Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uppgraderingsjäv***en knackar mig på axeln...

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 september 2020 - 18:09

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Och jag har ju inte råd egentligen...

 

Kanske begagnat då??

Inget problem för mig ,men vad ska man titta på?

Söker efter front och center, resten finns nog hemma som duger.

Krav: måste vara golvhögtalare, har Infinity primus 250 stativare och en center som inte kan leverera det "trycket" jag vill ha om man kan utrycka sig så, så de får inte vara för mesiga då jag tycker min Infinity-center är just lite tam i ljudet, det ska kännas lite från den också när det händer grejer i centrum, har en gång i tiden lyssnat på tex Klipsch 64III och den levererar för att vara en center.

Ska drivas av en Denon avr-x2500h.

Rummet är hyffsat stort, ca 25 kvm så det borde gå med golvare.

Sen är det ju priset. Låt oss säga allt mellan 0-10000 kr, kan man göra ett fynd där inom den prisklassen? Begagnatmarknaden är ju brutal idag, det är inte mycket man får för sina "älsklingshögtalare" men det kanske gör att en annan som inte har råd att köpa nytt även kan hitta något som är åtminstone bättre än det jag har...

Ös på med förslag, men helst ska ni lyssnat på dom ni föreslår och dela med er av den erfarenheten.

 

MVH/Roger



#2

Postad 20 september 2020 - 18:41

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Förra generation Monitor audio silver med större element än du har? Borde finnas begagnade. Bör då ge både mer tryck och mer detaljer.

Redigerat av Demon Slayer, 20 september 2020 - 18:41.


#3

Postad 20 september 2020 - 20:28

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Förra generation Monitor audio silver med större element än du har? Borde finnas begagnade. Bör då ge både mer tryck och mer detaljer.


Har faktiskt tittat lite på dom och de såg intressanta ut. Ganska rätt prismässigt också, antar att det går att få ner priset på dessa också om man prutar lite. Hittade nu inte en sida jag läste på men det klagades lite på RS-serien jämfört med RX-serien men RX är väl mycket dyrare? Hehe, kan inte hitta det nu vad det skrevs om dom.

#4

Postad 20 september 2020 - 21:52

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Dom är lixom gjorda för "bang for the buck", och 12"-subben har fått mycket bra skryt.



#5

Postad 21 september 2020 - 09:55

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ett alternativ om det är just "Bang for the buck" du vill ha så finns Klipsch.

Men se till att få demo på liknade eller helst samma högtalare före köp...



#6

Postad 21 september 2020 - 10:01

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Ett alternativ om det är just "Bang for the buck" du vill ha så finns Klipsch.
Men se till att få demo på liknade eller helst samma högtalare före köp...


Jo dom har jag kollat på länge men tyvärr inte kunnat provlyssna på många år. De verkar vara "spelglada" så gillar man deras ljudkaraktär så är dom en kandidat och det måste jag lyssna mig fram till. En nackdel med dom är väl att de är ganska populära så priserna ligger därefter också, lite högt enligt mitt tycke.

#7

Postad 21 september 2020 - 10:08

Lakritsen
  • Lakritsen
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

Spana in Triangles nya Borea serie på hembiobutiken.se

Dessa har fått mycket lovord och ligger i bra prisklass, har sett begagnat ute på hifitorget också.

 

Har ägt Triangle förut men en annan serie. Oerhört bra för pengarna!



#8

Postad 21 september 2020 - 11:21

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 867 inlägg
  • 0

Om intresse finns så har jag begagnat 5.0-paket med Triangle-högtalare.

 

Följande produkter ingår i paketet:

Esprit Antal EZ, golv

Esprit Comete EZ, stativ

Esprit Voce EZ, center

 

Är köpt från Hembiobutiken: https://www.hembiobu...te-ez-50-paket/

 

Grymt bra högtalare dock hamnar priset en bra bit över de 10000.

 

Skicka PM om intresse finns.


Redigerat av Karl-Johan, 21 september 2020 - 11:24.


#9

Postad 21 september 2020 - 12:17

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0

Bortse inte från stativare helt tycker jag, en lite större stativare integrerad med en sub kan ge riktigt bra ljud. Även utan sub kan man komma långt.

Wharfedale Evo 4.x serien är riktigt intressant och får bara välord i pressen, speciellt om man är ute efter Bang for the buck! Buy and try 60 dagar från Hififreaks.dk...

 

Test av Evo 4.4

YoutubeTest av Evo 4.2

 

Begagnat så är detta Audivectorpaket rätt juste. 

 


Redigerat av Matsen, 21 september 2020 - 12:21.


#10

Postad 21 september 2020 - 15:31

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Spana in Triangles nya Borea serie på hembiobutiken.se
Dessa har fått mycket lovord och ligger i bra prisklass, har sett begagnat ute på hifitorget också.

Har ägt Triangle förut men en annan serie. Oerhört bra för pengarna!


Såg intressanta ut!
Dock lite över min prislapp men det skulle vara fint att lyssna på dom och se om man "gillar" deras ljud för då kan det spanas lite efter dom begagnade.

#11

Postad 21 september 2020 - 15:37

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Bortse inte från stativare helt tycker jag, en lite större stativare integrerad med en sub kan ge riktigt bra ljud. Även utan sub kan man komma långt.

Wharfedale Evo 4.x serien är riktigt intressant och får bara välord i pressen, speciellt om man är ute efter Bang for the buck! Buy and try 60 dagar från Hififreaks.dk...

Test av Evo 4.4
YoutubeTest av Evo 4.2

Begagnat så är detta Audivectorpaket rätt juste.


Samma sak här, lite för mycket för mig i pris men begagnade, visst. Åtminstone om man tittar på golvare, stativare så blir det billigare men nästan 10000 kr bara där då de anger styckpris.

#12

Postad 21 september 2020 - 16:15

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jo dom har jag kollat på länge men tyvärr inte kunnat provlyssna på många år. De verkar vara "spelglada" så gillar man deras ljudkaraktär så är dom en kandidat och det måste jag lyssna mig fram till. En nackdel med dom är väl att de är ganska populära så priserna ligger därefter också, lite högt enligt mitt tycke.

Billigare i tyskland och möjligen skall du som någon redan föreslagit titta på stativare med en så begränsad budget.

https://www.hifisoun...pact/_/Klipsch/

 

Även golvarna säljs med just rabatt.



#13

Postad 21 september 2020 - 19:07

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Kul med uppgraderingar. Såg på blocket att ett par Canton Ergo DC92 finns för slappa 2.400kr. helt sjukt. Om TS nu vill ha bang for the buck. Att ha denna som front vore fullständigt oslagbart. Bygg sedan vidare med ergoserien när suget kommer. Billigare än så blir det knappast. En varning utdelas dock. Ergoserien har extremt låg WAF.

Redigerat av PML73, 21 september 2020 - 19:08.


#14

Postad 21 september 2020 - 19:19

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Är väl typ bara MX som är WAF, Mina karat är tydligen inte direkt inne dom heller.

#15

Postad 21 september 2020 - 19:42

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Är väl typ bara MX som är WAF, Mina karat är tydligen inte direkt inne dom heller.

 

asg. Tror faktiskt det är namnet som är fel helt enkelt.  B)  :lol:



#16

Postad 21 september 2020 - 20:01

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

asg. Tror faktiskt det är namnet som är fel helt enkelt.  B)  :lol:

OT men.....Trots att jag målade dom vita så var det bara helt på gränsen tydligen. Står nu i ena barnrummet med en HK-stärkare och faktiskt MX-sub kopplad til. Sjukt maffigt ljud i det lilla rummet.

 

Bifogad fil  karat1.jpg   91,77K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  karat2.jpg   117,97K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Demon Slayer, 21 september 2020 - 20:01.


#17

Postad 21 september 2020 - 20:21

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 1
Haha, snyggt. Damer ska inte beblanda sig med ljud.

#18

Postad 21 september 2020 - 21:21

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Kul med uppgraderingar. Såg på blocket att ett par Canton Ergo DC92 finns för slappa 2.400kr. helt sjukt. Om TS nu vill ha bang for the buck. Att ha denna som front vore fullständigt oslagbart. Bygg sedan vidare med ergoserien när suget kommer. Billigare än så blir det knappast. En varning utdelas dock. Ergoserien har extremt låg WAF.


Hehe, det var inga skönheter precis men ljudet går före utseende..
Är lite äldre golvare så känns som att det blir lite problem med att få tag på en center till den?

#19

Postad 21 september 2020 - 22:25

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Bifogad fil  common057.gif   2,88K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Demon Slayer, 21 september 2020 - 23:33.


#20

Postad 22 september 2020 - 05:00

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Hehe, det var inga skönheter precis men ljudet går före utseende..
Är lite äldre golvare så känns som att det blir lite problem med att få tag på en center till den?


Det finns center till den var tredje vecka på blocket. De heter CM50, 51 osv. Skulle även fungera med deras 950. De brukar ligga runt 500-1000kr. Nypris runt 5000kr. Jag anser att om ljudet är prio. Finns det inget för dubbla pengarna som slår dessa på fingrarna ute på begmarknaden.

#21

Postad 22 september 2020 - 07:32

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Det finns center till den var tredje vecka på blocket. De heter CM50, 51 osv. Skulle även fungera med deras 950. De brukar ligga runt 500-1000kr. Nypris runt 5000kr. Jag anser att om ljudet är prio. Finns det inget för dubbla pengarna som slår dessa på fingrarna ute på begmarknaden.


Tackar för infon. Ska googla lite mer på den serien. Gammal har enligt mig ingen betydelse.

#22

Postad 22 september 2020 - 08:55

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Tackar för infon. Ska googla lite mer på den serien. Gammal har enligt mig ingen betydelse.

Ergoserien åldras med värdighet. Ser man på priserna inser man hur vanskliga relationella förhållanden dessa ägare lever i som måsta sälja av till underpriser. Skratt

Edit: Deras digitalserie 1 och 2 går heller ej av för hackor. Fantastiska högtalare... Brytningen i mina åsikter kring ergo kom efter DC92. 690,695 osv. Superstädat ljud men det där lite fria försvann liksom. Smaken är som baken.

Redigerat av PML73, 22 september 2020 - 08:59.


#23

Postad 26 september 2020 - 13:10

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Kul med uppgraderingar. Såg på blocket att ett par Canton Ergo DC92 finns för slappa 2.400kr. helt sjukt. Om TS nu vill ha bang for the buck. Att ha denna som front vore fullständigt oslagbart. Bygg sedan vidare med ergoserien när suget kommer. Billigare än så blir det knappast. En varning utdelas dock. Ergoserien har extremt låg WAF.

 

 

Ergoserien åldras med värdighet. Ser man på priserna inser man hur vanskliga relationella förhållanden dessa ägare lever i som måsta sälja av till underpriser. Skratt

Edit: Deras digitalserie 1 och 2 går heller ej av för hackor. Fantastiska högtalare... Brytningen i mina åsikter kring ergo kom efter DC92. 690,695 osv. Superstädat ljud men det där lite fria försvann liksom. Smaken är som baken.

 

 

Ska kolla lite mer på begagnat nu men det är alltid problem när man väl hittar något, avståndet... Jag kollade på ditt förslag:canton ergo dc92 men det var ca 40 mil enkel resa och man är inte så sugen att ta dom på postnord precis om jag vill ha dom hela... 

Hittade ett gammalt inlägg från dig PML73 just om detta, begagnade canton eller köpa nya(tror runt 2010) och du tyckte inte då ergo dc92 var en bra högtalare, nu får du bestämma dig   :D   :D   :D


Redigerat av flygsfors, 26 september 2020 - 13:11.


#24

Postad 26 september 2020 - 18:07

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Ska kolla lite mer på begagnat nu men det är alltid problem när man väl hittar något, avståndet... Jag kollade på ditt förslag:canton ergo dc92 men det var ca 40 mil enkel resa och man är inte så sugen att ta dom på postnord precis om jag vill ha dom hela... 
Hittade ett gammalt inlägg från dig PML73 just om detta, begagnade canton eller köpa nya(tror runt 2010) och du tyckte inte då ergo dc92 var en bra högtalare, nu får du bestämma dig   :D   :D   :D


Skratt, DC92 är grymma för 2.400kr. De är inte lika i klangen där DC91 och RC-L är mer lika varandra. Drog lite väl hårt i den tonen kanske. Skratt



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.