nad C368 eller C388 så tycker jag egentligen att hifiklubben (den enda svenska återförsäljaren) tar rätt bra betalt i förhållande till specifikationerna, i synnerhet när de höjt priserna sedan de släpptes. Sen kanske jag har fel, men jag tror ändå att det kan bli aning overkill för att bara driva ett par 99.26or, i synnerhet C388an.

 

Just nu lutar det åt en Cambridge Audio CXA60 istället. Vad jag kan se uppfyller den de krav jag ställer vad gäller ingångar och specifikationer, samtidigt som prisnivån är rimlig i förhållande till högtalarna. Hur tror ni att en sådan förstärkare skulle driva ett par Xtz 99.26or? Butiken jag tänka handla ifrån erbjuder prov-lyssning i en månad, men tänkte ändå att det var värt att fråga.

 

Det finns nämligen flera påståenden i tråden om att högtalarna kräver rejält med effekt för att komma till sin rätta. Nu kan denna förstärkare leverera 60 watt per kanal, men det säger inte mig så mycket egentligen mer än att det är mindre än både Nads C368 (80W) och C388 (150W). 

 

Frågan jag ställer är hur viktig effekten egentligen är. Det finns exempelvis en highend-förstärkare på entry-level vid namn Moon 240i, som levererar 50 watt per kanal, och tillverkaren hävdar att förstärkaren kan driva "ineffektiva och komplexa lågimpedans-högtalare utan svårigheter". Det låter nästan som att de syftar på 99.36/26an, utifrån det jag läst om högtalarna. Ska man tro på tillverkaren så låter det ju som att att en effekt runt 50-60 watt per kanal inte bör vara några som helst problem att driva ett par 99.36/26or på ett tillfredställande sätt. Eller är jag fel ute?


Redigerat av havsbaden, 01 maj 2018 - 15:28.


#529

Postad 02 maj 2018 - 06:54

stefunge
  • stefunge
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 1
Hej havsbaden.

Då jag inte är så tekniskt bevandrad så kan inte jag redogöra för hur förstärkar tekniker fungerar jämfört med varandra, men detta löser en snabb googling. Jag har aldrig lyssnat på tex rörförstärkare som vad jag förstått sällan har många watt i uteffekt men som trotts detta presterar bra med lättdrivna högtalare. Därför kan jag inte råda dig i frågan mer än att CXA60 ser bra ut på pappret gällande ingångar, dac, osv, ser även att den är en AB förstärkare medans nad modellerna är D. Lycka till!

#530

Postad 11 maj 2018 - 22:22

havsbaden
  • havsbaden
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Jag blev ärligt talat inte mycket klokare efter att läsa om högtalare och dess krav på effekt i förstärkare, men jag kan nu bekräfta att 60W var mer än tillräckligt för att driva högtalarna och dessutom spela med hög volym! 

 

Jag har nämligen köpt en förstärkare, men det blev inte 60wattaren jag skrev om utan en annan sådan, nämligen en Hegel 90. Lyckades hitta en begagnad sådan i fint skick till ett bra pris så jag slog till. Det blev lite impulsartat, men det är absolut ingenting jag ångrar. Den fyller precis den funktioner jag önskade. Tack för hjälpen stefunge!

 

Nu har jag inte mycket att jämföra med med då min Onkyo inte pallade med högtalarna, men jag måste bara säg wow, vilket ljud, speciellt med hänsyn till vad min ljudanläggning kostade. Förstärkaren har oerhört bra kontroll över högtalarna och får dem nästan att låta high-end. 

 

Det jag kan önska är lite mer djupbas. Nu har jag förvisso inte hunnit laborera med placeringen av högtalarna. Det kan vara så att det blir mycket bättre om jag flyttar på dem, men det är stativhögtalare trots allt och hur man än gör finns det begränsningar vad gäller bas. Därför överväger jag att komplettera med en XTZ SUB 10.17. 

 

Utöver detta är jag väldigt nyfiken på beryllium-uppgraderingen och överväger att göra detta i samband med köpet av sub. 

 

Är det någon som har gjort uppgraderingen MKI -> Beryllium och vill uttala sig om det?

 

Mina 99.26or är MKI som jag kom över rätt så billigt, så just nu upplever jag att mitt nuvarande ljudsystem ger mycket valuta för pengarna. Och skulle jag göra den här uppgraderingen (med sub och beryllium) vill jag tro att i det hela taget kommer att förbli mycket bang for the buck. Men det är ju svårt att säga så här på förhand. Kanske jag tar mig till Torup så att jag får höra med egna öron :) 



#531

Postad 12 maj 2018 - 04:54

stefunge
  • stefunge
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Glädjer mig att höra havsbaden!!
Hoppas du får glädje av din anläggning i många år! Jag hsr aldrig lyssnat på Hegel men det märket verkar vara mycket lovordat.
Som du själv funderar på så rekommenderar jag dig att ta en dag att ändra placeringen av högtalarna (avstånd från bakvägg, sidovägg och invinkling/toe in) Min erfarenhet är att 99.26 behöver rejält med avstånd från väggar samt att vridas lite så de pekar mot dig där du sitter när du lyssnar. Ang beryllium vet jag inte, varken plånbok eller tid har funnits för mig till det, dock har jag bara läst positivt om den uppgraderingen. Dels ingick det i början allafall en bitumen matta som man klädde högtalarlådan med invändigt, detta har jag själv gjort på min 99.26 och 36or som är av den välvda modellen. Orsaken är att väggarna inte är lika tjocka som på de raka modellerna. Det blev stor skillnad speciellt på 36orna (större låda naturligtvis). Kul detalj, jag har 2 par 26or, första paret var när modellen var helt ny och valnötsfärgad, då var bakstycket av den välvda lådan av plast! Och internstagningen bestod av en "stöd balk" i mitten. Nästa par 26or är de vita jag anväder i dag. Hela lådan är av trä, dubbel stagning internt OCH dubbel tjocklek i topp och botten av lådan, kablage och dämpmaterial är också bättre på de vita. Det skiljer några år i tillverkning mellan de paren.
Jag har inte alltid varit helt nöjd med högtalarna, och det har varit diskanten som stört mig. Jag har mina på -4db för att det passar mina öron bäst. På sätt och vis är 26orna som är MKI mer förlåtande i diskanten och det beror enligt mig på mellanregistret är mer framskjutet på dem. 36orna som är MKII och är dem jag sitter ner och lyssnar aktivt på har nu en mjuk och underbar diskant med nad 388an. Min uppfattning och slutsats är att med passande förstärkare, lyssningsrum och akustik så passar banddiskanten mina öron. Om du trillar över MKII delningsfilter+kablage billigt så kan jag rekommendera den uppgraderingen, basen låter mer definierad, mellanregistret och diskanten är mer återhållet och bättre balanserat vilket ger ett "lugnare ljud". Detta gör även att det låter "lugnare" och bättre kontrollerat när volymen åker upp enligt mig. Jag anser även att dynamiken växt med MKII.

Xtz basarna har jag sneglat över länge...jag har själv en ide' om att köpa 2st 8.17 och sätta en under varje 99.26. Men så kom 388an emellan så plånboken vägrar haha. Om du köper en 10.17 så får du dela med dig av intrycken!
Långt inlägg, hoppas du fortfarande är vaken 😊

Mvh

#532

Postad 12 maj 2018 - 10:33

havsbaden
  • havsbaden
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Tack för ditt utförliga inlägg - många bra tips och intressanta iakttagelser! Jag återkommer om det blir en uppgradering i något form :) 



#533

Postad 28 november 2019 - 08:20

tommyq
  • tommyq
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Någon som har bytt ut de nedre baselementen och har ett till salu? Råkat ut för en kattskada. Vet att XTZ säljer för 995:-, men tänkte att jag kollar här först.



#534

Postad 30 december 2019 - 14:40

Ortovox
  • Ortovox
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Ingen som har ett par filter till 99.36 MKI eller MKII till salu efter någon uppgradering.

Jag har precis köpt ett par 99.36 med Beryllium uppgraderingen men ville ha Beryllium diskanterna i mina 99.26 MKII istället.

Så det har jag nu gjort men nu när jag skulle återställa 99.36 till original så märker jag att jag missat att 99.36 MKI har 2 filter en för basen och en för diskant & mid/bas. Förra ägaren har slängt det övre för diskant & mid/bas så det är endast den nedre för basen som finns kvar.

 

Jag mailade XTZ och frågade om de 99.26 MKI /MKII filter jag har liggande går att använda eftersom Beryllium filtret passar både 99.26/36 så tänkte jag att kunde även fungera tvärtom men det går inte tyvärr bra sa de.

 

Vill helst inte behöva köpa 99.36FLR filter för 2000:- bara för att sen sälja 99.36 och vill sälja dem kompletta då de är i fint skick annars.

 

För er som undrar varför jag vill köra Beryllium uppgraderingen i mina 99.26 istället för 99.36 så är det för att mina 99.26 är svarta, 99.36 vita och jag tänker att uppgraderingen borde vara bättre matchad för 99.26 då den bara köra det nya filtret medans i 99.36 så har man det gamla filtret till basen kvar. 



#535

Postad 18 januari 2020 - 00:13

Unregisteredcb2a5033
  • Unregisteredcb2a5033
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Jag är inne på o skaffa 99.36 med banddiskanten. Så himla dyrt med uppgraderingen.
Men står de sig bra mot högtalare i högre prisklasser?

#536

Postad 18 januari 2020 - 08:29

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Jag är inne på o skaffa 99.36 med banddiskanten. Så himla dyrt med uppgraderingen.
Men står de sig bra mot högtalare i högre prisklasser?

Jag hade System Audio Pandion 2 innan vilket har ett nypris på ca 25 000:-.
Tänkte göra ett "nerbyte" till 99.36.
Jag kan bara säga att 99.36 outperformed System Audio, jag är helnöjd och kör "bara" banddiskanten.

Parade ihop den med deras egna slutsteg och Yamaha wxc försteget.

Ångrar inte en enda sekund att jag köpte dem!

Redigerat av nimman, 21 mars 2021 - 19:10.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.