Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lämplig byggplan för modifierad bilstereo

Inga svar i detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 juli 2017 - 10:30

Unregistered8e9f469a
  • Unregistered8e9f469a
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Jag skrotade en bil och fick en hygglig stereo över. Gillar inte materialförstöring så jag tänkte bygga ihop en flyttbar "stereo" för att använda under arbete i källaren eller ställa intill hängmattan i trädgården. Planen är att bygga ihop en "combo" -låda med ett par handtag så den är rimligt enkel att flytta på.

 

Tänkte höra med forumet kring vad som är optimalt i konstruktionen. Det jag har är själva radio/CD/USB-enheten och den drivs med att tidigare PC nätaggregat. Har sedan två högtalarpar som tidigare satt i bilens framdörrar respektive bakre fönsterhyllla.

 

Tänkte konstra till det SÅ LITE SOM MÖJLIGT och förmodligen bygga in allt i en ordinär låda. Bredd och höjd så att det finns lite marginaler för de fyra högtalarna. Tänkte ha de större tidigare bakhögtalarna som nedre par i lådan och de tidigare dörrhögtalarna som övre. Från det pusslar jag in enheten samt nätaggregatet på något smart sätt.

 

Jag kräver inget annat än hyggligt bra ljud men funderar över om jag bör skapa två "kamrar" inne i lådan och på så sätt avgränsa högtalarparen till en vänster och en höger kanal? Tror ni det har någon större betydelse? Tänkte förstås klä lådan med ljuddämpande invändigt men skulle ni ABSOLUT dela in lådan i två separata kammare eller är det mer eller mindre over-kill om man inte har mer krav än att ha lite kräm i den flyttbara stereon. Funderade först på någon form av basreflexfunktion men har förstått att jag i så fall måste göra matte för beräkning av volymer etc. DET är over-kill för detta projekt.

 

I övrigt: Sluta lådan helt eller lämna öppning? Mina ordinarie stereohögtalare är slutna medan min gitarrförstärkarcombo är helt öppen bakåt. Vet inte vilken slutsats jag ska dra av det. En bildörr är ju rätt tät och för bakhyllan i bilen var i princip bagageutrymmet ett slutet sådant så min gissning är att min hemstereo ska vara sluten? Någon synpunkt?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.