Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förlust vid dold och lång antennkabel?

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 maj 2008 - 17:01

Chillchill
  • Chillchill
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Tänkte köpa en tv till mitt sovrum och tänkte att jag ska dra en lång antennkabel från uttaget som sitter i vardagsrummet. Problemet är att jag har hört att man tappar styrka när man har långa antennkablar, jag tänkte även dölja min dragning bakom lister och genom väggar. Kommer det att fungera? Kabellängden blir ca 20 meter och kommer gå bakom eller under lister hela vägen. Kommer detta att försämra min bildkvalite på tvn avsevärt? Jag var på Clas Ohlson och frågade där i infodisken om det skulle fungera och han sa att det var inget man märkte av över huvudtaget, men jag är ändå osäker. Så om någon kan sånt här, förlorar jag mycket styrka på en lång dold kabel? Kommer även behöva en T-kontakt för att ha 2 antennkablar från samma uttag. Och uttaget är ett comhem, kabeltv uttag.

Väldigt tacksam för svar!
Mvh Christoffer

#2

Postad 14 maj 2008 - 17:19

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0
jag tror inte det ska vara nån som helst problem, Vi har på jobbet 40-50m lång antenn kabel inga problem.
Råkar du ändå få det så köp en antennförstärkare, inte många kronor på t,ex clas ohlsson.
Knäck inte kablarna när du kommer till hörnen, då kan du lätt få problem. samt det är inte kabeln som är antennen, då spelar det ingen roll om den är dold eller inte.

Redigerat av passan1, 14 maj 2008 - 17:21.


#3

Postad 14 maj 2008 - 17:22

Beek
  • Beek
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Jag tror inte du kommer att se någon 'avsevärd' kvalitetsförsämring. Troligen ingen försämring alls ....
Välj en koax av hög kvalite och var noga med kontakterna. Innan du bygger in kabeln i väggen så kanske du ska testa för säkerhets skull med önskad kabellängd.

#4

Postad 19 augusti 2008 - 17:41

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

  • 1 156 inlägg
  • 0
Jag sitter och funderar lite på det här jag med, dock av lite annan natur.

jag fick min HDTV-box från comhem idag. Antennsladden som var med till boxen var naturligtvis för kort, så jag fick skarva med en annan. I manualen står det att man ska ha den kabeln som är med (samt att det går bra att skarva med vilken som helst). Kabeln som är med har någon form av "bulle" på sig, som känns rätt tung. Jag har ingen aning om vad det är. Jag vill inte skarva sladden, så jag behöver helt enkelt en ny. Vad är det i denna "bulle"?

Har ni några tips vart man kan få tag i en 10M antennkabel med en sån här "bulle" på? :)

Mvh

#5

Postad 20 augusti 2008 - 16:48

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Jag sitter och funderar lite på det här jag med, dock av lite annan natur.

jag fick min HDTV-box från comhem idag. Antennsladden som var med till boxen var naturligtvis för kort, så jag fick skarva med en annan. I manualen står det att man ska ha den kabeln som är med (samt att det går bra att skarva med vilken som helst). Kabeln som är med har någon form av "bulle" på sig, som känns rätt tung. Jag har ingen aning om vad det är. Jag vill inte skarva sladden, så jag behöver helt enkelt en ny. Vad är det i denna "bulle"?

Har ni några tips vart man kan få tag i en 10M antennkabel med en sån här "bulle" på? :)

Mvh


Det kan vara en så kallad ferritkärna eller galvanisk avskiljare som är till för att minska störningar.

Redigerat av Mange36, 20 augusti 2008 - 16:51.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.