Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4868 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 6 8,75 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 0 (0) Inga priser

Postad 01 februari 2020 - 18:50

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3 114 inlägg
  • 0

Trevligt.
Är lager och Tallrik också Thorens?

Japp

Postad 01 februari 2020 - 19:10

jln
  • jln
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0

Trevligt att du håller oss uppdaterade med dina renoveringar :)

Postad 04 februari 2020 - 20:20

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3 114 inlägg
  • 0
Några bilder på VP150

Dock ska tonarm bytas, funderar på Roksan Nima sim ska passa denna spelare väldigt bra, men vi får se

Bifogad fil(er)

Postad 04 februari 2020 - 20:28

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0
Niman är trevlig med Tiger paw sKale och HC kabeln. Kostar en del men på min 12:a gör den verkligen skillnad mot min tidigare Akito.

Postad 04 februari 2020 - 21:04

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3 114 inlägg
  • 0

Niman är trevlig med Tiger paw sKale och HC kabeln. Kostar en del men på min 12:a gör den verkligen skillnad mot min tidigare Akito.

Kollat in sKale som uppgradering om man köper Nima men vet inte om Tiger Paw finns längre, verkar lite osäkert att beställa där.

Har även mailat HiFi-Art Kenta ang. Nima, verkar finnas flera olika versioner av armen, som jag fattar ska den senaste ha Van der hul kablar och inte de gamla pcb som roksan har använt + lite andra förbättringar. Han skulle komma tillbaka den 7:e

Väldigt dålig info om denna arm, kollar man effectiv mass på vinyl engine är den 10g, i manualwn 11g och på roksans hemsida är den 15,3g 😊 så vad är rätt och fel?

Redigerat av fristil, 04 februari 2020 - 21:14.

Postad 04 februari 2020 - 21:16

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0
Nice. Köpte min begagnad så det är nog inte allra senaste. Själv trodde jag aldrig att en motvikt kunde göra någon större skillnad men det var en riktigt lyft att byta.

Postad 12 februari 2020 - 20:48

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3 114 inlägg
  • 0
Beställde en Nima, dock inte min bild 😋
Har ju ganska lätta pickuper, 5 och 6,8 gr så jag tror standard vikten funkar bra, har dock hittat en TP sKale för £145 och eftersom TP har lagt av så kanske köper den för att säkra framtida uppgraderingar.

Nu den där väntan 😋 ska bli kul att jämföra TD160 mot en helt ombyggd TD150, dock med olika armar och puppor, kanske switchar runt lite

Bifogad fil(er)

Postad 19 februari 2020 - 19:34

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3 114 inlägg
  • 0

Nice. Köpte min begagnad så det är nog inte allra senaste. Själv trodde jag aldrig att en motvikt kunde göra någon större skillnad men det var en riktigt lyft att byta.

Hur funkar din lyft? Min lyfter ca 1-2 mm och lyfter inte armen direkt. Undrar om lagret blivit frilöst från transit.

Postad 28 februari 2020 - 16:31

stompe
  • stompe
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Provkörning av nya armen. Vilken fröjd det är med löstagbara tonarmsskal. Underlättar betydligt om man vill växla pickup.

Bifogad fil(er)

Postad 25 mars 2020 - 16:04

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3 114 inlägg
  • 0
Länge sen jag postade här.
Min Thorens TD160 och en Thorens VP150 sida vid sida.
Nytt är RIAA. Testar en Pro-Ject Tube Box DS2. Den klarar två armar och låter faktiskt riktigt bra, behöver spelas in, fick den igår

Bifogad fil(er)

Postad 25 mars 2020 - 16:51

GyroSE
  • GyroSE
  • Forumräv

• 958 inlägg
  • 0

Länge sen jag postade här.
Min Thorens TD160 och en Thorens VP150 sida vid sida.
Nytt är RIAA. Testar en Pro-Ject Tube Box DS2. Den klarar två armar och låter faktiskt riktigt bra, behöver spelas in, fick den igår

Ser fint ut. ;) Kul med rör- RIAA, där har du möjlighet att tweaka och lyfta vinylljudet genom att byta till andra/bättre rör. Med två matchade s.k. NOS- rör (=New Old Stock) så kan man säkerligen få mer punch i vinylljudet. Har rör i mitt RIAA och vinylljudet lyfte betänkligt den dagen jag skaffade en kvartett matchade Telefunken- rör med tillverkningsår 1965. 

Vet du om det finns en separat nätdel att köpa till som uppgradering till Tube Box DS2?

Redigerat av GyroSE, 25 mars 2020 - 16:54.

Postad 25 mars 2020 - 17:25

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3 114 inlägg
  • 0

Ser fint ut. ;) Kul med rör- RIAA, där har du möjlighet att tweaka och lyfta vinylljudet genom att byta till andra/bättre rör. Med två matchade s.k. NOS- rör (=New Old Stock) så kan man säkerligen få mer punch i vinylljudet. Har rör i mitt RIAA och vinylljudet lyfte betänkligt den dagen jag skaffade en kvartett matchade Telefunken- rör med tillverkningsår 1965.

Vet du om det finns en separat nätdel att köpa till som uppgradering till Tube Box DS2?

Redan kollat det 😊 iof så är det bara rör på utdelen, så hybrid. Men läst att många tycker det låter bättre med andra rör. Ska låta det gå några veckor och se

Postad 25 mars 2020 - 21:07

GyroSE
  • GyroSE
  • Forumräv

• 958 inlägg
  • 0

Redan kollat det iof så är det bara rör på utdelen, så hybrid. Men läst att många tycker det låter bättre med andra rör. Ska låta det gå några veckor och se

Det är rören i audiodelen som har mest inverkan ljudmässigt- är tämligen övertygad om att rörbyte kommer få ljudet att lyfta.  

Postad 26 mars 2020 - 11:56

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3 114 inlägg
  • 0
Bet du något bra ställe med NOS rör som inte är fasligt dyrt?

Postad 26 mars 2020 - 12:11

GyroSE
  • GyroSE
  • Forumräv

• 958 inlägg
  • 0

Bet du något bra ställe med NOS rör som inte är fasligt dyrt?

Problemet är att NOS- rör nästan alltid är dyra och att det är svårt att "fynda"- de som säljer NOS- rör är väl medvetna om vad de är värda och priserna rör sig upp/ner beroende på tillgång och efterfrågan. Jag skulle titta i Tyskland eller USA efter rör annars finns det ett fåtal säljare också i Sverige men jag har tyvärr dålig koll på dessa.

Se till att läsa på innan du slår till, kolla gärna upp om det finns några recensioner på nätet om de rör du kan komma att satsa på. Viktigt att se till att de är bra matchade mot varandras egenskaper så att de lirar fint tillsammans. Olika märken av rör har olika för- och nackdelar ljudmässigt så det gäller att veta vad man är ute efter innan man slår till. 

Redigerat av GyroSE, 26 mars 2020 - 12:12.

Postad 26 mars 2020 - 17:17

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3 114 inlägg
  • 0
Får kolla upp 😊 men tror jag ska lägga en beställning på ett par nya rör, mest bara för att höra om man hör skillnad och vad för skillnad man får. Kommer inte bli så dyra rör

Postad 26 mars 2020 - 20:17

GyroSE
  • GyroSE
  • Forumräv

• 958 inlägg
  • 0

Får kolla upp men tror jag ska lägga en beställning på ett par nya rör, mest bara för att höra om man hör skillnad och vad för skillnad man får. Kommer inte bli så dyra rör

Värt att testa- man kan köpa lite olika nya rör, en hyfsat "billig" metod att försöka navigera rätt med hjälp av. Sen när du har fått snits på det och vet vilket ljud du söker så letar du upp lämpliga NOS- rör. 

Postad 27 mars 2020 - 18:45

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3 114 inlägg
  • 0
Nu går det ju redan över ☺️ beställt ett par:
Electro Harmonix 12AX7EH (nya) och ett par RFT NOS som jag hittade billigt, en del gillar dem andra not so much, men ville bara testa NOS innan man lägger en större peng

Postad 28 mars 2020 - 08:17

GyroSE
  • GyroSE
  • Forumräv

• 958 inlägg
  • 0

Kul med RFT- gamla östtyska rör av god kvalitet. Ska ge lite mörkare klang och ljud enligt uppgift- roligt att testa lite. Du får återkomma med intryck.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2020 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.