Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Triangle Esprit Antal EZ

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Yamaha RX-A3030 (Surroundförstärkare) 9 9,27 (14) Inga priser
Focal Aria 926 (Golvhögtalare) 9 7,5 (3) 18 900:-
B&W 683 S2 (Golvhögtalare) 1 9 (12) Inga priser
Triangle Esprit Antal EZ (Golvhögtalare) 3 7,5 (1) 13 490:-
25 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 15-30000 (157 inlägg) 7 mån sedan
Triangle kvalitetsljud för finsmakare (33 inlägg) 1 år sedan
2013. Ny serie från Focal ( Aria ). (284 inlägg) 3 år sedan
Nya 600-serien från B&W, Uppföljaren 683s2 (216 inlägg) 3 år sedan
B&W-klubben (535 inlägg) 3 år sedan
Köpråd högtalare med varmt ljud (131 inlägg) 4 år sedan
HDMI ARC eller Optisk? (29 inlägg) 4 år sedan
Yamaha Nya 2013 - RX-A830, RX-A730, RX-V775, RX-V675, RX-V575, RX-V500D, RX (151 inlägg) 4 år sedan
Focal Klubben! (178 inlägg) 5 år sedan
Vilken förstärkare till B&W 683 S2 (13 inlägg) 6 år sedan
Basfråga (B&W 683 S2) (39 inlägg) 7 år sedan
B&W 683 S2 vs Klipsch RF-82 II (32 inlägg) 8 år sedan
Spotify Connect tar över alla ingångarna på Yamaha RX-A303) (6 inlägg) 8 år sedan
Ljudbortfall i Yamaha RX-A3030, snälla hjälp mig. Blir galen. (10 inlägg) 8 år sedan
Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand (27 inlägg) 8 år sedan
Yamaha RX-A3030 + slutsteg (64 inlägg) 8 år sedan
Golvhögtalare till Yamaha RX-A1030 (4 inlägg) 8 år sedan
Tips på surroundförstärkare (23 inlägg) 9 år sedan
Yamaha RX-A3030 vs RX-A2040 ? (13 inlägg) 9 år sedan
Yamaha RX a-3030 (3 inlägg) 9 år sedan
Golvhögtalare ~12 tkr (41 inlägg) 9 år sedan
Köpråd Yamaha Surround reciever (44 inlägg) 9 år sedan
Effekten på Pioneer och Yamaha (6 inlägg) 10 år sedan
Yamaha rx-a3030 åsikter?? (7 inlägg) 10 år sedan
Yamaha 3020 vs 3030 (43 inlägg) 10 år sedan

#1

Postad 27 september 2014 - 22:36

m8575
  • m8575
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Hej!

Är det någon som äger dessa högtalare eller provlyssnat på dem? Jag har varit och lyssnat på dessa och jämfört dem med Focal Aria 926. Framförallt när det gäller klassisk musik så känns det som om musiken blommar ut mer på Triangle högtalarna.

Från början var jag inne på B&W 683 S2 men de verkar ju kräva så otroligt mycket mer av elektroniken. Självklart köper jag inget utan att ha lyssnat på dem ett antal gånger men synpunkter från andra är också viktigt.

Funderar även på att köpa Yamaha RX-A3030 för att driva 5.1 systemet.



Anders

#2

Postad 28 september 2014 - 13:22

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Hej!

Är det någon som äger dessa högtalare eller provlyssnat på dem? Jag har varit och lyssnat på dessa och jämfört dem med Focal Aria 926. Framförallt när det gäller klassisk musik så känns det som om musiken blommar ut mer på Triangle högtalarna.

Från början var jag inne på B&W 683 S2 men de verkar ju kräva så otroligt mycket mer av elektroniken. Självklart köper jag inget utan att ha lyssnat på dem ett antal gånger men synpunkter från andra är också viktigt.

Funderar även på att köpa Yamaha RX-A3030 för att driva 5.1 systemet.



Anders


Har storebror och tycker att dom är mycket trevliga. Sätt på en gammal vinyl så blommar dom verkligen upp.
Det som kan vara lite störande om man inte gillar det så är det att dom är ganska up in your face men är som sagt en smaksak.

#3

Postad 28 september 2014 - 13:45

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0
Jag har högtalare från deras signature-serie och de är magiska, i mitt tycke.
Nu spelas de ihop med en Onkyoförstärkare som jag inte tycker matchar dom tipptopp.
Hade en Yamaha A1030 på lån då min Onkyo var på lagning och den matchningen var riktigt kalas i stereoläge(Vid det tillfället hade jag 2.1). Gav ett betydligt mer härligt och tilltalande ljud än Onkyons stereoläge.
Jag föredrog att spela i Yamahans Pure direct läge, gav ett behagligare ljud än i rent stereoläge.

Hur den fungerar i surrounduppspelning har jag ingen aning om, inte heller om den passar bra ihop med Esprit serien. Kan tänka mig det fungerar ypperligt iom Signatureserien gillade förstärkaren.

#4

Postad 28 september 2014 - 15:12

m8575
  • m8575
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Jag ska åka till hembiobutiken i morgon för att lyssna lite mer på högtalarna. Nu är det ju förvisso lite subjektivt vad man tycker om för ljud men man vill ju inte missa något som man upptäcker senare. Dessutom vill man ju inte missa några högtalare som för samma peng är "så mycket bättre". De har paketpris för 5.0 på ca. 30.000kr.

#5

Postad 28 september 2014 - 15:21

m8575
  • m8575
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Har storebror och tycker att dom är mycket trevliga. Sätt på en gammal vinyl så blommar dom verkligen upp.
Det som kan vara lite störande om man inte gillar det så är det att dom är ganska up in your face men är som sagt en smaksak.


Focalerna var ju betydligt mer "lugnare" att lyssna på. Jag ska lyssna på för att se att jag inte tycker Antal EZ blir jobbiga i längden att lyssna på.

De högtalare du har, vad är dess svagheter? Kanske Antal EZ har samma svaghet..

#6

Postad 28 september 2014 - 17:01

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Focalerna var ju betydligt mer "lugnare" att lyssna på. Jag ska lyssna på för att se att jag inte tycker Antal EZ blir jobbiga i längden att lyssna på.

De högtalare du har, vad är dess svagheter? Kanske Antal EZ har samma svaghet..


Det enda jag kan klaga lite på är att dom tappar ljudbilden lite på höjden och för att komma till sin rätta så behöver dom ett lite starkare steg, Jag driver mina med ett M6si och dom gifter sig verkligen med varandra.

#7

Postad 28 september 2014 - 17:49

m8575
  • m8575
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Det enda jag kan klaga lite på är att dom tappar ljudbilden lite på höjden och för att komma till sin rätta så behöver dom ett lite starkare steg, Jag driver mina med ett M6si och dom gifter sig verkligen med varandra.


Jag får väl hålla tummarna att a3030s 150w klarar av att driva AntalEZ korrekt. Har ni något förslag på ett extra slutsteg om jag i framtiden skulle vilja ha mer kräm?

#8

Postad 27 december 2015 - 23:47

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Jag har högtalare från deras signature-serie och de är magiska, i mitt tycke.
Nu spelas de ihop med en Onkyoförstärkare som jag inte tycker matchar dom tipptopp.
Hade en Yamaha A1030 på lån då min Onkyo var på lagning och den matchningen var riktigt kalas i stereoläge(Vid det tillfället hade jag 2.1). Gav ett betydligt mer härligt och tilltalande ljud än Onkyons stereoläge.
Jag föredrog att spela i Yamahans Pure direct läge, gav ett behagligare ljud än i rent stereoläge.

Hur den fungerar i surrounduppspelning har jag ingen aning om, inte heller om den passar bra ihop med Esprit serien. Kan tänka mig det fungerar ypperligt iom Signatureserien gillade förstärkaren.




Beställde ett par signatur Alpha, kan bara hålla med om att dem är helt magiska. diskant/mellanregister är det bästa jag någonsin hört i prisklassen. Finishen är även den i toppklass. Kommer matcha dem med musical fidelity

#9

Postad 27 december 2015 - 23:49

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Beställde ett par signatur Alpha, kan bara hålla med om att dem är helt magiska. diskant/mellanregister är det bästa jag någonsin hört i prisklassen. Finishen är även den i toppklass. Kommer matcha dem med musical fidelity

Har aldrig hört triangle, men de kör diskanthorn va? är det likt klipsch i hur det låter?



#10

Postad 27 december 2015 - 23:55

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Har aldrig hört triangle, men de kör diskanthorn va? är det likt klipsch i hur det låter?


Precis, horn i toppen. Alltid haft en förkärlek till horn, gick från ett par klipsch RF7-II och nu till triangle. Har aldrig hört ett mer detaljerat övre register i den prisklassen.

Hembiobutiken i Sundbyberg har triangle på demo!

 

Juste, din fråga. Hade klipschen i nästan 3 års tid. Lyssnade på dem varje dag. Klipsch är otroligt bra, var supernöjd med mina RF7or tills dagen jag hörde på ett par triangle.

Klipsch är fortfarande något mer "in your face" än triangle. Däremot är triangles övre register i en helt annan liga. Det separerade diskant(horn) samt mellanregistret utmärker sig direkt. Basmässigt är klipschen djupare, där triangle är betydligt mer precis och tightare. I mina öron är triangle bättre på alla sätt och vis. Triangle är mer detaljerad, mer harmonisk. Den är mer sofistikerad.

 

Första gången jag hörde på triangle så minns jag att jag tänkte för mig själv - ska jag någonsin byta ifrån klipsch , blir det triangle .


Redigerat av Phonophilos, 28 december 2015 - 00:19.


#11

Postad 28 december 2015 - 00:43

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Precis, horn i toppen. Alltid haft en förkärlek till horn, gick från ett par klipsch RF7-II och nu till triangle. Har aldrig hört ett mer detaljerat övre register i den prisklassen.

Hembiobutiken i Sundbyberg har triangle på demo!

 

Juste, din fråga. Hade klipschen i nästan 3 års tid. Lyssnade på dem varje dag. Klipsch är otroligt bra, var supernöjd med mina RF7or tills dagen jag hörde på ett par triangle.

Klipsch är fortfarande något mer "in your face" än triangle. Däremot är triangles övre register i en helt annan liga. Det separerade diskant(horn) samt mellanregistret utmärker sig direkt. Basmässigt är klipschen djupare, där triangle är betydligt mer precis och tightare. I mina öron är triangle bättre på alla sätt och vis. Triangle är mer detaljerad, mer harmonisk. Den är mer sofistikerad.

 

Första gången jag hörde på triangle så minns jag att jag tänkte för mig själv - ska jag någonsin byta ifrån klipsch , blir det triangle .

Ok, asså jag bor i örebro så jag har ingen affär med triangle i närheten, finns det buy and try på hembiobutiken? kan man köpa hem och sen skicka tillbaks ifall man inte är nöjd?



#12

Postad 28 december 2015 - 01:16

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Ok, asså jag bor i örebro så jag har ingen affär med triangle i närheten, finns det buy and try på hembiobutiken? kan man köpa hem och sen skicka tillbaks ifall man inte är nöjd?

 

buy and try är det bara media markt och elgiganten som kör med har jag för mig .. därför vet man aldrig om man köpt en ny produkt.. 

 

Däremot så gäller väl distansköplagen om man köper över nätet ? Oavsett butik. Vilken triangle modell är du intresserad utav. Har lyssnat på dem flesta.



#13

Postad 28 december 2015 - 01:28

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

buy and try är det bara media markt och elgiganten som kör med har jag för mig .. därför vet man aldrig om man köpt en ny produkt.. 

 

Däremot så gäller väl distansköplagen om man köper över nätet ? Oavsett butik. Vilken triangle modell är du intresserad utav. Har lyssnat på dem flesta.

Triangle genese Signature



#14

Postad 28 december 2015 - 10:16

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Köp inte Triangel ohörda, se till att antingen komma iväg och lyssna eller att du har möjlighet att skicka tillbaka.

Alla hornhögtalare låter inte likadant. Jag har lyssna på flera av Triangels högtalare på Hemmabiobutiken och de är definitivt inte högtalare som passa alla.
 


Redigerat av Blåtand, 28 december 2015 - 10:17.


#15

Postad 28 december 2015 - 10:45

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Köp inte Triangel ohörda, se till att antingen komma iväg och lyssna eller att du har möjlighet att skicka tillbaka.

Alla hornhögtalare låter inte likadant. Jag har lyssna på flera av Triangels högtalare på Hemmabiobutiken och de är definitivt inte högtalare som passa alla.
 

Jag köper la inte en högtalare ohörd.



#16

Postad 28 december 2015 - 11:05

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlägg
  • 0

Köp inte Triangel ohörda, se till att antingen komma iväg och lyssna eller att du har möjlighet att skicka tillbaka.

Alla hornhögtalare låter inte likadant. Jag har lyssna på flera av Triangels högtalare på Hemmabiobutiken och de är definitivt inte högtalare som passa alla.
 

 

Håller med! Jag hörde också Triangle på Hembiobutiken och det var, i mina öron, det absolut sämsta jag hört i prisklassen. Eller den minst passande högtalaren för mina öron, kanske man ska säga. 

 

Sen kanske rummet var mindre gynnsamt för just Triangle än för andra märken också.


Redigerat av Warlokk, 28 december 2015 - 11:06.


#17

Postad 28 december 2015 - 19:33

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Håller med! Jag hörde också Triangle på Hembiobutiken och det var, i mina öron, det absolut sämsta jag hört i prisklassen. Eller den minst passande högtalaren för mina öron, kanske man ska säga. 

 

Sen kanske rummet var mindre gynnsamt för just Triangle än för andra märken också.

 

 

Alla gillar olika. Själv tycker jag att triangle har lyckats. Har varit på jakt efter ett par nya högtalare länge och fastnade för dem direkt. Den harmonin och luftigheten har jag aldrig hört förut, nu pratar jag signatur och magellan modeller. Sen är horn högtalare väldigt unikt , antingen gillar man det eller inte. Men dem är absolut inte som du säger, sämst i prisklassen.



#18

Postad 28 december 2015 - 21:20

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlägg
  • 0

Alla gillar olika. Själv tycker jag att triangle har lyckats. Har varit på jakt efter ett par nya högtalare länge och fastnade för dem direkt. Den harmonin och luftigheten har jag aldrig hört förut, nu pratar jag signatur och magellan modeller. Sen är horn högtalare väldigt unikt , antingen gillar man det eller inte. Men dem är absolut inte som du säger, sämst i prisklassen.

Som du säger: "alla gillar olika". Så jo, det är det sämsta JAG hört i prisklassen. Men sen kan ju Triangle uppenbarligen passa andra för det.
Så därför håller jag med "Blåtand" om att man verkligen måste provlyssna innan man köper.

Redigerat av Warlokk, 28 december 2015 - 21:22.


#19

Postad 28 december 2015 - 21:26

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Som du säger: "alla gillar olika". Så jo, det är det sämsta JAG hört i prisklassen. Men sen kan ju Triangle uppenbarligen passa andra för det.
Så därför håller jag med "Blåtand" om att man verkligen måste provlyssna innan man köper.

Visst är det så :)



#20

Postad 23 mars 2016 - 22:42

Unregistereddc7bbc2e
  • Unregistereddc7bbc2e
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
snygg anläggning du har Phonophilos! Jag hörde Triangle Genese quartet på hembiobutiken och blev oerhört imponerad. Förvisso driven av MF nuvista som kostar mer än min Opel Astra, men jag gillade ljudsignaturen på högtalarna och tror att de kan låta bra med min rörförstärkare. Jag skulle dock helst vilja ha stativaren, men genese modellen verkar svår att hitta. Esprit och Signaturenserierna finns, men Signature är lite styva för min budget. Är det någon som kan jämföra esprit Comete med genese? Tackar på förhand!

#21

Postad 24 mars 2016 - 08:37

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Vill bara tillägga. Jag har lyssnat på 5st triangle högtalare. En var bland det sämre jag hört medan triangle titus ez är bland de bättre. En högtalare jag rekommenderar att lyssna på.

#22

Postad 24 mars 2016 - 08:50

Unregistereddc7bbc2e
  • Unregistereddc7bbc2e
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Tack, titus är också intressant!

#23

Postad 24 mars 2016 - 19:32

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

snygg anläggning du har Phonophilos! Jag hörde Triangle Genese quartet på hembiobutiken och blev oerhört imponerad. Förvisso driven av MF nuvista som kostar mer än min Opel Astra, men jag gillade ljudsignaturen på högtalarna och tror att de kan låta bra med min rörförstärkare. Jag skulle dock helst vilja ha stativaren, men genese modellen verkar svår att hitta. Esprit och Signaturenserierna finns, men Signature är lite styva för min budget. Är det någon som kan jämföra esprit Comete med genese? Tackar på förhand!

 

Skriver ett PM :)



#24

Postad 09 maj 2016 - 16:25

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

Var inne hos Hembiobutiken som talar så gott om dessa för att lyssna på Esprit, tog även med mig en polare som är ljudfreek.. båda tyckte att de lät ganska tråkiga och kalla, stod ett par äldre Canton jämte av billigare slag, dock ej GLE utan någon högre serie och de lät ju flera ggr bättre. Men snygga var dem! 


Redigerat av Unregistereda7fc6b80, 09 maj 2016 - 16:27.


#25

Postad 10 maj 2016 - 07:10

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0
Ljud är individuellt.... Men kalla vete fan om jag skulle kalla (hehe) dom......
Ljud har ofta fallit platt på för höga förväntningar också..... Eller när saker byggs upp för mycket mm. Mm. ....

#26

Postad 10 maj 2016 - 09:06

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

Ljud är individuellt.... Men kalla vete fan om jag skulle kalla (hehe) dom......
Ljud har ofta fallit platt på för höga förväntningar också..... Eller när saker byggs upp för mycket mm. Mm. ....

Kalla är inte rätt ord, håller med :) Men de lät inte såpass bra att de motiverar den prislappen om jag lägger fram det så då istället :)

Ja ljud är verkligen individuellt, jobbar själv som låtskrivare och proddar i studio.. så jag har ganska god uppfattning om vad bra ljud är för mig och hur en mix skall sitta, tycker egentligen allt låter så mkt bättre i studion mot hemma, inte bara en och två ggr man funderat på installera studiomonitorer i hemmet istället :) Men mitt val föll på Canton SLS 790 som jag tycker har en bra färgklang och funkar både till film och musik. Men allt har ju med vilken förstärkare man har också som kan få en bra högtalare att låta skit och tvärtom. Hade jag haft de hemma och testat med min förstärkare hade jag kanske haft helt andra åsikter, vem vet! Snygga är de i alla fall, men mina SLS i lackad vit ser helt okej ut också :P



#27

Postad 07 oktober 2016 - 14:44

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 870 inlägg
  • 0

Vilken receiver rekommenderar ni att man kör till följande paket Esprit Antal Comete EZ (https://www.hembiobu...te-ez-50-paket/)? Kör just nu med Pioneer SC-LX89 men funderar på att byta ut den om det finns något bättre alternativ.



#28

Postad 21 oktober 2016 - 16:26

hbb_christian
  • hbb_christian
  • Hembiobutiken

  • 56 inlägg
  • 0

Hej!

Är det någon som äger dessa högtalare eller provlyssnat på dem? Jag har varit och lyssnat på dessa och jämfört dem med Focal Aria 926. Framförallt när det gäller klassisk musik så känns det som om musiken blommar ut mer på Triangle högtalarna.

Från början var jag inne på B&W 683 S2 men de verkar ju kräva så otroligt mycket mer av elektroniken. Självklart köper jag inget utan att ha lyssnat på dem ett antal gånger men synpunkter från andra är också viktigt.

Funderar även på att köpa Yamaha RX-A3030 för att driva 5.1 systemet.



Anders

Du bor möjligtvis inte i närheten av någon av våra butiker? Kan i så fall se till att de står inkopplade och klara till dig för provlyssning tillsammans med en kopp kaffe =) 

Kan hålla med om att klassisk musik låter väldigt bra på dem. 



#29

Postad 24 oktober 2016 - 16:36

hbb_christian
  • hbb_christian
  • Hembiobutiken

  • 56 inlägg
  • 0

Min erfarenhet är att dessa är relativt lättdrivna och inte jätte kräsna vad gäller förstärkar val. Sedan beror det ju het och hållet på vad ni ska använda dem mest till, musik eller film. Men har drivit och testat dem med lite enklare yamaha förstärkare och tyckte detta lät förvånansvärt bra. Är du/ni intresserade kan jag lösa en demo i rätt miljö i lugn och ro för er så behöver ni inte ta mig på mina ord =) 



#30

Postad 04 november 2016 - 11:21

hbb_christian
  • hbb_christian
  • Hembiobutiken

  • 56 inlägg
  • 0

Fy F*n vad dessa låter bra =) har nu bytt plats på dem i butiken och kopplat dem mot en Primare i22. De trivs väldigt bra ihop och ljudbilden blir väldigt detaljerad och seperationen är fantastisk. De vassa topparna som de fick tillsammans med Marantz är nu borta.



#31

Postad 21 december 2016 - 18:42

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0
Till salu theta och gamma



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.