Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canon EOS 550D

390 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canon EOS 550D (Systemkameror) 4 9,08 (12) Inga priser
Canon EOS 550D + 15-85/3,5-5,6 IS (Systemkameror) 5 (0) Inga priser
Canon EOS 550D + 17-85/4,0-5,6 IS (Systemkameror) 5 (0) Inga priser
Canon EOS 550D + 18-135/3,5-5,6 IS (Systemkameror) 5 9,12 (7) 8 845:-
Canon EOS 550D + 18-200/3,5-5,6 IS (Systemkameror) 5 (0) Inga priser
Canon EOS 550D + 18-55/3,5-5,6 IS (Systemkameror) 6 8,97 (30) Inga priser
Canon EOS 550D + 18-55/3,5-5,6 IS + 55-250/4,0-5,6 IS (Systemkameror) 7 (0) Inga priser
3 relaterade trådar

#51

Postad 11 februari 2010 - 01:04

reflux
  • reflux
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0

""Citera(reflux @ Feb 9 2010, 01:42 )
Är man det minsta intresserad av att göra egna filmer idag så är det 7D och 550D som gäller. 50/60fps @ 720P = killer feature.""

Varför det? 24p 1080p är jö standard å det som ser bästa ut! Hur kommer det sig att alla seriösa använder 5D å inte 7D?


Möjligheten att spela in 50/60 fps och spela upp i 24/25/30 (beroende på projektförutsättningar) -> slow motion. Gör man t ex musikvideos/kortfilm är det en gudagåva för klipp som inte måste ligga i synk. Med lite tur kommer det också till 5D MKII, men annars finns ju 1D Mark IV för den som har gott om pengar. Jag menade egentligen att om valet står mellan t ex Nikon D90/D300s och Canon 550D/7D och man är intresserad av filmskapande så krossar Canons två senaste kameror Nikons nuvarande modeller fullständigt.

#52

Postad 11 februari 2010 - 01:51

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Den här kameran kommer passa mig bra som i dagsläget är ganska nöjd med min EOS 350D men faktiskt - vilket jag inte trodde tidigare - vill ha möjligheten att filma. Och att det hänt en del sedan 350D.


Tänker i samma banor som dig, har också haft en EOS 350 tills ganska nyligen och har länge funderat på en uppgradering, EOS 550 ser riktigt intressant ut och man verkar få mycket för pengarna.

#53

Postad 11 februari 2010 - 08:17

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Spegellösa systemkameror som tex GH1 har en elektronisk sökare istället för den optiska sökaren hos DSLR.
Den elektroniska sökaren kan användas till allt som skärmen kan användas till, och man kan använda kameran precis på samma sätt om man fotograferar stillbild eller filmar rörliga bilder.
http://www.dpreview....mcgh1/page4.asp

Som sagt jag har själv inte provat på de senare modellerna, jag har en gammal 350D. Men visst har de nya kamerorna funktionen Live View som motsvarar detta. Eller har jag helt missuppfattat vad den innebär?

#54

Postad 11 februari 2010 - 08:31

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Möjligheten att spela in 50/60 fps och spela upp i 24/25/30 (beroende på projektförutsättningar) -> slow motion. Gör man t ex musikvideos/kortfilm är det en gudagåva för klipp som inte måste ligga i synk. Med lite tur kommer det också till 5D MKII, men annars finns ju 1D Mark IV för den som har gott om pengar. Jag menade egentligen att om valet står mellan t ex Nikon D90/D300s och Canon 550D/7D och man är intresserad av filmskapande så krossar Canons två senaste kameror Nikons nuvarande modeller fullständigt.


Nu är jag inte någon expert på filmande... men är verkligen dagens digitalkameror så bra att de konkurrerar med riktigt, riktigt bra filmkameror? Spontant skulle jag tycka att de som är intresserade av film använder sig av filmkameror primärt, medans de som gillar att fotografera, men har ett litet sidointresse i filmande använder sin systemkamera till bägge.

Är jag fel ute? Har systemkamerorna verkligen blivit SÅ bra att de slå ut filmkameror i ungefär samma prisklass (som jag faktiskt tror att vissa av dem även kan ta stillbilder som en sidofunktion)?

Som sagt jag har själv inte provat på de senare modellerna, jag har en gammal 350D. Men visst har de nya kamerorna funktionen Live View som motsvarar detta. Eller har jag helt missuppfattat vad den innebär?


De nya kamerorna har liveview, men är låst till att använda kontrast-AF, som är väldigt långsam. I miljöer med lite sämre ljus eller andra miljöer där autofokusen har lite svårare är det nästan oanvändbart med LV dessvärre. Åtminstone på min 7D. Ifall de har förbättrat det till 550D återstår att se.

På panasonic GH1 och andra spegellösa kameror är AF lika bra i LV-läget som genom sökaren. De har inte komplexiteten av en spegel som det måste tas hänsyn till.

#55

Postad 11 februari 2010 - 09:10

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

På panasonic GH1 och andra spegellösa kameror är AF lika bra i LV-läget som genom sökaren. De har inte komplexiteten av en spegel som det måste tas hänsyn till.

Notera att dessa kameror också använder kontrast-AF men gör det bra.
Och att de bara har LV, på skärm eller i sökaren :D

#56

Postad 11 februari 2010 - 09:26

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Nu är jag inte någon expert på filmande... men är verkligen dagens digitalkameror så bra att de konkurrerar med riktigt, riktigt bra filmkameror? Spontant skulle jag tycka att de som är intresserade av film använder sig av filmkameror primärt, medans de som gillar att fotografera, men har ett litet sidointresse i filmande använder sin systemkamera till bägge.

Är jag fel ute? Har systemkamerorna verkligen blivit SÅ bra att de slå ut filmkameror i ungefär samma prisklass (som jag faktiskt tror att vissa av dem även kan ta stillbilder som en sidofunktion)?

En del hävdar att de faktiskt är bättre. Om vi pratar själva sensorn, som ju är väsentligt större än sensorerna i de flesta videokameror vilket kan ge ett extremt kort skärpedjup, bra dynamik och bra lågljusegenskaper. Sen är ju handhavandet betydligt sämre så de kommer knappast att slå ut videokamerorna. Snarare komplettera i vissa sammanhang. Dessutom kostar de en bråkdel av vad en riktig proffsvideokamera gör. En Red One går lös på 17500 $, utan objektiv, och anses vara billig.

Till Canon (som ju har övertaget bland systemarna när det gäller filmning) finns ju dessutom riktigt bra optik att tillgå.

Kolla in http://philipbloom.co.uk/ och http://blog.vincentlaforet.com/

Själv tycker jag det är svårt som tusan att få till det med filmandet, men det blir riktigt grym kvalitet på själva bilden.

#57

Postad 11 februari 2010 - 10:10

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

bra lågljusegenskaper

Som jag förstått det är inte är alla pixlarna använda vid filmning. Bruset hade kunnat bli bättre om alla Mpix använts och skalats ner :D

#58

Postad 11 februari 2010 - 10:20

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

En del hävdar att de faktiskt är bättre. Om vi pratar själva sensorn, som ju är väsentligt större än sensorerna i de flesta videokameror vilket kan ge ett extremt kort skärpedjup, bra dynamik och bra lågljusegenskaper. Sen är ju handhavandet betydligt sämre så de kommer knappast att slå ut videokamerorna. Snarare komplettera i vissa sammanhang. Dessutom kostar de en bråkdel av vad en riktig proffsvideokamera gör. En Red One går lös på 17500 $, utan objektiv, och anses vara billig.


Va trevligt att höra! :D Ju mer jag får reda på, desto gladare blir jag åt mitt köp av 7D... nu har det visat sig att jag har en filmkamera av rang också, istället för att det bara är en liten sidofunktion.

#59

Postad 11 februari 2010 - 10:50

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Som jag förstått det är inte är alla pixlarna använda vid filmning. Bruset hade kunnat bli bättre om alla Mpix använts och skalats ner :D

Nej, det är ju bara en bråkdel som används. 1920 x 1080 blir ju ca 2 Mpixel. Det är bara en niondel av den maximala kapaciteten.

Va trevligt att höra! :P Ju mer jag får reda på, desto gladare blir jag åt mitt köp av 7D... nu har det visat sig att jag har en filmkamera av rang också, istället för att det bara är en liten sidofunktion.

Ja, 7D är en i alla stycken löjligt bra kamera. Jag är fantastiskt nöjd med min också och då hade jag ändå hiskeliga förväntningar. Det här huset kommer att följa mig i många år. Har du förresten bestämt dig angående tele?

Här är en tävling på vimeo som Canon utannonserat. Det kanske kan ge lite inspiration. http://www.vimeo.com...thestill/videos

550D erbjuder ju faktiskt väldigt mkt av 7D i ett mindre hus, så den kommer gissningsvis att sälja bra.

#60

Postad 11 februari 2010 - 12:13

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Ska bli väldigt intressant att se bilder från den. Skulle tro att den kommer bli riktigt konkurrens kraftig.

Btw, verkar som att mp racet inte är över än. :D

#61

Postad 11 februari 2010 - 13:19

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Ja, 7D är en i alla stycken löjligt bra kamera. Jag är fantastiskt nöjd med min också och då hade jag ändå hiskeliga förväntningar. Det här huset kommer att följa mig i många år. Har du förresten bestämt dig angående tele?


Njae, inte riktigt, men tack för att du frågar :rolleyes: Jag har bestämt mig så långt att jag kommer att satsa på kvalité, och snarare leta efter ett Canon 70-200/2,8 IS till ett bra pris, begagnat, utomlands eller vad som dyker upp, istället för att gå på Sigma eller Tamrons motsvarande varianter, som inte verkar vara riktigt lika bra. En så bra kamera med så hög upplösning verkar ställa krav på objektivet som gör att man märker skillnaden mellan Canons och Sigma/Tamron på tele.
Det kanske händer något när Canons 70-200 IS II kommer med priserna på det nuvarande? Hoppas kan man ju :P

Sigma 120-400 finns fortfarande med i funderingarna också, som jag har förstått det är den riktigt bra och skarp, även om bländaren är mindre. Verkar vara betydligt bättre än 150-500an.

Just nu kör jag vidare med mitt 55-250 och kollar på bilderna i efterhand vilka brännvidder jag faktiskt använder mest spontant, så att jag får ett objektiv som är bästa möjliga vid just de brännvidderna.

Redigerat av Sigma78, 11 februari 2010 - 13:20.


#62

Postad 11 februari 2010 - 14:06

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Njae, inte riktigt, men tack för att du frågar :rolleyes: Jag har bestämt mig så långt att jag kommer att satsa på kvalité, och snarare leta efter ett Canon 70-200/2,8 IS till ett bra pris, begagnat, utomlands eller vad som dyker upp, istället för att gå på Sigma eller Tamrons motsvarande varianter, som inte verkar vara riktigt lika bra. En så bra kamera med så hög upplösning verkar ställa krav på objektivet som gör att man märker skillnaden mellan Canons och Sigma/Tamron på tele.
Det kanske händer något när Canons 70-200 IS II kommer med priserna på det nuvarande? Hoppas kan man ju :P

Sigma 120-400 finns fortfarande med i funderingarna också, som jag har förstått det är den riktigt bra och skarp, även om bländaren är mindre. Verkar vara betydligt bättre än 150-500an.

Just nu kör jag vidare med mitt 55-250 och kollar på bilderna i efterhand vilka brännvidder jag faktiskt använder mest spontant, så att jag får ett objektiv som är bästa möjliga vid just de brännvidderna.

Jag tycker du gör helt rätt. För det första har du ett tele som faktiskt är riktigt bra, iaf vad gäller skärpa. För det andra är det bättre att satsa på kvalitet på gluggar. Det är ofta man ser folk med avancerade hus, men medelmåttiga gluggar och då går själva poängen förlorad. Objektivet betyder mer för bildkvaliteten än huset.

70-200/2,8 med IS kommer säkert att gå ner lite i pris när tvåan börjar levereras. Dels kommer nypriset förmodligen sjunka något, men ff a kommer fler sälja av sina "ettor" vilket ger lägre begagnatpriser.

Här är en video, filmad med 550D förresten: http://www.youtube.c...h?v=3f7l-Z4NF70

Jag tycker det ser helt ok ut... :lol:

#63

Postad 11 februari 2010 - 14:45

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Här är en video, filmad med 550D förresten: http://www.youtube.c...h?v=3f7l-Z4NF70

Jag tycker det ser helt ok ut... :rolleyes:


Ser riktigt bra ut :P

#64

Postad 11 februari 2010 - 20:04

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Btw, verkar som att mp racet inte är över än. :rolleyes:


:lol: Så sant. Undrar bara vart gränsen går för vad som kan börja kallas "nano-teknik"? :P

Redigerat av Velodynamic, 11 februari 2010 - 20:34.


#65

Postad 11 februari 2010 - 20:16

Unregistereda3365ec4
  • Unregistereda3365ec4
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Det jag kan tycka är lite synd med MP-racet är att man altid har möjligheten att ta mindre bilder i jpg men inte i raw. Jag gillar raw, fotar raw men skulle klara mig med mindre än 18MP ganska ofta. Det skulle vara en liten detalj som kunde varit bra att kunna - fota small och medium även i raw.

Strunt samma, om det inte dyker upp info om allvarliga fel på denna är det precis vad jag behöver för stunden.

-Jimmy

#66

Postad 11 februari 2010 - 21:24

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Canon har haft sRAW i några kameror som minskar upplösningen till häften eller en fjärdedel genom att slå ihop två eller fyra pixlar. Tex ger sRAW 9MP eller 4.5MP hos 7D.

Om 550D har den möjligheten vet jag dock inte.

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 11 februari 2010 - 21:24.


#67

Postad 12 februari 2010 - 10:00

Mats_L
  • Mats_L
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

Canon har haft sRAW i några kameror som minskar upplösningen till häften eller en fjärdedel genom att slå ihop två eller fyra pixlar. Tex ger sRAW 9MP eller 4.5MP hos 7D.

Om 550D har den möjligheten vet jag dock inte.

50D har också sRAW men tyvärr inte 550D.

Är själv på jakt efter nytt efter att min 400D lagt av, hade nästan bestämt mig för 50D när 550 kom...

#68

Postad 12 februari 2010 - 10:24

Unregistereda3365ec4
  • Unregistereda3365ec4
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Canon har haft sRAW i några kameror som minskar upplösningen till häften eller en fjärdedel genom att slå ihop två eller fyra pixlar. Tex ger sRAW 9MP eller 4.5MP hos 7D.

Om 550D har den möjligheten vet jag dock inte.


Okej. Ja, något måste väl sjkilja amatörmodellerna från de lite dyrare och det är väl en av dessa. Nåväl, det är ingen dealbreaker för min del. Jag kommer nog satsa på en 550D i alla fall. :)

-Jimmy

#69

Postad 12 februari 2010 - 22:43

High-Vision
  • High-Vision
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Hur stora blir filmfilerna från 550d ? mb/minut t ex .krävs kraftfulla datorer för att spela upp/ redigera filmerna?
Är det bara 1080 läge som gäller- inte 720? innehåller dessa videofiler exif information så man kan kolla upp
fakta efteråt?
kameran säljs framöver med 18-55 is samt 18-135 is men de är ju inte speciellt bra.vilka zoomar i området 18-100 mm
ger betydligt bättre bild utan att vara svindyra-några nya nu?

#70

Postad 12 februari 2010 - 23:04

Unregistereda3365ec4
  • Unregistereda3365ec4
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Jag vet inte hur stora filerna blir per minut men följande filmlägen finns (enligt spec på www.canon.se)

Filmformat
1920 x 1080 (29,97, 25, 23,976 b/s)
1280 x 720 (59,94, 50 b/s)
640 x 480 (59,94, 50 b/s)

-Jimmy

#71

Postad 12 februari 2010 - 23:38

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Hur stora blir filmfilerna från 550d ? mb/minut t ex .krävs kraftfulla datorer för att spela upp/ redigera filmerna?
Är det bara 1080 läge som gäller- inte 720? innehåller dessa videofiler exif information så man kan kolla upp
fakta efteråt?
kameran säljs framöver med 18-55 is samt 18-135 is men de är ju inte speciellt bra.vilka zoomar i området 18-100 mm
ger betydligt bättre bild utan att vara svindyra-några nya nu?

Jag testade just att filma för att kolla. Detta är alltså en 7D. En 30-sekunders film 1920x1080/24 gav 102 Mb. ISO 100.

Alltså ca 200 Mb/min.

Jag använder annars mest 720/50. Kvaliteten är fantastisk. Handhållet är det en plåga eftersom kameran är ganska tung, särskilt med vissa objektiv och man måste balansera den en bit framför kroppen. Är man seriös bör man åtminstone ha ett enbensstativ, ännu hellre ett riktigt videostativ. Sen bör man ha en extern mikrofon också.

550D är ju dock mindre och lättare så handhavandet bör bli lite bättre.

#72

Postad 13 februari 2010 - 21:05

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

En del hävdar att de faktiskt är bättre. Om vi pratar själva sensorn, som ju är väsentligt större än sensorerna i de flesta videokameror vilket kan ge ett extremt kort skärpedjup, bra dynamik och bra lågljusegenskaper. Sen är ju handhavandet betydligt sämre så de kommer knappast att slå ut videokamerorna. Snarare komplettera i vissa sammanhang. Dessutom kostar de en bråkdel av vad en riktig proffsvideokamera gör. En Red One går lös på 17500 $, utan objektiv, och anses vara billig.


Jag provade att filma en danstävling med min 7D idag, och när jag zoomade in och ut under filmningen verkade det inte som att den fokuserade om under filmningen? Kanske jag som gjorde något fel?

Annars är det klart ett minus för att fortsätta använda den som filmkamera, danspar rör sig ju som bekant runt i lokalen åt alla möjliga håll, och då vill man behålla fokus på dem, och kunna zooma in på någon utan att det blir suddigt, som det blev idag.

#73

Postad 13 februari 2010 - 21:27

_rikard_
  • _rikard_
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0
Med viss reservation för att jag tar detta ur minnet och inte har kollat upp 550:an, men rent generellt så har jag för mig att det är såhär:

Fokussensorerna fungerar inte när spegeln är uppfälld. Man får då välja mellan kontrastbaserad fokus eller manuell fokus. I klippet som är länkat ovan så ser man ganska tydligt att de antingen har kört manuell fokus eller fast fokus med stort skärpedjup. DVs ingen autofokus medan du filmar.

På en renodlad videokamera så sköts fokusen ofta på flera olika sätt parallellt, tex både ansiktsigenkänning i bilden och med avståndssensorer vid sidan av objektivet. På en proffsfilmkamera har man ofta ställt in fasta lägen i förväg om man vill byta fokus medan man filmar.

#74

Postad 13 februari 2010 - 21:32

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0

Jag provade att filma en danstävling med min 7D idag, och när jag zoomade in och ut under filmningen verkade det inte som att den fokuserade om under filmningen? Kanske jag som gjorde något fel?

Ingen DSLR har aktiv fokusering under filmning då AF då är för långsam och osäker. Men på 7D kan du aktivera AF mha AF-knappen (om jag förstått det rätt) under filmning.

Men som sagt så är handhavande och funktionalitet i filmningen hos en DSLR väldigt primitivt och mest användbart för filmentusiaster. Zoomning är tex något som sällan används av seriösa filmare.

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 13 februari 2010 - 21:38.


#75

Postad 13 februari 2010 - 21:46

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Jag provade att filma en danstävling med min 7D idag, och när jag zoomade in och ut under filmningen verkade det inte som att den fokuserade om under filmningen? Kanske jag som gjorde något fel?

Annars är det klart ett minus för att fortsätta använda den som filmkamera, danspar rör sig ju som bekant runt i lokalen åt alla möjliga håll, och då vill man behålla fokus på dem, och kunna zooma in på någon utan att det blir suddigt, som det blev idag.

Nej, det är som det ska, och det är därför handhavandet tyvärr är dåligt. Du får fokusera med af onknappen och den kontrastbaserade autofokusen är långsam. Det bästa är att förfokusera och filma statiskt och sen klippa ihop det i datorn. Då kan resultatet bli fantastiskt. Är ljuset tillräckligt kan du ju köra med liten bländare för ett stort skärpedjup, men inomhus är det ofta inte ett alternativ.

Filmningen är suverän om du har ett stativ och undviker att zooma. Börjar man trixa med zoomen är det värdelöst.

Kolla den här filmen av Philip Bloom. Den är filmad med 7D. Den består av ihopsatta, korta klipp, och det är då resultatet blir bra.

#76

Postad 14 februari 2010 - 09:19

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Men som sagt så är handhavande och funktionalitet i filmningen hos en DSLR väldigt primitivt och mest användbart för filmentusiaster. Zoomning är tex något som sällan används av seriösa filmare.


Seriösa filmare kör ju med flera kameror, en som är nära, en som är längre bort, en från den vinkeln, en annan från den där vinkeln... men det är inte riktigt ett alternativ för mig :unsure:

Visst kan man låta bli att använda zoomen, men det kräver en hel del efterbehandling och en riktigt hög upplösning om man ska kunna zooma in på ett danspar på ett tävlingsgolv för att i efterhand i detalj se deras rörelser och se om det är något man själv ska försöka ta in i sin dans. Varje par är ganska små när man i utzoomat läge filmar hela golvet.

Lite synd, jag hade hoppats på att det var jag som gjorde något fel ;) Kan prova AF-knappen nästa gång iofs och se hur mycket skillnad den gör.

Redigerat av Sigma78, 14 februari 2010 - 09:20.


#77

Postad 14 februari 2010 - 18:04

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Seriösa filmare kör ju med flera kameror, en som är nära, en som är längre bort, en från den vinkeln, en annan från den där vinkeln... men det är inte riktigt ett alternativ för mig :)

Visst kan man låta bli att använda zoomen, men det kräver en hel del efterbehandling och en riktigt hög upplösning om man ska kunna zooma in på ett danspar på ett tävlingsgolv för att i efterhand i detalj se deras rörelser och se om det är något man själv ska försöka ta in i sin dans. Varje par är ganska små när man i utzoomat läge filmar hela golvet.

Lite synd, jag hade hoppats på att det var jag som gjorde något fel :D Kan prova AF-knappen nästa gång iofs och se hur mycket skillnad den gör.

Kolla så att du har den senaste firmwaren 1.1.0. ska den heta. Tydligen ska den innehålla lite snabbare kontrastbaserad autofokus. Jag tror en vettig investering kan vara ett enbensstativ också.

Jag har inte filmat så värst mkt, men jag tycker det funkar ok när man har ett stativ. Det går att panorera hyfsat snabbt utan att man ser så mkt jelloeffekt. Det svåra inträder när man ska zooma och ställa skärpa samtidigt. Det är då man önskar man vore bläckfisk. Två armar räcker helt enkelt inte.

Jag tycker det är suveränt att kunna blanda rörliga bilder med stillbilder, men visst finns det en mängd ergonomiska brister att åtgärda.

#78

Postad 14 februari 2010 - 19:40

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Kolla så att du har den senaste firmwaren 1.1.0. ska den heta. Tydligen ska den innehålla lite snabbare kontrastbaserad autofokus. Jag tror en vettig investering kan vara ett enbensstativ också.


Jag har redan ett stativ, om än på tre ben :) Men det använder jag mest när jag ställer kameran för att filma mig själv. Skakningar har inte varit något stort problem för min del. Det är lite bökigt att ta fram ett stativ när man sitter på en läktare tycker jag, om man inte vill ställa sig allra längst bak där alla filmkameror står uppradade.

Jag har den senaste mjukvaran, min kamera var redan laddad med den, men tack för tipset ändå!

Jag har inte filmat så värst mkt, men jag tycker det funkar ok när man har ett stativ. Det går att panorera hyfsat snabbt utan att man ser så mkt jelloeffekt. Det svåra inträder när man ska zooma och ställa skärpa samtidigt. Det är då man önskar man vore bläckfisk. Två armar räcker helt enkelt inte.

Jag tycker det är suveränt att kunna blanda rörliga bilder med stillbilder, men visst finns det en mängd ergonomiska brister att åtgärda.


Självklart är det en bra funktion att ha :D Sen kanske den inte alltid ersätter en separat videokamera, men det är sånt man får ta... kvalitén om man inte zoomar har jag inga synpynkter på, den är riktigt bra. Det är oftast så med tekniska prylar har jag märkt... de har en massa funktioner, men ofta är det någon liten detalj som gör att det inte blir riktigt 100. Synd, för det är oftast saker som är väldigt lätta att rätta till i mjukvara. Hur det är med omfokusering under filmning vet jag inte om det skulle vara lätt eller inte att rätta...

#79

Postad 15 februari 2010 - 22:46

Unregistereda94980a5
  • Unregistereda94980a5
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Tänker också köpa en med en Samyang 85mm 1.4f optik.

En 7D + Samyang 85mm 1.4f video:

#80

Postad 20 februari 2010 - 21:11

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Tänkte köpa en EOS 550 när den kommer ut i handeln i början på mars men har lite funderingar kring priset på kameran och objektiven, den verkar ju hamna nån stans kring 8000-9000:- när den släpps men tror ni att den kommer sjunka mer efter 1 eller 2 månader eller kan man räkna med att den lägger sig i spannet 8-9k kr?
Om man tittar på EOS 500 och prisutvecklingen på den så dröjde det ju 5-6 månader innan den kom ner på nuvarande nivåer, undrar väl mest hur ni tror prisutvecklingen blir på 550:an de första månaderna?

Vilken av objektiven tycker ni man bör ta, 18-55 eller 18-135? Några nämnvärda skillnader dessa emellan?

#81

Postad 21 februari 2010 - 10:03

DanielOskarsson
  • DanielOskarsson
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Har följt denna kamera ända sedan ryktena började i slutet av 2009. Äger idag ingen DSLR och har tittat mycket på instegsmodellen 500D. Så för mig som tyckte 7D var intressant men för dyr så är det här ett givet köp!

Har även funderat mycket på optiken där jag bestämt mig att köpa med standardkitobjektivet 18-55 och lära mig kameran, för att sedan spara ihop till ett mer kompetent objektiv. Förmodligen Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM.

Den enda funderingen jag har just nu är om jag skall försöka lägga vantarna på denna i början på Mars och ta med den till min Thailandsresa. Eller om kameran trivs bäst i Sverige (främst med tanke på avsaknaden av vädersealing men även stöldrisken) och kanske är några hundralappar billigare i slutet på Mars när jag är tillbaka.

Hur tycker ni jag skall göra?

#82

Postad 21 februari 2010 - 10:12

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0
Jag tycker absolut att du ska köpa den innan resan om den hinner komma till butik. Jag kan inte tänka mig att det är några problem att ha den där för kamerans skull.... stöldrisken får du själv bedömma.

De bilderna du tar där nere tror jag är värda mer för dig än några hundralappar som den kan ha gått ner under tiden.

Jag vill tipsa om följande objektiv som alternativ till 15-85 som du har tittat på:




Lite sämre zoomomfång, men mycket större maximal bländare. Tamron-objektivet har bildstabilisering dessutom.

#83

Postad 21 februari 2010 - 10:56

Unregistereda3365ec4
  • Unregistereda3365ec4
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Eller om kameran trivs bäst i Sverige (främst med tanke på avsaknaden av vädersealing men även stöldrisken) och kanske är några hundralappar billigare i slutet på Mars när jag är tillbaka.

Hur tycker ni jag skall göra?


Jag har en EOS 350D idag som inte heller har något allvärderskydd men jag har haft med mig den i Thailand och en hel del andra platser under de fem åren jag har ägt det. Avsaknad av allvärderskyddet gör inte att du bara kan ha den inomhus. Tror precis som ovandstående att det kommer vara bra mycket roligare att ha med sig kameran på semestern än att eventuellt (för det är inte alls säkert) spara ett par hundralappar.

Och stöldrisken finns såklart men jag skulle inte låta det hindra mig. Försök ha bra koll på dina saker bara. :)

-Jimmy

#84

Postad 21 februari 2010 - 12:49

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0

Tamron-objektivet har bildstabilisering dessutom.


Ja och Canon-objektivet har det ju också. Men det kanske du tog för givet att alla förstår. :)

#85

Postad 21 februari 2010 - 13:53

DanielOskarsson
  • DanielOskarsson
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Ja och Canon-objektivet har det ju också. Men det kanske du tog för givet att alla förstår. :)


Förmodligen. Det är det IS står för i Canonobjektiv för er som eventuellt skulle vara nya på foto (som jag). Tack för era tips! Särskilt intressant att höra att det är människor som gjort liknande resor med samma utrustning. Tror det finns säkerhetsskåp där nere så det går att låsa in den när den inte används. Skall kolla närmare på objektiven också så att jag inte missat något i mina tidigare surfsessioner.

Nu hoppas jag bara att kameran kommer i slutet på februari som någon tipsade om tidigare i denna tråd och inte 4/3 vilket är samma dag som jag reser och som anges av en del internetbutiker.

#86

Postad 21 februari 2010 - 16:34

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Ja och Canon-objektivet har det ju också. Men det kanske du tog för givet att alla förstår. :(


Ah, sorry, det skulle jag självklart ha skrivit ut för tydlighetens skull. Bra att du fångade upp det.

#87

Postad 22 februari 2010 - 14:16

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Nu hoppas jag bara att kameran kommer i slutet på februari som någon tipsade om tidigare i denna tråd och inte 4/3 vilket är samma dag som jag reser och som anges av en del internetbutiker.


Enligt cyberphoto:
Leveranserna börjar under andra halvan av Mars. (Preliminärt 24:e Mars). Det har angivits 24:e februari på ett flertal ställen vilket har korrigerats ca en månad framåt.

#88

Postad 22 februari 2010 - 15:54

Unregistereda94980a5
  • Unregistereda94980a5
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Canon Canada enligt Canonrumours om jag kommer ihåg rätt har gått ut med att de under denna vecka börjar leverera till butiker och dylikt.

#89

Postad 22 februari 2010 - 21:22

DanielOskarsson
  • DanielOskarsson
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Enligt cyberphoto:
Leveranserna börjar under andra halvan av Mars. (Preliminärt 24:e Mars). Det har angivits 24:e februari på ett flertal ställen vilket har korrigerats ca en månad framåt.


Jag var rädd för något sådant. Nåväl då får det bli Ixus:en på semestern och beställa så att paketet väntar tills jag kommer hem igen ;-)

Canon Canada enligt Canonrumours om jag kommer ihåg rätt har gått ut med att de under denna vecka börjar leverera till butiker och dylikt.


Troligen inte till svenska butiker :P

#90

Postad 23 februari 2010 - 12:07

Unregistereda94980a5
  • Unregistereda94980a5
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Hej,

Enligt min lokala kamerabutik som jag besökte idag så får de in den inom 14 dagar. Vi får se om det stämmer eller ej.

Redigerat av Unregistereda94980a5, 23 februari 2010 - 12:07.


#91

Postad 23 februari 2010 - 12:50

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Jag var rädd för något sådant. Nåväl då får det bli Ixus:en på semestern och beställa så att paketet väntar tills jag kommer hem igen ;-)


Eller så kan du hålla ögon och öron öppna under resan ifall den släpps under tiden du är där. Att handla kameraprylar i asien brukar vara lukrativt.... jag vet inte hur just thailand är iofs.

#92

Postad 25 februari 2010 - 09:14

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Nu har de ändrat sig på Cyberphoto:

EOS550D på gång!

Vi har EOS550D på väg in till vårt i lager, som kamerahus och i kit med 18-55 IS. Som det ser ut nu kommer vi skeppa ut de första nu på fredag!

Imorgon alltså...!!

#93

Postad 25 februari 2010 - 10:47

Unregistereda94980a5
  • Unregistereda94980a5
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Yep.. komplett t.ex. har redan på lager.

#94

Postad 25 februari 2010 - 11:32

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0
Det var verkligen snabbt jobbat av Canon. Sverige är väl inte direkt en prioriterad marknad.

#95

Postad 25 februari 2010 - 11:46

Unregistereda3365ec4
  • Unregistereda3365ec4
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Skoj!! Själv vill jag bara ha huset så jag får väl hålla mig till tåls lite till.

-Jimmy

#96

Postad 25 februari 2010 - 14:08

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Skoj!! Själv vill jag bara ha huset så jag får väl hålla mig till tåls lite till.

-Jimmy

??
"Vi har EOS550D på väg in till vårt i lager, som kamerahus och i kit med 18-55 IS"

#97

Postad 25 februari 2010 - 14:47

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

??

??
De finns med eller utan kitglugg antar jag.

#98

Postad 25 februari 2010 - 21:30

Unregistereda3365ec4
  • Unregistereda3365ec4
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Aha, läste det inlägget lite slarvigt men när jag tittade på prisjakt såg jag inte någon med bara huset i lager. Jag har egentligen inte superbråttom så jag avvaktar lite till och inväntar att några av de lite billigare leverantörerna får in kameror i lager också. Finns trots allt en hel del som är billigare än t.ex. Cyberphoto.

-Jimmy

#99

Postad 26 februari 2010 - 11:29

Unregistereda94980a5
  • Unregistereda94980a5
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Jepp. Värt att vänta 1-2 veckor och få den för 1000-1500kr billigare,tillräckligt mycket priskillnad för att få en 50mm 1.8f canon objektiv :-P

#100

Postad 26 februari 2010 - 14:02

High-Vision
  • High-Vision
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Kameran med 18-55 is kit objektiv finns nu på media markt i jönköping- 9490:- tror jag,
Kände samtidigt på 7D- 550-n känns klen för lite större händer....... men ger nog bra bilder



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.