Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga nya väggar i källare.

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 april 2020 - 17:38

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0
Hej på er!
Står i startgroparna för att bygga biorum i källaren. Tanken är att regla upp mot källare ytterväggarna och sätta osb och gips.

Man läser alltför mycket om risken att bygga in fukt i väggarna när man ska regla upp nya väggar i källare men sett så många fina biorum som måste stått inför samma dilemma .

Min fråga är således, hur har ni löst som byggt i källare med väggarna? Luftspalt ? Plåt reglar? Osv..

Jag är lite försiktig när det kommer till plåtreglari ett biorum med tanke på missljud och vibrationer som man gärna vill undvika när man spelar högt.

I dagsläget så lutar det till att köpa plast distanser (10mm) och sätta på liggande reglar mot golv och tak, skippa isoleringen och låta luften passera bakom dessa distanser. Och undvika använda plåtreglar och istället köra 45x70 reglar för att undvika ev. Missljuds problem.

Redigerat av Crille99, 18 april 2020 - 18:32.


#2

Postad 20 april 2020 - 11:28

Unregisteredb70727a7
  • Unregisteredb70727a7
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej! Jag är på inget sätt någon med lång erfarenhet inom byggandet men jag har precis själv satt upp en vägg i källaren som delar ett större utrymme i 2 mindre. Jag var mest orolig för samma fråga som du ställer, fukt och hur man undviker det. Känns som att jag frågat alla jag känner varav några verksamma inom byggbranschen. Resultatet vart närmast lika många olika svar så till slut får man tillämpa lite förnuft. Vissa säger plåtreglar, andra att det går bra med trä. Jag landade i att montera en golvregel i plåt (som hade en plast/skumgummilist ned mot golvet, finns på Byggmax), men övriga regler i trä. Motiveringen är att fukten kan tränga upp från golvet men övriga kontaktytor är torra. Ventilationen i källaren måste såklart vara i sin ordning generellt. Sen på med osb och gips som även fixeras i plåtregeln. Sedvanligt avstånd till golvet så att osb-skivorna inte påverkas.

Jag är inte helt klar än, just nu är målning på agendan, så jag kan inte uttala mig om eventuella biljud från hög volym. Om man sätter skruvarna i plåtregeln med lagom intervall så borde det vara lugnt tänker jag.

Jag har ingen koll på situationen att regla upp på befintlig vägg, där kanske nån annan vet vad som passar bäst.

#3

Postad 20 april 2020 - 14:27

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Jag håller på med ett källarbygge nu och jag valda att montera akustikpaneler direkt på väggen. Troldtekt har en panel som består av helt naturliga material (träull, cement och vatten) och som klarar av fuktiga källarväggar, den används till exempel i badhus.

 

Kolla in mitt galleri för bilder.



#4

Postad 20 april 2020 - 19:45

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0
Det där var intressant Fire1se! Du menar alltså att de sitter dikt an mot källare ytterväggen?
Letade lite priser men kunde dessvärre inte hitta något. Vad kostar en sådan panel?

#5

Postad 20 april 2020 - 20:45

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

På Component finns en intressant tråd som bl.a. behandlar att göra nya väggar i ett källarrum: http://www.component...showtopic=16324

 

Hela tråden är läsvärd, men vill man gå direkt till där väggar reglas upp så är det här: http://www.component...e=4#entry198420

 

Även om man inte är beredd att satsa lika mycket som gjordes där kan man nog få en del bra tips i tråden.



#6

Postad 21 april 2020 - 09:56

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Det där var intressant Fire1se! Du menar alltså att de sitter dikt an mot källare ytterväggen?
Letade lite priser men kunde dessvärre inte hitta något. Vad kostar en sådan panel?


Japp, de sitter dikt an. Man fick med skruvar men jag valde att fästa med kakelfix (vart grymt bra).

I mitt utförande (målade, 25mm, fasad kant och ultrafin struktur så gick de på runt 300:- / kvm.

Jag är supernöjd :).



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.