Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony XG95

45 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 juli 2020 - 19:38

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Nu blir det långt inlägg men måste ha hjälp. Köpte en Sony XG9505 i tron om att få bra bild. Men är inte alls nöjd med bilden eller hur man sköter den. Finns det nån där ute som har en likadan och kan hjälpa mig??

Jag har satt in CA-modul med Boxer kort för TV vilket vi haft länge nu. Ja, jag vet att det inte är bra tv bild så, men faktiskt så var bilden helt ok med förra tv:n (FULL-HD). Men nu med denna 4K tv så är bilden sjukt dålig. Suddig som f.. Grynig och oskarp. Rött håller på och bränna sönder skärmen. Värst är kanal 6 och 7. De kör vanlig SD sändning.

Jag provade att ställa in TV:n enligt Hemmabios inställningsförslag men bilden blev bara gulare. Så tillbaka på Standard där färgerna iaf är skarpa. Men ff suddig bild på tv.
Om nån har en likadan, hur har ni ställt in för bästa tv bild??

Nästa fundering är angående inställning. Alla inställningar är ju inte alltid aktiva eller möjliga beroende på vilken källa som är aktiv!!!
Tänker först och främst på det här med 4K uppskalning. Har läst mycket om att det är bäst att låta TV:n skala upp själv till 4K. Men hittar ingenstans om tv:n skalar upp eller inte! Vart hittar man det?

Nästa problem är att inställningarna skiljer beroende på om jag har tv på, internet eller HDMI som källa! På tv kan jag inte ändra mycket. Men på HDMI kan jag ändra mer och t.o.m. se om det är HDR. Och på Youtube kan jag inte ens se nånting! Inte upplösning eller nåt. Har testat en del Youtube klipp i 4K men vet ju inte om det är den upplösningen eller inte!

Sista funderingen gäller HDR. Denna tv har stöd för HDR10, HLG och Dolby Vision men när jag har HDMI läge på (enda läget med möjlighet att se) så finns inte Dolby Vision! Endast HDR10 och HLG! Vart är Dolby Vision??

Redigerat av ALE77, 17 juli 2020 - 19:41.


#2

Postad 17 juli 2020 - 20:22

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Tänker först och främst på det här med 4K uppskalning. Har läst mycket om att det är bäst att låta TV:n skala upp själv till 4K. Men hittar ingenstans om tv:n skalar upp eller inte! Vart hittar man det?

TVn kommer alltid att visa allt i 4k-upplösning, matar du den inte med en 4k-signal, kommer bilden att skalas upp till 4k av TVn.

 

Rörande bild, börja med att stänga av alla "bildförbättrare".

 

Att du inte kan se mycket info från appen, kan bero på att den inte är en extern bildkälla, och hanteras troligen annorlunda av TVn.


Redigerat av frollic, 17 juli 2020 - 20:40.


#3

Postad 17 juli 2020 - 22:13

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Standardinställningar är sällan bra. Börja med att följa tips och inställningar här: https://www.rtings.c.../x950g/settings (TV:n heter X950G i USA, annars är de stort sett samma)

Se gärna videon där de visar inställningar, på engelska dock. Har själv inte sett just den men de brukar vara väldigt noggranna i sina förklaringar.

Som de skriver så ska du inte kopiera deras inställningar för vitbalans eller "White Balance Settings" (längre ner på sidan).

 

Det kan hända att du, med din gamla TV, vant dig vid att se på en kallare bild. Alltså att gamla TV:n var inställd på "Kall1" t.ex (när den förmodligen borde varit på "Varm2"). Precis detta har jag gjort för många år sedan på en urgammal LCD. Det kräver lite tillvänjande men man lär sig att gilla/acceptera den varma, mer korrekta, bilden efter ett tag.

Så klart har alla få lov att bestämma över vad de själva tycker ser bäst ut, så experimentera gärna, men försök iallafall ett tag att använda inställningarna Rtings rekommenderar och se om du vänjer dig. Deras inställningar är de mest korrekta, enligt deras mångåriga kunskap och mätinstrument.

 

Sen att digital-TV-bilden ser dassig ut kan bero på flera faktorer; vad du är van vid, att TV:n skalar upp lågupplöst och komprimerat material (i värsta fall 480i) till 4K, felaktiga inställningar eller att du sitter närmre/har större TV än vad materialet "tillåter".

Hur stor TV har du och hur nära sitter du?.

 

Hur försöker du spela upp Dolby Vision? Det kan hända att TV:n bara klarar att visa Dolby Vision via externa apparater (via HDMI) så som Nvidia Shield eller AppleTV. Du måste ha Netflix Premium för at kunna spela upp 4K och Dolby Vision.

Du måste också spela upp ett Dolby Vision-material för att faktiskt kunna ändra bildinställningar för det (tror jag, iallafall på de flesta andra TV).

 

Sen borde det finnas en info-knapp på fjärren för att se vad källan har för upplösning osv.

 

Återkom gärna hur det gått med inställningar, uppspelning och om du fortfarande är missnöjd. I värsta fall har du väl fortfarande öppet köp?



#4

Postad 18 juli 2020 - 09:24

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 1

Hej !

 

Har en likandan tv och är kanon nöjd med bilden använder personlig som bildingång.

Har iptv kopplat via hdmi hittade en snubbe på youtube som visade inställningar för typ kabel-tv körde dom som grund inställningar sen har jag 

ändrat lite som jag själv tycker ser bra ut.

 

Tanken är väl att jag ska fixa en input när jag ska kolla film med.



#5

Postad 18 juli 2020 - 13:04

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 854 inlägg
  • 0
Var Snubben CO Guy Stuff?

#6

Postad 18 juli 2020 - 22:44

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

TVn kommer alltid att visa allt i 4k-upplösning, matar du den inte med en 4k-signal, kommer bilden att skalas upp till 4k av TVn.

Rörande bild, börja med att stänga av alla "bildförbättrare".

Att du inte kan se mycket info från appen, kan bero på att den inte är en extern bildkälla, och hanteras troligen annorlunda av TVn.


Så nuförtiden behöver man inte tänka på om tv:n skalar upp eller inte? En 4K tv skalar alltså alltid automatisk upp till 3840x2160 oavsett källa?
Bildförbättrare, är det alla de parametrar som ur kartong står på auto?
Youtube är ju en inbyggd app i tv:n och info knappen funkar inte då! Kan inte få fram info om upplösning eller nåt annat! Hur vet jag med säkerhet att klippet verkligen är i 4k HDR?

#7

Postad 18 juli 2020 - 23:02

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Standardinställningar är sällan bra. Börja med att följa tips och inställningar här: https://www.rtings.c.../x950g/settings (TV:n heter X950G i USA, annars är de stort sett samma)
Se gärna videon där de visar inställningar, på engelska dock. Har själv inte sett just den men de brukar vara väldigt noggranna i sina förklaringar.
Som de skriver så ska du inte kopiera deras inställningar för vitbalans eller "White Balance Settings" (längre ner på sidan).

Det kan hända att du, med din gamla TV, vant dig vid att se på en kallare bild. Alltså att gamla TV:n var inställd på "Kall1" t.ex (när den förmodligen borde varit på "Varm2"). Precis detta har jag gjort för många år sedan på en urgammal LCD. Det kräver lite tillvänjande men man lär sig att gilla/acceptera den varma, mer korrekta, bilden efter ett tag.
Så klart har alla få lov att bestämma över vad de själva tycker ser bäst ut, så experimentera gärna, men försök iallafall ett tag att använda inställningarna Rtings rekommenderar och se om du vänjer dig. Deras inställningar är de mest korrekta, enligt deras mångåriga kunskap och mätinstrument.

Sen att digital-TV-bilden ser dassig ut kan bero på flera faktorer; vad du är van vid, att TV:n skalar upp lågupplöst och komprimerat material (i värsta fall 480i) till 4K, felaktiga inställningar eller att du sitter närmre/har större TV än vad materialet "tillåter".
Hur stor TV har du och hur nära sitter du?.

Hur försöker du spela upp Dolby Vision? Det kan hända att TV:n bara klarar att visa Dolby Vision via externa apparater (via HDMI) så som Nvidia Shield eller AppleTV. Du måste ha Netflix Premium för at kunna spela upp 4K och Dolby Vision.
Du måste också spela upp ett Dolby Vision-material för att faktiskt kunna ändra bildinställningar för det (tror jag, iallafall på de flesta andra TV).

Sen borde det finnas en info-knapp på fjärren för att se vad källan har för upplösning osv.

Återkom gärna hur det gått med inställningar, uppspelning och om du fortfarande är missnöjd. I värsta fall har du väl fortfarande öppet köp?


Tack, ska kolla på det där imorgon och testa deras förslag.
Det kan vara som du skriver att jag är ovan med bilden nu. Att vi var vana med bilden på gamla tv:n.
Jag har en 55" tv. Sitter 3,90 ifrån den.

Har ingen UHD spelare än så jag har inte provat att visa Dolby Vision, men när tv:n står på HDMI mottagande så kan jag bara välja HDR10 eller HLG. Dolby Vision finns inte ens som val! Borde väl ha det som val? Imorgon ska jag pilla mer och meddela hur det går.

#8

Postad 18 juli 2020 - 23:06

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Standardinställningar är sällan bra. Börja med att följa tips och inställningar här: https://www.rtings.c.../x950g/settings (TV:n heter X950G i USA, annars är de stort sett samma)
Se gärna videon där de visar inställningar, på engelska dock. Har själv inte sett just den men de brukar vara väldigt noggranna i sina förklaringar.
Som de skriver så ska du inte kopiera deras inställningar för vitbalans eller "White Balance Settings" (längre ner på sidan).

Det kan hända att du, med din gamla TV, vant dig vid att se på en kallare bild. Alltså att gamla TV:n var inställd på "Kall1" t.ex (när den förmodligen borde varit på "Varm2"). Precis detta har jag gjort för många år sedan på en urgammal LCD. Det kräver lite tillvänjande men man lär sig att gilla/acceptera den varma, mer korrekta, bilden efter ett tag.
Så klart har alla få lov att bestämma över vad de själva tycker ser bäst ut, så experimentera gärna, men försök iallafall ett tag att använda inställningarna Rtings rekommenderar och se om du vänjer dig. Deras inställningar är de mest korrekta, enligt deras mångåriga kunskap och mätinstrument.

Sen att digital-TV-bilden ser dassig ut kan bero på flera faktorer; vad du är van vid, att TV:n skalar upp lågupplöst och komprimerat material (i värsta fall 480i) till 4K, felaktiga inställningar eller att du sitter närmre/har större TV än vad materialet "tillåter".
Hur stor TV har du och hur nära sitter du?.

Hur försöker du spela upp Dolby Vision? Det kan hända att TV:n bara klarar att visa Dolby Vision via externa apparater (via HDMI) så som Nvidia Shield eller AppleTV. Du måste ha Netflix Premium för at kunna spela upp 4K och Dolby Vision.
Du måste också spela upp ett Dolby Vision-material för att faktiskt kunna ändra bildinställningar för det (tror jag, iallafall på de flesta andra TV).

Sen borde det finnas en info-knapp på fjärren för att se vad källan har för upplösning osv.

Återkom gärna hur det gått med inställningar, uppspelning och om du fortfarande är missnöjd. I värsta fall har du väl fortfarande öppet köp?


Info knappen funkar inte överallt. Visar på ett sätt vid tv tittande och på ett annat sätt via HDMI. Men inte via tv:ns inbyggda appar!!

#9

Postad 20 juli 2020 - 16:25

Unregistered677d82fc
  • Unregistered677d82fc
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Även jag köpte den tvn men blev så besviken på tvbilden via comhem att jag skickade tillbaka den.

recensionerna lovordade färgerna (out-of-the-box) och rörelsehanteringen men hur jag än rattade på inställningarna så såg det inte bra ut (rött är väldigt aggressivt). Boxer har väl inte full hd så jag kan föreställa mig hur det ser ut...

menyerna var hemskt bökiga att använda så det kände jag att jag skulle reta mig på det hela tiden.

 

jag läste att årets modell XH95 har samma hårdvara som XG95 (förutom x-wide filter + bättre högtalare) så tydligen ska man kunna installera firmware för xh95 på xg95 och på så sätt få en s a s fräschare tv men eftersom jag var så missnöjd med tvn kände jag att jag inte ville grotta ner mig i det.

 

så mitt tips; lämna tillbaka den.

 

/D



#10

Postad 20 juli 2020 - 18:21

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Även jag köpte den tvn men blev så besviken på tvbilden via comhem att jag skickade tillbaka den.
recensionerna lovordade färgerna (out-of-the-box) och rörelsehanteringen men hur jag än rattade på inställningarna så såg det inte bra ut (rött är väldigt aggressivt). Boxer har väl inte full hd så jag kan föreställa mig hur det ser ut...
menyerna var hemskt bökiga att använda så det kände jag att jag skulle reta mig på det hela tiden.

jag läste att årets modell XH95 har samma hårdvara som XG95 (förutom x-wide filter + bättre högtalare) så tydligen ska man kunna installera firmware för xh95 på xg95 och på så sätt få en s a s fräschare tv men eftersom jag var så missnöjd med tvn kände jag att jag inte ville grotta ner mig i det.

så mitt tips; lämna tillbaka den.

/D


Sitter just nu och justerar enligt länken ovan och får samma resultat som tidigare med att bilden bara gulnar. Mörkare och gulare så att säga. Det är precis som du också uppmärksammat att rött är väldigt kraftigt, framförallt med standard läget. Jag förstår att de lovordar färgerna i standard läget för de är lysande men det är inget vidare vid tv tittande. Däremot tycker jag den bilden är riktigt bra vid film och HDR(Youtube).
Boxer har några HD kanaler men endast 720p. På SD kanalerna är det bara suddigt och jag hoppas kunna få till skärpan på de. Annars vette f..
Jag får forska i det där med firmware från den nyare modellen, kanske kan det hjälpa till lite med bilden.

#11

Postad 21 juli 2020 - 22:00

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 240 inlägg
  • 0
En tv ska aldrig stå i standard läget, bio/film/profesional...

#12

Postad 30 juli 2020 - 18:05

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Håller på och justerar och justerar men ff inte riktigt nöjd med bilden för tv sändning. Om en film sänds så är det ok, men vanliga program är inte roliga. Kanske letar jag fel och synar tv-bilden hårt nu när den är ny!
Men har nu ställt den på Cinema och testar vad reglagen gör för bilden. Nåt jag reagerat på är att bilden blir ljusare och mörkare omvartannat!! Stängde av alla "förbättrare" men bilden blinkar iaf! Ser det på National Geographic HD i 720p. Nån som har en aning varför det blir så?
Kan det vara så enkelt att den kanalen har taskig kvalitet på sändningen?

Redigerat av ALE77, 30 juli 2020 - 18:14.


#13

Postad 30 juli 2020 - 18:21

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Har inte hunnit med så många filmer än, men som sagt film på tv är ok bild.
BluRay film blir bra bild.
De 4K videor jag testat på Youtube är riktigt bra. Men då är det oftast vyer och sega kamera förflyttningar, ja ni vet såna där demos de presenterar i butik så det ska se bra ut.

#14

Postad 30 juli 2020 - 19:36

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Nästa fundering:
När det är staket med spjälor eller skjortor med ränder på tv:n så flimrar bilden där, är det normalt och förväntat på en 4K tv?

4K display och "normalt" tv-tittande kanske rent av inte funkar ihop? Kanske man får behålla den gamla för tv-program och ha denna till film-tittande!!?

Eller skulle en Oled råda bot på mina "problem"?

Redigerat av ALE77, 30 juli 2020 - 19:41.


#15

Postad 31 juli 2020 - 09:40

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Det är svårt för oss att veta exakt varför du upplever dessa problem men som sagt kan det vara flera faktorer.

 

För det första har du i min mening en allt för liten TV för ditt sittavstånd (om det var 3,9 meter mellan dig och en 55"). Jag har svårt att föreställa mig att du på det avståndet kan uppleva skillnad på 1080p och 4K, om ens 720p (hög kvalitet då, inte marksänd/högkomprimerad TV).

En person med normal syn kan max se runt 1000 pixlar horisontellt på det avståndet, på en 55" TV (1080p har 1920 horisontella px).

Så mitt första tips är att flytta 2 meter närmre eller, om möjligt, byta upp dig till en större TV.

 

Angående flimrande och/eller bild som blir mörkare och ljusare, så kan det bero på att antingen, nr. 1 att Local Dimming (ett hjälpmedel för att ge mer kontrast) är något nytt för dig som du inte är van vid och som kanske kan upplevas extra störande på ett sittavstånd så lång bort eller nr. 2 att TV:n är för aggressiv/dålig på att avgöra vad som bör dimmas upp/ner, kanske speciellt på vanlig TV-sändning.

Som det står på Rtings så kan du stänga av Local Dimming, testa och se om det hjälper för vanlig TV-sändning.

 

Sedan bör du följa deras råd för SDR för vanlig TV-sändning, alltså ställ in TV:n på "Custom/Användare" och de andra inställningarna för SDR, testa stänga av Local Dimming (om det stör) och laborera istället med Clarity-inställningarna för att se om du kan förbättra/maskera den lågupplösta/dåliga TV-sändningen.

 

Till sist kan det också faktiskt vara så att just din TV är defekt på något vis eller att du helt enkelt förväntade bättre av en modern TV, men det är väldigt svårt för oss att avgöra fram tills du testat mer korrekta inställningar och optimerat avståndet.

Förmodligen får du bättre bild från en OLED men det är ju en TV i en något högre prisklass, plus att de gör sig bäst på ett mer optimalt avstånd och i ett ljuskontrollerat rum (det kanske du har?).



#16

Postad 01 augusti 2020 - 18:03

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Det är svårt för oss att veta exakt varför du upplever dessa problem men som sagt kan det vara flera faktorer.

För det första har du i min mening en allt för liten TV för ditt sittavstånd (om det var 3,9 meter mellan dig och en 55"). Jag har svårt att föreställa mig att du på det avståndet kan uppleva skillnad på 1080p och 4K, om ens 720p (hög kvalitet då, inte marksänd/högkomprimerad TV).
En person med normal syn kan max se runt 1000 pixlar horisontellt på det avståndet, på en 55" TV (1080p har 1920 horisontella px).
Så mitt första tips är att flytta 2 meter närmre eller, om möjligt, byta upp dig till en större TV.

Angående flimrande och/eller bild som blir mörkare och ljusare, så kan det bero på att antingen, nr. 1 att Local Dimming (ett hjälpmedel för att ge mer kontrast) är något nytt för dig som du inte är van vid och som kanske kan upplevas extra störande på ett sittavstånd så lång bort eller nr. 2 att TV:n är för aggressiv/dålig på att avgöra vad som bör dimmas upp/ner, kanske speciellt på vanlig TV-sändning.
Som det står på Rtings så kan du stänga av Local Dimming, testa och se om det hjälper för vanlig TV-sändning.

Sedan bör du följa deras råd för SDR för vanlig TV-sändning, alltså ställ in TV:n på "Custom/Användare" och de andra inställningarna för SDR, testa stänga av Local Dimming (om det stör) och laborera istället med Clarity-inställningarna för att se om du kan förbättra/maskera den lågupplösta/dåliga TV-sändningen.

Till sist kan det också faktiskt vara så att just din TV är defekt på något vis eller att du helt enkelt förväntade bättre av en modern TV, men det är väldigt svårt för oss att avgöra fram tills du testat mer korrekta inställningar och optimerat avståndet.
Förmodligen får du bättre bild från en OLED men det är ju en TV i en något högre prisklass, plus att de gör sig bäst på ett mer optimalt avstånd och i ett ljuskontrollerat rum (det kanske du har?).


Jag kollade upp det där med storleken och du har rätt i det. 65" bör jag ha som absolut minst på de 3,9 m vi sitter. Helst 85" läste jag nånstans! Men det blir alldeles för stort i vårt vardagsrum. 65 skulle funka.
Vardagsrummet är ca 5x4 m med fönster på högra väggen samt bakväggen där soffan står. Vänstra väggen är i princip helt öppen då matsalen sitter ihop med vardagsrummet. Enda hela väggen är där tv:n sitter. Inte optimalt eller bioanpassat rum för 5 öre😟

Jag ser skillnad på skärpan när jag byter från en kanal som sänder i 576i till en i 720p. SD ser suddigt ut enkelt förklarat. Och när jag kör ett 4K HDR klipp på tuben så ser man att skärpan är ännu vassare. Så skillnad det är det.

Local Dimming trodde jag var nåt helt outstanding! Trodde det skulle göra allt för bilden på en LCD tv! Det var därför jag köpte denna modell med FALD och bakbelyst VA skärm med Local Dimming. Tråkigt om man ska behöva stänga av den funktionen som man hoppades skulle göra underverk för skärpan!

Jag ska göra fler tester och stänga av alla bildförbättrare och då framförallt Local Dimming och se om det gör skillnad på tv sändningen. Men det får bli imorgon fm för nu har jag grilltjänsten ute på altanen😀

Trevlig lördagskväll på er alla duktiga hembiofantaster.

#17

Postad 11 augusti 2020 - 18:55

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Blivit nått klokare? Har samma tv

Redigerat av Nikita0922, 11 augusti 2020 - 18:55.


#18

Postad 12 augusti 2020 - 08:06

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Blivit nått klokare? Har samma tv

Gjorde en retur på den igår😔
Det tog emot att skicka tillbaka den för det är en bra tv med kanonbild vid högupplöst insignal. Snabb i menyerna. Bra fjärrkontroll.
Men jag kände att det var för många saker jag störde mig på. Bl.a. så kom det alltid ett error meddelande på skärmen varje gång man startade tv:n som sa att CA modulen inte satt i korrekt!! Detta felsöktes under flera dagar av min tv leverantör utan framgång. Satte tillbaka modulen i gamla tv:n (också Sony) och där kommer inga felmeddelande. Så jag har börjat undra om jag bara hade oturen att få ett måndagsexemplar!? Kanske ska man chansa att köpa samma modell igen och hoppas på att dessa problem bara var på detta ex.
XG95 är ju trots allt Sonys högsta LCD modellserie och borde väl vara bättre än så här (kan Jag tycka).

Hur upplever du tv:n? Är du nöjd?
Hur tar du emot och ser tv sändning?

Redigerat av ALE77, 12 augusti 2020 - 08:08.


#19

Postad 12 augusti 2020 - 11:15

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Gjorde en retur på den igår😔
Det tog emot att skicka tillbaka den för det är en bra tv med kanonbild vid högupplöst insignal. Snabb i menyerna. Bra fjärrkontroll.
Men jag kände att det var för många saker jag störde mig på. Bl.a. så kom det alltid ett error meddelande på skärmen varje gång man startade tv:n som sa att CA modulen inte satt i korrekt!! Detta felsöktes under flera dagar av min tv leverantör utan framgång. Satte tillbaka modulen i gamla tv:n (också Sony) och där kommer inga felmeddelande. Så jag har börjat undra om jag bara hade oturen att få ett måndagsexemplar!? Kanske ska man chansa att köpa samma modell igen och hoppas på att dessa problem bara var på detta ex.
XG95 är ju trots allt Sonys högsta LCD modellserie och borde väl vara bättre än så här (kan Jag tycka).

Hur upplever du tv:n? Är du nöjd?
Hur tar du emot och ser tv sändning?

Hej! Det kan ju vara nått fel på just den tv,n angående detta med modulen. Jag hade två olika samsung innnan denna. Och jag va otroligt missnöjd med dom. Kollade in denna och det va som dag o natt. Jag tar emot via fiber IP-TV kallas det väll.

Jag är väldigt nöjd med tv,n det jag hade velat va en större. Men då hade jag behövt lägga 13k o det tillåter inte budgeten nu. Plus att jag inte kan lämna tillbaka denna då det va ett demoex. Fick förresten inte krona i rabatt av snåla mediamarkt.
Känns svårt också att hitta en lika bra tv som denna Sony i 55 för knappt 8k. Jag hade chansat på att hämta ut en likadan tv👍

Jag ställde in min tv enligt länken som finns längre upp i tråden.

Redigerat av Nikita0922, 12 augusti 2020 - 13:29.


#20

Postad 12 augusti 2020 - 14:28

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Om jag hinner så ska jag nog titta på ny tv i helgen. Åker till MM eller EG och ska försöka få se på annat än deras demos. Vet att de gärna inte vill det, men ska de sälja får de nog bjuda till.
Ska definitivt titta på XG95 igen eftersom det är en bra tv. Vet annars inte vilken som motsvarar den i annat fabrikat. Jag har inte så värst häftig budget för tv, men vill ju iaf inte ha problem med den oavsett pris.

Redigerat av ALE77, 12 augusti 2020 - 14:28.


#21

Postad 12 augusti 2020 - 14:51

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Om jag hinner så ska jag nog titta på ny tv i helgen. Åker till MM eller EG och ska försöka få se på annat än deras demos. Vet att de gärna inte vill det, men ska de sälja får de nog bjuda till.
Ska definitivt titta på XG95 igen eftersom det är en bra tv. Vet annars inte vilken som motsvarar den i annat fabrikat. Jag har inte så värst häftig budget för tv, men vill ju iaf inte ha problem med den oavsett pris.

Mediamarkt här i Göteborg hade väldigt dåligt med apparater inne på lager. Nästan bara svindyra OLED. Akta dig för Samsung RU7105 och Q60T. Du får nog gå upp på Q80,Q90 för o få samma kvalite på samsung. Och då blir det dyrt. Tänk också på uppdateringsfrekvens Sony XG95 har riktig 100 Hertz. Medans samsung måste du upp på Q80 för att få detta och bakbelyst.

E det 55 du ska köpa igen då? Tycker du att 55 funka bra?

Redigerat av Nikita0922, 12 augusti 2020 - 14:53.


#22

Postad 12 augusti 2020 - 15:54

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Jag misstänkte att det va typ Q80-Q90 nivån hos Samsung för att matcha XG95. Och då blir det lite dyrare, kanske utanför min budget.

Det där med uppdateringsfrekvens blev jag fundersam på häromdagen när jag testade Youtube klipp. Många klipp (4k) hackade och det störde mig otroligt mycket. Helt plötsligt hittade jag ett klipp som flöt utomordentligt bra. Vilken känsla det vart i den videon. Helt annan inlevelse när bilden är lugn och flyter. Kollade då vid vilka frekvenser de spelades i och det bäst klippet stod det 60 på. De andra 30 eller 24. Kan detta ha någon betydelse? Ska inte tv:n kunna hantera alla frekvenserna? På Sonys sida står det väl 24p, 30p, 60p, 50p har jag för mig.

55" var ok till tv tittande och Youtube klipp. Även helt ok till vissa filmer på tv.
Men jag funderar på om 65" kanske skulle vara häftigare och ge mer inlevelse när man kollar storslagna filmer med bio-ljudet! Men kanske inte nödvändigt när man kollar på TV4 nyheterna😄 Svår avvägning faktiskt. Har inte bestämt mig än.

Redigerat av ALE77, 12 augusti 2020 - 15:56.


#23

Postad 12 augusti 2020 - 16:06

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Jag misstänkte att det va typ Q80-Q90 nivån hos Samsung för att matcha XG95. Och då blir det lite dyrare, kanske utanför min budget.

Det där med uppdateringsfrekvens blev jag fundersam på häromdagen när jag testade Youtube klipp. Många klipp (4k) hackade och det störde mig otroligt mycket. Helt plötsligt hittade jag ett klipp som flöt utomordentligt bra. Vilken känsla det vart i den videon. Helt annan inlevelse när bilden är lugn och flyter. Kollade då vid vilka frekvenser de spelades i och det bäst klippet stod det 60 på. De andra 30 eller 24. Kan detta ha någon betydelse? Ska inte tv:n kunna hantera alla frekvenserna? På Sonys sida står det väl 24p, 30p, 60p, 50p har jag för mig.

55" var ok till tv tittande och Youtube klipp. Även helt ok till vissa filmer på tv.
Men jag funderar på om 65" kanske skulle vara häftigare och ge mer inlevelse när man kollar storslagna filmer med bio-ljudet! Men kanske inte nödvändigt när man kollar på TV4 nyheterna😄 Svår avvägning faktiskt. Har inte bestämt mig än.


Ok. Jag har inga problem med att det hackar kollar väldigt mycket sport. Och det flyter på grymt bra. Har kollat flera serier på i 4K och youtube i 4K flyter på riktigt bra. Sedan finns det ju sämre sändningar och klipp etc som gör att även den bästa tv,n i världen hackar. Dom samsung apparater jag hade vart det laggit när jag kolla sport etc. Inte vansinnigt men man störde sig.

#24

Postad 12 augusti 2020 - 21:02

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Äh fan asså jag ändrar mig om bilden. Kollade dplay sport nu o det va inget vidare alls. Kollade höjdpunkter från allsvenskan o det va RIKTIGT dålig bild. Men det kan ju bero på dplay. Tycker även TV4 play är grynig och dålig skärpa. Även på annat så är bilden grynig och dålig skärpa. Äh jag blir inte klok. Tyckte bilden va bra igår. Men då kollade jag på vanlig tv och på youtube och Netflix bara

Redigerat av Nikita0922, 12 augusti 2020 - 21:53.


#25

Postad 12 augusti 2020 - 21:54

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Äh fan asså jag ändrar mig om bilden. Kollade dplay sport nu o det va inget vidare alls. Kollade höjdpunkter från allsvenskan o det va RIKTIGT dålig bild. Men det kan ju bero på dplay. Tycker även TV4 play är grynig och dålig skärpa

Det var ju surt att du trots allt inte är nöjd med bilden. Framförallt om du inte har möjlighet att lämna tillbaka den. Kör du trådat eller trådlöst när du streamar från play?
Men tv-bilden är du nöjd med iaf?

Redigerat av ALE77, 12 augusti 2020 - 21:55.


#26

Postad 12 augusti 2020 - 22:03

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Trådlöst men jag har väldigt bra uppkoppling. Kollade vad jag hade på Netflix låg då på 94.26Mbit/s.
Ja lämna tillbaka blir svårt men jag har kontaktat kundservice då jag e irriterad att jag betala fullpris för ett demoex som säkert varit uppställd i iaf 1 år. TV,n tillverkad 2019/02. Dom ville inte pruta på den i affären dom sa att den redan va så nedsatt men jag betalade som sagt fullpris. Får väll stå mitt kast mitt egna fel. Men ska iaf försöka få nån kompensation då jag aldrig hört nån betala fullpris för demoex.
Det e konstigt för vanlig tv e helt ok och Netflix och HBO men TV4 play och dplay uruselt

Redigerat av Nikita0922, 12 augusti 2020 - 22:01.


#27

Postad 12 augusti 2020 - 23:32

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 2
Men är ni helt.... ! Vad D-Play erbjuder för (kass) bild har absolut ingenting att göra med den TV ni har valt! Hur kan det vara svårt att förstå?

Om ni vill ha så bra bild som möjligt; gå då ner i storlek, men framförallt, betala mer för att få bättre bild hem till er!

Redigerat av frollic, 13 augusti 2020 - 06:25.


#28

Postad 13 augusti 2020 - 07:22

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1

Jag e irriterad att jag betala fullpris för ett demoex

 

Dom ville inte pruta på den i affären d jag betalade som sagt fullpris

 

Ska iaf försöka få nån kompensation då jag aldrig hört nån betala fullpris för demoex

Jag fattar inte alls ditt resonemang här,

Du vet mycket väl om att den tv du köper är ett demoex och att säljaren inte vill pruta på den något.

Du säger även att du aldrig hört talas om någon som betalat fullpris för ett demoex.

 

Men ändå är det precis det du gör fullt medvetet och väljer sen att gnälla över det?   :blink:



#29

Postad 13 augusti 2020 - 07:48

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Men är ni helt.... ! Vad D-Play erbjuder för (kass) bild har absolut ingenting att göra med den TV ni har valt! Hur kan det vara svårt att förstå?

Om ni vill ha så bra bild som möjligt; gå då ner i storlek, men framförallt, betala mer för att få bättre bild hem till er!

Betala mer för att få bättre bild hem till er? Sitter med 100mb fiber. Kollade uppkoppling på Netflix på tv,n o det va över 90mb.

Jag fattar inte alls ditt resonemang här,
Du vet mycket väl om att den tv du köper är ett demoex och att säljaren inte vill pruta på den något.
Du säger även att du aldrig hört talas om någon som betalat fullpris för ett demoex.

Men ändå är det precis det du gör fullt medvetet och väljer sen att gnälla över det? :blink:

Ja jag gnäller över att jag va så dum,korkat alltihop/ Men vi släpper det.

Redigerat av Nikita0922, 13 augusti 2020 - 07:53.


#30

Postad 13 augusti 2020 - 08:27

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 1

Spelar ingen roll  om du skulle så skulle haft 10000mb fiber... skickas det dålig kvalite från Dplay, hjälper varken hur bra fiber eller tv man har  :P

Samma med HBO nordic, kass kvalle... netflix, amazon prime är ok/bra... itunes är riktigt för att vara stream!... men det allra bästa med stora skärmar är att köra på BD eller UHD skivor, alternativt ripade BDs från nas,....



#31

Postad 13 augusti 2020 - 08:37

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Spelar ingen roll om du skulle så skulle haft 10000mb fiber... skickas det dålig kvalite från Dplay, hjälper varken hur bra fiber eller tv man har :P
Samma med HBO nordic, kass kvalle... netflix, amazon prime är ok/bra... itunes är riktigt för att vara stream!... men det allra bästa med stora skärmar är att köra på BD eller UHD skivor, alternativt ripade BDs från nas,....


Ok. Skumt bara för Dplay,TV4 play va riktigt vass bild på andra apparater jag haft.

#32

Postad 13 augusti 2020 - 08:58

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Ok. Skumt bara för Dplay,TV4 play va riktigt vass bild på andra apparater jag haft.

Eller så var dom bara mer förlåtande för bilden?

 

Precis som en gammal tv får SD signaler att se bättre ut än på nya vassa 4k dito, 



#33

Postad 13 augusti 2020 - 09:00

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Eller så var dom bara mer förlåtande för bilden?

Precis som en gammal tv får SD signaler att se bättre ut än på nya vassa 4k dito,

Va det jag tänkte lite på faktiskt. Just att materialet blir väldigt viktigt på en bättre tv. Funkade bättre på Samsung RU7105 och Q60T. Denna Sony verkar känslig.

Redigerat av Nikita0922, 13 augusti 2020 - 09:01.


#34

Postad 13 augusti 2020 - 09:13

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Va det jag tänkte lite på faktiskt. Just att materialet blir väldigt viktigt på en bättre tv. Funkade bättre på Samsung RU7105 och Q60T. Denna Sony verkar känslig.

Har du slagit av alla bildförsämringar?



#35

Postad 13 augusti 2020 - 09:17

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Har du slagit av alla bildförsämringar?


Ja det tror jag. Jag har kalibrerat enligt: https://www.rtings.c.../x950g/settings

#36

Postad 13 augusti 2020 - 12:40

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Har en likandan tv och är kanon nöjd med bilden använder personlig som bildingång.
Har iptv kopplat via hdmi hittade en snubbe på youtube som visade inställningar för typ kabel-tv körde dom som grund inställningar sen har jag
ändrat lite som jag själv tycker ser bra ut.

Tanken är väl att jag ska fixa en input när jag ska kolla film med.

Har du länk till videon?

Redigerat av frollic, 13 augusti 2020 - 12:45.


#37

Postad 13 augusti 2020 - 13:22

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Ja det tror jag. Jag har kalibrerat enligt: https://www.rtings.c.../x950g/settings

Kan bli som hejsan hoppsan om du använder nån annans kalibreringsinst... helst dom där finjusteringar dom gör med hue, gamma etc 😮 det är vad han kalibrrerst med SIN skärm/panel, hans omgivningar, blir helt annat hos dig med din panel 😝
Sätt på movie/ filmläget, nollställ, stäng av alla bildförbättringar (förvrängningar kan man kalla det 😝) och se hur det blir då
Och kolla inte D play som källa om du vill se om det blir bra, sätt på nån bd skiva eller nåt, eller hyr en film från itunes 😶

Redigerat av Garrett, 13 augusti 2020 - 13:22.


#38

Postad 13 augusti 2020 - 13:29

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Kan bli som hejsan hoppsan om du använder nån annans kalibreringsinst... helst dom där finjusteringar dom gör med hue, gamma etc 😮 det är vad han kalibrrerst med SIN skärm/panel, hans omgivningar, blir helt annat hos dig med din panel 😝
Sätt på movie/ filmläget, nollställ, stäng av alla bildförbättringar (förvrängningar kan man kalla det 😝) och se hur det blir då
Och kolla inte D play som källa om du vill se om det blir bra, sätt på nån bd skiva eller nåt, eller hyr en film från itunes 😶


Tack för svar. Nollställ menar du att alla inställningar ska vara på 0. Jag har inte rört inställningarna på biograf läget som det heter.
Fattar dock inte hur det kan vara så ruskigt dålig bild på TV play o dplay när jag inte upplevt detta på nån tv innan.

#39

Postad 13 augusti 2020 - 13:31

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Tack för svar. Nollställ menar du att alla inställningar ska vara på 0. Jag har inte rört inställningarna på biograf läget som det heter.
Fattar dock inte hur det kan vara så ruskigt dålig bild på TV play o dplay när jag inte upplevt detta på nån tv innan.


Reset settings i själva bildläget, menar om du dragit hej vilt i reglagen där

#40

Postad 13 augusti 2020 - 13:36

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Kan bli som hejsan hoppsan om du använder nån annans kalibreringsinst... helst dom där finjusteringar dom gör med hue, gamma etc 😮 det är vad han kalibrrerst med SIN skärm/panel, hans omgivningar, blir helt annat hos dig med din panel 😝
Sätt på movie/ filmläget, nollställ, stäng av alla bildförbättringar (förvrängningar kan man kalla det 😝) och se hur det blir då
Och kolla inte D play som källa om du vill se om det blir bra, sätt på nån bd skiva eller nåt, eller hyr en film från itunes 😶

Jag håller med dig, bättre att ställa in själv så man blir nöjd. Väldigt många tycker man ska ställa in enligt andras parametrar för de "kan sin sak".
Jag provade att ställa in enligt rtings men tyckte inte alls om den bilden! Var iaf tvungen att skruva vidare. Jag personligen tycker Cinema läget var bra mycket bättre utgångsläge att börja med bildmässigt. Sen om det är rätt bild eller inte kan jag inte veta. Men Jag var mest nöjd så.

Redigerat av ALE77, 13 augusti 2020 - 13:39.


#41

Postad 13 augusti 2020 - 18:10

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Jag håller med dig, bättre att ställa in själv så man blir nöjd. Väldigt många tycker man ska ställa in enligt andras parametrar för de "kan sin sak".
Jag provade att ställa in enligt rtings men tyckte inte alls om den bilden! Var iaf tvungen att skruva vidare. Jag personligen tycker Cinema läget var bra mycket bättre utgångsläge att börja med bildmässigt. Sen om det är rätt bild eller inte kan jag inte veta. Men Jag var mest nöjd så.


Jag håller mer o mer med om din ursprungs post. Bilden e hmmmm. Det e bra bild på vanlig HD tv närbild men sedan suddigt vid bild längre bort. Och visst material på vanlig tv är galet dåligt. Måste vara väldigt bra material för att få bra bild. Youtube,Netflix tv detta.

#42

Postad 14 augusti 2020 - 11:53

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Jag håller mer o mer med om din ursprungs post. Bilden e hmmmm. Det e bra bild på vanlig HD tv närbild men sedan suddigt vid bild längre bort. Och visst material på vanlig tv är galet dåligt. Måste vara väldigt bra material för att få bra bild. Youtube,Netflix tv detta.


Det är svårt att hitta TV-nyheter, Bingolotto och Sommaren med Ernst på UHD-BLU-RAY skivor! 😂
Skämt åsido, man börjar fundera om det är lönt att lägga extra mycket pengar på en värsting tv till vardagsrummet om vanlig tv-sändning är det primära och alla leverantörer inte erbjuder 4k signal?

#43

Postad 14 augusti 2020 - 16:49

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Det är svårt att hitta TV-nyheter, Bingolotto och Sommaren med Ernst på UHD-BLU-RAY skivor! 😂
Skämt åsido, man börjar fundera om det är lönt att lägga extra mycket pengar på en värsting tv till vardagsrummet om vanlig tv-sändning är det primära och alla leverantörer inte erbjuder 4k signal?

😉. Ja nä jag lämnade tillbaka tv,n,schysst kille som fixa det. Fick inte apparna såsom TV4play,SVT,Dplay etc att fungera ok. Väldigt dålig upplösning på dessa. Så jag e tillbaka på en 58Q60T nu. Där funkar apparna klockrent. Men visst LÅNGT ifrån samma prestanda på Q60T. Och att den har lite problem med clouding. Men det får jag leva med. Det e ju en 60HZ panel också så kan ju bli lite hack men det får jag också leva med.

Redigerat av Nikita0922, 14 augusti 2020 - 16:50.


#44

Postad 14 augusti 2020 - 21:58

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

😉. Ja nä jag lämnade tillbaka tv,n,schysst kille som fixa det. Fick inte apparna såsom TV4play,SVT,Dplay etc att fungera ok. Väldigt dålig upplösning på dessa. Så jag e tillbaka på en 58Q60T nu. Där funkar apparna klockrent. Men visst LÅNGT ifrån samma prestanda på Q60T. Och att den har lite problem med clouding. Men det får jag leva med. Det e ju en 60HZ panel också så kan ju bli lite hack men det får jag också leva med.

Jaha, du fick lämna tillbaka fastän det var ett demoex!!? Det var ju schysst av butiken,
Men Q60T är väl årets modell från Samsung? Har du köpt 2 tv i år eller??
Vad innebär 60hz panel? Vad är en sån bra på? Och vad är den sämre på?

Skulle du rekommendera Q60T för 80% tv och 20% film??

Redigerat av ALE77, 14 augusti 2020 - 21:59.


#45

Postad 14 augusti 2020 - 22:31

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Jaha, du fick lämna tillbaka fastän det var ett demoex!!? Det var ju schysst av butiken,
Men Q60T är väl årets modell från Samsung? Har du köpt 2 tv i år eller??
Vad innebär 60hz panel? Vad är en sån bra på? Och vad är den sämre på?

Skulle du rekommendera Q60T för 80% tv och 20% film??

Ja en jätteschyst kille i kundservice.
Jo det e årets modell. Jag har bara en TV. Men köpte denna TV o lämna tillbaka först då jag tyckte det va för mycket clouding på den. Men kom till slutsatsen att det kan jag leva med. Så det fick bli den igen. Exemplaret jag fått nu är mycket bättre gällande clouding. Så det verkar variera från tv till tv fast det är samma modell och märke. 60hertz kan ha svårt med snabba scener det går liksom inte lika jämnt. Finns säkert nån annan som kan förklara bättre. Har att gör med 24fps också.
Jo jag hade rekommenderat den om du nu inte måste ha värsting grejer.
Såg att medimarkt sänkt den ikväll med 500:- nattpris kallar dom det 😂.

Redigerat av Nikita0922, 14 augusti 2020 - 22:36.


#46

Postad 15 augusti 2020 - 11:41

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Decent motion handling

In comparison to its predecessor, the Samsung Q60T has become a bit worse in terms of motion handling. The response time is still very good, at 8ms, and the dimming frequency is also 600 Hz, which means that flickering is not noticeable to the naked eye. In gaming mode, the dimming frequency drops to 120 Hz, which is still very high and should hardly be noticeable. Motion interpolation to 60 fps works well, but Black Frame Insertion can cause a few problems – which aren’t too bad, though.

For content with a lower frame rate – for example movies shot at 24 fps by default – stuttering is almost non-existent, but the Samsung Q60T is not capable of removing judder. We think that’s a pity, as the Q60R had this feature.

Judder; https://www.google.s...on/judder?amp=1.

Märkte inget igårkväll när jag kollade film o vanlig tv.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.