Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Frågor angående regler kring tvättmaskin.

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 juni 2010 - 14:09

Babbly
  • Babbly
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Hej!
Sitter kring tankar om ifall jag, (efter en massa sparande så man har råd, så om något år :D ), ska införskaffa en tvättmaskin/torktummlare. Ha i tanke att jag har utöver min erfarenhet i tvättstugan (som ligger tre trappor ner och en bit ifrån min lägenhet ) inte kan speciellt mycket om tvättmaskiner, lagar och regler etc. Jag har googlat, men hur mycket man än läser kring ämnet så finns det alltid frågor som dyker upp. Tilläggas kan ju att jag bor i en bostadsrätt.
Jag hoppas att någon kan ge klarhet i dem.

*) Det lutar åt att jag kommer ha tvättmaskinen där diskmaskinen står nu och eventuellt använda bänkmaskin, eller i städskåpet direkt brevid.
Jag vet att man måste ha plastmattor (i brist på deras riktiga betäckning) kring maskinen så det inte blir för stora risker för tex vattenskador.
Men det jag undrar över är: Får man göra så för att försäkringarna ska godta det? Samt Finns det ballofixer som är dubblade eller måste man skaffa ett vattenlås som gör att man kan ha dubbla ballofixer? I sådanna fall, vart kan man köpa det i Stockholm? Självklart kommer jag anlita en rörmockare vid installation, men det kan bra och veta i alla fall.
* Jag har sett att en del brukar, när det gäller att ha tvättmaskin i badrum, föra maskinens vattenslang till samma avlopp som deras badkar använder. Hur pass bra är detta? Är det något jag har missat som försäkringarna godtar? Eller beror det helt och hållet på hur golvbrunnen ser ut samt hur ofta man gör rent den?
Är mina tankar möjliga, eller ska jag glömma dem helt och hållet?
Tack på förhand!

#2

Postad 06 juni 2010 - 11:19

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Innan du går vidare med dina tvättmaskinsplaner ska du kontrollera med ditt hemförsäkringsbolag och med din bostadsrättsförening att de godkänner en tvättmaskin i köket. Tvättmaskiner är nämligen, till skillnad från diskmaskiner, tänkta att stå i ett utrymme med golvbrunn. Detta pga att diskmaskiner har inbyggda läckageskydd något som tvättmaskiner saknar generellt sett. Den "plastmatt" du nämner finns inte för tvättmaskiner (skulle ev funka med en för kylar) men de är bara till för att indikera (leda fram) vattnet från mindre läckage.

Det finns några få tvättmaskiner med samma typ av säkerhet som diskmaskiner men den enda jag spontant kommer på är en modell från Miele som ligger runt 20 tkr.

#3

Postad 01 september 2010 - 01:06

Babbly
  • Babbly
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Man tackar för tipset och det var något som fick mig att tänka till både en och flera gånger :blush:
Man får ha tvättmaskin i köket vad jag vet (tidigare ägarna hade det, utan att orsaka (tack och lov) vattenskada.)
Får nog lägga planerna på is vilket fall som helst ett tag till och vänta till ca 2015 helt enkelt (inplanerat stambyte då har jag fått reda på) :(
Men det var helt klart bra råd jag fick av dig -SH- och det tackar jag enormt för!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.