Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PS3 eller Xbox 360?

529 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#501

Postad 10 april 2007 - 09:44

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

  • 2 854 inlägg
  • 0
Enligt min mening så är det två riktigt bra konsoler. Vilken skall man ha? Tja, den som uppfyller ens krav bäst. För mig blir det PS3:an då jag ser det som en starkare filmspelare, den låter mindre, gratis online spel. XBox 360 kan ju stoltsera med ett större spelutbud, men för min del så spelar det inte så stor roll då jag inte behöver spela alla de stora spelen. Det tråkiga är ju tyvärr att bådas online stöd inte når upp till det i Staterna.

Sedan är ju stark konkurrens alltid bra, då det driver utvecklingen framåt.

#502

Postad 10 april 2007 - 09:47

xxManiacxx
  • xxManiacxx
  • Forumräv

  • 519 inlägg
  • 0

Vad är definitionen av en "fan-boy"? ;)

Om det är att förspråka sitt val av maskin så är det OEHÖRT många här på forumet som är "fan-boys". :lol:

Edit:
Vad är det med PS3 som gör att maskinen är prisvärd?

Är det enbart för det är en Blu-ray spelare?

<{POST_SNAPBACK}>


att inte kunna se att motsatta sidan också har bra grejer.
att inte kunna ta emot argument från motsatta sidan
att inte "se" dom negativa sakerna hos "sin" konsoll
att inte "se" dom positiva sakerna hos motsatta sidans konsoll.

#503

Postad 10 april 2007 - 09:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Vad är definitionen av en "fan-boy"? ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Folk som har "svårt att förstå eller acceptera att olika folk har olika smak, ekonomi och intressen", behövde du verkligen fråga det? :P

Vad är det med PS3 som gör att maskinen är prisvärd?

Är det enbart för det är en Blu-ray spelare?

Mer prisvärd än andra BD-spelare. (edit: om det inte vore för den där j*vla fläkten...min åker tebaks om en vecka! :lol: )

Redigerat av pacman, 10 april 2007 - 09:57.


#504

Postad 10 april 2007 - 09:59

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Så filmerna i Final Fantasy-spelen är bara skit är det vad du säger?


Tar mig friheten att svara på detta... JA!

Nu vet jag att inte alla håller med, men det är okej,alla kan inte ha rätt ;) Närå, men i mitt tycke så är det så att spel är spel, då vill jag spela själv, cut-scenes ska hållas till ett minimum, ett skräckexempel är ju MGS2, tror jag det var, det var ju mer film än spel, sjukt irriterande...

Men om utvecklarna använder BluRay-kapaciteten till att göra större spelvärldar så är det ju bra...

#505

Postad 10 april 2007 - 10:08

basselito
  • basselito
  • Beroende

  • 1 302 inlägg
  • 0

Folk som har "svårt att förstå eller acceptera att olika folk har olika smak, ekonomi och intressen", behövde du verkligen fråga det?  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Dude jag skämtade. ;)

Mer prisvärd än andra BD-spelare. (edit: om det inte vore för den där j*vla fläkten...min åker tebaks om en vecka!  ;) )

<{POST_SNAPBACK}>


Så om man som jag inte är det minsta intresserad över att titta på Blu-ray filmer då är det ett överpris eller är det något annat med den som gör den värt priset?

#506

Postad 10 april 2007 - 10:11

Faceplant
  • Faceplant
  • Beroende

  • 1 264 inlägg
  • 0

Så filmerna i Final Fantasy-spelen är bara skit är det vad du säger?


Tar mig friheten att svara på detta... JA!

Nu vet jag att inte alla håller med, men det är okej,alla kan inte ha rätt ;) Närå, men i mitt tycke så är det så att spel är spel, då vill jag spela själv, cut-scenes ska hållas till ett minimum, ett skräckexempel är ju MGS2, tror jag det var, det var ju mer film än spel, sjukt irriterande...

Det tycker jag var ett bra svar. Ett exempel på att spelare har väldigt olika smak. Själv hatar jag golf-spel passionerat, samt en antal stora Nintendofranchise-spel, men samtidigt vet jag att många gillar den typen. Så de har alla ett existensberättigande.

Men om utvecklarna använder BluRay-kapaciteten till att göra större spelvärldar så är det ju bra...

<{POST_SNAPBACK}>

Och det kommer vi med högsta sannolkhet att få se i några PS3-exklusiva spel inom de närmaste två åren.

Redigerat av Faceplant, 10 april 2007 - 10:16.


#507

Postad 10 april 2007 - 10:30

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Så om man som jag inte är det minsta intresserad över att titta på Blu-ray filmer då är det ett överpris eller är det något annat med den som gör den värt priset?

<{POST_SNAPBACK}>

Nä inte tusan skulle jag betala 6 lök för en spelmaskin iaf. Men var och en till sitt - såklart. ;)

Men visst, måste man ha tex Motorstorm så har man ju inte mkt val. Och gör man det köpet så borde den rimligtvis vara värd det priset...annars hade man ju inte gjort köpet lixom. ;)

#508

Postad 10 april 2007 - 11:15

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Det tycker jag var ett bra svar. Ett exempel på att spelare har väldigt olika smak. Själv hatar jag golf-spel passionerat, samt en antal stora Nintendofranchise-spel, men samtidigt vet jag att många gillar den typen. Så de har alla ett existensberättigande.


Precis...

Och det kommer vi med högsta sannolkhet att få se i några PS3-exklusiva spel inom de närmaste två åren.


Ja det återstår ju att se... Tyckte Oblivion hade fullt tillräckligt stor värld, och det rymdes ju på dvd... Men blir det så så är det ju enbart positivt... förutsatt att man gillar den sortens spel såklart...


Nä inte tusan skulle jag betala 6 lök för en spelmaskin iaf. Men var och en till sitt - såklart.  ;)

Men visst, måste man ha tex Motorstorm så har man ju inte mkt val. Och gör man det köpet så borde den rimligtvis vara värd det priset...annars hade man ju inte gjort köpet lixom.  ;)


Motorstorm är ju helt klart ett utmärkt exempel på människors olika smak, kollade på Motorstorm inne på Game och fattade inte alls varför folk snackade om det så mycket, såg ut som ett högst ordinärt arkadracer-spel... Samtidigt så läser man om folk som just köpt PS3 för att de tyckte Motorstorm var så coolt...

#509

Postad 10 april 2007 - 11:22

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

  • 3 071 inlägg
  • 0

Motorstorm är ju helt klart ett utmärkt exempel på människors olika smak, kollade på Motorstorm inne på Game och fattade inte alls varför folk snackade om det så mycket, såg ut som ett högst ordinärt arkadracer-spel... Samtidigt så läser man om folk som just köpt PS3 för att de tyckte Motorstorm var så coolt...

<{POST_SNAPBACK}>


Samma här.. såg d på Webhallen för nån vecka sen.. tyckte inte alls d verkade roligt.. Å grafik mässigt så var d (efter allt hype man hört) inte ett dugg märkvärdigt!

#510

Postad 10 april 2007 - 11:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Själv älskar jag (och mina polare) Motorstorm och det är nästan så att bara det gör PS3 värd sitt pris. Samtidigt som jag aldrig skulle betala för Resistance, Gears of Wars, Halo, GTA etc etc. Var och en till sitt, som sagt. ;)

#511

Postad 10 april 2007 - 11:25

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
En sak som jag tycker är lite konstig är att det inte är mer exlusiva spel på väg till ps3...
Med tanke på hur mycket ps2 har sålt så tycker jag att det borde finnas mer intresse att släppa exlusiva spel till ps3....

Men vad vet jag...Det kanske finns spel som utvecklas för fullt just nu som kommer att utnyttja ps3 till fullo ;)

Spel som kommer att slå spelvärlden med häpnad ;)

#512

Postad 10 april 2007 - 11:32

mBr
  • mBr
  • Mästare

  • 3 024 inlägg
  • 0

Men bara för att det fyller ut det så innebär inte det automatiskt att det måste fylla ut det. själv bryr jag mig inte om det är komprimerat eller inte bara föra tt kunna säga... wow detta spelet är på 20GB eller 40GB om man ändå inte får mera spel för pengarna. Så att vänta sig någora enorma nya spelupplevelser bara för det... nja tror inte det du.

Med det resonemanget finns det ju ingen anlendning till att köpa en next-gen konsoll överhuvudtaget.

Jag tror inte att skillnaden kommer att vara lika stor på spelan mellan PS4/720 som dom är nu med PS3/360... som dom var mellan dessa nya och PS2/xbox så att utrymmet kommer ändra sig så mycket. Jag menar fylla spelskivorna med massa filmer och skit är ju inget en spelare bryr sig om bara för att kunna säga att det tar mycket plats på spelen.

<{POST_SNAPBACK}>

Så filmerna i Final Fantasy-spelen är bara skit är det vad du säger? Eller vad är det för skit som du tycker du inte ska finnas med i spelen? Är det HD-video snuttar som inte ska få finnas? Eller är det stora vidsträckta detaljerade spelplaner? Jag misstänker att spelutvecklarna har bättre fantasi än du.

<{POST_SNAPBACK}>



Klart det finns anledning till att köpa tvspel, läste du ens vad jag skrev? verkar inte som du gjorde det. ha 40GB eller 4GB och spelet är exakt samma bara det att ena är komprimerad och den adnra är det inte. så vari där ligger att man måste ha 40GB till sina spel?

Ja filmer i FF och MGS är inget jag vill lägga 600:- på utan jag vill gärna spela spelen, inte titta på dom. För då kan jag istället köpa 3 filmer för samma peng. Sedan tänkte jag mera på (kommer inte ihåg namnet nu) ett spel som ska komma där dom lagt in flera riktiga fullversions filmer. och sånt är inget jag som spelare vill ha.
Spelplaner är ju precis det jag vill ha stora spel med stora världar, snälla läs vad jag skriver innan du svarar. Inget fel på min fantasi då det är ju det jag vill ha i spel inte massa filmsnuttar här coh där.

#513

Postad 10 april 2007 - 11:47

Faceplant
  • Faceplant
  • Beroende

  • 1 264 inlägg
  • 0

Och det kommer vi med högsta sannolkhet att få se i några PS3-exklusiva spel inom de närmaste två åren.


Ja det återstår ju att se... Tyckte Oblivion hade fullt tillräckligt stor värld, och det rymdes ju på dvd...

Även om Oblivion var ett spel som låg i utvecklingens framkant när det kom så kommer utvecklingen att gå vidare även efter det. Om inte annat så lär det komma ett Oblivion 2 om några år. ;)

Men blir det så så är det ju enbart positivt... förutsatt att man gillar den sortens spel såklart...

Jo det är klart, men spel som GTA, Getaway, Oblivion, Test Drive Unlimited, etc. har ju en ganska stor publik, så det kommer nog finnas en marknad för de spelen.

#514

Postad 10 april 2007 - 12:11

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Jo det är klart, men spel som GTA, Getaway, Oblivion, Test Drive Unlimited, etc. har ju en ganska stor publik, så det kommer nog finnas en marknad för de spelen.


GTA, say no more ;)

Men sen gäller det ju som sagt att utrymmet utnyttjas på rätt sätt, och där får man väl tyvärr säga att såvida det inte kommer t.ex. ett exklusivt GTA-spel till PS3 så kommer väl aldrig BluRay-utrymmet utnyttjas fullt... Om inte 360-ägarna får hålla på och byta skivor, och det fungerar ju inte på ett spel som GTA...

Sen har jag dålig koll på det här med datavolymer, men en dl-dvd rymmer väl en 8 gig ungefär? Känns som att det borde räcka rätt långt, eller?

Jaja, för min del så är det en fördel för PS3 att ha BluRay, men då är det för filmernas skull, tror inte att spelen kommer ha så mycket nytta av det...

#515

Postad 10 april 2007 - 12:27

Faceplant
  • Faceplant
  • Beroende

  • 1 264 inlägg
  • 0

Klart det finns anledning till att köpa tvspel, läste du ens vad jag skrev? verkar inte som du gjorde det. ha 40GB eller 4GB och spelet är exakt samma bara det att ena är komprimerad och den adnra är det inte. så vari där ligger att man måste ha 40GB till sina spel?

Jo, jag läste din kommentar, men jag kanske misstolkade den. Det verkar som om du tror att man inte kan fylla en blu-ray disk med komprimerat material, men du menar kanske något annat?

Ja filmer i FF och MGS är inget jag vill lägga 600:- på utan jag vill gärna spela spelen, inte titta på dom. För då kan jag istället köpa 3 filmer för samma peng. Sedan tänkte jag mera på (kommer inte ihåg namnet nu) ett spel som ska komma där dom lagt in flera riktiga fullversions filmer. och sånt är inget jag som spelare vill ha.
Spelplaner är ju precis det jag vill ha stora spel med stora världar, snälla läs vad jag skriver innan du svarar. Inget fel på min fantasi då det är ju det jag vill ha i spel inte massa filmsnuttar här coh där.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, jag läser dina poster och du skriver "vill ma nha en maskin för att spela på och inte bryr sig om film så är det ju knappast bättre att det är inbyggt utan att dom som vill ha det köper det. På så sett är 360 bättre för den som endast vill ha en spelmaskin. Sedan får ni gärna säga hur mycket ni vill om det men det är ju ren fakta att dom som bara vill spela skiter i om det är inbyggt filmformat." och "Jag menar fylla spelskivorna med massa filmer och skit är ju inget en spelare bryr sig om bara för att kunna säga att det tar mycket plats på spelen.". Tror du att det är vad blu-ray kommer att användas till för PS3-spelen så tycker jag att du har dålig fantasi.
Du skriver först att blu-ray-driven i PS3:an bara finns där för att titta på blu-ray filmer, men nu tycker du att stora spelplaner är bra. Kanske du anser att blu-ray-driven kan tillföra spelen mervärde. I så fall vet inte jag heller vad vi debatterar, i så fall håller vi med varandra och i så fall får jag be om ursäkt för att jag missförstod dig.

#516

Postad 10 april 2007 - 12:50

mBr
  • mBr
  • Mästare

  • 3 024 inlägg
  • 0
För tillfället är det mest för film ja, men såklart vill jag med ha stora spelplaner men det räcker med DVD för det, iaf nu och förmodligen en lång tid framöver. Därför ser jag inte några direkta fördelar med Blu-ray för tillfället om man bara ser till spelen. och det är ju det jag sa tidigare "om det extra utrymmet inte ger mera spel för pengarna" så ser jag inte det viktiga med att ha det.
Observera att detta gäller spel, inte filmer med 800timmar extra material ;)

#517

Postad 10 april 2007 - 13:00

Faceplant
  • Faceplant
  • Beroende

  • 1 264 inlägg
  • 0
En del intressanta reflektioner.

Jo det är klart, men spel som GTA, Getaway, Oblivion, Test Drive Unlimited, etc. har ju en ganska stor publik, så det kommer nog finnas en marknad för de spelen.


GTA, say no more ;)

Men sen gäller det ju som sagt att utrymmet utnyttjas på rätt sätt, och där får man väl tyvärr säga att såvida det inte kommer t.ex. ett exklusivt GTA-spel till PS3 så kommer väl aldrig BluRay-utrymmet utnyttjas fullt... Om inte 360-ägarna får hålla på och byta skivor, och det fungerar ju inte på ett spel som GTA...

Nej, det är nog riktigt, det borde betyda att en del PS3-exklusiva spel har större utvecklingspotential än de multiplat-spel som väljer att begränsa sig till DVD-storlek. De kommer dock antagligen att tänja på gränsen t.ex. genom att skala ner kvaliteten på materialet eller genom multi-disk spel och nedladdningsbara banor.

Sen har jag dålig koll på det här med datavolymer, men en dl-dvd rymmer väl en 8 gig ungefär? Känns som att det borde räcka rätt långt, eller?

Jo det räcker ganska långt. Oblivion för 360 fick plats på en single-layer skiva, men då bör man tänka på att det materialet var nedskalat från PC-versionen för att få plats på en single-layer skiva för att minska laddtiderna (360:n läser single layer snabbare än dual-layer). Det kommer säkert fler trick med "procedural textures" etc. som gör att DVD:kapaciteten inte slår i taket för många multi-plat-spel på några år än.

Jaja, för min del så är det en fördel för PS3 att ha BluRay, men då är det för filmernas skull, tror inte att spelen kommer ha så mycket nytta av det...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror tvärtom att många PS3-exklusiva spel kommer att ha mycket nytta av blu-ray-driven och ge dem en flera "unika" egenskaper just tack vare det extra utrymmet.

Men jag tror också att Microsoft kommer att göra helt fantastiska spel som får plats på DVD: Halo3 etc., det är ju som bekant inte bara storleken som har betydelse. Missförstå mig rätt nu. ;)
Jag vill inte ha fler 360 vs. PS3 debatter.

#518

Postad 10 april 2007 - 13:07

Faceplant
  • Faceplant
  • Beroende

  • 1 264 inlägg
  • 0

För tillfället är det mest för film ja, men såklart vill jag med ha stora spelplaner men det räcker med DVD för det, iaf nu och förmodligen en lång tid framöver.

OK, då kan vi stämma av läget med ett års intervall. Jag tror att vi redan inom ett år kan ha några smakprov ute som kan ge mersmak. De jag hoppas på främst är GT5, MGS4 och Killzone2, men det kan komma några redan i höst om vi har tur. ;)

Redigerat av Faceplant, 10 april 2007 - 17:54.


#519

Postad 10 april 2007 - 13:29

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Nej, det är nog riktigt, det borde betyda att en del PS3-exklusiva spel har större utvecklingspotential än de multiplat-spel som väljer att begränsa sig till DVD-storlek. De kommer dock antagligen att tänja på gränsen t.ex. genom att skala ner kvaliteten på materialet eller genom multi-disk spel och nedladdningsbara banor.


Kan mycket väl bli så...

Jo det räcker ganska långt. Oblivion för 360 fick plats på en single-layer skiva, men då bör man tänka på att det materialet var nedskalat från PC-versionen för att få plats på en single-layer skiva för att minska laddtiderna (360:n läser single layer snabbare än dual-layer). Det kommer säkert fler trick med "procedural textures" etc. som gör att DVD:kapaciteten inte slår i taket för många multi-plat-spel på några år än.


Aha, I did not know that! Ja då oroar jag mig verkligen inte för att de kommer råda brist på utrymme... Är det inte så att läshastigheten, i bps, är ännu lägre på PS3?

Jag tror tvärtom att många PS3-exklusiva spel kommer att ha mycket nytta av blu-ray-driven och ge dem en flera "unika" egenskaper just tack vare det extra utrymmet.

Men jag tror också att Microsoft kommer att göra helt fantastiska spel som får plats på DVD: Halo3 etc., det är ju som bekant inte bara storleken som har betydelse. Missförstå mig rätt nu.  ;)
Jag vill inte ha fler 360 vs. PS3 debatter.


Det är nog här som våra åsikter, eller snarare vår tro, går isär. Det enda jag kan se att spelen hypotetiskt skulle kunna tjäna på BluRay är just storleken på spelvärlden, och inte ens där är det säkert att det blir nödvändigt... Men! Skulle det bli så så är det ju bara bra, för jag gillar stoooora spelvärldar ;)

#520

Postad 10 april 2007 - 13:56

Faceplant
  • Faceplant
  • Beroende

  • 1 264 inlägg
  • 0

Aha, I did not know that! Ja då oroar jag mig verkligen inte för att de kommer råda brist på utrymme... Är det inte så att läshastigheten, i bps, är ännu lägre på PS3?

Nej, blu-ray driven är snabbare än 360:ns dual-layer DVD. Den läser dessutom single layer och dual layer blu-ray skivor lika snabbt om någon trodde något annat.

Det är nog här som våra åsikter, eller snarare vår tro, går isär. Det enda jag kan se att spelen hypotetiskt skulle kunna tjäna på BluRay är just storleken på spelvärlden, och inte ens där är det säkert att det blir nödvändigt... Men! Skulle det bli så så är det ju bara bra, för jag gillar stoooora spelvärldar  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror att du har för kort tidsperspektiv. PS3:an kommer att finnas på marknaden under många generationer av spel, det är lätt att bara jämföra mot vad som finns ute idag.

Bara som ett exempel, redan för ett år sedan berättade Epic att PC-versionen av nästa Unreal Tournament (UT3) kommer att levereras på mer än en (1) DVD, vad det blir för 360-versionen vet jag inte, men det är kanske är ett spel där multi-skivor fungerar bra eller att man kan ladda ner banor eller någon annan lösning, vad vet jag.

UT3 kommer kanske att anses stort i år, men om 1-2 år kanske det anses vara ett mellanstort spel som följts av flera större spel. Kan tilläggas att man redan idag komprimerar PC-spelen på DVD skivorna.

#521

Postad 10 april 2007 - 14:08

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0
Mycket snack om det här med DVD vs Blu-ray för spel. Enda anledningen till att folk klagar på blu-ray är för att en annan konsol saknar det. Hade Xbox 360 haft HD DVD eller Blu-ray som media så hade det inte varit något snack om att DVD inte räcker till.

#522

Postad 10 april 2007 - 14:15

Faceplant
  • Faceplant
  • Beroende

  • 1 264 inlägg
  • 0

Mycket snack om det här med DVD vs Blu-ray för spel. Enda anledningen till att folk klagar på blu-ray är för att en annan konsol saknar det. Hade Xbox 360 haft HD DVD eller Blu-ray som media så hade det inte varit något snack om att DVD inte räcker till.

<{POST_SNAPBACK}>

Mycket bottnar nog i det, men det var ett designval som Microsoft var tvugna till för att kunna komma ut på marknaden ett år före Sony. Ett alldeles riktigt val sett ur det perspektivet.

#523

Postad 10 april 2007 - 14:17

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

Om inte annat så lär det komma ett Oblivion 2 om några år. ;)

Snarare ett nytt Elder Scrolls (Oblivion är bara en del i en saga). Men det lär väl dröja ett tag tills det kommer, det kräver en del tid att göra så stora spel. Omfattande projekt. Men vill de bara fortsätta på spelmotorn de har så går det förstås snabbare.

Hade Xbox 360 haft HD DVD eller Blu-ray som media så hade det inte varit något snack om att DVD inte räcker till.

DVD räcker ju till. Kolla bara på Wii och PS2/Xbox/GC spelen. Nintendo DS/PSP.

Lagringsmediet är inte direkt proportionellt mot spelkvaliteten. Bra spel görs hur mycket plats man än har.

#524

Postad 10 april 2007 - 14:30

Faceplant
  • Faceplant
  • Beroende

  • 1 264 inlägg
  • 0

Om inte annat så lär det komma ett Oblivion 2 om några år. ;)

Snarare ett nytt Elder Scrolls (Oblivion är bara en del i en saga). Men det lär väl dröja ett tag tills det kommer, det kräver en del tid att göra så stora spel. Omfattande projekt. Men vill de bara fortsätta på spelmotorn de har så går det förstås snabbare.

Tänkte skriva det, men vi får se vilket varumärke som är mest inarbetat då, de kanske väljer det folk använder mest. ;)
Ja stora produktioner tar tid och medför stora risker, det är möjligt att de väljer mindre och fler steg, vi får se, men de lär öka i storlek i vilket fall.

Hade Xbox 360 haft HD DVD eller Blu-ray som media så hade det inte varit något snack om att DVD inte räcker till.

DVD räcker ju till. Kolla bara på Wii och PS2/Xbox/GC spelen. Nintendo DS/PSP.

Lagringsmediet är inte direkt proportionellt mot spelkvaliteten. Bra spel görs hur mycket plats man än har.

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, jag försökte antyda det i en tidigare post. Tetris kan man ju till exempel köra på vad skit som helst och det är ett helt fantastikst spel.

#525

Postad 10 april 2007 - 14:40

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

Tänkte skriva det, men vi får se vilket varumärke som är mest inarbetat då, de kanske väljer det folk använder mest. ;)

Oblivion är fjärde delen av Elder Scrolls sagan. Morrowwind som var tredje delen sålde över 4 miljoner och fick 60+ nomineringar och ett mycket bra rykte. De har alltid haft nya undertitlar på sina uppföljare.

http://en.wikipedia....e_Elder_Scrolls

Det är ungefär som att Metal Gear Solid 3 skulle hetat: Sons of Liberty: Snake Eater ;)

#526

Postad 10 april 2007 - 14:59

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Nej, blu-ray driven är snabbare än 360:ns dual-layer DVD. Den läser dessutom single layer och dual layer blu-ray skivor lika snabbt om någon trodde något annat.


Aha, där ser man, men det var väl prat om att 360 skulle läsa data snabbare tidigare?

Jag tror att du har för kort tidsperspektiv. PS3:an kommer att finnas på marknaden under många generationer av spel, det är lätt att bara jämföra mot vad som finns ute idag.

Bara som ett exempel, redan för ett år sedan berättade Epic att PC-versionen av nästa Unreal Tournament (UT3) kommer att levereras på mer än en (1) DVD, vad det blir för 360-versionen vet jag inte, men det är kanske är ett spel där multi-skivor fungerar bra eller att man kan ladda ner banor eller någon annan lösning, vad vet jag.

UT3 kommer kanske att anses stort i år, men om 1-2 år kanske det anses vara ett mellanstort spel som följts av flera större spel. Kan tilläggas att man redan idag komprimerar PC-spelen på DVD skivorna.


Nej det är ju inte så lätt att veta hur det blir, eller vad som är anledningen till att just UT3 kommer ta upp flera DVD-skivor. Men jag tror som sagt att 360-ägarna inte kommer bli lidande pga att det saknas BluRay eller HD-DVD även om jag naturligtvis gärna hade sett att det fanns för säkerhets skull ;)

#527

Postad 10 april 2007 - 15:20

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0

Hade Xbox 360 haft HD DVD eller Blu-ray som media så hade det inte varit något snack om att DVD inte räcker till.

DVD räcker ju till. Kolla bara på Wii och PS2/Xbox/GC spelen. Nintendo DS/PSP.

Lagringsmediet är inte direkt proportionellt mot spelkvaliteten. Bra spel görs hur mycket plats man än har.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kollade på en review av "the darkness" på gametrailers.com där en av designerserna gick igenom lite av spelet och de kom då fram till en TV som stog och gick på ett skrivbord, på den så kunde man t.ex. kolla på en fullängd tecknad film, musikvideos, nyhetsprogram (som var inflätade i storyn och gjorde att man kunde basera sina handlingar ifrån vad man såg på nyheterna t.ex.) och andra tv-serier.

Jag tror att utvecklarna bara börjat skumma på ytan av potensialet av mycket utrymme på BDskivorna för material av det slaget, och då tror jag inte att det är en nackdel av ha 50Gb på en skiva innan det tar stopp.

#528

Postad 10 april 2007 - 15:30

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0
Preview måste det väl ändå vara Ordeith?

Men ja, det med fler filmer till PS3 versionen av Darkness har varit känt ett bra tag. Dock vill jag klargöra att jag naturligtvis inte tycker det är en nackdel att ha större lagringsutrymme om någon nu trodde det, det kan jag inte se hur det skulle vara om man utnyttjar det på ett riktigt sätt.

Däremot vet jag att du håller med mig om att det görs bra spel oavsett lagringsutrymme och att DVD bevisligen räcker till eftersom du antagligen har spelat ett antal x trevliga spel genom tiderna.

#529

Postad 10 april 2007 - 17:31

Faceplant
  • Faceplant
  • Beroende

  • 1 264 inlägg
  • 0

Nej, blu-ray driven är snabbare än 360:ns dual-layer DVD. Den läser dessutom single layer och dual layer blu-ray skivor lika snabbt om någon trodde något annat.


Aha, där ser man, men det var väl prat om att 360 skulle läsa data snabbare tidigare?

Jo och om man bara ser till single layer DVD-skivor så stämmer det, även om det är lite svårt att jämföra eftersom DVD:n har varierande läshastighet beroende på var på skivan man läser medan blu-ray har en fast hastighet. Det var till och med någon utvecklare på Bethesda som klagade över att blu-ray var långsamt när de portade Oblivion (single layer DVD) till PS3.an. Vad de gjorde för att snabba upp laddtiderna var att duplicera en del data så att läshuvet inte behövde flyttas så mycket, i slutändan så blev PS3-versionens laddtider bättre än 360:ns. Vad de ska hitta på om "Elder Scroll X" blir tvungna att gå över till dual-layer DVD för 360:n men inte har plats för att duplicera data på samma sätt, blir en annan femma, men det finns säkert fler trick att trolla med ett tag till.
De streamande spelmotorerna blir säkert allt bättre på att dölja laddtiderna ju mer de utvecklas, dessutom kan ju en del frekvent data kopieras till hårddisken.

#530

Postad 10 april 2007 - 18:33

basselito
  • basselito
  • Beroende

  • 1 302 inlägg
  • 0
Återigen så är det bara exklusiva titlar som kan dra den största nyttan av utrymmet på en Blu-ray disc. Multiplatform kommer tyvärr inte göra det så himlans mycket.
Mycket pga 360:ns dvd "håller tillbaka" utvecklarna.

Att säga man kommer se imponerande spel framöver på PS3 pga Blu-ray tycker inte jag säger så mycket. Jag är ganska säker på att om t ex personer som Hideo Kojima eller Fumito Ueda hade valt att göra ett exklusivt spel till 360 eller Wii hade dom varit imponerande på sitt sätt. Det är just det som är fördelen med exlusiva titlar. Man många gånger designer spelet delvis med hårdvaran i åtanke. Vad jag menar är att om Hideo Kojima hade släppt MGS4 till 360 istället hade han förmodligen valt en annan approach vilket inte nödvändigsvis hade blivt mindre bra.
Jag kan fortfarande inte förstå att ett spel som Motorstorm verkligen var i sådant behov av Blu-ray:ns utrymme. Det finns självklart en tekniskt förklaring men jag kan helt ärligt inte förstå det när jag spelat det och sett det jag sett.

Jag kollar inte så mycket på hårdvarans prestanda utan vem som utvecklar till den för det är deras "magi" som gör dom bra spelen.

Det absolut bästa exemplet är ICO i min mening. Hade ICO blivit bättre om det hade släppts till Xbox? Det vet man inte men jag tror inte det.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.