Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips och råd inför framtida hifi rigg. Uppgraderingsdjävulen

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 juli 2019 - 08:56

Unregisteredd44d5870
  • Unregisteredd44d5870
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej
Funderar på något nytt som kan höja upplevelsen i min lilla hifi rigg. Har svårt att veta vad jag skall göra. Tänker mig lite olika alternativ i form utav nya högtalare. Har spanat in lite på Paradigm som kör metal diskant utav något form. Tror det är det jag gillar som finns i mina nuvarande KEF. Jag vill prova något annat som låter bra och naturligt. Samtidigt intresserad i att ta steget upp till ett försteg med separat/inbyggd DAC och koppla HDMI till TV och sedan optiskt till DAC. Har redan effektsteg i form utav en Primare A34.2 som jag gillar och därmed tittat på nya Primare. Jag gillar inte priset och att det är med streaming och AKM/Sabre chip som i princip alla kör med utan letar efter Texas Intruments DAC som jag har i min Primare CD spelare som ger ett sådant gott ljud. Sist jag lyssnade hörde jag en Luxman DA som jag gillade. Där priset också var helt sjukt. Så frågan är vart hittar man ett försteg som inte har tråkigt ljud i sig utan att passera 10k. Vad tror folk skulle kunna vara vettigast. Nya högtalare eller bibehålla de högtalare man har. Fungerar forfarande bra. Leta efter ett försteg med specifika krav.


#2

Postad 21 juli 2019 - 08:23

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Eftersom du inte fått några svar så misstänker jag att du får vara lite mer konkret. Jag har själv svårt att inse vad din frågeställning gäller och vad det får kosta så: vad har du för grejer idag, vad är din budget och vad vill du åstadkomma.

 

Spontan kommentar till dina uttalanden ovan om hur saker låter:
Högtalare med metalldiskant kan låta väldigt olika så tror inte du skall hänga upp dig för mycket på just materialet i elementet.
 

Möjligen kan du avgöra skillnaderna mellan olika DA-chip men då du aldrig lyssnar på enbart en DA-krets utan en komplett enhet så finns det en hel del andra design val i dessa som kommer att påverka hur det låter.

 



 



#3

Postad 21 juli 2019 - 17:22

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0

 

koppla HDMI till TV och sedan optiskt till DAC.

Vad skulle det göra bättre än att skippa det optiska? Varje signaltransformation kan i bästa fall inte tillföra något, men i värsta (och oftast) fall påverka signalen. Ju renare signalväg, ju färre omvandlingar, desto bättre. Det finns ingen vinning i att ge en DAC optiskt istället för HDMI, om källan är bra.

Elelr har din TV inte HDMI ARC?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.