Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips på kamerastativ?

78 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 mars 2012 - 15:39

zitzo
  • zitzo
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
Har en nikon d90 och tänkte att jag ska skaffa ett stativ. Har ni tips på nåt som passar bra till den och som inte kostar skjortan? :-)

Tack på förhand.

#2

Postad 18 mars 2012 - 17:26

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Dörr A3, kolla på cyberphoto under 1000 med huvud

Det billigaste som går att använda är ett Digipod för runt 700:- men ta du A3

#3

Postad 18 mars 2012 - 17:40

zitzo
  • zitzo
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
Tackar. Får beställa ett sånt. :)

#4

Postad 10 april 2012 - 09:54

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Skall också köpa stativ som nästa inköp har jag tänkt. Jag har spekulerat en del på:
Cullmann Reverse 626 med kulled CB7.3
Postad bild

Cyberphoto själva hyllar ju den men är det någon av er som har känt/tittat eller kanske t.o.m. äger en? Jag har förstått det som att det INTE är värt att dumsnåla på stativ och jag hatar att köpa kassa saker som jag sen bara vill byta ut.

#5

Postad 10 april 2012 - 12:32

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Skall också köpa stativ som nästa inköp har jag tänkt. Jag har spekulerat en del på:
Cullmann Reverse 626 med kulled CB7.3
Postad bild

Cyberphoto själva hyllar ju den men är det någon av er som har känt/tittat eller kanske t.o.m. äger en? Jag har förstått det som att det INTE är värt att dumsnåla på stativ och jag hatar att köpa kassa saker som jag sen bara vill byta ut.

Många rekommenderar ju att köpa det absolut värsta som finns i stativväg redan från början eftersom man ändå successivt kommer byta upp sig, med än mer förlorade kronor som följd. Jag kan förstå hur man tänker då, men det känns ju samtidigt lite överdrivet att köpa ett kolfiberstativ från Gitzo med Really Right stuff-kulled om man fotograferar med en instegskamera och kitobjektiv.

Det beror ju på tre saker: (1): hur mkt väger din kamerautrustning (och kommer att väga efter lite nya objektivinköp), (2): hur mkt fotograferar du med stativ och (3): i hur oländig terräng fotograferar du med stativ.

Manfrottos aluminiumstativ torde väl vara de mest använda (jag har ett själv och är nöjd) och duger till det mesta. Skulle jag däremot ha en Nikon D3 eller Canon 1D med stora teleobjektiv och dessutom gick runt timmavis i kuperad terräng hade jag satsat på något som var såväl lättare som stabilare.

Jag tror Cullmanstativet är bra, Cyberphoto rekommenderar oftast bra prylar. Om du däremot har tunga kameraprylar och skall ha stativet mkt skulle jag nog lägga på en tusing eller två.

Redigerat av Fjöset, 11 april 2012 - 09:40.


#6

Postad 10 april 2012 - 21:16

skane
  • skane
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0
Köp ett rejält stativ direkt.

http://www.berlebach.de/

#7

Postad 10 april 2012 - 22:09

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 0
Köp ett billigt stativ för några hundralappar. Du kommer aldrig ta med det efter några gånger av använding ändå. ? Vad ska du fota som kräver stativ ?

Redigerat av Auxvoice, 10 april 2012 - 22:10.


#8

Postad 11 april 2012 - 00:22

skane
  • skane
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0

Köp ett billigt stativ för några hundralappar. Du kommer aldrig ta med det efter några gånger av använding ändå. ? Vad ska du fota som kräver stativ ?

Fågel med 600mm glugg :)

#9

Postad 11 april 2012 - 09:35

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Köp ett rejält stativ direkt.

http://www.berlebach.de/

Eller så stöder man en genuin svensk hantverkare: http://www.stabil.nu/

De ska vara riktigt bra.

Redigerat av Fjöset, 11 april 2012 - 09:36.


#10

Postad 11 april 2012 - 10:15

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Tror det kan vara dumt att köpa dyrt med en gång, man vet kanske inte hur, vad och varför man ska ha stativet till från början. Det är inte heller som ett stabilt bra stativ för 600mm tele funkar ihop med ett lätt resestativ, så man får väga in vad man vill ha. Själv kör jag ett skapligt stabilt manfrotto för "bättre krav" och ett litet mindre resestativ som är lätt att bära med sig

Tex så kan man använda en sådan här: http://www.cyberphot...cle=nanomax200t, jag brukar ändå försöka att ta bilder från låg nivå, och ett sådant på en halvmeters höjd kan nog vara lika stabilt som ett Manfrott för x5 så mycket pengar, storlek och vikt.

Använder man enbart stativet för att fotografera soluppgång mm, så funkar ett sådant här lika bra (eller om man vill ha något lätt för makrofotografering etc), står man dock med sitt fasta tele och ska fota fåglar en halvdag så funkar det ju inte

Redigerat av Unregistered124686ac, 11 april 2012 - 10:17.


#11

Postad 11 april 2012 - 20:02

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
http://www.kamerabil...o-1.505011.html

Manfrottos 055 är en klassisk trotjänare som alltid funkar när åskan går och det blåser snålt.
Dock så blir det ganska tungt att bära med sig med trevägshuvud, trots axelremmen trädd över kroppen
och dessutom en sytemkamera med tillbehör att bära på.
Så någonting lite lättare hade jag nog tänkt mig, men heller inte så lätt att det skakar till vid minsta vindpust.
Medelvägen är alltid den rätta vägen.

Redigerat av Velodynamic, 11 april 2012 - 20:02.


#12

Postad 12 april 2012 - 08:18

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Köp ett billigt stativ för några hundralappar. Du kommer aldrig ta med det efter några gånger av använding ändå. ? Vad ska du fota som kräver stativ ?

Finns väldigt mkt där det känns idag som att man antingen måste ha stativ, eller att bilderna åtminstone hade blivit bättre av stativ. Landskapsbilder exempelvis känns mer eller mindre omöjliga utan stativ. Alla bilder som kräver längre slutartid detsamma. Macrobilder hade också varit mkt smidigare med stativ.

Sen om jag kommer använda stativet så mkt som jag tror eller inte det är ju en annan sak :)

Får suga på denna karamellen ett tag. Ett resestativ hade inte heller varit dumt (exempelvis den que länkade till) eftersom jag ska iväg till Toscana till hösten.

Jag får tacka för all input.

#13

Postad 12 april 2012 - 17:06

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Scart, Jag gillade det stativ som du länkade till, för det var väldigt flexibelt med benen, du kan ju t.o.m sätta upp två ben mot en husvägg och ha ett ben ner i backen etc. För makro så kan man ha benen i spagat.

Du bör i alla fall klämma och känna på stativen innan köp, det finns så många faktor som spelar roll. Jag gillat tex manfrottos snabbplatta ( har 190 modellen) som har en inbyggd nyckel, så man inte behöver ha med en peng för att skruva dit snabbplattan.

#14

Postad 12 april 2012 - 18:36

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Scart, Jag gillade det stativ som du länkade till, för det var väldigt flexibelt med benen, du kan ju t.o.m sätta upp två ben mot en husvägg och ha ett ben ner i backen etc. För makro så kan man ha benen i spagat.

Du bör i alla fall klämma och känna på stativen innan köp, det finns så många faktor som spelar roll. Jag gillat tex manfrottos snabbplatta ( har 190 modellen) som har en inbyggd nyckel, så man inte behöver ha med en peng för att skruva dit snabbplattan.


Den verkar ju väldigt smidig just för mångsidigheten samt att den trots allt inte är så jättestor. Din såg dock också jäkligt vettig ut (särskilt för pengarna) åtminstone ur mobil synvinkel till när man vill ha med sig ett stativ längre turer osv utan att den känns för mkt ivägen.

Redigerat av Sgart, 12 april 2012 - 18:36.


#15

Postad 12 april 2012 - 18:47

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Jo, jag har det inte ännu, måste först övertyga mig själv om att det inte räcker med 3 stativ och 2 enbenta :-), men jag funderar på att skicka efter detta resestativet för att testa. Jag har dock redan ett resestativ tror det heter Hama travell mini, kostade också runt 400:-, huvudet på det stativet var inget bra så det har jag bytt ut. Men detta från cullman verkar ganska trevligt.

#16

Postad 19 april 2012 - 12:11

andreasp79
  • andreasp79
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Någon som klämt på cyberfotos Dörr Stativ Airpod kolfiber? finns ju i 3 storlekar, 140,150,160, är lite sugen på 150-modellen för jag vill inte ha 4-delat men fortfarande så lätt som det går. Inte så överförtjust i kulled HB-36 dock som man kan köpa med i ett kit.
Ett Manfrotto 190 väger ju 400gr mer tex.

http://www.cyberphot...?article=372745

#17

Postad 09 juni 2012 - 11:36

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Beställde Cullman Reverse från Cyberphoto tillslut. Får se om jag blir nöjd men det skulle jag tro :) Känns som det går att använda till mkt, särskilt för vad den kostar.

Beställde den lämpligt nog igår när skattepengarna trillade in så förhoppningsvis kan jag skriva lite om den nästa vecka :)
Utifall att någon annan är sugen på den.

#18

Postad 09 juni 2012 - 12:40

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Du kommer säkert att bli så nöjd man kan bli :-), stativ är som kameraväskor man kan inte få nog av dem. Har 4 trebenta och två enbenta just nu. Har ett antal olika kulleder också, några i sina förpackningar :-). Just nu använder jag mitt cullman 200T, för det den är tillför så är jag nöjd med det. Inte alla som kan ta fram ett stativ från rockfickan

#19

Postad 11 juni 2012 - 13:05

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Jag håller också på att kika på stativ. Skulle vilja ha ett stativ som pallar med en 6-7 kg så man har lite marginal. Det viktigaste är att det är stabilt och har bra finesser, typ att det är lätt att justera höjd och vinklar på benen och så. Har kikat runt lite men inte hittat något klockrent än.
Det som drömstativet skulle ha är följande:
Pris runt 2000
Maxbelastning 6-7 kg
Minhöjd ~10 cm (utan att behöva montera bort mittstången)
Skaplig maxhöjd, så man kan fota i ögonhöjd ungefär
Ben som går att vika ut 90 eller 180 grader
Vattenpass både på huvud och stativ, på huvudet ska det helst finnas ett vågrätt och ett lodratt pass.
Panorering och friktionsjustering på huvudet.

Har kikat på dessa två
https://www.prisjakt...j=547257,543705

Det jag saknar på manfrottos stativ vad jag kan komma på är vattenpass på huvudet. Frågan är om man ska köra på det billigare Vanguard som verkar ha fått fina utmärkelser, eller om man ska köra på manfrottos stativ och vanguards huvud?

#20

Postad 11 juni 2012 - 17:56

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0
Om du har planer på att skaffa videohuvud och/eller tilthuvud också så är det bra om man kan använda samma snabbplatta. Mitt problem just nu är att jag har tre olika, på kulled, videohuvud och tilthuvud. <_<

#21

Postad 11 juni 2012 - 19:07

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
köpte ett stativ i lördags till min nya kamera och tog till mig rådet här och inte köpa det dyraste det första man gör :)

hittade ett hama stativ på elgiganten för 199kr inte jättestabilt kanske men det duger väl till att börja med,, dock är det ju leder åt alla håll så det är ju inte jättesmidigt att ställa in.. hade varit bättre med kulled :)

#22

Postad 12 juni 2012 - 12:18

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Sett det stativet med. Är ju väldigt billigt så mn får säkert bra funktion för pengarna

#23

Postad 12 juni 2012 - 12:34

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Är det det där hama 61 så är det exakt ett sånt jag har. Det funkar om man har en lätt kamera under halvkilot och bara fotar med snabba slutartider och vill slippa hålla i kameran. :) Jag har aldrig lyckats fått skarpa bilder med det i längre slutartider trots spegeluppfällning, självutlösare / fjärr osv. Sen är det väldigt svår att ställa in hur kameran ska luta. Komponerar du och sedan låser huvudets position och sedan släpper kameran så rör den sig några millimeter. Men den funkar ju som sagt för enklare grejer och kan vara bra för att se om man vill använda stativ eller inte. :)

#24

Postad 12 juni 2012 - 14:03

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
japp hama 61 är det.

testade igår kväll när det var mörkt med lite längre slutartider och självutlösare och som du säger så blev inte bilderna skarpa, om det berodde på stativet eller mig vet jag inte,, troligtvis mig då jag inte har fotat så mycket i mörker :)

#25

Postad 12 juni 2012 - 14:07

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Någon som har någon erfarenhet utav Benro C2980T flexopod? Funkar låsningar et.c. lika bra efter några års användning t.ex.? 1.7 kg i vikt med max belastning på 12kg är ju inte fy skam direkt. :)
Verkar vara väldigt praktiskt med vinklingsbar mittpelare om man vill makro-fota nära marken et.c.

http://www.cyberphot...?article=C2980T

#26

Postad 12 juni 2012 - 14:07

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Skulle iofs kännas bättre om det är stativet och inte både dig och mig det är fel på. :)

#27

Postad 12 juni 2012 - 16:18

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Någon som har någon erfarenhet utav Benro C2980T flexopod? Funkar låsningar et.c. lika bra efter några års användning t.ex.? 1.7 kg i vikt med max belastning på 12kg är ju inte fy skam direkt. :)
Verkar vara väldigt praktiskt med vinklingsbar mittpelare om man vill makro-fota nära marken et.c.

http://www.cyberphot...?article=C2980T


edit/ Beställd, med en Cullman Magnesit kulled. ^_^

#28

Postad 12 juni 2012 - 17:43

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Skulle iofs kännas bättre om det är stativet och inte både dig och mig det är fel på. :)


haha ja faktiskt :)

#29

Postad 13 juni 2012 - 20:52

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Har hunnit avverka ett digipod stativ kostnaden för det runt 800 kr, men man får vad man betalar, har nu gått sönder finns inga reservdelar så då återstår nästa alternativ köpa nytt eller beg.

Vikten tycker jag har stor betydelse då man skall dra med sig den på fotoryggan och skulle den vara alltför tung så lämnar man den hemma, hittade ett Velbon Sherpa pro vikt 1.17 kg och av kolfiber så denna kommer att hänga med då vikten är så ringa. B)

#30

Postad 14 juni 2012 - 20:58

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Ok anlände idag. Fick bli en födelsedagspresent åt mig själv då (på lördag). :D

Bifogad fil  2012-06-14 copy.jpg   2,56MB   18 Antal nerladdningar

Känns väldigt stadigt för sin vikt. Drar jag ut benen för fullt hamnar kameraokularet precis i rätt ögonhöjd (7D med vertikalgrepp) för mig utan att höja mittpelaren någonting alls. Jag är 176cm lång.
Kulleden är en Cullman Magnesit 4.3 som jag tror blir en riktig höjdare. Skall ju kunna belastas med 14kg.
Inget glapp eller gnissel någonstans. Allting går så där härligt "segt" och det andas kvalité.
Man blir ju lite lätt darrig när det står "made in china" på en produkt, men det kanske går över om stativet verkligen håller vad det lovar. Det är ju ändå inte gratis precis.
Hoppas nu bara att karbonbenen är väl ihoplimmade med magnesiumstycket längst upp.
Små söta vadderade väskor följde med samt dubbar till stativet. Fäller jag ner kulleden i 90 graders vinkel går stativet precis in i väskan, just så pass att dragkedjan går igen. Önskar att väskan hade varit några millimeter längre. Finns f.ö. en innerficka för lite tillbehör.
Enligt manualen bör inte stativet vistas i temperaturer som under eller överstiger -20 / +70 grader celsius.
Antar att karbonet kanske blir sprödare ju kallare det blir eller ändrar karaktär om det blir för varmt.
Då är kanske aluminiumstativ något tåligare just i det avséendet.
Annars skall det bli trevligt att praktisera lite med denna kolfiber tripod i sommar och det är väl bara att hoppas att det står pall tidens tand så länge som möjligt. B)

Redigerat av Velodynamic, 14 juni 2012 - 21:07.


#31

Postad 14 juni 2012 - 23:21

Petter Lindgren
  • Petter Lindgren
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0
Grattis till dit fina Benrostativ!

Köpte själv ett Nanomax 200T resestativ för 2 veckor sedan för 399:-; gick ut för att fota fullmånen och insåg att att det både var för litet och för ostabilt för min 550d+70-200 f/4 IS+1,4TC...

Så jag lämnade tillbaka det och bytte upp mig till ett Benro C1192TB0.
Större, tyngre och 10ggr dyrare men i övrigt så tycker jag att det andas kvalitet.
Tog med det till Paris dagen efter och den speciella platta konstruktionen gjorde att det var ovanligt smidigt att ta med sig på resan.

Insåg när jag researchade stativ att låg vikt, liten storlek, lågt pris och stabilitet inte går att få ihop så det viktigaste är nog att tänka igenom vad man skall ha det till. 1 kilo extra gör ju inte så mycket när man har det i bilen men det är betydligt tyngre på trekkingryggsäcken...

Redigerat av Petter Lindgren, 14 juni 2012 - 23:21.


#32

Postad 15 juni 2012 - 05:13

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Just nu är det Nanomax 200T jag använder, mitt tyngre Manfrotto det ligger vilande i bilen. Det gick ju inte att ha 200T med originalhuvudet, den sloknade bara, utan jag ersatte det med ett mer riktigt Digipod huvud. Nu använder jag ju det nästan enbart utan utdragna ben och på största vinkeln så att det är i spagat, då är det enbart kanske 15cm högt, men då är den nog stabilare än Manfrotton. Stativet funkar fint med ett utdrag också och är väl då kanske 30-40cm högt, men fördelen med detta är att man ha med sig det utan att det i princip märks, så är det ju inte med de större. Men visst kunde man önska att det fanns bättre klass på dessa små stativ än det finns idag, verkar konstigt nog inte vara någon större marknad för 10-70cm stativ som inte väger eller tar någon plats

#33

Postad 17 juni 2012 - 17:18

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0

Men visst kunde man önska att det fanns bättre klass på dessa små stativ än det finns idag, verkar konstigt nog inte vara någon större marknad för 10-70cm stativ som inte väger eller tar någon plats


Jag skulle inte tvekat att köpa ett sådant stativ.
Jag har också sett samma fenomen que, de som är allför små av mer avsedda för en lätta kompaktkameror och instabila för systemkamera med lite vikt på gluggen.
Har dom inte testat sälja små kvalitetstativ om man ser tillbaka i historiken.

#34

Postad 21 juni 2012 - 16:55

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Jag skulle inte tvekat att köpa ett sådant stativ.
Jag har också sett samma fenomen que, de som är allför små av mer avsedda för en lätta kompaktkameror och instabila för systemkamera med lite vikt på gluggen.
Har dom inte testat sälja små kvalitetstativ om man ser tillbaka i historiken.

jag tittade på stativ på MM idag och tänkte på detta med små bra stativ, kom på en tanke som kan fungera. En hel del tillverkare har en klämma i nedkant av varje rör som sitter fast i röret med en klämskruv. Om man lossar denna så borde man kunna kapa benet halvvägs och göra liknade på alla rör, med detta så borde man få en bra stabilt stativ med ett huvud som man gillar, som tar upp halva längden och väger mindre

#35

Postad 04 augusti 2012 - 10:44

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0
Nu när många kameror har/börjar få videofunktioner, så finns det säkert en del som testat på att använda den på t.ex. semestern och liknande. Jag råkade få syn på denna video när någon person provar ett flycam-stativ.. Måste säga att man blir lite "inspirerad" att skaffa en såhär i semestertider =)

http://www.youtube.c...h?v=jkCietGlCeE

#36

Postad 31 augusti 2012 - 21:33

Unregistered0103948e
  • Unregistered0103948e
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0
Riktigt coolt! Själv filmar jag grymt mycket med min Sony nex 7, så en såndär hade ju varit en dröm.
Hur många miljarder kostar den där betingelsen då?
Är det föresten nån som har nån erfarenhet av sånna där dslr video "stativ". Sånna man håller i. Bra eller anus?

#37

Postad 20 september 2012 - 17:40

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Så idag blev det tillökning, familjen har blivit stor nu. Det är ju lite synd att jag nästan aldrig använder stativ :blush:, men det är lite så att jag inte gör det förrän jag hittat det optimala. Så idag så kom Benro A0560T, har haft "stora" förhoppningar om detta stativ. Så här är allt från Manfrotto 190, mitt gamla Velbon, Hama Travelle, Cullman T200, mm

Benro visas i benläge 1
Bifogad fil  stativ-forum-1150.jpg   641,02K   8 Antal nerladdningar

I läge 2
Bifogad fil  stativ-forum-1160.jpg   537,14K   11 Antal nerladdningar

I läge 3
Bifogad fil  stativ-forum-1155.jpg   488,51K   5 Antal nerladdningar

Problemet jag ser nu är att jag skulle vilja ha en kortare mittstång, det var synd den inte var delbar som den på Cullman, får se kanske kapar jag den, ska dock kolla om Benro säljer olika längder på mitttstång först

#38

Postad 22 september 2012 - 08:55

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Jag tog till sågen, så nu är mittenpelaren halverad. Den känns riktigt bra och Benro är något annat att ta i än Cullman o Hama travell? Det är ett Digipod huvud föresten

#39

Postad 22 september 2012 - 09:43

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Detta tycker jag verkar högintressant!

http://www.cyberphot...?article=gt3230

#40

Postad 22 september 2012 - 10:07

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Det var ju många smarta lösningar med det squeeze. För mig är det för långt ihopfällt, jag undrar ockå om lösningen med att dra benen 180 grader över mittpelaren, hur fungerar det med huvudet monterat? Kanske måste man dra ut mittpelaren till max också? Gillar lösningen att skruva loss benet och använda det som enbent.

MM hade någon variant på detta, ett stativ där man kunde skruva loss alla tre benen och byta dessa till tre små stubbar, på detta sätt kunde man ha ett litet makrostativ och ett vanligt stativ i samma. Man kunde ockå ta ett av benen och skapa et enbent med mittpelaren.

Jo det finns många nya smarta lösningar, kanske måste jag utöka min stativpark :)

#41

Postad 22 september 2012 - 11:19

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Ja man får försöka kolla lite på youtube kanske om det finns någon recension!

#42

Postad 24 september 2012 - 10:21

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

Detta tycker jag verkar högintressant!

http://www.cyberphot...?article=gt3230


Jag har beställt ett sådant, kan återkomma med lite intryck när jag fått hem det.

#43

Postad 24 september 2012 - 10:36

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Gör det! :)

#44

Postad 26 september 2012 - 18:42

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

Gör det! :)


Nu har jag fått hem paketet med ett Triopo GT-3230X8C stativ och Triopo B-2 kulled.

Jag har inte så mycket erfarenhet av stativ sedan tidigare, jag har bara ett skrangligt stativ som jag fick på köpet när jag köpte min Nikon D90 från Dustin. Velbon CX440 (http://static.produc...096a94f1fb2.jpg). Skillnaden mellan dessa två stativ är givetvis enorm, men det är inte enbart till det dyrare stativets fördel.


Bilder på Triopo-stativet och kulleden hittar ni här:
http://www.cyberphot...?article=gt3230
http://www.cyberphot....php?article=B2

Jag tänkte redogöra för mina intryck, kombinerat med lite jämförelser med det billigare Velbon-stativet (ca 400 kr jämfört med 2.500 för Triopo-stativet). Ursäktar mig i förväg om terminologin inte är helt 100%.

Jag började med att packa upp kulleden. Den låg stiligt inpackad i ett tygfodral, och jag reagerade över hur tung den är, den ger verkligen en solid känsla. Inget kolfiber där inte.

Sedan plockade jag fram stativet och fällde upp det. Det känns lätt, men ändå stabilt. Fällde ut alla benen till max, och det är verkligen stort. Med benen helt utfällda når jag inte upp till sökaren, även om jag har mittstolpen i bottenläge. Jag är ca 185 cm lång. Givetvis blir det lite vingligare ju längre man drar ut benen, och den sista sektionen är ganska tunn. Ändå är stadigheten klart godkänd, ljusår bättre än Velbon-stativet som har en maxhöjd på knappt 150 cm. Detta trots att det stora stadiga stativet bara väger marginellt med med kulleden monterad (själva stativet är lättare än det billiga plaststativet, men huvudet är tyngre). En sak som jag dock gillar bättre på det billiga stativet är att man låser sektionerna med ett enkelt klick, en plastklämma eller vad man ska säga (se bildlänken ovan). Triopo-stativet har gängade leder så man måste skruva på en hylsa för att släppa trycket. Inga problem, men inte lika snabbt och enkelt som att bara klicka upp en klämma. Det ingick även en kortare mittstång som utlovat, denna är dock inte i kolfiber men den är så kort så det känns som det kvittar. Dock hade jag gärna sett något sätt att sätta fast den den delen man inte använder någonstans på stativet, så att den inte försvinner. Det är annars ganska lätt hänt med tillbehör som man sällan använder.

En annan sak som jag inte riktigt gillar är att mittstolpen är helt lös när man släpper på gängan (jag har i alla fall inte hittat någon lösning på detta). Detta innebär att det är nästan omöjligt att höja eller sänka mittstolpen med bara en hand - så fort man släpper på gängan så åker stolpen i botten. Åtminstone om man har en kamera monterad. På det billiga stativet finns en liten vev som man måste veva på för att höja eller sänka. Det tar å andra sidan längre tid om man ska göra en längre förflyttning, så det har sina för- och nackdelar. Antar att det är en vanesak.

Jag skruvade fast kulleden på stativet och kände lite på reglagen. Imponerande kvalitetskänsla i alla rattar, om Velbon-huvudet känns som Kia så känns Triopo-huvudet som BMW, om ni förstår hur jag menar. Lagom trögt motstånd och bra precision. Jag saknar dock ett sätt att låsa huvudet i ett led, men jag misstänker att det är så med alla kulleder. Velbon-stativet är låst på ett helt annat sätt, och lite bökigare att tilta, så det blir lite äpplen och päron. Lite osmidigt tycker jag dock det är att man måste skruva för att dra fast snabbfästet på kulleden, även här har Velbon-huvudet ett "snap"-fäste.

Vattenpass är smidigt (saknas på det billigare stativet). Jag tycker det är lite krångligt att få luftbubblorna att stanna precis i mitten, men jag misstänker att det har med fysikens lagar att göra snarare än kvaliteten på kulleden/stativet. Vattenpassen är små, men det är inga problem att se luftbubblorna.

Även krok undertill för extra vikt saknas på det billigare stativet, trots att det är där det verkligen hade behövts. Jag har inte provat att använda det som monopod, bara verifierat att varje ben går att skruva loss. Det finns även en spärr på varje ben som gör att man kan låsa benen i tre lägen där de spretar olika mycket. Detta finns ej på det billiga stativet.

Sammanfattningsvis så har Triopo-stativet en helt annan kvalitetskänsla och stadga, och är ett mer komplett verktyg, medan det ändå förlorar på några punkter mot det mycket billigare stativet. Detta är inga avgörande nackdelar, men ändå värda att nämna. Å andra sidan kanske det bara är jag som ser detta som nackdelar, om någon annan kan motivera varför "skruv-lösningarna" är bättre så vore det intressant att höra.

Jag försöker gärna svara på frågor så gott jag kan om någon har funderingar kring detta stativ.

Redigerat av MartinP666, 26 september 2012 - 18:44.


#45

Postad 26 september 2012 - 18:52

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Det var en fin rapport det! Jag gillar också dessa flärplåsningar bättre än skruv, men jag tror inte det kommer att störa i längden. Mitt nya stativ, Benro ovan har också skruvar. Men jag gilar inte mittstång med kuggstång och vev, jag vill att det ska gå att röra snabbt. Något som jag undrar är att man fäller benen 180grader över mittstången, hur fungerar detta med kulhuvudet monterat, får man ner benen mot mittstången då?

#46

Postad 26 september 2012 - 19:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Mycket fin rapport, det tackar vi för!

#47

Postad 26 september 2012 - 19:45

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

Det var en fin rapport det! Jag gillar också dessa flärplåsningar bättre än skruv, men jag tror inte det kommer att störa i längden. Mitt nya stativ, Benro ovan har också skruvar. Men jag gilar inte mittstång med kuggstång och vev, jag vill att det ska gå att röra snabbt. Något som jag undrar är att man fäller benen 180grader över mittstången, hur fungerar detta med kulhuvudet monterat, får man ner benen mot mittstången då?


Jag tror inte heller att skruvlåsningarna stör i längden. Man har ju lite bättre kontroll om man vill låsa dem mitt i en sektion, inte full fart eller totalt stopp liksom.

Det går att fälla ihop benen över mitten även med kulhuvudet monterat. Man får lossa lite på kulleden så att den hittar ett bra läge i mitten. Möjligen att det går att fälla liiiite längre in utan huvudet, men det är i så fall ytterst marginellt, se bilder...

Bifogad fil(er)



#48

Postad 26 september 2012 - 21:07

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Förmodligen det mest prisvärda karbonstativet just nu. Verkar lite bökigt med fyra sektioner att skruva benen ut och in, men å andra sidan hade det ju inte gått att göra stativet så pass kompakt ihopfällt på något anna vis. "Snäpplåsning" för benen går snabbt som du säger. Har det på mitt äldre Manfrotto 055. Vad som dock hände med det var att tidens tand mattade ut ett av låsningarna så en vacker dag gick inte ett av benen att låsa fast längre. Det gick att fixa genom att efter-dra en liten mutter innanför, med jag skulle tro att skruvlåsningar är lite mer hållbart i längden förutsatt att man inte drar år dem med "våld" varje gång. :)

#49

Postad 26 oktober 2012 - 07:03

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Bra där! Har inte varit in här på ett tag men nu ville jag tipsa om detta stativ som jag läste om på cyberphoto, men såg att det redan var gjort. Har själv inget stativ förutom ett sånt där 199 kronors som inte räknas. Köper jag stativ någon gång blir det nog ett sånt här. Hade det gått att vinkla mittstången hade det varit en klar 10:a, nu är det mer en 9.5:a typ. :)

#50

Postad 30 november 2012 - 08:01

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Jag tog och köpte mig ett Triopo GT-3232X8C med Sirui GT-10 från foto-tip.pl. Det är en butik jag kommit i kontakt med via på ebay.de. Det blev dock billigare att beställa från hans egna webshop. 250 EURO för hela kalaset inkl frakt lär väl ses som ett högst överkomligt pris. Jag är grymt nöjd.

Jag har bara hunnit testa det lite snabbt på jobbet (levererades med UPS så jag skrev jobbets adress vid beställningen då jag inte är hemma om dagarna) och sedan hemma i vardagsrummet. Vi får se sen hur pass stabilt det är när det blåser och så, det känns som att det finns lite rörelse-mån i benen men om man hänger en tyngd i stativet eller lägger en sandpåse ovanpå kameran tror jag det blir tillräckligt stabilt.

Hela stativet med huvud väger 1.6kg, 1.5 med den kortare mittenpinnen. Det går mycket lättare att justera längd på benen än vad jag var förberedd på. Väskan som medföljer känns rejäl och med bra dragkedjor.

Några bilder från jobbtestet.

Bifogad fil  20121127_125705.jpg   2,6MB   7 Antal nerladdningar

Bifogad fil  20121127_122506.jpg   2,02MB   7 Antal nerladdningar

Bifogad fil  20121127_130330.jpg   3,12MB   5 Antal nerladdningar

Bifogad fil  20121127_125713.jpg   2,45MB   3 Antal nerladdningar

Redigerat av overhard, 30 november 2012 - 08:02.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.