Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DTS hd ma, truehd passthrow

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 oktober 2019 - 08:56

mr miyagi
  • mr miyagi
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Kör pc ( kodi, bitstreem ) via xbox på hdmi in. Detta pga av att slippa switchar mm. Tyvärr släpper inte xbox x igenom DTS HD MA eller true HD. Enligt hdmi standarden är In på xbox 1.3 ut 2.0. Därför är detta INTE flaskhalsen. Läst lite kring detta och det verkar vara så att bitstreem på blueray stöder DTS hd ma. Stämmer detta? Varför inte även på mitt sett genom apparaterna
Kan Xbox inte uppdatera så att detta funkar. Skall tydligen finnas atmos app, men det har inte min receiver så det hjälper inte.

#2

Postad 23 oktober 2019 - 09:26

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

har för mig att jag läste att hdmi in på xbox:en ej stöder speciellt mycket i ljudformat, den är ganska begränsad, vart har du läst att den ska skicka igenom bitstream dts hd ma och true hd osv?

 

Och varför inte bara använda pc:n direkt in i receivern, varför går du genom xbxen, hänger inte alls med här vad du vill vinna med det, har du ingen receiver och vill använda xboxen som switch för hdmi, då har du ju ingen nytta av dts hd ma formaten ändå...

 

De bästa och stabilaste är att köra Kodi/Libreelec på pc via en usb sticka och hdmi direkt till receivern..



#3

Postad 23 oktober 2019 - 09:55

mr miyagi
  • mr miyagi
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Varför jag kopplar som jag gör. Min reciver onkyo 616 och övrig utrustning står centralt mellan två rum. 1 allrum med tv. 2 v-rum med proj. I 2 vrum kör jag filmer via pc /kodi inställning Wsap med bäsa format förutom atmos ( gammal receiver) samt en nas. I allrum endast tv, ingen receiver. Mellan onkyo och tv finns en hdmi kabel.
Kör jag switch eller dyl så funkar inte projen. Hdmi" handskakning" strular pga olika format. Nu har jag skaffat en xbox. Måste kunna spela på både tv och proj ( via receiver ) samt samma pc både till proj och tv. Kör samma tangentbord och mus i båda rummen. Vill inte strem'a bild/ljud.

#4

Postad 23 oktober 2019 - 13:32

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

ok, men läs om hdmi ingången på xbox, jag googlade om den sist jag själv ville veta, stod massor om det på nätet, har för mig som jag sa att den EJ stöder speciellt mycket..



#5

Postad 23 oktober 2019 - 13:42

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Kör jag switch eller dyl så funkar inte projen. Hdmi" handskakning" strular pga olika format. 

Detta låter som ett klassiskt "för lång HDMI kabel" problem.

Kan det vara så hos dig?



#6

Postad 23 oktober 2019 - 14:55

mr miyagi
  • mr miyagi
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Nej.

#7

Postad 23 oktober 2019 - 15:46

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Xbox One X stöder mig veterligen bara PCM och Dolby Digital in. Detta för att ljudet kodas av, mixas med systemljud och sedan kodas om och är begränsat av vad Microsoft har licensierat för avkodning. Passthrough är inte tekniskt möjligt då bild och ljud går via Xbox One:s southbridge och sedan levereras därifrån till GPU:n.

 

Bilden påverkas också då den konverteras till YCbCr 4:2:0 med 8 bpc och begränsade videonivåer oavsett vad som matas in, plus att den fördröjs några bildrutor. Det kan ge färgblödning och posterisering som inte finns i källan. Så att använda Xbox One som länk är inte optimalt för varesig bild eller ljud.



#8

Postad 23 oktober 2019 - 16:01

mr miyagi
  • mr miyagi
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Tackar för brs svar. Du verkar ha koll! Vad tror du xbox
stöder i ljud format om kodi installeras på xbox likt kodi på pc då jag använder wsap settings i meny.

#9

Postad 23 oktober 2019 - 19:18

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Jag har inte testat vad Kodi klarar av i detalj, men det verkar i alla fall klara Dolby Digital. Kodi är lite buggigt på Xbox One och kraschar om man försöker göra vissa inställningar som inte stöds, så det är inte lika flexibelt som på PC.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.