Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den stora rumpskakar/buttkickertråden, alla modeller

382 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#251

Postad 23 maj 2016 - 15:29

Unregistered9ff7c492
  • Unregistered9ff7c492
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

seriekoppling, från stegets utgång där bak: (+) --------(+)------(-)----------------(+)----(-)----------------- till stegets utgång där bak(-)

 

dom röda är skakarna

 

men det beror på om du ska serie eller parallel koppla,, är skakarna på 8 ohm styck ska du parallel koppla, är dom på 4 ohm styck då måste du seriekoppla om du ska använda Zachary Csw-55

 

Tusen tack!



#252

Postad 10 juni 2016 - 18:35

baetis
  • baetis
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Spelar det någon roll för effekten om man monterar den på en spånskiva under fåtöljen med elemenet upp eller ner?

#253

Postad 10 juni 2016 - 18:54

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0

Spelar det någon roll för effekten om man monterar den på en spånskiva under fåtöljen med elemenet upp eller ner?

Nej.

#254

Postad 10 juni 2016 - 20:34

baetis
  • baetis
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Okej!

 

Nu är de installerade. Satte fast dem i två gamla hyllor från en garderob och skruvade fast hyllorna mellan två stålbalkar under vardera fåtölj. Riktigt enormt lyft faktiskt. När jag testkörde utan basspumpsen så var jag riktigt osäker om jag hade råkat göra något med subwoofern för det kändes så enormt fattigt utan allt skak. Blir verkligen en extra dimension.

 

Har däremot ett litet problem med missljud från hyllorna när det blir riktigt sinnesjukt mycket skak. Då hör man att de vibrerar på något sätt.  De sitter skruvade så hårt som det någonsin går och jag kan då inte rubba dem på något sätt med handkraft. Kan det vara så att hyllorna vibrerar av någon annan anledning? Någon som har något tips? Bör jag fästa dem på annat sätt?



#255

Postad 11 juni 2016 - 07:33

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Har också likt dig skruvat fast en träplanka i stålbalkarna under min fåtölj. När det är rejält med skak kommer det ett "klonk" ljud. Jag misstänker att det är själva kickern som bottnar, dvs missljudet kommer från själva skakaren när den pressas för hårt. 

Jag har Basspump III, vilken modell har du?



#256

Postad 11 juni 2016 - 07:35

baetis
  • baetis
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Har samma modell. Det slog mig också att det kan vara kickern som låter. Ska utreda det idag.

#257

Postad 11 juni 2016 - 07:38

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Den är inte så effekttålig, så den verkar bottna lätt. Man får nog vrida ner skaket helt enkelt. Jag har tänkt att byta ut de mot någon annan modell som klarar mer effekt.



#258

Postad 11 juni 2016 - 07:45

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Mina fick missljud med för klent slutsteg. Kunde hända någon enstaka ggn efter uppgradering. Försvann helt efter jag viktmoddade dem.

#259

Postad 11 juni 2016 - 07:48

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Jag har ett relativt kraftigt steg, det lämnar iaf över 100W medan BassPump III är specad till max 50W. Dessutom är de viktmoddade. Men fortfarande så klonkar det till ordentligt ibland. Kan inte se att det skulle vara något annat än att magnetens "slaglängd" eller vad man ska kalla det överskrider max?



#260

Postad 11 juni 2016 - 08:01

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Det är lätt att bottna en Basspump III. Den kostar 250 spänn och har en effekttålighet därefter. :)



#261

Postad 11 juni 2016 - 09:35

baetis
  • baetis
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

När jag håller den i handen så finns det inga missljud. Det låter verkligen som att det är vibrationer i underlaget som är problemet. Om jag håller i plankan med basspumpen allt vad jag har så låter det mindre och om jag håller lösare så låter det mer. 



#262

Postad 11 juni 2016 - 11:26

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Lägg en bit gummi eller dubbelt lager filttassar vid infästningen. Det funkade fint för mig.

 

Sen kan det ju såklart vara vad som helst i soffan/fåtöljen som rasslar när det vibrerar.


Redigerat av Frux, 11 juni 2016 - 11:27.


#263

Postad 11 juni 2016 - 15:08

baetis
  • baetis
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Har testat en hel del nu och även med möbeltassar men får inte missljudet att försvinna. Den ena är värre än den andra så jag har ställt ner den lite för att motverka problemet. Det är olika för olika filmer. I deadpool får jag mycket missljud men i tex Thor så skakar det bra utan missljud. Det jag undrar är om det kan vara själva basspumpsen som låter illa även om de inte låter när man har dem löst i handen? För när jag håller i dem så låter de inget men börjar ändå tro att de kanske är de som bottnar ur?

Redigerat av baetis, 11 juni 2016 - 15:10.


#264

Postad 12 juni 2016 - 08:01

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Jag tror vi får enas om att Bass Pump III helt enkelt inte duger om man spelar på hög volym och vill ha ordentliga vibrationer. Om du sänker volymen så försvinner ju missljuden eller hur?



#265

Postad 12 juni 2016 - 13:57

baetis
  • baetis
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Jo, men även det mesta av effekten. Tycker det är märkligt att så många är imponerade av dessa om man måste ha de så pass lågt ställda att de bara bidrar med lite småvibrationer. I en del scener så skakar de på bra på hög volym men sen vid något tillfälle så kan missljuden komma och då är det bara att sänka. När man väl är så lågt att det aldrig blir några missljud alls så bidrar de ju knappt med något heller.



#266

Postad 18 juni 2016 - 21:25

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Jag tycker Basspump III är i klenaste laget ärligt talat och har sina tydliga begränsningar. Det är väl ingen här som har högtalare för 250 kr/st i resten av anläggningen? :rolleyes: Nu när jag testat lite bättre bass shakers så tycker jag det är klart värt att gå upp lite i kvalitet. Utbudet är magert på den punkten i svenska butiker och det blir snabbt ett ganska stort hopp om man går bortom instegsmodellerna.

 

Sinustec BS250 har jag inte testat själv men den är iaf specad till dubbelt så mycket effekt som Basspump III. Kanske ger en knuff prestandamässigt.

 

Några märken poppar upp när man söker reviews på nätet.

 

Clark Synthesis har några modeller. 

Billigast är TST209 för ca en tusenlapp.

Nästa steg upp är TST239 för ca 1500 kr.

Sedan har de några dyrare modeller också.

 

Buttkicker:

Buttkicker Mini LFE har fått ok omdömen men verkar vara relativt små och lättviktiga. En tusenlapp.

Buttkicker BK LFE är ju en best, dock är priset därefter. :) Strax över två tusen.

 

Earthquake

Mini Quake är också åt det dyrare hållet men specarna ser bra ut. ca 2500 kr.

Quake Q10b är storebror, ca 5000 kr. Har den själv och det är en mysig pjäs, dock overkill för de flesta, iaf sett till priset.  :P


Redigerat av Frux, 18 juni 2016 - 21:26.


#267

Postad 18 juni 2016 - 21:56

Gonk
  • Gonk
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0

Håller med dig Frux. Det behövs massa och slaglängd för att få till vibrationer i de låga frekvenserna där det verkligen tillför något extra utöver en smalbandig vibration som iofs funkar på bredbandiga effekter som tex explosioner, men inte för tex musik eller mer komplexa ljudeffekter. Finns inte en fysisk möjlighet att de små Basspumparna kan ge tillräcklig vibration vid låga frekvenser.

 

Har inte provat något av systemen du nämner, men vissa verkar helt OK, jag funderade på en Clark förut, men bestämde mig för att bygga en egen, det är bara att kopiera, alla detaljer finns här: Buttkicker XL



#268

Postad 19 juni 2016 - 12:43

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

Gonk: Sjukt snyggt...du verkar ha kunskap och tid över!:-)

 

Frux: Jag kikade på detta testet på youtube mellan Clark Synthesis TS209, Buttkicker Mini LFE och Aura AST-2B-04

 

https://www.youtube....h?v=tv1aq6xaMwE

 

Intressant då det verkar vara tre olika upplevelser, Clark som är igång nästan hela tiden, Buttkicker som kräver en del innan den startar och bottnar lite och sen Aura som jag får det mest positiva intrycket av.



#269

Postad 19 juni 2016 - 14:43

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Håller med dig Frux. Det behövs massa och slaglängd för att få till vibrationer i de låga frekvenserna där det verkligen tillför något extra utöver en smalbandig vibration som iofs funkar på bredbandiga effekter som tex explosioner, men inte för tex musik eller mer komplexa ljudeffekter. Finns inte en fysisk möjlighet att de små Basspumparna kan ge tillräcklig vibration vid låga frekvenser.

 

Har inte provat något av systemen du nämner, men vissa verkar helt OK, jag funderade på en Clark förut, men bestämde mig för att bygga en egen, det är bara att kopiera, alla detaljer finns här: Buttkicker XL

 

Känner igen det där bygget. Imponerande vansinne.  :P Just för bass shakers så tror jag det finns en extra stor potential för DIY-projekt med överlägsen pris/prestanda. Jag får tyvärr lämna det åt folk som kan den biten.



#270

Postad 06 juli 2016 - 14:12

Unregistered2bf97601
  • Unregistered2bf97601
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Börjar bli sugen på att skaffa sinus bass pump igen,har en ordentlig hemmabioförstärkare hemma som jag inte använder och tänkte att jag issåfall kunde ta den, men vet att senast ja hade buttkickers så var steget lite klent (mitt gamla) och när jag hade alla 4 inkopplade så vart det inte inte så brutalt som med en, så tänkte att jag kanske kan sätta dessa i varsin port, dvs L+R+SL+SR och sedan köra 2ch stereo på den? Borde väll bli exakt likadant då men att jag slipper dela upp effekten på endast L+R? Issåfall borde jag få nästan lika mycket effekt på alla som det var när jag endast hade en inkopplad på mitt gamla steg.

Redigerat av Unregistered2bf97601, 06 juli 2016 - 14:13.


#271

Postad 18 juli 2016 - 23:40

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Någon som vet var det går att få tag på buttkicker gamer 2? 



#272

Postad 21 augusti 2016 - 06:56

babben33
  • babben33
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0
Vad tror ni om att använda en Nad 350 för att driva 4 seriekopplade bass pump 3?

#273

Postad 21 augusti 2016 - 08:23

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Vad tror ni om att använda en Nad 350 för att driva 4 seriekopplade bass pump 3?

Det kommer fungera bra, men det hade varit ännu bättre med en förstärkare med inbyggt lågpassfilter. Och ska du seriekoppla, så tänk på att du ska ha 4ohms BassPump 3.



#274

Postad 21 augusti 2016 - 08:32

babben33
  • babben33
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Har alla i 4ohms. Hittade denna nära och billig begagnat.. Vill inte lägga så mycket pengar på ett nytt basslutsteg :) kanske blir ett köp under dagen!



#275

Postad 21 augusti 2016 - 08:52

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Vad kostar den då :)?



#276

Postad 21 augusti 2016 - 08:56

babben33
  • babben33
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Ligger ute för 900 :) kanske kan pruta lite!



#277

Postad 21 augusti 2016 - 09:07

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Ja det är ju rätt så billigt.

Annars har du ju 



Men den har ju bara en kanal, så du skulle du nog behöva 2st sånna för dina bass pumps.
Blir fortfarande ganska billigt, och den har inbyggt delningsfilter.

Annars är det ju den här, som jag själv skulle vilja ha till mina buttkickers.



Borde ju vara helt perfekt. Mycket kraft (mycket mer än man behöver till BassPump 3 iofs) och helt ok DSP. Borde vara mycket lättare att få till skaket med denna.



#278

Postad 21 augusti 2016 - 09:23

babben33
  • babben33
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Ja, det är ju delningsfiltret som hade vart trevligt att ha! Känns roligare att ha en vettigare slutsteg om man införskaffar sig bättre kickers i framtiden!



#279

Postad 21 augusti 2016 - 11:49

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Då kanske du ska satsa på ett iNUKE steg iaf? Kommer driva varenda buttkicker på marknaden, samt har möjlighet till en massa inställningar via DSPn!



#280

Postad 21 augusti 2016 - 12:14

babben33
  • babben33
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Tack för tipset! :)



#281

Postad 21 augusti 2016 - 12:20

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Tänk dock på att fläkten i inuke-stegen låter en hel del och behöver bytas om man vill sitta i samma rum.



#282

Postad 21 augusti 2016 - 12:43

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Tänk dock på att fläkten i inuke-stegen låter en hel del och behöver bytas om man vill sitta i samma rum.

Det är helt korrekt.



#283

Postad 21 augusti 2016 - 12:48

babben33
  • babben33
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Och så behöver man speakonkontakter också :P



#284

Postad 21 augusti 2016 - 12:52

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Det stämmer också :D



#285

Postad 10 oktober 2016 - 09:22

Ninotramp
  • Ninotramp
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0
Hej. Har tänkt köpa 2, 3 eller 4 basspumps till soffan. Förmodligen blir det Sinus Live III. Förstärkaren jag har är en Yamaha RX-A3050. Funkar det bra med den förstärkaren eller behöver jag någon annan förstärkare? Finns det isf någon smidig förstärkare för runt 200-4000:- kronor.

#286

Postad 24 oktober 2016 - 20:48

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Beställde en Clark Synthesis Platinum Tactile Sound Transducer från USA. Den ska vara en av marknadens starkaste shaker och klarar sig på bara150w. Monterade in den i soffan och driver den med ett Zachry steg på 240w. Hade ett par sinus basshakers innan och skillnaden är enorm. Denna Clark skakar hela vägen ner i frekvensområdet där andra shakers redan slutat ge ifrån sig någon vibration. Tillsammans med min modifierad Velodyne DD15 blir det en riktigt bra kombo! Kan klart rekommendera Clark's shakers. Enda nackdelen är att de kostar en del (6000kr för bara shakern).



#287

Postad 31 oktober 2016 - 22:21

herge
  • herge
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
Har lite strul med mina shakers. Har ett Zachry csw55 med 2 8ohms bass pump III men får så sjukt dålig volym på dem. Trots max på steget.

Testade att höja subsignalen vilket gjorde lite grann men inte så mycket . Vad kan vara knas? Även med en bas inkopplad och max volym blir det dåligt.

Mina 2 subar spelar ju bra på samma lågnivåsignal så den verkar ju stabil

Finns det något smart sätt att felsöka sig fram?

Redigerat av herge, 31 oktober 2016 - 22:22.


#288

Postad 31 oktober 2016 - 22:37

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Känns som att specarna inte är till fördel. Testa med något kraftigare så bör det bli bättre.

#289

Postad 01 november 2016 - 07:58

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Har lite strul med mina shakers. Har ett Zachry csw55 med 2 8ohms bass pump III men får så sjukt dålig volym på dem. Trots max på steget.

Testade att höja subsignalen vilket gjorde lite grann men inte så mycket . Vad kan vara knas? Även med en bas inkopplad och max volym blir det dåligt.

Mina 2 subar spelar ju bra på samma lågnivåsignal så den verkar ju stabil

Finns det något smart sätt att felsöka sig fram?

 

Vad har du för signalkälla?

 

Jag körde en CSW55 och en Basspump III från datorns inbyggda ljudkort och fick skruva upp förstärkaren nästan på max. Sen bytte jag till ett riktigt ljudkort och det blev en enorm skillnad. Räckte plötsligt med halva volymen på förstärkaren plus att det blev mer distinkt skak.

 

Visserligen är två st Basspump kanske lite i mesta laget för den svaga förstärkaren men om du provar koppla in 1 st och har en bra signal in, så ska det funka fint.

 

Edit: Tänk på att parallellkoppla dina Basspumps så att du får 4 ohm, med seriekoppling blir det 16 ohm vilket blir extra tungdrivet.


Redigerat av Frux, 01 november 2016 - 08:00.


#290

Postad 01 november 2016 - 08:37

herge
  • herge
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
Samma resultat med en som med två dessvärre :(

Utsignal från en Onkyo 805, testat både med och utan splitter samt olika kablar. Nu står sub på +5 (av 10) i stärkaren så det går inte trolla upp utsignalen sådär jättemycket.

Mitt största problem är att jag inte vet hur mycket dom kan spela så det är ju svårt att säga om det är som det ska eller ej men det känns långt från bra :)

Sen kanske placeringen är sådär. Tog en fetingregel och satte mellan ramens sidor nertill på fotöljen, känns i princip noll när man sitter i stolen.

Bifogad fil(er)


Redigerat av herge, 01 november 2016 - 08:38.


#291

Postad 01 november 2016 - 09:21

herge
  • herge
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0

testade att koppla in skarkana på en gammal onkyo 608 jag har ståendes. Med maxat volym från datorn till stärkarens AUX-ingång samt max volym på front-kanalerna (en bass shaker per kanal) så kunde jag maxa basarna, känns ganska bissart tungdrivna!?


Redigerat av herge, 01 november 2016 - 09:22.


#292

Postad 01 november 2016 - 15:34

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

  • 599 inlägg
  • 0

testade att koppla in skarkana på en gammal onkyo 608 jag har ståendes. Med maxat volym från datorn till stärkarens AUX-ingång samt max volym på front-kanalerna (en bass shaker per kanal) så kunde jag maxa basarna, känns ganska bissart tungdrivna!?

 

Tror det här har med gain/förstärkning att göra och inte ren kraft.

 

Du kan ju t.ex inte få ut så hög volym på datorhögtalarna om volymen är 5 utav 100 på Windows, även om du har maxat volymen på högtalarna.

 

Däremot kan jag inte svara på om det är din källa eller förstärkare som inte riktigt förstärker signalen,



#293

Postad 03 november 2016 - 10:13

herge
  • herge
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0

Ni med cheers-recliners, hur har ni monterat era shakers?



#294

Postad 03 november 2016 - 17:29

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0
Satte i grund stommen, blev riktigt bra resultat. Men köpte till gummi fötter från reckhorn för extra skak 😊

Bifogad fil(er)


Redigerat av Crille99, 03 november 2016 - 17:31.


#295

Postad 04 november 2016 - 20:06

herge
  • herge
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
Börjar känna mig ganska dum med dessa shakers. Det verkar behövas otroligt mycket kräm i stärkaren för att driva dem!?

Fixade en ny stärkare att testa med

Försök 1:
Pc på högsta volym -> AUX-ingång på förstärkare -> lågnivå ut -> Zachry csw55 med hona till 2 hanar y-koppling -> 1 bass shaker på 100w (4 ohm)

Resultat: På högsta volym händer i princip inget alls, tokdött nästa

Försök 2:
Samma setup med pc och stärkare men kopplade istället bass shakern direkt på front-kanalen.

Resultat: Nu börjar det hända saker, det skakar faktiskt en del men nu maxar jag en Onkyo 608 med en enda liten skiten högtalare. Hade jag kopplat in mina frontar på denna volym hade dom förmodligen gått upp i rök :)

Seriöst hur mycket ska det skaka? Jag förväntar mig att det åtminstone ska kännas :)

Vad har ni för stärkare till era och behöver ni också dra på ordentligt?

Köpte för övrigt 2 Sinustec st-bs250 som på pappret har dubbla effekten som en bass pump III. Aningen högre och lite större diameter men i övrigt väldigt lik

#296

Postad 04 november 2016 - 20:34

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Köpte en Proson 2050 billigt som driver mina två viktade Sinus (4ohms varianten). Skakar på väldigt bra.
https://m.prisjakt.nu/product/170926

#297

Postad 04 november 2016 - 21:36

herge
  • herge
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0

Köpte en Proson 2050 billigt som driver mina två viktade Sinus (4ohms varianten). Skakar på väldigt bra.
https://m.prisjakt.nu/product/170926


Får du kräma på mycket?

#298

Postad 04 november 2016 - 22:05

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

  • 599 inlägg
  • 0

ni kanske borde prova reckhorn 409 ???  brände min Clark platinum (6 lax) efter bara 10 min efter installation med sinusvågor. tror jag aldrig bränt så mkt pengar så snabbt någon gång. så det lär finnas kräm....



#299

Postad 04 november 2016 - 22:16

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Får du kräma på mycket?

Nej, ligger på ca 20%.

#300

Postad 04 november 2016 - 23:39

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0
Har för första gången installerat buttkickers och är väldigt nöjd, har två st vanliga aura shakers.
Jag kan för i mitt liv inte förstå varför man skulle vilja/behöva ha mer skak. Ni som är varma i kläderna på detta området. Vad vinner man på att gå upp några prisklasser och köpa dyrare kickers?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.