Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

IKEA Symfonisk

7 svar till detta ämne IKEA Symfonisk Sonos
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 januari 2020 - 10:10

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0

Testade IKEAs bokhyllehögtalare och blev ganska besviken. Burkigt ljud och "skramlig" när man höjde volymen. 

Vissa påstår att det blir bättre med Trueplay kalibrering men jag är tveksam.

 

Har kollat på en del olika "tear-down" videos på Youtube och förutom att kondensatorerna är billiga kina varianter (Har Sonos ettorna det också då de dessa har samma komponenter och kretskort?) så har man snålat in på dämpningen. Med det menar jag obefintlig dämpning.

 

Min tanke är om man trycker i lämplig mängd dämpmaterial så kanske man kan få ut ett bättre ljud ur dem? Jag har inte lyckats hitta någon som testa detta.

 

Vad tror ni, kan det bli bättre?



#2

Postad 09 januari 2020 - 13:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Har kollat på en del olika "tear-down" videos på Youtube och förutom att kondensatorerna är billiga kina varianter (Har Sonos ettorna det också då de dessa har samma komponenter och kretskort?) 

 

Ja, samma i båda dessvärre, CapXon-kondingar.

 

Folk som reparerar elektronik brukar kalla de för CrapXon.

 

Har själv bytt ut ett antal av detta märke pga antingen läckage (ventilering) eller att de har tappat i kapacitans utan synliga fel. Det finns kinesiska kondensatorer som är helt ok, t ex Samxon, men också mycket crap.



#3

Postad 11 januari 2020 - 10:10

BPM
  • BPM
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Jag tror att förväntningarna på denna typ av produkter nog borde vara lägre, kanske i synnerhet på ett forum som är befolkat av människor som har ett större intresse av ljudkvalitet än gemene man. Min särbo har Ikeas "lampa" i symfoniskserien och funktionaliteten är klockren, smidigheten total och rent designmässigt är den grym där den sprider ljus och musik i skön förening. Jag tycker den gör vad den ska även ljudmässigt då den kör lite p3 eller en spellista medan man städar eller spelar Luther Vandross i bakgrunden till mysmiddagen..
Att det inte håller för "seriös lyssning" ska man nog inte lasta produkten för. Den är inte gjord för det syftet. Jag tycker att tar man funktion, design och ljud och slår ihop så får man rätt mycket för pengarna. Jag hade gärna haft ett par själv och jag hade använt dem med behållning. I en normal familjesituation där man sällan har tid att lyssna seriöst är de skitbra på att sprida ljud och ljus i vardagen. Jag skulle inte ersätta en bio eller stereoanläggning med Ikea symfonisk men vi snackar relativt små pengar och att man inte tillhör målgruppen är en ganska dålig anledning till att prata ner en produkt.

Redigerat av BPM, 11 januari 2020 - 10:29.


#4

Postad 11 januari 2020 - 11:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Att det finns många "livsstils" produkter som låter dåligt är en sak, men att medvetet använda dåliga komponenter är en annan sak. Produkten hade blivit kanske 5kr dyrare med riktiga kondensatorer.

 

Det bidrar till slit-och-släng samhället, där enorma mängder elektronik hamnar på tippen helt i onödan.

 

Planerat åldrande handlar det om. Produkter designas för att inte hålla längre än 2-3 år, och usla kondensatorer är ett effektivt sätt att nå det målet.

 

Den äldsta förstärkaren jag har, som fortfarande fungerar, med originalkomponenterna, är en Marantz 2230 från 1973. Den har Elna-kondensatorer, som säkert är dags att byta nu men den funkar som sagt.

 

Några bra kondensatortillverkare (utan inbördes ordning):

Panasonic

Nichicon

Elna

Nippon Chemicon

BHC/Kemet

Rubycon

 

(Det finns kinesiska kopior på de flesta. Köp aldrig från Aliexpress och liknande sidor. eBay går inte att lita på heller.).


Redigerat av Ageve, 29 juni 2020 - 22:24.


#5

Postad 29 juni 2020 - 22:20

knota
  • knota
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Håller med BPM om det mesta och jag är hyfsat nöjd med ljudet men behöver lite råd. Jag tror en Sub skulle göra susen och även bakhögtalare.

Jag är inte ute efter surround men ljud från flera högtalare.

 

Tacksam för förslag på bakre högtalare och

 

Är det värt att lägga 7000 på Sonos sub? Ett alternativ är väl att använda Sonos förstärkare och då välja annan sub (med tråd)



#6

Postad 16 juli 2020 - 11:20

holetaker
  • holetaker
  • Lärjunge

  • 342 inlägg
  • 0

Hej!

Jag lånar tråden lite då min fråga också handlar om ikea symfonisk i förlängningen

 

Jag har kört dom små google home och parat dom med en bluetoothhögtalare under ett tag. Det funkar väl rätt okej när man bara använder en åt gången. Men jag har inte lyckats att få flera att synka ljudet. Har labbat med inställningarna men utan tillfredställande resultat. 

Jag har sen dess köpt två Ikea symfonisk, som synkar som en dröm. Dock går dessa ej att implementera i mitt google home system. Det går alltså inte att köra igång dom med röststyrning. 

Funderar nu på att köpa en Sonos One Gen 2 som ju har google assistant inbyggd och samköra med ikea symfonisk, för att sen överge att köra musik genom google home högtalarna. 

Min fråga är om Sonos one med google assistant går att samköra med mina google home högtalare? Dvs att starta sonossystemet via en sån lite google home högtalare.

Jag inser att jag är luddig, men hoppas ni förstår :D



#7

Postad 16 juli 2020 - 12:17

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 231 inlägg
  • 0
Om jag inte minns det helt fel så ska du kunna styra dina symfonisk högtalare med dina Google Home.

Eftersom IKEA högtalaren är en SONOS så måste du nog göra inställningen i SONOS appen för att koppla Google Assistent till detta.

#8

Postad 16 juli 2020 - 13:33

holetaker
  • holetaker
  • Lärjunge

  • 342 inlägg
  • 0

Om jag inte minns det helt fel så ska du kunna styra dina symfonisk högtalare med dina Google Home.

Eftersom IKEA högtalaren är en SONOS så måste du nog göra inställningen i SONOS appen för att koppla Google Assistent till detta.

Det vore ju skitbra isåfall. Jag trodde ju att man var tvungen att ha sonos one och sen para ihop med symfonisk för att få det att funka. 

Gjorde ett försök i appen, men den verkade hänga sig. Ska starta om och testa igen






Även taggad med IKEA, Symfonisk, Sonos

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.