Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förstärkare till B&W 804s

56 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Krell KAV-300i (Stereoförstärkare) 1 (0) 95 000:-
B&W 804S (Golvhögtalare) 1 9,16 (24) Inga priser
Thule Spirit IA252B (Stereoförstärkare) 1 (0) Inga priser
Bladelius Thor II (Stereoförstärkare) 1 9,22 (8) Inga priser
NAD M3 (Stereoförstärkare) 6 9,47 (33) Inga priser
Primare A32 (Slutsteg) 8 9,6 (14) Inga priser
19 relaterade trådar
Bladelius-klubben! (76 inlägg) 1 år sedan
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 1 år sedan
NAD-klubben för oss som gillar kraft (169 inlägg) 3 år sedan
B&W-klubben (535 inlägg) 3 år sedan
Nytt slutsteg Rotel vs primare (75 inlägg) 6 år sedan
Dynaudio Contour 3.4 vs. ConfidenceC2 eller C4??? (79 inlägg) 8 år sedan
* Officiell Tråd - NAD Master Series * (224 inlägg) 9 år sedan
NAD C165bee + C275bee eller M3? (3 inlägg) 10 år sedan
Test: B&W 683 vs 804S (25 inlägg) 11 år sedan
Tar upp jakten igen på nya högtalare. LÄS! (62 inlägg) 11 år sedan
Förstärkare och CD till Dali Ikon 6 (20 inlägg) 12 år sedan
Nad m3, Nad m2 (32 inlägg) 13 år sedan
Krell KAV-400Xi vs Nad M3 vs Bladelius Thor MKII vs Hegel H200 vs Thule Spa (46 inlägg) 14 år sedan
Provlyssningsrunda stereo i Sthlm 23/5 (34 inlägg) 14 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 14 år sedan
Canton Vento 890DC tillsammans med NAD M3/M5 (8 inlägg) 14 år sedan
Provlyssnat: 15 högtalare i prisklassen 10 000kr - 40 000 kr (33 inlägg) 16 år sedan
B&W 804 S (90 inlägg) 16 år sedan
B&W 804S eller Dynaudio 3.4 Contour? (8 inlägg) 17 år sedan

#1

Postad 11 september 2007 - 07:18

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Hej!

Är på väg och ska inhandla ett par 804s och undrar lite vilka förstärkare som kan vara värda att lyssna på till dom? Har lyssnat en hel del med Nad M3 och tycker att det låter underbart men som vanligt så vill mycket ha mer :) Finns det nån förstäkare som man bara inte får missa eller är M3an ett bra alternativ?

Mvh Vobbe

#2

Postad 11 september 2007 - 11:00

mikael_81
  • mikael_81
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
Jag kör mina 804s med thule elektronik, (spirit 252b) tycker att det lät bättre än med nad m3.

Det är bara att lyssna och se vad du själv tycker, finns många som kör med olika typer av förstärkare till dessa högtalare.

Mvh Mikael

Redigerat av mikael_81, 11 september 2007 - 11:01.


#3

Postad 11 september 2007 - 13:05

JonasFerdinandsson
  • JonasFerdinandsson
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Är själv på jakt efter nytt förstärkeri till mina 804S.

Har i nuläget lyssnat på NAD M3 och Bladelius Thor MKII.
Ingen av dom imponerade på mig.

Thule skall jag ge en chans har jag lovat min polare på Hifiklubben.

Men mitt sikte är inställt på antingen en Primare kombination, med deras försteg PRE30 och slutsteget A32. Alternativt Krell, då antingen den integrerade KAV400XI eller försteg och slutsteg med antingen KSA250 eller KSA300 som driver.

Dessa fantastiska högtalare måste ha mycket effekt för att vara fantastiska, och då menar jag inte nån klass C effekt direkt. Sikta på att landa över 200 watt i alla fall, klass A eller A+B.

Vad lyssnar du mest på för sorts musik?
Musical Fidelity A5 är ett riktigt prisvärt alternativ med bra klang i till bra pengar.

Lycka till!

#4

Postad 11 september 2007 - 18:29

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
mikael_81: Har kikat på Thule 252an men varit rädd för att det ska bli för lite effekt till bjässarna, som Jonas är inne på så kräver dom ordentligt med effekt helt klart! Hur tycker du att dom låter med Thule ifall man skulle jämföra dom mot Naden? Var det prisskillnaden som var avgörande att väljud per krona osv som hjälpte dig att välja eller lät dom bättre med Thule?

Glömde visst att skriva vilken musik jag lyssnar på men för att använda ett slitet uttryck så är jag allätare, allt ifrån Pink Floyd, Guns n Roses, Alice in Chains till Depeche Mode o liknande. Mest åt rock hållet dock och ingen hip.hop eller trance!

Mvh Vobbe

#5

Postad 11 september 2007 - 21:56

mikael_81
  • mikael_81
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
Enligt mej låter dom bättre med thule.

För svag är den verkligen inte, håller högtalarna i ett järngrepp. Tycker att framförallt mellanregistret, röster mm låter bättre med thule. Vill du ha mer effekt finns ju en större thule också. men 252:an är väl starkare än tex NAD M3?

Lycka till med ditt val. Berätta gärna vad det blir tillslut.

Mvh Mikael

Redigerat av mikael_81, 11 september 2007 - 21:57.


#6

Postad 12 september 2007 - 08:15

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Låter helt klart intressant det här med Thule, har alltid föredragit dom framför Nad vad det gäller ljud, design osv. Svårt att hitta recensioner och liknande om Thule produkter dock, är en sån som läser kilovis med papper innan jag tar mig iväg och lyssnar :( Det danska odjuret är juh betydligt billigare än vad M3an är med! Synd att min lokala HiFi-klubb inte har Thule 252 utan bara 150 :P

#7

Postad 12 september 2007 - 22:16

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0
Några andra kraftfulla förstärkare som du bör kolla in innan du bestämmer dig:

Nämndes tidigare av JonasFerdinandsson, men förtjänar en ytterligare rekommendation.

Norskt neutralt kraftpaket.

Och en av mina personliga favoriter som tyvärr inte har återförsäljare i Sverige: Plinius 9200
Postad bild

#8

Postad 12 september 2007 - 23:07

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0

Men mitt sikte är inställt på antingen en Primare kombination, med deras försteg PRE30 och slutsteget A32. Alternativt Krell, då antingen den integrerade KAV400XI eller försteg och slutsteg med antingen KSA250 eller KSA300 som driver.


Om du är uppe i den prisklassen så kan du ju börja snegla på märken som Bryston, Plinius och Gamut.

Har du möjlighet att komma över en sån här pjäs så är det bara att slå till :unsure::
Postad bild
Bryston 4B SST (2x300W)

Redigerat av Falloutboy, 12 september 2007 - 23:52.


#9

Postad 13 september 2007 - 07:50

JonasFerdinandsson
  • JonasFerdinandsson
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Falloutboy: Plinius har jag hört talas om, men inte är det mycket. Verkar vara väldigt begränsat med erfarenheter av detta märke i Sverige. Ingen återförsäljare som du säger, äger du en sådan skönhet själv? Vad ligger dessa på för priser?

Bryston är kanonfina grejor. Har dock inte lyssnat på den store 4Bsst som du visar nedan. Vem är återförsäljare för dessa i Sverige?

#10

Postad 13 september 2007 - 11:09

mikael_81
  • mikael_81
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
En liten fundering angående elektroniken till 804s.

Jag sitter med förstärkaren thule 252b som jag är mycket nöjd med, och kommer behålla.

Men min cd/dvd-spelare är thule´s minsta dva100, den är planerad att bytas ut inom inte allt för lång tid.

Funderar lite på om primare dvd26 kan vara något? Hur står den sej ljudmässigt mot thule, någon som har erfarenhet? Kan få den ganska billigt begagnad.

Hur tror ni den kombon thule252-primare dvd26 kan bli ihop med 804s?

Eller ska man satsa på en ny större thule dvd?

Mvh Mikael

#11

Postad 13 september 2007 - 11:22

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Inom B&W Group (och budget) finns ju även den här kombinationen.



= 26975:-

Alternativet om 1080 skulle visa sig för klen är att köpa sig en till och biampa. <_<

//Loofy

#12

Postad 13 september 2007 - 11:50

mikael_81
  • mikael_81
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
Eller ett Rotel RB1090 slutsteg på en gång.

Har själv ägt ett 1090 slutsteg en gång i tiden.

Tyckte det var lite för neutralt och analytiskt för min smak. Men j****r vad det kunde spela, total kontroll. Det är ingen dum ide om man gillar dess ljudkaraktär.

//Mikael

Redigerat av mikael_81, 13 september 2007 - 11:55.


#13

Postad 13 september 2007 - 13:05

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
japps 1090 på en gång är oxå en lösning - jag höll mig till 1080 för att inte knäcka budgeten runt 26/27k.

//Loofy

#14

Postad 13 september 2007 - 19:53

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0

Falloutboy: Plinius har jag hört talas om, men inte är det mycket. Verkar vara väldigt begränsat med erfarenheter av detta märke i Sverige. Ingen återförsäljare som du säger, äger du en sådan skönhet själv? Vad ligger dessa på för priser?


Jag äger ingen, men har lyssnat en del på den och kan rekommendera den varmt.
Priserna varierar beroende på var man importerar från. I USA och Nya Zeeland (ursprungslandet) kostar den runt 28000kr medan vi i europa får betala närmare 40000kr :).

Tonkraft Scandinavia är officiell distributör i skandinavien, men det finns som sagt inga återförsäljare.

England och Frankrike är nog de närmaste ställena att köpa den från.
Här är en engelsk butik som säljer den för £2,899 (ca. 39000kr):
http://www.audiodest...products_id=692

Bryston är kanonfina grejor. Har dock inte lyssnat på den store 4Bsst som du visar nedan. Vem är återförsäljare för dessa i Sverige?


Bryston saknar också återförsäljare i Sverige. TAA Import A/S (ett norskt företag) är officiell importör i skandinavien, men de är tydligen inte roliga att ha att göra med. Här är en tråd från faktiskt.se om just detta: http://www.faktiskt....ewtopic&t=18591

#15

Postad 14 september 2007 - 09:56

JonasFerdinandsson
  • JonasFerdinandsson
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Falloutboy: Vilka lysande förslag du kom med måste jag säga =)
Man vågar ju inte köpa från någon av dom hahaha...

Men å andra sidan, det finns ju inget möjlighet att lyssna på dom heller så jag anser inte det särskilt intressant att köpa en förstärkare för 40000, bråka mig hela vägen fram tills jag får den och sen gillar jag inte den!

Då är det roligare att läsa telefonkatalogen haha

Är det någon här som har ett par 804S och har lyssnat på Primare kombinationen jag nämnde tidigare, alltså PRE30 och A32 slutsteget?

Alla jag har pratat med säger att det är en superkombination men har inte haft tillfälle att lyssna på detta ännu.

mikael_81: Får jag lov att fråga varför du inte använder en dedikerad cd spelare till din i övrigt fina anläggning, köper du en ren cd spelare för 5000 så går den inte ens att jämföra med din DVA100. Jag tycker det är lite taskigt mot din övriga anläggning =)

Dela upp cd och DVD vettja, det är helt klart att rekommendera. Vad använder du för XLR kablar mellan DVA100 och 252:an?

Trevlig helg!

#16

Postad 14 september 2007 - 11:19

mikael_81
  • mikael_81
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
Dvd spelaren ia100 hade jag innan övriga anläggningen, därför är den kvar. Denna dvd har inga balanserade utgångar, kör med rca.

Tycker att det är smidigt att ha samma spelare till allt, men det blir ganska dyrt om den ska vara bra ljudmässigt.

Men nu när jag är på jakt efter ny spelare är det inte omöjligt att det kan bli en cd-spelare och behålla dvd`n till film.

Eftersom jag gillar ljudet i thules prylar har jag kollad in deras finare spelare, men dom gör ju bara dvd-spelare.

Hur bra kan dom vara som cd-spelare? Antagligen mycket bättre än den jag har nu, men kan man få en ren cd-spelare betydligt billigare som låter bättre får man kanske överväga det.

Mvh Mikael

#17

Postad 14 september 2007 - 16:39

pelar
  • pelar
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Benchmark DAC1 + Rotel RB1080

#18

Postad 14 september 2007 - 18:31

ryst
  • ryst
  • Forumräv

  • 908 inlägg
  • 0
En McIntosh MA 6300 skulle sitta fint. Kanske svår att hitta beggad, annars går den loss på 35k ny

#19

Postad 14 september 2007 - 18:54

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Jag har erfarenheter av såväl Plinius som Bryston tillsammans med B&W Nautilus 802. Jag körde tidigare med ett Plinius SA100 mk3 som slutsteg och var riktigt nöjd med det. Dock ville jag ha lite mer effekt (Plinius-steget var på 100W@8ohm) och då jag inte hittade ett likadant till ett bra pris så köpte jag mig ett Bryston 4B SST. Jag kan inte annat än rekomendera detta tillsammans med B&W.

#20

Postad 14 september 2007 - 19:51

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0

Falloutboy: Vilka lysande förslag du kom med måste jag säga =)
Man vågar ju inte köpa från någon av dom hahaha...


Ska man ha det bästa så får man lida lite för det också :).

Gamut däremot är ju lättare att få tag i, men de kanske är lite för dyra.

McIntosh som nämndes av ryst gör ju också mycket bra förstärkare. 6300 och 6500 är ju självklara alternativ som bör testas innan du bestämmer dig. Säljs av Audio Concept.

Postad bild
McIntosh 6500 (2x200W, 45000:-)

Jag tycker också du ska (som nämnts av Loofy och pelar) testa Rotels prylar om du inte hört dem redan. Om du gillar deras ljud så får du ju mycket effekt för pengarna (RB-1090 är specat till 2x380W @ 8Ohm!!!)



Är det någon här som har ett par 804S och har lyssnat på Primare kombinationen jag nämnde tidigare, alltså PRE30 och A32 slutsteget?


Har inte lyssnat på just den kombinationen, men jag antar att den låter som Primares övriga utbud. Primare gör fina (framförallt designmässigt) prylar, men jag har svårt att se hur man motiverar priset på den kombinationen. Speciellt med tanke på vad konkurrenterna har att erbjuda för samma pengar.
Men det är väl bara att åka och lyssna på den.

En annan för-/slutstegskombination i samma prisklass som kanske kan vara intressant:


Redigerat av Falloutboy, 14 september 2007 - 19:56.


#21

Postad 14 september 2007 - 20:48

winmine
  • winmine
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
vad jag läst så använder B&W själva Classe eller Rotel förstärkare vid demonstrationer m.m. så det kanske kan vara något?

#22

Postad 16 september 2007 - 14:04

JonasFerdinandsson
  • JonasFerdinandsson
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Hur skall man ha tid att provlyssna på alla roliga prylar egentligen =)

Primare kombinationen förstår jag inte riktigt varför du inte kan motivera den prismässigt? Om man vill ha bar kvalite på ljudet med mycket effekt så kostar det därefter. Jag tror att det är många som skulle säga att det är brottsligt att jämföra en I30 mot kombinationen PRE30 och A32. Skillnaden i detta är dock att en I30 inte räcker till när vi pratat om 804S högtalarna. Så det suger om jag skall vara ärlig =)

Men Rotel och Hegel skall jag låna hem omgående, vem är återförsäljare av Rotel i Malmö trakterna?

#23

Postad 16 september 2007 - 16:26

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0

Primare kombinationen förstår jag inte riktigt varför du inte kan motivera den prismässigt? Om man vill ha bar kvalite på ljudet med mycket effekt så kostar det därefter. Jag tror att det är många som skulle säga att det är brottsligt att jämföra en I30 mot kombinationen PRE30 och A32. Skillnaden i detta är dock att en I30 inte räcker till när vi pratat om 804S högtalarna. Så det suger om jag skall vara ärlig =)


I30 är en riktigt bra och prisvärd förstärkare som är ett självklart alternativ om man har hyfsat lättdrivna högtalare. Men när du kommer upp i den prisnivån som PRE30+A32 ligger på (3 x priset för en I30!!!) så blir ju situationen en annan. Speciellt med tanke på vad konkurrenterna kan erbjuda i de priklasserna.

Men det är ju försteget som påverkar ljudkaraktären mest så om du gillar Primares ljud så kan du ju kombinera försteget PRE30 med t.ex. Rotel RB-1090.

Men Rotel och Hegel skall jag låna hem omgående, vem är återförsäljare av Rotel i Malmö trakterna?


Jag gjorde en sökning, men kan faktiskt inte hitta någon. Hegel (och Primare) däremot finns ju hos Hifi Skåne.

#24

Postad 17 september 2007 - 07:27

JonasFerdinandsson
  • JonasFerdinandsson
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Precis, men i detta fallet så är det inte särskilt lättdrivan högtalare, utan jäklilgt svårdrivna rent ut sagt. Eller jag dom blommar inte ut förrän man har gett dom mängder med effekt i alla fall.

Har hört rykten om att det skall finnas en liten butik i Löddeköpinge som har Rotel. Får ta och slå en pling till dom så får jag se.

Ett alt som du säger är ju att kombinera Pre 30 med ett 1090 slutsteg.

Hur är Rotels egna försteg i jämförelse med andra märken? Primare, Thule, Hegel, Densen osv.
Om vi nu håller oss inom budgeten 20k.

Helst ser man ju dessutom att man hittar något till en bra peng på beg marknaden.

Rotels slutsteg 1090 är helt balanserat antar jag?
Vad har ni som har ett 1090 steg använt för XLR kablar mellan försteg och slutsteg? (Om ni har kört balanserat såklart)

#25

Postad 17 september 2007 - 10:03

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Precis, men i detta fallet så är det inte särskilt lättdrivan högtalare, utan jäklilgt svårdrivna rent ut sagt. Eller jag dom blommar inte ut förrän man har gett dom mängder med effekt i alla fall.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller inte med om att de är väldigt svårdrivna. Visst skadar det inte med mycket effekt och ett stabilt slutsteg med det gäller för de flesta högtalare. Känsligheten på 804S är rätt normal och visserligen dippar de ner till 3 Ohm som lägst men jämfört med andra golvare så är det inga siffror som avskräcker. Mina N802 har liknande siffror och jag använde tidigare ett slutsteg på 100W med bra resultat. Dock så spelar jag inte så väldigt högt.

Rotels slutsteg 1090 är helt balanserat antar jag?
Vad har ni som har ett 1090 steg använt för XLR kablar mellan försteg och slutsteg? (Om ni har kört balanserat såklart)

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag har läst mig till så är det bättre att använda 1090-steget obalanserat då det jobbar obalanserat. XLR-kontakterna är mest pynt.

#26

Postad 17 september 2007 - 11:47

JonasFerdinandsson
  • JonasFerdinandsson
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Joakim99: Har du ägt ett par 804S själv? Att jämföra en B&W Nautilus och Signature är enligt mig inte intressant. Det skiljer för mycket både i mellanregister och diskanter. Lyssnade själv väldigt mycket på Nautilus innan jag bestämde mig för Signature, bara på papperat är det stor skillnad och i mina öron var det faktiskt stor skillnad.

Sen är det såklart väldigt avgörande för vad man lyssnar på för musik. Jag spelar väldigt mycket elektronisk musik där effekten blir helt avgörande för "stompet" i musiken. Om fallet varit så att jag mer lyssnade på klassisk musik eller jazz så hade nog ett slutsteg på en 100-120 watt räckt till utan problem.

Men måste säga att jag är imponerad över att du har fått det att låta bra med ett 100W slutsteg. Självklart blir jag nyfiken på vilket slutsteg du använt? Och försteg såklart?

Varför i hela friden har man balanserade utgångar och ett slutsteg som inte är byggt balanserat? herregud må jag säga, det trodde jag inte man fick ha =)
Du har inte själv ägt ett 1090 slutsteg eller?

Var inne på Rotels hemsida för att läsa lite om detta slutsteg, men det fanns inte med i deras produktlista, vilket måste betyda att man ej tillverkar detta slusteg längre? Men dom hade ett 1091 och ett 1092. Mono och rent slutsteg på 500Watt ????????
Men behöver ju inte överdriva =)

Någon som har erfarenheter av dessa två bestar?

#27

Postad 17 september 2007 - 13:38

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0

Var inne på Rotels hemsida för att läsa lite om detta slutsteg, men det fanns inte med i deras produktlista, vilket måste betyda att man ej tillverkar detta slusteg längre? Men dom hade ett 1091 och ett 1092. Mono och rent slutsteg på 500Watt ????????
Men behöver ju inte överdriva =)

Någon som har erfarenheter av dessa två bestar?


RB-1090 slutade man tillverka nyligen. Rotel verkar satsa på klass-D förstärkning numera. Både 1091 och 1092 är ju klass-D slutsteg.
Jag är inte helt såld på klass-D så jag tycker du ska kolla på 1090 i första hand.

#28

Postad 17 september 2007 - 14:12

Jorn
  • Jorn
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0


+



Eller





Mycket effekt för i sammanhanget lite billigare peng.
Har tyvärr inte lyssnat på dem själv. Men de finns ju på Klubben så du borde kunna lyssna på dem med de tilltänkta högtalarna.

#29

Postad 17 september 2007 - 14:34

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
800 serien gör sig definitivt inte med klass D-steg, har lyssnat med lyngdorf prylarna och det lät tyvärr inget vidare :)

#30

Postad 17 september 2007 - 18:23

ryst
  • ryst
  • Forumräv

  • 908 inlägg
  • 0

800 serien gör sig definitivt inte med klass D-steg, har lyssnat med lyngdorf prylarna och det lät tyvärr inget vidare <_<

<{POST_SNAPBACK}>


Medhåll, var på g att köpa en 2175 till mina tidigare 805or. Bara att lägga ner, skar i öronen.

#31

Postad 17 september 2007 - 19:15

Jorn
  • Jorn
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Var det med någon speciell musikstil eller/och vid hög volym det lät knasigt?
Eller passar klass D (i detta fall Lyngdorf) helt enkelt inte med B&W?
Har funderat lite på SDAI 2175 själv men har inte högtalare från klubben så provlyssning kan bli lite knepigt.

#32

Postad 17 september 2007 - 21:32

JonasFerdinandsson
  • JonasFerdinandsson
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Precis min åsikt, mina polare på Hifiklubben lät mig inte ens lyssna på Lyngdorf.
Fick göra det i smyg, det gick rätt snabbt att ta bort dessa apparater från önskelista.

Undrar vad dom gör sig bra till egentligen, är det någon som har hört någon positiv feedback och ihop med vilka högtalare? (I kombination med Lyngdorf elektroniken som står i hyllorna idag)

#33

Postad 17 september 2007 - 22:25

ryst
  • ryst
  • Forumräv

  • 908 inlägg
  • 0
Jo jag har även hört 2175 med något från dali MS någonting. Det funkade faktiskt rätt bra, men med 805 samt 705 vilket ###### oljud. Spelade både lågt och hyffsat högt med bla infected mushroom, metallica o.s.v ,fan vad illa det lät i mina öron. Har tyvärr lyssnat på den setupen flera gånger.

#34

Postad 21 september 2007 - 17:28

mikael_81
  • mikael_81
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0

Hej!

Är på väg och ska inhandla ett par 804s och undrar lite vilka förstärkare som kan vara värda att lyssna på till dom? Har lyssnat en hel del med Nad M3 och tycker att det låter underbart men som vanligt så vill mycket ha mer  :rolleyes: Finns det nån förstäkare som man bara inte får missa eller är M3an ett bra alternativ?

Mvh Vobbe

<{POST_SNAPBACK}>



Har det blivit något köp av förstärkare ännu? Kanske provlyssnat några?

//Mikael

#35

Postad 22 september 2007 - 15:31

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Jodå har varit och lyssnat lite mer, Thule verkar vara det som det blir tillslut. Uppskattade Thulens ljud väldigt mycket mer så det förslaget får jag tacka så mycket för! Återkommer med en lite längre redogörelse när allt är uppkopplat o klart!

#36

Postad 22 september 2007 - 17:49

mikael_81
  • mikael_81
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
Vad kul att du gillade thule! Själv är jag supernöjd med min.

Ja återkom gärna när allt är klart och berätta hur det blev.

//Mikael

Redigerat av mikael_81, 22 september 2007 - 17:49.


#37

Postad 22 september 2007 - 19:13

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Det kommer jag definitivt göra, blir massa bilder + lång utförlig text för alla "porr" fantaster =)
Nästan så man får ta o skicka ett "öl o gram" till dig micke för det kanonfina förslaget!

Btw har du kikat nåt på en lämplig cd till combon? Har själv lyssnat med DVA150B med Digit II, är det stor skillnad från vanliga 150B? Känns inte som att sphere spelarna är så intressanta utan att det är spirit som är modellen för att få en schysst 2-kanals sound!

Mvh Robban

PS. Grymt skivtips Pearl Jam - Pearl Jam - Live At State

Redigerat av Vobbe, 22 september 2007 - 19:18.


#38

Postad 22 september 2007 - 19:47

necrio
  • necrio
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
kör själv thule till mina 703or, funkar riktigt fint, är mycket nöjd över ljudbilden

#39

Postad 23 september 2007 - 07:55

mikael_81
  • mikael_81
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0

Det kommer jag definitivt göra, blir massa bilder + lång utförlig text för alla "porr" fantaster =)
Nästan så man får ta o skicka ett "öl o gram" till dig micke för det kanonfina förslaget!

Btw har du kikat nåt på en lämplig cd till combon? Har själv lyssnat med DVA150B med Digit II, är det stor skillnad från vanliga 150B? Känns inte som att sphere spelarna är så intressanta utan att det är spirit som är modellen för att få en schysst 2-kanals sound!

Mvh Robban

PS. Grymt skivtips  Pearl Jam - Pearl Jam - Live At State

<{POST_SNAPBACK}>



Öl o gram är är välkommet. :) hehe....

Har fått tips om att prova CAMBRIDGE Azur 840C cd-spelare.

Ska tydlien funka kanon med thule, och skall låta väldigt bra för dom pengarna den kostar. Det kommer bli provlyssning av denna, och jämföra den med thule´s spelare.

Priset sticker ju iväg en del om man köper en thule med Digit II kort i. Gör cambridgen jobbet lika bra kanske det är ett bra alternativ.

Blir antagligen lite provlyssning i veckan.

//Mikael

#40

Postad 16 oktober 2007 - 15:14

fross
  • fross
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Du kanske redan har köpt stärkare till dina B&W 804s, men jag kan i alla fall säga att jag driver mina med en Thule AV120 och det fungerar riktigt bra, även om stärkaren bara är specad till 6x120 watt. Jag hade tidigare en IA250b som är specad till 2x250 watt, men det är inga problem att kräma ur lika mycket volym med AV120. Hoppas du hittar något som passa.

#41

Postad 19 oktober 2007 - 21:58

Unregistered03335876
  • Unregistered03335876
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Halloj...
Vet inte vad som skiljer gamla och nya 804:orna men jag har ett par från -95 som låter fantastiskt bra. Men de var tröga att spela in så jag lät dem få brus från tunern (mellan stationerna-brus) en hel dag medan jag var på jobbet och si - därefter "släppte" ljudet och blommade ut. Diskanten är silkeslen, röster låter naturligt och man får med massor av inspelningsrummets akustik. Har inte speciellt märkvärdiga grejer utan matar dem med en gammal Luxman LV-105 (rörhybriden) och en Denon-spelare i mellanklassen.

Dock gör kablarna stor skillnad. Bytte högtalarkabel till Van del Hul Monster och då hände det grejer så jag misstänker att det finns mer att hämta med bättre elektronik. Det blev ett helt annat djup och tyngd i basen bl a. Signalkabel är Purist Audio, vätskeisolerad teflonpläterad silverkabel. Har en Tara Labs kopparkabel som normalt går från tunern. Med den till CD:n försvinner det där sista lyftet, skimret från cymbalerna, närvaron i sången och klangen i pianot...kort sagt, det blir tråkigare, plattare. Auran "dör". :) Det låter inte dåligt men man spelar inte samma låt om och om igen som med Purist Audio...man sitter inte flera timmar och lyssnar helt enkelt. Den ena kabeln förmedlar elektroner, den andra musik. Nej, det spelas inte tokhögt (jag har grannar) och dessutom sägs ju örat tappa känsligheten för detaljer ju högre volymen blir.

Man bör se till att elementen verkligen sitter fast i lådan, d v s kolla att skruvarna är åtdragna. Allt trä rör sig och skruvarna kan behöva dras på lite någon gång per år.

Det jag egentligen ville säga är att kablarna verkligen gör enorm skillnad på en bra högtalare, som klarar av detaljerna. Med lite tur så behöver man inte lägga motsvarande en begagnad bil på elektroniken om man hittar rätt med kablarna. Om man har svårt att slita sig från lyssnandet är kombinationen rätt, oavsett peng eller årgång... :P

#42

Postad 19 oktober 2007 - 22:10

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Det jag egentligen ville säga är att kablarna verkligen gör enorm skillnad på en bra högtalare, som klarar av detaljerna.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad har du testat för ollika kablar och vad är det för skillnader du har märkt?

#43

Postad 22 januari 2008 - 22:21

BW803s
  • BW803s
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hej!! Tycker det är ett lätt val endå klart du ska ha Nad M3 Kör själv det till mina 803s och är mycket nöjd. Thule är inte helt fel heller dock tycker jag att thule är för av slöjande i tonerna. Eller varför inte en Lyngdorfs uppsättning.

Hej!

Är på väg och ska inhandla ett par 804s och undrar lite vilka förstärkare som kan vara värda att lyssna på till dom? Har lyssnat en hel del med Nad M3 och tycker att det låter underbart men som vanligt så vill mycket ha mer :D Finns det nån förstäkare som man bara inte får missa eller är M3an ett bra alternativ?

Mvh Vobbe



#44

Postad 23 januari 2008 - 21:06

BW803s
  • BW803s
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Tycker att Master serien är ett bra val. Är lite mörkare i tonen också. 800 serien är ju lite ljus i tonen så M3 ett fina fisken.


800 serien gör sig definitivt inte med klass D-steg, har lyssnat med lyngdorf prylarna och det lät tyvärr inget vidare :P

<{POST_SNAPBACK}>


Medhåll, var på g att köpa en 2175 till mina tidigare 805or. Bara att lägga ner, skar i öronen.



#45

Postad 16 december 2008 - 17:19

mikael_81
  • mikael_81
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
Någon som provat eller kanske har en bladelius thor till 800 serien, och framförallt 804s? Hur låter detta kraftmonster med dessa högtalare, om man jämför med t.ex NAD och Thule som många verkar ha?

#46

Postad 16 december 2008 - 18:23

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Tycker du ska lyssna på Hegel H200.

#47

Postad 16 december 2008 - 20:02

mikael_81
  • mikael_81
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
Har hört att hegel ska vare en alldeles utmärkt stärkare, men hade varit kul att höra vad folk har för erfarenhet av bladelius thor ihop med b&w 800 serien.

Det är inte aktuellt att byta stärkare för mej, är nöjd med den jag har. Är bara lite nyfiken hur thor fungerar ihop med 800 serien.

Inte någon som har testat?

#48

Postad 16 december 2008 - 20:48

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Tyvärr är det lite tråkigt att många faktiskt handlar allt på samma ställe.. Det blir inte så mycket testande med sånt här.
Tycker att har du möjlighet att låna hem och testa mikael_81 så gör det..
Skriv gärna ihopa litet text efteråt till oss andra nyfikna.. B)

#49

Postad 30 december 2008 - 12:32

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Hej!
Har endast lyssnat på Tyr ihop med B&W CM7.
Dom passade ju ihop men det finns högtalare som låter perfekt med Bladelius
tex Von Schweikert och QRS.
Det hade säkert passat bättre med en dyrare B&W modell till Bladelius,
så en 804s hade nog varit kanon till Bladelius skulle jag tro.

#50

Postad 30 december 2008 - 12:39

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Jag funderade även ett tag själv på ett par 804s till min tyr,
men i och med att jag funderade över QRS samtidigt fick det bli ett par sådana istället.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.