Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Synology NAS-tråden

583 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Synology DiskStation DS111 (NAS-servrar) 5 8 (2) Inga priser
Synology DiskStation DS214play (NAS-servrar) 6 8,82 (10) Inga priser
Synology DiskStation DS415play (NAS-servrar) 6 8,83 (5) Inga priser
Synology DiskStation DS115j (NAS-servrar) 6 6,75 (3) Inga priser
Synology DiskStation DS415+ (NAS-servrar) 5 8,3 (9) Inga priser
Synology DiskStation DS215j (NAS-servrar) 6 9,18 (10) Inga priser
Synology DiskStation DS1815+ (NAS-servrar) 6 8,06 (17) Inga priser
Synology DiskStation DS1515+ (NAS-servrar) 6 7,2 (4) Inga priser
Synology DiskStation DS215+ (NAS-servrar) 6 (0) Inga priser
Synology DiskStation DS216play (NAS-servrar) 6 8,33 (5) Inga priser
Synology DiskStation DS716+ (NAS-servrar) 6 (0) Inga priser
Synology DiskStation DS216 (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Synology DiskStation DS216+ (NAS-servrar) 5 6,5 (1) Inga priser
Synology DiskStation DS916+ 8GB RAM (NAS-servrar) 6 8,67 (5) Inga priser
Synology DiskStation DS916+ 2GB RAM (NAS-servrar) 6 (0) Inga priser
Synology DiskStation DS218+ (NAS-servrar) 5 8,33 (2) Inga priser
12 relaterade trådar

#101

Postad 05 februari 2016 - 08:14

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Idag kör jag Windows Home Server 2011 på en lite äldre burk med hyfsad vass hårdvara.
Den fungerar väl lite för bra för att ett byte ska vara aktuellt just nu, men jag är sugen på något mindre och tystare.

Flytta propp och minne till ett ITX-moderbord och dito case ?



#102

Postad 05 februari 2016 - 09:28

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

Jag kör Kodi (OpenElec) på en NUC och behöver inte köra Plex.
Även jag är främst ute efter filserverdelen.

Idag kör jag Windows Home Server 2011 på en lite äldre burk med hyfsad vass hårdvara.
Den fungerar väl lite för bra för att ett byte ska vara aktuellt just nu, men jag är sugen på något mindre och tystare.

 

Ja tyst är den i allafall, har den stående i TV bänken och måste lägga örat mot för att höra den.



#103

Postad 05 februari 2016 - 23:03

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Flytta propp och minne till ett ITX-moderbord och dito case ?


Varför ett litet chassi diskarna behöver ju ändå plats?
Jag har kört Wimdows Home Server i många år nu. Jag började med den första versionen WHS men gick över till 2011:an vid byte av prylar. Det fungerar bra, har en hel del diskar av varierande storlek...skiter i Raid men speglar vissa viktiga foldrar. I övrigt är det bara Logitech Media Server (till Squeezeboxarna) som körs.

Ljudet och strömförbrukningen är väl det som är intressant med en Synology istället...och några av programvarorna man kan köra. Jag har ändå lite svårt att komma till skott då behovet inte riktigt finns...än.

#104

Postad 06 februari 2016 - 09:03

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Varför ett litet chassi diskarna behöver ju ändå plats?

Är det iofs ingen som har sagt, men det finns ITX-chasin med upp till åtta diskplatser.

Ljudet och strömförbrukningen är väl det som är intressant med en Synology istället...

En hemmaserver kan låta precis lika lite som en Synology, och minskningen i strömförbrukningen
kan du gissnigsvis inte räkna hem med de prislappar Synology har på sina prylar ,)

och några av programvarorna man kan köra. Jag har ändå lite svårt att komma till skott då behovet inte riktigt finns...än.

Det mesta Synology har i sina burkar kommer ju från open source världen iaf, det som eventuellt gör
de unika är deras användargränssnitt och RAID (SHR).

#105

Postad 06 februari 2016 - 11:23

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Är det iofs ingen som har sagt, men det finns ITX-chasin med upp till åtta diskplatser.En hemmaserver kan låta precis lika lite som en Synology, och minskningen i strömförbrukningenkan du gissnigsvis inte räkna hem med de prislappar Synology har på sina prylar ,)Det mesta Synology har i sina burkar kommer ju från open source världen iaf, det som eventuellt görde unika är deras användargränssnitt och RAID (SHR).


Jo, det är väl så det är.
Synology kostar en del, men verkar vara bra grejer.

#106

Postad 14 februari 2016 - 09:15

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Blir knäpp

 

Har en WD My Cloud 3TB

 

Den har fungerat ganska bra under 1,5 år men nu har den börjat att lagga. Jag har LAN anslutning mellan min TVIX mediaspelare och My Cloud, men det kan ta upp till 30 sek innan jag får igång en film, inte bra alls :(

 

Vidare installerade jag programvaran för remote access på min pappas laptop i Västerås, och jag har min MyCloud i Stockholm. Vi testade att logga in och allt gick bra. Men senare fick jag ett samtal av pappa där han berättade hur han avsinstallerat programvaran på sin laptop, med följden av att den krashade :( Enligt Arsa data i Västerås lägger sig programvaran inuti Windows operativsystem, och kan ta med sig en del viktiga filer vid avinstallation. Jag fick betala min käre far några hundra för att han varit tvungen att lämna in sin laptop på service. 

 

För de som sett mitt album förstår att jag arbetar en del med foto, bildredigering osv. Jag behöver en NAS som klarar backup för min Imac, och som källa för film och musikbibliotek.

 

Jag funderade på denna

 

Synology DiskStation DS415 Play

 

Vad jag förstått stöder den säker flera olika typer av HDD: SDD, SSHD, HDD. 

 

Kan denna vara något för mig?


Redigerat av Glidtassen, 14 februari 2016 - 10:43.


#107

Postad 14 februari 2016 - 14:42

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Vad jag förstått stöder den säker flera olika typer av HDD: SDD, SSHD, HDD.

Gör väl iofs alla NASar

#108

Postad 14 februari 2016 - 14:47

ibeardtech
  • ibeardtech
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

Hej. Funderar o köpa en NAS och tanken står på ds216play. Tror ni den kommer att räcka för hemmaanvändning och funkar plex på den? Tänkte köra 2 st 3WD Red diskar i den. 

Och vilken Raid ska man köra om man ska spegla diskarna?



#109

Postad 14 februari 2016 - 14:53

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

Hej. Funderar o köpa en NAS och tanken står på ds216play. Tror ni den kommer att räcka för hemmaanvändning och funkar plex på den? Tänkte köra 2 st 3WD Red diskar i den. 

Och vilken Raid ska man köra om man ska spegla diskarna?

Jag har DS 1815+ med 6TB diskar och Plex fungerar knappt. Dock är filservarn snabb med 150-180 mb/s Plex ger jag dock inte mkt för, tycker det suger och alltid gjort. Finns så många andra bättre lösningar idag.



#110

Postad 14 februari 2016 - 14:59

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Jag har DS 1815+ med 6TB diskar och Plex fungerar knappt. Dock är filservarn snabb med 150-180 mb/s Plex ger jag dock inte mkt för, tycker det suger och alltid gjort. Finns så många andra bättre lösningar idag.

beror som alltid vilken typ av plex client du har .

#111

Postad 14 februari 2016 - 15:29

ibeardtech
  • ibeardtech
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

plex klient menar du typ apple tv gen 4?



#112

Postad 14 februari 2016 - 16:06

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

plex klient menar du typ apple tv gen 4?

Finns många olika typer av klienter dator, raspberry pi ,atv och tex nvidia shield TV. Vissa klienter kräver transcoding och vissa inte använder du dator, raspberry eller nvidia shield TV så behöver du inte använda transcoding hur det är med atv 4 i nuläget vet jag inte.



#113

Postad 14 februari 2016 - 17:27

ibeardtech
  • ibeardtech
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

Okej jag kör ATV4 iaf. 



#114

Postad 14 februari 2016 - 20:35

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 1

216Play borde klara Plex utan problem då den är väl framtagen för att transcoda etc...

jag själv har DS415+ och den klarar av att transcoda utan problem till mina diverse iOS enheter och PS4... dock är det lite problem med undertexter som jag inte orkat kolla upp om det går att få till eller inte med det har nog inget med NASen att göra... j

ag kör fortfarande min Dune när det gäller "riktigt" filmtittande ;)



#115

Postad 14 februari 2016 - 22:00

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 1

Min Tvix mediaspelare kan inte läsa subtitles när jag matar film från min MyCloud, inte heller får den med JPEG-bilder som fungerar som bakgrunder för varje film. Hoppas det fungerar om jag byter till Synology.



#116

Postad 15 februari 2016 - 07:05

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 1
Jag har 214play och har testat att köra Plex och det var inga problem. Som någon skrev ovan så är "Play"-versionerna framtagna för transcoding.

#117

Postad 15 februari 2016 - 10:29

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

Jag har 214play och har testat att köra Plex och det var inga problem. Som någon skrev ovan så är "Play"-versionerna framtagna för transcoding.


Så kan de vara. Jag vill ha full kvalité utan någon transcoding så Plex är inget för mig
1815 är ju betydligt snabbare processor och 64 bit men har inte hårdvarukodkonvertering vilket är konstigt i.f.s

#118

Postad 15 februari 2016 - 11:21

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Så kan de vara. Jag vill ha full kvalité utan någon transcoding så Plex är inget för mig
1815 är ju betydligt snabbare processor och 64 bit men har inte hårdvarukodkonvertering vilket är konstigt i.f.s

vet inte var du fått det ifrån att plex alltid transcodar kör du rätt klient slipper du du ju transcodingen och behåller kvaliten du kan ju tex även använda kodi som plex klient.
Gillar server delen och automatiseringen i plex när du har många klienter.
Underbart att använda en databas visst du kan göra detta i tex kodi också men brukar alltid bli strul om du använder olika versioner..

Redigerat av jimjans, 15 februari 2016 - 11:25.


#119

Postad 15 februari 2016 - 12:26

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

vet inte var du fått det ifrån att plex alltid transcodar kör du rätt klient slipper du du ju transcodingen och behåller kvaliten du kan ju tex även använda kodi som plex klient.
Gillar server delen och automatiseringen i plex när du har många klienter.
Underbart att använda en databas visst du kan göra detta i tex kodi också men brukar alltid bli strul om du använder olika versioner..


Alltid ne,j men känns som man behöver ha koll varje gång om den gör de eller ej. Texter osv fungerade inte klockrent men verkar som de fått till det. Jag jade inga problem med Plex men när grannen skulle köra det från min server strulade det en hel del.
Direktuppspelning till Dune och Shield fungerar klockrent med Kodi och Dune. Apple TV har inga problem att svälja filerna heller är söker på om man kört BD med Atmos till Plex på ATV så hade den transcodats

#120

Postad 15 februari 2016 - 12:32

PBateman
  • PBateman
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 1

Jag kör en DS215J med plex, funkar hur bra som helst. Inga problem med texter, lagg eller något sånt.

Även min granne har tillgång till min server och flyter på bra där med.



#121

Postad 15 februari 2016 - 12:37

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Jag kör en DS215J med plex, funkar hur bra som helst. Inga problem med texter, lagg eller något sånt.
Även min granne har tillgång till min server och flyter på bra där med.


som sagt, det beror helt och hållet på vilken client du har. Har du en Plex client som klarar av alla format etc så behöver du inte en speciellt stark NAS för att streama filmen (även om själva indexerignen går fortare ju bättre NAS du har). Min gamla DS111 gick att köra PMS på men det tog år och dar att indexera och inte alls att transcoda.

#122

Postad 15 februari 2016 - 12:57

JonPet50
  • JonPet50
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Är sugen på en Synology ds216+ som släppts nyligen.

Är min första NAS och ska mest använda för streaming samt back-up för jobb samt privata dokument, samt en massa bilder.

Vad tror ni om den vs. ds216play?



#123

Postad 15 februari 2016 - 13:28

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Är sugen på en Synology ds216+ som släppts nyligen.
Är min första NAS och ska mest använda för streaming samt back-up för jobb samt privata dokument, samt en massa bilder.
Vad tror ni om den vs. ds216play?


Jag hade köpt DS216+ eftersom den är lite snabbare på läsa/skriva men den kostar ju lite mer också...

Här har ni en länk till Synologys supportsida där man kan se om en enhet klarar av att transcoda eller inte:
https://www.synology...s_for_my_device

Obs! 2016 modellerna är inte uppdaterade såg jag nu.

Redigerat av beat_strandh, 15 februari 2016 - 13:32.


#124

Postad 15 februari 2016 - 13:33

JonPet50
  • JonPet50
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

När man kollar på priserna så visst så kostar den lite mer, är deras + modellv och är den senaste 216 modellen.

Jämför man 214Play som kostar lite mer än deras nyare 216Play modell.

 

Känns att på ds216+ att det är en helt ok processor, kraftigare än på 216Play?



#125

Postad 15 februari 2016 - 13:41

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

När man kollar på priserna så visst så kostar den lite mer, är deras + modellv och är den senaste 216 modellen.
Jämför man 214Play som kostar lite mer än deras nyare 216Play modell.
 
Känns att på ds216+ att det är en helt ok processor, kraftigare än på 216Play?


Nu har jag inte kollat exakt vad det är för processor etc men Plus modellen har alltid haft den starkaste processorn (när man jämfört 1-4 bay standard modell, J-modell, plus-modell och play-modell) men Play har hårdvaruacceleration för transcoding.

#126

Postad 15 februari 2016 - 13:50

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

Jag kör en DS215J med plex, funkar hur bra som helst. Inga problem med texter, lagg eller något sånt.

Även min granne har tillgång till min server och flyter på bra där med.

 

Ja även den har ju hårdvaruacc antar att det är de som gör det.

Ångrar mig lite att jag inte köpte en Qnap 4k I7..  2-4 fack är för litet för mig. Därav att jag gick på den större modellen konstigt att en server för nästan 10.000 kr inte har hårdvaruacc när de mindre modeller har det.



#127

Postad 15 februari 2016 - 13:54

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

Såg nu att min DS1815+ tillhör grupp 1 så då borde den ju fungera. Får väl testa Plex igen kanske hade någon sämre version. 



#128

Postad 15 februari 2016 - 14:20

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Såg nu att min DS1815+ tillhör grupp 1 så då borde den ju fungera. Får väl testa Plex igen kanske hade någon sämre version.


Den där listan gäller DS video. Tror, men jag kan ha fel, att med Plex klarar iaf min DS415+ av att transcoda H.264 (AVC) 1080p (men det står att den inte klarar det i denna lista utan bara 720p. Play versionen klarar dock 1080p).

#129

Postad 15 februari 2016 - 14:30

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Denna kan vara värd att kika på också. Det är en PLEX community lista som gjorts över NASar som klarar av olika grader av transcoding

https://docs.google....t#gid=314388488

oj Plex Media Server stödjer inte transcoding med DS216Play...

Redigerat av beat_strandh, 15 februari 2016 - 14:34.


#130

Postad 15 februari 2016 - 14:53

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0
Kanske en konstig/dum fråga....

Är intresserad av en nas för att både lagra och dela filer. Främst familjefoto/film. Sen finns det säkert fler fördelar med nas. Men nu till min fråga.

Spelar in mycket video med våra iPhones. iPhone filmar till formatet QuickTime, eller vad det nu heter? När jag försöker spela upp dessa filmer med vår ps3 så fungerar det inte. Alltså är inte ps3 kompatibelt med film från iPhone. Om man tex har en nas typ 215j/216play och har iPhoneformatet sparat på nas:en, kommer ps3:an kunna spela upp dessa filer?

#131

Postad 15 februari 2016 - 14:55

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

Denna kan vara värd att kika på också. Det är en PLEX community lista som gjorts över NASar som klarar av olika grader av transcoding

https://docs.google....t#gid=314388488

oj Plex Media Server stödjer inte transcoding med DS216Play...

Enligt Plex sidan så klarar min alla men inom parentes så kan hög bitrate vara problem! Då mina filmer har hög bitrate så är det väl anledningen.

Så jag säger som innan, Plex not for me :)



#132

Postad 15 februari 2016 - 15:00

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Enligt Plex sidan så klarar min alla men inom parentes så kan hög bitrate vara problem! Då mina filmer har hög bitrate så är det väl anledningen.
Så jag säger som innan, Plex not for me :)

jag kan köra hur hög bitrate som helst bara att välja directplay sen är det klienten som sätter gränserna klarar hd ljudformaten 4k m.m.
Inga problem med blu ray kopior med full bitrate alltså eller 4k om klienten stöder detta .
Dokumentet du länkar till är bara vad de olika servrarna klarar att transcoda inte directplay.

Redigerat av jimjans, 15 februari 2016 - 15:07.


#133

Postad 15 februari 2016 - 15:37

JonPet50
  • JonPet50
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Nu har jag inte kollat exakt vad det är för processor etc men Plus modellen har alltid haft den starkaste processorn (när man jämfört 1-4 bay standard modell, J-modell, plus-modell och play-modell) men Play har hårdvaruacceleration för transcoding.

 

Största skillnaden är väl att Play modellen inte kan kryptera, hur viktigt det är om man inte har känsliga dokument.

Läste att DS216Play stödjer Plex sedan en uppdatering som kommit nyligen.



#134

Postad 15 februari 2016 - 15:40

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

jag kan köra hur hög bitrate som helst bara att välja directplay sen är det klienten som sätter gränserna klarar hd ljudformaten 4k m.m.
Inga problem med blu ray kopior med full bitrate alltså eller 4k om klienten stöder detta .
Dokumentet du länkar till är bara vad de olika servrarna klarar att transcoda inte directplay.

Som sagt har inga problem med 3D iso, BD rippar 4k osv heller. Men kör man Plex på Apple TV 4 så är problemen uppenbara, kör jag Kodi eller motsvarande och direkt från servern är det inga problem alls. Därav Plex inte faller mig i smaken.



#135

Postad 15 februari 2016 - 15:55

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Som sagt har inga problem med 3D iso, BD rippar 4k osv heller. Men kör man Plex på Apple TV 4 så är problemen uppenbara, kör jag Kodi eller motsvarande och direkt från servern är det inga problem alls. Därav Plex inte faller mig i smaken.

Det är ju det jag sagt hela tiden det handlar om vilken klient man har jag själv kör inte atv4 heller men använder plex som server och scraper till mina olika enhter varav en är en htpc som kör kodi plexbmc, en Pi som kör rasplex + ett gäng andra klienter.

#136

Postad 15 februari 2016 - 19:16

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

Så nu vet jag varför jag inte tycker Plex är något att ha:

 

1. Går inte ändra ljud & bild flaggor, Atmos och 3D t.ex då måste man skapa samlingar

2. Plex läser inte .iso filer eller BluRay struktur mappar

 

Att göra om filer till .mkv fungerar men en 3D film .iso får jag inte till som .mkv med full 3D då är det half 3D och det vill man knappast ha


Redigerat av Unregistereda7fc6b80, 15 februari 2016 - 19:23.


#137

Postad 16 februari 2016 - 07:31

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0

Så nu vet jag varför jag inte tycker Plex är något att ha:

 

1. Går inte ändra ljud & bild flaggor, Atmos och 3D t.ex då måste man skapa samlingar
2. Plex läser inte .iso filer eller BluRay struktur mappar

 

Att göra om filer till .mkv fungerar men en 3D film .iso får jag inte till som .mkv med full 3D då är det half 3D och det vill man knappast ha

Plex passar inte alla. Personligen gillar jag inte Plex men förstår charmen med enkelheten. Det är t.ex perfekt om man har barn som vill se på film på olika enheter. Men för dom som har andra krav finns det betydligt bättre lösningar såsom Kodi och Infuse.

Det är ju det jag sagt hela tiden det handlar om vilken klient man har jag själv kör inte atv4 heller men använder plex som server och scraper till mina olika enhter varav en är en htpc som kör kodi plexbmc, en Pi som kör rasplex + ett gäng andra klienter.

Det är detta som är dåligt med Plex. Trots att hårdvaran mellan server och klient klarar av höga bitrates, fullhd/4k osv. i andra program så är det ingen garanti att det funkar med Plex.
Plex på klientsidan borde utnyttja hårdvaran bättre.


Redigerat av frollic, 16 februari 2016 - 09:16.


#138

Postad 16 februari 2016 - 08:09

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Det är detta som är dåligt med Plex. Trots att hårdvaran mellan server och klient klarar av höga bitrates, fullhd/4k osv. i andra program så är det ingen garanti att det funkar med Plex.
Plex på klientsidan borde utnyttja hårdvaran bättre.

Använder du kodi kan du ju fortfarande ha Plex som server och slippa begränsningarna så vad är problemet? Plexbmc kan använda Smb eller htcp protokollet från Plex servern i kodi du använder alltså kodi men Plex fungerar som server och scraper m.m.

Om man sen vill att Plex skall hitta ISO filer m.m. så gäller det att använda rätt agenter sen går de att spela upp i kodi med menyer .


Redigerat av jimjans, 16 februari 2016 - 08:23.


#139

Postad 16 februari 2016 - 08:19

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0

Använder du kodi kan du ju fortfarande ha Plex som server och slippa begränsningarna så vad är problemet? Plexbmc kan använda Smb eller htcp protokollet från Plex servern i kodi du använder alltså kodi men Plex fungerar som server och scraper m.m.


Varför blanda in Plex överhuvudtaget och inte bara köra t.ex Infuse eller Kodi?

#140

Postad 16 februari 2016 - 08:31

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Varför blanda in Plex överhuvudtaget och inte bara köra t.ex Infuse eller Kodi?


Därför att Plex finns till Synology NASar och detta är en tråd om just Synology NASar ;)

Nu vet jag inte vad Infuse är och hur det fungerar men Kodi var (iaf för några år sedan) jätte krångligt att få till så att det fungerar som PMS på en Synology NAS. dvs att alla KODI clienter pratar samma språk och inte scrapar var och en för sig etc...

Själv tycker jag det är jättesmidigt med PMS på min NAS för då kan jag lätt kolla på mina MKVer på IOS enheter, PS4an etc och min bonusdotter får fina omslag och ett väldigt lättnavigerat gränssnitt där hon dessutom kan kolla på samma film på toan med sin padda och sedan kolla vidare inne i sovrummet på PS4an...

Men jag är ju lite mer kräsen och behöver inte allt lull lull så när jag kollar på film på allvar så använder jag mig av Dune. Den är stabil och klarar det mesta utom 4k och 3D men jag har ju ingen sådan TV så... :)

#141

Postad 16 februari 2016 - 08:32

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Varför blanda in Plex överhuvudtaget och inte bara köra t.ex Infuse eller Kodi?

Nu har jag inte ens atv4 men största skälet och fördelen är att jag vill ha en databas går även att lösa med kodi men strular en del om du kör olika versioner.

Smidigt när du har många klienter har ett gäng surfplattor mediaspelare vill även  komma åt min server när jag är hemifrån m.m.


Redigerat av jimjans, 16 februari 2016 - 08:33.


#142

Postad 16 februari 2016 - 08:41

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0

Kanske en konstig/dum fråga....
Är intresserad av en nas för att både lagra och dela filer. Främst familjefoto/film. Sen finns det säkert fler fördelar med nas. Men nu till min fråga.
Spelar in mycket video med våra iPhones. iPhone filmar till formatet QuickTime, eller vad det nu heter? När jag försöker spela upp dessa filmer med vår ps3 så fungerar det inte. Alltså är inte ps3 kompatibelt med film från iPhone. Om man tex har en nas typ 215j/216play och har iPhoneformatet sparat på nas:en, kommer ps3:an kunna spela upp dessa filer?

Bara för att dom är lagrade på en NAS gör dom inte per automatik uppspelbara på en PS3. Jag googlade lite på problemet och det verkar vara svårt att få till en bra lösning att spela upp QuickTime på just PS3. Tipsen var att koda om filmerna eller skaffa en Apple TV 4. Sistnämnda är kanske den bästa lösningen. Då kan du spela upp filmerna utan NAS men vill du ändå centralt spara så kör Infuse. Det ska enligt utsagor spela QuickTime klanderfritt.

Därför att Plex finns till Synology NASar och detta är en tråd om just Synology NASar ;)Nu vet jag inte vad Infuse är och hur det fungerar men Kodi var (iaf för några år sedan) jätte krångligt att få till så att det fungerar som PMS på en Synology NAS. dvs att alla KODI clienter pratar samma språk och inte scrapar var och en för sig etc...Själv tycker jag det är jättesmidigt med PMS på min NAS för då kan jag lätt kolla på mina MKVer på IOS enheter, PS4an etc och min bonusdotter får fina omslag och ett väldigt lättnavigerat gränssnitt där hon dessutom kan kolla på samma film på toan med sin padda och sedan kolla vidare inne i sovrummet på PS4an...Men jag är ju lite mer kräsen och behöver inte allt lull lull så när jag kollar på film på allvar så använder jag mig av Dune. Den är stabil och klarar det mesta utom 4k och 3D men jag har ju ingen sådan TV så... :)

Det är en klar fördel med Plex på så vis. Hade dom ändrat mjukvaran så dom utnyttjar hårdvaran bättre på klientsidan så hade Plex varit guld värt med sin flexibilitet.


Redigerat av frollic, 16 februari 2016 - 09:17.


#143

Postad 16 februari 2016 - 09:00

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Det är en klar fördel med Plex på så vis. Hade dom ändrat mjukvaran så dom utnyttjar hårdvaran bättre på klientsidan så hade Plex varit guld värt med sin flexibilitet.

Det är nog atv4 det beror på för med tex nvidia shield TV går det att köra 4k material och directplay samma om du kör htpc från en Plex server.



#144

Postad 16 februari 2016 - 09:19

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

Det är nog atv4 det beror på för med tex nvidia shield TV går det att köra 4k material och directplay samma om du kör htpc från en Plex server.


Absolut men problemet kvarstår ju att Plex inte tar .iso format sedan kan den inte läsa bdmw mappar. 3D.iso har jag aldrig lyckats få till en Mkv med full 3D. Så kontentan är att Plex är bra men inte för alla :)

#145

Postad 16 februari 2016 - 09:25

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Absolut men problemet kvarstår ju att Plex inte tar .iso format sedan kan den inte läsa bdmw mappar. 3D.iso har jag aldrig lyckats få till en Mkv med full 3D. Så kontentan är att Plex är bra men inte för alla :)

Använder du plexbmc i kodi så kan du spela upp ISO filer m.m. från en Plex server . Enda sättet med riktig 3d via mkv filer är väl mkv filer med mvc format är väl dock inte så många mediaspelare som klarar det.



#146

Postad 16 februari 2016 - 09:32

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Bara för att dom är lagrade på en NAS gör dom inte per automatik uppspelbara på en PS3. Jag googlade lite på problemet och det verkar vara svårt att få till en bra lösning att spela upp QuickTime på just PS3. Tipsen var att koda om filmerna eller skaffa en Apple TV 4. Sistnämnda är kanske den bästa lösningen. Då kan du spela upp filmerna utan NAS men vill du ändå centralt spara så kör Infuse. Det ska enligt utsagor spela QuickTime klanderfritt.



Ok, då missförstod jag det där med transcodingen på 216play. Trodde att nasen konverterade till rätt filformat till tex ps3. Alltså att man ställde in att nasen ska skicka tex MP4.

Redigerat av frollic, 16 februari 2016 - 10:29.


#147

Postad 16 februari 2016 - 10:25

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0

Bara för att dom är lagrade på en NAS gör dom inte per automatik uppspelbara på en PS3. Jag googlade lite på problemet och det verkar vara svårt att få till en bra lösning att spela upp QuickTime på just PS3. Tipsen var att koda om filmerna eller skaffa en Apple TV 4. Sistnämnda är kanske den bästa lösningen. Då kan du spela upp filmerna utan NAS men vill du ändå centralt spara så kör Infuse. Det ska enligt utsagor spela QuickTime klanderfritt.



Ok, då missförstod jag det där med transcodingen på 216play. Trodde att nasen konverterade till rätt filformat till tex ps3. Alltså att man ställde in att nasen ska skicka tex MP4.


Tanken är rätt men just PS3 är svår tyvärr.

Redigerat av frollic, 16 februari 2016 - 10:29.


#148

Postad 16 februari 2016 - 10:30

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0
Antar att det kanske är samma på ps4? Har en xboxone och på den fungerar quicktime. Jädrans Sony alltså ;)

Hur menar du att en atv4 fungerar med anledning av min fråga? Hur blir det om man streamar från nasen med en sån? Alltså från nas till atv4= att quicktime fungerar?

#149

Postad 16 februari 2016 - 10:45

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

Använder du plexbmc i kodi så kan du spela upp ISO filer m.m. från en Plex server . Enda sättet med riktig 3d via mkv filer är väl mkv filer med mvc format är väl dock inte så många mediaspelare som klarar det.

Men Plex servern hittar ju inte .iso filerna



#150

Postad 16 februari 2016 - 10:47

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0

Antar att det kanske är samma på ps4? Har en xboxone och på den fungerar quicktime. Jädrans Sony alltså ;)
Hur menar du att en atv4 fungerar med anledning av min fråga? Hur blir det om man streamar från nasen med en sån? Alltså från nas till atv4= att quicktime fungerar?

ATV4 har native stöd för mov. http://www.apple.com/se/tv/specs/
Jag har aldrig spelat upp filmer via NASen som är tagna med iPhone utan kör alltid via AirPlay men det borde inte vara några problem.
Smidigast är väl att köra DS cloud på alla enheter och samla både bilder och filmer på NASen (som blir då backup) och sen spela upp med valfri klient på Apple TV och andra iOS enheter. (jag gillar Infuse).

Redigerat av RonnieW, 16 februari 2016 - 10:49.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.