Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gräsklippare

249 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 08 maj 2014 - 08:00

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0
Jag kan bara hålla med om att Klippo är i en klass för sig själva.
Partner kommer jag akta mig noga för i fortsättningen.

På min tämligen kullriga tomt knuffar jag omkring den kullagrade klippon, (utan driving), med betydligt mindre ansträngning än min föregående partner, trots att den hade såväl större klippbredd som steglöst justerbar drivhastighet.

#52

Postad 08 maj 2014 - 21:51

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
0,55l olja; där har de tänkt till ordentligt när flaskorna rymmer 0,6 liter. Kan man alltså spilla 5cl utan att svära ihjäl sig ;)

#53

Postad 09 maj 2014 - 17:18

Unregistered80a991cf
  • Unregistered80a991cf
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Glöm inte att inspektera kniven när du ändå är i farten. Vass och balanserad har jag hört att dom ska vara.

#54

Postad 09 maj 2014 - 22:29

DeLux
  • DeLux
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag flyttade till vårat hus för snart 5 år sedan. Köpte då en självgående Partner med B&S motor på 2,4 kw som iofs klippte helt ok men var alldeles för svag. Väntade jag några dagar för länge med att klippa gräset så gick det tungt för klipparen och resultatet blev inte bra.
I fjol märkte jag dessutom att det var oljespill under gräsklipparen när jag tog fram den från garaget. Det verkar som om en packbox till axeln som går ner till kniven läcker.
Jag fick fylla på motorolja inför varje klippning så när Granngården i höstas skickade ut mail om att de reade ut Stiga Multiclip 50 Pro sSsvan för 4700 kr slog jag till.

Jag han klippa några vändor i fjol innan det blev dags att ställa undan den för vintern och än så länge är jag nöjd med mitt val.
Det sitter en miljömärkt Honda GCV 160 OHC på den och den är betydligt starkare en Briggs motorn som satt på Partnern. Dessutom går drivningen lite snabbare på Stigan vilket jag är glad för.
Det jag däremot är lite förvånad över är att jag tycker att Partnern hanterade multiklippet bättre. Med den så såg man knappt gräset som klipptes ner utan det finfördelades och sjönk in i gräsmattan.
Med Stigan upplever jag att gräset inte finfördelas lika bra utan det blir mer "tussar" som ligger ovanpå gräset.
Men annars är jag nöjd med mitt val. Aluminiumchassi och en stark Hondamotor borde tyda på en klippare som ska hålla några år, men den som lever får se. Den är i alla fall väldig tyst och tack var gummiupphängningen av motorn så vibrerar den knappt något.
När jag kollar på Prisjakts priser nu för klipparen så ligger den på 7200 kr som billigast så jag anser mig ha gjort ett klipp i höstas.


Hade det inte varit rea på den så hade jag nog sparat ihop till en bra Klippo efter att ha läst allas lovord om märket, men för 4700 kr som jag betalade är jag mycket nöjd med mitt val.

Redigerat av DeLux, 09 maj 2014 - 22:31.


#55

Postad 10 maj 2014 - 22:21

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0
Jag har den billigaste Partner-klipparen jag kunde hitta på Bauhaus när vi köpte hus för 4 år sen. Tror den kostade runt 1400 kr. Visst känns det lite i materialen (främst hjulkonstruktion osv) att den är billig, men B&S-motorn går iaf fortfarande som en klocka och startar på första rycket varje gång. Bytte nyss olja i den för första gången, den var bra svart efter 4 år :P Multiclip som funkar bra, behöver aldrig kratta om jag inte misskött mina plikter och låtit det bli väldigt långt (och då blir det lite tungt för motorn med). Runt 1000 m2.

Grymt sugen på robotklippare jag med, googlade det ganska intensivt en period förra sommaren och kom som tidigare nämnts i tråden fram till att Husqvarna verkar vara det enda som duger, och då kostar det lite mer än det smakar för mig. Blev lite avskräckt av rapporter om att man behövt byta ut batterierna efter 3-4 år (gällde många märken) vilket jag tycker känns som alldeles för kort livslängd med tanke på vad det kostar. Dom billigare märkena verkar ha alldeles för mycket begränsningar i framkomlighet och längden på slinga osv för att passa min tomt.
På senaste tid har jag däremot läst mycket positivt om Robomows klippare med, kostar också en del men är iaf snäppet billigare än Husqvarna. Plus för att dom dessutom har riktiga knivar istället för rakblad som de flesta andra. Vi har mycket (frukt)träd och med småbarn är det inte så kul med avbrutna rakblad drällande på gräsmattan så fort den kört på en gren eller ett äpple.

Jag kör vidare på min Partner tills den rasar, då kostar förhoppningsvis en vettig robotklippare under 10k.

Redigerat av A Haddock, 10 maj 2014 - 23:32.


#56

Postad 14 maj 2014 - 10:52

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Har en kompis som köpte en Worx robotklippare på Jula. Han är jättenöjd och den går som en klocka.

#57

Postad 14 maj 2014 - 13:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

+1 med tillägget att det även gäller Gardena som är förklädda Husqvarna klippare.

Just det, Gardena R160 är en förklädd AC220 eller?

Skulle gärna vilja köpa nått billigare dock - borde gå att göra en vettig klippare för <10 lök men de tycks alltid ha minst en brist som gör att man inte vågar... har gärna fel dock.

#58

Postad 14 maj 2014 - 14:00

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Har en kompis som köpte en Worx robotklippare på Jula. Han är jättenöjd och den går som en klocka.


Farsan köpte spontant en worx nyligen utan konsultation från mig, tänkte utvärdera skiten och återkomma med resultat. Hoppas den håller måttet!
Är för övrigt hyfsat intelligent så man kanske kan grotta i grotta i programvaran om man inte är nöjd :huh:

#59

Postad 14 maj 2014 - 14:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Mmm, erfarenheter av Worx välkomnas...

edit: va ju en gammal tråd, här är den för 2.0:an:
http://www.byggahus....roid-2-0-a.html

Redigerat av pacman, 14 maj 2014 - 14:39.


#60

Postad 14 maj 2014 - 18:58

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0
Ja Landroid-klipparen verkar vara det enda vettiga valet om man ska köpa budget. Många verkar rätt så nöjda med den på bl.a. byggahus-forumet, så det ska bli kul att se vad du tycker :)

#61

Postad 15 maj 2014 - 07:20

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Litet test av robotklippare, kanske inte helt opartiskt men ändå.

http://www.youtube.c...h?v=5rpVnU0J1_M

#62

Postad 15 maj 2014 - 08:58

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
När jag köpte min gamla Klippo var den nyservad med ny kniv, fast det var utkastare på den, och det var givetvis tvunget att åtgärdas snarast då det bara är kärringar som orkar springa och räfsa eller tömma uppsamlare. Vi män har ju viktigare saker för oss. :D

Klämde på en sån här badboy. http://www.gostaeric...niv-48cm19.html

Snacka om att den är effektiv. Även om man låter gräset växa iväg alldeles för långt. Som typ nu när det har regnat i flera veckor. :angry:

#63

Postad 15 maj 2014 - 18:17

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 1

Litet test av robotklippare, kanske inte helt opartiskt men ändå.


Intressant, men jag håller med om att det inte direkt verkade helt oberoende.

Här kan man köpa en Stiga om man är sugen på robot: http://mobil.blocket...4.htm?ca=11&w=3 :D

#64

Postad 15 maj 2014 - 21:56

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0
äger en automower 230ac sedan 4 år och kommer aldrig köpa något annat en robotklippare.
Felfri till 100% och gräsmattan ser ut som den finaste golfgreenen :)

#65

Postad 18 maj 2014 - 13:12

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Cross-cut kniven för Klippo som bagaren tipsar om säljs för 399 på Bauhaus, köpte en igår så vi får se om det blir bättre resultat. :)

#66

Postad 19 maj 2014 - 07:37

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Cross-cut kniven för Klippo som bagaren tipsar om säljs för 399 på Bauhaus, köpte en igår så vi får se om det blir bättre resultat. :)


Nå?

#67

Postad 19 maj 2014 - 07:53

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

När jag köpte min gamla Klippo var den nyservad med ny kniv, fast det var utkastare på den, och det var givetvis tvunget att åtgärdas snarast då det bara är kärringar som orkar springa och räfsa eller tömma uppsamlare. Vi män har ju viktigare saker för oss. :D

Klämde på en sån här badboy. http://www.gostaeric...niv-48cm19.html

Snacka om att den är effektiv. Även om man låter gräset växa iväg alldeles för långt. Som typ nu när det har regnat i flera veckor. :angry:

Instämmer i att det är en sjuhelsikes bra kniv. Kan klippa min gräsmatta varannan veckan om jag vill, utan att räfsa.

#68

Postad 19 maj 2014 - 09:14

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Nå?


Klippte ju i lördags morse med gamla kniven, köpte den nya i lördags eftermiddag. Det är inte riktigt dags att klippa igen... Jag heter inte Nattlorden. ;) :P

#69

Postad 19 maj 2014 - 15:47

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
:lol:

#70

Postad 22 maj 2014 - 09:37

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Monterade nya knivarna igår, blev tvungen att provklippa lite och s*tan så bra det blev! :D

#71

Postad 22 maj 2014 - 10:24

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Har en Meec gräsklippare (Den mindre odrivna modellen som såldes för några år sedan) Köpte våran 2008 och den har fungerat bra i alla år.
Denna säsongens första start var den knepigaste hittills för att få motorn att vakna efter vintervilan. Fick dra i snöret flera gånger och när den väl startade så dog den flera gånger men efter ett tag kom den igång på alla (en) cylindrar :)

Det mesta har ramlat loss eller slutat fungera det fanns en gummimatta för att förhindra baksprut av gräs men den föll bort efter ett par år.
Dödmansgreppet som ska få motorn att stanna om man släpper gasen/handtaget har rostat sönder, nu kan man flytta leksaker medan motorn fortsätter att puttra på...

Största missen är plasthjulens nav nu har slitits upp så att hjulen skevar och vickar hela tiden.
Funderar på en gräsklippare med central höjning/sänkning av klipphöjden och drivning men så länge 995 kronors klipparen från 2008, fungerar så får den duga.
Skruvar bort kniven och slipar upp på en bandputs på jobbet någon gång varje sommar, för vi har många stenar och ojämn gräsmatta, så flera gånger skär kniven i jord.

#72

Postad 24 maj 2014 - 08:53

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0
När jag var på biblioteket härom dagen såg jag att Råd & Rön hade ett test av 8 robotklippare. Det kuriösa där var att Husqvarna kom på jumboplatsen. Vann gjorde Viking, och Biltemas klippare kom på andraplats som bästa budgetval. Worx kom trea. Jag hann inte läsa hela testet så jag vet inte hur dom utförde det, men lite märkligt att biltemas ganska begränsade klippare fick så bra betyg och att Husqvarna fick sämst.

#73

Postad 24 maj 2014 - 09:09

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0
Det testet kan man delvis ta med en nypa salt. Samma Husqvarna modell var bäst i test förra året i samma tidning. Kollar du kvällsblaskorna så får Huqvarna modellen bra betyg hos båda.
Hela gatan här hemma är full av den modellen och alla är nöjda med den. Samtliga tomter ligger väl på en ca 4-800m2.
Personligen så valde jag den större modellen (upp till 2000m2 eller så) då behöver den inte jobba lika länge/ofta. Har inte bytt en enda del på den på 4 år :)
Gräset är sjukt tjockt/tätt och fint.

#74

Postad 24 maj 2014 - 19:15

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Men det förstår man ju, det måste ju även finnas nån anledning till att Huskvarna kan ta så pass bra betalt fortfarande som de gör. Alltså pga att de är bättre än konkurrenterna.
Grannen har en ljusgrön historia, vet inte vad för nån men tror det är en Viking (Stihl). Han kan inte köra den på nätterna pga ljudnivån...

#75

Postad 28 maj 2014 - 09:45

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0

Farsan köpte spontant en worx nyligen utan konsultation från mig, tänkte utvärdera skiten och återkomma med resultat. Hoppas den håller måttet!
Är för övrigt hyfsat intelligent så man kanske kan grotta i grotta i programvaran om man inte är nöjd :huh:


Har ni fått igång den, vad tycker ni i såna fall?

Är sjukt sugen på robot nu när gräset växer som...gräs. Husqvarna ligger dock utanför min budget.

#76

Postad 08 juli 2014 - 13:18

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0
Jag kan svara mig själv :D
Det blev en Worx Landroid M här för en dryg månad sedan. Frugan (!!) övertalade mig att köpa när andra barnet kikade ut och gräsklippningen helt plötsligt började inkräkta på annan viktig tid. Än så länge är jag sjukt nöjd, den funkar klockrent! Utvecklas dessutom fortlöpande med nya firmwares som man fr.o.m. nu kommer att kunna installera själv. Med tanke på vad jag betalade för den (6400 kr) kan jag inte vara annat än nöjd. Jag kan slita ut två stycken till innan jag är uppe i samma summa som en HQ kostar. Rekommenderas!

#77

Postad 08 juli 2014 - 15:24

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Jag kan svara mig själv :D
Det blev en Worx Landroid M här för en dryg månad sedan. Frugan (!!) övertalade mig att köpa när andra barnet kikade ut och gräsklippningen helt plötsligt började inkräkta på annan viktig tid. Än så länge är jag sjukt nöjd, den funkar klockrent! Utvecklas dessutom fortlöpande med nya firmwares som man fr.o.m. nu kommer att kunna installera själv. Med tanke på vad jag betalade för den (6400 kr) kan jag inte vara annat än nöjd. Jag kan slita ut två stycken till innan jag är uppe i samma summa som en HQ kostar. Rekommenderas!

Köpte en förra veckan, dock slut på lager då, idag fick jag meddelande om att den anlänt, blir till att hämta snarast! Betalade 7095:- inkl. extra kabel, känns som ett ok pris för mig (kommer inte att pressa priset mer av min lokala handlare)... Några tips vid installation eller annars?

Redigerat av Unregistered3b7f3b8e, 08 juli 2014 - 15:25.


#78

Postad 08 juli 2014 - 17:43

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0
Ett tips är att inte pegga fast kabeln för hårt vid installationen, för nånstans längs slingan kommer du att behöva justera eftersom klipparen kör fast eller tappar slingan pga att du lagt för snävt.
Jag gjorde faktiskt så att jag la slingan helt lös ovanpå gräsmattan, sen skruvade jag av knivarna på klipparen och så körde jag ett varv för att se hur den tog sig fram, och så justerade jag lite innan jag peggade fast den.
Ett annat tips är att lämna lite extra slinga här och där, så att du har att ta av om du ändrar nåt på.gräsmattan eller behöver göra justeringar av andra orsaker. Det är bara att dra in en meter extra rakt in på gräsmattan och tillbaka (finns beskrivet i manualen).
I övrigt går det bra att fuska lite och ha mindre avstånd till objekt osv än vad manualen anger, men man får vara beredd att kanske justera lite i efterhand. Men att lägga 20-25 cm avstånd där manualen anger 35 cm är oftast inga problem. Lycka till!

#79

Postad 09 juli 2014 - 10:24

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Funderar på en sladdlös elektrisk trimmer då det är ett jävla meck med den nuvarande med sladd. Någon som har någon erfarenheter att dela med sig om vad man vågar köpa?

#80

Postad 09 juli 2014 - 19:41

Unregistered80a991cf
  • Unregistered80a991cf
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Jag kör en Ryobi från deras One+ serie. Det är en äldre modell men ser ut att vara jämförbar med denna:
https://www.prisjakt...t.php?p=2525552

Fungerar utmärkt. Uppskattningsvis 30 minuters driftstid på det lilla batteriet vilket räcker gott och väl för mig att gå över det jag behöver på våran normalstora villakvarterstomt. Förvånansvärt stark är den, tar en del grövre ogräs utan att klaga, men visst är den är inte lika stark som min billiga 150W sladdmaskin men smidigheten överväger helt klart.

Jag har sett att det finns trimmers som använder små plastknivar istället för tråd. Det skulle jag personligen undvika, läste en del (antagligen på byggahus.se) att knivarna bryts och då har man små vassa plastbitar kvar i gräsmattan. Inte speciellt roligt för barn och husdjur.

Jag kan i alla fall helhjärtat rekommendera Ryobin.

#81

Postad 09 juli 2014 - 23:14

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Håller med om att Ryobi är bra, var skeptisk först (fått för mig att det var "billigt skräp") men trimmern har fungerat riktigt bra. Köp ett extra batteri med lite mer kraft än det som normalt följer med så klarar man en normal villaträdgård utan problem. Det som följde med min trimmer var på 1,3Ah men kompletterade med ett på 1,5Ah. Visst, kör inte igenom den värsta slänten med mycket/tjockt gräs/sly men runt huset och så är det inga problem.

Redigerat av lobo, 09 juli 2014 - 23:15.


#82

Postad 11 juli 2014 - 10:30

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 0

Litet test av robotklippare, kanske inte helt opartiskt men ändå.

http://www.youtube.com/watch?v=5rpVnU0J1_M


Inte helt opartiskt onekligen men Husqvarnas klippare verkar onekligen ha bättre koll generellt. Sen varierar det nog rätt rejält beroende på hur tomten ser ut. Föräldrarna hade definitivt behövt en husqvarna med tanke på konsekvent lutande tomt och en del träd och uppstickande prylar...

#83

Postad 26 mars 2015 - 11:14

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Våren är på G och jag var helt inställd på att köpa en ny Automower AC220 men så blev jag uppmärksammad på att det finns butiker som säljer servade begagnade modeller med några månaders garanti.

 

Nån som har nån åsikt om det vettiga (eller icke-vettiga) i det? Kan det vara värt att snåla till sig, säg 5000 spänn, på att köpa "butiks-begagnat" (i förmodat gott skick)? Vad säger ni som haft dessa några år, känns de slitna?



#84

Postad 26 mars 2015 - 11:38

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Våren är på G och jag var helt inställd på att köpa en ny Automower AC220 men så blev jag uppmärksammad på att det finns butiker som säljer servade begagnade modeller med några månaders garanti.

 

Nån som har nån åsikt om det vettiga (eller icke-vettiga) i det? Kan det vara värt att snåla till sig, säg 5000 spänn, på att köpa "butiks-begagnat" (i förmodat gott skick)? Vad säger ni som haft dessa några år, känns de slitna?

 

Min AM köpte jag begagnad förra sommaren och är av första årsmodell (kring 2003). 
Kan inte säga något annat än att den funkar precis som den ska. Nytt batteri och laddstation fick jag också.



#85

Postad 26 mars 2015 - 13:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Hmm, inser att det måste vara större skillnad i pris för att "kostnad per år den används" (om vi låtsas att en klippare används, säg, 15 år) ska bli lägre för den begagnade. Blir nog nytt istället.



#86

Postad 26 mars 2015 - 15:14

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Ja, jag gav 5500 kr för min. Samma summa som för min förra gamla hederliga manuella Klippo :)



#87

Postad 29 maj 2015 - 08:58

henke19822
  • henke19822
  • Lärjunge

  • 404 inlägg
  • 0

Ett tips är att inte pegga fast kabeln för hårt vid installationen, för nånstans längs slingan kommer du att behöva justera eftersom klipparen kör fast eller tappar slingan pga att du lagt för snävt.
Jag gjorde faktiskt så att jag la slingan helt lös ovanpå gräsmattan, sen skruvade jag av knivarna på klipparen och så körde jag ett varv för att se hur den tog sig fram, och så justerade jag lite innan jag peggade fast den.
Ett annat tips är att lämna lite extra slinga här och där, så att du har att ta av om du ändrar nåt på.gräsmattan eller behöver göra justeringar av andra orsaker. Det är bara att dra in en meter extra rakt in på gräsmattan och tillbaka (finns beskrivet i manualen).
I övrigt går det bra att fuska lite och ha mindre avstånd till objekt osv än vad manualen anger, men man får vara beredd att kanske justera lite i efterhand. Men att lägga 20-25 cm avstånd där manualen anger 35 cm är oftast inga problem. Lycka till!

Intressant!! Men hur sköter den "kantklippning" vid exempelvis häckar eller längs väggar/altankanter? Hur när kanten kan den komma?



#88

Postad 29 maj 2015 - 09:12

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

Japp, då hittade man en stor fin sten som någon hade slängt in på tomten. Tur att man har Klippo, bladet samt sprinten löste ut så det var bara att rätta till.. :)



#89

Postad 29 maj 2015 - 11:02

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Intressant!! Men hur sköter den "kantklippning" vid exempelvis häckar eller längs väggar/altankanter? Hur när kanten kan den komma?

 

På Huskvarnas Automower ställer man in hur långt över slingan den skall köra innan den vänder. Kantsten FTW.



#90

Postad 29 maj 2015 - 13:35

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Har en gammal partner (ca: 6år) (ja gräsklippare då haha) som de första åren va ett **** att använda, jag bjöd den på en lufttur (fick väl upp den på iaf. 2m höjd) skev som en miljöpartist blev den.. riktade tillbaka den och har sedan använt den med gott resultat!

 

Hemligheten är: oljebyte ofta, slipa kniven innan varje klipp ( tar 10sek att skruva av, och 2min slip) att alltid ha en vass kniv är som en eurekaupplevelse! den klipper och mulchar nu allt till perfektion!

Så jag råder alla att inhandla en biltema bordsslip för en 300hundring och slipa innan varje klippning, kolla skillnaden efter er klippning och se att kniven redan är för slö, att klippa en hel säsong utan slipning blir katastrof!

Jag har 2 knivar jag alternerar om (70:- st)och har slipat dessa minst 10ggr st. och beräknar att de håller minst 40 slipningar till!

Detta är bästa rådet jag kan ge!



#91

Postad 29 maj 2015 - 14:19

henke19822
  • henke19822
  • Lärjunge

  • 404 inlägg
  • 0

På Huskvarnas Automower ställer man in hur långt över slingan den skall köra innan den vänder. Kantsten FTW.

Ja men det har jag nog läst mig till! Fungerar på 220AC och dyrare modeller. Men 305, 308 och de har inte denna funktion.

Jag hade gärna valt en 220AC, men min gräsmatta är inte större än 500m2, känns lite overkill att köpa en gräsklippare som hanterar 1800m2.



#92

Postad 29 maj 2015 - 22:22

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Slipa knivar ,behövs det :-)
Aldrig någonsin slipat ,klipper helt ok .

Däremot så hade min som lämnat en hammare i gräsmattan så när ja kom hem från Rhodos förra hösten å skulle klippa med min nya gräsklippare så small det till och den hoppade högt..

Funkar än men vibrerar ,dock började de låta underligt om den nu,säkert nå lager som håller på å gå..

Å min förra klippo gillade inte att köras utan olka Hahaha...Dock var den så gammal att de kvittade

#93

Postad 30 maj 2015 - 07:28

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Slipa knivar ,behövs det :-)
Aldrig någonsin slipat ,klipper helt ok .

Däremot så hade min som lämnat en hammare i gräsmattan så när ja kom hem från Rhodos förra hösten å skulle klippa med min nya gräsklippare så small det till och den hoppade högt..

Funkar än men vibrerar ,dock började de låta underligt om den nu,säkert nå lager som håller på å gå..

Å min förra klippo gillade inte att köras utan olka Hahaha...Dock var den så gammal att de kvittade

 

 

Slipa!?  Det är en enorm skillnad på att klippa ok eller PERFEKT,en annan trevlig aspekt är att innan jag började slipa så räckte inte en full tank dyr Aspens till hela gräsmattan, nu är det minst 60% kvar när jag är klar = enorm skillnad, + innan hade klipparen problem vid gräs över 7cm (därav flygturen) prova på allmänningen utanför där kommunen klipper för sällan.. ca: 25cm högt gräs (och bråte) och den bara tuggade sig igenom!

ein win win :)



#94

Postad 31 maj 2015 - 16:45

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Kan rapportera att AC220:n gör exakt det den ska och att det var kärlek vid första ögonkastet. :) Robot is the way to go.

#95

Postad 01 juni 2015 - 07:19

Unregistered7eaa9096
  • Unregistered7eaa9096
  • Forumräv

  • 569 inlägg
  • 0

Ni som har robot, klarar de lutningar mer än de som är specat?

Har ett par ställen med 40-45% lutning men de flesta inom rimliga pengar har 35% som gräns.

Kikar på en Worx Landroid.



#96

Postad 01 juni 2015 - 14:50

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Worx landroiod (WG790E). Knatar på, klipper fint, ganska tyst, följer sin kabel, gör det den ska.

 

Ingen lutning alls, kan inte säga något om den förmågan.

 

de mindre problemen jag ser med den är att:

 

Stänger man av den, manuellt eller om den stänger av sig själv, tappar den klockan. Den minns inställningar men inte klockan. Exempelvis stoppar man den, skickar inte hem den, stänger den av sig efter en tid. Eller om man vill ta in den pga någon anledning, stänger av den.

 

Regnsensorn verkar vara ett skämt.

 

Ganska stort avstånd mellan knivarna, dvs rakbladen, och chassits kant. Dvs när den går bra med hjulen, följer kabeln som tänkt, blir det en marginal kring exempelvis en öppen rabatt, på cirka 10-15 cm. Mäter jag upp avståndet mellan yttersta kant och chassi, dvs ungefär ytterkant på bakhjulet, är det på  cirka 11 cm.

Ett problem som är enkelt löst med ett passage med trimmer ibland iofs.

 

På det hela ganska nöjd, kostar inte så farligt mycket.



#97

Postad 01 juni 2015 - 18:43

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0

Ni som har robot, klarar de lutningar mer än de som är specat?
Har ett par ställen med 40-45% lutning men de flesta inom rimliga pengar har 35% som gräns.
Kikar på en Worx Landroid.


Jag har en mindre backe (inte mer än 40 cm lång) på min tomt som är ganska mycket brantare än de 20 grader (35%) som manualen anger. Där tuggar sig min Landroid upp utan problem även om gräset är blött. Då har jag ändå årsmodell 2013 som ska ha något sämre grepp i däcken än senare årsmodeller. Så jag skulle säga att den klarar det utan problem, men det har säkert betydelse hur lång backen är och hur ojämnt underlaget är med.

#98

Postad 05 juni 2015 - 20:43

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Tappade en plint rätt över klipparen..... (förknasaren blev mos)

Så blev att beställa en ny :) blev : https://www.prisjakt...t.php?p=3039135

Fick den för 4100:- tyckte inte jag hittade någon annan för de pengarna som verkade bra!



#99

Postad 05 juni 2015 - 21:30

SweX
  • SweX
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0

Klipparen är bara en del i pusslet för att skapa den perfekta "mattan". :)

För många tips och råd kan jag rekommendera Olle Bergs sida: http://www.olleberg.nu/



#100

Postad 19 maj 2017 - 11:28

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Har radhus, så jag klipper med muskeldriven gräsklippare. Den gamla stigan har blivit trög och dålig så jag beställde den högst betygsatta klipparen på prisjakt, ( även bäst i vissa test ) En AL-KO Gudenaa GU 400. 869 kr via CDON ( födelsedagsrabatt avdragen )


Redigerat av Buddypresley, 19 maj 2017 - 11:29.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.