Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Procella Audio P5?

64 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 oktober 2014 - 09:57

Unregisteredb9157b13
  • Unregisteredb9157b13
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Jag är på jakt efter små stativare. Dom kommer användas till både TV/film och musik. Kommer köra dom delat vid 80-100Hz.

Snubblade över P5 och dom verkar väldigt intressanta. Kompakta men med rejäl kapacitet. Bra spridningsegenskaper vad jag kan läsa mig till.

Nån som provlyssnat och kan säga nåt om karaktären på P5 eller Procella i allmänhet?
Själv är jag ett stort fan av Dynaudio. Har haft Contour S 1.4 så jämförelse med dom vore guld värt.

http://www.procella...._Sheet_v1.0.pdf

#2

Postad 25 oktober 2014 - 10:19

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Procellas högtalare är i första hand högtalare för film. De har en karaktär som passar för film och en väldigt stor dynamik som gör att tex ett pistolskott låter som ett pistolskott. De har också den där mustigheten i mellanbasen som gör att en djup mansröst verkligen låter precis som på en (bra) bio.

Som musikhögtalare så blir det förstås en smaksak om man gillar den karaktären även där. Risken är att man upplever ljudet som för hårt och lite platt eftersom det är en förhållandevis liten låda på P5. Jämfört med Contour S 1.4 så tror jag de flesta skulle föredra Dynaudio på ren tvåkanalsmusik OM de är rätt placerade(=ordentligt med luft till både bak/sidoväggar) och rummet har en vettig akustik.

Fördelen med P5 är ju att de är väldigt lättplacerade eftersom de är konstruerade för att hängas direkt på vägg, vilket inte de flesta stativhögtalare mår särskilt bra av. Så om du prioriterar TV/Film så ska du verkligen inte missa P5:an, i den genren är den ett riktigt litet guldkorn.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#3

Postad 25 oktober 2014 - 15:32

Unregisteredb9157b13
  • Unregisteredb9157b13
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Tack för svaret...även om det inte gjorde valet enklare ;)

Dom kommer användas 99% av tiden till film, TV o "slölyssnande" på musik.
Sen blir det ju några få tillfällen när jag får tid o möjlighet att verkligen lyssna på musik.
Även om det är sällan så är det då jag verkligen vill ha högtalare som presterar bra i 2-kanal.

Har ett par golvare idag som jag gillar men är sugen på att hitta nåt som går att gömma undan men som ändå kan prestera.

#4

Postad 25 oktober 2014 - 17:34

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Hörlurar då kanske...

/Marcus

#5

Postad 25 oktober 2014 - 18:02

Unregisteredb9157b13
  • Unregisteredb9157b13
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Hörlurar då kanske...

/Marcus

Svårt att se i text om du är uppriktig, ironisk eller nåt annat men jag antar att du är uppriktig.
Har en hyfsad hörlursrigg så det är inte det jag behöver.

Om P5 levererar (med tanke på stereo-bild, upplösning, distorsion etc) i 2-kanal med musik och har en karaktär som jag kan leva med så är dom precis vad jag letar efter.
Klockren storlek, bra kapacitet, ok pris, ok utseende. Har inte lyckats hitta nåt annat som (åtminstone på pappret) matchar dom när storlek är avgörande.

Redigerat av Unregisteredb9157b13, 25 oktober 2014 - 18:03.


#6

Postad 25 oktober 2014 - 18:16

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Jag är helt uppriktig. Det är ju svårt att få allt i en produkt som du önskar. Lite som att be om en bil som rymmer familjen, hunden och surfbrädan, går som en Ferrari, helst då på både asfalt och grus men helst inte kostar mer än en Volvo.

Det är ganska stora skillnader på högtalare anpassade för film respektive musik. Om det ena ska bli riktigt bra så kommer du att få en kompromiss på det andra. Detta blir speciellt påtagligt om du tror dig kunna hitta en musikhögtalare med så små mått. Det finns ju en anledning till att en golvare är just en golvare, att en stativare är en stativare och att en filmhögtalare som P5 kan placeras på vägg och därmed gör sig bäst på film.

Du får helt enkelt provlyssna P5 på musik, men jag tror du letar efter en produkt som inte finns(eller ens går att tillverka) Men det beror förstås på vad du kräver för att bli nöjd.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 25 oktober 2014 - 18:17.


#7

Postad 25 oktober 2014 - 20:34

Unregisteredb9157b13
  • Unregisteredb9157b13
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Jag är helt uppriktig. Det är ju svårt att få allt i en produkt som du önskar. Lite som att be om en bil som rymmer familjen, hunden och surfbrädan, går som en Ferrari, helst då på både asfalt och grus men helst inte kostar mer än en Volvo.

Det är ganska stora skillnader på högtalare anpassade för film respektive musik. Om det ena ska bli riktigt bra så kommer du att få en kompromiss på det andra. Detta blir speciellt påtagligt om du tror dig kunna hitta en musikhögtalare med så små mått. Det finns ju en anledning till att en golvare är just en golvare, att en stativare är en stativare och att en filmhögtalare som P5 kan placeras på vägg och därmed gör sig bäst på film.

Du får helt enkelt provlyssna P5 på musik, men jag tror du letar efter en produkt som inte finns(eller ens går att tillverka) Men det beror förstås på vad du kräver för att bli nöjd.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



Jag är med på att det kommer bli en kompromiss men det som gjorde mig nyfiken på P5 var att det kanske inte behöver bli en så stor kompromiss.

Jag letar andra alternativ också men alla högtalare jag tittat på är byggda för att klara sig (åtminstone någorlunda) utan sub. Ino är den enda jag kommer på som har renodlade "toppar" i sitt sortiment.

Får försöka göra som du skriver o provlyssna, är väldigt nyfiken på hur dom låter.

#8

Postad 25 oktober 2014 - 23:55

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Jag har precis samma dilemma som du. Använder anläggningen överlägset mest till film men vill, när tillfälle ges kunna njuta till musik med bra ljud. Är oxå väldigt nyfiken på dessa och även tex XTZ Cinema M6. Men har tyvärr inga möjligheter att provlyssna Procella.

#9

Postad 26 oktober 2014 - 15:24

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 3

Som musikhögtalare så blir det förstås en smaksak om man gillar den karaktären även där. Risken är att man upplever ljudet som för hårt och lite platt eftersom det är en förhållandevis liten låda på P5.

Har du lägre krav på ljudkvalitén till film än till musik? Hårt och platt ljud låter ju inte direkt som fördelar till film heller i mina öron. ;)

#10

Postad 26 oktober 2014 - 15:54

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Inte lägre krav, men andra egenskaper. Det krävs olika utrustning för att återskapa filmljud kontra två-kanals hifi. Därför bygger man inte heller ett biorum likadant som ett rum för Hifi. En riktig biograf kan, rätt byggd, låta fantastiskt på film men skulle förmodligen inte låta särskilt upphetsande på tvåkanals musik.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#11

Postad 26 oktober 2014 - 16:56

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Inte lägre krav, men andra egenskaper. Det krävs olika utrustning för att återskapa filmljud kontra två-kanals hifi. Därför bygger man inte heller ett biorum likadant som ett rum för Hifi. En riktig biograf kan, rätt byggd, låta fantastiskt på film men skulle förmodligen inte låta särskilt upphetsande på tvåkanals musik.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Vilka är dessa egenskaper då?

#12

Postad 26 oktober 2014 - 17:55

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 1
Jag har inte för avsikt att debattera detta vidare då det ofta hamnar dödläge på forum när man inte samtidigt kan lyssna. Som ett snabbt exempel så är dynamiken oftast en viktigare egenskap hos filmhögtalare varvid de ofta därför jobbar med horn. Men, som sagt, jag släpper diskussionen här men om du vill så är du välkommen till min butik så ger jag gärna exempel.

Med vänlig hälsning,
Marcus, The Rock

#13

Postad 27 oktober 2014 - 10:44

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Jag har inte för avsikt att debattera detta vidare då det ofta hamnar dödläge på forum när man inte samtidigt kan lyssna. Som ett snabbt exempel så är dynamiken oftast en viktigare egenskap hos filmhögtalare varvid de ofta därför jobbar med horn. Men, som sagt, jag släpper diskussionen här men om du vill så är du välkommen till min butik så ger jag gärna exempel.

Med vänlig hälsning,
Marcus, The Rock

Det hade varit intressant. Ingen har tidigare övertygat mig, trots lyssning i olika butiker. Låter en högtalare hårt och platt till alla ljud som innefattas i musiken,så låter dom, hör och häpna, lika hårt och platt när du spelar upp filmljud.

I min värld så är dynamiken minst lika viktig i musiken som hos filmen.

Men dom sagt, har jag vägarna förbi någon gång så kommer jag gärna in en sväng.

#14

Postad 27 oktober 2014 - 11:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
I helgen när jag såg film med minns nybyggen märke jag an detta fenomen. När jag dspade högtalarna för att låta bra till musik (lätt sänkt diskant till mina element) så lätt det rätt för till film. När det lät levande till film lätt det lite skrikigt till musik jag lyssnar på.

#15

Postad 27 oktober 2014 - 11:09

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0

Jag har inte för avsikt att debattera detta vidare då det ofta hamnar dödläge på forum när man inte samtidigt kan lyssna. Som ett snabbt exempel så är dynamiken oftast en viktigare egenskap hos filmhögtalare varvid de ofta därför jobbar med horn. Men, som sagt, jag släpper diskussionen här men om du vill så är du välkommen till min butik så ger jag gärna exempel.

Med vänlig hälsning,
Marcus, The Rock

Ställer P5 höga krav på en Reciever?? Finns det någon som passar bättre till Procella än någon annan ?? Jag är också inne på att skaffa nya högtalare (Eller rättare sagt har varit ganska länge nu) Och jag använder också min till 95% film.

#16

Postad 27 oktober 2014 - 12:29

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Låter en högtalare hårt och platt till alla ljud som innefattas i musiken,så låter dom, hör och häpna, lika hårt och platt när du spelar upp filmljud.

Givetvis, men det betyder ju inte att den som lyssnar uppfattar det likadant. Det är helt enkelt två olika situationer, film och två kanals hifi.

I min värld så är dynamiken minst lika viktig i musiken som hos filmen.

Svårt att argumentera emot det.

Hade det funnits en högtalarteknik som gav allt så har du ju helt rätt. Men eftersom det inte finns, precis som mitt exempel med bilar ovan, så blir det en fråga om kompromisser. De flesta föredrar den mjukare karaktär som tex en domediskant ger på musik.

Film är också mer förlåtande mot att högtalarens låda är mindre eftersom basen har en egen kanal. Men, som sagt, det är ett väldigt stort och komplext ämne som inte lämpar sig så bra för diskussion på forum om man inte vill lägga en halv livstid på det, vilket jag inte önskar.

I all välmening.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#17

Postad 27 oktober 2014 - 12:34

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Ställer P5 höga krav på en Reciever?? Finns det någon som passar bättre till Procella än någon annan ?? Jag är också inne på att skaffa nya högtalare (Eller rättare sagt har varit ganska länge nu) Och jag använder också min till 95% film.

Svår fråga eftersom det skiljer från fall till fall. Men rent generellt så är det ju en lätt last att driva en liten högtalare som är skuren i basen. Jag har provat lite olika nivåer på P5:orna och det blir absolut skillnad med bättre elektronik.

Akustiken i ditt rum kommer dock att spela en mycket större roll och innan man vet hur ditt rum "låter" så är det svårt att veta vad som kommer att låta bra där.

Börja med högtalarna, fixa akustiken sen kan du låna hem olika receivers för att testa vad det ger. Det gjorde jag själv nyligen och det var inte den dyraste som lät bäst i mitt rum. I vårt demorum i butiken fick jag inte samma resultat som hemma.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#18

Postad 28 oktober 2014 - 09:32

Unregisteredb9157b13
  • Unregisteredb9157b13
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Orkade inte hålla ordning på mitt köpfinger så nu är ett par P5 beställda :)

#19

Postad 28 oktober 2014 - 13:35

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Håll oss uppdaterade med lyssningsintryck!
vad skall du köra med för kringutrustning?

#20

Postad 28 oktober 2014 - 14:05

Unregisteredb9157b13
  • Unregisteredb9157b13
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Håll oss uppdaterade med lyssningsintryck!
vad skall du köra med för kringutrustning?


En marantz SR6007 -> miniDSP -> Emotiva XPA-2
Basen går via ett Behringer Inuke 3000 till 2 hemmabyggda subbar med CSS SDX12.

#21

Postad 28 oktober 2014 - 16:36

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0

Orkade inte hålla ordning på mitt köpfinger så nu är ett par P5 beställda :)

Hur resonerade du vid valet av dessa mot tex XTZ Cinema och andra liknade system. Varför blev det P5?

#22

Postad 28 oktober 2014 - 19:58

Unregisteredb9157b13
  • Unregisteredb9157b13
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Hur resonerade du vid valet av dessa mot tex XTZ Cinema och andra liknade system. Varför blev det P5?

Resonerade? ;)
Jag kan inte motivera valet speciellt förnuftigt. Har länge funderat på ett mer kompakt system men vill inte ge upp alltför mycket vad det gäller ljudkvalitet och ljudtryckskapacitet.
P5 är på pappret precis vad jag letar efter plus att i princip allt jag läst om Procella är positivt, sen var det mest impuls att det blev dom.

#23

Postad 28 oktober 2014 - 20:57

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Tänkte att du kanske hade någon slags dialog med dig själv när valet föll på just dessa, men det är ju kul att bara blunda och chansa ibland oxå. ;)

#24

Postad 17 november 2014 - 15:40

Unregisteredb9157b13
  • Unregisteredb9157b13
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Nu har jag haft mina P5 några dagar. Tog sin tid att få hem dom men det berodde på DSV.
Finishen är ungefär som jag förväntade mig. No-nonsense. I princip kritvita lådor som ger lite studio-känsla.

Högtalarna har ändrat karaktär ljudmässigt rätt rejält sen jag packade upp dom. Såg att Procella rekommenderar 5 timmars inspelning men jag tycker det känns som en underdrift. Jag har aldrig upplevt en högtalare som förändrats så mycket, som tur är till det bättre :)

Eftersom dom faller av tidigt (-3dB@90Hz) och flackt blir integrationen viktig och påverkar ljudet mycket, särskilt om det inte stämmer.
Tidigare har jag delat brant (48dB/oktav) vid 80Hz och inte behövt bry mig så mycket mer. Nu märks skillnader i fas och nivå väldigt tydligt och påverkar hela ljudbilden en bra bit upp i frekvens. Det har blivit en hel del mätande och justerande för att få till det.

Ljudet skulle jag vilja beskriva som lättlyssnat, åt det varmare hållet med en rejäl botten. Ganska långt från Dali, snarare B&W eller möjligen Dynaudio. Svårt att säga så mycket om karaktären, det blir ju i så stor utsträckning hur dom spelar i mitt rum och inte hur högtalarna i sig låter. Ljudtryckskapacitet finns det så det räcker och blir över. Dom står i ett stort rum med högt i tak i en öppen planlösning och mina öron säger stopp innan högtalarna börjar låta ansträngt, imponerande med tanke på hur små dom är. Hade ett par Dynaudio X14 hemlånade för ett tag sen och dom gav upp långt tidigare.

Dom har en rejäl spridning som gör att dom låter ungefär lika var man än är i rummet. Spridningen gör dock att rummets egenheter gör sig påminda på ett annat sätt än med "vanliga" hifi-högtalare och jag tror också att det är det som gör att stereo-bilden inte blir helt perfekt. Skulle vara kul att lyssna på dom i ett bra (dämpat) rum, har en känsla av att dom kan prestera grymt bra då, framförallt i en multikanal-setup.

#25

Postad 17 november 2014 - 18:07

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Sitter med P5 jag med fast ihop med P12.
Är för dagen nöjd med dom fast jag ännu inte fått till placeringen av bakhögtalarna ännu.

Du kan läsa lite av mina intryck här samt lite bilder på elementen.

http://www.component...showtopic=16315

#26

Postad 17 november 2014 - 21:56

Unregisteredb9157b13
  • Unregisteredb9157b13
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Sitter med P5 jag med fast ihop med P12.
Är för dagen nöjd med dom fast jag ännu inte fått till placeringen av bakhögtalarna ännu.

Du kan läsa lite av mina intryck här samt lite bilder på elementen.

http://www.component...showtopic=16315

Kul! Läste tråden på Component, riktigt intressant med bilderna.
Jag har aldrig hört talas om "Sica" förut men jag hittade iaf en spec på diskanten:
http://h-audio.de/la.../HF/Z009443.pdf
Woofern däremot lyckas jag inte få fram nån info runt, kan ju vara nåt specialtillverkat.

#27

Postad 19 november 2014 - 12:48

Irule
  • Irule
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
Verkar vara samma element som procella p5, går att köpa för 300 kr

http://www.audioequi...a-cd-7826245-tw

Redigerat av Irule, 19 november 2014 - 12:50.


#28

Postad 20 november 2014 - 08:05

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Man hade givetvis önskat att elemnten var dyrare och mer exklusiva.
Men dom låter ju bra så egentligen spelar priset ingen roll, men lite feel good hade de ju iof varit.

Redigerat av tomasgbg, 20 november 2014 - 08:05.


#29

Postad 20 november 2014 - 08:58

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Så är det ju ofta. Många tillverkare har ju väldigt billiga element i sina konstruktioner.
Audiovectors ersättningselement till mina förra frontar (16k) gick på 900:-/st, vad tror du dessa kostar utan Audiovector själva som mellanhand?

Många (de flesta?) av Inos element kommer väl från en rätt billig tillverkare även om nu IÖ säger att de handplockats osv.

Som sagt, det är knappast något en tillverkare talar högt om då man lätt tror att det automatiskt ska låta dåligt med billiga komponenter.
Men billiga element kan absolut låta bra och det är ju helheten som spelar roll. Kabinett, filter, dämpning osv.

#30

Postad 26 november 2014 - 01:51

Irule
  • Irule
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
Vad det gäller wofern/midrange:

Dualcone
SICA Z002400 (Det närmaste jag kan komma, kostar 200 kr)

Eller
SICA Z004065 går också att använda för ca 600kr men betydligt bättre

Vad är det för filter i procella p5? Någon som kan lista ut det?

Redigerat av Irule, 26 november 2014 - 01:53.


#31

Postad 26 november 2014 - 10:59

Unregisteredb9157b13
  • Unregisteredb9157b13
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Vad det gäller wofern/midrange:

Dualcone
SICA Z002400 (Det närmaste jag kan komma, kostar 200 kr)

Eller
SICA Z004065 går också att använda för ca 600kr men betydligt bättre

Vad är det för filter i procella p5? Någon som kan lista ut det?


Z002400 ser ut att vara nåt helt annat. Papperskon och skumkant till skillnad från gummi och kolfiber i P5'ans element.
Z004065 är ett bredbandselement. Väldigt tveksamt att nåt av dom skulle funka rakt av.

Jag är hyfsat övertygad om att woofern är specialtillverkad. Diskanten verkar vara Z009443 men det är några saker som skiljer där också.
Ex sitter det en skumbit närmast drivern som jag inte sett på nån bild av Z009443, gör den nån skillnad? Waveguiden är en annan osäkerhet, utformningen av den påverkar mycket. Kanske är det den som säljs ihop med diskanten på många ställen men det kan ju vara nån helt annan variant också.

#32

Postad 26 november 2014 - 13:14

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Vet att Waveguiden som används på diskanten i P5 är utveckald av Procella själva.

Redigerat av tomasgbg, 26 november 2014 - 13:15.


#33

Postad 26 november 2014 - 21:30

Irule
  • Irule
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Z002400 ser ut att vara nåt helt annat. Papperskon och skumkant till skillnad från gummi och kolfiber i P5'ans element.
Z004065 är ett bredbandselement. Väldigt tveksamt att nåt av dom skulle funka rakt av.

Jag är hyfsat övertygad om att woofern är specialtillverkad. Diskanten verkar vara Z009443 men det är några saker som skiljer där också.
Ex sitter det en skumbit närmast drivern som jag inte sett på nån bild av Z009443, gör den nån skillnad? Waveguiden är en annan osäkerhet, utformningen av den påverkar mycket. Kanske är det den som säljs ihop med diskanten på många ställen men det kan ju vara nån helt annan variant också.


Där ser man, kan SICA Z004065 vara ett bra alternativ? Elementet ser betydligt bättre ut på papper.

Vet att Waveguiden som används på diskanten i P5 är utveckald av Procella själva.


Ja, lite får dem göra själva. Men som det ser ut så är kostnaden av p5:an en liten bråkdel till skillnad av ockerpriset som de vill ha betalt för. Tillverkningskostnaden måste vara under 500 kr.

#34

Postad 27 november 2014 - 14:41

Unregisteredb9157b13
  • Unregisteredb9157b13
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Där ser man, kan SICA Z004065 vara ett bra alternativ? Elementet ser betydligt bättre ut på papper.

Helt omöjligt att sia om vilka element som skulle kunna passa.

Ja, lite får dem göra själva. Men som det ser ut så är kostnaden av p5:an en liten bråkdel till skillnad av ockerpriset som de vill ha betalt för. Tillverkningskostnaden måste vara under 500 kr.


Du får skilja på vad det (kanske) skulle kosta dig att kopiera och vad det kostar att utveckla, tillverka och sälja.
Bara att få en låda tillverkad o lackad kan kosta en bra slant om det är små serier.
Plus element, waveguide, delningsfilter, dämpmaterial, kablar, skruvar, frontskydd, kontakter o emballage. Sen ska nån här i Sverige montera ihop och testa. Lägg till kostnader för maskiner, lokaler, löner, administration, reklam, garantier, support mm mm så blir det nog bra mycket mer än 500.

Ändå är själva tillverkningskostnaden bara en del av priset. En kanske ännu större kostnad ligger i konstruktion, särskilt när det gäller små serier.

#35

Postad 29 november 2014 - 17:39

Irule
  • Irule
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
Jag tror mer på att de rider på en "bra" historia. Tillverkaren av procella jobbade som konsult och fick i uppdrag bygga bio. Han "hittade inte" passande högtalare och beslutade att bygga egna av väldigt billiga element men till väldigt dyrt pris. Han lyckades väldigt bra och idag vill alla ha procella :D

Nej men de har relativt låga kostnader i jämförelse med andra tillverkare. Kolla bara på deras hemsida, den kan inte ta så långt tid att bygga. En elev på lågstadiet gör det bättre under rasten.

Redigerat av Irule, 29 november 2014 - 18:17.


#36

Postad 29 november 2014 - 17:57

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Många (de flesta?) av Inos element kommer väl från en rätt billig tillverkare även om nu IÖ säger att de handplockats osv.

Jha är scan-speak en billig tillverkare IÖs elemement är framtagna av han men tillverkade av scan-speak .

#37

Postad 13 januari 2015 - 08:44

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Någon som har mer lyssningsintryck av dessa att dela med sig av.?



#38

Postad 13 januari 2015 - 11:42

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Sitter ju med en uppsättning P5/P12 och tycker dom gör ett kanon jobb!

Besök gärna en butik som har dom inne och provlyssna/låna hem.

#39

Postad 13 januari 2015 - 22:20

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Japp det hade jag tänkt göra, finns där inget att anmärka på eller du är hel nöjd rakt igenom :) ?

#40

Postad 14 januari 2015 - 08:17

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Jag kom ifrån golvhögtalare och det går inte att komma ifrån att till musik så får fristående högtalare ett luftigare ljud med mer djup.
Vägghängda högtalare tappar en dimension ibland.

Så är man bara överens med det så är bara o kör!

#41

Postad 14 januari 2015 - 12:42

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Det är jag medveten om och det gör inte mig någonting för jag kommer bara använda dom till film/tv tittande.

Tack för din input!

#42

Postad 14 januari 2015 - 13:01

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Det är jag medveten om och det gör inte mig någonting för jag kommer bara använda dom till film/tv tittande.

Tack för din input!


TS

Har du lyssnat och jämfört mot Defenitive Technologys olika monitor modeller, Och Sunfires olika högtalare?

#43

Postad 14 januari 2015 - 13:15

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0
Utmanare

Bifogad fil(er)


Redigerat av WB-Cinema, 14 januari 2015 - 13:16.


#44

Postad 14 januari 2015 - 13:21

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Japp, def tech har jag oxå kollat in men då dom har basen på toppen av lådan kan det bli svårt att få till det ifall man som i mitt fall tänkt ha högtalarna bakom duken.

#45

Postad 14 januari 2015 - 14:32

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Japp, def tech har jag oxå kollat in men då dom har basen på toppen av lådan kan det bli svårt att få till det ifall man som i mitt fall tänkt ha högtalarna bakom duken.


Sant! :)

Sunfires modeller kanske kan vara värda att kolla upp?, har hört HRS och blev imponerad. Har även tänkt och lyssna på CRS.

#46

Postad 14 januari 2015 - 16:23

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Har haft Sunfire HRS och dom är faktiskt riktigt bra för sin storlek!
Bästa "små" vägghängda jag haft.
Ljudmässigt är dock P5 ett par snäpp upp men större och inte så "designade" med sin traditionella låda.
Finns ju iaf i vitt som gör dom lite roligare.

Sen för den som vill ha samma märke rakt igenom så ligger Procellas subbar i en helt annan liga jämfört med Sunfire.
Platta är dom med så dom smälter in väldigt bra hemma även om man inte skall ha dom i baffelvägg.
Men dom kostar en slant.

Redigerat av tomasgbg, 14 januari 2015 - 16:26.


#47

Postad 14 januari 2015 - 16:43

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Har haft Sunfire HRS och dom är faktiskt riktigt bra för sin storlek!
Bästa "små" vägghängda jag haft.
Ljudmässigt är dock P5 ett par snäpp upp men större och inte så "designade" med sin traditionella låda.
Finns ju iaf i vitt som gör dom lite roligare.

Sen för den som vill ha samma märke rakt igenom så ligger Procellas subbar i en helt annan liga jämfört med Sunfire.
Platta är dom med så dom smälter in väldigt bra hemma även om man inte skall ha dom i baffelvägg.
Men dom kostar en slant.


Du menar att P5 är mer hifi än HRS?, Nu har jag inte hört just P5 men om det var något jag gillade med just HRS så var det själva ljudkvaliteten. Sitter ju en väldigt bra diskant i dessa högtalare ifrån Vifa.

Angående subbarna så körde dom vid tillfället jag lyssnade på högtalarna med en Velodyne subb för 30000kr så jag vet inte exakt hur deras egna subbar står sig mot Procellas i ren kvalitet och kvantitet, tror dock inte att dom gör bort sig.

#48

Postad 14 januari 2015 - 16:51

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
P5 spelar mer framåt i spelstilen och är tydligare i diskanten.
Dom är mer kompletta som högtalare men är oxå större om HRS.
Är inte storleken avgörande så är P5 det bättre valet av dessa 2 helt klart.

Just Sunfires subbar spelar på rätt högt men brötigt.
Dom är faktiskt ganska odefinierade i basen om man jämför med bättre grejer.

Den Velodyne du lyssnade på var säkert i DD serien, riktigt trevliga.

#49

Postad 14 januari 2015 - 17:03

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0
Japp det var en DD plus 10", extremt potent 10a men enligt mig för kostsam, gillar verkligen dom större modellerna men tycker priserna är lite väl...

Läste några tester som påstod annat om Sunfires subbar än det du säger, men jag ska givetvis lyssna själv först på en massa olika högtalare och basar innan jag bestämmer vad man ska slå till på till biorummet.

P5 ska jag defenitivt lyssna på.

#50

Postad 17 januari 2015 - 15:28

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Fakta: XTZ Cinema M6

* 2 x 5,25 bas/mellanregister element

* 4 x 1" dome-diskanter

* Frekvensområde 75Hz - 30kHz

* Känslighet 89dB

---------------------------------------------

Fakta: Procella P5

* 1 x 5,25 Bas/mellanregister

* 1 x 1" horndiskant

* Frekvensområde 90Hz - 20kHz

* Känslighet 91dB

------------------------------------------


Mina lyssnings intryck av XTZ Cinema M6 så här långt:

Kringrustning: Onkyo 616 som jag kör utan Audessey igång och skurit basen vid 80hz mot mina Dayton Audio 15" subwoofers.

Det första jag lade märke till efter jag kopplat in dom är hur mycket bättre tv-ljudet blev. Tv-ljudet låter högupplöst med bra botten och dialogen är mycket tydlig. Ljudet på Netflix kan nästan jämföras med bluray kvalite. Imponerande minst sagt :)
Jag tänker inte alls på att högtalarna är mycket mindre än mina förra golvare. M6 målar upp en stor ljudbild trots sin storlek.

Lyssning på låg volym:

På låg volym hördes både en tydligare dialog och även effekter när jag hade dragit ner volym reglaget på en nivå där tidigare högtalare jag haft hemma inte låtit någonting. Mina teorier är att M6 antingen är mer lättdrivna och svarar tidigare på mindre effekt eller att det beror på att diskanten är mer hissad.


Vid film/tv tittande med normal hög volym så har m6 en dynamisk diskant med bra punsh i midbasen. Jag upplever diskanten som aningen mer hissad än mellanregistret men inte alls vass utan snarare lite rundare men samtidigt dynamisk med grym upplösning.

Film på hög volym:

Jag drog igång Lone Survivor (BD). Filmen bygger på den före detta soldaten Marcus Luttrell (Mark Wahlberg) och hans sanna historia om fyra marinsoldater som får i uppdrag att eliminera en talibangrupp i ett avlägset och farlig bergsområde i Afghanistan. Uppdraget går inte som det ska och de upptäcks av en liten grupp herdar – och händelsen får allvarliga konsekvenser.

Ljudeffekterna från när Navy Seals soldaterna ligger och trycker i bergen, hör man minsta lilla detalj från lövprassel och andetag. När eldstriden bryter ut mellan talibaner och amerikanska soldater så är det verkligen en WOW upplevelse från det att skottsalvor avlossas och susar igenom skogen till kulorna smattrar till när dom träffar träden.

Jag sitter hela tiden med ett flin på läpparna och tänker "j-vlar vilket bra ljud" vad behöver man surround högtalare till?? 3D djupet och panoreringar mellan L/C/R är riktigt bra.

Så här långt i texten är allt guld och gröna skogar..men. När jag drog igång Guardians of the Galaxy häromdagen så tyckte jag diskanten blev lite väl påträngande i vissa scener. Därför ska jag testa M6 med annat förstärkeri samt köra samma film på ett par Procella P5

*Ändring*

Efter att nu spelat in högtalarna och lyssnat på samma scener ur Guardians of the Galaxy så hör jag inga tendenser till att dom låter påträngande längre, snarare tvärtom att dom låter mjukare och rundare.


---------------------------------------------------


Lyssnings intryck och jämförelse.


XTZ M6 vs Procella P5


Först vill jag tacka Marcus på The Rock i Lund för en bra demo och att han tog sig tiden att kalibrera mina M6.

Kringrusting: Både P5 och M6 var skurna vid 80hz mot en Procella P12. Till surround kanalerna användes Klipsch KS-525-THX. Förstärkeriet fick en Pioneer SC-LX88 stå för.

Filmmaterial:

Lone Survivor

The Hobbit - Smaugs ödemark

Guardians of the Galaxy

---------------------------------------

Lyssnings intryck Procella P5:

Vi drar igång Lone survivor och även här får jag samma upplevelse som jag fick med M6 som jag skrev tidigare om längre upp i texten. P5 har oxå en klar och tydlig dialog, dynamisk diskant med grym upplösning, även här bra punsh i midbasen. Jag blev imponerad tidigare av att M6 kunde måla upp en stor ljudbild trots sin storlek och jag måste säga att jag blir lite mer imponerad av att P5:orna kan måla upp en minst lika stor ljudbild trots att högtalarna är ännu mindre än vad M6 är, imponerande :)

Jämförelsen: Procella P5 har en lite mer dynamisk karaktär dock inte alls vass i övertonerna den heller, och jag tycker P5 har lite mer närvaro och ger ifrån sig en smula mer (realistiskt.?) ljud. M6 låter lite snällare och rundare i diskanten och tappar en smula av den extra närvaron som P5 ger. Jag vill ändå påpeka att skillnaderna inte är astronomiska. Jag tror att Marcus kunde höra några fler skillnader mellan P5 och M6 än vad jag hörde. Det här är 2st väldigt jämna högtalare och ingen är egentligen bättre än den andra utan det är snarare en fråga om tycke och smak.


// Mike



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.