Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

jordbrum

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 januari 2023 - 16:26

DrunkenMaster
  • DrunkenMaster
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0
Jag har i min jakt på slutsteg hittat ett begagnat Advance Acoustic X-A160 Evo som jag tänkte matcha med en gammal Marantz SR5007. Problemet är att så fort jag slår på slutsteget så brummar det något fruktansvärt.
Jag hittade en gammal tråd här i forumet om någon som hade samma problem mellan Marantz och ett XTX slutsteg, där någon föreslog att sätta en skalad sladd mellan chassit i Marantzen och chassit i slutsteget. Detta tog då bort brummet helt. När jag provar detta så minskar brummet lite, men det låter fortfarande relativt.
Det jag vet om Advance Acoustic är att de har ett jordat chassi, hur detta påverkar brummet vet jag inte. Men skulle såklart uppskatta all hjälp jag kan få.
Bifogar bilder på baksidan ifall det kan hjälpa. Ingen antenn är inkopplad och provade även att koppla ur ethernet kabeln, men det brummar ändå.
Dvd'n som är inkopplad är en Cambridge Azur DVD/SACD spelare, och HDMI till game är inte inkopplad till något. Slutstegets strömkabel sitter i ett jordat vägguttag. Reciever, dvd, sub och tv delar ett Supra grenuttag med jordad kabel i ett jordat vägguttag. Även om grendosan sitter på en sidan av väggen och slutsteget på motstående sida av väggen så vet jag att båda vägguttagen är kopplade samman mm ed varandra och även med en strömbrytare. Puh, hoppas jag inte har missat något. Som sagt, hjälp mottages tacksamt. Slutsteget är uthämtat idag och jag har 24 timmar på mig att komma med reklamation. Men då jordbrummet inte är säljarens fel så måste jag ju behålla det. Samtidigt kan jag inte provlyssna om det funkar ordentligt med allt brummande. Så skulle verkligen behöva lösa det i rappet.
Skulle en sådan här hjälpa?
https://www.kjell.co...lter-rca-p39607

Bifogad fil(er)



#2

Postad 12 januari 2023 - 17:33

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Låt mig börja med en enkel grejj: ja det kan vara fel i slutsteget. Men inte troligt.

Mera troligt har du en jordslinga någonstans, och för att hantera den så måste jord brytas mellan Marantz (som kör flytande om jag minns rätt) och slutsteget. Enkelt test är att dra ut ALLA sladdar ur Marantzen, och då menar jag alla som går IN i Marantz. Kvar får BARA finnas RCA till slutsteg, och högtalaranslutning från slutsteg till högtalare. Och då en varsin nätkabel i Marantz resp slutsteg. INGA källor får vara anslutna. Om oljudet upphör nu så vet du att slutsteget är OK.

Vi antar detta, att oljudet upphört. Då är det bara testa en kabel i taget och vänta tills någon avger oljudet. Bingo.

Men som sagt, slusteget i sig skall vara tyst.

#3

Postad 12 januari 2023 - 17:34

DrunkenMaster
  • DrunkenMaster
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0
Ok,var iväg lite snabbt och köpte en galvanisk avskiljare från Kjell&co. Det blev märkbart lägre jordbrum men det hörs fortfarande svagt från lyssningsposition.
Så då är frågan, är detta skadligt för högtalare och elektroniska prylarna samt går det kanske att sänka jordbrummet ytterligare (eller optimalt bli av med det)?

Edit: Jag har kopplat ur allt från recievern så enbart pre-out med avstörningsfilter ut till slutsteget är inkopplat och får brum så fort recievern slås på. Men märkte att brummet blir lite lägre när den är i standby. Det är fortfarande högre brum utan filter.

Redigerat av DrunkenMaster, 12 januari 2023 - 18:44.


#4

Postad 12 januari 2023 - 22:12

DrunkenMaster
  • DrunkenMaster
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0
Som sagt, ljudet upphör när Marantz inte är inkopplad. Men så fort Marantz är kopplad som du skrev så finns det där. Förra ägaren sa att han använt sig av Supras DC fälla för att bli av med brum från ringkärnetrafosarna. Nu är ju det mekaniskt brum, men kan det påverka så att det även brummar lite i högtalarna? Som jag nämnde så försvann ju det höga brummet med den där avstörningsfiltret.

Redigerat av DrunkenMaster, 12 januari 2023 - 22:12.


#5

Postad 13 januari 2023 - 07:54

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Då är svaret: ett dåligt konstruerat slutsteg. Och du kommer aldrig riktigt bli av med detta, utan mitt råd är att backa ut affären. Och köp ett bättre konstruerat slutsteg, ex Rotel eller liknande. Mekaniskt brum från trafo hörs vid slutsteget, och inte i högtalaren, och det faktum att brummandet finns där i högtalaren.... tro mig, det går inte att lösa fullt ut.

#6

Postad 04 februari 2023 - 09:40

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Då är svaret: ett dåligt konstruerat slutsteg. Och du kommer aldrig riktigt bli av med detta, utan mitt råd är att backa ut affären. Och köp ett bättre konstruerat slutsteg, ex Rotel eller liknande. Mekaniskt brum från trafo hörs vid slutsteget, och inte i högtalaren, och det faktum att brummandet finns där i högtalaren.... tro mig, det går inte att lösa fullt ut.

 

Håller med.

 

Det orsakas med stor sannolikhet antingen av slutstegets uppbyggnad, eller ett fel som t ex dåliga/läckande kondensatorer. 

 

Även om grendosan sitter på en sidan av väggen och slutsteget på motstående sida av väggen så vet jag att båda vägguttagen är kopplade samman mm ed varandra och även med en strömbrytare. 

 

Så länge de är kopplade till samma fas i proppskåpet så är det ok. Annars kan det orsaka brum.


Redigerat av Ageve, 04 februari 2023 - 09:50.


#7

Postad 19 februari 2023 - 13:16

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Hade en NAD T778 med samma problem. Där NAD numera oftast slarvar med nätdelarna i deras förstärkare. Min subwoofer stod och brummade även när den inte fick signal :(



#8

Postad 19 februari 2023 - 21:24

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Hej en NAD T777 v3 nu där jag får ut brum i alla inkopplade högtalare. Har provat både ifi GND defender och Audiolab DC blocker utan resultat. Så nån defekt i NADen är det.

Men jag fick även jordbrum i subbarna, men det kunde GND defender minska kraftigt. Så nu sitter en i varje subslutsteg men kommer även komplettera med en till NADn då det sänker bruket ytterligare från subbarna.

#9

Postad 20 februari 2023 - 12:17

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag bojkottar Hifi-Klubben numera. Det är helt sinnesjukt vad de pressat upp priserna, speciellt när de tog över Hegel. Sedan jag köpte min NAD T778 för två år sedan har de höjt den 8000:- 

 

NAD var en gång ett märke synonymt med god kvalité och de lät överlag bra, till förmånliga priser. Idag säljs bara NADs skal, fast med högst blandat innehåll. Det förekommer en väldigt dålig kvalitetskontroll där många produkter har problem: defekta nätdelar, men även när det kommer till uppkoppling till internet mm. 

 

Jag talade med en fd. säljare vid Hifi-Klubben som ägt en av de stora T785 som hade dubbla ringkärnetrafos. Han fick lämna in den på service två ggr och den kom tillbaka med samma defekt från service, jordbrum. 

 

Min NAD T778 hade: 

 

Defekt subwooferutgång (Brummande subwoofer även när den inte fick signal)

Tappade signalen på HDMI-Källor PS4

Förlorade inställda funktioner/kalibreringar via DIRAC (Ett mjukvarufel som NAD bekräftade själva)

Displayen på förstärkaren slockande

 

Det finns otaliga artiklar om hur kunder av NAD-produkter öppnat receivers, cd-spelare dvd mm. bara för att finna att innehållet är hämtat direkt från ett annat märke: kretskort , nätdel och all annat. 

 

NAD T778 har nog funnits på markanden i över två år. Kunder på andra sidan Atlanten lämnar fortfarande tillbaka sina ex. för att firman ännu inte korrigerat den defekta designen. NAD brukar annars släppa V2 versioner där oftast den första inte fungerat. 


Redigerat av Glidtassen, 20 februari 2023 - 12:20.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.