Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gräsklippare

249 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 19 maj 2017 - 13:20

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 1

Hyfsat stor gräsmatta och kör med en Husqvarna 430X. Bästa köpet jag gjort. Hatar gräsklippande och den går som en klocka. 



#102

Postad 25 maj 2017 - 22:29

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Monterade nya knivarna igår, blev tvungen att provklippa lite och s*tan så bra det blev! :D

 

Passar den kniven på en Klippo Champion? Eller är det för större modeller. 

Har en automower men har en del kanter och ett ställe där den inte går där man brukar låta gräset nästan bli förhögt så Klippon får jobba hårt.

 

 

Edit: oj bump delux. Sen kan jag svara på det själv nu efter att ha googlat klippbredden så skall 19"/48cm kniven passa på den jag har.


Redigerat av HenkeEdge, 25 maj 2017 - 22:41.


#103

Postad 26 maj 2017 - 08:01

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 1

Du ser :)

 

Har själv också gått över på en Automower men har klippon kvar till ställen där "Wall-E" inte kommer åt. :D



#104

Postad 23 juli 2017 - 10:53

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Jag hade en Automower - ända tills han valde att parkera under min parkerade bil varpå jag backade över honom. R.I.P.

Skruvat ner i beståndsdelar och väntar på pris på reservdelarna som kommer behövas. Suck. 

 

 

20258122_1946278288986348_453864122511519776_n.jpg



#105

Postad 23 juli 2017 - 16:45

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 1
Kan du inte nyttja det på din hemförsäkring?

#106

Postad 13 april 2018 - 14:30

Unregistered192dcd5e
  • Unregistered192dcd5e
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Hej! Ni som vet - skulle behöva tips på vilken modell av robotklippare som funkar i längden. Butik är klar då jag bor nära och vill kunna gå in dit vid ev krångel. Frågan är bara vilken robotgräsklippare jag ska välja. Alla tips mottages med öppna armar! Tack /ellen



#107

Postad 13 april 2018 - 15:26

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0

Köpte en Worx WG790W.1 för två år sedan. Har funkat kanon bra förutom att ett konstruktionsfel gjorde att den gav upp att ladda förra våren (En kabel som var dåligt skyddad mot väta) men det var bara att skicka in och så fixade dem det på garantin (3 år om man reggar den på deras sida)

 

Har ca 300m² gräsmatta så den kör en timme om dagen. Gödning (Yara Mira på Granngården) och gräsklippning ofta gör att man inte behöver mossriva etc. Jättefin tät gräsmatta.

 

En av mina polare har en lika dan en annan har en RoboMow, De är nöjda med sina val de med.



#108

Postad 13 april 2018 - 17:37

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
300m2 gräsmatta och robotklippare...ja jösses ;)

#109

Postad 13 april 2018 - 17:52

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Hej! Ni som vet - skulle behöva tips på vilken modell av robotklippare som funkar i längden. Butik är klar då jag bor nära och vill kunna gå in dit vid ev krångel. Frågan är bara vilken robotgräsklippare jag ska välja. Alla tips mottages med öppna armar! Tack /ellen

 

Nästan omöjligt att svara på med informationen du gett. Hur stor gräsmatta? Hur komplicerad är din tomt? Är målet enbart att slippa klippa eller vill du ha bästa möjliga gräsmatta på köpet? Är ljudnivån viktig? Prioriterar du att slippa bekymmer framför att spara lite pengar?

 

Jag har en drygt 2000m2 tomt som dessutom är formad som ett "U" vilket gjorde att Husqvarna eller Gardena med guidekabel egentligen var det enda valet för mig. Kvaliteten och klippalgoritmerna är dessutom outstanding (gardena har samma mjukvara så vitt jag vet). Jag har bekanta som är inne på tvåsiffriga driftsår med Husqvarna utan några egentliga problem.

 

300m2 gräsmatta och robotklippare...ja jösses ;)

 

Det är inte enbart lathet, gräset mår så mycket bättre av att klippas ofta. Om det dessutom är en klippare med rakbladsknivar blir det ännu bättre. Jag känner folk med mindre gräsmattor än 300m2 som skaffat robotklippare utan att jag tyckt det varit det minsta konstigt.



#110

Postad 13 april 2018 - 20:20

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
Har mindre än 100 m2 gräsmatta och har en Gardena, gör gärna annat än klipper gräsmatta på min fritid.
Slipper även ta hand om det klippta gräset.

#111

Postad 16 april 2018 - 08:40

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0

Nä lathet är det inte, att springa med vanlig maskin gav en ca 1 km motion vilket inte är fel. Däremot när jag så gräset som de som redan hade robotklippare fick på kort tid så var det ett givet val.

 

Visste inte att Gardena hade guidekabel, trodde de var för mindre gräsmattor.



#112

Postad 16 april 2018 - 09:03

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Jag är inte säker på att alla Gardena har guidekabel men i.a.f. en del har det.

 

Andra tillverkare får tyvärr inte implementera systemet p.g.a. patent. Det är synd för den tillför mycket både när gräsklipparen ska ut och när den ska in.



#113

Postad 16 april 2018 - 12:51

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Jag har en liten gräsmatta som jag förra sommaren klippte med cylindergräsklippare som nu känns jävligt slö. Funderar därför på att byta till en elektrisk gräsklippare. Någon som kört med Ryobi? Jag har redan flera andra produkter från Ryobi så vore fördelaktigt att fortsätta på samma märke. 



#114

Postad 16 april 2018 - 14:10

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0

Jag är inte säker på att alla Gardena har guidekabel men i.a.f. en del har det.

 

Andra tillverkare får tyvärr inte implementera systemet p.g.a. patent. Det är synd för den tillför mycket både när gräsklipparen ska ut och när den ska in.

 

Fast guidekabel används väl bara när det är stora ytor så maskinen inte hinner köra slut på batteriet innan den når kantslingan på andra sidan?



#115

Postad 16 april 2018 - 14:39

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Nej då har du nog missförstått lite. Kantslingan når klipparen hela tiden eftersom den "studsar" mellan dem. Nyttan med guidekabeln är att man kan leda ut klipparen till svårtillgängliga områden och att den kan följa den därifrån när den behöver det.

 

Min trädgård ser ut som ett U. Jag har laddstationen i ena änden och guidekabeln går hela vägen till den andra. Jag har talat om för klipparen att den ska börja klippa vid laddstationen 25% av gångerna, 50% mitt på (där den största delen av tomten är) och resterande 25% kör den hela vägen till andra änden och börjar där.

 

Om klipparen befinner sig i andra änden av tomten när den behöver laddning slipper den följa begränsningskabeln hem vilket kan vara 150 meter i värsta fall utan kan direkt gå längs med guidekabeln istället (40m).



#116

Postad 17 april 2018 - 07:30

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0

Om klipparen befinner sig i andra änden av tomten när den behöver laddning slipper den följa begränsningskabeln hem vilket kan vara 150 meter i värsta fall utan kan direkt gå längs med guidekabeln istället (40m).

 

Ok, det var detta jag menade, skrev det lite otydligt.

 

Min klippare använder begränsningskabeln för att ta sig till olika zoner som man delar in trädgården i så det är samma tanke fast två olika lösningar. Funkar rätt bra men då kan man inte ha för stor trädgård, då måste man ha guideslinga.


Redigerat av Melmac, 17 april 2018 - 07:30.


#117

Postad 17 april 2018 - 13:26

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Ett problem med att använda begränsningskabeln för att åka in är att om oturen är framme och den hittar begränsningskabeln en liten bit åt fel håll från laddstationen så kommer klipparen att åka runt i stort sätt hela trädgården för att hitta hem. Detta för att klipparen inte kan avgöra om den närmsta vägen är åt vänster eller höger och därför alltid tar samma håll in, ibland helt fel.

 

Guidekabeln är helt överlägsen och jag vill minnas att Landroid också försökte använda detta system för några år sedan men Husqvarna har patent på den så de blev tvingade att ta bort funktionen.



#118

Postad 17 april 2018 - 14:44

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0

Ett problem med att använda begränsningskabeln för att åka in är att om oturen är framme och den hittar begränsningskabeln en liten bit åt fel håll från laddstationen så kommer klipparen att åka runt i stort sätt hela trädgården för att hitta hem. Detta för att klipparen inte kan avgöra om den närmsta vägen är åt vänster eller höger och därför alltid tar samma håll in, ibland helt fel.

 

Guidekabeln är helt överlägsen och jag vill minnas att Landroid också försökte använda detta system för några år sedan men Husqvarna har patent på den så de blev tvingade att ta bort funktionen.

 

Fast signalen går ju åt "ett håll" så att säga så den kan bara köra på ett håll hem oavsett var den hittar kabeln. Problemet du påpekar blir såklart större ju större tomten är och ligger man på gränsen på vad maskinen klarar så kan det bli jobbigt med batteritiden.

 

Det där bråket med Husqvarna trodde jag hade med tekniken att ha en roterande tallrik med tre rakblad. Men det var kanske kabeln också (?)



#119

Postad 17 april 2018 - 15:35

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Fast signalen går ju åt "ett håll" så att säga så den kan bara köra på ett håll hem oavsett var den hittar kabeln.

 

Att den bara kör åt ett håll oavsett var den stöter på kabeln var ju min poäng. Hade den kunnat avgöra vilket håll som var närmast så hade problemet varit mycket mindre.

 

 

Det där bråket med Husqvarna trodde jag hade med tekniken att ha en roterande tallrik med tre rakblad. Men det var kanske kabeln också (?)

 

De har säkert bråkat om det mesta ;) Jag är ganska säker på att det var Landroid som ett tag också hade guidekabel men jag kan minnas fel.



#120

Postad 18 april 2018 - 09:59

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0

Ah, då så. jag fattar.

 

Bara de inte blir som mobiltillverkarna, att de stämmer varandra för allt!



#121

Postad 20 oktober 2019 - 18:11

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Min Stiga RB Dino från ca 1978 börjar ge upp (axeln är lite sned efter ett stenpåslag eller nåt.. man får numera närapå vita fingrar efter en långklippning), och min motordrivna cylinderklippare (Al-ko Gudenaa L45) orkar jag inte använda ofta nog (även om den är fantastisk på nästan alla sätt), mest pga att den klipper innanför hjulen (= opraktisk runt kanter, då det alltid krävs efterarbete med trimmer eller gamla RB Dino) och att uppsamlaren är för kass.

 

Robotklippare går av olika anledningar bort.

Frågan är om det finns tillräckligt bra batteridrivna klippare idag, eller om en ska fortsätta med bensindrivna j*vlar? Gräsytan på tomten är ca 1000m².

 

I Sverige verkar bara Stigas system finnas att få tag på som ens är och nafsar på den gräsytekapaciteten? 

Utomsocknes finns EGO och Kobalt som verkar väldigt vettiga på youtube, men det är ju där, det. 

Stigas 80V finns typ tre recensioner överhuvudtaget och de spretar enormt i resultat.

 

Någon med insights? :)

 

edit: Det får gärna gå hyfsat humant fort att klippa också (klippbredden spelar alltså roll)


Redigerat av Unregistereda9666aa5, 20 oktober 2019 - 18:12.


#122

Postad 20 oktober 2019 - 18:41

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Har varit väldigt nöjd med min ryobi batteriklippare. Har bara ett 2ah batteri men klipper ca 4-500kvm innan jag måste ladda.

#123

Postad 01 april 2020 - 10:14

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0

Hög tid att investera i en robot nu. Är det fortfarande Husqvarna som gäller eller finns det billigare alternativ idag som faktiskt är riktigt bra?



#124

Postad 16 april 2020 - 12:29

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Hög tid att investera i en robot nu. Är det fortfarande Husqvarna som gäller eller finns det billigare alternativ idag som faktiskt är riktigt bra?

 

Kort svar: nej. 

Du får vad du betalar för. Dock har jag hört att en del nyare HQ strular. 
Själv har jag en Husqvarna/Elerctrolux AC220 från 2004 som är inne på sitt 16:de år som bara tuffar och går...



#125

Postad 16 april 2020 - 17:13

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Vad tror vi om Gardenas nya smarta serie, Gardena smart sileno life? Är det HQ under skalet tro?

#126

Postad 17 april 2020 - 06:07

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Gardena robotklippare beställd. Rea på EG med garage, fem års garanti och extra knivar på köpet. Spännande!

#127

Postad 17 april 2020 - 07:52

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 1

Vad tror vi om Gardenas nya smarta serie, Gardena smart sileno life? Är det HQ under skalet tro?

Jupp, det är HQ med ett annat skal. Husqvarna äger Gardena. Jag har en mindre Gardena Smart som gör det den ska.



#128

Postad 17 april 2020 - 11:29

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0

HQ äger väl även McCulloch klipparna?



#129

Postad 17 april 2020 - 11:40

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

HQ äger väl även McCulloch klipparna?

Jupp:

https://www.husqvarn...m/en/our-brands



#130

Postad 17 april 2020 - 13:38

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Gardena robotklippare beställd. Rea på EG med garage, fem års garanti och extra knivar på köpet. Spännande!

 

Nice, vilken köpte du och hur stor matta skall du klippa! Blir nog ett köp här också!



#131

Postad 17 april 2020 - 16:24

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Slog också till på en Gardena där garaget följer med på köpet! Blir riktigt kul! (kanske?!) :unsure:

Undrar dock en sak om någon kan svara:

Jag har 2 zoner, vart ansluter jag begränsningskablarna till zon 2? Bara skarvar ihop med zon 1?

Behöver jag då någon specialkontakt eller fungerar dom medföljande!

Har kollat på alla instruktionsvideos på Gardenas hemsida men hittar inget om just den anslutningen!

Kanske missar något!?

 

/Berra



#132

Postad 17 april 2020 - 17:58

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Det blev en som tar 1600 kvm. Aningen overkill för mina 300 men jag gillar att den är lite tyngre än modellerna under. EG hade en rejäl prissänkning på denna och skickar med garage på köpet. Strax under 14k landade kalaset på. Tyvärr vet jag inget om guidekabeln och hur den ansluts.

#133

Postad 17 april 2020 - 18:20

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Ok, jag har ca 175 m2 + ca 100m2.

Fick du ytterligare någon gåva eller var det ”bara” garaget?

Kan man använda samma kabel som guide & avgränsare?



#134

Postad 17 april 2020 - 18:37

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Min Stiga RB Dino från ca 1978 börjar ge upp (axeln är lite sned efter ett stenpåslag eller nåt.. man får numera närapå vita fingrar efter en långklippning), och min motordrivna cylinderklippare (Al-ko Gudenaa L45) orkar jag inte använda ofta nog (även om den är fantastisk på nästan alla sätt), mest pga att den klipper innanför hjulen (= opraktisk runt kanter, då det alltid krävs efterarbete med trimmer eller gamla RB Dino) och att uppsamlaren är för kass.

 

Robotklippare går av olika anledningar bort.

Frågan är om det finns tillräckligt bra batteridrivna klippare idag, eller om en ska fortsätta med bensindrivna j*vlar? Gräsytan på tomten är ca 1000m².

 

I Sverige verkar bara Stigas system finnas att få tag på som ens är och nafsar på den gräsytekapaciteten? 

Utomsocknes finns EGO och Kobalt som verkar väldigt vettiga på youtube, men det är ju där, det. 

Stigas 80V finns typ tre recensioner överhuvudtaget och de spretar enormt i resultat.

 

Någon med insights? :)

 

edit: Det får gärna gå hyfsat humant fort att klippa också (klippbredden spelar alltså roll)

 

Lite sent, men titta på Husqvarnas batterisortiment. Kör det gällande allt och är skitnöjd. Med dubbla batterier kommer man långt... över två timmars klippning. Med största laddaren kan du klippa oavbrutet tills du stupar med 2 batterier (BTL300) om du inte vill köra båda i maskinen samtidigt. Stihls grejer är också fina!

 

Visst dessa produkter riktar sig till proffs så priserna är därefter men kompletterar med en trimmer, en häcksax etc så som spär ut batteri-/laddar-kostnaden lite =)


Redigerat av hugeman, 17 april 2020 - 18:39.


#135

Postad 17 april 2020 - 20:07

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Ok, jag har ca 175 m2 + ca 100m2.
Fick du ytterligare någon gåva eller var det ”bara” garaget?
Kan man använda samma kabel som guide & avgränsare?

Det ska ingå ett extra set knivar och fem års garanti om man registrerar produkten. Vilken modell köpte du, samma?

Kolla detta: https://xn--trdgrdsm...otgrasklippare/

Redigerat av Saturnus, 17 april 2020 - 20:12.


#136

Postad 17 april 2020 - 22:17

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Ok, jag har ca 175 m2 + ca 100m2.
Fick du ytterligare någon gåva eller var det ”bara” garaget?
Kan man använda samma kabel som guide & avgränsare?

Det är EN kabeltyp till allt.
Angående skarva kabeln så använder jag denna om kabeln gått av:
https://www.jula.se/...klammor-008068/
Alternativt så löder man ihop kabeln.

Redigerat av what17ever, 17 april 2020 - 22:20.


#137

Postad 18 april 2020 - 09:23

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 1
Aha, tack båda!
Jag köpte en Gardena Smart SILENO+ 1600 13990:- inkl. garaget!
Hämtas under dagen idag!

#138

Postad 18 april 2020 - 11:14

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 1

Aha, tack båda!
Jag köpte en Gardena Smart SILENO+ 1600 13990:- inkl. garaget!
Hämtas under dagen idag!


Köpte samma förra helgen, vilken bjässe(!!). Lite impulsivt känner jag såhär i efterhand, mycket markarbete innan trädgården är ”robotanpassad”.
MEN, ibland krävs det en spark i röven

#139

Postad 18 april 2020 - 13:29

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 1
Hahaha, ja det är en riktig pjäs, tar med sin storlek
upp ca. 6% av min lilla gräsmatta! :):)

Redigerat av Crazyberra, 18 april 2020 - 13:29.


#140

Postad 13 maj 2020 - 19:22

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Hur har det gått för er & era nya klippare?

Själv tycker jag att den fungerar riktigt bra, en liten

justering av guidekabeln var allt som behövdes!

Tänkte först att den kunde få studsa mot en kortenstålskant men det blev ett väldigt hoppande så fick

fixa lite där!

Har nu gått upp till att klippa 3ggr/veckan (denna vecka & framåt)

 

Berra



#141

Postad 14 maj 2020 - 13:50

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Har haft fullt upp med att jämna till mattan och så/stödså... inte kommit till installationen än. Ger gräset en månad till att ta sig och har förhoppningsvis dragit ut ström till laddplattan då. Kul att den funkar bra.

 

jag funderar på att gräva/skära ner kabeln några cm i jorden, har du nöjt dig med märlor ovan?



#142

Postad 14 maj 2020 - 14:28

Herr Kantarell
  • Herr Kantarell
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 2

Har haft robot ( Robomow rc304u ) i fyra år nu och det är det bästa jag gjort.

Enda avbrott jag får är när det regnat och han står och slirar in nån kurva. Bara ta en näve grus och stampa ner för fäste. Annars funkar allt perfekt.

Har en plan tomt på 150kvm, och den klipper allt 3ggr i veckan. Ständigt snygg gräsmatta. 

 

Har även byggt ut en zon så granntanten som är skrupplig får sin tomt klippt i tillägg. 

Bästa som finns för grannsämjan. Hon sticker till mig en öl eller två, som tack. 



#143

Postad 14 maj 2020 - 16:38

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 1

 

Har även byggt ut en zon så granntanten som är skrupplig får sin tomt klippt i tillägg. 

Bästa som finns för grannsämjan. Hon sticker till mig en öl eller två, som tack. 

Sånt agerande tycker jag är så jäkla skönt. Hade fler vart som du hade världen varit en (ännu) bättre plats



#144

Postad 14 maj 2020 - 19:00

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Lustigt att den här tråden kom upp precis nu! I går var jag hos min mor och skulle klippa för första gången för säsongen. De senaste åren har mina systersöner skött det, men nu skulle jag göra det. Släpade fram den gamla klipparen, hällde i ny bensin, den startade förstås inte. Stiftet var torrt så jag tog isär förgasaren, men hittade inget fel på den. Hällde in lite bensin, men den startade ändå inte. Tröttnade på den och tänkte att det är nog dags för en ny, den är ändå bortåt 20 år. (det hade säkert gått om jag kört med lite startgas, men jag orkade inte...)

 

Bifogad fil  IMG_8714.jpeg   817,04K   0 Antal nerladdningar

 

Mor bor på en gammal gård med en massa små ytor och gångar ska klippas. Vi har kört med åkbar där, men då måste man ändå klippa en massa med en mindre efter. Helst skulle jag vilja ha en robot där, men det skulle behövas rätt mycket jobb för att få en att funka där; och den skulle inte heller komma åt allt. En man går bakom är fortsatt bästa alternativet.

 

Åkte till gräsklipparhandlaren på vägen hemma för att kolla lite vad de hade. Blev rekommenderad en bensindriven Stihl RM 4 RT för 7000 kr. Såg bra ut, kåpa av aluminium: https://www.stihl.se...08/rm-4-rt.aspx

 

Bredvid den stod en batteridriven Stihl RMA 2 RP för samma peng. Den var dock lite mindre, rekommenderas upp till 500 m2https://www.stihl.se...ri-laddare.aspx

Ett batteri (36 V 7,2 Ah) ingår, men det finns plats för ett extra (2300 kr). Skulle kanske funka, men kändes i minsta laget.

 

Stiga hade en hel rad med elektriska i butiken och den största av de gula var en Multiclip Pro 50 SX DAE för 12 500 kr. https://www.stiga.co...-50-sx-dae.html

Den har 48 V och två batterier på 5 Ah ingår och en laddare. Bägge batterierna sitter i samtidigt och den ska kunna klara upp till 1100 m2. ,klippbredd 48 cm. 

Känns som en bra maskin och batterierna kan användas i rad andra apparater.

 

Bredvid den stod en Stiga Model 1, som enligt prisskylten kostade 45 kkr! https://www.stiga.com/se/model-1

Mycket påkostad maskin med kåpa i kolfiberarmerad plast, elektrisk höjdinställning, fällbart handtag med fin mekanism i aluminium etc. Ett batteri 80 V 5 Ah ger dock 20 % färre Wh än den ovan, den uppges klara 700 m2. Det här är dock en utgående modell och därför kör de nu en kampanj på de sista för 12900 kr, och då får man en lövblås på köpet (utan batteri).

 

Åkte hem och läste på lite samt funderade, åkte dit i morse för att klämma och fundera lite till...

En intressant sak är att för den med 48 V-batteri så tar det 220 min att ladda ett batteri fullt, och man kan bara ladda ett åt gången. Till den med 80 V-batteri följer en rejäl fläktkyld laddare som fyller batteriet på 75 min. Detta plus att Model 1 kändes så mycket mer påkostad avgjorde för mig. Tar batteriet slut så tar jag en paus för att ladda och fortsätter senare.

 

Det blev alltså Stiga Model 1 med lövblås som fick åka med hem till mor.

 

Bifogad fil  IMG_8696.jpeg   366,85K   0 Antal nerladdningar

 

Smart låda där man kunde lyfta av sidorna och rulla den av botten.

 

Bifogad fil  IMG_8700.jpeg   482,1K   0 Antal nerladdningar

 

Fäller man fram handtaget kan man ställa den på högkant vid förvaring.

 

Bifogad fil  IMG_8704.jpeg   536,15K   0 Antal nerladdningar

 

Undersidan är slät och fin, var lätt att göra ren efter klippningen.

 

Bifogad fil  IMG_8706.jpeg   506,77K   0 Antal nerladdningar

 

Batteriet är enkelt att få ur för laddning, det röda över är en nyckel/huvudbrytare som man drar ut.

 

Bifogad fil  IMG_8721.jpeg   291,64K   0 Antal nerladdningar

 

Jag tyckte den var jättebra att klippa med. Inte ljudlös, men mycket tystare än en bensinare. Väldigt enkel att hantera samt reglera höjd och fart. Batteriet räckte inte till allt som skulle klippas, men de viktigaste ytorna. Nu gjorde vi första laddningen under lunchen, nästa gång kan jag klippa så långt det går och sen ladda medan vi äter lunch. Mor provkörde lite och ska dock prova att klippa lite mer själv. Delar man upp det lite så är det ju inget problem, men för mig tar det 30 min att köra dit.

 

Fin maskin som rekommenderas om man vill ha den här typen av klippare. Väldigt skönt att slippa väsen och att söla med bensin, och krångla för att få igång. De andra jag tittade på är också bra alternativ. 



#145

Postad 15 maj 2020 - 19:32

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Har haft fullt upp med att jämna till mattan och så/stödså... inte kommit till installationen än. Ger gräset en månad till att ta sig och har förhoppningsvis dragit ut ström till laddplattan då. Kul att den funkar bra.

 

jag funderar på att gräva/skära ner kabeln några cm i jorden, har du nöjt dig med märlor ovan?

Hej, har hittills nöjt mig med märlor, jag har en huvudyta och en biyta.

Huvudytan är lite mindre men har en rullmatta som växer fint & där tror jag att kabeln kommer att försvinna ner om någon månad eller två!

Biytan däremot är en gammal mer hårdpackad gräsmatta där jag inte tror att den kommer

att försvinna på samma sätt.

Låter det nog vara i år så får jag se om jag lägger lite krut på & gräva ner den nästa vår?!?!

 

/Berra


Redigerat av Crazyberra, 15 maj 2020 - 20:02.


#146

Postad 16 maj 2020 - 12:49

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Har haft robot ( Robomow rc304u ) i fyra år nu och det är det bästa jag gjort.
Enda avbrott jag får är när det regnat och han står och slirar in nån kurva. Bara ta en näve grus och stampa ner för fäste. Annars funkar allt perfekt.
Har en plan tomt på 150kvm, och den klipper allt 3ggr i veckan. Ständigt snygg gräsmatta. 
 
Har även byggt ut en zon så granntanten som är skrupplig får sin tomt klippt i tillägg. 
Bästa som finns för grannsämjan. Hon sticker till mig en öl eller två, som tack.

Dagens bästa!

Själv har jag lagt tråden och låtit ”Robban” ta en premiärtur. Denna helg måste jag få app och radiodosan på plats (huga, orkar egentligen inte med sånt pill) samt ska garaget bankas på plats.

#147

Postad 26 maj 2020 - 18:40

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

”Roberto” är up n’ running sedan i lördags och jag måste säga att jag inte kunde vara mer nöjd! Väl värt allt slit senaste månaden. Nu ser jag framemot lugna sommardagar med en välansad matta ☺️
 

Var mentalt förberedd på felsökningar och korrigering av slinga... inget, nada - bara funkar!



#148

Postad 26 maj 2020 - 19:02

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Skulle haft en robotgräsklippare även på framsidan, min kommer inte runt huset eftersom jag bor i radhus :-(

Man kan ju ha en betydligt mindre gräsklippare på framsidan även om det så klart går bra att slå där med en enkel gräsklippare också, men vore väldigt skönt att kunna åka bort 2 veckor utan att behöva tänka på gräset.



#149

Postad 27 maj 2020 - 06:40

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Min robot lyckades igår kravla sig upp på ett av studsmattans ben, trots att jag skyddat med plankor och t o m ett spännband i lagom höjd över plankan. Den formligen pressade sig upp och fastnade, varpå larmet började tjuta och appen signalerade att klipparen hade lyfts. Så nu vet man att larmet funkar. Hoppas det tystnar av sig själv om man inte är hemma och kan rusa ut.

Funderar på att gräva upp två rännor och placera benen (studsmattans) i dem. Någon som gjort det? Antar att de sjunker med tiden om man inte grundar med stenar?

Är väldigt nöjd med denna makalösa manick. Den bara kör och kör. Ser fram emot lata sommarkvällar på altanen medan Robban jobbar. Fast efter kl 18 får han parkera sig över natten.

Redigerat av Saturnus, 27 maj 2020 - 06:41.


#150

Postad 27 maj 2020 - 08:13

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 1
Grävde ner min studsmatta förra sommaren just pga av samma problem som du beskriver. Fungerar ypperligt.

Jag har en äldre Landdroid och 50 kvm gräsmatta :D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.