Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Riktning av golv via flytspackling

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 augusti 2009 - 17:03

Unregistered6fc638ca
  • Unregistered6fc638ca
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Jaha ja...
Då har jag kommit till den glada insikten att jag kommer behöva rikta upp golvet i ett av våra rum. Efter att rivit en vägg, slitit upp gammalt äckligt golv och någon ännu äckligare linoliummatta och gjort hela rummet tapetsering/golvläggningsfärdigt så kom jag till denna minst sagt oönskade insikten efter att ha börjat lägga parketten att betongen är ojämn.

Har haft några branchmänniskor här som sagt att golvet behöver riktas upp lite drygt 1-1,5cm i snitt över 15kvm. Offerten på detta blev 7500kr ex moms, så runt 9000kr. En minst sagt oönskad kostnad.

Nu till min fundering. Vågar man ge sig på att flytspackla ett helt rum själv (med hjälp av några vänliga själar som får blanda etc) eller riskerar man att göra bort sig totalt och i slutändan ändå behöva anlita några professionella för att göra det?

Det var ju tänkt att detta rummet skulle bli sovrum, men alternativet skulle vara att lägga en fluffig heltäckningsmatta där inne och göra om det till biorum, men mjae, vettefan om det är det jag verkligen vill. Sedan har ju regeringen lite att säga till om oxå... :blink:

Så, tips, tankar och idéer är gärna välkomna. Finns det även någon som är duktig på att flytspackla i/runt göteborg så kan jag bjuda på en fika och en donation i utebyte mot lite hjälp ;)...

Hälsningar
Adam

#2

Postad 05 augusti 2009 - 17:30

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Är bara golvet OJÄMNT eller är det stora ryggar och svackor på det ? Är det bara "toppigt" så är det bättre att fräsa av det med en liten betongytfräs som finns att hyra. Flytspackla ett 15 m2 golv slätt som en spegel när man bara ska lägga på max 15 mm är inte alla som gör.. En piggroller underlättar väldigt mycket, men det är ändå VÄLDIGT lätt att få ryggar eller svackor på flytspacklet också..

#3

Postad 05 augusti 2009 - 17:54

Unregistered6fc638ca
  • Unregistered6fc638ca
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Det är tyvärr ryggar och svackor på det.

Finns det några andra alternativ än att slipa eller flytspackla?

#4

Postad 05 augusti 2009 - 20:27

Erik HK
  • Erik HK
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Klart att det finns andra alternativ, tex sala börja på högsta punkt och sedan bygger du dig upp till den punkt med massonit remsor eller trä kilar på ca 25cc, så gorde man förr i tiden.
Men flytspackla är inte så svårt det finns nivå markörer (ser ut som golfpeggar) som man ställer ut på golvet sen klipper man av dem i den nivå man vill ha, en laser är ett måste i det fallet. Sen är det bara att flyta upp till toppen på alla markörer.

#5

Postad 05 augusti 2009 - 21:53

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Men flytspackla är inte så svårt det finns nivå markörer (ser ut som golfpeggar) som man ställer ut på golvet sen klipper man av dem i den nivå man vill ha, en laser är ett måste i det fallet. Sen är det bara att flyta upp till toppen på alla markörer.


Hehe... Gissar att du är snickare...? I så fall är det er yrkesgrupp som ger oss plattsättare mest merjobb..
"Det är inte så svårt att flytspackla...det är BARA att...." Dessutom ska snickare ofta gjuta ? Varför är det så ??
Borde inte en betongare göra det...?
"Ha laser är ett måste" ? Jag flyter ett par, tre golv i veckan med nivåpinnar, och jag använder långpass...?
Hur gör man om man ska ha fall i hela rummet, plus lokalfall om man använder en laser...?

Nej du... Visst kan du försöka flytspackla själv, men räkna inte med att du ska få ett helt spegelblankt golv första gången du gör det...

Angående din offert.. Flytspackel går åt 1,7 kg per kvadrat och millimeter. Ska du flyta på 15 mm så 1,7 x 15 = 25,5 kg per kvadrat x 15 kvadrat = 382,5 kg. Delar man det på 25 får du fram hur många säckar det blir. 15,3.

När dom räknar på jobbet räknar dom givetvis att det ska gå på lite mer för att gardera sej. Säj 18 säck.
På Optimera här i stan kostar en säck Maxit fibre flow rapid (den jag bygger mina subbar med) 234+moms.
Allså 292 spänn. 292 x 18 = 5256. Sen räknar dom en dags jobb på en gubbe för att gardera sej. 320+moms.
Allså 3200. Totalt 8456 inkl. moms. Så skulle ungefär min offert sett ut också.

Sen att man kan köpa en EXAKT likadan säck på K-rauta för 220 inkl moms är ju ingen som säjer fast dom köper det där... Eller att dom räknar på 8 timmar, men det tar 1-2 timmar...

Tur att man är anonym här... Hehe...

#6

Postad 05 augusti 2009 - 22:43

Unregistered6fc638ca
  • Unregistered6fc638ca
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Har bestämt mig för att göra ett försök med nivåpinnar, laserpass och långpass. Vi kommer va 4st varav 2 har flytspacklat små utrymmen förrut. Allt för att göra så vi får blandat så mycket spackel så möjligt o gör det så snabbt som möjligt...

Får se hur det här går. I värsta fall skiter det sig totalt, men som sagt, är ingen spegelblank yta jag är ute efter. Vill bara ha en yta där jag kan lägga parkett utan att det blir som en vippbräda. :)

Tack för alla tips

#7

Postad 06 augusti 2009 - 06:31

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Har bestämt mig för att göra ett försök med nivåpinnar, laserpass och långpass. Vi kommer va 4st varav 2 har flytspacklat små utrymmen förrut. Allt för att göra så vi får blandat så mycket spackel så möjligt o gör det så snabbt som möjligt...

Får se hur det här går. I värsta fall skiter det sig totalt, men som sagt, är ingen spegelblank yta jag är ute efter. Vill bara ha en yta där jag kan lägga parkett utan att det blir som en vippbräda. :)

Tack för alla tips


För att ha en chans att lyckas så se till att köpa ett FINspackel. Ha INTE i mer vatten än vad som står på säcken och tro att det ska rinna ut bättre. Då blir det inte hårt. Lycka till och återkom och berätta hur det blev ! :)

#8

Postad 06 augusti 2009 - 19:38

Erik HK
  • Erik HK
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Hehe... Gissar att du är snickare...? I så fall är det er yrkesgrupp som ger oss plattsättare mest merjobb..
"Det är inte så svårt att flytspackla...det är BARA att...." Dessutom ska snickare ofta gjuta ? Varför är det så ??
Borde inte en betongare göra det...?
"Ha laser är ett måste" ? Jag flyter ett par, tre golv i veckan med nivåpinnar, och jag använder långpass...?
Hur gör man om man ska ha fall i hela rummet, plus lokalfall om man använder en laser...?

Nej du... Visst kan du försöka flytspackla själv, men räkna inte med att du ska få ett helt spegelblankt golv första gången du gör det...

Angående din offert.. Flytspackel går åt 1,7 kg per kvadrat och millimeter. Ska du flyta på 15 mm så 1,7 x 15 = 25,5 kg per kvadrat x 15 kvadrat = 382,5 kg. Delar man det på 25 får du fram hur många säckar det blir. 15,3.

När dom räknar på jobbet räknar dom givetvis att det ska gå på lite mer för att gardera sej. Säj 18 säck.
På Optimera här i stan kostar en säck Maxit fibre flow rapid (den jag bygger mina subbar med) 234+moms.
Allså 292 spänn. 292 x 18 = 5256. Sen räknar dom en dags jobb på en gubbe för att gardera sej. 320+moms.
Allså 3200. Totalt 8456 inkl. moms. Så skulle ungefär min offert sett ut också.

Sen att man kan köpa en EXAKT likadan säck på K-rauta för 220 inkl moms är ju ingen som säjer fast dom köper det där... Eller att dom räknar på 8 timmar, men det tar 1-2 timmar...

Tur att man är anonym här... Hehe...

Haha nu ska du inte ha FÖRUTFATTADE meningar om folk du citerar.Och nu var det ett sovrum som skulle fixas med parkett inte plattor om nu inte boohoo ska ha en golvbrunn mitt i golvet men då måste han ju ha tätskick också och det är ju plattsättare bra på;) hälsar skadeteknikern......
Och att det är snickare som oftas gjuter beror nog på var man jobbar och hur stort jobbet är.

#9

Postad 07 augusti 2009 - 06:40

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Haha nu ska du inte ha FÖRUTFATTADE meningar om folk du citerar.Och nu var det ett sovrum som skulle fixas med parkett inte plattor om nu inte boohoo ska ha en golvbrunn mitt i golvet men då måste han ju ha tätskick också och det är ju plattsättare bra på;) hälsar skadeteknikern......
Och att det är snickare som oftas gjuter beror nog på var man jobbar och hur stort jobbet är.


Jasså.. Är du skadetekniker.. Tror att ditt jobb kommer minska nu tack vare dom nya dukarna. Går knappt att misslyckas då.. Ett sovrum ja ? Du skrev att laser är ett måste ? Det är det inte. Oavsett golvbrunn eller inte.
Snickare som ofta gjuter ja. Givetvis inte vid megastora jobb, men ofta nya sulor vid nygyggen av vanliga villor och liknande. VÄLDIGT ofta i badrum...

Och sen MÅSTE jag ju undra hur du kan skriva "flystpackla är inte så svårt, det är BARA att...", om du är skadetekniker...? Har du tittat på när folk flyter och tror att du kan det själv tack vare det då eller...?

Redigerat av Bakerman, 07 augusti 2009 - 06:43.


#10

Postad 07 augusti 2009 - 13:21

Erik HK
  • Erik HK
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Jasså.. Är du skadetekniker.. Tror att ditt jobb kommer minska nu tack vare dom nya dukarna. Går knappt att misslyckas då.. Ett sovrum ja ? Du skrev att laser är ett måste ? Det är det inte. Oavsett golvbrunn eller inte.
Snickare som ofta gjuter ja. Givetvis inte vid megastora jobb, men ofta nya sulor vid nygyggen av vanliga villor och liknande. VÄLDIGT ofta i badrum...

Och sen MÅSTE jag ju undra hur du kan skriva "flystpackla är inte så svårt, det är BARA att...", om du är skadetekniker...? Har du tittat på när folk flyter och tror att du kan det själv tack vare det då eller...?

Oj, vilken tur att jag inte jobbar kvar som skadetekniker nu när ni har börjat med duk för den skyddar säkert mot alla skador.... ;)
Jag förstår vad du menar, att jag skrev BARA att flytspackla är för att det här är ett gör det själv forum och de
flesta här inte har tummen mitt i handen, och det värsta som kan hända är att man får fylla ut någon svacka med underlagsfoam.
Jag lånar din tråd lite boohoo Och ställer en fråga till våran badrums expert. Är det godkänt att använda vanlig gips i badrumen nu när ni använder duk?? Om inte vaför??
Lycka till boohoo

#11

Postad 07 augusti 2009 - 14:04

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Oj, vilken tur att jag inte jobbar kvar som skadetekniker nu när ni har börjat med duk för den skyddar säkert mot alla skador.... ;)
Jag förstår vad du menar, att jag skrev BARA att flytspackla är för att det här är ett gör det själv forum och de
flesta här inte har tummen mitt i handen, och det värsta som kan hända är att man får fylla ut någon svacka med underlagsfoam.
Jag lånar din tråd lite boohoo Och ställer en fråga till våran badrums expert. Är det godkänt att använda vanlig gips i badrumen nu när ni använder duk?? Om inte vaför??
Lycka till boohoo


Nope. Fråga idioterna på boverket om varför.. Tycker att dom kunde ha valt att byta ut antingen eller...
Sen beror det lite på under vilka branchregler man jobbar under.. Jag är ansluten till BBV (gamla PER) och enligt våra regler får man inte använda kartongklädd gips. Går man DÄREMOT under GVK som är golvläggarnas organisation, som även har kurser för att bli behörig plattsättare, så får man använda kartongklädd gips... :)
Inte speciellt genomtänkt det där...

Edit: Hur fyller man förresten ut om man får en RYGG rätt över hela golvet då...? Det är ju ryggar som är känsligt när man lägger trägolv.. Svackorna kan man ju ta...

Redigerat av Bakerman, 07 augusti 2009 - 14:06.


#12

Postad 07 augusti 2009 - 15:18

Erik HK
  • Erik HK
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Nope. Fråga idioterna på boverket om varför.. Tycker att dom kunde ha valt att byta ut antingen eller...
Sen beror det lite på under vilka branchregler man jobbar under.. Jag är ansluten till BBV (gamla PER) och enligt våra regler får man inte använda kartongklädd gips. Går man DÄREMOT under GVK som är golvläggarnas organisation, som även har kurser för att bli behörig plattsättare, så får man använda kartongklädd gips... :blink:
Inte speciellt genomtänkt det där...

Edit: Hur fyller man förresten ut om man får en RYGG rätt över hela golvet då...? Det är ju ryggar som är känsligt när man lägger trägolv.. Svackorna kan man ju ta...

Men i taket får man ha vanlig gips eller? kanske bara en tidsfråga innan det blir nya skivor där med :).
Man kan alltid spackla en gång till med rätskiva.Det var allt för mig i denna jungel

#13

Postad 07 augusti 2009 - 16:13

Unregistered6fc638ca
  • Unregistered6fc638ca
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Lycka till boohoo


Tack! :)

#14

Postad 07 augusti 2009 - 16:30

Svensken i norge
  • Svensken i norge
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
hehe jag har flytspacklat golvet i ett källarrum idag... 11 säckar har jag använt och jag måste få lov att säga att det är mycket svårare än vad man kan tro.

detta var inte första gången jag flytade och antagligen inte sista heller och resultatet blev godkänd. hade kunnat göra det mycket bättre, men det är bara ett förådsgolv och därför la jag inte ner mer energi.

#15

Postad 07 augusti 2009 - 17:00

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

måste få lov att säga att det är mycket svårare än vad man kan tro.

detta var inte första gången jag flytade


Precis...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.