Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stativ till systemkamera

202 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 16 april 2009 - 19:43

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0
Japp, YFO är det. Finns en rec. av CX114 här.

#102

Postad 16 april 2009 - 21:21

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Min 30 år gamla Velbon som jag fått ärva av pappa har gått i graven..

Jag har läst denna tråd men inte hittat nån direkt träff, de flesta verkar rekommendera kulleder men det är inget för mig.. Tycker det är skönt att justera en axel i taget som man gör på panoramahuvuden...

Vad tror ni om denna Velbon?

http://www.fotokunge...i...&prodid=874

edit: Min kamera väger som mest 3.5 kilo...

Redigerat av CyberVillain, 16 april 2009 - 21:23.


#103

Postad 16 april 2009 - 21:50

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0

Min 30 år gamla Velbon som jag fått ärva av pappa har gått i graven..

Jag har läst denna tråd men inte hittat nån direkt träff, de flesta verkar rekommendera kulleder men det är inget för mig.. Tycker det är skönt att justera en axel i taget som man gör på panoramahuvuden...

Vad tror ni om denna Velbon?

http://www.fotokunge...i...&prodid=874

edit: Min kamera väger som mest 3.5 kilo...


Väger ganska mycket (2kg) och min personliga åsikt är att det inte är så "professionellt" som det står!

#104

Postad 17 april 2009 - 08:00

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Okej, men om vi säger såhär då. Stativ ~4kg kameravikt (Fast 300mm 2.8 väger), panoramohuvud och runt tusingen?

#105

Postad 17 april 2009 - 10:07

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Tyvärr finns det ingen kombo som uppfyller dina krav som är ens värda att nämna för 1000:-.. Vid runt 1500:- börjar det finnas lite alternativ. Dessa två kanske skulle funka: Dörr A3 + Manfrotto 804RC2 = ca 1400:-.

Redigerat av Explorer45, 17 april 2009 - 10:08.


#106

Postad 17 april 2009 - 11:42

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Är den likvärdig med denna kombo för 1875?

http://www.cyberphot...?article=683213

edit: håller din kombo för ~4kg btw? Står inte så mucket på cyberphoto om det

Redigerat av CyberVillain, 17 april 2009 - 11:49.


#107

Postad 17 april 2009 - 11:50

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
804RC2 har max load på 4kg ifølge Manfrotto

Redigerat av Hamsteren, 17 april 2009 - 11:52.


#108

Postad 17 april 2009 - 11:53

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Tja, det är nog lite upp till dig men fakta baserat så är huvudet ett videohuvud på den du länkade till (brukar bla innebära sämre precision) och stativet väger mer. Maxhöjden på A3 är högre men så är även dess minimihöjd. För fotande hade jag föredragit Dörr varianten.

EDIT: Som Hamsteren skriver så är huvudet specat till 4kg medans stativet är specat till 5kg.

Redigerat av Explorer45, 17 april 2009 - 11:55.


#109

Postad 17 april 2009 - 14:24

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Wow, kanske vore något att titta på i framtiden?
http://ivyjopy.space...P...&ayear=2009

#110

Postad 17 april 2009 - 14:51

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0

Dörr A3 + Manfrotto 804RC2


Har precis beställt dessa så kom inte och säg att det är skit nu :)

#111

Postad 17 april 2009 - 15:30

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Wow, kanske vore något att titta på i framtiden?
http://ivyjopy.space...P...&ayear=2009

Haha, tvivlar på att det kommer slå igenom.. :blush:

Har precis beställt dessa så kom inte och säg att det är skit nu :lol:

Haha, nädå. :) Självklart är ju huvuden en personlig sak men jag tror denna kommer att passa dig då du ville ställa in många leder själv.

#112

Postad 18 april 2009 - 08:48

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Scrollar man ner från detdär stativet som gör din dSLR till någon form av videokamera på riktigt så är det några RIKTIGT vassa gatufoto / kravallfotobilder.

Underbart att se 100 fotografer med hjälmar (!!!!) som står mellan demonstranterna och poliserna för att få detdär perfekta fotot...

#113

Postad 19 april 2009 - 23:26

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0

Underbart att se 100 fotografer med hjälmar (!!!!) som står mellan demonstranterna och poliserna för att få detdär perfekta fotot...


Jäkligt roliga bilder fakitskt! :)

Däremot tycker jag nog inte att "demonstranter" är rätt ord att använda. Våldsverkare, huliganer, idioter eller galningar är nog ord som bättre beskriver slöddret som bara är ute efter att förstöra och bråka. :(

#114

Postad 21 april 2009 - 09:28

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0

Jäkligt roliga bilder fakitskt! :)

Däremot tycker jag nog inte att "demonstranter" är rätt ord att använda. Våldsverkare, huliganer, idioter eller galningar är nog ord som bättre beskriver slöddret som bara är ute efter att förstöra och bråka. :D


Du glömde "Vänsteraktivister" :)

#115

Postad 21 april 2009 - 12:26

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

  • 3 008 inlägg
  • 0
Ja köpte precis ett Velbon Sherpa 803R.
http://www.cyberphot...p?article=VB803

Fast på Media Markt här i Norrköping för 899kr.

#116

Postad 21 april 2009 - 12:28

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0

Ja köpte precis ett Velbon Sherpa 803R.
http://www.cyberphot...p?article=VB803

Fast på Media Markt här i Norrköping för 899kr.


Verkar intressant, hur tycker du att enbensstativet presterar?

#117

Postad 21 april 2009 - 13:33

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

  • 3 008 inlägg
  • 0
Ledsen men kan inte bidra med så mkt fototekniskt kunnande ...ännu :)
Köpte min Nikon D40 i torsdags vilken är min första systemkamera.
Köpte mitt livs första stativ idag så har inte ens kommit hem o packat upp det än.

Men de här verkar rätt nöjda med det iaf.
http://www.fotosidan...ws.htm?ID=17151

#118

Postad 21 april 2009 - 18:15

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Induro har nogle testresultater liggende på deres side fra Teratest, og det fik jo ikke en til at fortryde at man har købt et Induro CX 213 :)

Testen kan læses/hentes her

#119

Postad 21 april 2009 - 20:40

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Grattis Hamsteren. :) Vad tycker du om det?

#120

Postad 22 april 2009 - 07:20

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Jeg har ikke rigtigt fået testet det endnu, men det virker ret solidt og lethåndterligt. Vender tilbage når jeg har fået testet det lidt (er forhåbentligt godt vejr i weekenden :))

#121

Postad 22 april 2009 - 07:35

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Okej, låter bra. Keep us updated. :)

#122

Postad 22 april 2009 - 19:16

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0

Har precis beställt dessa så kom inte och säg att det är skit nu :)


Fick precis hem grejerna, shit vilken kvalitet för 1400 kronor.. Väldigt stumma och fina leder... Med min 18-50 (Sigmas EX glugg så den är inte direkt lättviktare) så behöver man inte ens skruva åt lederna så stumma är de..

Har bara hunnit testa den snabbt men gillar skarpt en sålänge...

#123

Postad 23 april 2009 - 09:31

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Kul att du blev nöjd CyberVillain. :) Funkade även stativhuvudet som du hade tänkt dig?

#124

Postad 23 april 2009 - 13:06

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Japp.. ###### skillnad mot min gamla Velbon... Axeln för att tilta mellan landskap och porträtt är mycket bättre på denna...

En grej de kunde gjort dock är att markerat 45 och 90 grader med "snäppen"...

#125

Postad 23 april 2009 - 13:27

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
ok, kul att höra!

Markeringarna är ju lätt fixat själv. :)

#126

Postad 23 april 2009 - 14:02

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0

ok, kul att höra!

Markeringarna är ju lätt fixat själv. :)


Nej, det har den.. Jag menar att det ska som på många blixtar.. Blixten går att vrida steglöst, men vissa punkter (90, 60 70 grader) är trögare att hoppa förbi.. Svår att förklara :P

#127

Postad 25 april 2009 - 23:27

Steffe666
  • Steffe666
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Hamsteren... Vad tycker du om Induro stativet. Funkar allt som det ska? Några nackdelar? Vilket huvud kör du med?
jag är nämligen jättesugen på att köpa CX214 stativet. Men funderar på att köpa ett Induro Monopod först för att kolla om den känns robust och bra. Om den gör det så kan man ju investera i en CX214 stativ senare när man har mera pengar.

Sir anselm... Har du köpt ett Induro stativ än?

#128

Postad 26 april 2009 - 07:48

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0

Nej, det har den.. Jag menar att det ska som på många blixtar.. Blixten går att vrida steglöst, men vissa punkter (90, 60 70 grader) är trögare att hoppa förbi.. Svår att förklara :)


Den finessen saknar jag på många huvuden, skulle varit grymt skönt att ha och skulle snabba upp arbetet ordentligt.

#129

Postad 26 april 2009 - 09:44

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

Hamsteren... Vad tycker du om Induro stativet. Funkar allt som det ska? Några nackdelar? Vilket huvud kör du med?
jag är nämligen jättesugen på att köpa CX214 stativet. Men funderar på att köpa ett Induro Monopod först för att kolla om den känns robust och bra. Om den gör det så kan man ju investera i en CX214 stativ senare när man har mera pengar.

Sir anselm... Har du köpt ett Induro stativ än?


Alt fungerer som det skal med det jeg har testet, låseringene til benene er hurtige og stabile at anvende og de bliver hvor de er. CX213 bliver højt på max højde jeg kan stå op og kigge ind i søgeren på mit kamera og jeg er 185cm.

Statitvet er stabilt med et D200+Sigma 150/2.8 (tungeste jeg har at smide på), vil man gøre det lidt mere stabil har midterstangen en krog man kan hænge sin bag eller noget andet på (kulfiber kan flexe lidt så kan være en god ide).

Købet et Induro DM-23 kuglehoved og det fungerer kanon, eneste man kunne bruge var en level på hovedet (ligesom der er på selve stativet, må købe en sådan 2way thing på ebay til at sætte i hotshow :)).

Det er alt hvad jeg har indtil videre da jeg ikke har brugt det alt for meget, skal have købt en rygsæk hvor det kan spændes fast på, har kun en Slingshot 200 lige nu og den er ikke god at hænge stativet på ;)

#130

Postad 26 april 2009 - 14:33

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Hamsteren... Vad tycker du om Induro stativet. Funkar allt som det ska? Några nackdelar? Vilket huvud kör du med?
jag är nämligen jättesugen på att köpa CX214 stativet. Men funderar på att köpa ett Induro Monopod först för att kolla om den känns robust och bra. Om den gör det så kan man ju investera i en CX214 stativ senare när man har mera pengar.

Sir anselm... Har du köpt ett Induro stativ än?

Kan rekommendera deras MC24 enbensstativ. Mycket trevlig tingest. :)

#131

Postad 26 april 2009 - 19:09

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Hamsteren... Vad tycker du om Induro stativet. Funkar allt som det ska? Några nackdelar? Vilket huvud kör du med?
jag är nämligen jättesugen på att köpa CX214 stativet. Men funderar på att köpa ett Induro Monopod först för att kolla om den känns robust och bra. Om den gör det så kan man ju investera i en CX214 stativ senare när man har mera pengar.

Sir anselm... Har du köpt ett Induro stativ än?


Japp, var och hämtade det i fredags! Återkommer med mina intryck!

#132

Postad 26 april 2009 - 20:55

Steffe666
  • Steffe666
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Tack Hamsteren.

Jag tänkte köpa en MXC34 monopod istället för MC24 eftersom den har 3st stödben som man kan skruva dit om det skulle behövas. Den kostar ju inte så jätte mycket mera heller.
Sen tänkte jag köpa till Induros SA-23 kulled till monopod stativet
Imorrn skickar jag iväg en beställning på det

#133

Postad 26 april 2009 - 21:30

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Tack Hamsteren.

Jag tänkte köpa en MXC34 monopod istället för MC24 eftersom den har 3st stödben som man kan skruva dit om det skulle behövas. Den kostar ju inte så jätte mycket mera heller.
Sen tänkte jag köpa till Induros SA-23 kulled till monopod stativet
Imorrn skickar jag iväg en beställning på det

Ok, personligen hade jag aldrig vågat låta min utrustning stå på tre så små ben men det är klart, det skadar ju inte att ha möjligheten. :)
Ska ta en runda nu i veckan och testa lite huvuden till monopoden och ska passa på och testa Induros varianter. Har även funderat på Manfrotto 234RC2 men måste testa i verkligheten för att avgöra om det är kulled eller inte som gäller för min del till enbensstativ.

#134

Postad 27 april 2009 - 08:25

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0
Behövar man verkligen nån avancerad kul-led eller motsvarande på en monopod? De enda alternativen jag spontant kan tänka mig är väl antingen en liggande eller stående placering av kameran. Monopoden har man väl mest för att få lite stabilitet när man inte klarar frihand med längre telen och sånt, men det är ju inget du kan använda för att komponera någon häftig kvällsbild etc. Vill du luta kameran kan du ju lika gärna luta på hela stativet väl?

#135

Postad 27 april 2009 - 08:30

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0
Jaha, ska jag ta en kort redogörelse för mina intryck av Induro CX114 samt kulhuvudet Cullmann Magnesit 10 då...

Har inte hunnit provkört det så jättemycket ännu, men har varit ute en sväng iallafall. Kan ju börja med "känslan" i stativet. Det är ju i kolfiber, så det är helt klart lätt. Lederna känns rejäla och skruvlåsen känns också bra. Det finns både vattenpass och kompass på stativet av någon anledning, men det kan säkert komma till användning någon gång. Däremot så tycker jag att Induro's lösning för spärren som låser benen i en viss vinkel är sämre än Manfrotto's. Manfrotto's har en fjäder som gör att den låser sig själv, detta saknar CX114. På vreden är det också någon beläggning som känns som att den kan skavas av ganska lätt, får hoppas att det inte är så.

Främsta anledningen att jag valde just detta stativ var den låga vikten, det kompakta formatet samt att den har en mittpelare som man kan fälla i olika vinklar. Mitt tidigare stativ, Manfrotta 055XPROB, hade möjligheten att fälla mittpelaren horisontellt, men på Induro CX114 kan man alltså vinkla det "helt fritt". Just den funktionen testade jag igår och var mycket nöjd. Eftersomn jag fotograferar mycket macro så kommer det helt klart underlätta när man vill ha lite udda vinklar.

En lite konstig sak är att Induro skickar med en väska till stativet, men drar man på ett stativhuvud blir det väldigt trångt, även med den lilla kulled jag valde så fick jag knappt ner stativet. Man får även med ett litet fodral med ett verktyg samt spikfötter som man kan skruva på istället för gummifötterna.

Kulhuvudet då? Jo, även här var låg vikt och litet format viktigt, och Cullmann Magnesit 10 levererar på den punkten. Det har dessutom panoreringsfunktion med separat låsning, friktionsinställning på kulhuvudet samt naturligtvis låsning av det samma, så 3 vred totalt. Dock så har Cullmann av någon anledning valt att bara erbjuda en lösning med snabbplatta på den största av Magnesit-kullederna, något jag tycker är väldigt konstigt. Så jag kommer behöva köpa till ett sånt och byta ut "plattan" som sitter på nu.

Men allt som allt är jag just nu nöjd, får se om känslan håller i sig när man haft det ett tag.

#136

Postad 29 april 2009 - 18:58

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Var och kände på stativhuvud till mitt enbensstativ idag. På scandinavian photo hade de ingenting inne så det blev en kort vistelse där och sedan direkt över till YFO där jag pratade men en mycket trevlig och hjälpvillig kille. Testade en av Induros tre-vägare och måste säga att den kändes väldigt robust med riktigt bra reglage. Däremot har jag kommit underfund med att kulled inte är något för mig till enbensstativet då det bara blir jobbigt att kontrollera. Ett tilthuvud kommer att bli perfekt då jag hela tiden kände att jag ville låsa rörelsen i sidled på kulleden. Jag kommer aldrig att ta sneda bilder, och även om jag nån gång känner för det så får jag helt enkelt luta stativet vid de få tillfällena. Däremot hade den nog blivit perfekt till ett trebensstativ. För mig blir det helt enkelt ett Manfrotto 234RC.

#137

Postad 05 maj 2009 - 19:02

Pata64
  • Pata64
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0

Ledsen men kan inte bidra med så mkt fototekniskt kunnande ...ännu :)
Köpte min Nikon D40 i torsdags vilken är min första systemkamera.
Köpte mitt livs första stativ idag så har inte ens kommit hem o packat upp det än.

Men de här verkar rätt nöjda med det iaf.
http://www.fotosidan...ws.htm?ID=17151


Är själv ute efter ett stativ detta ser intressant ut har du hunnit testa det än?

#138

Postad 08 maj 2009 - 17:39

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Nu har jag slagit till och köpt mig ett hyffsat mellanklasstativ ... rätt sjukt att kalla det mellanklass, men det finns ju faktiskt rätt mycket som är mångdubbelt dyrare.

Kommer på måndag!

MANFROTTO 055XPROB
Bifogad fil  DisplayImage.aspx.jpg   15,58K   0 Antal nerladdningar

MANFROTTO HYDROSTATIC 468MGRC2
Bifogad fil  DisplayImage.aspx__1_.jpg   86,26K   0 Antal nerladdningar

~ 4.000:-

#139

Postad 08 maj 2009 - 17:56

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Samma som jag har men jag har ju inte xproben och så har jag ett enklare huvud. Tror du blir mycket nöjd för det är ett riktigt bra stativ i grunden + att du tog lüxmodellen

#140

Postad 08 maj 2009 - 18:02

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Har läst och läst och läst överallt, tror det kommer bli fint. Både huvud och stativ är toppklassade hos cyberphoto också. Köper man det dom toppklassar blir man sällan missnöjd.

http://www.cyberphot...?article=683637
http://www.cyberphot...?article=683106

Text från dustin
"Hydrostaten är vårt mest avancerade kulhuvud. Det är designat att möta behoven från proffesionella fotografer vad gällande lättvikt med hög belastningskapacitet. Denna modell har liknande egenskaper som vår standardserie av kulor och huvud, med oberoende panorering och tilt lås, 360° panorering och +90° / -90° tilt rörelse samtidigt som den erhåller en revolutionerande friktion och låsningsmekanism. En inre oljekammare reagerar vid vridning av rattarna som i sin tur påverkar trycket på undersidan av kulan. Detta gör att den klarar av en kamera och linsvikt på upp till 16kg. Huvudet består av magnesium kropp, en 2” teflon kula omgärdat av ett aluminium hölje vilket tillsammans med en specialdesignad spänningsyta genererar rörelser mjuka som silke. Den överdimensionerade låsratten är lätt att hitta och använda. En annan fördel med den oljebaserade låsningsmekanismen är att det förhindrar oväntade rörelser under låsningsfasen. Graderade markeringar. Anslutningsgänga: 1/4" och 3/8". "

#141

Postad 10 maj 2009 - 13:24

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0
Jag tänkte göra en grundligare genomgång av stativet samt komplettera med bilder för de som tycker det är intressant. Mycket av texten är kopierat från mitt tidigare inlägg, gör bara ändringar och tillägg där det behövs.

Stativet det gäller är att alltså Induro Carbonflex CX114 med följande specifikationer enligt tillverkaren:

Maximum Load: 4.5 kg
Max Height w/Column Extended: 1478 mm
Max Height w/Column Retracted: 1292 mm
Folded Length: 513 mm
Number of Leg Sections: 4
Leg Lock Type: Moisture and dust-resistant locking knobs
Independent Leg Spread: Yes, with stops at 80°, 55° and 24°
Center Column: Positionable 0° ~ 90°
Bubble Level
Spiked Feet: Removable - Included
Head Mount Thread Size: 1/4"-20 & 3/8"-16
Weight: 1.6 kg

Som ni kan se så är maxvikten satt 4,5kg på detta stativ, och det kan ju synas i minsta laget men med min D90 samt ett Sigma 150-macro så är jag gott och väl inom ramen. Jag ville också ha ett så litet, lätt och kompakt stativ som möjligt, men ändå ha ett riktigt stativ.

Stativet kommer nerpackat i en ganska rejäl väska.

Bifogad fil  _DSC0427_copy.jpg   191,5K   0 Antal nerladdningar

Tyvärr är väskans storlek i snålaste laget, bara stativet får plats alldeles utmärkt, men med kulhuvud blir det rejält trångt, även med det lilla kulhuvud som jag har. I väskan finns det även ett litet fodral som innehåller ett verktyg samt spikfötter.

Bifogad fil  _DSC0428_copy.jpg   183,45K   0 Antal nerladdningar

Så till själva stativet. Det är ju i kolfiber, så det är helt klart lätt. Lederna känns rejäla och skruvlåsen känns också bra. Det finns både vattenpass och kompass på stativet av någon anledning, men det kan säkert komma till användning någon gång. På vreden är det någon beläggning som känns som att den kan skavas av ganska lätt, får hoppas att det inte är så.

Bifogad fil  _DSC0429_copy.jpg   171,2K   0 Antal nerladdningar

Däremot så tycker jag att Induro's lösning för spärren som låser benen i en viss vinkel är sämre än Manfrotto's. Manfrotto's har en fjäder som gör att den låser sig själv, detta saknar CX114. Se bild på låsen nedan. Här kan man också se den lilla kompassen.

Bifogad fil  _DSC0431_copy.jpg   75,52K   0 Antal nerladdningar

Främsta anledningen att jag valde just detta stativ var den låga vikten, det kompakta formatet samt att den har en mittpelare som man kan fälla i olika vinklar. Mitt tidigare stativ, Manfrotta 055XPROB, hade möjligheten att fälla mittpelaren horisontellt, men på Induro CX114 kan man alltså vinkla det "helt fritt".

Bifogad fil  _DSC0435_copy.jpg   188,08K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  _DSC0436_copy.jpg   378,62K   0 Antal nerladdningar

Eftersom jag fotograferar mycket macro så kommer det helt klart underlätta när man vill ha lite udda vinklar.

Stativet kostade lite drygt 3000kr på Yfo, och det känns prisvärt, dock är det mitt första kolfiberstativ, så jag har inte så mycket att jämföra med.

Men allt som allt är jag just nu nöjd, får se om känslan håller i sig när man haft det ett tag.

#142

Postad 10 maj 2009 - 16:58

Pata64
  • Pata64
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
En riktigt bra genomgång... ser ut som om du gjort en riktigt bra affär :)

Jag är ju nybörjare och det känns lite väl mycket att lägga över 3000 på ett stavtiv. samtidigt så har jag sen tidigare ett riktigt gammalt aluminium stativ 15år typ samt ett spontant köpt HAMAS för 199 spänn på mediamarkt som var helt bortkastat med den vikten en Alfa 300 med Tamron objektiv har. :blush:

Och det här med stativ var ju inte helt lätt tycker jag då det finns massor av modeller och olika huvuden
Samtidigt så känns det som ett viktigt tillbehör om bilderna skall bli riktigt skarpa och definitvt nödvändigt vid macro

Jag är 182 lång är längden okay för mig då eller skall man satsa på ett längre?
Fotar mest landskap och natur.. men köpte förra vecka ett macro som jag prövat nu helgen :D

Jag kommer nog att släpa med mig stativet i sort sett varjegång kameran följer med.

Vad tror ni om Manfrotto 190 XProB + kulled Manfrotto 486RC2? dvs värdepaketet på cyberphoto
Höjd hopfälld 57cm
Maxhöjd 122cm
Maxhöjd med pelare 146cm
Minimumhöjd 8,5cm
Vikt 1,8kg
Max belastning 5k

#143

Postad 10 maj 2009 - 17:43

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Vad tror ni om Manfrotto 190 XProB + kulled Manfrotto 486RC2? dvs värdepaketet på cyberphoto

Jag har det stativet och är otroligt nöjd (samma värdepaket). Själv valde jag det framför 055 pga att det väger mindre, men samtidigt tillräckligt stabilt. Möjligheten att fälla benen rakt ut gör också att det är få underlag osm Manfrotto Xprob inte klarar av. Jag har svårt att förstå varför inte fler väljer Xprob :)

Glöm bara inte att kolla om 190 har tillräckligt med arbetshöjd för dig. Är du >185cm lång, kanske det är jobbigt att ha kameran i brösthöjd. 055 Xprob är högre.

Den angivna maxhöjden på 146cm gäller enbart stativet har jag för mig, så med kulled och kamera, så hamnar kamerans sökare högre upp. Har för mig jag mätte min till ca 160cm (med Nikon D40).

EDIT: Var tvungen att kolla höjden. 190XProB + 486RC2 är 157cm. Då hamnar sökaren för mig på 164cm.

Själv tycker jag att 150cm är lagom arbetshöjd för mig (är 170cm själv).

För mig är även "PRO" funktionen väldigt viktig. Att kunna fälla mittpelaren gör stativet mycket mer flexibelt. Jag har fotograferat på ställen där stativ utan liknande funktion går bet. Bland annat hade jag monterat stativet i en trappa, så att kamerahuset "hängde" utanför trappräcket.

Annars är det stativet som Sir Anselm valde som gäller :D

Redigerat av Walkir, 10 maj 2009 - 18:03.


#144

Postad 10 maj 2009 - 19:28

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Jag kör som sagt 055an men utan xprobe och ångrar mig lite sådär att jag inte tog det lite dyrare, men som sagt jag är nöjd med hur det presterar.

#145

Postad 11 maj 2009 - 09:09

Pata64
  • Pata64
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0

Jag har det stativet och är otroligt nöjd (samma värdepaket). Själv valde jag det framför 055 pga att det väger mindre, men samtidigt tillräckligt stabilt. Möjligheten att fälla benen rakt ut gör också att det är få underlag osm Manfrotto Xprob inte klarar av. Jag har svårt att förstå varför inte fler väljer Xprob :)

Glöm bara inte att kolla om 190 har tillräckligt med arbetshöjd för dig. Är du >185cm lång, kanske det är jobbigt att ha kameran i brösthöjd. 055 Xprob är högre.

Den angivna maxhöjden på 146cm gäller enbart stativet har jag för mig, så med kulled och kamera, så hamnar kamerans sökare högre upp. Har för mig jag mätte min till ca 160cm (med Nikon D40).

EDIT: Var tvungen att kolla höjden. 190XProB + 486RC2 är 157cm. Då hamnar sökaren för mig på 164cm.

Själv tycker jag att 150cm är lagom arbetshöjd för mig (är 170cm själv).

För mig är även "PRO" funktionen väldigt viktig. Att kunna fälla mittpelaren gör stativet mycket mer flexibelt. Jag har fotograferat på ställen där stativ utan liknande funktion går bet. Bland annat hade jag monterat stativet i en trappa, så att kamerahuset "hängde" utanför trappräcket.

Annars är det stativet som Sir Anselm valde som gäller :D


Stort tack för informationen :blush: skall se om jag kan hitta något ställe att kläma lite på det om inte så beställer jag ett.

#146

Postad 12 maj 2009 - 17:56

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Nu har jag fått mitt stativ... första intryck: PERKELE VAD HÖGT DET ÄR!

Jag kan inte använda det med alla bensektioner utdragna och huvudet monterat utan att stå på tå. Borde nog köpt mig ett 190 istället. Å andra sidan är det bra med långa ben på stativet när man står på knepiga ställen.
Står väldigt stabilt med 2 av tre sektioner utfällda också samt mittpelaren upphöjd en bit, får funka så länge.

Huvudet är grymt, det biter fast nåt så in i "#¤!"#¤. Där kan man hänga på vad som helst utan problem, och det låser verkligen där man släpper kameran på en gång. Mycket nöjd :)

#147

Postad 12 maj 2009 - 18:57

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Kul att höra Martin. :) Du får slänga upp lite bilder på den in action sen och ett lite mer omfattande omdöme.

#148

Postad 12 maj 2009 - 19:01

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Kul att höra Martin. :) Du får slänga upp lite bilder på den in action sen och ett lite mer omfattande omdöme.

Filedtest i morgon. Mitt Sigma 150-500 ligger på posten nu! :D
Ska bli intressant om man kan få till några knivskarpa bilder på 500mm (800)

#149

Postad 13 maj 2009 - 12:11

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Huvudet är grymt, det biter fast nåt så in i "#¤!"#¤. Där kan man hänga på vad som helst utan problem, och det låser verkligen där man släpper kameran på en gång. Mycket nöjd :unsure:

Jo, huvudet du valde verkar minst sagt seriöst. Själv har jag Manfrotto 486RC2 som fungerar fint (ville ha något lätt och smidigt), men 484:an kan jag däremot inte rekommendera till någon. På tok för liten kulled vilken inte ens går att fästa på stativet (190/055) ordentligt.

#150

Postad 13 maj 2009 - 19:17

Pata64
  • Pata64
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Var och klämde på ett Manfrotto 190 XProB + kulled Manfrotto 486RC2 på MediaMarkt idag och det känndes väldigt stabilt, dock kostade det över 2400 så jag har nu beställt ett från Cyberphoto med deras leveranstider har jag det på fredag inför helgen :unsure:



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.