Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kalibrera sin projektor ?

116 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 oktober 2006 - 11:46

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Mycket snack om att kalibrera sin projektor, och det verkar väll sunt.
Men om man nu vill göra det själv, hur gör man och vad finns att tillgå ?
Spyder TV, Spyder PRO ?


Tror säkert att fler hade uppskatat lite mer hur man går tillväga.

Redigerat av Unregisteredaefc9833, 08 november 2006 - 23:57.


#2

Postad 25 oktober 2006 - 15:12

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0
Köp Digital Video Essentials. Den enda Kalibreringsskiva för PAL som man behöver. :)
Finns även för NTSC för övrigt.

Den har de testmönster och färgfilter som man behöver för att kalibrera sin projektor, och är värd var enda krona.

När jag tänker efter så är den nog (Sagan om ringen undantaget) den enskilt mest körda DVD-skivan jag har. :)

Redigerat av Unregistered1aae7b6c, 25 oktober 2006 - 15:13.


#3

Postad 25 oktober 2006 - 15:50

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0
men beställ den ifrån www.axelmusic.com i stället så sparar du en hundring.
beställde den i morse själv så ska bli trevligt att kalibrera projen o tvn sen om någon vecka då den dyker upp.

#4

Postad 26 oktober 2006 - 12:56

Unregisteredf3d43c18
  • Unregisteredf3d43c18
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0

När jag tänker efter så är den nog (Sagan om ringen undantaget) den enskilt mest körda DVD-skivan jag har. :D

<{POST_SNAPBACK}>


:blink:

Tappar du inställningarna hela tiden eller varför kör du den så ofta, borde väl räcka med 1 gång B)

#5

Postad 26 oktober 2006 - 13:07

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0
Jag har just skapat en tråd angående DVE då jag inte fattar hur man ska använda den. Alltså, geometri är ju enkelt att ställa in.

Brightness var enkelt. Den tredje stapeln i "pluge" ska precis synas (eller precis inte synas)

Men contrast med hjälp av WTW?

Hur ställer man in det?

Färg

tint

färgtemperatur

gamma

sharpness

etc. etc.

Hur ställer man in detta och hur har man nytta av DVE?

Hittills har jag inte haft någon nytta alls av DVE. STäller in det som jag tycker ser snyggt ut i filmer men det känns ju inte som en seriös kalibrering?

Så hur gör man en seriös kalibrering med DVE?

Tråden är här:

https://www.minhembi...howtopic=137081

#6

Postad 26 oktober 2006 - 14:53

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Tex nån variant på Spydern (samma sensor i de flesta paketen), Calman eller Radar's excelark och Peter Finzel Test disc + en massa tålamod och rundor med dessa verktyg.

Resultatet blir riktigt bra, dock får ett proffs till det både bättre och snabbare, men jag har lärt mig en hel del om framför allt min proj och om dess möjligheter.

Har själn DVE men använder den inte då den inte har tillräckligt fina steg för gråskalekalibreringen.

Då är GetGray eller Peter Finzel bättre ( + att menysystemet är mycket enklare)

#7

Postad 26 oktober 2006 - 17:11

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Vilken Spyder duger ?

Var hittar man det andra ?

#8

Postad 26 oktober 2006 - 18:41

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0

Vilken Spyder duger ?

Var hittar man det andra ?

<{POST_SNAPBACK}>


Colorimetern i alla spyder funkar med Calman, dock har tv-modellen med ett fäste för kamerastativ, annars är ju expressvarianten för 995:- hos tex scandinavianphoto 1000:- billigare än spydertv.( om man kan fästa sensorn på stativet på annat sätt). Kör man Calman så använder man inte programvarorna som ingår i colorfacts olika versioner, det är där prisskillnaden ligger!

Spydersensorn är inte riktigt lika noggrann som de sensorer som proffsen använder, man kan i calmans excelprogram ( kräver att du har excel) köra sensorn mot en kalibrerad proffs och få bättre noggrannhet.

www.calman.tv -läs gärna Bill's - Is calman right for me- för att få lite insikt i hur man gör.

Getgray - www.calibrate.tv , finns i version NTSC eller PAL

www.peterfinzel.de

Redigerat av macman, 26 oktober 2006 - 18:43.


#9

Postad 26 oktober 2006 - 20:21

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0

När jag tänker efter så är den nog (Sagan om ringen undantaget) den enskilt mest körda DVD-skivan jag har. ;)

<{POST_SNAPBACK}>


:P

Tappar du inställningarna hela tiden eller varför kör du den så ofta, borde väl räcka med 1 gång :D

<{POST_SNAPBACK}>


Haha, nej men man uppgraderar ju och det finns alltid något man kan finslipa lite. ;)
Kalibrera är kul... ibland. B)

#10

Postad 26 oktober 2006 - 20:52

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Hittade detta på AVSFORUM, något nytt freeware program där man bygger sin egen colormeter for $20-30 samt programet är Opensource.

Verkar som dom ska försöka få det att funka med Spyder och andra.


Colorneter Hemsida

Postad bild

#11

Postad 27 oktober 2006 - 08:49

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Hittade detta på AVSFORUM, något nytt freeware program där man bygger sin egen colormeter for $20-30 samt programet är Opensource.

Verkar som dom ska försöka få det att funka med Spyder och andra.


Colorneter Hemsida

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är i kontakt med dessa för att lägga in stöd för spyder2 i programmet. Utlovat till v2.0.. tills dess utlovas även multilanguage.. Rätt bökigt på franska för den som inte kan..

// Lyckman

#12

Postad 27 oktober 2006 - 12:02

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Coolt..

Sjysst om dom får in stödet, är det någon som vet när ?

#13

Postad 28 oktober 2006 - 00:06

nybörjar micke
  • nybörjar micke
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
Antar att det inte är lönt att maila och fråga om en engelsk version? :)

#14

Postad 28 oktober 2006 - 00:39

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Antar att det inte är lönt att maila och fråga om en engelsk version? :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Källkoden släpps i nästa vecka.... Då är det fritt att göra whatever :)

// Lyckman

#15

Postad 28 oktober 2006 - 07:46

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Det programmet ser intressant ut, hoppas att dom gjort det hyfsat rätt och att man har bra koll på iterationerna under kalibrering. Annars verkar det som de fått med de intressanta aspecterna och de har inte bara kollat lite på colorfacts när de gjort interfacet.

Sen hoppas jag också att de lagt in bra träningsfunktioner för mätinstrument för de spyders jag mätt upp mot vår eyeone beamer har legat rätt off, typ dE 4 på höga IRE och betydligt mer i låga. Men kan man träna programmet till sin egen och har tillgång till en referens kan man få till det riktigt bra.

#16

Postad 08 november 2006 - 12:52

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Update...

Jag har fått en beta-verre med stöd för Spyder2 och applikationen är numera på engelska (dock ej hjälpfilerna). Implementationen av spyder2 Funkar finfint. Betan släpps enligt uppgift till allmänheten i nästa vecka. Den har då även stöd för sensorn dtp-94.

// Lyckman

Redigerat av Lyckman, 08 november 2006 - 12:55.


#17

Postad 08 november 2006 - 14:44

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Skall bli mkt spännande. :blink:

#18

Postad 08 november 2006 - 15:20

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Ser även att dom ska öka stödet till fler mätare, vilken ska man ha ?

Räcker det med Spyder 2 för en glad hemma användare.

#19

Postad 08 november 2006 - 15:41

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
För en glad hemanvändare - ja. De flesta paneler/projjar är så enormt låååååångt ifrån korrekta färger så att även en lite felkalibrerad mätare kan ge ett enormt lyft i bildkvalitet.
Får man dessutom möjlighet att kalibrera sin mätare mot ngn referens - ja då kan man ju vara helt hemma. :) Är mätaren korrekt kalibrerad och man vet vad man gör så är nog felmarginalen som ev. finns så liten så att det saknar praktisk betydelse.
Min åsikt i frågan, finns säkert ngn som tycker annorlunda. ;) :D

#20

Postad 08 november 2006 - 16:09

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Beror på hur pass glad du är skulle jag tro. Med Spyder2 har du iaf möjlighet att hamna "flera mil" närmare D65 än du gör med endast en kalibrerings-DVD. Vad jag erfarit så kan det slå en del mellan olika spyders. I Color HCFR har du dock möjligheten att lägga in kalibreringsdata, om du nu skulle kunna mäta upp din spyder.

Om det är så som havocsi säger att deras mätning visar på ett delta-fel på 4 i höga IRE så är inte detta speciellt allvarligt (jag skriver "om det är så" iom att jag inte vet något om varesig mätmetod eller exakthet på hans eye-one). Vad "betydligt sämre" i låga IRE innebär och var gränsen mellan låga och höga IRE går hade varit intressant att få reda på.
Med risk för att bli lite besserwisseraktig; man borde egentligen inte snacka om IRE i detta sammanhang. IRE har faktiskt inte med saken att göra. Jag använder väldigt ofta begreppet felaktigt själv. Mer korrekt är att tala om luminans.

Det hade varit mycket intressant att få se ett jämförelsediagram Spyder2 vs Gretag Macbeth eye-one.

Om det är en digital projje du skall kalibrera så finns det genvägar till att få bättre mätdata vid lägre luminans. Du kan tex köra en mätning vid högre luminans mot duken och sedan mot projjen och jämföra resultatet. Den skillnad du får är dukens inverkan på färgbalansen och luminansen. Tar du med den i vidare mätningar och gör mätningarna mot lins, så får du mer korrekt data iom att spydern inte behöver jobba i sitt låga område där den har det svårt. (iom att det blir högre luminans direkt mot lins).

Om vi förutsätter att havocsis eye-one är kalibrerad till perfektion så betyder det att man efter kalibrering med spydern, kan ligga inom Delta 4-5 mot D65 (om man lyckas ratta in projjen så pass bra). Delta 4-5 är riktigt bra.

För dem av oss som är perfektionister. Där det egentligen inte handlar om huruvida man faktiskt ser skillnad eller inte på delta 1 eller delta 5 från D65, utan där det viktigaste är att man vet att det är perfekt så att man iaf kan sluta leta fel där, så duger inte spydern.

Det vi behöver (jag säger "vi", då jag tyvärr måste sälla mig till ovan kategori), är antingen en mer exakt mätare, ELLER, ett verktyg för att kalibrera spydern. Det senare har jag en idé om som jag skissar på. :)

Ps.
HCFR-Snubbarna hävdar att deras DIY-Mätare är i klass med eye-one men bättre vid låg luminans.
Ds.

// Lyckman

Redigerat av Lyckman, 08 november 2006 - 16:26.


#21

Postad 08 november 2006 - 19:26

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Jag är en av dom som kört min spyder hos havocsi :)

Dock har CalMAN som jag använder ett presentationsläge för dE som är korrigerat mot den gammakurva du har som förvald inställning, inte målkurva på gamma. Detta tror jag gör att dE presenteras med lägre värde om man inte ligger exakt på gammakurvan. Ändrar man till standardläge borde dE ligga mer lika colorfacts. Funktionen på denna inställning fick jag tyvärr reda på senare.

Felvisningen på min spyder var konstant från 30 eller 40 IRE tll 100 IRE( om jag minns rätt )

I uppdateringen på calman som kommer snart så ska man tydligen kunna köra en runda med gretagen och sen med spydern direkt i programmet för att skapa en offset.

Jag fick göra det manuellt ;)

Sen har jag även skapat en offsetprofil för duken i mitt rum för att sen mäta direkt mot linsen.

(fast det gäller att veta begränsningen som offsetkörningen har i Calman)

#22

Postad 08 november 2006 - 20:59

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Om man hellre vill ha Gretagens noggrannhet så är det typ gruppköp på g hos Calman, Eyeone Pro tillsammans med calman inkl frakt nya kunder 700 dollar, bef kunder 600 (original programvaror ingår ej)

#23

Postad 08 november 2006 - 22:55

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Jag är en av dom som kört min spyder hos havocsi :)

Coolt. Fick du kalibreringsfiler med dig hem?

Dock har CalMAN som jag använder ett presentationsläge för dE som är korrigerat mot den gammakurva du har som förvald inställning, inte målkurva på gamma. Detta tror jag gör att dE presenteras med lägre värde om man inte ligger exakt på gammakurvan. Ändrar man till standardläge borde dE ligga mer lika colorfacts. Funktionen på denna inställning fick jag tyvärr reda på senare.

Låter lite märkligt tycker jag. DeltaE är ju ett värde för hur långt ifrån punkten D65 du ligger vid en viss stimuli. Ser inte hur gamman kan påverka det.

Felvisningen på min spyder var konstant från 30 eller 40 IRE tll 100 IRE( om jag minns rätt )

Du har inte möjlighet att presentera lite mätdata?

I uppdateringen på calman som kommer snart så ska man tydligen kunna köra en runda med gretagen och sen med spydern direkt i programmet för att skapa en offset.

Jag fick göra det manuellt ;)

Sen har jag även skapat en offsetprofil för duken i mitt rum för att sen mäta direkt mot linsen.

(fast det gäller att veta begränsningen som offsetkörningen har i Calman)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte testat CalMAN. Vad är begränsningen?

// Lyckman

#24

Postad 08 november 2006 - 23:59

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Tänke köra den mot en Sony VW50 som jag tänkte inhandla senare.

#25

Postad 09 november 2006 - 01:04

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Tänke köra den mot en Sony VW50 som jag tänkte inhandla senare.

<{POST_SNAPBACK}>

OT Tips, men kolla in HC5000 först innan du tar beslut.. Den skall enligt uppgift inte lida av alignmentproblem i samma utsträckning som Ruby/Pearl...

// Lyckman

#26

Postad 09 november 2006 - 14:33

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Har sett Sony VW50, gillade bilden. Tror att Hc5000 säkert är bra med, men har bestämmt mig och orkar inte titta på fler.

#27

Postad 09 november 2006 - 17:41

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
[quote name='Lyckman' date='Nov 8 2006, 23:55 ']

Coolt. Fick du kalibreringsfiler med dig hem?[/QUOTE]

Ja, fast dom är för colorfacts vad jag förstår, så jag kan inte använda dom med Calman. :)

[QUOTE][quote name='Lyckman' date='Nov 8 2006, 23:55 ']

Låter lite märkligt tycker jag. DeltaE är ju ett värde för hur långt ifrån punkten D65 du ligger vid en viss stimuli. Ser inte hur gamman kan påverka det.[/quote]

Inte jag heller, men enligt den tidigare versionen av instruktion för calman så finns det två lägen för visning dE, med eller utan korrection för gammafel :D

[QUOTE][quote name='Lyckman' date='Nov 8 2006, 23:55 ']
Du har inte möjlighet att presentera lite mätdata?[/quote]

Beror på vilken typ av mätdata att gå ut offentligt med, det är ju en synnerligen rimligt prissatt tjänst jag köpt, och att mata in mina korrektionsvärden kanskenskulle stjälpa istället för att hjälpa. :rolleyes:

[QUOTE][quote name='Lyckman' date='Nov 8 2006, 23:55 ']
Jag har inte testat CalMAN. Vad är begränsningen?[/quote]

Calman gör en medelvärdesberäkning för korrektionen, vilket gjorde att korrektionsfaktorerna från 30 - 100 IRE var lika, men 0 - 20 IRE fick höga värden som medförde en felaktig korrektion 30 - 100 IRE. Enligt Bill på Calman så ska tydligen branschen använda sig av denna typ av korrigeringar, inte vid varje IRE-steg för sig alltså :(

Alltså så fixade jag till värdena så dom mosvarar felvisningen 30-100 IRE.

Sen mäter Colorfacts luminans i en annan enhet än Calman så man får göra lite omräkningar :)

( Jag måste lära mig att citera ordentligt, men det får bli såhär så länge :ph34r: )

#28

Postad 09 november 2006 - 21:08

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Beror på vilken typ av mätdata att gå ut offentligt med, det är ju en synnerligen rimligt prissatt tjänst jag köpt, och att mata in mina korrektionsvärden kanskenskulle stjälpa istället för att hjälpa

Du missförstår mig nog. Jag är endast intresserad av att se ungefär hur fel spyder2 mäter enligt era tester.

// Lyckman

#29

Postad 09 november 2006 - 21:24

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
OK, jag gjorde nog det. Sorry!

Den mätte cirka 3,5% lågt på rött och cirka 1,5. % högt på blått, om man utgår från grönt :)
Samt 4% högre luminans än gretagen.( om jag kommer ihåg rätt)

#30

Postad 09 november 2006 - 21:40

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Procent eller procentenheter?

#31

Postad 10 november 2006 - 08:11

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Procentenheter på RGB level tracking diagrammet, typ om G på 100 % så låg R på 96,5 % och B på 101,5 %, som det såg ut vid mätningen.

OBS är inget proffs på detta,men tycker det är intressant och har lärt mig en del om min hc3000 som ligger helt fel från fabrik. Har nog kört en 20-30 kalibreringar och testat vad som händer. Ny tycker jag att jag börjar närma mig :wub:

Redigerat av macman, 10 november 2006 - 08:15.


#32

Postad 12 november 2006 - 20:02

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0

Dock har CalMAN som jag använder ett presentationsläge för dE som är korrigerat mot den gammakurva du har som förvald inställning, inte målkurva på gamma. Detta tror jag gör att dE presenteras med lägre värde om man inte ligger exakt på gammakurvan. Ändrar man till standardläge borde dE ligga mer lika colorfacts. Funktionen på denna inställning fick jag tyvärr reda på senare.

Låter lite märkligt tycker jag. DeltaE är ju ett värde för hur långt ifrån punkten D65 du ligger vid en viss stimuli. Ser inte hur gamman kan påverka det.
// Lyckman

<{POST_SNAPBACK}>


Frågade Bill som är Mr Calman och fick detta svar:

Roger - The reason is hinted at in a post I gave over on AVS, but since this is our site, let me be a little more explicit since this is a feature that no one else has.

When you are measuring color error (dE), there are essentially two components: the error attributable to color "location" (think saturation/hue here) and the error attributable to how intense that light is. The first component is called "Delta C*" (or dC*), and the second is "Delta L*" (or dL*). The reason many calibrators care a lot more about dC* is that they recognize that dE* is significantly influenced by fluctuations in light levels versus what the "reference" is. In other words, there is a significant amount of error baked into dE* that is attributable to gamma errors.

When we built CalMAN, we thought about this problem and wanted to offer a solution. However, the solutions many of our competitors adopted (e.g., focusing on dC* or coming up with contrived idealistic L* values or whatnot) just weren't terribly satisfying. Delta C* is especially misleading because the calculations still rely heavily on having accurate light levels (not too dim, not too bright). What we did was both simpler and more elegant, and was based on something that also sets CalMAN apart: how we model gamma.

When you select "corrected" mode, the dE* values are corrected for gamma tracking error. This gives you an idea of your color error without the influence of when your display is too bright or too dark due to its having a gamma curve that does not adhere to the standard. When you select "uncorrected", you get the raw calculation that includes gamma error (should be higher for most displays under most conditions).

Make sense?

Bill



#33

Postad 12 november 2006 - 23:10

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Hmm..

Jag har hela tiden, som jag skrev i ett tidigare inlägg, varit av uppfattningen av att dE beskriver hur långt ifrån en önskad punkt du ligger, i vårt fall är punkten D65. En xy-punkt har som sagt inget med gamma att göra.

Efter lite surfande på ämnet har jag kommit fram till att det inte är så. Det jag tidigare trott var Delta E är faktiskt Delta C.

C or Delta c, n -- abbreviations for chromaticity or chromaticity difference, respectively.
Delta E, Delta e, D E, D e n -- the total color difference computed with a color difference equation. It is generally calculated as the square root of the sum of the squares of the chromaticity difference, D a + D b, and the lightness difference, D L; in CMC identified as the "commercial factor" (CF).

Man lär sig något nytt varje dag :P

// Lyckman

Redigerat av Lyckman, 12 november 2006 - 23:11.


#34

Postad 13 november 2006 - 00:10

TbX
  • TbX
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Hallo på er

har läst i tråden med stort intresse dock utan att förstå allt.....

vad har ni för tipps på utrustning för en novis vill få styr på sin proj ?

något enkelt/billigt

är det olika krav beroende på display typ: lcd/crt osv ?

//TbX

#35

Postad 13 november 2006 - 10:02

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

vad har ni för tipps på utrustning för en novis vill få styr på sin proj ?

något enkelt/billigt


Spyder2 Express 995:-
Mjukvara 0:-

Color HCFR (Som det snackas om i ovan länk), Släpps med Spyder2-support denna veckan. Tills dess kan man plocka xy-data från spydern via S2FLy och lägga in i programmet. Antingen helt manuellt (något tidsödande) eller via konverteringsarket som finns i första inlägget.

Ovan alternativ är billigt. Hur pass enkelt det är får nog avgöras från person till person. Color HCFR påminner en hel del om colorfacts, vilket är något av branchstandard i professionella sammanhang. (isf-certifierat).

Vill man ha en lösning som är enkel att använda (som guidar och förklarar vilka kontroller man skall ratta på etc), men som fortfarande ger hyfsad kvalité på kalibreringen så är det detta som gäller (imho):

Spyder TV Pro 6995:-

Är lite "display calibration for dummies" över SpyderTV pro. Du kommer inte lära dig speciellt mycket av att använda det, och resultatet kommer med största sannolikhet inte bli lika bra som det blir med Color HCFR och lite mer pillande. Skillnaden i pris beror på skillnaden i mjukvara. Hårdvaran är den samma i båda paketen (följer iofs med nått extra fäste till spydern i TV Pro paketet).

Om du kör på Spyder TV Pro, kommer du nog tycka att det är skitbra tills du får för dig att köra med Color HCFR ist.. efter några rundor med det kommer du gräma dig att du lagt 6 papp extra för att få ett litet fäste till spydern. :)

// Lyckman

Ps.
Du e väl f*n inte novis TbX? :blink:
Ds.

Redigerat av Lyckman, 13 november 2006 - 10:05.


#36

Postad 13 november 2006 - 10:36

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Hej Lyckman!

Du som testat HCFR, har programmet funktion för "train meter" och screen offset?

#37

Postad 13 november 2006 - 10:40

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Man kan lägga in kalibreringsdata för mätaren (train meter. Märkligt uttryck).
Har inte kollat om det finns någon funktion för screen offset, men om det saknas så är det nog inte längre än ett mail bort... :)

// Lyckman

#38

Postad 13 november 2006 - 10:53

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
I colorfacts manual kallas den "The Colorfacts Meter Training Import/Export Wizard" :)

Skapar en profil som kan exporteras - importeras ( i alla fall till andra colorfactsanvändare)

#39

Postad 13 november 2006 - 11:03

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
hehe, ok,

komsi, komsi lilla spydern.. Kan vi få liiite högre X vid 3 lm. Braaaa.. duktig mätare! :)

// Lyckman

#40

Postad 13 november 2006 - 11:05

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
:blink: :lol: :rolleyes:

Spyderman 3, soon at a theater near you :)

#41

Postad 13 november 2006 - 11:37

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Calman har en "Calibration wizard" som föreslår ändringar i contrast/brightness för RGB för att göra gråskalekalibreringen.
Kanske ett mellanting mellan HCFR/colorfacts och Spydertv?

Man skall dock göra en grundinställning med spydertv eller DVE eller liknande först ( master contrast/brightness och color)

#42

Postad 13 november 2006 - 11:56

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
I SpyderTVPro-mjukvaran så justerar man ALLA tillgängliga reglage i displayen (man anger vilka som finns och vad de står på initialt), inklusive BIAS och GAIN.
Dock är den lite jobbig p.g.a. att man inte riktigt vet vad det är man gör. Wizarden föreslår ändringar av inställningarna kontinuerligt, men man lär sig egentligen ingenting, det kommer upp en del grafer som visar vad det är man har ändrat, men man får själv försöka lista ut vad det är man ser...
Fördelen med denna är att den tar hänsyn till allt från BIAS och GAIN till Contrast, Brightness, Hue och Saturation i ett svep, men nackdelen är att man inte får ngn rapport med några vedertagna termer, såsom dE, gammakurvor etc., så man måste ändå mäta upp igen med t.ex. HCFR ifall man vill kunna se hur bra man ligger till...
Dessutom väljer man i SpyderTVPro ifall det är frontproj (DLP, LCD) eller bakproj (CRT, DLP, LCD) eller TV (plasma, LCD, CRT) och jag antar att programmet tar hänsyn till detta då det föreslår ändringar...

#43

Postad 13 november 2006 - 12:05

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Funkar Spyder2 att använda på en Sony VW50 ?

#44

Postad 13 november 2006 - 12:05

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Lika taskig koll som i SpyderTV'n med andra ord.

#45

Postad 13 november 2006 - 12:15

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Funkar Spyder2 att använda på en Sony VW50 ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det har rapporterats blandade resultat med Rubyn, men enligt senaste rön skall spyder2 funka med SXRD.. Kolla i kalibreringsdelen på avsforum.

// Lyckman

Redigerat av Lyckman, 13 november 2006 - 12:23.


#46

Postad 13 november 2006 - 12:16

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Att bara köra spydern ger nog inte bättre resultat än en noggrann kalibrering med typ DVE.
MEN ihop med ett kalibreringsprogram eller nåt gratisexcelark för kalibrering så ger det nog betydligt bättre resultat.

#47

Postad 13 november 2006 - 12:48

Bubben
  • Bubben
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Hallå!

Jag är en riktig nybörjare men är mycket intresserad av kalibrering så min fråga är om man köper spyder2 express hur går man tillväga praktiskt om man har en DLP projj? ska man köpa ett kamera stativ och placera spydern på? och var placerar jag stativet? dvs hur långt ifrån osv? kanske dumma frågor men jag hittar inga svar i tråden :)

#48

Postad 13 november 2006 - 12:58

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Hallå!

Jag är en riktig nybörjare men är mycket intresserad av kalibrering så min fråga är om man köper spyder2 express hur går man tillväga praktiskt om man har en DLP projj? ska man köpa ett kamera stativ och placera spydern på? och var placerar jag stativet? dvs hur långt ifrån osv? kanske dumma frågor men jag hittar inga svar i tråden :)

<{POST_SNAPBACK}>

Vill börja med att pointera att Spyder2 Express använd med medföljande mjukvara inte går att använda för kalibrering av projektor iöht. Däremot fungerar sensorn ihop med s2FLy och Color HCFR.

Enklast är att använda ett stativ. Spydern ca 30cm från duken, i mitten av duken, riktad mot duken. Att spyderns skugga syns på duken spelar ingen roll. Detta är colorvisions egna rekommendationer.

// Lyckman

#49

Postad 13 november 2006 - 13:13

Bubben
  • Bubben
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Okej tack för svaret Lyckman, då vad jag förstår och kan läsa mig till så kommer en engelsk variant av Color HCFR vilken dag som helst nu som är ett freeware program som man kör på en PC om jag har fattat allt rätt? jag kör på i spåret "kalibrera för dummies" :)

#50

Postad 13 november 2006 - 13:44

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Bättre än freeware! Open source (GNU)!! :blink:

Man kör den på en PC ja. De har även en DVD-Image med testpatterns som man kan tanka ner. Endast PAL dock, men testmönster finns att få tag på gratis i andra format. Kolla på avsforum i kalibreringsdelen. Finns bland annat en populär DVD som heter GetGray.

Jag kör en pre-beta hemma av Color HCFR som är på engelska och kommunicerar direkt med spyder2-sensorn. Det funkar finfint... :)

// Lyckman



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.