Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bränna in kablar är en myt.

199 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 maj 2005 - 16:38

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Många hävdar att genom inbränning av kablar för t.ex högtalarna uppnår man ett bättre ljud, och med anledning av detta påstående ställer jag en fråga: hur är detta möjligt?

#2

Postad 21 maj 2005 - 17:03

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
menar du på fabrik eller i hemmiljö.?

#3

Postad 21 maj 2005 - 17:24

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Kablar kan inte spelas in. De ändrar inte en en enda siffra i sina mätningar efter att ha spelats på, så detta är helt en myt. Övriga systemet däremot värms ju upp och låter bättre med tiden, säkert därifrån någon som testat nya kablar på ett från början kallt system fått tanken.

#4

Postad 21 maj 2005 - 17:36

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

  • 695 inlägg
  • 0
Jag har läst någonstans för länge sen att kablar kan påverkas av inbränning genom att elektronernas spinn kan förändras. Men då är vi inne på kvantmekanisk nivå i fysiken. Hurvida detta isf påverkar kan ju ifrågasättas och det borde isf inte vara unikt för enbart kablar utan gälla all elektronik.
Detta är inget jag vet stämmer på något sätt eller har nån tillförlitlig källa till.

Hur som helst har jag aldrig hört skillnad på ny och inbrännd kabel och tror inte det går att höra skillnader i blindtest.

#5

Postad 21 maj 2005 - 17:43

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
ja alla ni, ta och läs upp er om lite AQ DBS fakta... :rolleyes:

samt det här med riktade kablar, föklara det...

Redigerat av softman3, 21 maj 2005 - 17:44.


#6

Postad 21 maj 2005 - 17:45

Rochard
  • Rochard
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Nerreverre: Fel, kopparmolekyler anpassar sig efter elektrisitetens håll att färdas.

Tysken: Eller så får du ge dig med att bara kommentera att folk har fel och tillföra något.

Edit;
Det är inte mycket svårare än att gå och leta upp era gamla fysikböcker från gymnasiet så ser ni själva hur metall påverkas.

Redigerat av Syntheslizer, 21 maj 2005 - 17:48.


#7

Postad 21 maj 2005 - 18:47

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Kablar som är riktingsbestämdsa sägs ju vara för att kabeln är dragen på ett visst sätt, men det har väl knappast nått å göra med om en kabel kan spelas in eller inte.

Olika tillverkare hävdar garanterat olika, jag vet att MarcusCables till exempel påstår inspelning av kablar att vara en myt, och han verkar ju ha rätt bra koll på dessa saker. Har även försökt få fram svar från andra som jobbar inom HiFi-branshen, men hittills har jag inte hört nått som skulle peka på att en kabel låter bättre efter att ha spelats in.

#8

Postad 21 maj 2005 - 19:29

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
En del tycker det blir skillnad med inspelning.
Kolla in detta! En Nordost CBID (cable burn in device)
En svindyr apparat bara för att bränna in kablar :rolleyes:

Bifogad fil  untitled.jpg   16,28K   0 Antal nerladdningar

#9

Postad 21 maj 2005 - 19:36

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0

Kablar som är riktingsbestämdsa sägs ju vara för att kabeln är dragen på ett visst sätt, men det har väl knappast nått å göra med om en kabel kan spelas in eller inte.



måste ju erkänna att det var ett korkat inlägg av mej...i en tråd om inbränning...

men men, alla måste göra en groda ibland, kan kungen - kan jag... :rolleyes:

#10

Postad 21 maj 2005 - 23:38

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0
När jag köpte mina nya audioquest sa dom på pause ljud&bild att kabeln skulle spelas in för att bli optimal, och det räckte med att kabels skulle vara urkopplad under ca 2 veckors tid så blev man tvungen att spela in dom igen.

Så det var ivf vad jag fick höra.
Sen om man tittar på t.ex Audioquest kablar med DBS sytemet på så tar det ca 2-3 veckor innan den slutar att ge effekt om man tar isär kontakten från batteriet.

#11

Postad 22 maj 2005 - 00:02

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

Kablar som är riktingsbestämdsa sägs ju vara för att kabeln är dragen på ett visst sätt, men det har väl knappast nått å göra med om en kabel kan spelas in eller inte.



måste ju erkänna att det var ett korkat inlägg av mej...i en tråd om inbränning...

men men, alla måste göra en groda ibland, kan kungen - kan jag... :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>



Det där med riktningsbestämning skall ha att göra med kabelns tvinning att göra. På något vis skall elektronerna få lättare att färdas åt endera det ena eller det andra hållet.

#12

Postad 22 maj 2005 - 00:17

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0

Sen om man tittar på t.ex Audioquest kablar med DBS sytemet på så tar det ca 2-3 veckor innan den slutar att ge effekt om man tar isär kontakten från batteriet.


mycket riktigt...
här har vi nån som gjort sin hemläxa... ;)

DBS är en statisk skärm som håller yttre statisk elektricitet borta och som AQ säger "håller kabeln i sin befintliga temperatur".

där av många, bl a jag tycker att gamla serien utan DBS är bättre, det är en roligare kabel som inte låter lika "städad" utan den kan bli lite aggro... :rolleyes:

Redigerat av softman3, 22 maj 2005 - 00:22.


#13

Postad 22 maj 2005 - 00:46

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0

Kolla in detta! En Nordost CBID (cable burn in device)
En svindyr apparat bara för att bränna in kablar  :rolleyes:

Tänke precis på den apparaten när jag läste rubriken.
Ifrån artikeln om hur man ska bygga perfekta lyssningsrummet... ;)

#14

Postad 22 maj 2005 - 03:48

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
tb303: Du har läst din läxa, även från andra forum ser jag :rolleyes:

#15

Postad 22 maj 2005 - 10:15

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0

Många hävdar att genom inbränning av kablar för t.ex högtalarna uppnår man ett bättre ljud, och med anledning av detta påstående ställer jag en fråga: hur är detta möjligt?

<{POST_SNAPBACK}>



Det är inte möjligt.

Ledningsförmågan i en metall beror på hur lätt ledningselektronerna kan röra sig, och det är framför allt materialets kristallstruktur och renhet som bestämmer detta.

Vare sig renhet eller struktur förändras av inbränningmanicker. I övrigt håller jag med Nevarine.

Mvh

..::EDIT::.. gör ett experiment: tag en sladd av koppar dela den i två lika långa bitar. Lägg en signal på den ena i två veckor. Mät kabeldelarna efteråt- se själva om det är någon skillnad. Mät resistans osv. Lycka till :rolleyes:

Redigerat av spaceas, 22 maj 2005 - 10:29.


#16

Postad 28 maj 2005 - 22:58

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
Det kan ta en tid för elektroniken att vänja sig vid kabeln därav ordet inbränning av kabel tror jag.

Eller så är de helt enkelt så att efter ett x anatal timmar har man vant sig vid ljudet och får för sig att de låter bättre.

Finns tydligen speciella skivor för just inseplning/inbränning av kablar/elektronik.

som gör att allt "avmagnetiseras" huruvida det är en myt vet jag dock inte.

Dock kan jag testa om ett ex antal dagar då ja får hem en sådan skiva då ja ska koppla in mina nya silver resolution reference ht kablar.

Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 28 maj 2005 - 23:04.


#17

Postad 29 maj 2005 - 07:55

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
kabelhysterin har alltid förvånat mig. Att folk kan köpa kablar för tiotusentals kronor är verkligen underligt. Att påstå att det låter anorlunda med olika digitalkablar är ett mysterium.

Alla vet att digitalsignalen består enbart av ettor och nollor. Om man kopplar in digitalkablar (Koaxial eller Optisk) och testar, och man får olika resultat. Vad har hänt? Har man helt plötsligt fått en signal som innehåller 1,5 eller 0,5 istället för enbart ettor och nollor. Det kan inte spela någon roll hur länge man spelar med en sådan kabel.

När det gäller analoga signalkablar. Tror jag att det är kabelns kapacitans samt materialval i ledaren som spelar mest roll. Eftersom signalen är så pass svag, kan den verkligen påverka materialet i kabeln. Jag testade att vända på en riktnings bestämd kabel, jag kunde inte höra någon skillnad. Det kanske mest beror på att jag inte har så bra Hi-Fi stereo.

Högtalarkablar kunde jag höra skillnad på. Jag testade med en kabel 4 kvadrat från ON OFF och en 2,5 kvadrats kabel från Supra och där vann Supra löjligt enkelt. Supras kabel lät högre och aningen ljusare samt mera detaljerad. Jag kopplade in en kabel från Supra till vänster högtalare och kabeln från On Off till den högra. Att det skulle bli bättre efter flera timmars spelning går inte att svara på. Man måste då ha en inspelad kabel, samt en helt ospelad och byta under testens gång. Eftersom örat vänjer sig med ljudet efter ett tag är det helt omöjligt att uttala sig om det lät bättre för några timmar sedan.

Ja det var mina tankar kring detta ämne.

#18

Postad 29 maj 2005 - 08:11

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0
Och vilket magnetfält skulle ändras i en kopparkabel ? ta bort signalen och kabeln är exakt likadan som före- om det inte är riktig inBRÄNNING ... dvs kabeln överbelastas och brinner av helt eller delvis...


Att det skulle bli bättre efter flera timmars spelning går inte att svara på. Man måste då ha en inspelad kabel, samt en helt ospelad och byta under testens gång. Eftersom örat vänjer sig med ljudet efter ett tag är det helt omöjligt att uttala sig om det lät bättre för några timmar sedan.

<{POST_SNAPBACK}>


Gör experimentet jag anger i min post ovan. Gör ett blindtest, låt någon anann montera kablarna. Upprepa 5-10 gånger.

För övrigt anser jag att inbränningsapparater är en bluff-hifivärldens kvacksalvare säljer sådana saker.

Redigerat av spaceas, 29 maj 2005 - 08:14.


#19

Postad 29 maj 2005 - 08:44

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
Nu har jag testat!!!

Jag har supras 2,5 kvadrat kopplat till mina frontar. Dom har jag spelat med i flera veckor nu. Jag letade upp resten av kabeln som blev över, som låg i förådet. Jag klippte till en bit som var lika lång som de två till frontarna. Kopplade in den nya oanvända till högra högtalaren och behöll den gamla till den vänstra högtalaren.

Resultat = Ingen skillnad!!!

Jag har inte någon märkvärdig anläggning. Kan det beronde på detta, att jag inte höra någon skillnad på inbrända eller icke inbrända kablar? Eller är det bara en myt att man måste bränna in sina kablar?

Detta var bara en enkel test och inte något slutgiltigt svar på frågan. Men för mig räcker testen långt.

#20

Postad 29 maj 2005 - 08:57

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
Grejjen är den också att har du riktig highend så är skillnaderna mer kritiska. Har du en relativt medioker anläggning så är de svårt att höra skillnader.

#21

Postad 29 maj 2005 - 09:22

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

  • 695 inlägg
  • 0
För mig är frågan mer viktig för att jag tycker den är intressant än att den skulle påverka mitt ljud. Jag tror att pecis som Dragon Lord att de flestas anläggningar inte skulle påverkas märkbart av eventuell inbränning. Isf vill det till att man har näst intill felfria komponenter hela vägen samt optimal placering och dämpning av rummet mm. Så i praktiken finns det nog bättre saker att syssla med än inbränning av kablar.

#22

Postad 29 maj 2005 - 09:31

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Grejjen är den också att har du riktig highend så är skillnaderna mer kritiska. Har du en relativt medioker anläggning så är de svårt att höra skillnader.

<{POST_SNAPBACK}>

ne j du hör ingen skillnad mellan så kallad inbränd kabel och icke inbränd kabel
och det är ingen skillnad på riktnings betämd kabel har testat både på balancerat och
obalancerat och hör ingen skillnad.
och det mesta i dyra kablar är över reklamerat s###t som inte är värda sina pengar
det enda som går att höra enlite skillnad är när man kopplar från balancerat till icke balancerat .

#23

Postad 29 maj 2005 - 09:46

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
<_< Vem eller vilka skapade utrycket "Det låter bättre när du har spelat ett tag med nya kabeln" eller varför.

:lol: Jag har inte sett några inspelade kablar till försäljning, har ni?

:lol: Eller var det helt enkelt en kund som inte var nöjd med sin nya kabel och försäljaren försökte försvara produkten?

Är det någon mer som testat! Skriv och berätta om dina intryck, här i forumet.

#24

Postad 29 maj 2005 - 10:36

Steppo
  • Steppo
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Jag har precis köpt nya högtalarkablar från Eichmann Technology. De rekomenderar en att man ska bränna in kablarna.

Utdrag från kartongen "This cable will improve following severals hours of running in"

Kors i taket! Jag hör skillnad efter någon veckas spelande. Ingen liten skillnad utan en stor skillnad... <_<

Ni som säger att det inte är någon skillnad på kablar... :lol:



MVH
Steppo

#25

Postad 29 maj 2005 - 10:52

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
Nej! För mig blir det ingen skillnad? Kul för dig att du får bättre ljud, ju mer du lyssnar.

#26

Postad 29 maj 2005 - 11:07

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0
När man lyssnar efter skillnader, hör man dom till slut också.

#27

Postad 29 maj 2005 - 11:15

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
undrar om det inte är placebo effekten som slår till.

#28

Postad 29 maj 2005 - 11:23

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

:lol: Vem eller vilka skapade utrycket "Det låter bättre när du har spelat ett tag med nya kabeln" eller varför.

Låter som vem som helst med en bra anläggning som är hifiintresserad.

B) Jag har inte sett några inspelade kablar till försäljning, har ni?

Det blir lite svårt eftersom dom tappar "riktningen" när man plockar bort dom från anläggningen. Audioquest har dock batterier på sina kablar som ska mothjälpa detta, dom ska inte behöva någon speciell inspelning

<_< Eller var det helt enkelt en kund som inte var nöjd med sin nya kabel och försäljaren försökte försvara produkten?

Mycket möjligt det med :lol:

Är det någon mer som testat! Skriv och berätta om dina intryck, här i forumet.

Xindak FS-1 kör jag själv med, och visst låter dom bättre bara dom får sitta lite och komma igång.. sen om det placbo eller inte spelar mig personligen mindre roll. Det är ju i mina öron det ska låta bra, inte i någon annans.

#29

Postad 29 maj 2005 - 11:27

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
:lol: He he! Placebo effekten!

Spännande med olika intryck i denna fråga. En del hör tydligen skillnader, andra hör det inte. Vad beror detta på? Är det anläggningens kvalitet eller något annat?

Redigerat av Unregistered1061, 29 maj 2005 - 11:29.


#30

Postad 29 maj 2005 - 11:35

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
[quote name='Martin.M' date='May 29 2005, 11:23 ']

[quote] <_< Jag har inte sett några inspelade kablar till försäljning, har ni?[/quote]
Det blir lite svårt eftersom dom tappar "riktningen" när man plockar bort dom från anläggningen. Audioquest har dock batterier på sina kablar som ska mothjälpa detta, dom ska inte behöva någon speciell inspelning

:lol: Men om du stänger av din stereo? Då har du ju tappat riktingen, eftersom ingen signal går igenom kabeln. Om du inte har en Audioquest kabel förtåss!

#31

Postad 29 maj 2005 - 11:39

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Spännande med olika intryck i denna fråga. En del hör tydligen skillnader, andra hör det inte. Vad beror detta på? Är det anläggningens kvalitet eller något annat?

Det har nog rätt mycket med anläggningens kvaliteét att göra alltså. Och ju dyrare anläggning dessto mer kan kablarna göra för den där sista spjutspetsprestandan.

:lol: Men om du stänger av din stereo? Då har du ju tappat riktingen, eftersom ingen signal går igenom kabeln. Om du inte har en Audioquest kabel förtåss!

Det ska inte vara några problem så länge du inte plockar bort kabeln under någon längre period eller inte lyssnat på många veckor.
En audiofil stänger förresten aldrig av sin anläggning, det tar ju några timmar innan allt kommit upp i arbetstemperatur och det är ju lite jobbigt.

Redigerat av Martin.M, 29 maj 2005 - 11:42.


#32

Postad 29 maj 2005 - 11:46

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
Jaha! Är fundersam över detta fenomen. Men kul att så många vill engagera sig i detta.

#33

Postad 29 maj 2005 - 11:47

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Läs denna intressanta pdf från audioquest, särskilt sidan 10 där dom förklarar hela teorin av inspelning ... eller snarare invänjning i systemet :lol:

Bifogad fil(er)



#34

Postad 29 maj 2005 - 11:49

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
:lol: OK! Tack!!!

Har sparat ner den på hårddisken och ska läsa den senare idag.

Måste iväg nu, det är Mors Dag idag.

Redigerat av Unregistered1061, 29 maj 2005 - 11:54.


#35

Postad 29 maj 2005 - 12:20

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
det är ju audioquest som har skrivit det undrar hur det hade sett ut om det har varit något oberoende test lab.
och tillverkarna skriver ju altit att deras produkter är bäst och ser man på pdf-filen så
andvänder dom solid ledare i sina kablar för att motverka skineffekten då måste ekk
vara lika bra?

#36

Postad 29 maj 2005 - 13:09

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

det är ju audioquest som har skrivit det undrar hur det hade sett ut om det har varit något oberoende test lab.
och tillverkarna skriver ju altit att deras produkter är bäst  och ser man på pdf-filen så
andvänder dom solid ledare i sina kablar för att motverka skineffekten då måste ekk
vara lika bra?

<{POST_SNAPBACK}>

Tog den just för förklaringen av invänjning/inspelning/inbränning eller vad man nu vill kalla det. Inte för att jag tycker audioquest är speciellt bra alls.
Kan leta fram nån katalog från en annan tillverkare om nån vill :lol:
Så skippa allt utom just det på sidan 10 som förklarar hur det ens skulle vara möjligt att kablar måste gå en stund för att komma till sin fulla rätt.

#37

Postad 29 maj 2005 - 13:19

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
om man skall förklara det med riktning bestämda singnal kablar så andvänder dom flesta tillverkare något som kallas för quasi balancering .
så har man skärm singnal som kopplas i hope på ena rca kontakten på den andra rca
kontakten så kopplas inte skärmen utan endast singnal .
men för att kunna göra så så måste kablen bistå av 2 singnal+ skärm
och det är hela hemligheten med riktning bestämda singnal kablar
och det kan man göra själv tillen billig peng.

#38

Postad 29 maj 2005 - 20:54

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

om man skall förklara det med riktning bestämda singnal kablar så andvänder dom flesta tillverkare något som kallas för quasi balancering .
så har man skärm singnal som kopplas i hope på ena rca kontakten på den andra rca
kontakten så kopplas inte skärmen utan endast singnal .
men för att kunna göra så så måste kablen bistå av 2 singnal+ skärm
och det är hela hemligheten med riktning bestämda singnal kablar
och det kan man göra själv tillen billig peng.

<{POST_SNAPBACK}>

:lol: Jaha, Är det så det är gjort, finurliga är dom ialla fall.

Om ljudet förändras med tiden man lyssnar på den, har det aldrig hänt att det blivit sämre ljud? Varför blir ljudet bara bättre, hur fixar tillverkaren det?

#39

Postad 29 maj 2005 - 22:19

alpha
  • alpha
  • Mega!

  • 1 302 inlägg
  • 0

Om ljudet förändras med tiden man lyssnar på den, har det aldrig hänt att det blivit sämre ljud? Varför blir ljudet bara bättre, hur fixar tillverkaren det?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tänkte börja med att påpeka att jag själv aldrig har noterat någon förändring av ljudet efter kabelinspelning, men jag tror att förändringen mycket väl kan finnas där, fast det beror nog på vad man har för kablar också.

Jag antar att en inspelad kabel får de egenskaper som kabeln är tänkt att ha, dvs att den skall förvränga, försämra och färga ljudet så lite som möjligt. De flesta föredrar att kabeln skall påverka ljudet så lite som möjligt i negativ riktning, och därför ger inspelningen de egenskaper som de flesta gillar.

Det är fullt möjligt att någon upplever de ändrade ("förbättrade") egenskaperna efter inspelning som sämre, men det är inte särskilt sannolikt. Jämför det med inspelning av högtalare. De flesta (alla?) är överens om att högtalare låter bättre efter inspelning.

#40

Postad 30 maj 2005 - 05:22

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
Vad jag förstår kan förändringen av ljudet på en inbränd kabel vara ytterst liten. Eftersom jag inte kan upptäcka förändringen, i alla fall i min anläggning.

#41

Postad 30 maj 2005 - 06:57

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Vad jag förstår kan förändringen av ljudet på en inbränd kabel vara ytterst liten. Eftersom jag inte kan upptäcka förändringen, i alla fall i min anläggning.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är väl i riktigt bra anläggningar som där allting är high-end som man verkligen kan märka skillnader, oftast där dyra kablar körs med.

#42

Postad 30 maj 2005 - 08:13

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0

Alla vet att digitalsignalen består enbart av ettor och nollor. Om man kopplar in digitalkablar (Koaxial eller Optisk) och testar, och man får olika resultat. Vad har hänt? Har man helt plötsligt fått en signal som innehåller 1,5 eller 0,5 istället för enbart ettor och nollor. Det kan inte spela någon roll hur länge man spelar med en sådan kabel.

<{POST_SNAPBACK}>


men det är skillnad, kablar som håller 75ohm med en nogranare tolerans ger bättre ljud samt att det finns silver och koppar samt renheten, det är också nåt som påverkar karaktären om ljudet blir ljusare eller mörkare.

» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «


När det gäller analoga signalkablar. Tror jag att det är kabelns kapacitans samt materialval i ledaren som spelar mest roll. Eftersom signalen är så pass svag, kan den verkligen påverka materialet i kabeln. Jag testade att vända på en riktnings bestämd kabel, jag kunde inte höra någon skillnad. Det kanske mest beror på att jag inte har så bra Hi-Fi stereo.

<{POST_SNAPBACK}>


jag har testa AQ anaconda på höger sida och lakrits på vänster då en kompis betvivlade att det var skillnad på kabel och kabel, kan säga att vänster sida inte hördes när man körde på, det lät bokstavligen som om man sänkt volumen flera db mot höger...
samt att den djupaste bas och den högsta diskanten inte fanns på lakritsen, denna jämförelse var på hans skitstereo, en gammal sony receiver från 98 och ett par jws högtalare. endast cdn var bra.

Högtalarkablar kunde jag höra skillnad på. Jag testade med en kabel 4 kvadrat från ON OFF och en 2,5 kvadrats kabel från Supra och där vann Supra löjligt enkelt. Supras kabel lät högre och aningen ljusare samt mera detaljerad. Jag kopplade in en kabel från Supra till vänster högtalare och kabeln från On Off till den högra. Att det skulle bli bättre efter flera timmars spelning går inte att svara på. Man måste då ha en inspelad kabel, samt en helt ospelad och byta under testens gång. Eftersom örat vänjer sig med ljudet efter ett tag är det helt omöjligt att uttala sig om det lät bättre för några timmar sedan.
Ja det var mina tankar kring detta ämne.

<{POST_SNAPBACK}>


att göra en jämförelse mellan supra ( en jenving kabel ) och onoff kabel ( som också är en jenving kabel ) är lite i det enklaste laget.
gör jämförelsen med ett par lite mer avancerade kablar så ska du få HÖRA riktig skillnad. exempelvis en kabel med solida ledare och en med "trådar".
strukturen på AQ volcano är ganska avancerad och det finns många saker som spelar in på hur ljudet för sej, du har 4 olika storlekar på ledare och lindningen är extrem skumm - pentahelix heter den på min modell.
jag bi-ampar i mitt system och jag har 2 par AQ volcano samt anaconda signal kabel, jag har nyligen terminerat om mina kablar och ena var ur kopplad i 2 månader.
när jag kopplade in den lät den helt olik den andra som varit "igång" under det senaste veckorna, min åsikt är att karaktären förändras.

trott eller ej..

Redigerat av softman3, 30 maj 2005 - 08:55.


#43

Postad 30 maj 2005 - 18:19

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0

Alla vet att digitalsignalen består enbart av ettor och nollor. Om man kopplar in digitalkablar (Koaxial eller Optisk) och testar, och man får olika resultat. Vad har hänt? Har man helt plötsligt fått en signal som innehåller 1,5 eller 0,5 istället för enbart ettor och nollor. Det kan inte spela någon roll hur länge man spelar med en sådan kabel.

<{POST_SNAPBACK}>


men det är skillnad, kablar som håller 75ohm med en nogranare tolerans ger bättre ljud samt att det finns silver och koppar samt renheten, det är också nåt som påverkar karaktären om ljudet blir ljusare eller mörkare.


Denna diskussion kan vi ta en en annan mera lämplig tråd. :)

#44

Postad 30 maj 2005 - 18:57

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0
Vad ni glömmer är att det ör olagligt att bränna kablar... :)

Hursomhels så rekommenderar tex Synergistic en inbränningstid på 48 timmar utan paus och det med en speciell inbränningsskiva... så det räcker inte med inbränning utan det skall till speciella ljud också- vad kommer härnäst? "inbränning" för olika sorters musik: "aha du föredrar akustisk gitarr, elelr psychedelisk musik. Då skall du bränna in med denna skiva".


det kul att några provar själva- men det har en svaghet: Testaren vet själv. Rigga ett dubbelblindtest- olika kablar med eller utan bränning.

F.ö. vore det intressant att höra en fysikers resonemang. Vad skulle vara den kortsiktigt varaktiga förändringen i koppar- men långsiktigt flyktiga förändring-som försvinner efter "ett par veckor" efter att sladden belastats kontinuerligt under 48 timmar? Mina lampor lyser inte svagare bara för att jag inte använt sladden på. Hur kommer det sig att dessa "fenomen"- så omtalade av tex Nordost- inte beforskas av andra än småfirmor som säljer dyra kablar?

Mvh

EDIT stavning stavning

Redigerat av spaceas, 30 maj 2005 - 19:01.


#45

Postad 30 maj 2005 - 19:10

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

  • 695 inlägg
  • 0
Frågade som hastigast en kärnfysiker häromdagen. Han skrivit många kritikerrosade böcker om fysik. Vi diskuterade visserligen inte det nogrannare men han menade på att den enda förändringen av en kopparkabel var att den eventuellt blev varmare och då förändrades tillfälligt egenskaperna. Alltså inga långvariga förändringar.

#46

Postad 30 maj 2005 - 19:32

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0
Dessutom borde temperaturförändringen vara mycket liten med tanke på arean på en high end kabel. Att solen skiner in i ett fönster i rummet borde ge en större effekt på temperaturen mätt i grader.

Det skulle vara rätt farligt med de tunna elsladdar som går inne i våra väggar annars, eller hur?

Och de tål 2,3kw kontinuerlig last ( + marginal ) utan att bli farligt varma...

#47

Postad 30 maj 2005 - 19:33

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
:) Gällande analoga kablar: Jag hör skillnad på analoga kablar. Jag har också haft så kallade lakritssnören men bytt till bättre kablar. Då kunde jag med lätthet höra skillnad. <_< Men det jag inte kan höra någonskillnad på, är om jag vänder på kabeln och har pilarna åt fel håll.

:lol: Angående högtalarkablarna, vill jag inte lägga ut mer pengar än till Supras modeller. Därför att anläggningen i övrigt inte har kostat någon högre summa pengar. Det vore lite som att skjuta mygg med kanon.

Redigerat av Unregistered1061, 30 maj 2005 - 19:39.


#48

Postad 30 maj 2005 - 19:44

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

Vad ni glömmer är att det ör olagligt att bränna kablar...  :)

Hursomhels så rekommenderar tex Synergistic en inbränningstid på 48 timmar utan paus och det med en speciell inbränningsskiva... så det räcker inte med inbränning utan det skall till speciella ljud också- vad kommer härnäst? "inbränning" för olika sorters musik: "aha du föredrar akustisk gitarr, elelr psychedelisk musik. Då skall du bränna in med denna skiva".


det kul att några provar själva- men det har en svaghet: Testaren vet själv. Rigga ett dubbelblindtest- olika kablar med eller utan bränning.

F.ö. vore det intressant att höra en fysikers resonemang. Vad skulle vara den kortsiktigt varaktiga förändringen i koppar- men långsiktigt flyktiga förändring-som försvinner efter "ett par veckor" efter att sladden belastats kontinuerligt under 48 timmar? Mina lampor lyser inte svagare bara för att jag inte använt sladden på. Hur kommer det sig att dessa "fenomen"- så omtalade av tex Nordost- inte beforskas av andra än småfirmor som säljer dyra kablar?

Mvh

EDIT stavning stavning

<{POST_SNAPBACK}>


Jo! Du har rätt man borde göra blindtester. Jag vet vilken som är ny och vilken som är gammal och därför kan det påverka mitt resultat. Det gäller nog för övrigt många av oss här på forumet.

Redigerat av Unregistered1061, 30 maj 2005 - 19:45.


#49

Postad 30 maj 2005 - 19:49

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
Hehe, Vad ni glömmer är att det är olagligt att bränna kablar...

:) Du är rolig du, spaceas!!!

Redigerat av Unregistered1061, 30 maj 2005 - 19:52.


#50

Postad 30 maj 2005 - 21:43

Unregistered88266978
  • Unregistered88266978
  • Användare

  • 234 inlägg
  • 0
[[/quote]

Jo! Du har rätt man borde göra blindtester. Jag vet vilken som är ny och vilken som är gammal och därför kan det påverka mitt resultat. Det gäller nog för övrigt många av oss här på forumet.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]


håller med tusimo och spaceas.. blind test..
tror det mesta är inbillning.. blir väl lynchad nu.
ta att en person går och handlar ett stereorack av känt svenskt märke för
12,000 kr .. intalar man inte säg själv att det vart himla mycket bättre ljud för att få valuta för sina 12,000 ... jag skall själv köpa ett sådant rack men för att det e snyggt och tror inte att det kommer höja min anläggning till skyarna.
tror många av dem ändringar vi gör kan endast ses med mät instrument.. tror inte vårat öra hör alla ändringar. sen vissa ändringar hör vi väldig skillnad på. ssom kabel byte.. men ta dem där små sakerna man skall lägga kabeln på så den ligger fri från golvet. kan någon verkligen säga att ljudets kvalitet har höjts .. det betvivlar jag. sen att det e en fräck grej som ser cool ut. det en annan sak. vi är ju ändå lite prylbögar på ett eller annat sätt..
lyssnade på stereo prylar som kostade över 100,00 kr strecket i helgen.. och när jag satt där så slog det mig en sak. om en stereo kostar närmare 200,00 så borde det ju låta som jesus själv återuppstått.. okej det lät bra.. det lät väldigt bra. men lät det så bra att det var värt 200,00 .. såklart kommer vissa säga japp och vissa säger nej.. själv säger jag ..vill ha men har f*n inte råd ..säljer ju knappast bilen och köper stereo för 200,000. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.