Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Någon som kan detta med bostadsrätt och regler..

112 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 december 2019 - 15:54

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Så här ligger det till, min mor äger en bostadsrätt, hon ska flytta ihop med en gubbe hon träffat, han har allt klart, Mamma vill att lägenheten ska gå till oss i familjen.

 

Vad gäller, finns det något bra sätt att lösa de hela på?

 

KRAV: Min Mor vill ha sin del av värdet på lägenheten, så får vi barn "dela på resten" vi är 3 syskon, så låt säga lägenheten är värd 400.000:-, Mor vill ha 100.000:-, och vi får vars 100.000:-

Samtidigt vill jag bo i lägenheten, medans min syster är den som ska lösa ut de hela via ett lån och äga lägenheten...

 

Att hon äger den och hyr ut den i 2:a hand till mig kommer ej funka så de finns regler som säger att man bara får göra det om de finns särskilda skäl och max 1 år.

 

Kan man lösa det på annat sätt?


Redigerat av hundrakg, 28 december 2019 - 15:55.


#2

Postad 28 december 2019 - 16:08

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Så länge de inte gifter sig, ärver han inte henne ?

Dubbelkolla det där med uthyrning/2a hand, mycket av regelverket försvann får några år sen,
för att underlätta för just uthyrning i (primärt) storstäderna, där priserna på boende är högt.

Om BRFen stadgar säger något annat, kan de mycket väl strida mot vad lagen (numera) säger.

Redigerat av frollic, 28 december 2019 - 16:11.


#3

Postad 28 december 2019 - 16:25

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

ok,,,,, ska kolla så klart, tycker bara de borde gå att lösa om syrran köper lägenheten och hon vill jag ska bo där, de borde väl gå lösa........ men allt jag läst hittills så pekar det tyvärr åt att de enda som är giltigt om hon ska hyra ut den till mig är typ om hennes son ska få lägenheten sen, då kan jag hyra den i max 1 år....  vill ju komma runt det på nåt sätt så jag kan bo där några år...

 

Vart kan man läsa om nya regler? de har jag ej sett


Redigerat av hundrakg, 28 december 2019 - 16:31.


#4

Postad 28 december 2019 - 16:47

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Vart kan man läsa om nya regler? de har jag ej sett

https://www.fastighe...dsrattshavaren/
Frågan är om det ens räknas som 2a-handsuthyrning om det är inom släkten/familjen.

Kika som sagt också på vad stadgarna säger ....

#5

Postad 28 december 2019 - 17:17

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

precis de jag läst, alltså ingen möjlighet att jag kan bo där utan bekymmer då.

Syrran ska ej vistas utomlands, eller plugga, eller prova ny sambo, heller ej köpa inför pension... så egentligen ingen riktig anledning kan finnas att jag ska få hyra den av henne..... sedan kan föreningen ta ut en avgift på flera hundra extra per månad för hyran om man hyr i 2:A hand, inget hit...

 

Jaja, jag får väl acceptera att trots att min mor GER lägenheten till oss barn, nu i detta fallet till min syrra, så kan jag inte bo där, trots att syrran tar allt ansvar för mitt beteende och boende, de jag inte förstår är varför inte detta ska vara möjligt....

 

Som jag ser det så är den enda möjligheten att syrran lånar pengar och löser ut så mamma får sin del och att jag står som ny ägare, trots att syrran tagit lånet på sitt namn, hon får väl lita på att den dagen jag flyttar därifrån så får hon lägenheten av mig.

 

Ekonomiskt då?

 

Blir de någon nackdel om syrran tar lånet på sitt namn och jag står som ägare på lägenheten, sedan efter 3 år får hon lägenheten av mig, funkar det, eller åker hon/jag på avgifter/skatt?

 

Morsan köpte lägenheten för ett hus hon sålde och skattade för, om de har någon inverkan på min fråga ovan



#6

Postad 28 december 2019 - 17:26

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

är det mer gynnsamt ekonomiskt att min Mor ger bort lägenheten som gåva? vs att sälja den till min syster



#7

Postad 28 december 2019 - 17:44

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Förskott på arv, finns det i Sverige?

#8

Postad 28 december 2019 - 18:00

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Bara för henne att skriva ett gåvobrev.



#9

Postad 28 december 2019 - 18:04

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Blir de någon nackdel om syrran tar lånet på sitt namn och jag står som ägare på lägenheten, sedan efter 3 år får hon lägenheten av mig, funkar det, eller åker hon/jag på avgifter/skatt?

 

Jag är absolut inte expert på detta men en tanke. Att låna till en lägenhet som man inte står som ägare till är nog

inget som långivaren med säkerhet gillar. Det hänger nog också på ekonomin i övrigt.

 

En skillnad mellan att sälja och att ge bort är att om hon säljer kan det ge skattepliktig vinst. Detta kan bli ganska komplicerat om det vill sig illa. Dels har du en juridik mot bostadsrättsföreningen, dels kan du få en juridik mot skattemyndigheten.

Du har ingen bankman eller liknande du kan diskutera detta med? Vi har inte längre har gåvo- eller arvsskatt i Sverige. Ett grundtips är att inte skapa någon vinst som gör skattemyndigheten intresserad. Men är det en gammal bostadsrätt i attraktivt läge kan det vara svårt.



#10

Postad 28 december 2019 - 19:22

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag får prata med föreningen först tror jag, se om de kan gå med på att syrran äger lägenheten och jag bor där något år, hon köper ju lägenheten mest för att hennes son som är 19 ska flytta dit sen, det är ju tanken med det hela, hade bara hoppats på att bo där mer än ett år, men ska prata med dem o se vad de säger.

 

Annars är ju bara alternativet att syrran köper lägenheten till mig eller om förmånligare morsan ger den som gåva till mig jag flyttar in....

 

Hela tanken med allt är att lägenhetens värde ska delas upp nu, morsan flyttar, lägenheten stannar i familjen, helst då att syrran äger den, men är de tvunget får väl jag äga den ett tag sedan ger jag den till syrran när jag flyttar..

 

Hade det inte varit brådis med att fördela värdet på oss fyra nu, ja då är det mycket enklare att morsan skriver den på mig, sen när jag flyttar delar vi lika på den, men vi vill ha cashen nu fördelat...

 

Förstår läget, får kolla med föreningen om de kan hjälpa oss, annars får väl syrran ta lån åt mig, nog inga problem för henne iomed hennes arbete och ekonomiska status..



#11

Postad 28 december 2019 - 19:25

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Kan man inte skriva en deal på banken: typ att syrran tar lån, köper lägenheten till mig, jag bor där i 3 år, sedan övergår lägenheten till henne, och jag får inte sälja den.... går det, om man skriver det hos en advokat eller banken med vittne?



#12

Postad 28 december 2019 - 19:30

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 677 inlägg
  • 0

Satsa på att bli politiker,då kommer du undan vad som helst



#13

Postad 28 december 2019 - 19:41

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Låter lite omständigt det hela :)
Om lägenheten inte säljs, hur ska ni kunna fördela några pengar? Vilket du skrev var ett krav, att mor vill ha sin fjärdedel?

Vad gäller avgift kan Föreningen endast ta ut den för 2:a handsupplåtning om det står med i stadgarna.
Men varför skulle det vara fel av föreningen? Det är en risk för föreningen att lgh hyrs ut i 2:a hand och det är föreningens egendom.

Om du vill bo där, varför köper inte du lgh av din mamma och sedan säljer till syrrans/hennes son när denne är tänkt att ta över?

Om ni vill komma runt 2:a hand finns alternativet inneboende, men då krävs att din syrra faktiskt bor där. Enligt folkbokföringslagen ska man bo där man har sin adress.

#14

Postad 28 december 2019 - 19:44

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Ang. lån så kan du ha en borgenär för lånet om banken inte anser dig lämplig. Om det sedan är din syrra, granne eller en släktings grannes syssling spelar ingen roll.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 28 december 2019 - 19:46.


#15

Postad 28 december 2019 - 19:49

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Låter lite omständigt det hela :)
Om lägenheten inte säljs, hur ska ni kunna fördela några pengar? Vilket du skrev var ett krav, att mor vill ha sin fjärdedel?

Vad gäller avgift kan Föreningen endast ta ut den för 2:a handsupplåtning om det står med i stadgarna.
Men varför skulle det vara fel av föreningen? Det är en risk för föreningen att lgh hyrs ut i 2:a hand och det är föreningens egendom.

Om du vill bo där, varför köper inte du lgh av din mamma och sedan säljer till syrrans/hennes son när denne är tänkt att ta över?

Om ni vill komma runt 2:a hand finns alternativet inneboende, men då krävs att din syrra faktiskt bor där. Enligt folkbokföringslagen ska man bo där man har sin adress.

3 krav:

 

1) vi syskon och min mor vill dela på pengarna lägenheten är värd NU, inte om 3 år, syrran vill helst äga lägenheten

2) jag ska ha någonstans att bo ett tag, och jag vill bo i min mors bostadsrätt, för där jag bor är rena skiten nu

3) den ska stanna i familjen

 

om alla dessa 3 ska uppfyllas kan min mor ju inte sälja den vem som helst, då uppfylls bara ett av kraven ju


Ang. lån så kan du ha en borgenär för lånet om banken inte anser dig lämplig. Om det sedan är din syrra, granne eller en släktings grannes syssling spelar ingen roll.

3 krav:

 

1) vi syskon och min mor vill dela på pengarna lägenheten är värd NU, inte om 3 år, syrran vill helst äga lägenheten

2) jag ska ha någonstans att bo ett tag, och jag vill bo i min mors bostadsrätt, för där jag bor är rena skiten nu

3) den ska stanna i familjen



#16

Postad 28 december 2019 - 19:59

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Skriv över lägenheten på dig, som gåva. 
Skramla ihop 100tusen till er Mor, sen är du skyldig 200 till dina syskon. Säljer ni den med vinst i framtiden så blir det ju mindre. 200tusen borde du kunna betala av hyffsat fort om ni inte har något lån på lägenheten och "hyran" inte är för hög. 

Inga problem att bo andrahand eller som "inneboende" längre tid oavsett vem som står på lägenheten sålänge du kommer överens med dina grannar och din hifi-hobby  :lol:  


Redigerat av TijY, 28 december 2019 - 20:04.


#17

Postad 28 december 2019 - 20:06

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
För att bo i andrahand krävs godkännande av Brf’ens förening, vilket beslutas på ett styrelsemöte (eller via mail inom styrelsen).
I ansökan ska uppges skäl samt uppgifter om den tänka hyrestagaren.

Skälen har lättats upp, men det krävs fortfarande.

Blir man nekad kan man överklaga till hyresnämnden.

Man brukar ge tillstånd för ett år. Förlängning kan skr, men krävs oftast speciella skäl.

Inneboende kräver inget godkännande från styrelsen, men ägaren ska vara skriven och bo på adressen. Som inneboende lånar/hyr man endast del av ett boende.

Och upplevs man som störande riskerar ägaren att bli av med lgh.

#18

Postad 28 december 2019 - 20:07

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

För att bo i andrahand krävs godkännande av Brf’ens förening, vilket beslutas på ett styrelsemöte (eller via mail inom styrelsen).
I ansökan ska uppges skäl samt uppgifter om den tänka hyrestagaren.

Skälen har lättats upp, men det krävs fortfarande.

Blir man nekad kan man överklaga till hyresnämnden.

Man brukar ge tillstånd för ett år. Förlängning kan skr, men krävs oftast speciella skäl.

Inneboende kräver inget godkännande från styrelsen, men ägaren ska vara skriven och bo på adressen. Som inneboende lånar/hyr man endast del av ett boende.

Och upplevs man som störande riskerar ägaren att bli av med lgh.

 

Ja? Fortfarande inget problem. Är det en normal BRF så fattar de. Annars skiter man i ansökningarna bara. Kruxet är att de kostar ett par tusen till BRF;en varje år- 


Redigerat av TijY, 28 december 2019 - 20:09.


#19

Postad 28 december 2019 - 20:10

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jo, fast jag behöver pengarna nu, morsan vill ha pengarna nu också, syrran och brorsan kan vara utan pengar för nu..

 

sen vill jag absolut bo där också, i alla fall ett tag..

 

vi kommer på nåt



#20

Postad 28 december 2019 - 20:11

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

jo, fast jag behöver pengarna nu, morsan vill ha pengarna nu också, syrran och brorsan kan vara utan pengar för nu..

 

sen vill jag absolut bo där också, i alla fall ett tag..

 

vi kommer på nåt

 

Behöver ni pengar nu så skriv över på dig eller syrran och ta lån. Bara bo som inneboende om ni har samma efternamn.  Svårt att tro att ngn i BRFen har motsättningar sålänge du är skötsam. 


Redigerat av TijY, 28 december 2019 - 20:12.


#21

Postad 28 december 2019 - 20:16

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Behöver ni pengar nu så skriv över på dig eller syrran och ta lån. Bara bo som inneboende om ni har samma efternamn.  Svårt att tro att ngn i BRFen har motsättningar sålänge du är skötsam. 

men min syrra vill nog inte ha hennes adress där, så de måste ju bli jag som tar lånet... eller syrran, lägenheten måste stå på mig har jag insett....

 

fasiken, man blir yr av detta , hehe, trodde aldrig de skulle vara så komplicerat att upfylla våra krav..



#22

Postad 28 december 2019 - 20:17

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

men min syrra vill nog inte ha hennes adress där, så de måste ju bli jag som tar lånet... eller syrran, lägenheten måste stå på mig har jag insett....

 

fasiken, man blir yr av detta , hehe, trodde aldrig de skulle vara så komplicerat att upfylla våra krav..

Varför skulle hon behöva ha sin adress där? 



#23

Postad 28 december 2019 - 20:17

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

lite enkelt kan man säga som så här: morsan flyttar, hon vill sälja lägenheten så hon och vi 3 syskon kan få pengarna NU, samtidigt vill jag bo där också...



#24

Postad 28 december 2019 - 20:18

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Varför skulle hon behöva ha sin adress där?

För att det är ett krav för att kunna ha inneboende...

#25

Postad 28 december 2019 - 20:18

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Varför skulle hon behöva ha sin adress där? 

jag kan ju inte bo som inneboende annars där... 

 

takeo svara först :)


Redigerat av hundrakg, 28 december 2019 - 20:19.


#26

Postad 28 december 2019 - 20:19

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

För att det är ett krav för att kunna ha inneboende...

 

Äsch ni tar allt så allvarligt. Det fifflas med sånt överallt helatiden. 



#27

Postad 28 december 2019 - 20:20

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

lite enkelt kan man säga som så här: morsan flyttar, hon vill sälja lägenheten så hon och vi 3 syskon kan få pengarna NU, samtidigt vill jag bo där också...

Då finns bara alternativet att DU köper lgh och hon fördelar pengarna.
Har du av någon anledning inte möjlighet att ta lån själv så behöver du en borgenär.

Äsch ni tar allt så allvarligt. Det fifflas med sånt överallt helatiden.

Ja, tyvärr finns det för många rövhål!

#28

Postad 28 december 2019 - 20:21

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Då finns bara alternativet att DU köper lgh och hon fördelar pengarna.
Har du av någon anledning inte möjlighet att ta lån själv så behöver du en borgenär.
Ja, tyvärr finns det för många rövhål!

 

Aa för att det inte står rätt bokstäver på rätt papper så är folk rövhål. Är det inom familjen är det knappast någon som lägger sig i. 


Redigerat av TijY, 28 december 2019 - 20:22.


#29

Postad 28 december 2019 - 20:22

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Ja? Fortfarande inget problem. Är det en normal BRF så fattar de. Annars skiter man i ansökningarna bara. Kruxet är att de kostar ett par tusen till BRF;en varje år-

Det uppdagas till slut och då förlorar innehavaren rätten till lgh och denne blir av med den utan ersättning.

#30

Postad 28 december 2019 - 20:22

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Det uppdagas till slut och då förlorar innehavaren rätten till lgh och denne blir av med den utan ersättning.

 

Kanske, det sista stämmer inte dok. Kan du ge mig några exempel? 


Redigerat av TijY, 28 december 2019 - 20:23.


#31

Postad 28 december 2019 - 20:23

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Då finns bara alternativet att DU köper lgh och hon fördelar pengarna.
Har du av någon anledning inte möjlighet att ta lån själv så behöver du en borgenär.
 

nu blir de krångligt, jag köper den, tar lån på banken med syrran som borgen, mamma fördelar pengarna, jag är skyldig banken pengar, syrran äger ej lägenheten, uschh, näääää,,, måste finnas nåt bättre sätt



#32

Postad 28 december 2019 - 20:23

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Aa för att det inte står rätt bokstäver på rätt papper så är folk rövhål. Är det inom familjen är det knappast någon som lägger sig i.

Skiter man i de lagar och regler är man ett rövhål, ja.

Och anser man det vara korrekt... Du förstår nog.

#33

Postad 28 december 2019 - 20:24

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Skiter man i de lagar och regler är man ett rövhål, ja.

Och anser man det vara korrekt... Du förstår nog.

 

Det får ju stå för dig isåfall, din åsikt. 



#34

Postad 28 december 2019 - 20:26

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Kanske, det sista stämmer inte dok. Kan du ge mig några exempel?

Kan du bli av med din bostadsrätt mot din vilja?
Du kan faktiskt bli av med din nyttjanderätt. Det gäller till exempel om du:
Inte betalar din avgift.
Utan samtycke eller tillstånd hyr eller lånar ut din lägenhet i andra hand.
Orsakar upprepade störningar.
Genom vårdslöshet vållar skada genom ohyra och inte anmäler detta till föreningen.
Vanvårdar din lägenhet.
Vägrar bostadsrättsföreningen tillträde till lägenhet, utan giltig ursäkt.
Använder din lägenhet för brottslig näringsverksamhet.
Stadgar för bostadsrättsföreningen upprättas i enlighet med bostadsrättslagen.

#35

Postad 28 december 2019 - 20:26

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Kan du bli av med din bostadsrätt mot din vilja?
Du kan faktiskt bli av med din nyttjanderätt. Det gäller till exempel om du:
Inte betalar din avgift.
Utan samtycke eller tillstånd hyr eller lånar ut din lägenhet i andra hand.
Orsakar upprepade störningar.
Genom vårdslöshet vållar skada genom ohyra och inte anmäler detta till föreningen.
Vanvårdar din lägenhet.
Vägrar bostadsrättsföreningen tillträde till lägenhet, utan giltig ursäkt.
Använder din lägenhet för brottslig näringsverksamhet.
Stadgar för bostadsrättsföreningen upprättas i enlighet med bostadsrättslagen.

 

Ja dedär vet jag, snackar om ersättningen. 



#36

Postad 28 december 2019 - 20:27

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

nu blir de krångligt, jag köper den, tar lån på banken med syrran som borgen, mamma fördelar pengarna, jag är skyldig banken pengar, syrran äger ej lägenheten, uschh, näääää,,, måste finnas nåt bättre sätt


Det är inte krångligt. Krångligt blir det när man har krav som är svåra att uppnå.

#37

Postad 28 december 2019 - 20:28

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

om jag frågar så här: kan syrran ta ett lån för att hon vill köpa en lägenhet till mig? om hon har bra ekonomi och är ren



#38

Postad 28 december 2019 - 20:30

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

om jag frågar så här: kan syrran ta ett lån för att hon vill köpa en lägenhet till mig? om hon har bra ekonomi och är ren

 

Ja men det är nog lättare att du hyr den i 2:a hand ett år i taget. Drygt 2-3500 i avgift per år beroende på storlek och hyra.  

 

Snacka med BRF;en är mitt tips. 


Redigerat av TijY, 28 december 2019 - 20:32.


#39

Postad 28 december 2019 - 20:32

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Ja men det är nog lättare att du hyr den i 2:a hand ett år i taget. 

 

Din morsa kan ju sälja den till din syster för 100.000 ? Då blir du bara skyldig din bror 100. 

jo, men då blir hyran ca 4000:- mer per år, onödigt



#40

Postad 28 december 2019 - 20:33

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

jo, men då blir hyran ca 4000:- mer per år, onödigt

 

Ja, men vad blir räntan på lån om ni skaffar det... Också onödigt isåfall. 

 

Som sagt snacka med BRF;en. 


Redigerat av TijY, 28 december 2019 - 20:34.


#41

Postad 28 december 2019 - 20:34

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Ja dedär vet jag, snackar om ersättningen.

Ok, Det är ytterligheter men finns rättsfall.
Normalt vid tvångsförsäljning fördelas pengarna från försäljningen mellan föreningen, bostadsrättsinnehavaren och eventuella panthavare (banker).

#42

Postad 28 december 2019 - 20:37

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jo, ska prata med dom,,,,,, får se hur vi gör...


Ja, men vad blir räntan på lån om ni skaffar det... Också onödigt isåfall. 

 

Som sagt snacka med BRF;en. 

sen har lägenheten stigit 80% i värde på 6 år, och forrtsätter den så, då är räntan rätt obetydlig kanske



#43

Postad 28 december 2019 - 20:38

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Ok, Det är ytterligheter men finns rättsfall.
Normalt vid tvångsförsäljning fördelas pengarna från försäljningen mellan föreningen, bostadsrättsinnehavaren och eventuella panthavare (banker).

 

och kronofogden. Men ja det skulle med största sannolikhet inte hända. 


Redigerat av TijY, 28 december 2019 - 20:39.


#44

Postad 28 december 2019 - 20:40

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Avgiften som en förening kan ta ut, OM det står i stadgarna, är max 10% av prisbasbelopp (per år). Det innebär alltså max ca 4500kr på ett helår.

#45

Postad 28 december 2019 - 20:41

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

kan syrran äga lägenheten utan att ha sin adress där?


Avgiften som en förening kan ta ut, OM det står i stadgarna, är max 10% av prisbasbelopp (per år). Det innebär alltså max ca 4500kr på ett helår.

yepp, då kan ju hyran bli 400kr mer per månad.. kan man undvika det så..................



#46

Postad 28 december 2019 - 20:42

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

och kronofogden. Men ja det skulle med största sannolikhet inte hända.

Det har hänt, i det specifika fallet jag känner till var droger inblandade.

#47

Postad 28 december 2019 - 20:42

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Det har hänt, i det specifika fallet jag känner till var droger inblandade.

 

Dvs icke skötsamma personer..  
Känner också till fall men då var det för att hyran inte betalades av ägaren. 


Redigerat av TijY, 28 december 2019 - 20:43.


#48

Postad 28 december 2019 - 20:45

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

kan syrran äga lägenheten utan att ha sin adress där?
yepp, då kan ju hyran bli 400kr mer per månad.. kan man undvika det så..................

Ja, men inte om hon ska ha inneboende. Då måste hon hyra ut i andrahand, vilket kräver godkännande av styrelsen.

Styrelsen ska även godkänna ny innehavare av lgh före överlåtelse. Att de INTE godkänner är dock extremt ovanligt.

#49

Postad 28 december 2019 - 20:47

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Ja, men inte om hon ska ha inneboende. Då måste hon hyra ut i andrahand, vilket kräver godkännande av styrelsen.

Styrelsen ska även godkänna ny innehavare av lgh före överlåtelse. Att de INTE godkänner är dock extremt ovanligt.

 

Njae, är hon god för 400 tusen på lån utan lägenheten som säkerhet, med borgenär. Skulle han kunna vara ägare på lägenheten utan problem. Men det är omständigt om något. 


Redigerat av TijY, 28 december 2019 - 20:50.


#50

Postad 28 december 2019 - 20:49

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Ja, men inte om hon ska ha inneboende. Då måste hon hyra ut i andrahand, vilket kräver godkännande av styrelsen.

Styrelsen ska även godkänna ny innehavare av lgh före överlåtelse. Att de INTE godkänner är dock extremt ovanligt.

ok...

 

jo jag blir nog godkänd, så den biten är nog inga problem..

 

ska mala lite på detta, får se om det leder nån vart om jag ringer dem ang uthyrning i 2a hand, annars får vi komma på nåt..


man vill liksom ha svar innan syrran köper lägenheten om jag kan bo där i 2a hand, annars står vi där, ska se om de kan godkänna de först..





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.