Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vertikala linjer @ LCD (Samsung)

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 mars 2007 - 12:34

Ulvas
  • Ulvas
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Lyckades inte hitta någon vettig information angående de vertikala linjer som jag haft på samtliga Samsung LCD som jag testat. Lite märkligt eftersom jag hittills gått igenom fyra LE40S71 och fyra LE40R75. Och samtliga har liknande problem - av varierande grad. Ett fåtal vertikala mörka eller ljusa linjer som ligger i själva panelen. Synbart vid panorering av framförallt högupplöst material mot ljusa bakgrunder. De finns alltid på olika platser på olika paneler, men ofta en bit in (ca 2dm) från vänster eller höger kant, och är cirka 1-5mm breda. Ett enkelt sätt att se dem är att i totalt mörker, mot en svart bakgrund (PC/DVD/konsol), höja kontrast samt ljus till 100. Skåda :(

Enligt Samsung själva får det inte förekomma några vertikala linjer oavsett vilket format eller inställningar som används. Det + 100% pixelgaranti gör det möjligt för mig att fortsätta byta i all oändlighet - frågan är om det går att hitta en "perfekt" panel. Den enda jag haft hittils som sett någorlunda bra ut led naturligtvis av andra defekter.

Någon som upplevt liknande problem?

#2

Postad 07 mars 2007 - 12:54

Hämähäkki
  • Hämähäkki
  • Forumräv

  • 673 inlägg
  • 0
Har inte skådat något sådant, men det låter inte alls så vidare kul att behöva skicka tv-apparater lite hipp som happ, kanske ett byte till ett trevligare märke är på sin plats?

Har varit med om en del problem Samsung själv också, så jag vet på ett ungefär hur jobbigt det är att behöva packa ner allt igen och skicka tillbaks det.

#3

Postad 08 mars 2007 - 13:50

Ulvas
  • Ulvas
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Handlar i butik (som tur är).

Men. Det finns alltså ingen som känner till problemen?

Underligt. För mig framstår 40" PVA och S-PVA som två riktigt tråkiga skämt.

#4

Postad 08 mars 2007 - 16:09

doom_occulta
  • doom_occulta
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Hade vertikala linjer på min LG 42LB2R som nu är bytt ut till en 37LB2R som är helt fri från dessa.
Linjerna syntes vid panoreringar mot ljusa bakgrunder och såg ut som nån typ av skugglinjer.

Tror det var s.k. "Banding".
"1. Banding.
Vertikala streck uppenbarar sig på grund av inkonsekvent ljusintensitet mellan olika rader. Märks framförallt i högdagrar."

Tror dock att det är svårt att hitta den perfekta TV:n i dagsläget...känns som att varken plasma eller lcd är fulländade som tekniker..alltid någonting man hittar att störa sig på om man är tillräckligt petig.. :D

#5

Postad 09 mars 2007 - 23:06

cygnes
  • cygnes
  • Användare

  • 219 inlägg
  • 0
Har oxå bytt en hög med samsung 40" LCD för bla cluding och pixelfel men har kommit till insikten att man får sätta sig i soffa ställa in den så bra det går och fråga sig själv , blir det bättre med någon annan apparat tror jag .... tycker inte den inställningen är helt rätt, men tror inte LCD är bättre för tillfället har provat Philips oxå

#6

Postad 19 februari 2008 - 21:44

Spoilern
  • Spoilern
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Nu har jag också de här problemen... Ränder vertikalt, precis som ni beskriver. Ojoj... det här kommer bli jobbigt känner jag.

#7

Postad 19 februari 2008 - 23:28

snowstorm
  • snowstorm
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0

Enligt Samsung själva får det inte förekomma några vertikala linjer oavsett vilket format eller inställningar som används.


Hur har du fått reda på det - sa Samsung supporten detta, eller står det i något garantibevis?
Vad jag vet så brukar supporten/sericestället vid sådana här problem bara skylla på att det är inget de känner till, utan att det beror på fel inställningar/dålig källa/dåliga kablar.

Hur som helst, vad tänker de göra åt problemet då - byter de apparaten eller tar de in den för reparation?

Finns det någon uttalad policy om clouding också?

#8

Postad 19 februari 2008 - 23:32

snowstorm
  • snowstorm
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0

Nu har jag också de här problemen... Ränder vertikalt, precis som ni beskriver. Ojoj... det här kommer bli jobbigt känner jag.


På din F96a ? !
Upkom detta helt plötsligt efter några veckor, eller fanns det ifrån början?

F96 skall enligt uppgift ha en panel (inte SPVA?), tillverkad av CMO
Uppiften bygger på att det står CN01 på sidan, medans M8or, F8or osv.. står det SQ01 alt. SS04 på
Måste kolla vilken panel en 52" M8 har...

#9

Postad 20 februari 2008 - 12:14

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

  • 976 inlägg
  • 0
Då är det inte bara Sharp som har bandningsproblem alltså. För det låter på era beskrivningar som att det är samma problem som Sharps bandning. Kolla på följande film på youtube: http://www.youtube.c...h?v=autIbrNzeio

/Bäckman

#10

Postad 20 februari 2008 - 12:53

snowstorm
  • snowstorm
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0

Då är det inte bara Sharp som har bandningsproblem alltså. För det låter på era beskrivningar som att det är samma problem som Sharps bandning. Kolla på följande film på youtube: http://www.youtube.c...h?v=autIbrNzeio

/Bäckman


Ser ingenting... Men svårt att veta när man inte vet vad man skall kolla efter
Hur som helst, det finns en tråd på ett forum i Amerika som diskuterar "vertical lines" problem på bland annat 71-serien (=F8 serien). Här är länken: http://www.avsforum....ad.php?t=962801

Visar en bild om vad problemet handlar om, vet inte om linjen är statisk, men tror inte det. Vet inte heller vilken källa problemet finns på, eller om det är alla källlor

Bifogad fil  LCD_line_small.jpg   291,09K   2 Antal nerladdningar

#11

Postad 20 februari 2008 - 13:02

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

  • 976 inlägg
  • 0
Ahh, något helt annat än Sharps bandingproblem. Sorry! En annan video som tydligare visar Sharps problem. Detta är ett extremt exempel. http://www.youtube.c...feature=related

/Bäckman

Redigerat av Stefan Bäckman, 20 februari 2008 - 13:03.


#12

Postad 20 februari 2008 - 14:04

snowstorm
  • snowstorm
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0

Ahh, något helt annat än Sharps bandingproblem. Sorry! En annan video som tydligare visar Sharps problem. Detta är ett extremt exempel. http://www.youtube.c...feature=related

/Bäckman


Okej, kanske Samsungs med välkända problem på F8 / 71-serierna är mera liknande
Det uppenbarar sig som vandrande breda fält, fast horisontellt tror jag och går under namnet "hum bars" "scanning bars", "scanning lines" och liknande

En mindre bra video
http://www.mediafire.com/?3smbt2rl4d0

#13

Postad 20 februari 2008 - 23:12

Spoilern
  • Spoilern
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Snowstorm: Ja... På min F96. Det är alltså ingenting som den bilden som visas ovan.Inte heller som på filmen. Vertikala svaga linjer. Syns bra tydligt när man tittar på fotboll där det är mycket panoreringar. Men jag antar att dessa svaga linjer kan finnas där hela tiden, det är bara vid panoeringar som de blir tydliga(?). Man kan nästan tro att det är en lite "bucklig" plastfilm på rutan. (Ulvas beskrivning är mycket bättre). Jag har ju inte tittat på fotboll på F96an förrän igår. Det ser likadant ut nu.

Granskade lite Planet Earth på Blu-Ray ikväll och det kan skönjas även där. Måste testa med lite olika HDMI-kablar. Kan det vara den? Jag vet att vi kopplade in en något på jobbet via composit på en 60-tummare. Det blir svaga mönster i bilden av det.

Har även testat olika Videoscalings-upplösningar från min Sonyförstärkare (bilden går igenom den) men ingen skillnad alls.

Ska även testa att koppla PS3 direkt till F96an.

Tråkigt det här... F96an har ju en underbart bra bild i övrigt.

#14

Postad 21 februari 2008 - 08:23

snowstorm
  • snowstorm
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0

Snowstorm: Ja... På min F96. Det är alltså ingenting som den bilden som visas ovan.Inte heller som på filmen. Vertikala svaga linjer. Syns bra tydligt när man tittar på fotboll där det är mycket panoreringar. Men jag antar att dessa svaga linjer kan finnas där hela tiden, det är bara vid panoeringar som de blir tydliga(?). Man kan nästan tro att det är en lite "bucklig" plastfilm på rutan. (Ulvas beskrivning är mycket bättre). Jag har ju inte tittat på fotboll på F96an förrän igår. Det ser likadant ut nu.

Granskade lite Planet Earth på Blu-Ray ikväll och det kan skönjas även där. Måste testa med lite olika HDMI-kablar. Kan det vara den? Jag vet att vi kopplade in en något på jobbet via composit på en 60-tummare. Det blir svaga mönster i bilden av det.

Har även testat olika Videoscalings-upplösningar från min Sonyförstärkare (bilden går igenom den) men ingen skillnad alls.

Ska även testa att koppla PS3 direkt till F96an.

Tråkigt det här... F96an har ju en underbart bra bild i övrigt.

Okej
Kan det vara så kallad "tearing" enligt bifogad bild

Får man fråga vad du har för panel (står på en liten etikett på sidan av TVn, tillsammans med annan ifo som serienummer osv.) Det är några bokstäver och siffror i stil med "SQ01", "SS04", "CN01" osv.

Sedan skulle det även vara intressant att få veta firmware version, eftersom dett kan ge en hint om tillverkningsdatum - men då måste du antagligen starta TVn i service-läge, vilket du kanske inte har lust med...

Bifogad fil  tearing4.jpg   32,37K   4 Antal nerladdningar

#15

Postad 21 februari 2008 - 18:54

Spoilern
  • Spoilern
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Alla serienr etc står tyvärr på baksidan och TVn sitter på väggen. Får inte ned den just nu.

Idag tog jag in en 32" samsung och testade inspelad fotboll på den. INGA vertikala linjer (men lite eftersläpningar på bollen). Har dessutom kört in PS3 direkt i F96an - ränder då också. Har även prata med Samsung Support och de kommer inte att ge mig Prestigeservice inom 24 timmar då den är "gråimporterad". (Artikelnr fr Netsuperstores hemsida slutar på XEC så det lär väl min göra också).

Nu skulle man ju gärna vilja be andra här på forumet som har en F96 att titta på fotboll. Ränder?

Bilden på tearing påminner inte riktigt om de ränder jag har.

Det är precis som att kameramannen på BBC (Planet Earth) glömt att torka av linsen. Alltså inte speciellt synliga ränder men de är där. I menyn till PS3, om man väljer grå bakgrund, så syns de bra.

Tog ett par bilder. Ska se om jag kan förstärka dem så att det syns.

#16

Postad 21 februari 2008 - 22:47

Spoilern
  • Spoilern
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Jag lyckades få ett bildbevis... Bifogade bilden är förstärkt i photoshop. Ser man på himlen så ser man rätt så tydligt ränder. Taget ifrån Planet Earth blu-ray via PS3 direkt in i Samsung LE52F96BDX.

Frågan är nu om man ska byta modell... jag är rädd att det här kan vara något som kan komma att finnas på nästa exemplar också (för att vara lite pessimistisk). Dessutom så tror jag många har det här utan att bry sig.

Bifogad fil(er)



#17

Postad 22 februari 2008 - 15:37

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Jag lyckades få ett bildbevis... Bifogade bilden är förstärkt i photoshop. Ser man på himlen så ser man rätt så tydligt ränder. Taget ifrån Planet Earth blu-ray via PS3 direkt in i Samsung LE52F96BDX.

Frågan är nu om man ska byta modell... jag är rädd att det här kan vara något som kan komma att finnas på nästa exemplar också (för att vara lite pessimistisk). Dessutom så tror jag många har det här utan att bry sig.

Några snubbar på AV Forum i Samsung F96 tråden har testat fram och tillbaks för att komma till rätta med problemen och de kom fram till att såna ränder kan man få om inte bilden visas 1:1. TV:n skall alltså köras i Just Scan läge och inte 16:9. Du kan ju läsa den tråden och se om du känner igen problematiken. Sitter och testar min F96 precis nu och jag ser inga såna linjer du pratar om, men så kör jag HDMI 2 i PC-läge, med Just Scan aktiverat.

Redigerat av majstang, 22 februari 2008 - 15:45.


#18

Postad 22 februari 2008 - 17:10

Spoilern
  • Spoilern
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Jag lyckades få ett bildbevis... Bifogade bilden är förstärkt i photoshop. Ser man på himlen så ser man rätt så tydligt ränder. Taget ifrån Planet Earth blu-ray via PS3 direkt in i Samsung LE52F96BDX.

Frågan är nu om man ska byta modell... jag är rädd att det här kan vara något som kan komma att finnas på nästa exemplar också (för att vara lite pessimistisk). Dessutom så tror jag många har det här utan att bry sig.

Några snubbar på AV Forum i Samsung F96 tråden har testat fram och tillbaks för att komma till rätta med problemen och de kom fram till att såna ränder kan man få om inte bilden visas 1:1. TV:n skall alltså köras i Just Scan läge och inte 16:9. Du kan ju läsa den tråden och se om du känner igen problematiken. Sitter och testar min F96 precis nu och jag ser inga såna linjer du pratar om, men så kör jag HDMI 2 i PC-läge, med Just Scan aktiverat.


En dum fråga nu då kanske... jag kör också via HDMI 2... men det ska väl inte spela någon roll?
(Jag körde test igår via sidoingången (HDMI) med vertikala linjer då också så...)

Vore ju jättekul att höra hur du upplever fotboll på din skärm. Där är det absolut lättast att se linjerna på min.

Hoppas för din skull att du fått ett bra exemplar... Den är ju helt enkelt GRYM när man inte ser linjer.

Edit: Ja, jag prövade också med Just Scan. Ingen skillnad.

Redigerat av Spoilern, 22 februari 2008 - 17:12.


#19

Postad 23 februari 2008 - 14:47

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

En dum fråga nu då kanske... jag kör också via HDMI 2... men det ska väl inte spela någon roll?
(Jag körde test igår via sidoingången (HDMI) med vertikala linjer då också så...)

Vore ju jättekul att höra hur du upplever fotboll på din skärm. Där är det absolut lättast att se linjerna på min.

Hoppas för din skull att du fått ett bra exemplar... Den är ju helt enkelt GRYM när man inte ser linjer.

Edit: Ja, jag prövade också med Just Scan. Ingen skillnad.

Det var tydligen Humbars (scrollande horisontella linjer som på F86) som 1:1 mappning hjälpte mot och inte vertikala stillastående linjer.
Har testat runt lite och nu ser jag VÄLDIGT otydliga och svaga vertikala linjer som du pratar om. Jag ser dem bara på en helfärgad grå testbild och jag får verkligen anstänga mig för att se dem...helst sitta och stirra på TV:n en lång stund och då ser man dem tydligare. Eftersom jag inte ser något av detta under normala tittarförhållanden, varken på Blu-ray, PC eller TV oavsett HDMI, VGA , Scart...så stör inte detta mig. Detta var t.o.m rapporterat i HDTV-tests review förra året, men de liksom jag själv lade inte speciellt mycket vikt vid det eftersom man bara ser linjerna under extrema förhållanden. Jag kan gott vänta in en eventuell firmwarelösning på det här om det överhuvudtaget är möjligt att lösa det mjukvarumässigt vill säga. Får bara hoppas på att det inte blir värre med tiden förstås...men det tror jag inte.

Redigerat av majstang, 23 februari 2008 - 14:49.


#20

Postad 24 februari 2008 - 14:11

Bobane
  • Bobane
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag har köpt mig en Samsung 46" f86 och har upptäckt flera fel på min panel , bla så är det linjer som går längst med tvn från vänster till höger <------>, märkte detta då jag spelade DMC4 på ps3, linjerna syns mest i de lite mörkare scenerna , men dom syns hela tiden även i de ljusare scenerna! Har ps3an inkopplad via HDMI, sedan har jag även digitalbox inkopplad till tvn via scart och även där syns linjerna, fast inte lika tydligt MEN dem finns alltid där! Riktigt störande! Sedan en annan sak jag undrar över, hur är eran bildkvalite när ni kollar på digital-tv via antenn (kabeltv) eller via en digitalbox via scarten? Min bildkvalite suger nått så in i h****e , har aldrig vart med om en sådan dålig bild , det är så störande dålig bild att det inte går att titta på vanlig tv ens! Då har jag ändå vart inne och ändrat till rekommenderade bildinställningar som finns ute på deverse forum. Inte nog med det så ser man vissa områden på tvn som dimmiga när man tex byter source med source-knappen på fjärren , dvs när bilden är svart (om man nu tar bort "blue screen mode") ! Det syns på 2-3 olika områden på panelen.

Räcker dessa felen till för att man skall kunna skicka tillbaka tvn och få en ny? Har köpt den på Inwarehouse så den är gråimporterad. Känns ju inte så kul när man endå har pungat ut 23 000kr för den.

Bilderna är tagna med en nokia n95, och linjerna syns tydligt , men är inte ens i närheten av vad jag upplever när jag spelar på tvn irl! :D


Bifogad fil  20080224055.jpg   362,58K   8 Antal nerladdningar

Bifogad fil  20080224058.jpg   477,26K   7 Antal nerladdningar

Bifogad fil  20080224060.jpg   625,27K   4 Antal nerladdningar

#21

Postad 24 februari 2008 - 23:37

Spoilern
  • Spoilern
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Hmm... Ja jag har hyfsat bra bild på TV-sändningar. Jag har prövat alla inställningar och blir inte av med vertikala ränder. Men de syns som sagt inte så speciellt ofta. Tror som sagt att de kommer dyka upp på ev. ny ersättnings-TV också.

Det kanske inte blir så mycket bättre just nu?

N95 ja... ja den måste man ju fixa till också.. Den strular den med. Behöver uppgrader programvaran "Minnet slut" säger den så fort man försöker med något avancerat

#22

Postad 27 februari 2008 - 12:44

Jonx
  • Jonx
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
[quote name='Bobane' date='Feb 24 2008, 14:11 ' post='1800764']
Jag har köpt mig en Samsung 46" f86 och har upptäckt flera fel på min panel , bla så är det linjer som går längst med tvn från vänster till höger <------>, märkte detta då jag spelade DMC4 på ps3, linjerna syns mest i de lite mörkare scenerna , men dom syns hela tiden även i de ljusare scenerna! Har ps3an inkopplad via HDMI, sedan har jag även digitalbox inkopplad till tvn via scart och även där syns linjerna, fast inte lika tydligt MEN dem finns alltid där! Riktigt störande! Sedan en annan sak jag undrar över, hur är eran bildkvalite när ni kollar på digital-tv via antenn (kabeltv) eller via en digitalbox via scarten? Min bildkvalite suger nått så in i h****e , har aldrig vart med om en sådan dålig bild , det är så störande dålig bild att det inte går att titta på vanlig tv ens! Då har jag ändå vart inne och ändrat till rekommenderade bildinställningar som finns ute på deverse forum. Inte nog med det så ser man vissa områden på tvn som dimmiga när man tex byter source med source-knappen på fjärren , dvs när bilden är svart (om man nu tar bort "blue screen mode") ! Det syns på 2-3 olika områden på panelen.

Räcker dessa felen till för att man skall kunna skicka tillbaka tvn och få en ny? Har köpt den på Inwarehouse så den är gråimporterad. Känns ju inte så kul när man endå har pungat ut 23 000kr för den.

Bilderna är tagna med en nokia n95, och linjerna syns tydligt , men är inte ens i närheten av vad jag upplever när jag spelar på tvn irl! :)


Jag tror att alla paneler som har "SS04" på sidan har detta problem på 46F86-modellen. Jag har själv en 46F86, men version SQ01 och min är helt problemfri. Enligt vad jag har sett på andra forum så ska detta fel räcka för att du ska kunna lämna tillbaka TV:en eller få en ny. Det bästa är väl dock att ringa till Samsung-support och fråga om detta numera relativt kända fel.

#23

Postad 10 mars 2008 - 19:17

dumonde
  • dumonde
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Har samma skit som Spoilern, fast ett enda streck till höger av bilden, som syns mest vid panorering av framförallt högupplöst material mot ljusa bakgrunder? Har en Samsung LE-27S71B, inköpt ca 6-8 månader sedan, strecket uppkommit nu? Detta är väl något som täcks av garantin, eller?

#24

Postad 11 mars 2008 - 08:43

madmansthlm
  • madmansthlm
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Har också vertikala linjer på min 40 F86:a som är köpt för 3 dagar sen. Från vänster till höger och ganska tydliga. Min har just nr "SS04" på sidan så det är ju inge snack om saken.

Öppet köp har jag ju så det är bara att byta, frågan är om man är så peppad på att byta mot en likadan modell, för tankarna går i att kanske byta tv totalt. Kanske till Sonys W3000 eller liknande.

Hur har det gått för er andra med dessa linjer?


#25

Postad 11 mars 2008 - 09:20

Spoilern
  • Spoilern
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Jag har försökt att hitta ett utställningsex av F96 så att jag kan se om det skulle finnas linjer även på den. I övrigt så samlar jag kraft för att ta ned TVn från väggen... försöka få in den i bilen utan att tappa den... för att sedan vara utan den i 5 veckor. Funderar även på att återigen kontakta Samsung och be dem visa papper på att de verkligen inte är skyldiga att ge mig service. De hänvisar ju till Netsuperstore då den är gråimporterad.

#26

Postad 11 mars 2008 - 09:46

madmansthlm
  • madmansthlm
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Låter inte kul.

Min är köpt från Netonnet och det är ju också paralellimport. Dock så bor jag 2 min bort från lagershoppen och har fortfarande ca 10 dagar öppet köp. Känns riktigt surt att dom har problem med detta för modellen förövrigt är ju brutal. Men som sagt, blir nog att byta och ta en Sony istället nu när jag ändå har chansen och köpet "öppet".

#27

Postad 11 mars 2008 - 20:35

johan_olander
  • johan_olander
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Jag har en hel svart linje längst till vänster på min Samsung 32" LCD-TV LE-32R86B, istället sitter jag här med ångest över att kvittot från webhallen är borta och en tv som visar en schyst bild förutom där det är en 2 - 3 mm tjock svart linje som går från toppen till botten.

Totalt ###### värdelöst.

#28

Postad 12 mars 2008 - 12:00

madmansthlm
  • madmansthlm
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Aj då.

Själv tänker jag slopa samsung totalt nu, läst om för mycket problem med lcd:rna.

Bytte min igår till en Sony 46:a ist. och hitills fungerar allt som det ska. Är grymt nöjd



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.