Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SVT HDTV

1031 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#301

Postad 12 december 2011 - 21:57

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Ljudet styrs inte av SVT
Det är operatörerna som kodar ljudet själva ( i alla fall gör Canal digital detta )
Så det spelar ingen roll vad SVT sänder ut om ni har en dålig leverantör ( Typ Boxer eller Telia )

Trevlig att du är i tråden Per

Vad säger du om ryckningarna i bilden som jag skrev om ovan ?


Känner inte igen det. När sändes detta, så får jag kolla upp vår referensbandning. Kanal, datum och tid.

Per Björkman

#302

Postad 15 december 2011 - 08:47

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0
Så här i julkalenderstider så vill jag återigen ta upp frågan: När ska SVTB börja sända i HD?
Det är lite störigt att behöva byta till SVT1 HD när julkalendern börjar. Småbarnen har lite svårt att begripa poängen och blir extra nojjiga när det dessutom är en tidsförskjutning mellan kanalerna. Pappa/jag kan dock inte med att se programmet på den lågupplösta SVTB. Denna utmärkta produktion ska definitvt ses i HD.
Frågan gäller förstås även andra serier på SVTB som uppenbarligen är inspelade i HD och även sänds så i repris på SVT1 eller 2 HD (Tex den utmärkta Svalesjö som eftersändes i HD.)

#303

Postad 15 december 2011 - 21:44

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Så här i julkalenderstider så vill jag återigen ta upp frågan: När ska SVTB börja sända i HD?
Det är lite störigt att behöva byta till SVT1 HD när julkalendern börjar. Småbarnen har lite svårt att begripa poängen och blir extra nojjiga när det dessutom är en tidsförskjutning mellan kanalerna. Pappa/jag kan dock inte med att se programmet på den lågupplösta SVTB. Denna utmärkta produktion ska definitvt ses i HD.
Frågan gäller förstås även andra serier på SVTB som uppenbarligen är inspelade i HD och även sänds så i repris på SVT1 eller 2 HD (Tex den utmärkta Svalesjö som eftersändes i HD.)


Eftersom det inte direkt är gratis att parallellsända i HD så kommer SVT ökning av antalet kanaler i HD att gå i takt med hushållens upptagning av HD. Just nu har ca: 18% av Sveriges hushåll valt utrustning och utbud som gör att de kan se SVT i HD, vilket gör det rimligt att nu erbjuda SVT1 HD och SVT2 HD. Längre fram när fler fler har HD kommer även Barnkanalen och Kunskapskanalen att erbjudas i HD-version.

Per Björkman
Distributionschef SVT

P.S När det specifikt gäller HD-sändningar i det digitala marknätet så är det ytterst Sveriges regering som tilldelar SVT sändningstillstånd för HD.

#304

Postad 16 december 2011 - 09:26

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Eftersom det inte direkt är gratis att parallellsända i HD så kommer SVT ökning av antalet kanaler i HD att gå i takt med hushållens upptagning av HD. Just nu har ca: 18% av Sveriges hushåll valt utrustning och utbud som gör att de kan se SVT i HD, vilket gör det rimligt att nu erbjuda SVT1 HD och SVT2 HD. Längre fram när fler fler har HD kommer även Barnkanalen och Kunskapskanalen att erbjudas i HD-version.

Per Björkman
Distributionschef SVT

P.S När det specifikt gäller HD-sändningar i det digitala marknätet så är det ytterst Sveriges regering som tilldelar SVT sändningstillstånd för HD.

Bara nyfiken på vart jag kan ta del av den där undersökningen som visar just 18%?
Sedan kan man ju tycka att man kan gå andra vägen också dvs att ni ska göra det tillräckligt attraktivt för hushållen att just skaffa HD,dvs att ni börjar sända MER HD det tar ju sådan tiiiiid för er o få ändan in i HD vagnen...blir ju liksom status quo ni sitter o väntar på mer anslutna hushåll o vi(hushållen) sitter o väntar på mer o bättre HD utbud...
En sak till, hur stor del procentuellt sett sänds för närvarande i HD på era respektive HD kanaler?

Redigerat av Unregistered40562de1, 16 december 2011 - 09:29.


#305

Postad 16 december 2011 - 13:03

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Bara nyfiken på vart jag kan ta del av den där undersökningen som visar just 18%?
Sedan kan man ju tycka att man kan gå andra vägen också dvs att ni ska göra det tillräckligt attraktivt för hushållen att just skaffa HD,dvs att ni börjar sända MER HD det tar ju sådan tiiiiid för er o få ändan in i HD vagnen...blir ju liksom status quo ni sitter o väntar på mer anslutna hushåll o vi(hushållen) sitter o väntar på mer o bättre HD utbud...
En sak till, hur stor del procentuellt sett sänds för närvarande i HD på era respektive HD kanaler?

Självklart kan man använda både "push" och "pull" när man vill öka penetrationen av HDTV hos svenska hushåll. Jag tror dock att steget känns väldigt stort för många att gå från "skogs-tv" till HDTV med DVB-T2 box. Minst varannan tv-tittare i Sverige använder det digitala marknätet och saknar andra möjligheter att se tv!
Och att betala för att få se tv-kanaler är inte heller en reflex hos alla. Det finns ju en hel del (10%?) som inte ens anser att man ska behöva betala tv-avgift till Radiotjänst trots att man har tv-mottagare...
Och hur ska man förstå att inte ens ComHem lyckats övertyga mer än vart tredje anslutet hushåll att bli digital-tv-kund (och säkerligen betydligt färre att skaffa HD-box och HD-paket!). Och detta trots att man inte har särskillt många andra möjligheter till tv-mottagning i de flesta ComHem-hus...
Jag tror att Sverige är ett land som går i otakt - en del har massor med kanaler i HD/SD via marknät, kabel, satellit eller bredband medan andra fortfarande sitter med en handfull okodade kanaler och enklast tänkbara DVB-T digital-box.
Problemet är alltså inte att få den som redan är en avancerad digital-tv-kund att skaffa ännu fler kanaler utan att få dem som ännu inte tagit steget över till avgiftsbelagt tv-tittande att lätta på plånboken.
För nu ganska många år sedan lärde sig svensken begreppen "HD Ready" och "Full HD" när de gamla tv-mottagarna byttes mot plasma och LCD. Men vad använder man dessa moderna tv-apparater till egentligen? Alla verkar vänta på alla när det gäller HDTV.

#306

Postad 16 december 2011 - 14:39

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0
Poängen är väl att få ut fler fria HD-kanaler och inte försöka trycka in alla HD-kanaler i dyra abonnemang? Det är där som SVT har en stor roll i och med att de är de enda som sänder fria HD-kanaler och sådana vill vi ha fler av.

#307

Postad 24 december 2011 - 08:48

JohanJ
  • JohanJ
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Jag är också intresserad av hur stor del av innehållet (procentuellt) som visas i hd-kvalitet. Och även vilken typ av innehåll - sänds t ex alla långfilmer i hd-kvalitet?

#308

Postad 01 januari 2012 - 13:31

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0
Har just kikat/lyssnat på Nyårskonserten från Wien. Enligt tablån ska ljudet vara 5.1 men jag har inte lyckats hitta något annat än DD 2.0 både i SVT2 HD och SD på mina två boxar (Humax HDPVR-1000C och Humax CXHD-5000C).
Någon som har haft 5.1 ljud?
I annat fall, var uppgiften kanske fel i tablån eller har mångkanalsljudet inte fungerat?

#309

Postad 01 januari 2012 - 18:26

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Fick inte heller 5.1 ljudet att fungera på nyårskonserten, och det var väldigt låg volym också, väldigt burkigt ljud dessutom.

#310

Postad 13 januari 2012 - 21:18

engeln99
  • engeln99
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

I SVTHDs barndom visades det kanske mest pedagogiska klipp jag någonsin sett för att synliggöra skillnaden mellan HDTV och (typisk) SDTV. Ni vet Stockholms-klippen där halva bilden visa Mpeg4 720p @ 20 mbit/s och andra halva var Mpeg2 576i @ 5 mbit/s. Hur gjordes klippet? Kan väl gissa hur men några ord runt detta vore kul att höra om.
ni gjort tester på 1080p50? Om ja, hur står det sig ifråga om bildkvalité och "bitrate-behov" relativt 1080i50 och 720p50? Vi förutsätter förstås videobaserat (50 fps) och en hel del rörelse i bilden.

snubblade över denna tråden häromdagen, mycket intressant läsning - helt enkelt jättebra.
En fråga som jag fastnade på - finns detta klipp att ladda ner någonstans i relevant "rätt" upplösning?, på svtplay finns en del testbilder men inte denna.

Redigerat av engeln99, 13 januari 2012 - 21:18.


#311

Postad 18 januari 2012 - 22:03

Unregisteredad8d67ff
  • Unregisteredad8d67ff
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Tyvärr så är det just rättigheter som sätter stop för detta. Man kan tro att om SVT gör en egen produktion så är det fritt fram för oss att lägga ut det för nedladdning. Så enkelt är det tyvärr inte.

För att vi skulle få göra det så får det inte innehålla någon musik överhuvudtaget. (T.ex Vinjettmusik på nyhetesändningar).
Det kan inte vara med några skådespelare.
Det får inte visas några konstverk eller likande i bild.
Det får inte vara manusbundet.
Det får inte innehålla sport.

För den som vill veta mer finns ett väldigt roligt TV-program som heter "Charlie Brooker's Screen Wipe Guide to TV" som tar upp detta problem i ett av sina avsnitt. Kolla in länken http://www.youtube.c...h?v=bXOPIbb8ZjA

en lösning skulle vara videoklipp i quicktime format .för ser man en filmtrailer i det formatet från tex apple.com så är bilden grym och du kan se bilden i 720p

#312

Postad 18 januari 2012 - 22:16

Unregisteredad8d67ff
  • Unregisteredad8d67ff
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
vad svt borde göra är att sända säningarna i HD och att det ska stå på skärmen att det är HD
jag har flera gånger fått se vintersporten på eurosport HD eftersom svt har visat exaxt samma sport men inte i HD utan bilden från svt såg uppskalad ut skillnaden är som mest tydlig när den lilla usa flaggan visas på resultaten för skidåkaren och även serier borde svt visa i hd dvs om serier i ett annat land visas i hd ska naturligvis svt också visa den i HD -annars finns det risk att svt hd kanaler blir ointressanta dvs hd kanalen som aldrig sänder i HD kommer folk kanske att tänka

#313

Postad 18 januari 2012 - 22:23

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
jag ser inte poängen med att skylta att det är i HD...

Fast SVT ska ha cred, de har mycket bra bild oavsett det är HD eller ej.
Men det finns noterat i programguiden vilka program som är i HD eller ej. Samt SVT visar en logga vid start att sändning är i HD, har 5.1 ljud och om den har textning på TextTV. Det duger bra för mig.

#314

Postad 18 januari 2012 - 22:33

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

vad svt borde göra är att sända säningarna i HD och att det ska stå på skärmen att det är HD
jag har flera gånger fått se vintersporten på eurosport HD eftersom svt har visat exaxt samma sport men inte i HD utan bilden från svt såg uppskalad ut skillnaden är som mest tydlig när den lilla usa flaggan visas på resultaten för skidåkaren och även serier borde svt visa i hd dvs om serier i ett annat land visas i hd ska naturligvis svt också visa den i HD -annars finns det risk att svt hd kanaler blir ointressanta dvs hd kanalen som aldrig sänder i HD kommer folk kanske att tänka

Kanske det är så att Eurosport har ensamrätt på HD-sändning från vissa arrangemang och övriga tv-bolag får nöja sig med lägre bildkvalitet?
Eurosport HD har f ö en fantastisk bildkvalitet på sändningar från t ex alpina världscupen, Tour de France och Giro d'Italia.

#315

Postad 19 januari 2012 - 16:39

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Håller med andersljungberg o andylin, t.o.m. TV4HDs sändningar från skidskyttet, sportcentralen m.m. är det mycket bättre bild än SVTHD. Det kan ju vara en kostnadsfråga att tekniken inte är up to date utan byts ut efter hand som ekonomin tillåter.

#316

Postad 20 januari 2012 - 06:57

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0

en lösning skulle vara videoklipp i quicktime format .för ser man en filmtrailer i det formatet från tex apple.com så är bilden grym och du kan se bilden i 720p

Hmm, det kanske är jag som missuppfattar jag ditt inlägg helt, men vad har formatet Quicktime att göra med rättigheter att sända ett program?

Redigerat av Berkan, 20 januari 2012 - 06:58.


#317

Postad 20 januari 2012 - 20:35

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
Är det någon som vet hur och när Canal + HD väljer när man skall visa sport eller film?
Hade i kväll tänk titta på ishockey, men man visar en skruttig film istället.

#318

Postad 20 januari 2012 - 20:42

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Åskviggen, nu är du väl i fel tråd?
Just nu ishockey på C+ Sport HD.
Fast antar att du ser via Boxer och därmed att deras samlingskanal CANAL+ HD. Den får du fråga C+ om, inte SVT.

#319

Postad 20 januari 2012 - 20:47

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
Ber om ursäkt men jag får inget svar från varken Boxer eller C+.
Har du något förslag på lämplig tråd?

#320

Postad 21 januari 2012 - 09:25

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Ber om ursäkt men jag får inget svar från varken Boxer eller C+.
Har du något förslag på lämplig tråd?

Skapa en ny tråd? C+ brukar iofs svara mig även om det tar någon dag...

#321

Postad 21 januari 2012 - 10:23

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

  • 454 inlägg
  • 0

Har du något förslag på lämplig tråd?


Använd SÖK: allra längst upp, och skriv där förslagsvis:
canal
så kanske några trådar dyker upp ...

#322

Postad 21 januari 2012 - 18:17

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
Tack för informationen.

#323

Postad 21 januari 2012 - 18:41

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0
Fascinerande att man kan ställa en fråga om Canal+ i en dedikerad SVT-tråd.

#324

Postad 21 januari 2012 - 19:12

Unregisteredad8d67ff
  • Unregisteredad8d67ff
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

jag ser inte poängen med att skylta att det är i HD...

Fast SVT ska ha cred, de har mycket bra bild oavsett det är HD eller ej.
Men det finns noterat i programguiden vilka program som är i HD eller ej. Samt SVT visar en logga vid start att sändning är i HD, har 5.1 ljud och om den har textning på TextTV. Det duger bra för mig.

jag har comhem och där står det inte att det är i HD eller ej i informationen.bara för att det står en hd markering när man trtcker på info knappen så betyder det inte att det är i HD på tex svt1 HD. står det alltid HD även när det bara är uppskalat
poängen är att jag vill veta att det är i HD och inte bara uppskalat
om det hade varit så att det var hd markör när programmet hade varit i hd och att det hade varit SD markering när det var standard kvalitet på kanalen så hade det inte varit några problem
min tv säger att rapport är i 720P vilket är helt fel

Redigerat av Unregisteredad8d67ff, 21 januari 2012 - 19:23.


#325

Postad 21 januari 2012 - 19:35

Unregisteredad8d67ff
  • Unregisteredad8d67ff
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Hmm, det kanske är jag som missuppfattar jag ditt inlägg helt, men vad har formatet Quicktime att göra med rättigheter att sända ett program?

någon klagade på att svt play inte gav HD kvalitet .sedan är en sak intresant i vissa länder sänder man tv kanaler live över internet och då sänds både filmer ock serier och exaxt samma program som de sänder via satelit ett ex på detta är iranska irib där väljer du vilken kanal du vill se på deras hemsida och sedan ser du den kanalen på datorn
även DR sänder program live men tydligen bara för dom som bor i danmark

Redigerat av Unregisteredad8d67ff, 21 januari 2012 - 19:37.


#326

Postad 21 januari 2012 - 19:41

Unregisteredad8d67ff
  • Unregisteredad8d67ff
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Håller med andersljungberg o andylin, t.o.m. TV4HDs sändningar från skidskyttet, sportcentralen m.m. är det mycket bättre bild än SVTHD. Det kan ju vara en kostnadsfråga att tekniken inte är up to date utan byts ut efter hand som ekonomin tillåter.

när det var skidtävling i norge tog de ju in bilden från nrk via satellit
dvs samma bild på eurosport tagna med samma kameror

#327

Postad 21 januari 2012 - 20:14

Unregisteredad8d67ff
  • Unregisteredad8d67ff
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
en intressant sak är att att program som tex debatt och andra studio programsom de sänder HD har fantastisk kvalitet fast nu är ju de kamerorna mycket stora kanske har de extrem kvalitet
sådant som inte sänds eller spelas in i en studio har inte alls lika bra kvalitet även om det är i HD
det enda jag kan klga på studioprogram i HD är att det är lite brusigt i bilden
men det har svt alltid haft problem med i sina HD sändingar

#328

Postad 22 januari 2012 - 13:38

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

jag har comhem och där står det inte att det är i HD eller ej i informationen.bara för att det står en hd markering när man trtcker på info knappen så betyder det inte att det är i HD på tex svt1 HD. står det alltid HD även när det bara är uppskalat
poängen är att jag vill veta att det är i HD och inte bara uppskalat
om det hade varit så att det var hd markör när programmet hade varit i hd och att det hade varit SD markering när det var standard kvalitet på kanalen så hade det inte varit några problem
min tv säger att rapport är i 720P vilket är helt fel



Tekniskt sett är den signal som sänds ut via SVT1 HD (och även SVT2 HD) ALLTID en HD-signal (720p). Och det är också vad din comhembox markerar genom att ange "720p" i informationsrutan. Detta har givetvis inget med hur programmet i fråga är PRODUCERAT.

Läs på svt.se/hd. Där finns all information om hur SVT sänder HDTV och varför vi t.ex inte markerar HD med en egen logga.

Per Björkman
Distributionschef SVT

#329

Postad 22 januari 2012 - 13:40

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

min tv säger att rapport är i 720P vilket är helt fel


Nej, det är korrekt. SVT's HD kanaler sänder alltid i 720p, alla andra HD kanaler som sänder över Sverige är alltid i 1080i. Sen att programmet som visas inte är inspelat med HD-teknik har inte med detta att göra.

#330

Postad 23 januari 2012 - 15:42

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0

någon klagade på att svt play inte gav HD kvalitet .sedan är en sak intresant i vissa länder sänder man tv kanaler live över internet och då sänds både filmer ock serier och exaxt samma program som de sänder via satelit ett ex på detta är iranska irib där väljer du vilken kanal du vill se på deras hemsida och sedan ser du den kanalen på datorn
även DR sänder program live men tydligen bara för dom som bor i danmark

Ok, då är jag med, tror jag. Jag blev bara lite konfunderad när det du citerade i inlägget gällde något helt annat (upphovsrättsfrågor och inte teknik). Då kan vi lämna det stickspåret.

#331

Postad 24 januari 2012 - 01:12

Unregisteredad8d67ff
  • Unregisteredad8d67ff
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Majoriteten av externt material levereras fortfarande via band. För SD är det "DigiBeta" (okomprimerad video) och för HD är det "HD Cam SR" som gäller. Men vi är i ett övergångsskede där fler program kommer som filöverföringar.

Men när det gäller bandleveranserna så är dessa inte unika för just SVT. När det gäller amerikanskt material så är ju detta producerat i det amerikanska formatet med 60 bilder/sek och måste därför konverteras för europisk distribution (50 bilder/sek). Detta görs oftas centralt (bla i London) och det är därifrån SVT får sitt material. SVT kan alltså oftast inte specialbeställa egna versioner utan får ta det som är tillgängligt för den europeiska marknaden.

Nu ökar dock andel material med 5.1 ljud (mycket beroende på den ökade andelen HD) och jag är förhoppningsfull när det gäller filleveranser. Här finns större möjligheten att få leverans direkt från "källan" och göra konverteringen själv.

Per Björkman
SVT

man hade kunnat tro att filmerna annars skulle vara i 24P dvs 24 bilder i sekunden som på bluray och vad jag har förstått så är även importerade bluray från USA i 24P

Redigerat av Unregisteredad8d67ff, 24 januari 2012 - 01:13.


#332

Postad 24 januari 2012 - 01:31

Unregisteredad8d67ff
  • Unregisteredad8d67ff
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
svt1 HD och svt2 HD brusar i synnerhet när det är mörka detaljer i bilden .ser just nu hurtigrutten minut för minut och ser att om det är många träd och kullar bredvid varann i solskuggan så stiger brusnivån i bilden kraftigt och det blir grötigt i den delen av bilden
medan bilden blir nästan brusfri när det är stark sol på vattnet och när alla detaljer är ljusa.vad är orsaken till detta
har comhem
har ej detta problem på andra HD kanaler
och problemet fans även på den tiden svt bara hade svtHD kanalen .ända gången problemet inte fanns när det var os sändning från kanada mycket märkligt :wacko:

#333

Postad 24 januari 2012 - 01:36

Unregisteredad8d67ff
  • Unregisteredad8d67ff
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Självklart kan man använda både "push" och "pull" när man vill öka penetrationen av HDTV hos svenska hushåll. Jag tror dock att steget känns väldigt stort för många att gå från "skogs-tv" till HDTV med DVB-T2 box. Minst varannan tv-tittare i Sverige använder det digitala marknätet och saknar andra möjligheter att se tv!
Och att betala för att få se tv-kanaler är inte heller en reflex hos alla. Det finns ju en hel del (10%?) som inte ens anser att man ska behöva betala tv-avgift till Radiotjänst trots att man har tv-mottagare...
Och hur ska man förstå att inte ens ComHem lyckats övertyga mer än vart tredje anslutet hushåll att bli digital-tv-kund (och säkerligen betydligt färre att skaffa HD-box och HD-paket!). Och detta trots att man inte har särskillt många andra möjligheter till tv-mottagning i de flesta ComHem-hus...
Jag tror att Sverige är ett land som går i otakt - en del har massor med kanaler i HD/SD via marknät, kabel, satellit eller bredband medan andra fortfarande sitter med en handfull okodade kanaler och enklast tänkbara DVB-T digital-box.
Problemet är alltså inte att få den som redan är en avancerad digital-tv-kund att skaffa ännu fler kanaler utan att få dem som ännu inte tagit steget över till avgiftsbelagt tv-tittande att lätta på plånboken.
För nu ganska många år sedan lärde sig svensken begreppen "HD Ready" och "Full HD" när de gamla tv-mottagarna byttes mot plasma och LCD. Men vad använder man dessa moderna tv-apparater till egentligen? Alla verkar vänta på alla när det gäller HDTV.

att de inte vill betala licens har att göra med att folk anser att man ska betala för det man har valt med eget beslut .eller att man betalar för programmet eller kanalen inte för att man har en tv

#334

Postad 24 januari 2012 - 01:47

Unregisteredad8d67ff
  • Unregisteredad8d67ff
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Nej, det är korrekt. SVT's HD kanaler sänder alltid i 720p, alla andra HD kanaler som sänder över Sverige är alltid i 1080i. Sen att programmet som visas inte är inspelat med HD-teknik har inte med detta att göra.

upplösningen motsvarar inte 720P då är det inte heller 720p lika litet som om du tar en bild på 0.5 megpixlar och förstorar upp den till 3 megapixlar och säger att det är 3 megapixlar
eller att ljudet är i mono men det står 5.1
även om du uppskalar bilden så är det inte äkta 720P

#335

Postad 24 januari 2012 - 01:58

Unregisteredad8d67ff
  • Unregisteredad8d67ff
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Tekniskt sett är den signal som sänds ut via SVT1 HD (och även SVT2 HD) ALLTID en HD-signal (720p). Och det är också vad din comhembox markerar genom att ange "720p" i informationsrutan. Detta har givetvis inget med hur programmet i fråga är PRODUCERAT.

Läs på svt.se/hd. Där finns all information om hur SVT sänder HDTV och varför vi t.ex inte markerar HD med en egen logga.

Per Björkman
Distributionschef SVT

vad jag menar är att man inte skickar korrekt information till boxen .man skulle kunna göra som med 16/9 bild att motagaren känner av styrsignalen och och ändrar bilden .i fallet med HD kanalen skulle man kunna ända upplösningen automatsikt i utsändingen .så skulle det blir enklare för alla .eller att man i program beskrivningen skriver programmet sänds i HD .kan man skriva namnet på skådespelrna så vore det konstigt om man inte kunde ge teknisk information i samma text

#336

Postad 24 januari 2012 - 02:17

Unregisteredad8d67ff
  • Unregisteredad8d67ff
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
sänder ni vanliga svt i 720x576 som dvd eller sänder ni med lägre upplösning ?

#337

Postad 24 januari 2012 - 02:40

Unregisteredad8d67ff
  • Unregisteredad8d67ff
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Coolt att ni delar med er av denna expertinformation. Värmer lite i nördhjärtat. Inga uppenbara fel i texten som jag kan se!

Dock skulle jag vilja inflika att om en tv korrekt deinterlace:ar en utsädning i 1080i@50Hz får man faktiskt ut hela kakan, dvs 1080p@25p. Nu för tiden tror jag endå att de flesta tv apparater/boxar klarar detta även om det kan förekomma undantag. Hemligheten ligger väl i att "flaggningen" är korrekt i utsädningen så att deinterlacern förstår vad den ska göra. Men visst, 720p gör att ingen kan "fucka-up".

fakta är att även den enklaste platt teven är på 768P så perfekt kan det aldrig bli

#338

Postad 24 januari 2012 - 03:20

Unregisteredad8d67ff
  • Unregisteredad8d67ff
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Egentligen inte.

Upphovsrättsreglerna är inte så tokiga faktiskt, men det gäller att ha vettiga och rimliga avtal.

Ersättningarna baseras bl a på hur omfattande distribution man tänker sig att programmen skall ha, och det kan sägas vara rimligt att t ex ett manus till en världsomfattande reklamkampanj "genererar" mer intäkter än motsvarande i lokal-tv, och därför är det förstnämnda i regel dyrare. Problemet uppstår när man i efterhand vill använda "verket" i fler medier och med större spridning än vad det ursprungliga avtalet avsåg, och i det fallet är det rimligt att "ägaren" får mer betalt.

Det går alldeles utmärkt att "avtala bort" sin upphovsrätt genom att (till ett högre pris) sälja sitt "verk" till nästa led i kedjan, men det blir ingen egentlig skillnad eftersom merkostnaden alltid betalas av konsumenten i slutänden.

Man köper så att säga en begränsad visnings/nyttjanderätt för att hålla kostnaderna nere. SVT kan utan vidare inkludera "världsomfattande spridning" i alla sina avtal, men då blir kostnaderna astronomiska och vi får nöja oss med ett minskat utbud istället.

alla apparater som har stöd för divx hd har också en funktion för nycket dvs den som har produserat det kan lägga in en nycket dvs lösenord som tittaren står in med fjärrkontrollen
läs mer här http://www.divx.com/...tent-protection

Redigerat av Unregisteredad8d67ff, 24 januari 2012 - 03:23.


#339

Postad 24 januari 2012 - 15:23

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
Att växla upplösning under sändning ställer till problem med att både videokodingen och mottagaren måste anpassa sig till en helt annan upplösning i bildströmmen. Det skulle leda till ett avbrott på flera sekunder varje gång det växlas mellan SD och HD. Då är det enklare att fläta av och skala upp bilden i förväg från 576i till 720p.

När det gäller 4:3 och 16:9 i SDTV så är det mycket enklare, eftersom upplösningen förblir densamma och det enda som behöver ändras är de flaggor som indikerar bildutsnittet och den aktiva bildytan. Det påverkar inte bildströmmen utan bara skalningen i boxen eller tv:n, vilket kan ställas om väldigt snabbt.

#340

Postad 24 januari 2012 - 19:23

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Att växla upplösning under sändning ställer till problem med att både videokodingen och mottagaren måste anpassa sig till en helt annan upplösning i bildströmmen. Det skulle leda till ett avbrott på flera sekunder varje gång det växlas mellan SD och HD. Då är det enklare att fläta av och skala upp bilden i förväg från 576i till 720p.

När det gäller 4:3 och 16:9 i SDTV så är det mycket enklare, eftersom upplösningen förblir densamma och det enda som behöver ändras är de flaggor som indikerar bildutsnittet och den aktiva bildytan. Det påverkar inte bildströmmen utan bara skalningen i boxen eller tv:n, vilket kan ställas om väldigt snabbt.


Precis! :)

#341

Postad 24 januari 2012 - 20:49

engeln99
  • engeln99
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Full HD = 1080p/50 finns inte i broadcast än. Inga mottagare på marknaden kan ta emot 1080p.

HD = 1080i/25 eller 720p/50. SVT sänder alltid i 720p/50.

Per Björkman
SVT

kan det vara så att jag har en mottagare MB9T2 som inte finns på marknaden ? http://www.miraclebo...raclebox9hd.php
eller är det nåt lurt. Hursomhelt anmäler jag mej som testpilot om det kommer 1080p utsändningar ;-)
För övrigt tycker jag SVT1&2 HD har utmärkt bild i marknätet.

#342

Postad 24 januari 2012 - 23:53

baxer21
  • baxer21
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Någon annan som får störningar på svt2 HD ibland?
Även Eurosport HD kan strula,men blir ok om jag skiftar kanal en gång, SVT1 HD, Viasat HD fungerar utan problem.
Jag har provat med ett par olika antennsladdar utan resultat, har ComHem som leverantör och dom påstår att det är något knas hos mig.
Efter en stunds tittande ser det ut så här ibland.

http://youtu.be/8UkugLG99Sg

#343

Postad 25 januari 2012 - 08:05

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

  • 454 inlägg
  • 0

Någon annan som får störningar på svt2 HD ibland?
Även Eurosport HD kan strula,men blir ok om jag skiftar kanal en gång, SVT1 HD, Viasat HD fungerar utan problem.
Jag har provat med ett par olika antennsladdar utan resultat, har ComHem som leverantör och dom påstår att det är något knas hos mig.


Det där har ju inget här att göra.
Denna tråd handlar om tekniken bakom Svt's HD-kanaler, inte om fel på utsändningen hos vissa.

Comhem har antagligen rätt - att det är fel hos dig - för du har ju inte fel på bara Svt2 HD.

Mät/Kolla din signal i nån meny på Tv/Box, och är den låg, kanske under 50%, så be Comhem komma och skruva upp signalen.

#344

Postad 25 januari 2012 - 09:24

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

kan det vara så att jag har en mottagare MB9T2 som inte finns på marknaden ? http://www.miraclebo...raclebox9hd.php
eller är det nåt lurt. Hursomhelt anmäler jag mej som testpilot om det kommer 1080p utsändningar ;-)

Det står bara att den kan ge 1080p som utsignal via hdmi, inget om att den skulle kunna ta emot en sådan signal. Det är ju rimligt då det det är en multimediabox och man kanske har 1080p-filmer lagrade på disken.

Redigerat av agpath, 25 januari 2012 - 09:24.


#345

Postad 25 januari 2012 - 10:08

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

kan det vara så att jag har en mottagare MB9T2 som inte finns på marknaden ? http://www.miraclebo...raclebox9hd.php
eller är det nåt lurt. Hursomhelt anmäler jag mej som testpilot om det kommer 1080p utsändningar ;-)
För övrigt tycker jag SVT1&2 HD har utmärkt bild i marknätet.

År det inte så att det inte är aktuellt med tv-sändningar via kabel, bredband eller satellit i annat än max 1080i eftersom den dubbla bandbredd som 1080p kräver inte är motiverad med tanke på vad tittaren de facto kan uppleva på sin tv-skärm?

#346

Postad 30 januari 2012 - 10:38

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

kan det vara så att jag har en mottagare MB9T2 som inte finns på marknaden ? http://www.miraclebo...raclebox9hd.php
eller är det nåt lurt. Hursomhelt anmäler jag mej som testpilot om det kommer 1080p utsändningar ;-)

Det står bara att den kan ge 1080p som utsignal via hdmi, inget om att den skulle kunna ta emot en sådan signal. Det är ju rimligt då det det är en multimediabox och man kanske har 1080p-filmer lagrade på disken.

År det inte så att det inte är aktuellt med tv-sändningar via kabel, bredband eller satellit i annat än max 1080i eftersom den dubbla bandbredd som 1080p kräver inte är motiverad med tanke på vad tittaren de facto kan uppleva på sin tv-skärm?

Gott om begreppsförvirring här...

1080p betyder inte per automatik 50p, och det finns varken utsändningar i eller mottagare för 1080p50, utan enbart 50i och 720p än så länge. Den nämnda mottagaren kan ta emot 1080i50 som max, men sannolikt konvertera till 1080p50 ut.

Bildfrekvensen är densamma i 50i och 720p, dvs 50 "samplingstillfällen" per sekund.
Skall man jämföra kvaliteten kan man säga att 1080i50 motsvarar 1920x540 50p i rörelser och med full 1080-upplösning vertikalt för allt som är hyfsat still i bilden.

Nyttan med 1080p50 är högst diskutabel så länge all fiction produceras i 23.976 / 24 / 25p, och 1080i50 ser oerhört bra ut (definitivt bättre än 720p) på en hyfsat modern och stor tv. Finns gott om exempel på det...

#347

Postad 30 januari 2012 - 10:56

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

År det inte så att det inte är aktuellt med tv-sändningar via kabel, bredband eller satellit i annat än max 1080i eftersom den dubbla bandbredd som 1080p kräver inte är motiverad med tanke på vad tittaren de facto kan uppleva på sin tv-skärm?

Fast visst kräver väl 1080p - 1920×1080×50p, 50 st helbilder/s, dubbelt så stor bandbredd som 1080i - 1920×1080×25i, 50 st halvbilder/s ?
Sen har jag förstått att 1080p - 1920×1080×50p, 50 st helbilder/s, inte är aktuellt för tv-utsändningar fn eftersom tekniken inte är anpassad till detta.

#348

Postad 30 januari 2012 - 14:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Va fasen, glömde denna utmärkta tråd igen...ligger i helt fel forum. :) Nåja, vi backar lite.

Jo, faktiskt! Vi hade ett möte om det härromdagen. Jag har nu också fått en fil från våra danska vänner på DR med deras "test-slinga". Vi har några uppslag på intressanta varianter. Kan inte lova nått men vi skall se om vi inte kan få till något.

Nått nytt här?

Den filmen har sin egen historia. Från början hadlade det om att ta fram en antal testsekvenser för att kunna göra utvärderingar av 720p vs. 1080i. För att inte få någon annan påverkan än själva scanningformatet valde vi att skjuta filmen på 65mm film. Jo faktiskt hederlig gammal film i superformat. Kamera med operatör fick vi hyra in från England. Och jag vågar inte avslöja vad råfilmen i 65mm formatet kostade. Dessutom sköt vi allt i 50 bps. Några scener , t.ex änderna som lyfter från vattnet, i 100 bps !!! för att få en svag slomo effekt.

Filmen framkallades i England och scannades sedan i 4K upplösning. Från detta originalmaterial kodade vi sedan ner det till en mängd olika format: 1080p/50, 1080i/25, 720p/50 och 576i/25. Perfekt för att göra jämförelsetester eftersom det är identiska scener, inga skillnader i kamera, optik, exponering eller ljussättning.

Filmen skänkte vi sedan till EBU och är numera rätt spridd runt om i Europa som en bra testmaterial för olika utvärderingar av komprimering,

Just det klippet som du refererar till var bara en spinn-off då vi tog och klippte ihop 720p/50 varianten med 576i med en splittscreen-wipe. Men jag håller med, den är rätt pedagogisk. :)

Intressant!
Klippet är asgrymt, säger oändligt mkt mer än siffror som folk ändå inte förstår.

Jo vi har gjort lite tester bla tillsammans med EBU. Det behövs inte dubbelt med bitrate. Någonstans runt +40% verkar räcka. Men det som gör mig lite besviken och också lite orolig är att skillnaden i upplevelsen inte är så där jättestor jmf. med 1080i/720p. "Vanliga" tittare kommer nog inte att märka nått.

Tänkte i första hand på skillnaden mellan 1080i och 720p vid olika bitrates. Vad gjorde ni för "findings" där?
(och vilken kringutrustning används vid utvärdering)

Men när vi ändå berör ämnet 1080p50, när du säger ca 40% verkar räcka. Vad händer vid lägre bitrate, blir komprimeringsartefakter för synliga?

Blir ju iofs en subjektiv bedömning, resultatet ska ju ställas mot de brister 720p och 1080i har. Vad har denkomprimerings artefakten för vikt ijmf med den interlace-artefakten lixom, om du är med på vad jag menar. :)

BTW, Det HETER 1080i/25, 1080i/30, så det så.... :P

Hehe, tror du har en EBU-demon i dig - nån dag ska vi få ut den. :)

Redigerat av pacman, 30 januari 2012 - 14:12.


#349

Postad 30 januari 2012 - 14:08

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Fast visst kräver väl 1080p - 1920×1080×50p, 50 st helbilder/s, dubbelt så stor bandbredd som 1080i - 1920×1080×25i, 50 st halvbilder/s ?
Sen har jag förstått att 1080p - 1920×1080×50p, 50 st helbilder/s, inte är aktuellt för tv-utsändningar fn eftersom tekniken inte är anpassad till detta.

Okomprimerad 1080p50 kräver dubbla bandbredden ijmf med 1080i50 men tv-sändingar är förstås komprimerade och ca 40% mer var alltså svaret vi fick från Per.

#350

Postad 30 januari 2012 - 16:50

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Fast visst kräver väl 1080p - 1920×1080×50p, 50 st helbilder/s, dubbelt så stor bandbredd som 1080i - 1920×1080×25i, 50 st halvbilder/s ?
Sen har jag förstått att 1080p - 1920×1080×50p, 50 st helbilder/s, inte är aktuellt för tv-utsändningar fn eftersom tekniken inte är anpassad till detta.

Nej. Det beror helt på bildinnehållet, och bara i teoretiska extremfall kommer man ens i närheten.

Komprimeringen som används i de här sammanhangen går ut på att reducera rektangulära ytor till "välbekanta mönster" som går att "återanvända" och det är därför väldigt svårt att generalisera på det sättet utan att ta hänsyn till bildinnehållet.

50p distribution har man för övrigt ingen som helst nytta av för fiction, som oftast är 24/25p...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.