Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

REW med XTZ room analyzer pro?

98 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 januari 2015 - 11:22

Unregisteredd5312a5b
  • Unregisteredd5312a5b
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Hej

er der nogle her som har haft success med at bruge REW sammen med XTZ room analyzer pro?

Jeg har modtaget en kalibreringsfil men kurven ser forkert ud. Jeg bruger XTZ lydkortet med stereo phono stik til receiveren.

Nogen der har tips til at få det til at virke?

På forhånd tak

#2

Postad 13 januari 2015 - 14:01

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Ja, det fungerar alla tiders för mig. Däremot så kan det vara bra att göra en kalibrering av mic+ljudkort. För enkla relativa mätningar är det kanske överkurs.

Skickade Xtz kalibreringsfil till dig på begäran eller fick du md det i kittet?

#3

Postad 13 januari 2015 - 15:40

Unregisteredd5312a5b
  • Unregisteredd5312a5b
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Jeg fik det tilsendt efter henvendelse til [email protected]

Bruger du pgså phono fra XTZ til receiver eller bruger du HDMI fra computer til receiver?

#4

Postad 13 januari 2015 - 18:12

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Prova att endast köra med 1st "Sweep", flera fungerar inte för mig, det blir något fel med timingen.


If you are on Windows make sure "Listen to this device" is not selected in the audio properties for the UMIK-1. If you are using multiple sweeps to measure could also be timing misalignment between sweeps, in that case you would see multiple peaks (same as number of sweeps) separated by the timing misalignment, use a single sweep to avoid that.


http://www.minidsp.c...behaviour#15547

#5

Postad 14 januari 2015 - 17:19

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Jag kör oftast phono från XTZ till Receiver. Jag har kört ljudet ut från datorn via USB också, det funkar det med.

#6

Postad 15 januari 2015 - 10:16

Unregisteredd5312a5b
  • Unregisteredd5312a5b
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Mener du ikke HDMI?

#7

Postad 23 januari 2015 - 13:21

Unregisteredd5312a5b
  • Unregisteredd5312a5b
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Jeg får mærkelige resultater. Det er som om hele frekvens respons kurven er rykket frem

Her er resultat fra rev og XTZ software

Bifogad fil(er)



#8

Postad 25 januari 2015 - 16:40

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Jag vet inte vad du förväntar dig. Men du kommer aldrig någonsin få en jämn frekvenskurva utan smoothing, i ett vanligt rum.

Var har du mätt? På vad,samt vad du vill få fram?

mvh

#9

Postad 26 januari 2015 - 09:37

Unregisteredd5312a5b
  • Unregisteredd5312a5b
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Bemærk at frekvensgangen er vidt forskelligt. På REW målingen så har jeg ingen dyb bas overhovedet - den ruller af ved 80790 HZ hvorimod XTZ målingen viser at den er flad helt ned til 16hz

Det er jo helt galt

#10

Postad 15 februari 2016 - 16:11

Unregistered5e347b4c
  • Unregistered5e347b4c
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Hej

Måste fråga, är det helt kört att använda room analyzer ll PRO med Mac?
Finns det något sätt, vill helst ha en Mac PRO men eftersom jag har R.A ll PRO känns det som en windos dator är ett måste, tråkigt.

#11

Postad 17 februari 2016 - 12:16

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Jag kör RA 2 Pro med Rew på mac. Fungerar fin fint =)



#12

Postad 12 mars 2016 - 04:24

Unregistered5e347b4c
  • Unregistered5e347b4c
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
[quote name="Ribbon" post="4310853" timestamp="1455707770"]Jag kör RA 2 Pro med Rew på mac. Fungerar fin fint =)[/quote

Vad bra då kan man köpa en Mac. Någon som testat båda mjukvara, alltså room analyzer och Rew som kan säga vad det är för för och nack delar med att använda den Enna kontra den andra.

#13

Postad 12 mars 2016 - 08:20

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

REW kan integreras med miniDSP. Det finns en AutoEQ funktion i REW som kan exporteras över till miniDSPs produkter, för automatisk rumskorrigering.

Room Analyzer kan enbart analysera rummet.



#14

Postad 12 mars 2016 - 09:35

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Bemærk at frekvensgangen er vidt forskelligt. På REW målingen så har jeg ingen dyb bas overhovedet - den ruller af ved 80790 HZ hvorimod XTZ målingen viser at den er flad helt ned til 16hz

Det er jo helt galt

Analyzern har alltid haft ett konstigt "tidsfel" eller synkfel kanske är rätt ord.

Titta under RT60 när ni mäter med Analyzern och kolla vilket avstånd den säger att grejerna står på.

Oftast ligger det på +9 met.

 

Så om man använder Analyzern i Tombstone eller Rew så blir allt förskjutet.

Det är därför jag råder att enbart använda Analyzern till RT60 i Rew.


REW kan integreras med miniDSP. Det finns en AutoEQ funktion i REW som kan exporteras över till miniDSPs produkter, för automatisk rumskorrigering.

Room Analyzer kan enbart analysera rummet.

Om man slår in nuffrorna manuellt så kan Analyzern användas men det blir lite trial and error.

Jag brukar alltid justera manuellt i Rew med även om det betyder att jag måste mäta några ggr extra för att fin justera det.

Men jag når också min målkurva inom några få db



#15

Postad 12 mars 2016 - 13:36

Unregistered5e347b4c
  • Unregistered5e347b4c
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Okey, jag får testa mej fram lite.

Tack och jag kommer säkert återkomma med frågor .

#16

Postad 04 juli 2016 - 19:15

Unregistered5e347b4c
  • Unregistered5e347b4c
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0

Jag kör RA 2 Pro med Rew på mac. Fungerar fin fint =)

 

 

Jag behöver hjälp.

 

Jag kör med mac pro men när jag ska öppna Rew filen (XTZv2Pro.dat) så står det bara att " Det finns inget program förvalt att öppna dokumentet ”XTZv2Pro.dat”" sedan kan jag välja att hämta från App Store, vad ska jag ha för program då?



#17

Postad 04 juli 2016 - 20:28

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag behöver hjälp.

 

Jag kör med mac pro men när jag ska öppna Rew filen (XTZv2Pro.dat) så står det bara att " Det finns inget program förvalt att öppna dokumentet ”XTZv2Pro.dat”" sedan kan jag välja att hämta från App Store, vad ska jag ha för program då?

Vad är XTZv2Pro för fil?

REW använder filformatet .mdat



#18

Postad 04 juli 2016 - 22:52

Unregistered5e347b4c
  • Unregistered5e347b4c
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0

Vad är XTZv2Pro för fil?

REW använder filformatet .mdat

 

Jag ledade ner det på XTZ.se ( http://www.xtzsound..../microphone-pro ) Där står det att man kan hämta filen, när jag trycker på länken (i sidan som jag harr länkat) så kommer det bara en mapp som hamnar på hämtade filer och när jag öppnar mappen (RA_PRO_CAL) i Finder så är det dessa två filer som finns (XTZv2Pro.dat och XTZmic_cal_Pro.txt) något annat hittar jag inte.

Någon som kan lägga upp en länk till vart man kan hämta Rew?

 

MVH Eduardo



#19

Postad 05 juli 2016 - 07:07

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag ledade ner det på XTZ.se ( http://www.xtzsound..../microphone-pro ) Där står det att man kan hämta filen, när jag trycker på länken (i sidan som jag harr länkat) så kommer det bara en mapp som hamnar på hämtade filer och när jag öppnar mappen (RA_PRO_CAL) i Finder så är det dessa två filer som finns (XTZv2Pro.dat och XTZmic_cal_Pro.txt) något annat hittar jag inte.

Någon som kan lägga upp en länk till vart man kan hämta Rew?

 

MVH Eduardo

XTZmic_cal_Pro.txt ær filen som ska anvændas då det ær kalibreringsfilen før micken.

Før att hæmta REW tror jag du måste bli medlem på Hometheaterschack.

http://www.roomeqwizard.com/



#20

Postad 05 juli 2016 - 17:53

Unregistered5e347b4c
  • Unregistered5e347b4c
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0

XTZmic_cal_Pro.txt ær filen som ska anvændas då det ær kalibreringsfilen før micken.
Før att hæmta REW tror jag du måste bli medlem på Hometheaterschack.
http://www.roomeqwizard.com/


Tack Johan för hjälpen o för kalibreringsfilen, jag lyckades ladda ner REW .

#21

Postad 06 juli 2016 - 07:12

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tack Johan för hjälpen o för kalibreringsfilen, jag lyckades ladda ner REW .

:)

 

Berätta hur det har gått när du har testat.



#22

Postad 06 juli 2016 - 11:43

Unregistered5e347b4c
  • Unregistered5e347b4c
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0

:)
 
Berätta hur det har gått när du har testat.


Japp, kommer säkert behöva hjälp med att tolka allt.

#23

Postad 24 februari 2017 - 19:07

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
XTZ room analyzer, ersätter den den inbyggda rumskalibreringen i receivers?

#24

Postad 24 februari 2017 - 20:46

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Analyzern är bara ett mätverktyg, så om du tex slår av all kalibrering i recievern och och mäter med analyzern och sen gör du samma sak med kalibrering så kan du se exakt vad som har hänt.

Du kan givetvis använda den för att korrigera manuellt om recievern tillåter det.



#25

Postad 21 oktober 2018 - 08:29

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Till REW rekommenderar ni umik-1 före XTZs mick eller är de lika bra?

#26

Postad 21 oktober 2018 - 09:28

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Till REW rekommenderar ni umik-1 före XTZs mick eller är de lika bra?

Jag tycker Umik är bättre, dels så slipper man tidsfel, kalibreringsfilerna öppnar upp för fler program, kalibreringsfil för 0 - 90 grader.



#27

Postad 31 oktober 2018 - 20:54

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Fått hem en umik nu men blir tokig, kanske ska stoppa in minidspn emellan men är det meningen att endast höger högtalare ska spela? Jag tolkar det som någon loopback men den ska väl inte nyttjas när man kör med USB-mick?
Väljer jag subwoofer-signal spelar högtalaren samtidigt så jag får inte riktigt koll på vad jag gör för fel.?

Min fundamentala distorsion var 132db så någonting är jävligt galet iaf.
Tror de är något galet med signalen för inte spelar jag några 120 db hemma iaf när jag mätte

Edit, läste lite på minidsps sida och tolkade de som att jag ska koppla in datorn till pre-amp i bak på receivern? Jag körde på AUX i fram men antar att jag behöver flytta kabeln i bak beroende på om de är frontar eller sub som ska mätas?

Redigerat av Fellow88, 31 oktober 2018 - 21:22.


#28

Postad 31 oktober 2018 - 21:30

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Kör HDMI från datorn så blir det lättare. Då kan du mäta 8 diskreta kanaler.

#29

Postad 31 oktober 2018 - 21:45

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Eller så kan man sätta högtalarna til small så får man både högtalare och sub. Man vet ju var man delar så man får ett hum om hur det ser ut ändå. Håller med om att HDMI är bättre men stereo in i AUX funkar det med.

 

Vad den så mäter beror på vad för svep du väljer, du kan knappa in bara 10-100hz om du vill. Men en högtalare åt gången är korrekt. Mäter man 2 sammtidigt blir det dumt. Se till att volymen är 40db över brusgolvet, jag kör -20 på recievern som ger ca 80db men testar alltid med -40 en gång först ifall man gjort fel nånstans så det inte sprakar til eller så...

 

Se också till att du verkligen valt umik som mikrofon så du inte mäter med pcns inbyggda mic - klassiskt fel. Tuna db-lv på mic i windows också, finns en guide för vad den ska stå på, f.eks 9,9db i win10.



#30

Postad 01 november 2018 - 21:33

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0

Tackar! Det jag inte förstår dock är när jag ska kontrollera nivåer med subwoofern så spelar högtalarna också? Jag kör dem som small och delar vid 80hz så ingen dubbelbas eller dylikt och nu då via HDMI som är konfigurerad till 5.1. Men får inte till att bara subwoofern spelar utan frontarna är med när jag kör signal generator och sub cal.



#31

Postad 01 november 2018 - 21:48

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Det är för att du inte kör HDMI. Men HDMI kan du välja .1 kanalen. Med small/sub så är inte delningen spikrak utan den glider lite inn i varandra så även om du kör en 70hz ton så kan högtalarna spela med. Men om du kör 30hz då borde du inte höra dom.

 

Men du ska inte använda signal generator för att få en frekvens-respons. Du skal köra svep:
"Measure --> ställ in från-till hz och så start measuring."

 

Jag skulle rekommendera att köra hela frekvensen dvs med högtalare för då ser du hela bilden såhär:

1. Ställ in umiken i windows til riktig nivå.

2. Starta från 20hz - 20000hz
3. Output - left, alt annat standard

4. Testa köra ett svep med låg volym så allt funkar.

5. Ställ förstärkaren gradvis upp så du får ca 80db frekvens-svep.

 

När du har en frekvens-kurva där sirka 200 - 10khz eller så ligger på rundt 80 så har du ett bra utgångspunkt.

 

6. Tryck på "all spl"

7. ställ limits top-105, bottom-45 fra 20-20000hz

8. "control" nedtrekslist - 1/6 smoothing - apply

 

Lägg ut bild på "spl" och "distortion" (på dist måste du kansje välja annan limits, f.eks top-110, bottom-55, 20-500hz

 

8. waterfall - limits top-105, bottom-45, 20-500hz

 

Lägg ut bild på vattenfall


Redigerat av Demon Slayer, 01 november 2018 - 21:49.


#32

Postad 01 november 2018 - 21:59

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

ett svep kan se ut ungefär såhär:

 

Bifogad fil  svep.JPG   55,93K   0 Antal nerladdningar

 

Här kan man se att jag har en del problem med denna plasering den gången jag körde så, där det värsta är en dip vid 96 och 23. 96 kan bero på den delning jag körde där och då kan ma testa dela en annan stans och jämföra dom 2 svepen.

 

Man ser också att imho har jag en fin huskurva med sirka 10db ökning i basen som börjar lite före 100hz, men att det är en del oroligheter som kan förbättras med plasering, dämpning osv. Att min går upp i diskanten stämmer igentligen inte utan det var ett fel på den mätningen där, jag bara hade den bilden tilgjänglig, perosnligen gillar jag att den är så rak som möjligt. För att veta mer kan manse på dist som kan säga att jag kansje borde kutta lågbasen lite, och så kan man se på vattenfall hur mycket basen hänger igjenn i tid.

 

Om man inte har ett dedikerat rum så att man kan dämpa en massa eller använda sig av diffusorer så tycker jag inte man ska bry sig så mycket om svängningar som är rundt +/- 5db. Om det handlar om 10db skillnad i en peak eller dal så kan detta höras gott, men det beror också på hur bred den är. En 10db dip på en bredde av 20-30hz behöver nödvändigtvis inte höras såmycket alls (f.eks från 650-680hz) medans en peak på +6db i 100-250 kan vara irriterande i filmer men beror på klang/rum/källa osv.


Redigerat av Demon Slayer, 01 november 2018 - 22:05.


#33

Postad 01 november 2018 - 22:06

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Jo jag kör hdmi nu men de jag försökte med signalgeneratorn var att kontrollera nivåerna på sub och front separat men nör jag väljer sub så spelar även front med vilket jag tycker de inte ska göra.

Själva svepet tycker jag är korrekt nu iaf förutom att de ser ut som skit utan eq på basen.

#34

Postad 01 november 2018 - 22:22

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Nivåerna kollar du genom att få svep på båda 2. En signal kommer bara ge ett ljudtryck på 1 spesifik frekvens vilket är helt oanvändbart annat än att den kan ge det och det tryccket på just den frekvensen, dvs det kan användas för att se om den faktiskt spelar något hörbart vid 25. Om inte så kan du testa 26......så 27...osv tils du har trykk, och om den inte spelar med något tryck under säg 25 ja då kan du lika gärna lägga på ett kutt vid 23 eller så så slipper du att den försöker jobba och bara distar sönder dom frekvenser runt sig så att säga, kan faktiskt hända tt den spelar med mer tryck om man tunar den så. Jag kör här sine wave och börjar på -30db och ökar sakta til -20 och testar från 25hz och nedåt.

 

Så som sagt kör svep. Problemet med HDMI och att köra sub separat är att du då får ut det subben spelar i film, dvs +10db mer än vad den kommer att spela i musik, så därför rekomenderar jag att du kör både och.

 

1. Välj kanal "1" och kör fulfrekvens-svep från 20-20000

2. Välj kanal "4" och kör svep från ca 20-200hz

 

Kanal 4 skal vara bara subben, men som sagt denna kommer hamna 10db över, men båda dessas svep kan ge flera indikasjoner på olika saker f.eks fullfrekvens-svepet visar din basnivå i musik, plus integrering med front (och för ett totalbilde så kör du fullfrekvens-svep med right också och så kan du jämföra begge 2, kansje den dippen du har på left inte är där på right, då är det kansje ingen ide att laborera med delning..) medans bara bas-svep kommer ge indikation på hur rent och fint den spelar när den pressas lite mer i filmer, kom ihåg att justera svepet i kanal 4 bara så du inte kör hela frekvensen då subben kansje inte gillar att spela över 200hz och kan i värta fall ta skada har jag hört, även om jag själv gjort det misstaget utan att det hände något så ska man vara försiktig.

 

Däremot tycker jag att du absolut ska sänka volymen innan du kör svep med bara subben för om du har en peak på +30db f.eks så kan den klippa faktiskt då den kommer komma upp i ganska mycket trykk.


Hos mig är det:

 

1 - left

2 - right

3 - center

4 - sub

5 och 6 -surrounderna


Redigerat av Demon Slayer, 01 november 2018 - 22:24.


#35

Postad 01 november 2018 - 22:23

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Behövs asio4all för ovanstående plus att BM i receviern är aktivt.

 

Så om du mäter av frontarna med BM aktivt o sedan väljer kanal 4 o mäter den så ska det se ut som nedanstående.

Så 4 är LFE, inte sub !

 

 ZnTZfxr.png


Redigerat av johan b-lund, 01 november 2018 - 22:24.


#36

Postad 01 november 2018 - 22:29

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Sen kan du även köra med BM men stänga av suben för att se hur tex frontarna mäter utan sub, stänga av frontarna men ha suben igång

Osv osv..

Glöm inte att kolla fasen och tittar du på Group delay så köra utan smoothing på frekvensgången.

E1CYJ6f.jpg



#37

Postad 01 november 2018 - 22:30

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Där ser man hur nyttigt det är med bägge 2 ja.

 

Här står lite om setup med asio4all:

https://www.minidsp....hdmi-on-windows



#38

Postad 01 november 2018 - 22:33

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Där ser man hur nyttigt det är med bägge 2 ja.

 

Här står lite om setup med asio4all:

https://www.minidsp....hdmi-on-windows

Finns en massa bra guider på deras sida, bla annat hur man mäter upp timing :)

Långt mer exakt än att använda måttband och det enda rätta sättet för suben står alltid längre ifrån akustiskt än fysiskt.



#39

Postad 01 november 2018 - 22:35

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 1

Sen kan du även köra med BM men stänga av suben för att se hur tex frontarna mäter utan sub,

 

 

+1 på den. Är igentligen kansje steg-1 för att ha en stratei med delning. Kan ju hända man borde dela över 100 f.eks, dom flesta kör ju 80 bara för det är ungefär bra för flertalet.


Nu väntar vi spänt på mätningar från fellow88



#40

Postad 02 november 2018 - 05:35

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Är upptagen med besök till söndag så ni får hålla er lite ned mätningar men absolut kommer jag lägga upp de för tips o åsikter.

#41

Postad 02 november 2018 - 15:19

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Vad kan vara viktigare än det här!?

Du måste helt klart lära dig att prioritera rätt.

 

;)



#42

Postad 04 november 2018 - 16:44

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0

Fixat med Asio nu och hdmi men något är fortfarande galet då jag inte kan få ljud ur endast center eller surround. Frontarna är med hela tiden. 

Tror mitt ljudkort till datorn är efterblivet. Går jag in i konfigureringen för windows ljud så väljer jag ju 5.1 som passar min uppsättning. Där kan man ju klicka på högtalarna för att kontrollera dem. Frontarna och subben spelar väl som tänkt men inte centern och bak. Där är frontarna med.



#43

Postad 04 november 2018 - 17:20

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Fixat med Asio nu och hdmi men något är fortfarande galet då jag inte kan få ljud ur endast center eller surround. Frontarna är med hela tiden. 

Tror mitt ljudkort till datorn är efterblivet. Går jag in i konfigureringen för windows ljud så väljer jag ju 5.1 som passar min uppsättning. Där kan man ju klicka på högtalarna för att kontrollera dem. Frontarna och subben spelar väl som tänkt men inte centern och bak. Där är frontarna med.

Asio kan vara trixig ibland, inne i asio kontrollpanelen får du starta/stänga av olika moduler för att hitta kombon som fungerar.

Kör du hdmi?

 

*edit*

Med hdmi kör jag typ så här.

Obs på att latancy ska sättas på 32 samples

umik-1-asio4all-control-panel.png

 

Källa: https://www.minidsp....hdmi-on-windows


Redigerat av johan b-lund, 04 november 2018 - 17:27.


#44

Postad 04 november 2018 - 17:26

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Ja jag kör hdmi. Men de är ju i windows där jag konfigurerar ljudutgången till hdmi och 5.1 som jag inte ens kan få ut ljudet rätt. Me jag ska försöka lite mer sen men ger snart upp:/

#45

Postad 04 november 2018 - 20:21

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag läser som en kratta....

Testa surr back eller surr side istället, det du inte har Irl sas.

 

Annars har det ingen påverkan om du kör asio, då går du förbi winfows mixern.



#46

Postad 04 november 2018 - 21:45

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Nu har jag lyckats separera kanalerna iaf. Startade upp allt på nytt då fungerade allt bara?

När ni menar aktivera BM, vad tänker ni då? Jag har en Onkyo 818 och bass management är ingen tydlig av o på knapp?

Har iaf mätt lite nu men ska mäta om allt imorgon för jag känner mig katastrofalt grön på detta o känner att jag behöver läsa mer innan jag kastar upp en mätning som ni kan skratta åt (glad ironi) :).

Men jag förstår inte alls vad jag ser mer än spl just nu men lite nyfiken hur dina mätningar Johan visar sån spikrak delning över 100hz medans mitt flyter ihop. Antar att du har bättre filter i din elektronik än jag.

#47

Postad 04 november 2018 - 23:36

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Med BM menar vi att du sätter högtalarna på small och väljer lämplig delning.

Då blir alla kanaler "fullrange" eftersom suben kommer in.

Min första bild är ett sådant exempel, den röda kruvan är LFE och den ska ligga 10db över allt annat.

Bild nr2 är samma sak med LCR + surr L/R men jag har kört utan sub men med BM för att se hur filtret faller, sen mätte jag en av frontarna igen men stängde av övre registren så bara suben spelade.

 

Men innan vi börjar med allt, du nämner minidsp i tråden, har du någon sådan och vilken är det i så fall?

Man kan använda REW för att på mm kunna mäta avstånd mellan högtalare och mick men inte med Asio, har man flerkanals minidsp routar man bara om kanalerna :)

Har du inte en flerkansl minidsp men har korrigeringsmöjligheter i receivern typ audyssey så låt den ta hand om det sen kan du mäta dig fram det sista med REW.

 

Det första du ska göra förutom avstånd är att stänga av all korrigering du har, sätta alla högtalare på Large och mät alla kanalerna. (även LFE)

Resultatet blir basen för vart du ska dela, helst ska man dela 1 oktav över minus 4 - 6db punkten på var kanal.

Men du kommer säkert hamna på en -6db vid 80-100hz på flera kanaler o att dela 1 oktav över det blir inte bra så då delar man vid -3db punkten och försöker reda ut eventuella problem längre fram.

 

*edit*

Min tillsynes raka kurva beror på korrekt delning, korrekt tid och peq i en minidsp.

Idag kör jag med Dirac vilket är ett FIIR filter, så korrekt fas hela vägen påå till 20Khz och Peq i ett kan man säga.

Det ger inte bara bra frekvensgång utan perfekt impuls respons bla...

 

Grön och gul kurva är frontarna utan sub, utan korrigering

MRöd och svart är med Dirac och sub.

pfhuG8s.png


Redigerat av johan b-lund, 04 november 2018 - 23:46.


#48

Postad 05 november 2018 - 10:27

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 1

Du kommer aldrig få lika rak kurva som johan utan ingrepp. Men det spelar igentligen ingen roll hur illa kurvan ser ut, min f.eks var sjukt dålig, såg ut som en zick-zack kurva med 30-40db skillnad i basen. Poängen är att man måste få ut en bra basis som johan säger och då vet man var man ska justera och kan i de allra flesta fall få mycket bättre resultat med enkla ingrepp. Min kurva ser fortfarande inte så bra ut, men ljudet är sju resor bättre och det är til stor del plasering och vinkling och så en minidsp til subben och centern. Dessutom har jag fått til korrekt timing på alla kanaler och vet att jag delar på bästa (minst dåliga) stället för mitt rum.

 

Så återigjenn:

1. Stäng av alla filter som loudness, dynamic osv.
2. Mät alla högtalare för sig.

3. Se på vad jag skrev om limits (som har att göra med hur du presenterar resultatet) top-105, bottom-45 fra 20-20000hz på högtalare och ca 20-500 på LFE

4. Få helst det mesta av spl rundt 80db.

5. Visa upp f.eks vänster fram så kan vi hjälpa dig med om du har mätt korrekt osv för att hjälpa dig vidare.

6. Lagra mätningen för det kan hända att man bör se på andra saker än SPL och då kan man dra fram mätningen igjenn i REW och se på andra saker som GD, waterfall osv på en gammal mätning. Jag kan sitta på jobbet och komma på att jag glömde se på dist på den sista justeringen och så kan jag faktiskt dra upp det i lunsjen och se och grubbla :lol:


Redigerat av Demon Slayer, 05 november 2018 - 10:29.


#49

Postad 05 november 2018 - 20:16

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0

 Bortse från min idiotmätning med subben som stack iväg i frekvens. Den blev inte klippt som den skulle i delningen o råkade köra högre svep än planerat. 

Men Group delayen på front R förstår jag inte varför den stack? Den mätningen måste blivit galen eller?

 

Jag är helt grön så nu slänger jag ut bilderna så får ni gärna hjälpa o häckla mig :P.

 

Det är inga filter eller kalibreringar på och alla högtalare full range.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  Dist.jpg   59,02K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  GD.jpg   83,82K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  spl.jpg   62,72K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Fellow88, 05 november 2018 - 20:17.


#50

Postad 05 november 2018 - 21:06

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag hänger inte med vad vi tittar på ;)

 

db skalan, justera den så du ligger mellan 110db - 50db ungefär på så vis får du bättre upplösning.

Justera omfånget på alla flikar utan vattenfallet så det går från 15hz till 20Khz..

Bildverktyget är inte det bästa så jag kör oftast print screen.

 

Ex på bra skala

Group delay (frekvens fliken ska inte ha någon smoothing om man tittar på GD)

Kia8iJj.png?1

 

 

Fas

a9oqZA4.png?1

 

 

Decay

mxMaDWP.jpg





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.