Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya modeller från NAD. T777, T787

276 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 01 juli 2013 - 08:03

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag prioriterar ljudet helt klart

Har lyssnat på Marantz och Denon i 10 000:- kronorsklassen, men tycker att ljudbilden är mesig. Jag uppskattar dock Denon för deras utmärkta möjligheter till kalibrering. När man ser på film med deras receivers så landar verkligen varje effekt på rätt adress, ljudet är luftigt och detaljerat.

Tycker fortfarande att NAD har mer drag i ljudet, kanske inte alltid nödvändigtvis handlar om effekt. Det kanske också handlar om signalbehandling och ljudkaraktär. För över ett år sedan fick jag den näst största receivern demad på Hifi-Klubben i Kungens Kurva. Filmen som visades var "Watchmen", och transienterna som förstärkaren lyckades åstadkomma var så kraftfulla så man backade långsamt ur rummet med ett dumflin över läpparna :)

Tror dock inte att det handlar om mytbildning heller? Ljudet från en stor NAD receiver skiljer sig från många av konkurrenterna. NAD ger mkt mer bottendrag och ibland ett lite råare ljud med mer attityd. Det bästa omdöme jag läst härute var för några år sedan.

Användaren menade: "- Det känns skönt att lyssna på film igen".

En NAD receiver påminner mer om en: förstärkare som även spelar film snarare än, en hembioreceiver som även spelar musik.

För alla som levt med NAD under flera år så känns ljudet igen. Vad som gör mig lycklig är att man kommit bort från det spinkiga, metalliska ljudet som instegsmodellerna brukar leverera från El-Gigianten. Istället från man: "Pang på rödbetan", lite mer PUNG, och framförallt ordentlig återgivning vid musiklyssning.

Redigerat av Glidtassen, 01 juli 2013 - 08:52.


#102

Postad 01 juli 2013 - 08:43

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Rätt roligt det du skriver, då jag varken använder "videodelar" eller "kalibrering". För mig ligger fokus helt och hållet på ljudet den producerar. Visst saknar man kanske en inbyggd flac-spelare, men det är ju inget som inte någon annan enhet klarar av.

Lite smått mörkrädd blir man ändå då väldigt många verkar prioritera features före själva ljudsignaturen.


Om du varken använder videodel eller kalibreringsmjukvara så kan du självklart ignorera att NAD:s nuvarande serie har blivit förbisprungen av sina konkurrenter samt att de är betydligt dyrare.

Man får anta att du har på ett fördelaktigt sätt akustikreglerat ditt lyssningsrum för multikanalslyssning, annars kan jag garantera dig att den ljudsignatur som ditt rum påverkar har tiopotenser mer påverkan än vad en förstärkare kan ge.

#103

Postad 01 juli 2013 - 11:46

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
För egen del handlar det nog om att jag vill ha en maskin där alla delar är integrerade: bildväxel, auto-setup och givetvis kraften. Tror nog att jag skulle kunna använda en mindre NAD i kombination med min Hegel, men helst vill man ju ha en receiver som klarar alla delar.

#104

Postad 05 juli 2013 - 12:31

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Jag har beslutat att behålla min NAD T777. Fick först en som hade coil noise, den bytte de ut och denna jag har nu är felfri. Jag har varit väldigt sugen på Yamaha 3020, hade en sådan hemma och jämförde. Den låter helt underbart den också men musiken blev lite lika autentisk som med NAD. Yamahan är också väldigt billig nu, men trots detta behåller jag NAD för jag vet att jag bara kommer ångra mig sen ändå, att få det underbara ljudet i rummet är svårslaget, trots features mm i andra receivrar.

#105

Postad 05 juli 2013 - 12:33

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Om man hittat hem ljudmässigt ska man inte grotta ner sig i annat, så du gör helt rätt :)

#106

Postad 05 juli 2013 - 12:56

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Om man hittat hem ljudmässigt ska man inte grotta ner sig i annat, så du gör helt rätt :)


Hehe, det är så jag också resonerat, synd bara det svider i plånkan. Började med en receiver för 7500:- Slutresultatet blev desto dyrare :P

#107

Postad 05 juli 2013 - 14:40

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Om jag skulle gå över till en NAD receiver så skulle jag köra med Dynaudios DM-serie.

Förmodligen skulle en NAD T777/T787 kunna ruska om min Focus 140 ändå, men jag vill köra samma serie genom allt.
Om ni kollar på priset för en Focus centerhögtalare så ligger dessa över 10 000:-, vilket är too much for me!

Skulle kunna nöja mig med DM-serien med de minsta frontarna och en NAD T777 tillsammans med matchande center. Men inser emellertid att min nuvarande Hegel H1mk4 blir oerhört svårslagen i ren tvåkanal.

Jag kommer förmodligen resa till Nepal om ett års tid, och tar en konsekvent paus från all elektronikshopping. Just nu är det mer intressant vad jag kan göra för pengarna som jag skulle lagt på en NAD T777 om jag reser istället. Med mig kommer jag att ta min Nikon D7000, sedan har jag minnen för livet hoppas jag.


:)

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 05 juli 2013 - 14:42.


#108

Postad 05 juli 2013 - 15:28

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Om jag skulle gå över till en NAD receiver så skulle jag köra med Dynaudios DM-serie.

Förmodligen skulle en NAD T777/T787 kunna ruska om min Focus 140 ändå, men jag vill köra samma serie genom allt.
Om ni kollar på priset för en Focus centerhögtalare så ligger dessa över 10 000:-, vilket är too much for me!

Skulle kunna nöja mig med DM-serien med de minsta frontarna och en NAD T777 tillsammans med matchande center. Men inser emellertid att min nuvarande Hegel H1mk4 blir oerhört svårslagen i ren tvåkanal.

Jag kommer förmodligen resa till Nepal om ett års tid, och tar en konsekvent paus från all elektronikshopping. Just nu är det mer intressant vad jag kan göra för pengarna som jag skulle lagt på en NAD T777 om jag reser istället. Med mig kommer jag att ta min Nikon D7000, sedan har jag minnen för livet hoppas jag.


:)

Ha en trevlig resa! :)

#109

Postad 17 april 2015 - 08:40

ulie2
  • ulie2
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Någon som jag som har problem med störande ljud från fläktarna som sitter undertill i förstärkaren? Jag sitter ca tre-fyra meter från förstärkaren och hör fläktarna. De senaste dagarna har det varit riktigt störande högt ljud. Irriterande då jag använder den lika mycket till finstämd musik som actionfilmer.



#110

Postad 17 april 2015 - 09:22

Typhoon1611
  • Typhoon1611
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Någon som jag som har problem med störande ljud från fläktarna som sitter undertill i förstärkaren? Jag sitter ca tre-fyra meter från förstärkaren och hör fläktarna. De senaste dagarna har det varit riktigt störande högt ljud. Irriterande då jag använder den lika mycket till finstämd musik som actionfilmer.

Det är inte helt ovanligt med missljud från fläktarna i dessa maskiner. Om du läser på AVS forumet i USA om NAD T775/785 så är det några som bytt fläktar pga att de skurit. Jag hör mina fläktar vid TV tittande men det är bara fläktljud än så länge. Spelar man musik på hög volyme så kan man höra hur fläktarna varvar ner i de tystare partierna.


Redigerat av Typhoon1611, 20 april 2015 - 11:42.


#111

Postad 27 december 2015 - 16:21

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Hittade en bra sida där man kan se vad receivers lämnar i verklig effekt, rätt spännande. 

 

Sound and Vision



#112

Postad 28 december 2015 - 20:18

Typhoon1611
  • Typhoon1611
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Jag trodde T787 skulle klämma ur sig mer än så faktiskt.



#113

Postad 29 december 2015 - 16:47

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Yeah, men nog är det många watt alltid! Brorsan har köpt en Denon igår, deras avr- x 4200, och har ett Nad-steg till frontarna.

#114

Postad 02 januari 2016 - 13:06

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Är NAD på väg ut med nya receivers?



#115

Postad 02 januari 2016 - 14:15

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Vet inte. Dock verkar man ju vara långsam då ju 7-serien är moduluppbyggd och man ju kan komma med nya moduler utan att behöva ge ut en ny serie och invertera pengar i dyr utveckling. Känns som om mest nytt från Nad kommer i highend segmentet likt M-serien.



#116

Postad 02 januari 2016 - 16:05

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har utvärderat en Denon X4200 under julen. Spelar jättebra med ett äldre NAD steg (NAD 2600) men jag saknar attityden som rena NAD receivers har. Denon känns luftigt och korrekt, bra på att skapa en ljudbild som man omges av. Men NAD som jag minns det spelar med mer pondus, ibland ganska rakt och lite råare ljudbild. 

 

Minns ljudet hos NAD T753v2 och NAD T754 som är bra båda två, även om den sistnämnda spelar renare. När man kollar på film får man en fysisk tyngd som jag menar inte återfinns hos Denon på samma sätt. Större NAD receivers brukar klara sig utan sub. 


Redigerat av Glidtassen, 02 januari 2016 - 16:08.


#117

Postad 02 januari 2016 - 18:54

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Jo det är nog så..har 2 st 275 till mina frontar. Kör på en Yamaha 2010 men har haft små funderingar på Nad själv Har småkikat lite på 758 el 777:an men är lite osäker. Denon kan ju faktiskt också vara ett alternativ. Var även jag lite inne på att testa 4200. Fördelen med Denon känns ju som de möjligheter man får med upscaling av mitt sunkiga Comhem, bättre rumskorrigering etc. 

 

Nad beskrivs väl som du skriver med lite mer tyngd i ljudet. Iom att man har en del pulver till frontarna känns det ju inte som man behöver så där extremt mycket effekt för att driva resten.

 

 

Svåra beslut det här.Man vill ju inte köpa grisen i säcken och köpa 777 och så kommer det något nytt om 1-3 mån..



#118

Postad 03 januari 2016 - 08:49

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jo det är nog så..har 2 st 275 till mina frontar. Kör på en Yamaha 2010 men har haft små funderingar på Nad själv Har småkikat lite på 758 el 777:an men är lite osäker. Denon kan ju faktiskt också vara ett alternativ. Var även jag lite inne på att testa 4200. Fördelen med Denon känns ju som de möjligheter man får med upscaling av mitt sunkiga Comhem, bättre rumskorrigering etc. 

 

Nad beskrivs väl som du skriver med lite mer tyngd i ljudet. Iom att man har en del pulver till frontarna känns det ju inte som man behöver så där extremt mycket effekt för att driva resten.

 

 

Svåra beslut det här.Man vill ju inte köpa grisen i säcken och köpa 777 och så kommer det något nytt om 1-3 mån..

Håller med sig helt :)

 

Denon X4200 är en kanonreceiver. Med tanke på att min bror drogs med en receiver som var minst tolv år gammal så var detta en tacksam uppgradering. På sin gamla Yamaha som för sin tid utmärkte sig i det bättre segmentet saknades: auto-setup/audyssey, HDMI-växel, nätverk osv. 

 

Det är först de lite dyrare receivers från Denon som är utrustade med pre-outs, och det var denna. Denons audyssey är väldigt bra, ljudet blir exakt, luftigt och ger en fin rumslig känsla. Men jag kan sakna lite j*vlar anamma!

 

NADs skall visst ha en egen kurva i sina receivers vid kalibrering, som många tycker om. Sen tycker jag som många andra att det saknas features på NADs instegsmodeller som egentligen borde finnas.

 

Visst skulle jag klara mig med att använda slutsteget i min Hegel och sedan koppla det till en Denon, men det skulle fortfarande saknas kraft till en större center från Dynaudio. Jag har prövat NAD T753 för många år sedan, men sålde den senare för att effekt saknades och den var för trubbig i klangen.

 

Vid det tillfället hade jag: NAD T753v2, Audience 42c och samma frontar som jag har idag. Centern stod alltid på max, men det hjälpte inte. Den spelade slött och fick aldrig den snärt som jag var ute efter.  


Redigerat av Glidtassen, 03 januari 2016 - 09:13.


#119

Postad 03 januari 2016 - 10:47

HarJoe
  • HarJoe
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Är det någon som har koll på när hdmi uppgraderingen kommer, den är ju lite över ett år försenad nu. December 2014 var det första löftet jag fick.

#120

Postad 03 januari 2016 - 11:13

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Håller med sig helt :)

 

Denon X4200 är en kanonreceiver. Med tanke på att min bror drogs med en receiver som var minst tolv år gammal så var detta en tacksam uppgradering. På sin gamla Yamaha som för sin tid utmärkte sig i det bättre segmentet saknades: auto-setup/audyssey, HDMI-växel, nätverk osv. 

 

Det är först de lite dyrare receivers från Denon som är utrustade med pre-outs, och det var denna. Denons audyssey är väldigt bra, ljudet blir exakt, luftigt och ger en fin rumslig känsla. Men jag kan sakna lite j*vlar anamma!

 

NADs skall visst ha en egen kurva i sina receivers vid kalibrering, som många tycker om. Sen tycker jag som många andra att det saknas features på NADs instegsmodeller som egentligen borde finnas.

 

Visst skulle jag klara mig med att använda slutsteget i min Hegel och sedan koppla det till en Denon, men det skulle fortfarande saknas kraft till en större center från Dynaudio. Jag har prövat NAD T753 för många år sedan, men sålde den senare för att effekt saknades och den var för trubbig i klangen.

 

Vid det tillfället hade jag: NAD T753v2, Audience 42c och samma frontar som jag har idag. Centern stod alltid på max, men det hjälpte inte. Den spelade slött och fick aldrig den snärt som jag var ute efter.  

 

Det enda jag är fundersam över är hur 777:an är rent bildmässigt samt om den ljudmässigt är så överlägsen Denon att det motiverar att man inte får allt bling bling som Denon har.



#121

Postad 03 januari 2016 - 11:15

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Är vissa av Nads modeller fortfarande Philips under skalet?

#122

Postad 03 januari 2016 - 11:18

Typhoon1611
  • Typhoon1611
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Har aldrig hört nåt om Philips. Däremot delar NAD och LG några blu-ray spelare.

#123

Postad 03 januari 2016 - 11:24

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Läste det för något/några år sedan. Ska gräva efter tråden, var på detta forum.

#124

Postad 03 januari 2016 - 13:46

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Det var väl en bluray endå? NADs förstärkare har aldrig varit något annat än deras egna.

 

Bluray finns ju enbart ett fåtal som gör chipset till, därför kan du se att t.ex. Oppo och Cambridge toppmodeller är extremt lika i menysystem och funktioner. Prova öppna får du se.



#125

Postad 03 januari 2016 - 13:57

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Är vissa av Nads modeller fortfarande Philips under skalet?

Phillips är inte direkt dåliga har en tv från Phillips som har hållit i ca 4 år snart, still going strong. Det sitter en spelare från Phillips i den dyraste cd spelaren från Audio Resarch som är äckligt snygg och byggd som ett kassaskåp. Fast jag förstår folk frustration när de köper NAD och så är det ett annat företag som gör det interna systemet.

Redigerat av Buddaz12, 03 januari 2016 - 13:59.


#126

Postad 03 januari 2016 - 14:06

Typhoon1611
  • Typhoon1611
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
CD, DVD och Blu-ray är som sagt en sak. NAD har aldrig gjort sina egna optiska spelare, som många andra. Men förstärkare är ju det NAD kan. Hur länge sedan var det Philips gjorde en förstärkare föresten?

#127

Postad 03 januari 2016 - 14:16

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

CD, DVD och Blu-ray är som sagt en sak. NAD har aldrig gjort sina egna optiska spelare, som många andra. Men förstärkare är ju det NAD kan. Hur länge sedan var det Philips gjorde en förstärkare föresten?

Holmgren konstruktionen tror jag kommer från någon annan.

#128

Postad 03 januari 2016 - 14:16

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Tror det var NAD T747 som var en Philips under skalet. 

 

internt tror jag att det rörde sig om en Philips AVR9900

 

Tråd


Redigerat av Glidtassen, 03 januari 2016 - 14:23.


#129

Postad 03 januari 2016 - 14:55

Typhoon1611
  • Typhoon1611
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Tror det var NAD T747 som var en Philips under skalet. 

 

internt tror jag att det rörde sig om en Philips AVR9900

 

Tråd

 

Jag tycker det ser ut som tvärt om. Och som nån skrev i tråden hade bara Philips denna förstärkare.



#130

Postad 03 januari 2016 - 15:14

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag har faktiskt ingen aning, vilket som är det tråkigt. När audiofila företag varit med i branschen tillräckligt länge antar jag att flertalet lånar teknik av varandra. 



#131

Postad 03 januari 2016 - 15:17

Typhoon1611
  • Typhoon1611
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Jag har faktiskt ingen aning, vilket som är det tråkigt. När audiofila företag varit med i branschen tillräckligt länge antar jag att flertalet lånar teknik av varandra. 

 

Jo det är väl som med bilar och allt annat.



#132

Postad 03 januari 2016 - 15:27

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0

Har bara erfarenhet av tvåkanalig stereo från Nad..låter bra,inga fläktar i slut steget.Med AVR maskinerna är det kanske sämre ställt för så fort man måste ha fläktar i dessa,tyder det på att något är inte det som det skall vara.Så jag rattar maskiner med fläktar..



#133

Postad 03 januari 2016 - 19:30

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Angående BD minns jag att NAD använde en LG om inte minnet sviker?
En bra spelare, men kostade runt 1500 från LG och 10000 från NAD med ett aluminiumchassi.

Även Goldmund hade någon svindyr spelare som var en LG eller Philips inuti.

#134

Postad 03 januari 2016 - 19:58

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0

Goldmund tog en Pioneer dv480 eller om det var dv585 och stoppade i eget chassi för mångdubbla pengar. Fjärrkontrollen slabbade de en plakett på. 

Det enda man förändrade var en egen nätdel, vilket nog inte gjort någonting... dv585 är erkänt bra som CD-spelare.



#135

Postad 04 januari 2016 - 09:46

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Känns som om vi behöver återgå till ämnet

 

Det finns några med de större förstärkarna härute, men inte många. 



#136

Postad 27 januari 2016 - 21:56

Unregistered5eafd1cc
  • Unregistered5eafd1cc
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Hur är det med fläktarn i dom större nad reciverna, låter dom mycke? Håller dom bra ? Är de något fel på dom eftersom dom måste ha fläktar

#137

Postad 27 januari 2016 - 23:04

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Hur är det med fläktarn i dom större nad reciverna, låter dom mycke? Håller dom bra ? Är de något fel på dom eftersom dom måste ha fläktar

Man hör fläktarna i min T777, den från T757 lät mindre. Tror det är större fläktar i den större. Det är ett lågfrekvent ljud som hörs. Jag anser det inte störigt, hästlängder mindre än fläkten från ps4:an såklart. Personligen gillar jag att det är fläktar i för den blir aldrig varm! Mitt slutsteg c275bee blir ju betydligt varmare då det inte har fläktar. Blir mycket enklare att ställa i ett sämre ventilerat skåp.

Ska tydligen vara ganska enkelt att byta fläktar också då de sitter på undersidan.

Att det skulle vara fel på dom för att dom har fläktar låter som en konstig anledning. Jag skulle säga att de har fläktar för att de faktiskt kan generera watt mer än många andra receivers ;-)

Redigerat av Unregistered1384, 27 januari 2016 - 23:06.


#138

Postad 27 januari 2016 - 23:14

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Har aldrig hört nåt om Philips. Däremot delar NAD och LG några blu-ray spelare.

 

Det kanske förklarar varför jag fick lämna in min T567 tre gånger innan jag gav upp och begärde pengarna tillbaka .. :D



#139

Postad 28 januari 2016 - 21:33

Unregistered5eafd1cc
  • Unregistered5eafd1cc
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Okej. Värkar som en trevlig reciver. Skönt att dom inte har en massa lulllull tycker jag

#140

Postad 29 januari 2016 - 07:22

Typhoon1611
  • Typhoon1611
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Hur är det med fläktarn i dom större nad reciverna, låter dom mycke? Håller dom bra ? Är de något fel på dom eftersom dom måste ha fläktar

 

Jag har skrivit lite om fläktarna längre upp på den här sidan. Och de sitter där för att det är en hemmabioreciver. De är inte bara effektstegen i den som alstrar värme. Nog för att det finns gott om fläktkylda slutsteg.


Man hör fläktarna i min T777, den från T757 lät mindre. Tror det är större fläktar i den större. Det är ett lågfrekvent ljud som hörs. Jag anser det inte störigt, hästlängder mindre än fläkten från ps4:an såklart. Personligen gillar jag att det är fläktar i för den blir aldrig varm! Mitt slutsteg c275bee blir ju betydligt varmare då det inte har fläktar. Blir mycket enklare att ställa i ett sämre ventilerat skåp.

Ska tydligen vara ganska enkelt att byta fläktar också då de sitter på undersidan.

Att det skulle vara fel på dom för att dom har fläktar låter som en konstig anledning. Jag skulle säga att de har fläktar för att de faktiskt kan generera watt mer än många andra receivers ;-)

 

Har du en lucka i botten på din T777? Det finns inte på T775/785 och där får man riva en hel del för att komma åt fläktarna just för att de sitter i botten.


Redigerat av Typhoon1611, 29 januari 2016 - 10:06.


#141

Postad 29 januari 2016 - 09:40

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0

Har inga fläktar i min Onkyo 838 och inte heller i min bluray spelare Panasonic BDT 500,däremot har jag fläkten i bluray spelare Sony och den hörs .Så nej nåt stämmer inte om man måste stoppa in några fläktar.Undermåliga komponenter ??



#142

Postad 29 januari 2016 - 10:07

Typhoon1611
  • Typhoon1611
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Har inga fläktar i min Onkyo 838 och inte heller i min bluray spelare Panasonic BDT 500,däremot har jag fläkten i bluray spelare Sony och den hörs .Så nej nåt stämmer inte om man måste stoppa in några fläktar.Undermåliga komponenter ??

 

Så du menar att alla elektronikprodukter som är fläktkylda är feltillverkade?

 

Min NAD T785 slår inte ifrån för att den blir överhettad iaf...


Redigerat av Typhoon1611, 29 januari 2016 - 10:14.


#143

Postad 29 januari 2016 - 10:10

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Har inga fläktar i min Onkyo 838 och inte heller i min bluray spelare Panasonic BDT 500,däremot har jag fläkten i bluray spelare Sony och den hörs .Så nej nåt stämmer inte om man måste stoppa in några fläktar.Undermåliga komponenter ??

Hellre en fläkt än att förstärkaren blir brännhet vilket t ex Yamaha receivers blir.

 

Så ska inte heller projektorer ha fläktar anser du?



#144

Postad 29 januari 2016 - 15:45

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0

Hellre en fläkt än att förstärkaren blir brännhet vilket t ex Yamaha receivers blir.

 

Så ska inte heller projektorer ha fläktar anser du?

 

 

Projektorer? Har inte en aning ,kan inte uttala om dom .Men som sagt om förstärkare har aldrig ägd nån med fläkt..och kommer aldrig att göra det.Väger dom minst 15kg då behöver man inte ha några fläktar!


Redigerat av Unregistered242b20f0, 29 januari 2016 - 15:45.


#145

Postad 29 januari 2016 - 15:53

Typhoon1611
  • Typhoon1611
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Jag tyckte den såg lite lätt ut.

#146

Postad 29 januari 2016 - 16:29

Unregistered5eafd1cc
  • Unregistered5eafd1cc
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

såg att nån stor pioneer hade fläkt. samma med min gammla onkyo 818 hade okså fläktar.

värkar som att många större förstärkare har fläkt. kanske för de är stor trafo o mycke elektronik.



#147

Postad 15 oktober 2016 - 12:42

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Sent ska syndaren vakna heter det ju.

 

Det suger i den så kallade köptarmen ibland.

 

Sitter nu med en Yamaha RX-V1067. Den levererar egentligen helt ok även om jag inte alltid är helt överens med den. Är egentligen ganska nöjd med den.

 

Men råkade snubbla över en kraftig prissänkning av 787 an.

 

Jag har en gammal Dali setup vad gäller högtalare. Dali 107  med kompletering av Blue serien för suround.

5.1 räcker gott för min del. Finns även en 12" baslåda från Dali.Tror den heter SWA12 men lite osäker på det.

 

Jag använder den nuvarande ca 5-10 timmar i veckan. 50-50 2kanals musik och 5.1film  även 2.0 film förekommer.

OT gamla filmer som orginal var 2.0 ska ha det än idag. Uppskalad 5.1 blir väldigt skumt.

 

Fråga 1: Skulle en 787 vara overkill mot resten? Eller kanske t.o.m Extrem overkill.

Fråga 2: Har den Atmos och de andra nyare ljudformeten?

Fråga 3: Är det bättre att köpa nyare högtalare först?

 

Har ett litet problem med min Yamaha nu med att jag inte kan ha tvn på och lyssna på musik från t.ex vinylfräsen. Finns sådana problem även hos NAD eller är det bara jag som inte fattar hur men gör.



#148

Postad 15 oktober 2016 - 12:56

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag har följd NADs hembioreceivers under många år. 

 

NAD T787 är den bästa som jag hört hittills. Jag skulle lätt köpa denna om boendet tillät. Som det är nu kör jag 3.0 dvs. en integrerad förstärkare plus subwoofer kopplad via pre-out, och bara det är nästan för mycket. 

 

Tänk på att RIAAT till vinylspelaren är extra känslig eftersom den förstärker upp signalen många gånger mer än från en vanlig källa som t.ex. en cd-spelare. Jag hade problem med jordbrum, men kopplade ur hela riggen och fick leta efter källan som skapade störningar. Se till att ha "skitig el" på ett annat uttag/säkring: tv, frys, kylskåp osv. 

 

Det kan räcka med att du sätter förstärkare med RIAA på ett annat vägguttag med annan grendosa. 

 

Som en trogen musik och filmfanatiker skulle jag inte säga att NAD T787 är overkill, just för att förstärkaren är anläggningens hjärta och denna receiver driver det mesta. NAD T787 kommer få nya moduler sinom tid, och jag tror nog att denna kommer att vara framtidssäker.

 

Jag äger en Hegel H1 och köpte denna för att vara säker på att den driver det mesta på marknaden på ett bra sätt. Visst, det finns alltid starkare förstärkare men jag sitter ändå ganska tryggt i båten.  


Redigerat av Glidtassen, 15 oktober 2016 - 13:02.


#149

Postad 19 oktober 2016 - 16:57

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Kontaktade HiFi klubben om T787 . NAD är tydligen på gång med en atmos modul. Men de kunde inget säga när den kommer.

Bara en liten update som kanske roar någon.



#150

Postad 19 oktober 2016 - 20:17

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Kontaktade HiFi klubben om T787 . NAD är tydligen på gång med en atmos modul. Men de kunde inget säga när den kommer.

Bara en liten update som kanske roar någon.

Undra hur dom skall fixa till det? Dom har ju inte kontakter så det räcker på lång väg på baksidan på 787. Vet i fn hur dom skall få till 6 kontakter extra på ett kort. Mtap på prissänkningen på 787 känns det mer som om det är en ny modell på g...





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.