Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Horizon: Forbidden West [PS4/PS5]

115 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Horizon Forbidden West (PS5) (PlayStation 5-spel) 1 8,5 (13) 519:-
Horizon Forbidden West (PS4) (PlayStation 4-spel) 9 (0) 179:-
Horizon Forbidden West - Collector's Edition (PS5) (PlayStation 5-spel) 1 (0) Inga priser
Horizon Forbidden West - Special Edition (PS5) (PlayStation 5-spel) 1 7,5 (1) Inga priser
Horizon Forbidden West - Regalia Edition (PS5) (PlayStation 5-spel) 1 (0) Inga priser

#51

Postad 14 februari 2022 - 16:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Vet inte vad ni menar. Det är ju glasklart med t ex Uncharted 4 remastern. ;) 

 

 

Om man har en fysisk kopia till PS4, så får man PS5-versionen billigare.

 

För de som har denna fysiska kopia, men har valt att köpa en PS5 Digital Edition, så är det bara att glömma det däremot. Skivan till PS4 krävs, men det är svårt att sätta i den utan en läsare. ;)

 

Har man köpt PS4-versionen på PSN däremot, då kan man uppgradera och spela på en PS5 Digital edition.

 

Med Forbidden West var det från början meningen att man skulle kunna köpa PS4-versionen 100kr billigare, men sen betala för att uppgradera den till PS5-versionen.

 

Folk blev såklart irriterade, och resultatet blev nu att man kan köpa det till PS4 100kr billigare, och sen uppgradera till PS5-versionen gratis, dvs det är helt meningslöst att köpa PS5-versionen.

 

Har jag tolkat det rätt?  :wacko:  :lol:

 

edit: Digital Foundry kollar på PS5-versionen:

https://www.youtube....h?v=AtTLrfdchoo


Redigerat av Ageve, 14 februari 2022 - 17:43.


#52

Postad 15 februari 2022 - 10:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Är lite komiskt nu i efterhand när folk kallade MS ”smart delivery” för något menlöst buzz word. Tycker Sony har krånglat till det något enormt med versionerna.

"stupid delivery" är oxå buzzwords

#53

Postad 15 februari 2022 - 10:39

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 759 inlägg
  • 1

"stupid delivery" är oxå buzzwords


Är det Sony’s motsvarighet?

#54

Postad 15 februari 2022 - 11:47

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1

Är det Sony’s motsvarighet?

Enl Ageves inlägg ovan så verkar det så. :D

Ang spelet. Det här måste verkligen vara PS4ans svansång. Sure, lite lågupplöst (och givetvis är PS5-verren vassare, skam vore det annars) men att budgethårdvara från 2013 kan prestera det här överträffar iaf mina förväntningar jag hade på PlayStation generation 4. Mkt imponerande.

Redigerat av pacman, 15 februari 2022 - 11:48.


#55

Postad 15 februari 2022 - 12:32

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 1

Jag tror jag är helt utbränd på dom här episka "Hollywood" spelen nu, och behöver en LÅNG paus.

Känslan jag fick när jag såg trailern, var typ samma, som när jag ser trailern till ännu en superhjälte film: Att det börjar bli jävligt tjatigt.

 

Väntar tills det släpps på PC om nåt år. Då kanske jag fått upp suget igen för denna typ av spel.

Jag håller med, (men kanske inte av exakt samma orsaker). Jag har inte tänkt så mycket på *vad* det är som får mig att ogilla detta, men jag har börjat bli riktigt otålig där spel ska ha massa dialog och "story", det är säkert för att man som du säger känner att man hört det förr. Det tar emot att ens starta spel där jag vet att det kommer vara klisheer på löpande band.

 

Jag spelar ju Returnal som en galning nu för att bli klar till Elden Ring och även om sekvenserna i det spelet för det mesta är korta så brukar jag tänka "oh no" när ljuset är på i huset och man *måste* genom en ny sekvens. Är det åldern, har coronna ändrat oss, är det för mycket likadant - jag vet inte men nånting tar imot. Förr i tiden brukade jag reta mig på folk som tryckte förbi intro i nya spel för att snabbt komma igång, och jag säger inte att jag någonsin gör det nu, men jag känner att jag fattar grejjen lite mer nu, men där jag förr i tiden tyckte att all videoer och Lore var viktig och gjorde spelen större/bättre så tycker jag inte att det är så längre.

Spelar man DarkSouls och så GoW så är det ganska stora skillnader, jag känner som att DS är lego(eller mechano) medans GoW är Duplo, asså GoW är bra det är inget tvivel om det, men poängen är att IMHO så har dom flåsat på med scener, dialog och händelser som skal få en att känna att det är episkt, viktigt och storslaget, medans i DS är det minimalistiskt med lore, dialog och cutscenes, men ändå bryr jag mig mer om storyn i DS, det är viktigare, känns mera äkta och mera intressant. Nu är det ju ungefär likadant om man ser på Japansk mot Amerikansk film och det finns folk som föredrar båda typer.

 

Det är nog en blandning av många saker, men en av dom som jag inte nämnt är nog att jag har mindre tid nu än förr, och när man sätter sig ned för att spela så vill man *spela* och inte se på film. För att få lite motvikt så vill det naturligtvis inte bli bättre av att strippa all lore och dialog och story....jag vet inte vad svaret är, det kan absolut vara att jag själv måste ändra mig, men det skulle inte skada att dom hittar på lite mer intressant story och berättar den lite mer unikt.


Redigerat av Demon Slayer, 15 februari 2022 - 12:34.


#56

Postad 15 februari 2022 - 13:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Ang spelet. Det här måste verkligen vara PS4ans svansång. Sure, lite lågupplöst (och givetvis är PS5-verren vassare, skam vore det annars) men att budgethårdvara från 2013 kan prestera det här överträffar iaf mina förväntningar jag hade på PlayStation generation 4. Mkt imponerande.


Ja, det finns klara skillnader såklart, men det är ändå imponerande att de har lyckats få det att fungera på PS4, med ganska stabil framerate med verkar det som.

Ettan är inte särskilt krävande på PC heller (men det drar iväg på ultra i höga upplösningar). Har fått det att funka på en 10 år gammal sunk-Dell med GTX 760 2GB, ett kort som har åldrats väldigt dåligt pga bristande DX12-stöd. Det blev 25-30 fps med original inställningar, dvs PS4-grafik.

Testade Cyberpunk 2077 på samma dator och ja… Det såg ut som tetris i 720p low med runt 20 fps.

#57

Postad 15 februari 2022 - 20:53

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0

 men jag har börjat bli riktigt otålig där spel ska ha massa dialog och "story", det är säkert för att man som du säger känner att man hört det förr. Det tar emot att ens starta spel där jag vet att det kommer vara klisheer på löpande band.

 

och när man sätter sig ned för att spela så vill man *spela* och inte se på film. För att få lite motvikt så vill det naturligtvis inte bli bättre av att strippa all lore och dialog och story....jag vet inte vad svaret är, det kan absolut vara att jag själv måste ändra mig, men det skulle inte skada att dom hittar på lite mer intressant story och berättar den lite mer unikt.

 

Jepp, exakt så känner jag.



#58

Postad 15 februari 2022 - 21:24

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 892 inlägg
  • 0
Testa kingdom come deliverance. Överlägsen storytelling

#59

Postad 19 februari 2022 - 17:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Performance-läget är rätt grynigt och med en hel del aliasing. Hoppas de fixar det med en patch. Ettan ser skarpare ut på PS4 Pro trots samma upplösning, och checkerboard rendering på båda.

 

Prestandan är stabil hittills, bortsett från små stutters i cutscenes (har spelat några timmar och har level 10).

 

30 fps läget är skarpt och fint, men extremt hackigt (såklart) i jämförelse. Blev snurrig efter bara ett par minuter.

 

I övrigt är grafiken utmärkt. Vattnet är mycket snyggare och cutscenes ser mycket bättre ut. En del miljöer påminner mycket om ettan grafiskt, men det såg ju bra ut redan.

 

Storyn har precis kommit igång verkar det som. Var lite småsegt i början.


Redigerat av Ageve, 19 februari 2022 - 17:49.


#60

Postad 20 februari 2022 - 09:14

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 670 inlägg
  • 0

Performance-läget är rätt grynigt och med en hel del aliasing. Hoppas de fixar det med en patch. Ettan ser skarpare ut på PS4 Pro trots samma upplösning, och checkerboard rendering på båda.

 

Prestandan är stabil hittills, bortsett från små stutters i cutscenes (har spelat några timmar och har level 10).

 

30 fps läget är skarpt och fint, men extremt hackigt (såklart) i jämförelse. Blev snurrig efter bara ett par minuter.

 

Det är ju så otroligt mycket detaljer i grafiken med vegetation och allt, så med performance läget så det blir otroligt mycket aliasing. Själv kör jag på resolution läget då det blir mycket behagligare att spela så utan de enorma mängder aliasing det annars uppstår. Eftersom grafiken är mer avancerad i 2:an jämfört med första spelet så är det - som du skriver - betydligt mer aliasing i 2:an och då tyckte jag det var lite för mycket redan i första spelet. Sedan nämnde väl Digital Foundry också att performance läget ger en suddigare grafik på grund av någon teknik som används i det läget. Jag fortsätter köra på resolution läget då det ser grymt mycket bättre ut då med de alla fantastiska miljöerna i 4K.



#61

Postad 20 februari 2022 - 11:02

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0
Japp, upplösningen och artefakterna som checkerboarding ger räcker inte till ”all grafik”.

Tycker dock att 30 fps är mer störande, speciellt i combat. Gillar inte motion blur heller, och med det avstängt blir den låga frameraten mer påtaglig.

Har vant mig vid hur ettan ser ut i 3440x1440 med DLSS, och i jämförelse har performance-läget på PS5 dessvärre rätt suddig och pixlig/instabil bild.

Bortsett från det ser det mycket bra ut dock. Kontrollerna är som jag minns från PS4 Pro (ettan) lite frustrerande i början.

#62

Postad 20 februari 2022 - 13:28

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Vad kan vara grunden till att det ser grynigt ut? Är det som att dom kör en ännu lägre upplösning och uppskalerar? Som när man kör shaders i Minecraft på x0,5 ?


Redigerat av Demon Slayer, 20 februari 2022 - 13:28.


#63

Postad 20 februari 2022 - 18:14

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 892 inlägg
  • 0
Undrar om jag gör något dumt nu. Hittade zero dawn för 200 spänn på pc. Kör det i 4k i 120 fps gissningsvis sen ska man traggla forbidden West på ps 4 pro. Blir ju kul jämförelse i alla fall :P

#64

Postad 21 februari 2022 - 07:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Från 120 till 30 fps, låter... intressant. ;)

 

Enligt Digital Foundry är PS5 vs PS4 Pro som att jämföra ultra och low på PC, men det ser ändå förvånadsvärt bra ut som sagt, speciellt om man jämför med andra PS4-spel på sistone.

 

Angående suddigheten på PS5 så är jag ganska säker på att det är en checkerboard-artefakt nu. Står man stilla ser det bättre ut, men minsta rörelse minskar upplösningen och gör små detaljer "taggiga". Extra tydligt är det på gräs, blommor och träd.

 

Det börjar bli roligare nu när man har vapen som är bättre än en vattenpistol.  ;)

 

 

Vad kan vara grunden till att det ser grynigt ut? Är det som att dom kör en ännu lägre upplösning och uppskalerar? Som när man kör shaders i Minecraft på x0,5 ?

 

 

Enligt DF kör de inte VRS på PS5, bara på PS4/pro, men de kanske har fel. Suddigheten blir värre vid minsta rörelse som sagt, men artefakterna ser ut som checkerboard rendering.


Redigerat av Ageve, 21 februari 2022 - 07:57.


#65

Postad 21 februari 2022 - 09:21

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0

Enligt DF kör de inte VRS på PS5, bara på PS4/pro, men de kanske har fel. Suddigheten blir värre vid minsta rörelse som sagt, men artefakterna ser ut som checkerboard rendering.

Är inget fan av checkerboarding, pga artefakterna.

Varför inte bara köra med dynamisk upplösning?



#66

Postad 21 februari 2022 - 09:24

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0

Undrar om jag gör något dumt nu. Hittade zero dawn för 200 spänn på pc. Kör det i 4k i 120 fps gissningsvis sen ska man traggla forbidden West på ps 4 pro. Blir ju kul jämförelse i alla fall :P

Jag skulle nog vänta på PC releasen av Forbidden West, eller spela det på PS5:an, när (om) du får tag på en maskin.

Dels får du bättre upplösning och framerate, samt att du lär va redigt utbränd, efter att ha spelat klart ettan, inkl expansionen :D


Redigerat av Svante Skoog, 21 februari 2022 - 09:25.


#67

Postad 21 februari 2022 - 12:05

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 892 inlägg
  • 0
Zero dawn känns förvånansvärt fräscht ändå så ja man borde nog vänta. Om inte annat tills det kommit in på bibblan. Ska dit idag se om ghost of tsushima finns inne.

Youtube jämförelser där ser det ju inte ut att vara så stor skillnad men det är ju en sak se 4k Youtube och en annan att lira själv.

Ultra och low på pc är ju ofta absurt stor skillnad på.

#68

Postad 21 februari 2022 - 20:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Tog ett par screenshots som visar den suddiga bilden vid rörelse/panorering.
 
OBS: Ingen av bilderna är inzoomad eller förändrad på annat sätt. De är bara utklippta ur bilden (sparad i PNG-format). Motion blur var avstängt.
 
Stilla (bilden har redan rätt låg upplösning här, troligtvis en bra bit under 1440p):
Bifogad fil  ps5_stilla_liten.png   259,18K   0 Antal nerladdningar
 
Långsam panorering:  :wacko:
Bifogad fil  ps5_panorering_utan_motion_blur_liten.png   228,81K   0 Antal nerladdningar
 
Favor quality (panorering):
Bifogad fil  ps5_liten_quality.png   313,78K   0 Antal nerladdningar
 
Ett exempel till:
 
Stilla (redan suddigt eftersom busken rör på sig):
Bifogad fil  ps5_stilla2.png   646,42K   0 Antal nerladdningar
 
Långsam panorering (ännu suddigare):
Bifogad fil  ps5_panorering2.png   598,38K   0 Antal nerladdningar
 
Favor quality (panorering):
Bifogad fil  ps5_quality2.png   694,31K   0 Antal nerladdningar
 
Full upplösning (klicka på bilderna):
 
Stilla:
PS5-performance-mode-stilla.png
 
Panorering:
PS5-performance-mode.png
 
Favor quality (panorering):
PS5-favor-quality.png

Det ser mycket bra ut i 30-fps läget. Just denna bilden gör inte grafiken rättvisa. Använde den bara för att visa skillnaderna ovan.

 

Kanske PS5 Pro klarar native 4K i 60 fps, eller 3080 när det kommer till PC. ;)


Redigerat av Ageve, 21 februari 2022 - 22:50.


#69

Postad 22 februari 2022 - 03:51

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 987 inlägg
  • 0

Du kör på PS4 Pro eller, Ageve? PS5-bilderna i ERA-tråden är ju rätt imponerande.

 

Horizon-Forbidden-West_20220219222322.png

Horizon-Forbidden-West_20220219222037.png

horizonforbiddenwest_t5kwg.png



#70

Postad 22 februari 2022 - 09:13

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 759 inlägg
  • 0
Fast det finns väl ett photomode där bilden blir betydligt bättre än hur det ser ut när man spelar. Ratchet & Clank hade ju samma.

#71

Postad 22 februari 2022 - 11:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Du kör på PS4 Pro eller, Ageve? PS5-bilderna i ERA-tråden är ju rätt imponerande.

Nej, PS5 såklart. Performance-läge med 60 fps kan man nog glömma på PS4 Pro. ;)

Bilderna är sparade (och uppladdade) i PNG-format, dvs inte jpeg som är standardinställningen i PS5. De är inte förändrade/inzoomade heller, bara utklippta som sagt.

Bilden längst ner är favor quality med mycket skarpare bild. Som jag skrev är grafiken överlag mycket bra, men just den bilden var bra att använda som exempel eftersom busken rör sig i vinden medans gräset intill är stilla (suddigheten blir värre vid rörelser, och all vegetation som rör sig flimrar med).

Den flimrande/lågupplösta och suddiga vegetationen ser ut som VRS, inte bara checkerboard-artefakter.

Om det var genvägen de fick ta för att nå 60-fps så är det acceptabelt, men hoppas på patch med skarpare bild.

I performance-läget då. Kan ladda upp fler exempel ikväll.

Redigerat av Ageve, 22 februari 2022 - 11:57.


#72

Postad 22 februari 2022 - 12:06

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 987 inlägg
  • 0

Fast det finns väl ett photomode där bilden blir betydligt bättre än hur det ser ut när man spelar. Ratchet & Clank hade ju samma.

Betydligt bättre skulle jag inte säga, de kan ju inte trolla. Lite bättre är det förstås i fotoläget.

 

Nej, PS5 såklart. Performance-läge med 60 fps kan man nog glömma på PS4 Pro. ;)

 

 

Så långt läste jag inte. Såg att du nämnde PS4 Pro och sen såg jag bilderna :D



#73

Postad 22 februari 2022 - 12:34

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0
De har tydligen släppt en fix som aktiveras om man startar om spelet två gånger.

Har startat om både spelet och konsolen flera gånger, men ska testa igen ikväll.

#74

Postad 22 februari 2022 - 12:35

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 1

Ser ju nästan ut som Ageve kör på ett graviditetstest i jämförelse.

 

(ref doom på gravidtest: https://static.itavi...11.26.34-PM.png )


Redigerat av Demon Slayer, 22 februari 2022 - 12:36.


#75

Postad 22 februari 2022 - 12:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0
Haha, ja hög upplösning är det inte iaf.

Hoppas att fixen löser det, men lustigt att det inte har aktiverats redan isåfall.

#76

Postad 22 februari 2022 - 19:22

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 987 inlägg
  • 0

 

Folk blev såklart irriterade, och resultatet blev nu att man kan köpa det till PS4 100kr billigare, och sen uppgradera till PS5-versionen gratis, dvs det är helt meningslöst att köpa PS5-versionen.

 

Har jag tolkat det rätt?  :wacko:  :lol:

 

Ändå 70 % som köpte den i UK.

 

https://www.resetera...eded-to.555184/

 

Fast ja, medveten strategi såklart.
 



#77

Postad 22 februari 2022 - 22:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Ändå 70 % som köpte den i UK.

 

https://www.resetera...eded-to.555184/

 

Fast ja, medveten strategi såklart.
 

 

Japp, det gjorde jag med. Det kostar ju 850kr på PSN, så det kunde vara värt 650kr att få ett fodral med PS5-logo på.  :rolleyes:

 

PS4-versionen kostade iofs 499kr på skiva, så det var kanske lite korkat ändå.

 

Testade lite mer ikväll, och flera omstarter av spelet hjälpte inte, dvs "fixen" är redan installerad (spelet är patchat med).

 

Det ser ut som att motion blur används även om det är avstängt i menyn, och bilden är grynig och lågupplöst. Svårt att fånga med stillbilder såklart, men det blir "grötigt" även vid små rörelser.

 

Fler exempel (även denna gång oförändrade bilder, dvs inte inzoomade, och alla är PNG):

 

Resolution:

Bifogad fil  favor_resolution3.png   523,62K   0 Antal nerladdningar

 

Performance:

Bifogad fil  favor_performance3.png   405,59K   0 Antal nerladdningar

 

Full storlek:

 

Resolution:

skarpt4.png

 

Performance:

suddigt4.png

 

 

Några fler exempel:

 

 

Går mot "kameran":

suddigt1.png

 

Springer i sidled. ;)

suddigt3.png

 

Springer framåt:

suddigt2.png

 

Långsam panorering:

suddigt5.png

 

 

Och till sist en skarp bild i resolution-läge. ;)

 

Horizon-Forbidden-West-20220222190830.png

 

edit: Hittade dessa klippen som beskriver problemen:

https://www.youtube....h?v=s0YwR1egza8

 

https://www.youtube....h?v=v3pyEiLmOeM

 

https://www.pushsqua...h-incoming-asap


Redigerat av Ageve, 23 februari 2022 - 00:17.


#78

Postad 23 februari 2022 - 05:11

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 892 inlägg
  • 0
Det finns ju get gifted och 25 % rabatt men då på digitala versionen så du blir ändå rånad :)

#79

Postad 23 februari 2022 - 10:15

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har precis börjat köra spelet; kickade igång under gårdagen. 

 

Stör mig inte på introducerande berättelsen; förstår att de måste gå igenom grunderna för de som inte kört första spelet. Jag älskar varje sekund av uppföljaren; ser så många naturliga detaljer nu. Bara man tittar på hur hennes hår faller ojämnt över axlarna varje gång hon rör på huvudet, animation av vatten osv. 

 

Det är väldigt många cut-scenes i början, men allt känns ändå fräscht tycker jag. Uppföljaren har alla förbättringar hittills som jag kunnat önska mig. Vad som också är väldigt imponerande är laddningstiderna efter att man dött; spelet kommer igång igen på någon sekund. 

 

Ljudmixen är också väldigt dynamisk och maffig, och jag har ändå en bra hembio - "Det känns bra att lyssna på spelet" :)



#80

Postad 24 februari 2022 - 14:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Patch 1.05 har släppts nu, men grafikproblemen i performance-läget har inte fixats än.

 

https://www.reddit.c...west_patch_105/

 

  • The team is investigating with high priority, several graphical issues reported by players regarding shimmering, sharpening and screen saturation when moving the camera.

Det ska bli intressant att se om de lyckas lösa det utan att prestandan försämras. Har tagit en del screenshots, och flera av de ser likadana ut efter skalning till/från 1200p, så det är nog där upplösningen ligger när grynigheten och flimret blir som värst.

 

Delar av bilden, t ex buskar och träd har betydligt lägre upplösning ibland dock, kanske pga hur checkerboard rendering hanterar rörelser i bilden (eller temporal AA).


Redigerat av Ageve, 24 februari 2022 - 14:38.


#81

Postad 26 februari 2022 - 12:52

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Velar mellan detta och Valhalla... tyckte ni valhalla blev enformigt? Bara spelat 1a assasins, och lite av 2a... tyckte det blev för enformigt...  :ph34r:



#82

Postad 26 februari 2022 - 14:27

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 892 inlägg
  • 0

Lirar horizon dawn nu och det är enformigt det med så jag vet inte vad du kommer föredra. Enformighet är något man får ta om man lirar den här typen av lir helt enkelt. När man blir less på grinden slutar man lira bara. Kör du på easy så kan du ju bara gå rakt på main storyn i Valhalla iaf. Säkert också på zero dawn minns inte hur mycket svårare det blev framöver.

AC black flag är väl det assassins lir jag kände som fräschast när det kom. Dock så tycker jag de gjort actionbiten på tok för länge nu så önskar de skulle gå tillbaks till rötterna :) 



#83

Postad 07 mars 2022 - 11:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Gillar spelet överlag, men det finns en hel del irritationsmoment.

 

Det tog ett bra tag innan jag insåg att man kan ändra Focus till inverted, dvs den fungerar som den ska nu (som i ettan).

 

Det var rejält störigt att behöva hålla inne knappen, och ibland fungerade det inte heller. Inget hände helt enkelt, vilket var extra kul mitt i en bossfight.

 

Lika störig var standardinställningen för aim assist. Helt sanslöst bra på att inte träffa dit man siktade, utan istället träffade den sköldar precis intill, nästan varje gång. Med aim assist helt avstängt fungerar det mycket bättre.

 

Har råkat ut för några buggar med. Den roligaste var en hiss. Först säger Aloy "An old elevator. It might still work!". Sen när man hoppar in i den så ramlar man genom golvet. Den fungerade inte med andra ord. ;) Som tur var gick det att klättra och grappla ut därifrån med.

 

En annan bugg var en dörr som inte öppnades efter en cutscene, så man var helt enkelt inlåst. Lyckades hoppa (glitcha?) mig ut.

 

Efter en cutscene fastnade jag i en sjöbotten. Simmade runt halvvägs genom sanden i ett tag innan hon hittade upp på land igen.

 

Sunwings är extremt buggiga med. Det blir direkt komiskt ibland när de vänder sig upp och ner och sen störtar i enorm hastighet, och studsar iväg. Flera andra maskiner har också väldigt märkliga/buggiga rörelser som är helt omöjliga att förutse.

 

Nu låter det kanske som en sågning, men det är ju vad som har hänt under många timmars spelande. Är väl halvvägs genom storyn ungefär. Mycket är sig likt från ettan, men det finns en hel del nytt som gör det intressant med.


Redigerat av Ageve, 07 mars 2022 - 11:06.


#84

Postad 03 juni 2022 - 20:50

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 987 inlägg
  • 0

Patch 1.05 har släppts nu, men grafikproblemen i performance-läget har inte fixats än.

Fixade nu eller? Verkar som gräset är bättre nu iaf.



#85

Postad 13 juni 2022 - 10:33

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Sent svar, men senast jag spelade var det lite bättre, men gräs osv blir fortfarande pixligt och suddigt vid rörelse, i performance-läget.

 

edit: DF laddade precis upp en video. Patch 1.16 fixar problemen.

 

https://www.youtube....h?v=uNXLZ-mkrHs


Redigerat av Ageve, 13 juni 2022 - 16:42.


#86

Postad 30 augusti 2022 - 18:21

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 892 inlägg
  • 0

Kände jag kunde släppa Ghost of Tsushima ett tag så tog tag i detta igen. Hittade ett balanserat läge nu också. Det går att lira om man måste men man får fortfarande andnöd pga för få frames. Performance läget gör vad det ska iaf. Forbidden West Verkar ha ett sjukt störande kantskärpefilter. Finns det någon inställning på LG oled som kan bekämpa detta otyg?



#87

Postad 01 september 2022 - 20:30

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 892 inlägg
  • 0

hmm jösses vad de gjort det hela till en fars. Var lite otippat vad låg nivå det är på dialogen och skådespeleriet och jösses vad självgod Aloy är. Men har man räddat världen så får man väl lätt hubris. Mohikankillen som hade en crush på Aloy tydligen och var besviken över att hon försvann utan handskakning frågar om han kan hjälpa till men dit Aloy går så kommer hon inte slakta maskiner eller något som hon kan få hjälp med? Har en stark känsla av att Aloy har fel där och kommer slakta miljontals maskiner i forbidden west :P



#88

Postad 06 september 2022 - 18:55

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 892 inlägg
  • 0

Spike throwers verkar löjligt op. Fungerar mot allt jag testat hittills. 



#89

Postad 06 september 2022 - 19:53

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

  • 1 038 inlägg
  • 0
Hur tycker du spelet är jämfört med Horizon Dawn?

#90

Postad 06 september 2022 - 20:45

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 892 inlägg
  • 0

Hur tycker du spelet är jämfört med Horizon Dawn?


Mer av allt rätt säkert kort om man inte lirat sig less på Zero Dawn och fokuserar mer på action än story.

Storyn finner jag rätt ointressant i forbidden west och karaktärerna är inga höjdare heller.

#91

Postad 06 september 2022 - 21:03

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

  • 1 038 inlägg
  • 0
Jag blev ganska less på Zero Dawn i slutet men var längesedan jag spelade det så hoppas på intressanta miljöer och fiender så jag inte tröttnar direkt. Jag tyckte storyn var ganska krystad redan i ettan så har inga höga förväntningar på denna.

#92

Postad 06 september 2022 - 22:27

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 892 inlägg
  • 0
Miljöerna är en lätt besvikelse faktiskt. Skulle rekommendera Ghost of tsushima istället. Finns ju en massa att göra men det blir ju repetition men går rätt bra speedrunna så du hinner bli klar innan du ledsnar. Jag kör på hard och som sagt spike thrower är galet kraftfull utan den hade det vart en del klurigare eller iaf mer tidsödande bossfighter.

#93

Postad 07 september 2022 - 12:06

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

  • 1 038 inlägg
  • 0
Får se när jag tar tag i det då? Har inte varit jättelockad av det då jag tyckte ettan var lite medelbra. Har kört Tsushima redan, det tyckte jag däremot om!

#94

Postad 07 oktober 2022 - 08:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Horizon Forbidden West is coming to PC according to Sony’s leaked document

 

https://www.dsogamin...eaked-document/

 

Ungefär lika väntat som att en remaster av ettan är på gång (med tanke på att inga grafiska förbättringar finns i 60fps patchen till PS5).



#95

Postad 07 oktober 2022 - 09:29

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0

Får se om det snart slutar med att PS spelen släpps samtidigt på PS5 och PC.



#96

Postad 07 oktober 2022 - 17:03

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 987 inlägg
  • 0

Får se om det snart slutar med att PS spelen släpps samtidigt på PS5 och PC.

Minst ett år mellan säger Sony för singleplayerspel, men utvecklingen verkar gå åt det hållet.



#97

Postad 09 december 2022 - 14:25

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
https://youtu.be/ShJuY6Zl2Aw

PS5 (konsol)exklusiv Burning Shores DLC. Tänkte väl att cross-gen behöver dö om man ska få fart på pippi-fågeln.

Redigerat av pacman, 09 december 2022 - 15:15.


#98

Postad 09 december 2022 - 14:51

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 892 inlägg
  • 0
Vältimad avatar 2 trailer. Lär ju va tidsexklusiv gissningsvis.

#99

Postad 09 december 2022 - 15:14

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1

Lär ju va tidsexklusiv gissningsvis.


Mot PC ja. Nån PS4-version kommer förhoppningsvis aldrig

#100

Postad 10 december 2022 - 18:37

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 987 inlägg
  • 0

https://youtu.be/ShJuY6Zl2Aw

PS5 (konsol)exklusiv Burning Shores DLC. Tänkte väl att cross-gen behöver dö om man ska få fart på pippi-fågeln.

Aha den var PS5-exklusiv. Synd på PS4-ägarna som spelat spelet.

 

Hände samma sak med FFVII Intermission men ja, lär göra en del förbannade.

 

...PS5 only, the fuck? Having played the base game on PS4 I'm pretty annoyed about this.

 

Det verkar som att fler och fler skippar förra generationen nu om man utgår från utannonseringarna på VGA, vilket förstås inte kan ske snabbt nog. Men att göra det med DLC är lite udda.


Redigerat av Zoiler, 10 december 2022 - 18:37.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.