Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Små högtalare med hyfsat bra ljud

89 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 oktober 2019 - 16:17

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Hej

Kommer så småningom starta med ett projekt som innebär helt ny mediamöbel. Inför det här projektet skulle jag vilja ha lite tips/hjälp på vad som kan fungera. Just för tillfället har jag tittat på ett par Monitor Audio Radius, då de små plus centern i serien och någon hyfsad liten sub.

Har även sett på om det finns någon bra soundbar. Utifrån det sortiment som finns, hittar jag inte direkt något som faller en i smaken..

Skall användas mest till TV/ATV/XBOX

Hög volym spelar jag sällan på däremot skall det finnas lite ifall man vill dra på någon gång man ser på en film. Viktigare att det låter bra.

 

Bor ej i Sverige

Min tänkbara budget är 10k.



#2

Postad 27 oktober 2019 - 16:27

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Elac 301.

#3

Postad 27 oktober 2019 - 16:34

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

https://www.amazon.c...s/dp/B07WDRGNDG



#4

Postad 27 oktober 2019 - 16:42

the greendream
  • the greendream
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Focal Sib



#5

Postad 27 oktober 2019 - 16:49

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Focal Sib

Den är lite över budget. Har butik som säljer Focal och st/pris är minst 3k

 

Är lite inne på DALI Fazon mikro


Redigerat av Buddaz12, 27 oktober 2019 - 16:51.


#6

Postad 27 oktober 2019 - 19:48

Unregistered6f63dc08
  • Unregistered6f63dc08
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Elac 310.2 Jet spelar riktigt bra och stort i förhållande till deras fysiska storlek. Jag äger själv ett par. Tyvärr tror jag inte Elac har någon mindre högtalare med Jet AMT-diskanten i modellerna som säljs idag. Tycker det är en väldigt trevlig diskant på alla sätt. Vet inte om Elac 301 som nämndes ovan spelar på samma nivå, men de kanske ändå är bra för vad de kostar.



#7

Postad 27 oktober 2019 - 20:07

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 1
Klipsch är ett bra alternativ om man är ute efter stativhögtalare som har bra resurser

Redigerat av Andreas3200, 27 oktober 2019 - 20:43.


#8

Postad 28 oktober 2019 - 16:48

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Klipsch är ett bra alternativ om man är ute efter stativhögtalare som har bra resurser

Tyvärr är jag inte intresserad utav Klipsch. Mer ute efter en mikro högtalare alternativt en bra soundbar


Elac 310.2 Jet spelar riktigt bra och stort i förhållande till deras fysiska storlek. Jag äger själv ett par. Tyvärr tror jag inte Elac har någon mindre högtalare med Jet AMT-diskanten i modellerna som säljs idag. Tycker det är en väldigt trevlig diskant på alla sätt. Vet inte om Elac 301 som nämndes ovan spelar på samma nivå, men de kanske ändå är bra för vad de kostar.

Hittade 302 fast de var lite dyra. Tanken är att bygga ett lite mindre hembiosystem som ser bra ut och låter bra. Först var jag inne på Genelec G serien. efter att jag hade läst manualen om hur Genelec högtalare skall kopplas så föll de bort. Annars slutar det i en soundbar. Så svårt att hitta något som ser bra ut utan att det kostar allt för mycket plus att det skall se litet ut, samtidigt låta bra.  . .


Redigerat av Buddaz12, 28 oktober 2019 - 17:08.


#9

Postad 28 oktober 2019 - 20:58

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Focal 205, 305, 2005 eller 3005 serie kanske skulle passa? Bra spridning samt identisk ljudklang för flerkanaler.  :)



#10

Postad 28 oktober 2019 - 21:29

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Den är lite över budget. Har butik som säljer Focal och st/pris är minst 3k

 

Är lite inne på DALI Fazon mikro

 

Kan rekommendera Dali Fazon sat. Kanske lite för dyra men det är det värt. Jag använder dessa som datorhögtalare.

 

1101031.jpg



#11

Postad 28 oktober 2019 - 22:59

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Kan rekommendera Dali Fazon sat. Kanske lite för dyra men det är det värt. Jag använder dessa som datorhögtalare.

 

1101031.jpg

Precis exakt vad jag hade tänkt som ett utav mina val. Har spanat in både Fazon SAT/Mikro/Vokal plus en Dali sub. Där går budgeten ihop väldigt bra. Bara det att modellen verkar inte ha några skruvar på kontakterna så det får bli nya högtalarkablar. Eller sitter det hål under plasten på toppen utav högtalarkontakterna.

 

Idag har jag KEF. Dags för att prova nytt.

 

Annars lite inne på ett par aktiva SA Saxo 7 Active till att börja med och sedan utöka med sub alternativt en nice liten streamer.

 

Det är de två alternativ jag väljer mellan.


Redigerat av Buddaz12, 28 oktober 2019 - 23:06.


#12

Postad 29 oktober 2019 - 08:59

Unregistered6f63dc08
  • Unregistered6f63dc08
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Tycker annars Audioengine A2 har väldigt bra ljud till film/TV för deras kompakta storlek.

 

https://www.stereoph...dspeaker-page-2


Redigerat av Unregistered6f63dc08, 31 oktober 2019 - 09:18.


#13

Postad 29 oktober 2019 - 19:33

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Precis exakt vad jag hade tänkt som ett utav mina val. Har spanat in både Fazon SAT/Mikro/Vokal plus en Dali sub. Där går budgeten ihop väldigt bra. Bara det att modellen verkar inte ha några skruvar på kontakterna så det får bli nya högtalarkablar. Eller sitter det hål under plasten på toppen utav högtalarkontakterna.

 

 

 

Man fäster kablarna i högtalarfästet, det är som en inbyggd RCA-kontakt mellan högtalaren och fästet. Man skruvar fast kablarna i stativet, du kan inte ha hur grova kablar som helst men 3mm plus minus funkar kanon.



#14

Postad 30 oktober 2019 - 17:52

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Man fäster kablarna i högtalarfästet, det är som en inbyggd RCA-kontakt mellan högtalaren och fästet. Man skruvar fast kablarna i stativet, du kan inte ha hur grova kablar som helst men 3mm plus minus funkar kanon.

Tror jag väljer Monitor Radius serien istället.

 

Letar en passande sub för runt 4k


Redigerat av Buddaz12, 30 oktober 2019 - 18:04.


#15

Postad 31 oktober 2019 - 10:19

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

För 10k hade jag lätt köpt KEF LS50.

Har lyssnat på många små högtalare och denna står verkligen ut i segmentet.



#16

Postad 31 oktober 2019 - 20:08

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

För 10k hade jag lätt köpt KEF LS50.

Har lyssnat på många små högtalare och denna står verkligen ut i segmentet.

 om du är med på jag menar. Därför jag
Den är lite för stor för det hela. Ute efter lite som BOSE fast inte BOSE. Därför är det Monitor Audio Radius 45 och 200 som jag är mest inne på ihop med en liten sub. Tänker mig lite mer lifestyle.



#17

Postad 01 november 2019 - 22:41

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Funderar istället på en 2.0 rigg. En liten DAC med PRE som till exempel Pro-Ject sedan koppla det till mitt existerade effektsteg och ett par nya fina stativhögtalare. Därför tänker jag åka och lyssna på några alternativ.  Har även tänkt tanken på Klipsch sixties

 

Tänker mig prova

Dynaudio Emit, har kanske plats för Emit 20

AE 100

DALI Operon 3

 

Som sagt det är snart svart fredag. Kanske dyker upp något intressant.

 

@M johansson

KEF LSX vet jag är fin, fast priset är bara no,no. Jag funderar på att prova annat den här gången. Tänkt lite till och jag tror det blir nya stativhögtalare istället. Tror jag kommer ha svårt att leva med små kompakthögtalare som jag egentligen hade tänkt mig från början.

Blir att börja om och tänka på vad som kan passa. Jag skall åka och lyssna för jag bestämmer mig. .



#18

Postad 02 november 2019 - 00:07

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Jag körde Radius 45 som bak kanaler i min hembio sjukt små smidiga rackare men skulle nog inte välja dom som frontar.

 

Kör idag med Klipsch RB81 II så sjukt nöjd med dessa men små är dom inte. :)



#19

Postad 02 november 2019 - 06:34

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Vad sägs om ett par B&W M1 med valfri sub? Har hört dessa M1 hos en bekant utan sub. Måste ha varit en extremt lyckad placering. Ingen sub behövdes.  :)



#20

Postad 02 november 2019 - 06:45

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Funderar istället på en 2.0 rigg. En liten DAC med PRE som till exempel Pro-Ject sedan koppla det till mitt existerade effektsteg och ett par nya fina stativhögtalare. Därför tänker jag åka och lyssna på några alternativ.  Har även tänkt tanken på Klipsch sixties

 

Tänker mig prova

Dynaudio Emit, har kanske plats för Emit 20

AE 100

DALI Operon 3

 

Som sagt det är snart svart fredag. Kanske dyker upp något intressant.

 

@M johansson

KEF LSX vet jag är fin, fast priset är bara no,no. Jag funderar på att prova annat den här gången. Tänkt lite till och jag tror det blir nya stativhögtalare istället. Tror jag kommer ha svårt att leva med små kompakthögtalare som jag egentligen hade tänkt mig från början.

Blir att börja om och tänka på vad som kan passa. Jag skall åka och lyssna för jag bestämmer mig. .

Ja LSX spelar otroligt stort för att vara så små, Men även Dynaudio Emit 20 som du nämner är otroligt fina för sitt pris, Luftiga/öppna och en tight och fin bas. Tror du kommer gilla dom.



#21

Postad 02 november 2019 - 22:35

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Vad sägs om ett par B&W M1 med valfri sub? Har hört dessa M1 hos en bekant utan sub. Måste ha varit en extremt lyckad placering. Ingen sub behövdes.  :)

Tittat på högtalarna och undrar om jag kan använda de ihop med en KEF R200c så länge. Letar då en sub och vet ej vad som är ok. Tänker mig runt 8-10 tums element på sub för runt 5k. Sedan om man behöver en annan center kan man då para ihop högtalarna med vilken som helst från B&W.

M1 är annars en tänkbar kandidat ifall de gör att lösa med mina funderingar.



#22

Postad 02 november 2019 - 23:36

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Är det då mitt fel?

#23

Postad 03 november 2019 - 00:06

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Är det då mitt fel?

Bara frågar om man kan köra med befintlig center från annat märke. Finns 3 olika setups som jag försöker välja mellan. Så svårt att hitta något utifrån ens parametrar.


Redigerat av Buddaz12, 03 november 2019 - 00:08.


#24

Postad 03 november 2019 - 14:02

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Man kan köra vilket märke som helst. För egen del finns det för stora risker för att klangbalansen skiljer sig åt mellan olika modeller, RCL.

#25

Postad 04 november 2019 - 02:29

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Man kan köra vilket märke som helst. För egen del finns det för stora risker för att klangbalansen skiljer sig åt mellan olika modeller, RCL.

Jag tänkte ifall man kan kombinera med en renodlad center från B&W i framtiden med B&W M1



#26

Postad 04 november 2019 - 05:09

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Just M1 är ju liten och låter tillräckligt bra för att agera front också. Så länge du inte tänkt blåsa på ordentligt. Försök att få till egen lyssning på alternativen. Det är alltid det bästa sättet att hitta sin favorit.

#27

Postad 04 november 2019 - 16:44

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Just M1 är ju liten och låter tillräckligt bra för att agera front också. Så länge du inte tänkt blåsa på ordentligt. Försök att få till egen lyssning på alternativen. Det är alltid det bästa sättet att hitta sin favorit.

Skall göra det.

Det är B&W M1 eller Monitor Audio Radius 90 som är de två kandidaterna det står mellan. Sedan tror jag det blir en liten sub vilket är en djungel att hitta det som passar. Efter hand om det behövs en center då tar jag det beslutet, det blir 2.1 system så länge.



#28

Postad 04 november 2019 - 22:03

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
M&k högtalare med en sub

#29

Postad 06 november 2019 - 18:05

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Ja LSX spelar otroligt stort för att vara så små, Men även Dynaudio Emit 20 som du nämner är otroligt fina för sitt pris, Luftiga/öppna och en tight och fin bas. Tror du kommer gilla dom.

Ny plan som finns i tankarna och det kan medföra till att jag köper ett par nya stativhögtalare istället för något smått. Har inte riktigt fastnat för något. Jag kommer absolut lyssna innan jag bestämmer mig.

Jag har hört LS50 och LS50w lite kort i butik och W modellen låter ruskigt bra. Svårt om jag verkligen vill fortsätta med KEF. Den nya KEF R3 är för dyr. Vill ha något som ser fint ut. Tänkt mig upp till 10k. Passar med Primare.



#30

Postad 06 november 2019 - 21:10

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Ny plan som finns i tankarna och det kan medföra till att jag köper ett par nya stativhögtalare istället för något smått. Har inte riktigt fastnat för något. Jag kommer absolut lyssna innan jag bestämmer mig.

Jag har hört LS50 och LS50w lite kort i butik och W modellen låter ruskigt bra. Svårt om jag verkligen vill fortsätta med KEF. Den nya KEF R3 är för dyr. Vill ha något som ser fint ut. Tänkt mig upp till 10k. Passar med Primare.

 

Kanske prova Sonus faber venere 1.5.

Tycker dom gifte sig bra med Primare. Men är själv lite nyfiken på Elac carina i det prissegmentet.



#31

Postad 07 november 2019 - 05:10

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Buddaz,

 

ojojdå. Ja då kan det bli andra bullar. Jag anser ju att andrahandsmarknaden kryllar av sjukt bra grejer till än bättre pris/prestanda. Här några tips.  :)

 

https://www.blocket....bs_403/86815535 Dessa stativare låter superbra.

 

https://www.blocket....rround/87053889 Detta paket slår troligen allt annat på blocket, rent ljudmässigt.  :wub:

 

Såvida man inte väljer aktiva burkar har det inte hänt speciellt mycket med högtalarkonstruktion. Däremot massor med kostnader förenade med produktionen. Att investera i beggat betyder således att man köper till långt bättre pris på tillverkning och materialval än de seriösa alternativ som finns i dagens handel. Kef är snygga och låter riktigt bra. I jämförelse med vissa alternativ till stativare något återhållsam topp. Men det får stå för mina erfarenheter. Kanske någon annan anser annat.  ;)  :)



#32

Postad 07 november 2019 - 17:57

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Kanske prova Sonus faber venere 1.5.

Tycker dom gifte sig bra med Primare. Men är själv lite nyfiken på Elac carina i det prissegmentet.

Har spanat in Carina. Butiken jag har till hands som säljer ELAC har inte den modellen i sitt sortimentet. Finns övriga modeller.

Tänkt prova Sonus Faber. Bara hört märket en liten kort stund långt tillbaka. Får väl ge det en chans.

 

Ena butiken jag tänker lyssna hos säljer mer Monitor Audio och Dynaudio. Tänkt mig se om Emit eller en silver passar min smak.

 

Är lite inne på Sonus Faber chameleon B. Kan se coolt ut med en fin sidofärg.

 

Annars måste man gå upp till nästa nivå vilket är över 10k för att hitta något tilltalande och det tycker jag blir för dyrt. Det är en Primare A34.2 som kommer stå för drivningen.


Redigerat av Buddaz12, 07 november 2019 - 18:23.


#33

Postad 07 november 2019 - 18:03

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Buddaz,

 

ojojdå. Ja då kan det bli andra bullar. Jag anser ju att andrahandsmarknaden kryllar av sjukt bra grejer till än bättre pris/prestanda. Här några tips.  :)

 

https://www.blocket....bs_403/86815535 Dessa stativare låter superbra.

 

https://www.blocket....rround/87053889 Detta paket slår troligen allt annat på blocket, rent ljudmässigt.  :wub:

 

Såvida man inte väljer aktiva burkar har det inte hänt speciellt mycket med högtalarkonstruktion. Däremot massor med kostnader förenade med produktionen. Att investera i beggat betyder således att man köper till långt bättre pris på tillverkning och materialval än de seriösa alternativ som finns i dagens handel. Kef är snygga och låter riktigt bra. I jämförelse med vissa alternativ till stativare något återhållsam topp. Men det får stå för mina erfarenheter. Kanske någon annan anser annat.  ;)  :)

Tittat på Canton Chrono. Har ingen återförsäljare i närheten. Varit inne och letat på dess hemsida. Aktiva blir bara krångligt med anslutningar eftersom jag behöver ha användnig för HDMI. Allt för många övriga enheter. Problemet med KEF är serierna. Vet ej om den senaste stora stativaren i Q serien är ett nerköp. För nästa högtalare numera är R3 och det är 20k vilket jag säger nej tack till. 



#34

Postad 07 november 2019 - 18:40

Natal
  • Natal
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Audio Pro T14 som säljs för 2000:- ibland, kör dem i sovrummet och dom kan pumpa på rätt bra, perfekta till tv/film och gör inte bort sig på musik.



#35

Postad 07 november 2019 - 21:48

mudde
  • mudde
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0

Likt Audiostar skulle jag rekommendera att kika på MK Sound, mer specifikt M5 eller kanske de större M7 om de finns där du bor. Riktigt bra för storleken tillsammans med lämplig sub. 



#36

Postad 08 november 2019 - 13:44

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Får väl på tassen nu. Men jag anser att Chrono är en omålad variant av GLE. Ljudet är snarlikt enligt mina minnen. Snygg är den, men något överprissatt. En dräpare till ststivare är RC-K. Spelglad och tryck i alla register.

En annan väg skulle vara Amphion och deras purhifi.

#37

Postad 09 november 2019 - 19:02

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Får väl på tassen nu. Men jag anser att Chrono är en omålad variant av GLE. Ljudet är snarlikt enligt mina minnen. Snygg är den, men något överprissatt. En dräpare till ststivare är RC-K. Spelglad och tryck i alla register.

En annan väg skulle vara Amphion och deras purhifi.

Problemet är att få tag i högtalarna. Om man kan beställa direkt online.

Gillar att man hör själva rösten när jag lyssnar på musik. Därför jag för närvarande kör med en center när jag kör film. Bas gillar jag mer att man inte hör att den mullar däremot att den finns där när musiken har bastoner i sig. Diskanten får inte vara som Klipsch, som i mina öron är skrikigt.

Lyssnar på det mesta. Blir mest countrey/pop.



#38

Postad 11 november 2019 - 20:36

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Ett annat tips. SVS och deras stativare kanske ligger i linje för dig?

#39

Postad 13 november 2019 - 18:03

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Kommande aktiva Audio Pro A26? Inbyggt WiFi/multiroom/SpotifyConnect, HDMi med ARC, virtual surround(hur bra det låter, låter jag vara osagt), analog/optisk ingång, klassisk fjärrkontroll(med snabbval för Internet-radio/spellistor på Spotify etc.), subutgång med valfritt lågpass-filter som dämpar under 75Hz, gummimattor undertill som dämpar om man ställer dom i en möbel.



#40

Postad 13 november 2019 - 22:47

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Om jag förstått det rätt så är du nu inne på "riktiga" stativare. Det låter smart...

Lyssna på många alternativ och var sedan kall och vänta in fyndet på blocket eller hifibörsen, eller kanske tom på hifishark.com.

I den prisklassen finns det många fynd!!

Här har du några fler tips som du borde kunna fynda begagnat:
https://www.prisjakt...,2945995,920530

Och skulle jag vara du skulle jag även kolla efter Buchardt, Aurum Cantus och varför inte nya Wharfedale Evo som verkar ge mycket för pengarna.

https://hifitorget.s..._vita_84581.htm

https://www.google.c...-hi-fi-speakers

#41

Postad 14 november 2019 - 00:06

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Ett annat tips. SVS och deras stativare kanske ligger i linje för dig?

Skall åka och lyssna nästa vecka. Får se vad som faller en i smaken. Skall försöka lyssna på Dynaudio Emit 20 och Dali Oberon 3. Tänker mig en lite större stativare som inte är allt för dyr. Skall även se om jag får lyssnar på den minsta från AE och kanske det ihop med den fina lilla suben som finns i samma serie. Om inga utav de faller i smaken har jag tänkt beställa ett par via nätet och bara hoppas på det bästa. Hur som helst får man ändå inte samma ljud hemma som i en butik så länge man inte har ett hellt ljudisolerat rum. 

Hittade SVS som du nämner. De ser intressanta ut. Finns ett par ur Prime serien som kan vara tänkbar.


Kommande aktiva Audio Pro A26? Inbyggt WiFi/multiroom/SpotifyConnect, HDMi med ARC, virtual surround(hur bra det låter, låter jag vara osagt), analog/optisk ingång, klassisk fjärrkontroll(med snabbval för Internet-radio/spellistor på Spotify etc.), subutgång med valfritt lågpass-filter som dämpar under 75Hz, gummimattor undertill som dämpar om man ställer dom i en möbel.

Har reciver+effektsteg som jag kommer behålla så det blir ett par vanliga högtalare istället


Redigerat av Buddaz12, 14 november 2019 - 00:12.


#42

Postad 15 november 2019 - 06:53

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Skall åka och lyssna nästa vecka. Får se vad som faller en i smaken. 

 

Har du chansen, missa inte att lyssna på Bremens (v)ägghögtalare. 

 

https://www.ljudochb...est/bremen-3d8/



#43

Postad 18 november 2019 - 19:04

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Har du chansen, missa inte att lyssna på Bremens (v)ägghögtalare. 

 

https://www.ljudochb...est/bremen-3d8/

Har inte sådant tillgängligt.

 

Har kommit fram till 4 kandidater som jag får se vilken jag gillar och det står mellan Dynaudio Emit 20, Dali Oberon 3, ELAC uni-fi u5 slim eller KEF Q350.

Tanken är en lite större stativhögtalare utan att det kostar allt för mycket. Resten utav min tilltänkta budget går till att kanske köpa en BD spelare och lite nya snyggare snokar.



#44

Postad 21 november 2019 - 22:44

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Blir nog nya KEF Q150/350 ihop med gammal center. Eftersom jag redan har KEF och gillar ljudet från KEF. Sedan få tummen ur med en sub.


Redigerat av Buddaz12, 21 november 2019 - 22:45.


#45

Postad 24 november 2019 - 00:09

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Var och lyssnade på några högtalare och ingen föll mig i smaken.

Hörde DALI och B&W upp till 10k. Fy vad dåliga DALI har blivit sedan de slutade med banddiskanten. Tråkig och instängd. B&W lät bättre, ändå inte upp till min nivå. Som att musiken aldrig släppte och kom till liv hos B&W. Hörde även på Audiovector QR1 i en annan butik som skall vara de bästa inom priskategorin. Javisst det lät bra ihop med Naim atom förstärkaren. Ändå levde det inte upp till någon wow upplevelse. Musiken kom till liv. Jag saknade samma renhet och öppenhet som KEF förmedlar.KEF LS50 och R3 kunde jag inte höra i butiken eftersom butiken inte hade de ordentligt riggade. Därmed slutar det att behålla KEF R100 ett litet tag till.

 

Hörde även på AE100. För pengarna lät det bra däremot tyckte jag högtalarna saknade mycket.

 

Jag tycker många högtalare saknar helheten som finns hos KEF

Jag får fundera vidare. Verkar som att skall jag ha bättre då är det nästa prisnivå som gäller vilket är runt 15-20k. Jag vet inte om det är värt det hela.


Redigerat av Buddaz12, 24 november 2019 - 00:10.


#46

Postad 24 november 2019 - 00:16

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

@Buddaz12 : Vet att du ratat Klipsch, men varför inte ta en lyssning på någon av deras högtalare. Du nämner att både Dali och B&W låter instängda och tråkiga. Det är ju precis motsatsen till Klipsch. De är sjukt klara i ljudet och jävligt roliga att lyssna på, aldrig instängda eller tråkiga. Är iallafall min erfarenhet av Klipsch. De kräver heller ingen superförstärkare då de har hög verkningsgrad, men de låter jävligt mycket bättre med en riktigt bra förstärkare dock.



#47

Postad 24 november 2019 - 00:39

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

@Buddaz12 : Vet att du ratat Klipsch, men varför inte ta en lyssning på någon av deras högtalare. Du nämner att både Dali och B&W låter instängda och tråkiga. Det är ju precis motsatsen till Klipsch. De är sjukt klara i ljudet och jävligt roliga att lyssna på, aldrig instängda eller tråkiga. Är iallafall min erfarenhet av Klipsch. De kräver heller ingen superförstärkare då de har hög verkningsgrad, men de låter jävligt mycket bättre med en riktigt bra förstärkare dock.

Nja. Sist jag hörde Klipsch lät det skrikigt i mina öron. Har hört Paladium ihop med Audio Resarch även Rp med Hegel och samma visa där. Vet inte varför, medan Advangarte Acoustic som också kör horn låter ej skrikiga, fast då kostar de flera gångger mer än Klipsch. Funderar på KEF Q350. Tror nästan jag håller mig till KEF. Jag är inte direkt beredd att betala 20k för ett par R3. Även hört förut på Audio Physic som jag gillade. De kostar skjortan. Tror mer jag skall ha en högtalare som är ren och luftig i mellanregistret och samtigt en bra helhet utan att bli för skrikiga i toppen.

De KEF R100 jag har idag känns som det är få högtalare som klarar av att låta bättre. Den ena försäljaren rekommenderarde att jag kanske skulle testa ELAC.Det märket säljs i en annan butik. Det får bli vid ett annat tillfälle.


Redigerat av Buddaz12, 24 november 2019 - 00:44.


#48

Postad 24 november 2019 - 00:47

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Nja. Sist jag hörde Klipsch lät det skrikigt i mina öron. Har hört Paladium ihop med Audio Resarch även Rp med Hegel och samma visa där. Vet inte varför, medan Advangarte Acoustic som också kör horn låter ej skrikiga, fast då kostar de flera gångger mer än Klipsch. Funderar på KEF Q350. Tror nästan jag håller mig till KEF. Jag är inte direkt beredd att betala 20k för ett par R3. Även hört förut på Audio Physic som jag gillade. De kostar skjortan. Tror mer jag skall ha en högtalare som är ren och luftig i mellanregistret och samtigt en bra helhet utan att bli för skrikiga i toppen.

De KEF R100 jag har idag känns som det är få högtalare som klarar av att låta bättre. Den ena försäljaren rekommenderarde att jag kanske skulle testa ELAC.Det märket säljs i en annan butik. Det får bli vid ett annat tillfälle.

 

Ok jag förstår. För många år sedan lyssnade jag på Klipsch med och tyckte de lät lite skrikiga, men gjorde ett nytt försök nu med RP-serien för några år sedan och de låter i mina öron verkligen inte skrikiga längre. Med rätt stärkare låter de kanon. Jag blir aldrig lyssningstrött och värt att nämna då är att jag inte gillar för vässad diskant. Ännu nyare RP-serien (från 2018) ska ju vara ännu bättre på mjuk diskant än tidigare. Mina RP är från 2016 tror jag.



#49

Postad 10 december 2019 - 04:23

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Hej

 

Funderar lite på Audiovector QR1. Hur passar de ihop med Primare.

 

Funderar på att ta det hela i omgångar. Behålla befintlig reciver som förmedlare utav källa/signal och efterhand införskaffa något bättre som försteg.

Tanken är att få det lite mer minimaliskt, modernt och stilfult utan att kompromissa med ljudet. Främst idag är det musik som är högst upp på listan. Eftersom jag inte orkar köra igång CD spelare till vardags blir det mest Youtube via ATV och vidare till reciver+effektsteg. Även här tänker jag mig efterhand någon bra lösning. Om man kan hitta någon bra DAC/Streamer/försteg utan att det kostar skjortan. 



#50

Postad 10 december 2019 - 10:52

Unregistered6f63dc08
  • Unregistered6f63dc08
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Hej

 

Funderar lite på Audiovector QR1. Hur passar de ihop med Primare.

 

Varför just de högtalarna? Har du lyssnat på de och tyckt de låter bra?

Finns så väldigt mycket olika alternativ i den prisklassen att välja bland.

Ett tips är att kolla på hifi-freaks.se vad de har, de har fri frakt och fri retur.

 

Jag har ett par Quad S2-högtalare hemma och tycker de låter väldigt bra för deras nypris.

Har haft ett par Quadral Chromium Style 8-golvhögtalare i samma rum (som kostar 20.000kr) men föredrog ljudet från S-2:orna.

Just nu driver jag mina S2:or med en Primare SPA21 som försteg kopplad till ett Primare A31.2-slutsteg och det låter väldigt bra för pengarna tycker jag själv. Men alla har ju olika preferenser så det bästa är ju om man kan provlyssna själv först.

De lät bra ihop med endast Primare SPA21:an som integrerad också. Har en video på YouTube med den kombinationen (bara att söka på Quad S2) men det går ju inte att höra hur de låter i verkligheten genom en video.  :rolleyes:





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.