Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Canon EOS 1000D *

115 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 maj 2008 - 08:42

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
photographybay

Specifications for the rumored Canon Rebel XS have began to surface online. The rumored specs seem to confirm the replacement of the Rebel XTi/400D. Still no news on release date, but we’ll continue to bank on Photokina. Kamera & Bild is the first place to tout the specs for the new camera, which are supposedly as follows:

* 10.1 MP CMOS
* Digic III
* 7-point AF
* 3 FPS
* 2.5″ LCD
* Live View
* Similar Menus to the 450D (but more simplified)
* Weight 540grams
* Cheap Price

For the latest news and rumors, check out Photography Bay’s Canon Rebel XS / 1000D page.



#2

Postad 22 maj 2008 - 09:07

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Ursprunget är en svensk tidning :)

Canon står inför att lansera EOS 1000D, som är en nedbantad version av EOS 450D. Följande är enligt ryktet fakta: 10,1 megapixel med CMOS-sensor. Digic III bildprocessor. Sju punkters autofokus. Tre bilder/sekund. 2,5 tums LCD med Live View. Samma menysystem som 450D men enklare. Fotografering i JPEG plus RAW samtidigt. Ny funktion, liknande den som Nikon och Sony har, är automatisk skugglättning. Samma batteri och grepp som 450D. Levereras i kit med zoom 18-55 mm. Den nya modellen, att betrakta som instegsmodell, är liten och lätt, 540 g.

Och priset ska bli mycket konkurrenskraftigt, det vill säga lågt.


Tidningen FOTO

#3

Postad 25 maj 2008 - 15:18

feliciaff
  • feliciaff
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
någon som vet när den kommer ut i affärerna?

#4

Postad 25 maj 2008 - 15:23

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

någon som vet när den kommer ut i affärerna?

Det här är ju än så länge rykten, även om de förmodligen ligger nära sanningen, pga diverse medvetna/omedvetna läckor, men Canon har inte formellt tillkännagivit denna modell ännu.

#5

Postad 10 juni 2008 - 07:54

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
EOS 1000D - kraftfull bildbehandling i ett prisvärt och lätthanterligt paket. 10,1 megapixels CMOS-sensor och med teknik från Canons professionella modeller.

Bifogad fil  EOS1000D_w200_tcm87_526383.jpg   22,13K   1 Antal nerladdningar

Egenskaper

10,1 megapixels CMOS-sensor
Upp till 3 bilder per sekund
7-punkts autofokus med bred mätyta
Självrengörande bildsensor
2,5 tums LCD med direktvisningsläge
DIGIC III-processor
Kortplats för SD/SDHC-kort
Bearbetning med förinställda bildstilar
Kompakt och lätt
Kompatibel med objektiven EF/EF-S och Speedlite EX blixtaggregat

Kreativ direktingång.

10,1 megapixels CMOS-sensor
En 10,1 megapixels CMOS-sensor tar in allt i minsta detalj och håller för utskrifter i A4-format, även när bilden beskärs. Canons sensorteknik CMOS säkerställer dessutom klara, skarpa bilder i sämre ljusförhållanden.

Upp till 3 bilder per sekund
Dramatiska bilder mitt i händelsernas centrum - EOS 1000D klarar bildserier med stora JPEG-bilder i hastigheter upp till 3 bilder per sekund, tills minneskortet är fullt. Ett kort på 2 GB räcker i upp till 514 bilder utan avbrott.

7-punkts autofokus med bred mätyta
Autofokussystemet med bred mätyta använder 7 separata fokuseringspunkter för att snabbt låsa motivet. Centralfokuspunkten hanterar fokusering även i svagt ljus eller låg kontrast.

Inbyggt rengöringssystem
Canons inbyggda dammförebyggande system skyddar bilderna mot damm på tre sätt: systemet minskar dammbildning inuti kameran, skakar bort damm från sensorn varje gång kameran sätts igång och kartlägger envisa dammkorn så att de kan tas bort med programmet Digital Photo Professional som medföljer kameran.

2,5 tums LCD med direktvisningsläge
Använd den ljusstarka 2,5 tums LCD-skärmen i direktvisningsläge och fotografera från obekväma vinklar. Den breda betraktningsvinkeln innebär att flera personer sedan kan titta på bilderna på den tydliga LCD-skärmen.

Stor sökare
En stor ljus sökare gör att motiven kan inramas även i mycket ljusstarka förhållanden.

Bearbetning med DIGIC III
Canons unika DIGIC III-processor – som också används i de professionella EOS-modellerna - ger snabb hantering, korrekt färgåtergivning och har låg strömförbrukning.

Kompatibel med minneskorten SD/SDHC
EOS 1000D använder de populära minneskortformaten SD/SDHC - perfekt för alla som redan har andra SD-kompatibla enheter.

Fullständig bildkontroll
De förinställda bildstilarna är enkla att använda och ger kontroll över bildernas utseende och känslostämning. Kontrast, skärpa och färgmättnad kan anpassas i kameran eller med Canons omfattande programpaket som medföljer EOS 1000D.

Kompakt och ultralätt kamerahus
EOS 1000D är den hittills minsta och lättaste digitala EOS-modellen. Den väger bara 450 gram och har en bekväm ergonomisk design.

EF-objektiv och tillbehör
EOS 1000D är kompatibel med alla EF/EF-S objektiv, med blixtaggregaten Speedlite EX och med tillbehör i EOS-systemet.

Canon Sverige

Bifogad fil  canoneos1000d_front.jpg   103,35K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  canoneos1000d_rear.jpg   110,79K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av FEA, 10 juni 2008 - 08:29.


#6

Postad 10 juni 2008 - 08:16

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
10MP mot 450Ds 12MP, denna kamera kan ju bli en hög iso kung jämfört mot deras 450D :) Om de inte "skalat" ner den med flit

#7

Postad 10 juni 2008 - 08:18

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Popular Photography har tagit sig en förhandstitt på kameran, och jämför specarna mellan de tidigare modellerna. Obs. två sidor.

#8

Postad 10 juni 2008 - 08:27

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Det var inte så mycket som skiljde sig, cont fps i RAW.

1000D är nästan bättre med sina 10MP.

#9

Postad 10 juni 2008 - 08:34

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

• Body only: €549
• Kit: €599 (with 18-55 mm lens)
• Kit: €649 (with 18-55 mm IS lens)

dpreview har også lidt info :)

#10

Postad 10 juni 2008 - 08:36

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Den tar sensational photos, enligt Canon Japan. Det ni!

#11

Postad 10 juni 2008 - 09:48

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Stor sökare
En stor ljus sökare gör att motiven kan inramas även i mycket ljusstarka förhållanden.

Nåja, en av de minsta sökarna på marknaden snarare ;)

Jag trodde att den skulle bli mindre. Lite som Oly 420 eller nåt även om den inte skulle nå den behändigheten. Inte bara som en plastigare variant av 400/450 alltså..

Tror ni att det rent av är gamla 400D som fått låna sensorn eller är det nya generationen? Gamla sensorn borde vara löjligt billig att klämma ur lite till av i produktionen :)

#12

Postad 10 juni 2008 - 11:11

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0


#13

Postad 10 juni 2008 - 11:18

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Den kommer nog sjunka till ca 4000 relativt snabbt.

#14

Postad 10 juni 2008 - 11:37

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Ja ellers kommer de nok ikke til at sælge mange med kun 5-600 op til 450D :)

#15

Postad 10 juni 2008 - 14:55

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Hm, lustigt att deras testbilder visar helt utfrätta, klippta högdagar .. pinsamt om den har så dålig mätning och att de kan publicera sådant ... Antagligen bara "sbs"

Här är porträttbilden som visar klippta högdagar. Han som tog denna bild borde få sparken :)

Bifogad fil  1000dclipping.png   6,05K   0 Antal nerladdningar

#16

Postad 10 juni 2008 - 15:16

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Vems testbilder är det som har de klippta högdagrarna?

Glöm det, jag såg själv nu- det är ju Canons bilder! :)

Redigerat av FEA, 10 juni 2008 - 15:17.


#17

Postad 10 juni 2008 - 17:06

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Ja, det är Canon's egna bilder tagna av professionella fotografer som skall sälja produkten ...

#18

Postad 10 juni 2008 - 17:17

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Enligt "Panda IEXIF 2" så var kameran inställd på: "Exposure Bias Value = +0.5EV"
Jag tror att det är här någonstans fadäsen med frätta högdagrarna ligger.
Om denna kameran beter sig i närheten likt min 450D så bör man vara försiktig med överkompenseringar.

#19

Postad 11 juni 2008 - 09:56

Unregisteredc4fc8981
  • Unregisteredc4fc8981
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Jag är just i köpartagen och 1000D verkar perfekt för mig. Jag har alltid tyckt att Canons verkar aningen för tunga, och här har de skalat av lite utan att offra mycket. Visst, det är inte i standard med Olympus, men de tycks också ha offra ett antal andra kvalitetsfunktioner. Så jag slår nog till efter sommaren!

#20

Postad 11 juni 2008 - 11:12

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0

Hm, lustigt att deras testbilder visar helt utfrätta, klippta högdagar .. pinsamt om den har så dålig mätning och att de kan publicera sådant ... Antagligen bara "sbs"

Här är porträttbilden som visar klippta högdagar. Han som tog denna bild borde få sparken :)

Bifogad fil  1000dclipping.png   6,05K   0 Antal nerladdningar


Ursäkta en nybörjarfråga. Hur kollade du det där? I photoshop? Hur? Kan vara bra att kunna... Tack på förhand!

//Johan

#21

Postad 11 juni 2008 - 12:55

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Er et preview hos dpreview

#22

Postad 11 juni 2008 - 13:38

DåktorPepper
  • DåktorPepper
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Visst, det är inte i standard med Olympus, men de tycks också ha offra ett antal andra kvalitetsfunktioner.


Eh, intresseklubben :) här på orten skulle gäärna vilja veta lite mera om alla dom kvalitetsfunktioner som Olympus "offrat" jämfört med 1000D. Vi har nya anteckningsblock redo, och en hög nyvässade pennor, så sätt igång!

#23

Postad 13 juni 2008 - 09:01

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Sample pictures hos dpreview

#24

Postad 13 juni 2008 - 16:29

ericdvd
  • ericdvd
  • Forumräv

  • 792 inlägg
  • 0
Ursäkta men om man kan välja mellan EOS 450D eller denna.

Vilken ska man välja då och varför?

Vad är skillnaden egentligen?

#25

Postad 13 juni 2008 - 16:44

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Ursäkta men om man kan välja mellan EOS 450D eller denna.

Vilken ska man välja då och varför?

Vad är skillnaden egentligen?

450D är en bättre kamera. 1000D är som en bantad version kan man väl säga nästan. Lite sämre på allt.

Läs igenom specifikationerna och jämför lite och se vilken som uppfyller dina krav!

#26

Postad 15 juni 2008 - 01:03

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
En filmsnutt ifrån Canons huvudkontor med en kort presentation:
Kamera & Bild

Redigerat av Velodynamic, 15 juni 2008 - 20:45.


#27

Postad 16 juni 2008 - 17:21

beariksson
  • beariksson
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
en 450d borde väl vara ett mer attraktivt köp för 1000kr mer, eller är jag helt ute och cyklar?
även fast det inte ser ut att vara allt för stora skillnader så kanske man ångrar sig sedan.

#28

Postad 16 juni 2008 - 19:23

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Fördelarna mot 450D skulle väl möjligen kunna vara ett uns lägre bildbrus med 10 Mpxl sensor mot 12 (återstår att se), fler bilder per gigabyte i minnet samt att den är ännu något lättare än 450D -för den som nu gillar det.

Jag tycker också de första prisangivelserna är för höga. Den borde ligga i samma nivå som 400D enligt min mening, eftersom den ju är ersättare till denna. Det är väl dock någon månad kvar till första släppet. Om inget har hänt med prislappen innan dess lär den ju få en rätt så seg start.

#29

Postad 17 juni 2008 - 13:24

Unregisteredc4fc8981
  • Unregisteredc4fc8981
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Eh, intresseklubben ;) här på orten skulle gäärna vilja veta lite mera om alla dom kvalitetsfunktioner som Olympus "offrat" jämfört med 1000D. Vi har nya anteckningsblock redo, och en hög nyvässade pennor, så sätt igång!


Jag tyckte mig ha läst detta på dpreview - jag har själv ingen större koll - men nu hittar jag inga referenser till detta, så jag får dra tillbaka mitt påstående :P Enda trista med Olympus kameror är att de inte tar SD/SDHC, men jag skulle mycket väl kunna skaffa mig en E-420 istället. Vad rekommenderar du?

#30

Postad 17 juni 2008 - 15:11

DåktorPepper
  • DåktorPepper
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Jag tyckte mig ha läst detta på dpreview - jag har själv ingen större koll - men nu hittar jag inga referenser till detta, så jag får dra tillbaka mitt påstående :P Enda trista med Olympus kameror är att de inte tar SD/SDHC, men jag skulle mycket väl kunna skaffa mig en E-420 istället. Vad rekommenderar du?

Olympus använder förvisso inte SD. Däremot har dom TVÅ kortplatser i sina kameror. Den ena för Compact Flash (finns med upp till 32 GB) och den andra för Olympus (och Fujis) egna XD-Card (max 2GB, teor. 8GB). Man kan byta lagringsplats med några knapptryckningar, och man kan kopiera och flytta mellan korten. Själv har jag ett 1GB XD-card i alltid som backup. Jag menar, ett extra XD är ju i alla fall bättre än inget alls. Jag vet ingen kamera i denna prisklass som kör med två kort.

Sen är det alltid svårt att säga vilken kamera som passar just en viss person. Själv är jag barnsligt förtjust i Olympus sätt att hantera färger och konturer, samt deras objektiv. Jag skulle inte kunna tänka mig någon annan kamera. Andra individer kan ha helt andra preferenser. Men jag råder alltid spekulanter att surfa omkring och ta del av "facit" som faktiskt finns ”out there”, nämligen alla bilder som är publicerade på Internet. Du har ”flickr” och ”pbase” och allt vad dom heter, plus alla testsajter. ”DPreview” har en massa fina testbilder uppe; kolla på dom. Låt HÖGER hjärnhalva få jobba ett tag. Finessmässigt och kvalitetsmässigt vet jag att Olympus står sig ypperligt väl, medan bildkvalitet är någonting mer personligt…

#31

Postad 20 juni 2008 - 08:19

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
LetsGoDigital har et preview af EOS 1000D:

The Canon EOS 1000D DSLR is extremely compact in size and moreover, a real lightweight. In the Netherlands, the EOS 1000D can be purchases as separate body or as a kit version including the EF-S 18-55 mm IS lens. This lens offers a 4-stop stabilization to correct jitter when taking handheld pictures. The light weight and the small size of the camera make it somewhat unstable in your hand, which increases the chance of movement and blur caused by jitter. The built-in stabilization of the kit lens eliminates this chance almost completely, Canon have made a good choice here. The handgrip is compact and when your hands are slightly bigger, the grip feels somewhat small. However, there is no need to complain; the Canon EOS 1000D is sufficiently stable in your hand. It is quite a challenge to give the correct ergonomics to a camera this small. The result however is worth it; a very manageable camera which is easy to carry with you on many occasions. You won't feel the Canon EOS 1000D digital SLR as a burden.



#32

Postad 23 juli 2008 - 08:44

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
dpreview har et review af EOS 1000D

Conclusion - Pros

* Great results even with default settings
* Good tonal response and dynamic range
* Picture styles provides good control over image output (and prove consistent across models)
* Typical Canon CMOS noise-free images, remain detailed even at high sensitivities
* Optional High ISO NR removes all chroma noise without too much detail loss
* Comprehensive bundled software adds to camera's value
* Offers most features that a first-time users will find themselves needing
* Reasonable battery life
* ISO indication in viewfinder
* Lots of external controls including ISO button give instant access to commonly changed functions
* Contrast-detect focus in live view (though see cons, below)
* Excellent fine-focus confirmation in live view
* Live view can be controlled and viewed remotely
* Configurable "My menu" system makes the interface fast and friendly

Conclusion - Cons

* Continuous shooting ability in RAW very limited (small buffer and low speed)
* Average automatic white balance performance, still very poor under incandescent light
* Comparatively small viewfinder
* Limited exposure compensation range (+/- 2.0 EV)
* Live view only useful for specific applications
* Contrast detect AF so slow it's only useful in a fixed tripod situation
* Metering can overexpose when subjected to high-contrast conditions
* Default JPEG output may be a little 'over processed' for some tastes (raw more flexible)
* Flash must be up for AF assist lamp (although AF is good even in low light)
* Automatic AF point selection unpredictable (use center AF, it's safer)
* Small, awkward grip and inconveniently-placed Exp comp. button
* Auto Lighting Optimizer has limited effect
* No mass storage USB support
* No IR remote

Overall conclusion

Having helped create the 'affordable' DSLR, Canon has taken a while to respond to the latest, comparatively wallet-friendly offerings from the likes of Nikon and Sony. The 1000D is a pretty convincing response - it does just about everything it needs to do, and everything it does, it does well. It can produce great images at any of its ISO settings and, viewed as a whole, makes a great first DSLR.

Cameras are not just the product of engineering, they are also the result of marketing considerations - creating a product people will want to buy at a price they find attractive. The result is that many cameras in this market segment are shorn of some of the features of their big brothers in the name of 'product differentiation.' It's a reality that can upset some people (often the owners of more expensive cameras), but we, like the marketers, need to consider whether the removed features will have an impact on the buyer the camera is aimed at. For example, it's been a Canon tradition to miss spot metering off its least expensive DLSR. This is annoying (it's certainly a more useful feature than the bracketing function removed from the baby Nikons), and worth highlighting but probably not a big issue for the majority of users.

In every other respect, Canon seems to have gently toned-down the specification so that it rates slightly less well in all the metrics that appear on shop shelf tags - pixel count, continuous shooting speed, number of AF points and screen size. The only one of these to have any real impact on the user experience is the continuous shooting speed, which has been pruned back a little far. If you regularly find yourself shooting bursts of images, you're going to have to look elsewhere.

The 1000D is a difficult camera to judge while its price still hasn't adjusted to a realistic market level, as it's not a camera that stands out enough from its competitors to justify a major price difference. However, ergonomic foibles aside, it's a solid little camera that is easy to use and produces consistently good images across all of its sensitivity settings. That's the thing that most people will be looking for from this camera, and it's what Canon has traditionally been very good at.

Canon's lead of the entry-level market has slipped in recent years (in certain markets) and the 1000D doesn't stand out from the competition as much as previous models. It's certainly a safe bet and one of the most consistent offerings in the sector (it has few annoying quirks or niggling loose ends) and its all-round competance, excellent high ISO performance and class-leading image quality will win it a lot of friends.



#33

Postad 28 juli 2008 - 20:28

haugell
  • haugell
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Har lagt en beställning av en 1000D nu. Återkommer i helgen med dom första intrycken. Någon mer som beställt?

#34

Postad 29 juli 2008 - 10:38

gimliman
  • gimliman
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Beställde en Canon 1000D idag. :)

#35

Postad 01 augusti 2008 - 21:16

gimliman
  • gimliman
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Fick kameran idag och har bara hunnit testfota lite med den men är extremt nöjd. Köpte bara huset eftersom jag hade EF 35-80 samt EF 80-200 till min gamla 1000F. De funkar helt felfritt med 1000D. Autofocusen funkade tom när jag hade på en 2x converter på 80-200 vilket inte 1000F riktigt fixade. :lol:

Bifogad fil(er)



#36

Postad 02 augusti 2008 - 11:52

haugell
  • haugell
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Har börjat leka runt lite med kameran nu och jag inte uppleva något negativt så här långt. Nu saknas bara lite värre objektiv :(
jag var lite rädd för att kameran skulle kännas "för liten" på något sätt och inte sitta så bra i handen så att säga. Jag har rätt stora händer men jag tycker så här långt att det funkar helt okej. Så ni med stora händer. Var inte rädda, det funkar bra ;)

#37

Postad 02 augusti 2008 - 22:12

louvren
  • louvren
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Roligt att se bilderna ni lagt upp. Är själv sugen på denna kamera så jag ser fram emot fler eventuella bilder.

#38

Postad 03 augusti 2008 - 00:33

gimliman
  • gimliman
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Lagt till några bilder i mitt album tagna med Canon 1000D. Ingen bild efterbehandlad och alla tagna med full automatik.

#39

Postad 01 september 2008 - 10:12

xavien
  • xavien
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Vet någon om denna har ett annat namn i USA? Hittar den inte på Canons site där.
Skall dit och tänkte kanske passa på att göra lite inköp...

#40

Postad 01 september 2008 - 10:25

ktd
  • ktd
  • Veteran

  • 1 662 inlägg
  • 0
I USA heter den Canon Rebel XS.

#41

Postad 01 september 2008 - 10:34

xavien
  • xavien
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
KTD:
tackar!!

#42

Postad 08 september 2008 - 16:02

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
"Med Canon EOS 1000D har tillverkaren jobbat för att ge
mycket till ett lägre pris. Det medföljande paketobjektivet
är ett lyft. Men det automatiska valet av fokuspunkt bäddar
för tråkiga fokuseringsmissar, särskilt för nybörjare."


"PLUS

■ Snabb och säker autofokus
i bra ljus med mittersta
fokuspunkten
■ Mycket bra bildkvalitet
även med högre känslighet
■ Väl fungerande bildstabilisering
med medföljande
objektiv
■ Direktknapp för ISO
■ Visning av ISO i sökaren
även vid Auto-ISO
■ Spegeluppfällning möjlig
■ Skärpedjupskontroll
■ Direktvisningsläge (Live
View) med autofokus
■ Vertikalgrepp finns
som tillbehör


MINUS

■ Risk för överexponerade
bilder
■ Osäker autofokus med
automatiskt val av
fokuspunkt
■ Menyer och knappar ej
anpassade för ovana
användare
■ Liten sökare
■ Krånglig, svåranvänd
direktvisning (Live View)
■ Mycket långsam autofokus
med direktvisning
(Live View)
■ AF-belysning endast
med blixten"


Tidningen FOTO 10/2008

Läs hela testet i det kommande numret av FOTO :P

Redigerat av FEA, 08 september 2008 - 16:15.


#43

Postad 08 september 2008 - 18:16

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Funktioner
Trots att det handlar om en instegskamera erbjuder den faktiskt ganska många funktioner.
Skillnaden mot 450D får betecknas som ganska liten. Konkurrenterna saknar dessutom Live View.
Bildkvalitet/Prestanda
Bildkvalitetsmässigt klarar den här kameran utan vidare att slåss mot konkurrenterna i klassen.
Hastighetsmässigt ligger den i paritet med de flesta av konkurrenterna.
Handhavande
Nästan alla viktiga inställningar går att nå via knappar på utsidan. Resten gör man tillgänglig via min meny.
Tyvärr går det inte använda inställningsratten för stegning mellan inställningsalternativen.
Byggkvalitet
Som alla kameror i den här klassen är kamerahuset plastigt. Den får dock ändå beskrivas som välbyggd
och knappar och reglage inger förtroende.
Värde för pengarna
Även om vi i faktarutan anger det officiella uppskattade slutkundspriset så går kameran att få
för under 5 000 kronor hos vissa nätbutiker. Det är prisvärt.

Sammanfattning

Canon EOS var i det stora hela en riktigt trevlig bekantskap. Kameran levererar det du förväntar
dig i de flesta lägen. ISO-prestandan är därtill riktigt bra för klassen. Funktionsmässigt ligger kameran
bra till vid en jämförelse med konkurrenterna och prismässigt är det ingen tvekan - det här är ett bra köp.


Senaste numret av Digital Foto "Din guide till bättre bilder", Nr 10 -2008 :P

#44

Postad 26 oktober 2008 - 20:28

Rane
  • Rane
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har Canon EOS 1000D med photoshop CS4 Extended, har uppdaterat till senaste Camera Raw som skall vara kompatibel med den. Samt Lightroom 2,01. Ändå kan jag inte öppna CR2 (Raw) filerna i photoshop. Kommer upp

"Could not complete your request because Photoshop does not recognize this type of file"

Vad jag har läst i alla forum osv. så skall det fungera om man har nyaste updaten på Camera Raw samt lightroom. Vad kan det vara annars för fel? Nått annat som jag inte vet är fel är att filerna blir nästan lika små som jpg:erna dvs 3-5 Mb. Skall de inte vara större?

#45

Postad 20 december 2008 - 17:16

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0
Nu när kameran gått ner lite (runt 4000) så är det mer motiverat att köpa denna än storebror för dryga 2000:- mer...eller ?!?

Det lutar åt 1000D dels pga priset + att vi är novisa på det här med fotografering. Kommer vi verkligen se skillnaden på bilderna mellan denna och 450 ?
Nu känns det som om vi kan komplettera med väska och extra objektiv till denna istället, och ändå ligga på en hygglig nivå.

#46

Postad 21 december 2008 - 13:45

KoalaOfDoom
  • KoalaOfDoom
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Nu när kameran gått ner lite (runt 4000) så är det mer motiverat att köpa denna än storebror för dryga 2000:- mer...eller ?!?

Det lutar åt 1000D dels pga priset + att vi är novisa på det här med fotografering. Kommer vi verkligen se skillnaden på bilderna mellan denna och 450 ?
Nu känns det som om vi kan komplettera med väska och extra objektiv till denna istället, och ändå ligga på en hygglig nivå.

Det tyckte jag iaf. Köpte min på Dustin Home för 4490 med väska, uv-filter samt minneskort. Beställde måndags eftermiddag, hade den på tisdagen.

Bildkvaliteten är det nog inte så stor skillnad på; upplösningen kan ju vara bra när man skriver ut stort men annars är det nog inte så stor skillnad. Den högre kostnaden är mest pga större skärm, snabbare RAW-serietagning, möjlighet till trådlös fjärrutlösare mm. Lite "extra", men inget jag kände var värt skillnaden i pris (450D är ju ca 1500-2000 dyrare, ca 40% av 1000D:s pris).

#47

Postad 27 december 2008 - 18:51

Arvan
  • Arvan
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Gick faktiskt å köpte en sådan här liten sak.

Har det jag behöver och inget onödigt skräp. Riktigt skönt med batterigrepp å 28-75 =)

#48

Postad 03 januari 2009 - 20:25

BlinkingLEDs
  • BlinkingLEDs
  • Lärjunge

  • 363 inlägg
  • 0
Min syrras grabb blev helt galen i min g9 när han fick leka med den några timmar igår.
Kom överens om att han ska köpa den för lika mkt som jag gett för den (2600kr).
Men då måste jag ha en ny kamera och funderar på en 1000d eftersom dom är så väldigt billiga nu (4000kr med kit-gluggen) hos min lokale handlare.
Hur står sig en 400d emot 1000d? Dom kan man ju hitta riktigt billigt på tex blocket.
Anledningen att det bara är Canon som är aktuellt för mig är att jag vill kunna använda min blixt till min nya kamera också.
Så vad tycker ni är det värt att satsa på en 1000d bara för att få en splånkans ny kamera eller?


Edit: Kanske ska skriva lite vad jag fotar. Överlägset högst upp på listan kommer barnen. Sen så tycker jag om att fota landskap och natur och naturligtvis mina prylar å gadgets. Ibland kommer den även att få snowboard åkning i sökaren.

Redigerat av BlinkingLEDs, 03 januari 2009 - 20:32.


#49

Postad 06 januari 2009 - 17:59

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Ja, nu fick jag äntligen tummen och beställde en EOS 1000D.
Ska bli riktigt skoj att se vad denna presterar jmfr med jobbets 400D. ;)

#50

Postad 07 januari 2009 - 22:19

Unregistered15a8d749
  • Unregistered15a8d749
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Hur står sig en 400d emot 1000d? Dom kan man ju hitta riktigt billigt på tex blocket.

Om nu 1000D är ersättare till 400D så vet jag inte om 4 - 5 - 6000 kronor för en halvsliten 400D med kitglugg räknas som "riktigt billigt"... En snabb sökning på google visar flera oberoende textstycken där 1000D helt klart ersätter 400D. Även citat från Canon. Har försökt att pruta lite på blocket men de flesta vidhåller att de ska ha ut lika mycket eller mer än en ny 1000D. Har själv lite svårt att smälta det...

Ja, nu fick jag äntligen tummen och beställde en EOS 1000D

Det verkar som om de börjar tryta hos handlarna nu. Kanske bäst att obducera dendär spargrisen och göra slag i saken snart :-)

Redigerat av Unregistered15a8d749, 07 januari 2009 - 22:22.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.