Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Canon EOS 5D Mark II *

268 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canon EOS 5D Mark II (Systemkameror) 6 9,34 (31) 5 077:-
Canon EOS 5D Mark II + 24-105/4,0 L IS USM (Systemkameror) 9 (0) Inga priser

#101

Postad 03 mars 2009 - 22:45

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0

Det var inget speciellt svårt väder ..Och dom stog inte i flera dagar där i nått hällregn och minusgrader omväxlande innan kamrorna slutade fungera..

Och jag bryr mig inte om vad det står på husen. Nu råkar det vara Canonkameror som drabbades.. Och jag frågar om Canon fixat detta vad det nu var som orsakade dessa stop i topicen som behandlar dessa 5D mkII.....

Samt vad det i så fall var som utgjorde problemet??

vet du det??

Nej, jag vet inte det.


För övriga läsare, det här är artikeln som det refereras till: Länk (det framkom aldrig i mitt tidigare inlägg såg jag).

#102

Postad 04 mars 2009 - 10:20

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Kondensproblem är alltid kondensproblem, och de kameror som lades i plastpåsar innan de tinades upp klarade sig, vilket får mig att tro att tätningen inte är speciellt tät. Jag drar mig iallafall från att åka till fjärilshuset och vara där ett par timmar med min kamera innan jag vet exakt vad garantin säger om just vädertätningen.

// but regrettably it failed in the rain on our first day ashore //


men även

// which worked in the rain and humidity on this trip without problem //


Det verkar vara olika för olika batchar, och de som dog fastän de var regnskyddade verkar ha fått kondensproblem.

Sen är det ett välkänt faktum att personerna bakom denna artikel inte är speciellt snälla mot sina kameror, och det näms inget i denna tråd att det även fanns linser från Nikkor och hus från Hasselblad som hade problem - något som tyder på att förhållandena inte var så optimala som det vill påskinas i denna tråd.

Jag förstår att vissa av er tycker "Klart han försvarar sin kamera, han har ju köpt den för 25000 och vill inte acceptera faktum att han köpt något som är skit" men det är inte min andemening. Jag säger bara att detta "test" inte speglar verkliga förhållanden kameror utsätts för. Dock är det oacceptabelt med AF-problematiken samt slutarproblemen vissa exemplar har lidit av.

Jag är ingen f-a-n-b-o-y som bara kör Canon - jag har fotat både Pentax och Nikon och kan gärna tänka mig att äga någon av de märkena igen, men när jag köpt mina hus har Canon varit de jag tyckt om bäst vid inköpstillfället. Med det inte sagt att nästa kamera inte blir en Sony eller Nikon.

#103

Postad 04 mars 2009 - 10:46

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
De har jo trods alt langt om længe fixet AF problemet på 1D(s) ;)

#104

Postad 04 mars 2009 - 11:30

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Tyvärr är inte AF-problemet ännu "erkänt" av Canon så det lär ju dröja ett tag innan de uppdaterar FW till mk2an

#105

Postad 04 mars 2009 - 11:54

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Ahh vidste ikke at 5D MII også havde AF problemer ;)

#106

Postad 04 mars 2009 - 12:23

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Alla som vill få AF-problemet löst i 1D(s) måste fortfarande lämna in kameran på service (igen!), vilket understryker hur pass allvarliga kvalitetsproblemen är. Det fixas alltså inte med en firmware-fix som löser helt andra saker. Hur pass omfattande AF-problemet i nya 5D är vet jag dock inte, med lite tur kanske det fixas med en ny firmware.

#107

Postad 04 mars 2009 - 12:24

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Vad är detta AF-problem ni snackar om på 1Ds? BF/FF?

#108

Postad 04 mars 2009 - 14:11

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Som jag har förstått det är det inte FF/BF vi pratar om utan att den presterar olika fokus även om objektet är stilla och kameran står på stativ.

Det är samma med 5dmk2 i viss mån har jag märkt. Fokuserade på lite streckkoder med kameran på stativ och tryckte av 3 bilder - alla med lite olika fokus.

Dock är jag lite orolig för jag läste att ett issue som fw-uppdateringen till 1d och 1ds skulle fixa var

1. Correction of a display issue with Live view which caused the camera to display a black screen when using the Live View zoom/enlarge function.


Vilket jag märkt ett par gånger på min mk2 - även att när jag väljer 'play' knappen svartnar bilden ibland när jag kör zoomfunktionen.

#109

Postad 04 mars 2009 - 15:17

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Hoppas Canon tar tag i detta nu när kameran är relativt ny, och att det är många som rapporterar in om de fel som finns, om det nu finns fler!

#110

Postad 04 mars 2009 - 15:24

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Canon sköter servicebiten snyggt så det är inget problem i sig, det är bara tråkigt att skicka iväg kameran i ett par tre veckor för fel de borde lära sig att undvika.

#111

Postad 04 mars 2009 - 15:27

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Kan inte annat än att skriva under på det Joakim... Här har man väntat sen i höstas på att få sin kamera, då känns det extra surt att skicka iväg den igen. Nu har jag iofs professional service som går lite snabbare (minst 2 proffs-hus + minst 3st L-gluggar) så jag kanske kommer lite snabbare undan...

#112

Postad 10 mars 2009 - 19:03

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Tid på fredag inför melodifestivalen att kalibrera dessa gluggar:

Canon EF 17-40/4L
Canon EF 70-200/2.8L IS
Canon EF 100/2.8
Canon EF 50/1.4

Återkommer med resultat så ni kan se lite hur skillnaden blev.

#113

Postad 10 mars 2009 - 21:32

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Som jag har förstått det är det inte FF/BF vi pratar om utan att den presterar olika fokus även om objektet är stilla och kameran står på stativ.

Det är samma med 5dmk2 i viss mån har jag märkt. Fokuserade på lite streckkoder med kameran på stativ och tryckte av 3 bilder - alla med lite olika fokus.


Frågan är väl om ens någon autofokus idag presterar "exakt" samma fokusering vid flera försök på samma punkt/objekt och avstånd? ;)
Vilken brännvidd och bändare användes? "Normalt" sett finns ju där ett visst skärpedjup att tillgå för att få huvudmotivet skarpt vilket leder vidare till nästa fråga om det är så pass mycket det rör sig om att det skall betecknas som ett problem.
Jag läste på en "rumours-sida" att 5D mkII är lite utav ett hastverk, eftersom man kände sig pressade att visa upp någonting med filmningsmöjligheter i HD till samma mässa som Nikon hösten 2008. Detta även om den ursprungliga releasen egentligen inte var tänkt förrän våren 2009, alltså en halvfärdig kamera som inte var/är helt fullt produktionsklar med långa väntetider som följd.
Någon kanske kan kommentera detta, men det låter väl inte som en helt orimlig tanke? Det känns som en lite farlig trend att "kasta fram" nya innovasioner till kunder utan att ha kollat att allt verkligen klickar till 110% och sedan försöka fixa till allt efteråt med nya firmwares, vilket kanske inte alltid ens är helt möjligt med tillfredställande resultat. Men det kanske är bara jag med ett gammalt skeptiskt tänkande? :)

Redigerat av Velodynamic, 10 mars 2009 - 21:55.


#114

Postad 10 mars 2009 - 22:17

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Så kan det mycket väl vara, även om man tycker att de borde ha haft tid att arbeta på uppföljaren till en 3 år gammal kamera. De borde rimligen ha satt igång utvecklingen av ersättaren redan när 5D lanserades.

Det är tyvärr allt för vanligt inom väldigt många områden att man hastar fram lanseringar. Om det så är artiklar i nyhetsblaskorna, spel till datorer eller konsoler eller elektronik i alla dess slag så går trenden mot samma håll. Trist!

#115

Postad 11 april 2009 - 01:32

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0
Dreadlock, du har möjligtvis inte gjort nån kortfilm än?

Jag brukar kika på filmklipp gjorde med 5D mk2 på www.vimeo.com, den ena otroligare än andra, här en riktigt nice en http://www.vimeo.com/4038064 :wub:


[edit]Jo förresten.. berätta gärna hur du upplever kameran. :) [/edit]

Redigerat av BempaS, 11 april 2009 - 01:34.


#116

Postad 11 april 2009 - 20:55

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Det är inte filmat, det är startrailat.
Sen har de lagt ihop det till en film. Sen är några få frekvenser filmade.

#117

Postad 11 april 2009 - 22:24

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0
Det har du rätt i!

Men det finns en hel del som verkligen är filmat med 5D mk2 på vimeo som är snyggt.
Men hur upplever du kameran då?

Jag velar fram och tillbaka om jag ska beställa en eller inte. Är man på fest eller konsert då skulle 5D mk2 sitta fint men när man är ute som idag och fotar bl a lite fågel så är det bra med en cropkamera så man får lite "extra" brännvidd plus hög serietagning (40D). Tyvärr så äger jag 2 riktigt bra EF-S objektiv som inte passar på 5D mk2. Beslutsvånda.. :P

Redigerat av BempaS, 12 april 2009 - 03:19.


#118

Postad 11 april 2009 - 23:10

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Jag har inte testat EOS 5D mk2 så jag kan inte säga bu eller bä..
men om jag hade två objektiv som inte funkar till den som du tycker om skulle jag inte byta.
Då hade jag väntat och lagt de pengarna på nya objektiv eller andra saker istället.
Kanske klarar Canon av att göra en ff kamera som klarar av att crop-objektiv i sinom tid om inte nu mk2 klarar det.

#119

Postad 12 april 2009 - 00:55

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
En annan nackdel som jag kan känna med 21 Mpxl sensor är att bildfilerna borde ju bli rätt stora och otympliga att jobba med. Jag skulle nog personligen i de allra flesta fall inte utnyttja mer än hälften.

Redigerat av Velodynamic, 12 april 2009 - 01:01.


#120

Postad 12 april 2009 - 03:25

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0

En annan nackdel som jag kan känna med 21 Mpxl sensor är att bildfilerna borde ju bli rätt stora och otympliga att jobba med. Jag skulle nog personligen i de allra flesta fall inte utnyttja mer än hälften.


Jo jag provade några filer från en polares nya 5D med DPP, det gick tungt men man kan ställa in kameran på 10mpix istället, så tänkte jag att jag skulle köra isåfall..

#121

Postad 15 april 2009 - 17:55

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0
Då har man testat lite inatt med en 5Dmk2 att fota sraw1 men de filerna verkar lika sega i zoombrowser som fullstora rawfiler, fatta nada..? Nån som har en förklaring?

#122

Postad 05 maj 2009 - 14:10

reboot
  • reboot
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Ang. prisutvecklingen på Canons DSLR utrustning.


Lägsta priset för 5D MKII låg på en stadig nivå hela vintern, ca 22600 SEK. Men efter halva januari har lägsta priset stigit till ca 24990 SEK (Webhallen), en ökning på ca 10%.


Kitet med 24-105 objektivet har på samma tid gått från ca 30700 till 35995 SEK (Scandinavian Photo, mig veterligen den lägsta butik som har den i lager), en för hemelektronik ovanlig ökning med 17%!

Dessa två butiker har bara en eller två i lager, så man kan anta att när fler kommer in till butiker så kan priset komma att justeras ytterligare, kanske följer de utvecklingen och höjs?

Nu är jag ingen ekonom, men jag kan solklart se att priserna går upp. Köpte ett
för en månad sedan, det hade hos Scandinavian Photo ökat i pris med ca 10% sedan de satte på prislappen... (3700-4095)
Japanska Yen har från 15/1 tills idag blivit 16% dyrare.

Vad har vi och vänta? Vilka länder kan man handla ifrån utan denna prisökning? Hur tänker ni andra?

#123

Postad 05 maj 2009 - 14:28

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Tjaa jeg klager ikke endnu, er stadig billigere for mig at købe kamera udstyr i Sverige end i Danmark.

Tror du skal kigge på EU lande der har lavere moms end Sverige (eller bestille fra US/Asien og håbe på du ikke kommer til at betale told+moms)

#124

Postad 02 juni 2009 - 03:38

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0
Ny firmwire http://web.canon.jp/...2/firmware.html

"Firmware Version 1.1.0 incorporates the following improvements and fixes.

1. Includes a function to enable the manual exposure setting when shooting movies.
2. *For details on how to use this function, please download the PDF files from the bottom of this page. Disables the function of the depth-of-field preview button when images are played back or when the menu screen is displayed on the LCD panel.
3. Fixes a phenomenon where the peripheral illumination of images cannot be properly corrected, even if the images were captured with the lens peripheral illumination correction function set to Enable.
4. *Digital Photo Professional software version 3.6.1 or later (for Windows and Macintosh) can be used to automatically correct the peripheral illumination of RAW and JPEG images that were captured in the Peripheral illumination correction setting with cameras that have Firmware Version 1.0.7 or earlier. Fixes the algorithms of the Auto Lighting Optimizer function when Custom Function C.Fn II-3 Highlight tone priority is enabled.
5. Fixes incorrect indications on the Arabic, Romanian, Spanish, and Ukrainian menu screens.
6. Changes the battery information displayed on the camera when using the optional Battery Grip BG-E6.
"

:)

#125

Postad 25 juni 2009 - 12:40

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Tänkte informera om en alternativ firmware till 5D mark II

Magic Lantern is an open platform for developing enhancements to the amazing Canon 5D Mark II full frame digital SLR. This camera is a "game changer" for independent film makers:

* It allows the use of a wide range of lenses (anything that can be adapted to the EF mount).
* The 35mm full-frame sensor is larger than the RED ONE's sensor, Super 35 film. It is approximately the size of VistaVision. This means shallower native depth-of-field than anything on the market, except for the Phantom 65.
* The dynamic range and latitude are close to the capabilities of high-end HD cameras.
* The low-light performance is currently unrivaled, even by the RED ONE.

But, the software in video mode has limitations, even after the recent 1.1.0 upgrade from Canon that fixed the most glaring manual exposure "bug".

That's where Magic Lantern comes in -- it turns your 5D Mark II into a 5D Mark Free. We've written extensions and widgets that fix many of the annoyances in working with the 5D Mark II on a film or video set. Our first set of fixes are targeted at the audio limitations of the camera, but there are some video enhancements included, too:

* On-screen audio meters
* Disabled AGC
* Manual gain control
* Zebra stripes (video peaking)
* Crop marks for 16:9, 2.35:1 and 4:3
* Todo list for more ideas



#126

Postad 25 juni 2009 - 13:24

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Häftigt!

Undrar om de kan göra något med bildhastigheten - är inte den låst vid 30fps just nu?

#127

Postad 25 juni 2009 - 13:54

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

Häftigt!

Undrar om de kan göra något med bildhastigheten - är inte den låst vid 30fps just nu?


Todo list
From Magic Lantern Firmware Wiki
Jump to: navigation, search

* Onscreen level meters Done!
* Zebra stripes Done!
* Debug manager Done!
* Audio monitoring Done!
* Some Better Compression ... even 18 raw files - even jpg fine dont have that blocks.. capture whitout moving the mirror..can be interpolated in autodesk software.. even for one minute is ok.. or in mov but less compression less or no blocking. even send the data to card and only preview in the less resolution possible for not tax it..
* Figuring out how to create additional menus
* Understanding localization and string pointers into ROM1.bin
* Adding custom functions for enabling/disabling new features
* Overriding lvae_task() to remap buttons and functions
* AUTOBOOT.BIN to automatically start the new firmware from the CF card
* Adjusting frame rate of video
o 24p
o 25p (PAL)
o 29.97 (NTSC)
o Overcrank (48 fps or faster)

* 720p option
* 4 GB file limit
* Scripting language (or full CHDK port)
* HDR / Timelapse / etc
* Record lens focal length, focal distance, shutter, iso, aperture, etc metadata into a file while recording movies
* Linker script to map data and bss Done!
* Adjustable analog/digital audio gains Done!
* Splash screen Done!
* Design new logo
* HDMI video ouput for external monitors
* Prevent HDMI video mode switch when recording
* better BKT (at least 5 images in AEB, better: choose: 2,3,5,7,9)
* Customizable Auto-ISO
* Auto-ISO and Manual mode - User selects lens apperture and shutter speed - firmware adjusts ISO gain to get the correct exposure.
* Support user scripts with RC-1 remote control
* Timed Continuous Shooting / Time Lapse feature like in lower end Canon DSLR's

--

* Peaking Filter and False Color filter as seen here http://www.lcdracks....cd70p-hdmi.html
* Framerates higher than 30 fps
* Less obtrusive zebra lines
* More attractive Interface
* Dedicated website so that people like me can't just change whatever they want.
* Focus Bracketing for focus stacking
* Posibility to shoot more than one picture with the same parameters - AV - FOCUS, etc to mean the images to get less noise.
* Digital zoom while recording. Perhaps a 'picture-in-picture' - full screen that shows digital zoom, while PIP shows the full frame. To help focus while recording.

--

* Simple 1-button white-balance method


Jag har highlightad lite från TODO listan som finns på hemsidan :)

#128

Postad 25 juni 2009 - 18:54

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Skall omedelbart provas. Hoppas det inte blir något större kajko med kameran bara.

#129

Postad 17 juli 2009 - 13:24

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Så hur fungerade det? <_<

#130

Postad 17 juli 2009 - 18:09

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Sådär, de är ju inte "general available" ännu utan fick köra med pre-built för FW 1.1.0 som inte är helt stabil. Har återgått till Canons egna tills vidare.

#131

Postad 17 juli 2009 - 20:15

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0
Har du skaffat nån extern mic än, Dreadlock?
Själv så gjorde jag en beställning på en Röde StereoMic inatt. Det lilla man filmat så får man ju in lite ljud från kameran, bla den störande batteriluckan som knarrar.

#132

Postad 17 juli 2009 - 21:51

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Kunde de inte ha fixat det? Både batteriluckan och minneskortluckan är en aning flimsiga tycker jag... (på min 5D).

#133

Postad 17 juli 2009 - 22:27

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0

Kunde de inte ha fixat det? Både batteriluckan och minneskortluckan är en aning flimsiga tycker jag... (på min 5D).


Ah.. Jag måste rätta mig lite... Det är just det du säger, minnesluckan. Det är den jag har mest problem med vid filmning.

#134

Postad 26 juli 2009 - 15:48

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0
Nånting som kanske är värt att notera för 5Dmk2-ägare.
Falska etiketter.

#135

Postad 26 juli 2009 - 21:00

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Märklig story - säkert någon som exporterar ut från fel marknad.

#136

Postad 26 juli 2009 - 23:42

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Lite fritt filosoferande nu.
Jag fattar bara inte varför 5D mkII blev så pass dyr jämfört med EOS 50D. Jag tycker prisgapet mellen dem är ganska regält tilltaget. Man får ju två stycket EOS 50D plus lite till för en 5D mkII. Borde det inte varit läge för Canon att fylla ut "hålet" med någonting "mitt emellan". Jag uppskattar FF-sensorn som format på 5D mkII men behöver inte denna enorma bildstorleken. Den verkar ju dessutom inte grejja snabbare seriebildsfotofrafering än EOS450D??
50D tycker jag har fullt tillräckligt antal pixlar men de verkar inklämda på en alldeles för liten sensor-yta med tanke på brushalten i högre ISO samt det begränsade dynamiska omfånget.
Slutpoäng: Kunde det inte ha varit idé att återuppliva formatet 1.3 ifrån 1Ds mkII med runt 16 Mpxl som en typ utav kompromiss? Varför slopade man det egentligen?

Jag tror jag mejlar Roel. ;) :)

Redigerat av Velodynamic, 26 juli 2009 - 23:56.


#137

Postad 27 juli 2009 - 00:36

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Lite fritt filosoferande nu.
Jag fattar bara inte varför 5D mkII blev så pass dyr jämfört med EOS 50D. Jag tycker prisgapet mellen dem är ganska regält tilltaget. Man får ju två stycket EOS 50D plus lite till för en 5D mkII. Borde det inte varit läge för Canon att fylla ut "hålet" med någonting "mitt emellan". Jag uppskattar FF-sensorn som format på 5D mkII men behöver inte denna enorma bildstorleken. Den verkar ju dessutom inte grejja snabbare seriebildsfotofrafering än EOS450D??
50D tycker jag har fullt tillräckligt antal pixlar men de verkar inklämda på en alldeles för liten sensor-yta med tanke på brushalten i högre ISO samt det begränsade dynamiska omfånget.

5DMKII är en proffskamera, så enkelt är det. 50D är för avancerade amatörer och som backupkamera.

Likadant med andra märken.

Slutpoäng: Kunde det inte ha varit idé att återuppliva formatet 1.3 ifrån 1Ds mkII med runt 16 Mpxl som en typ utav kompromiss? Varför slopade man det egentligen?

Man slopade det inte. Sportfotografernas favorit ;)


#138

Postad 20 september 2009 - 19:34

kinjon
  • kinjon
  • Beroende

  • 1 015 inlägg
  • 0
Någon som har lite information om lagerstatusen hos canon på 5dan? Har kollat runt på cyberphoto, japanphoto och på min lokala MM och på alla ställen var det lagerslut.

Det kan väl inte vara modellbyte på gång redan?

#139

Postad 20 september 2009 - 20:33

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Nej, jag tror helt enkelt att Canon helt enkelt inte trodde att den skulle sälja som den gjort.
Den och D700 av Nikon har sålt sjukt mkt och blivit omåttligt populära kameror även bland glada amatörer.

#140

Postad 29 september 2009 - 20:00

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Euhh... "väder"tätning var det ja. :rolleyes:
http://www.youtube.c...h?v=Yxc-GETrEHU

#141

Postad 30 september 2009 - 15:36

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Hur vet man kameran faktiskt varit under vatten i 2 minuter då? :)

#142

Postad 30 september 2009 - 19:11

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Det vet man inte. Men iofs är det inget kostigt med det egentligen förrutom att sensorn verkar klarat sig rätt bra. Är kameran bara avstängd och man låter den torka ordentligt så är det ju lugnt.

Jag har kört slutsteg i diskmaskinen.

Redigerat av Dreadlock, 30 september 2009 - 19:12.


#143

Postad 25 oktober 2009 - 01:05

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0
Jag tyckte bara det här klippet var lite coolt, filmat med 5D. http://www.vimeo.com/7238808 :D :)

#144

Postad 31 oktober 2009 - 17:19

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Satt häromkvällen i flera timmar och snackade med en snubbe som finns på Fotosidan.. Han har några kameror från Canon.. Och däribland en 5D MkII...

Efter en stund snackande om ditt o datt så skickade han över en stor bild så jag kunde titta noga utav en påklädd model/överkroppsbild tagen med sin MKII och nått fint objektiv till den 5D MKII kameran i studiomiljö...... Och utan snack är det nog en av dom i särklass finaste bilder jag sett någonsin på min skärm i min dator ifråga om allt man kan tänka sig ifrån en bild tagen med kamera.... med en färgåtergivning som formligen går på Knock...

Sådana bilder får tankarna att en FF kamera har något som helt enkelt inte en cropkamera har... Jisses.. Jag satt direkt och spånade om man skulle byta märke och gå på Canon 5D mkII efter sett den bilden.. Kollade till o med objektivpriser osv... Då fattar ni att bilden impat hårt... :D

Sååå sabla levande .. Jisses... :P

#145

Postad 06 november 2009 - 19:41

kinjon
  • kinjon
  • Beroende

  • 1 015 inlägg
  • 0
FW-update på gång:

Canon will be releasing a firmware update for its EOS 5D Mark II digital SLR camera that will enable 24P and 25P movie shooting.

Canon Australia's Brand Manager – EOS, Chris Macleod said, "We understand that EOS 5D Mark II users desire additional frame rates and we're preparing a firmware update to allow the camera to shoot at both 24P and 25P. The upgrade to 24P and 25P will broaden the usage scope for this popular camera to include cinema and broadcast applications, respectively."

Canon expects the firmware update to be available in the first half of 2010 and will release more details as they become available.


Äntligen 24/25p!!

källa: http://www.smarthous...ameras/K2B2J6P7

#146

Postad 15 november 2009 - 16:09

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
kinjon: Har inte slaviskt följt denna tråden, men detta var dagens bästa nyhet för min del! Är lite sen, jag vet, men detta är något jag verkligen saknar på min 5D MKII. Annars är jag grymt nöjd med kameran.

Någon som har löst den knarrande batteriluckan på något fiffit sätt? Den smala randen (och skarven) precis bredvid/utanför batteriluckan som knarrar lite för mig. Har provat att skruva åt den lilla skruven precis under batteriluckan, men det hjälpte inte. Lite 556 kanske? ;)
Stör mig mer på det än minneskortsluckan (som jag för övrigt inte har något missljud ifrån).

#147

Postad 15 november 2009 - 18:05

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0

Någon som har löst den knarrande batteriluckan på något fiffit sätt? Den smala randen (och skarven) precis bredvid/utanför batteriluckan som knarrar lite för mig. Har provat att skruva åt den lilla skruven precis under batteriluckan, men det hjälpte inte. Lite 556 kanske? ;)
Stör mig mer på det än minneskortsluckan (som jag för övrigt inte har något missljud ifrån).


Nån på dpreview har visst skickat in den och fått den fixad på garantin, vad gäller för oss i Sverige, nån som har nån info om det?

#148

Postad 17 november 2009 - 08:03

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Mäkligt, min låter ingenting - iallfall inte så jag stör mig på det. DÅ är det betydligt mer irriterande att den hoppar ur visningsläget ibland när man kollar på tagna kort och att den ibland triggar blixten till att blinka med typ 20fps

#149

Postad 17 november 2009 - 19:33

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Dreadlock: Det kanske lät som om det vore "en knarrande ladugårdsdörr", men riktigt så farligt är det inte. Mer ett svagt "knackande" ljud ibland runt batteriluckan och ett litet skönhetsfel som irriterar mig lite ibland. Speciellt vid enhandsfattning.

Angående att kameran hoppar ur visningsläget har jag aldrig märkt av. Har du ställt in något i C.Fn-menyerna angående SET-knappen som gör att det spökar? Eller så är det ditt pekfinger som är och fingrar lite lätt på avtryckarknappen och kameran börjar autofokusera. :)

Angående blixten så har jag inte märkt några problem, men sen så fotar jag väldigt lite med blixt.....mindre än vad jag borde göra tror jag. He he.

#150

Postad 17 november 2009 - 23:00

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Nix, beror lite på hur man lutar den så jag misstänker glapp i avtryckeren som gör att den vill börja autofokusera. Skall dock slänga på senaste fw i den då jag kör med en prototyp atm som jag testade för att se om egenheterna med playknapp och blixt försvann (vilket de inte gjorde)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.