Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nikon D300

113 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nikon Nikkor AF-S DX 18-200/3,5-5,6 G IF-ED VR (Objektiv) 1 8,12 (16) Inga priser
Nikon D300 (Systemkameror) 7 9,52 (22) Inga priser
Nikon D300 + 18-200/3,5-5,6 VR (Systemkameror) 1 7,5 (1) Inga priser
Nikon D300 + 16-85/3,5-5,6 VR (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
5 relaterade trådar

#1

Postad 11 november 2007 - 13:30

Unregistered8b2d821a
  • Unregistered8b2d821a
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Nikon D300

Postad bildPostad bild

CMOS-bildsensor i DX-format med 12,3 megapixel .
Inbyggd enhet för självrengöring minimerar effekterna av damm.

6 bps vid seriefotografering
(8 bps vid fotografering med batteripacket MB-D10 som säljes separat
och med Li-ion batteriet EN-EL4na eller 8 st AA batterier ).

ISO 200–3 200 :
utvidgningsbart upp till ISO 6 400 (motsvarande) och ned till ISO 100 (motsvarande).

EXPEED bildbehandlingsmotor med 14-bitars A/D-omvandling och
16-bitars bildbehandling för överlägsen tongradering.

Avancerat system för motividentifiering kombinerar kamerans
mätnings- och autofokussensorer för exakta exponeringar och skarpa bilder.

Multi-CAM3500DX 51-punkters autofokussystem .
Täckningsinställningarna kan väljas individuellt eller konfigureras
i 9 punkter, 21 punkter eller 51 punkter.

Snabb respons med start på ca 0,13 sekunder och
slutarfördröjning på 45 millisekunder.

Bildkontroller underlättar bildbehandling i kameran genom att
möjliggöra anpassning av bildparametrar före
tagning och ge fullständig kontroll över skärpning, kontrast, ljusstyrka, nyans och
mättnad i olika färglägen.

920 000-punkters VGA-LCD-monitor på 3 tum med bred, 170-graders betrakningsvinkel.

Livevisning med autofokus möjliggör komposition av bilder med hjälp av LCD-monitorn.
Två lägen stöds: handhållning och stativ.

Active D-Lighting ger bilder med överlägset hög kontrast genom att automatiskt tillämpa
tonkompensering vid fotograferingsögonblicket.

Tåligt kamerahus i magnesiumlegering : står emot vattendroppar och damm.

Förbättrad batterikapacitet : sekventiell strömförsörjning mellan kamerans
litium-jonbatteri EN-EL3 och Multi-Power-batteripack (säljs separat).
HDMI -videoutgångsgränssnitt möjliggör anslutning till videosystem med hög upplösning.

Intuitiv design med optimerad knapplacering för snabb och bekväm hantering.

Lätt kamerahus i magnesiumlegering .


info hämtat från nikons hemsida för Nikon D300

#2

Postad 13 november 2007 - 18:55

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0
Jag går i köpestankar, har dock inte pillat på den än, men bättre iso än d200 lockar!

//Lorryquai

#3

Postad 15 november 2007 - 21:44

Unregistered09d54d60
  • Unregistered09d54d60
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Om bildkvalitén håller....så blir det en sådan.

#4

Postad 18 november 2007 - 19:28

pezare
  • pezare
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Jag har redan beställt en, men ingen verkar kunna ge ett konkret besked om leveranstid. Bara hoppas man får den innan året är slut tror jag (om jag känner Nikon rätt. De brukar vara lite sega med leveranser). Men det ska bli otroligt skoj att testa den. Lite spänd på att se hur bra Live View funkar och hur bra den är vid höga ISOn.

Redigerat av pezare, 18 november 2007 - 19:29.


#5

Postad 19 november 2007 - 07:59

Unregistered8b2d821a
  • Unregistered8b2d821a
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0

Jag har redan beställt en, men ingen verkar kunna ge ett konkret besked om leveranstid. Bara hoppas man får den innan året är slut tror jag (om jag känner Nikon rätt. De brukar vara lite sega med leveranser). Men det ska bli otroligt skoj att testa den. Lite spänd på att se hur bra Live View funkar och hur bra den är vid höga ISOn.



vad jag har hört ska den komma i mitten av december

#6

Postad 19 november 2007 - 08:17

joniz
  • joniz
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Den 28 November är officiellt datum från Nikon, det är det besked som lämnades av Nikon själva under fotomässan i helgen.

#7

Postad 19 november 2007 - 10:39

Unregistered8b2d821a
  • Unregistered8b2d821a
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0

Den 28 November är officiellt datum från Nikon, det är det besked som lämnades av Nikon själva under fotomässan i helgen.


okej... dom ringer som säger i från foto affären i nästa vecka dom skulle ringa när dom har fått hem dom... så man kan kolla å testa lite.. innan man slår till..

#8

Postad 24 november 2007 - 23:35

pezare
  • pezare
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Det enda företaget här på prisjakt som faktiskt lämnar ett uppskattat datum är Komplett. Jag ringde dem för att kolla vad som låg bakom. Det enda jag fick veta var att de fortfarande hoppas på att ha kamerorna hos sig den 27 nov. De ska enligt uppgift få 25 stycken då, och i skrivande stund finns det 14 stycken kvar att "boka" av dessa 25. Jag bokade en där, samt står på en lista hos min lokala handlare. Hos Komplett kan man ångra ordern fram tills dess att de har skickat iväg paketet, så det är ju ganska safe att lägga en order där utan att riskera att få dubbla kameror. :-)

Jag hojtar om de levererar den den 27.

#9

Postad 27 november 2007 - 13:14

pezare
  • pezare
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Det enda företaget här på prisjakt som faktiskt lämnar ett uppskattat datum är Komplett. Jag ringde dem för att kolla vad som låg bakom. Det enda jag fick veta var att de fortfarande hoppas på att ha kamerorna hos sig den 27 nov. De ska enligt uppgift få 25 stycken då, och i skrivande stund finns det 14 stycken kvar att "boka" av dessa 25. Jag bokade en där, samt står på en lista hos min lokala handlare. Hos Komplett kan man ångra ordern fram tills dess att de har skickat iväg paketet, så det är ju ganska safe att lägga en order där utan att riskera att få dubbla kameror. :-)

Jag hojtar om de levererar den den 27.


Jahapp, pratade just med Komplett och nu är det tidigast den 4:e december som gäller. Nu börjar den här cirkusen igen. Way to go, Nikon... att de aldrig lär sig.

#10

Postad 02 december 2007 - 22:33

pezare
  • pezare
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Det enda företaget här på prisjakt som faktiskt lämnar ett uppskattat datum är Komplett. Jag ringde dem för att kolla vad som låg bakom. Det enda jag fick veta var att de fortfarande hoppas på att ha kamerorna hos sig den 27 nov. De ska enligt uppgift få 25 stycken då, och i skrivande stund finns det 14 stycken kvar att "boka" av dessa 25. Jag bokade en där, samt står på en lista hos min lokala handlare. Hos Komplett kan man ångra ordern fram tills dess att de har skickat iväg paketet, så det är ju ganska safe att lägga en order där utan att riskera att få dubbla kameror. :-)

Jag hojtar om de levererar den den 27.


Jahapp, pratade just med Komplett och nu är det tidigast den 4:e december som gäller. Nu börjar den här cirkusen igen. Way to go, Nikon... att de aldrig lär sig.


Bara för att ännu en gång citera mig själv och avsluta min lilla rant kring D300 här. Jag hittade till slut en i helgen när jag var på besök i Lund. Mattssons Foto hade fått hem en hel hög D300 för någon dag sedan. Nu är jag en stolt ägare av omnämnda kamera. Lycka till med era inköp!

#11

Postad 03 december 2007 - 10:06

Unregistered09d54d60
  • Unregistered09d54d60
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Vadå stolt ägare? Nu får du allt berätta mer :) . Jamför gärna dina intryck med existerande Nikonkameror (D200, D80).

#12

Postad 03 december 2007 - 12:25

Unregistered8b2d821a
  • Unregistered8b2d821a
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0

Det enda företaget här på prisjakt som faktiskt lämnar ett uppskattat datum är Komplett. Jag ringde dem för att kolla vad som låg bakom. Det enda jag fick veta var att de fortfarande hoppas på att ha kamerorna hos sig den 27 nov. De ska enligt uppgift få 25 stycken då, och i skrivande stund finns det 14 stycken kvar att "boka" av dessa 25. Jag bokade en där, samt står på en lista hos min lokala handlare. Hos Komplett kan man ångra ordern fram tills dess att de har skickat iväg paketet, så det är ju ganska safe att lägga en order där utan att riskera att få dubbla kameror. :-)

Jag hojtar om de levererar den den 27.


Jahapp, pratade just med Komplett och nu är det tidigast den 4:e december som gäller. Nu börjar den här cirkusen igen. Way to go, Nikon... att de aldrig lär sig.


Bara för att ännu en gång citera mig själv och avsluta min lilla rant kring D300 här. Jag hittade till slut en i helgen när jag var på besök i Lund. Mattssons Foto hade fått hem en hel hög D300 för någon dag sedan. Nu är jag en stolt ägare av omnämnda kamera. Lycka till med era inköp!



så vad kan du berätta om kameran blir bilderna bra å så ? upptäckt något som är bra dåligt med kameran ??

#13

Postad 04 december 2007 - 13:50

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0
Upp med testbilder... helst i höga ison, 1600 och uppått ;)

//Lorryquai

#14

Postad 05 december 2007 - 13:11

Unregistered8b2d821a
  • Unregistered8b2d821a
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
då har man varit nere i den lokal fotobutiken och testa d300 lite... tog några bilder... vilken kamera... har iof inte testa så många andra systemkameror... så nu blig man snart ägare till en D300 när den förhoppnings viss kommer i nästa vecka..

#15

Postad 09 december 2007 - 12:11

jocke90
  • jocke90
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Va och kände på d300an igår :D fan vilken trevlig kamera.
frågan är ju dock om man inte tjänar på att vänta med att köpa en förns 2008, då ska väll elektronik och sådana saker bli allmänt billigare ,
samt att d200an sålts i olika kittformer, så det borde väl komma på d300an också,
vad tror ni ?

Redigerat av jocke90, 09 december 2007 - 12:51.


#16

Postad 20 december 2007 - 10:24

pezare
  • pezare
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Det enda företaget här på prisjakt som faktiskt lämnar ett uppskattat datum är Komplett. Jag ringde dem för att kolla vad som låg bakom. Det enda jag fick veta var att de fortfarande hoppas på att ha kamerorna hos sig den 27 nov. De ska enligt uppgift få 25 stycken då, och i skrivande stund finns det 14 stycken kvar att "boka" av dessa 25. Jag bokade en där, samt står på en lista hos min lokala handlare. Hos Komplett kan man ångra ordern fram tills dess att de har skickat iväg paketet, så det är ju ganska safe att lägga en order där utan att riskera att få dubbla kameror. :-)

Jag hojtar om de levererar den den 27.


Jahapp, pratade just med Komplett och nu är det tidigast den 4:e december som gäller. Nu börjar den här cirkusen igen. Way to go, Nikon... att de aldrig lär sig.


Bara för att ännu en gång citera mig själv och avsluta min lilla rant kring D300 här. Jag hittade till slut en i helgen när jag var på besök i Lund. Mattssons Foto hade fått hem en hel hög D300 för någon dag sedan. Nu är jag en stolt ägare av omnämnda kamera. Lycka till med era inköp!



så vad kan du berätta om kameran blir bilderna bra å så ? upptäckt något som är bra dåligt med kameran ??


Jag har varit upptagen med att leka med D300:an, men jag ska snart posta lite bilder. Vill bara säga att jag älskar kameran! Jag har bland annat fotat ett julspel helt utan blixt i mer eller mindre komplett mörker! :P

Det är givetvis inte rättvist att jämföra den med min Nikon D70, men om man gör det iaf så är det ett enormt lyft på alla punkter. Den ger mycket bra bilder på ISO 3200 med nästan obefintligt ljus. ISO 1600 är sjukt bra, och från 800 och neråt ser man ingen skillnad (= inget brus överhuvudtaget). Någon testare myntade uttrycket "ISO 3200 is the new ISO 1600" i samband med D300:an, och jag kan bara hålla med.

Det enda negativa jag kan säga om den är att raw-bilderna inte kan hanteras av Apple Aperture. Inte för att det har något med kameran att göra, men det suger iallafall. Förhoppningsvis fixas detta inom kort av Apple.

Bifogar en bild från julspelet taget i mycket dålig belysning. ISO 3200, Nikkor 18-70, 1/25 slutartid och bländare 4.5. Den är obehandlad.

Bifogad fil  julspel.jpg   5,62MB   1 Antal nerladdningar

Redigerat av pezare, 20 december 2007 - 10:54.


#17

Postad 20 december 2007 - 16:49

Unregistered8b2d821a
  • Unregistered8b2d821a
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
fick min d300 i dag kom hem nyss med den och har satt batteriet på laddning..

#18

Postad 26 december 2007 - 12:18

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0
Tack för din testbild pezare. Trevlligt att nikon äntligen har gjort ett hus som pallar höga ison, har sett flera exempel på bilder med iso 3200 och kan bara jubla.

Nu gäller det bara att bestämma sig, d300 med b-grepp och dyra batterier eller en d3:a. Kommer ev. få chansen att testa d3:an om 2 veckor. Spännande att köra en nikon med ff isof.

//Lorryquai

#19

Postad 03 januari 2008 - 12:49

Perb
  • Perb
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Har någon hört om D300 kommer att börja levereras i större kvantiteter snart? Typ när Dustin mfl får in dem...?

#20

Postad 03 januari 2008 - 19:55

Unregistered8b2d821a
  • Unregistered8b2d821a
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0

Har någon hört om D300 kommer att börja levereras i större kvantiteter snart? Typ när Dustin mfl får in dem...?



verkar vara brist på d300 i sverige.. vad jag har hört iaf... fick min kanska snabbt efter jag har bokat en ....

#21

Postad 07 januari 2008 - 08:57

pezare
  • pezare
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Tack för din testbild pezare. Trevlligt att nikon äntligen har gjort ett hus som pallar höga ison, har sett flera exempel på bilder med iso 3200 och kan bara jubla.

Nu gäller det bara att bestämma sig, d300 med b-grepp och dyra batterier eller en d3:a. Kommer ev. få chansen att testa d3:an om 2 veckor. Spännande att köra en nikon med ff isof.

//Lorryquai


Så lite så. Har du hunnit skaffa dig nån kamera ännu? Nyfiken på dina intryck. Har man pengarna är ju med största sannolikhet D3:an ett givet val. Men ser man till prisvärdhet så kan inget slå D300:an.

// pezare

#22

Postad 14 februari 2008 - 20:31

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Någon som haft erfarenheter av världsgarantin när man handlar i USA?

#23

Postad 18 februari 2008 - 14:50

Onk
  • Onk
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Någon som haft erfarenheter av världsgarantin när man handlar i USA?


Du har inte världstäckande garanti från Nikon när du köper i USA. Jag köpte en D300 i Boston, men då köpte jag till en världsgaranti, kommer inte ihåg vad den kostade. Men totalt sett blev det rejält mycket billigare än att köpa i Sverige.

#24

Postad 03 mars 2008 - 22:28

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0
Ljud och bild har nu testat D300. De tyckte att det var den bästa DSLR som inte använder fullformat.

#25

Postad 12 mars 2008 - 22:39

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Digital Photography Review har precis lagt upp sin recension av D300.

#26

Postad 13 april 2008 - 18:15

Unregistered8947db47
  • Unregistered8947db47
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0
vad tyst det var om den här kameran här inne...

ingen som har nått att säga om den?...det brukar ju dyka upp lite olika problem m.m. med tiden elr har alla exemplar fungerat felfritt?

man var ju så dum att man har vart o pillat på den här kameran på media markt..skulle man inte ha gjort..kommer bli dyrt en dag..måste bara jobba ihop lite mer cash ;)

#27

Postad 20 april 2008 - 09:38

Unregistered8947db47
  • Unregistered8947db47
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0
*bump*

måste hålla i mig..det är så livat här :)

#28

Postad 22 april 2008 - 10:18

Buck Rogers
  • Buck Rogers
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Gå in på fotosidan.se där hittar du svar.

#29

Postad 23 april 2008 - 16:22

Unregistered8947db47
  • Unregistered8947db47
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0
haha..njaee är där rätt så ofta o kollar deras tråd osv..men det är ju bara massa tjafs hela tiden.mest offtopic snack osv..orka kolla igenom 150 sidor +.....man får ju knappt nåt vetigt svar där heller på frågorna eftersom dom är så inne i att tjafa om nått som inte har med tråden att göra..

#30

Postad 24 april 2008 - 03:16

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Jag har lite känslan av att D300 inte blivit särskilt populär bland nyköpare eftersom att den prismässigt lägger sig strax över smärtgränsen. Vi har 40D, K20D och A700 som ligger i ungefär samma klass men som alla är nere och nosar vid 10k-gränsen, samt alla instegskameror under den nivån.

Det är uppenbarligen en lyckad kamera i övrigt, men bland nyköpare (som många här är) tror jag den säljer lite dåligt.

#31

Postad 25 april 2008 - 15:28

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0
Det är nog så att få vill lägga upp 15-16' för D300 när man får 40D för 10'. För samma pris hade det nog inte varit många som tvekat. Det blir nog snarare den nya D90 (eller vad den nu kommer att heta) som skall slåss med 40D, 20K, A700 etc. D300 är främst inriktad på proffs.

/professorB

#32

Postad 25 april 2008 - 15:56

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0

Det är nog så att få vill lägga upp 15-16' för D300 när man får 40D för 10'. För samma pris hade det nog inte varit många som tvekat. Det blir nog snarare den nya D90 (eller vad den nu kommer att heta) som skall slåss med 40D, 20K, A700 etc. D300 är främst inriktad på proffs.

/professorB


I dagsläget skiljer det ca 1800kr mellan A700 och D300, vilket förmodligen är betydligt mindre än vad som kommer skilja D90(?) och A700 åt. Håller heller inte med om att D300 är inriktad på proffs, de proffs jag känner kör med Canons flaggskepp eller D2x/D3.

Redigerat av Eufemism, 25 april 2008 - 15:57.


#33

Postad 25 april 2008 - 17:15

Unregistered8947db47
  • Unregistered8947db47
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0
för min del kommer jag nog inte byta system...har nikon D70s just nu...har kollat på d80 men den var inte bekväm..känns mindre än den man har..sen så använder man bara A,P,M lägena..aldrig nått annat...D300 kostar en del..men man får ju helt enkelt snåla in på andra saker under nån månad elr två...proffs...hmm..njaee..stort steg uppåt är det ja..för min del känns det som man vill gå det steget just nu...visst folk säger behåll D70n...men vet inte..känns så nybörjar kamera nästan nu =P vill ha lite nyare utmaning ungefär...fast man får se..köpsuget är på topp just nu..men man håller isig lite för att höra vad folk har o säga om den mm..

#34

Postad 30 april 2008 - 15:28

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

för min del kommer jag nog inte byta system...har nikon D70s just nu...har kollat på d80 men den var inte bekväm..känns mindre än den man har..sen så använder man bara A,P,M lägena..aldrig nått annat...D300 kostar en del..men man får ju helt enkelt snåla in på andra saker under nån månad elr två...proffs...hmm..njaee..stort steg uppåt är det ja..för min del känns det som man vill gå det steget just nu...visst folk säger behåll D70n...men vet inte..känns så nybörjar kamera nästan nu =P vill ha lite nyare utmaning ungefär...fast man får se..köpsuget är på topp just nu..men man håller isig lite för att höra vad folk har o säga om den mm..


Jag har bara massa gott att säga om D300 ett stort lyft mot D200an.
Men du kan ta och vänta in nyheterna till hösten,ska bli intressant att se vad Nikon släpper på Photokina mässan.

#35

Postad 02 maj 2008 - 08:29

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
"Bottom line - Nikon's new D300 further raises the bar in the enthusiasts dSLR category.

Offering a wealth of features, plenty of customization options, 12.3 megapixels of resolution, upgraded 51-point Autofocus System, a fast frame rate (when using a recommend 266x CF card) and excellent image quality, this model represents Nikon's best effort so far in this market niche.

At a price of approximately US$1799, it's not inexpensive, but the D300's features and image quality justify the lofty price. We have no issues giving this camera our highest recommendation; Well done Nikon.
"

Steves Digicams testar D300

Redigerat av FEA, 02 maj 2008 - 08:31.


#36

Postad 04 maj 2008 - 15:04

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Här kan ni läsa ett annat test. :)

http://www.dpreview....iews/nikond300/

#37

Postad 03 juni 2008 - 13:40

Unregistered33598
  • Unregistered33598
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
Tänkte kicka igång denna tråd lite, nu har jag beställt en Nikon D300 med 16-85VR objektivet och ett lexar pro 4gig och ett uv filter, jag beställde det hos RobertWhite i England det slutade på 17690kr med frakt.

#38

Postad 03 juni 2008 - 21:27

lifter
  • lifter
  • Veteran

  • 1 542 inlägg
  • 0
The Machine, jag fick precis hem en exakt likadan beställning i eftermiddags (fast från cyberphoto)

Du har något att se fram emot. :)

#39

Postad 03 juni 2008 - 22:31

Unregistered33598
  • Unregistered33598
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0

The Machine, jag fick precis hem en exakt likadan beställning i eftermiddags (fast från cyberphoto)

Du har något att se fram emot. :)



Vad fick du pröjsa för din beställning? :P

#40

Postad 04 juni 2008 - 09:35

lifter
  • lifter
  • Veteran

  • 1 542 inlägg
  • 0
Lite mer än dig :)

#41

Postad 05 juni 2008 - 18:44

Unregistered33598
  • Unregistered33598
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
Idag kom den nästan på minuten 48 timmar efter beställningen gjordes, Robert White rekomenderas starkt.

#42

Postad 11 juni 2008 - 17:40

Unregisteredbe4a4c9c
  • Unregisteredbe4a4c9c
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Ska köpa en D300 från USA i veckorna. Några tips på affär?

#43

Postad 11 juni 2008 - 17:49

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
B&H Photo Video

#44

Postad 11 juni 2008 - 22:06

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
FOTO utser BÄSTA kameran i mellanklassen!

"Kombinationen av bäst hantering, bäst (alltså mest användbart) finessutbud och framför allt
bäst bildkvalitet fällde avgörandet. Dessutom är kameran jämte Canon överlag snabbast, även om det inte är autofokusen som vinner just den delsegern. Nikon D300 kan med rätta betecknas som en yrkeskamera och är ett fullt realistiskt alternativ till toppmodellen D3, om man inte behöver den tre gånger dyrare kamerans ytterligare bättre prestanda vid höga ISO-tal, dubbla Compact Flash-uttag eller aningen snabbare serietagning och autofokus. Att likheterna mellan dessa två modeller är fler än skillnader na, framför allt i hantering, gör också D300 till det perfekta komplementet till en D3."


Testad och jämförd mot Canon EOS 40D, Sony Alpha 700, Pentax K20D och Olympus E-3.

#45

Postad 27 juni 2008 - 14:05

Plåtaren
  • Plåtaren
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag är ny på det här med systemkameror och undrar om Nikons AF-S DX VR Objektiv 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED är ett tveksamt val med tanke på dess stora range? Ljusinsläppet och hastigheten borde väl bli lidande av detta? Sedan undrar jag vilket objektiv ni rekommenderar till D300 för bästa "normala" fotografering? Alltså på människor och annat mellan 1-5 meters avstånd. Fråga 3 är om detta med 2.8 bara är viktigt vid extrem närbildsfotografering? (macro).

Redigerat av Plåtaren, 27 juni 2008 - 14:51.


#46

Postad 02 juli 2008 - 13:49

Unregistered420f778e
  • Unregistered420f778e
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hejsan!

Har tidigare alltid lånat en systemkamera vid behov men ska nu köpa min första egna och har fastnat för Nikon D300 då alla bara verkar ha gott att säga om denna kamera. Det jag funderar på är vilka tillbehör man i form av objektiv, blixt etc man ska satsa på utan att det blir alltför dyrt. Har tittat ut följande paket men vill gärna ha kommentarer om någon tycker att man ska satsa på en annan kombination.

- D300
- Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX (som all-round Zoom-objektiv)
- Nikkor 50mm f/1.4D (som standard-objektiv)
- Nikon SB-800 Speedlight
- Sandisk 8GB Extreme IV
- Nikon MB-D10 Battery Grip

Tänkte passa på att handla i USA och då går detta paket på ca 21,000kr vilket känns överkomligt.

Tacksam för tips :-)

#47

Postad 02 juli 2008 - 14:16

Unregistered33598
  • Unregistered33598
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0

Hejsan!

Har tidigare alltid lånat en systemkamera vid behov men ska nu köpa min första egna och har fastnat för Nikon D300 då alla bara verkar ha gott att säga om denna kamera. Det jag funderar på är vilka tillbehör man i form av objektiv, blixt etc man ska satsa på utan att det blir alltför dyrt. Har tittat ut följande paket men vill gärna ha kommentarer om någon tycker att man ska satsa på en annan kombination.

- D300
- Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX (som all-round Zoom-objektiv)
- Nikkor 50mm f/1.4D (som standard-objektiv)
- Nikon SB-800 Speedlight
- Sandisk 8GB Extreme IV
- Nikon MB-D10 Battery Grip

Tänkte passa på att handla i USA och då går detta paket på ca 21,000kr vilket känns överkomligt.

Tacksam för tips :-)



Då jag bara har en D300 med 16-85vr objektivet så säger jag bara handla du kommer inte ångra dig det är en grym kombo, men du kanske vill ha lite mer zoom efter ett tag så du kanske skulle kolla på det, tex 70-300vr eller nått sånt. Ha så kul

#48

Postad 02 juli 2008 - 14:21

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Virker ganske fornuftigt, men kommer an på hvad du vil fotograferer, fx sport/fugle osv så er 85mm som max nok for lidt evt:


Husk på der kommer 6.7% i told og 25% i moms på når du bestiller fra usa, også på fragten.

#49

Postad 02 juli 2008 - 15:38

Unregistered420f778e
  • Unregistered420f778e
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
The Machine & Hamsteren:

Tack för tipsen! Har tänkt i samma banor och det blir nog ett objektiv som går upp till 300mm så småningom.

Rörande priset så har jag räknat med 7% sales tax i New York och frakt, tull och sånt slipper man ju om man handlar på plats :)

#50

Postad 02 juli 2008 - 18:43

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

The Machine & Hamsteren:

Tack för tipsen! Har tänkt i samma banor och det blir nog ett objektiv som går upp till 300mm så småningom.

Rörande priset så har jag räknat med 7% sales tax i New York och frakt, tull och sånt slipper man ju om man handlar på plats :)


Ja jo, kun hvis man vælge at ikke fortolde det når man går gennem tolden i sverige :D (men ved hvad du mener ;))



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.