Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Zappiti 4K HDR (Mini, One & Duo)

604 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Zappiti One 4k HDR (Mediaspelare) 1 7 (1) Inga priser

#501

Postad 12 februari 2021 - 13:11

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
Vad har man ingång hdmi till?
Går det tex koppla in apple tv eller cc, som på oppo bd spelare till exempel?

#502

Postad 16 februari 2021 - 18:26

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Japp har sett det ser snyggt ut.
Men denna t.ex borde väl vara samma som den som finns på Zappitis hemsida?
https://www.inet.se/...b-5400rpm-256mb

https://store.zappit...pecial-nas.html

Mvh

Svarar mig själv här. Jag köpte en WD Red 4TB. :D



#503

Postad 16 februari 2021 - 18:30

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Däremot undrar jag om man vill lagra musik på hårddisken vilket format skall man använda?

Hittar inget om det på Zappitis hemsida. Funkar ISO eller ska man göra mappar för varje skiva med WAV-filer av låtarna?

 

Mvh



#504

Postad 18 februari 2021 - 08:01

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Tror du kan köra dem flesta format hur dem heter är viktigare

#505

Postad 18 februari 2021 - 08:19

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Tror du kan köra dem flesta format hur dem heter är viktigare

Ok grymt tack. Har redan rippat några skivor och körde dom som .wav. Tänkte att det formatet kan väl i princip alla prylar läsa plus att det är okomprimerat. Sen tycker jag det finns väldigt lite info om hur man rippar musik även om det förmodligen är samma princip som med film så hade det varit bra med en musik-guide.
Dock funderar jag på hur man skall döpa isf. När jag rippat ett album har jag skapat en mapp och döpt mappen ex.vis "Sabaton - World at war" och sen lagt spåren/filerna i den. Och sen döpt filerna efter låttiteln. Tror ni att det funkar eller borde dom döpas eller borde jag göra på annat sätt?

Mvh

Redigerat av sebulba, 18 februari 2021 - 08:21.


#506

Postad 18 februari 2021 - 10:38

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Finns en gammal tråd om att rippa CD där det skrevs en del för ungefär ett år sen: https://www.minhembi...howtopic=229290

 

Här skrev jag hur jag gör: https://www.minhembi...=2#entry4582558



#507

Postad 18 februari 2021 - 10:48

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Finns en gammal tråd om att rippa CD där det skrevs en del för ungefär ett år sen: https://www.minhembi...howtopic=229290

Här skrev jag hur jag gör: https://www.minhembi...=2#entry4582558

Grymt får kika igenom dom länkarna när jag kommer hem då. Tack! 😊

Mvh

#508

Postad 21 februari 2021 - 20:12

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Har en fråga ang. DVDFab har laddat ner test-versionen för att testa klona dvd. Funderar på att köpa men undrar då om jag köper programmet får jag bara dvd-kloning då? Alltså måste jag köpa programmet igen för att kunna klona Bluray och UHD senare? 

Hänger inte riktigt med för det fanns så mycket att välja på deras hemsida. :(

 

Mvh



#509

Postad 21 februari 2021 - 20:46

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Har en fråga ang. DVDFab har laddat ner test-versionen för att testa klona dvd. Funderar på att köpa men undrar då om jag köper programmet får jag bara dvd-kloning då? Alltså måste jag köpa programmet igen för att kunna klona Bluray och UHD senare?
Hänger inte riktigt med för det fanns så mycket att välja på deras hemsida. :(

Mvh


Jag kan klona blu-ray men om det går med UHD vet jag inte

#510

Postad 21 februari 2021 - 22:45

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Jag har inte testat DVDFab, men med Any DVD HD går det bra att kopiera även UHD (BD-XL).



#511

Postad 22 februari 2021 - 06:11

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Ah ok tack. Så iaf för Bluray och Dvd räcker det att betala för ett program då.

Mvh

#512

Postad 22 februari 2021 - 08:16

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Any DVD HD funkar som fristående program för att göra mappar eller iso av DVD och BD. Jag använder det som plugin till My Movies, för att katalogisera och skapa metadata samtidigt. Vill man göra så är det alltså två program som behöver köpas.



#513

Postad 22 februari 2021 - 08:27

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Ok får kika det. Dock kopierar jag skivorna 1:1. Jag gör varken ISO eller MKV, behöver man metadata då ändå?

Mvh

#514

Postad 22 februari 2021 - 08:49

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0
Nja, det jag menar med metadata här är att My Movies lägger några filer i varje filmmapp, men information som det programmet behöver. Jag förmodar att Zappiti "skrapar" mapparna med filmer och skapar sina egna metadata för att hålla ordning på dem.

Kopieringen är samma som jag gör då, BDMV av BD och VIDEO_TS av DVD.

Redigerat av Erik_N, 22 februari 2021 - 09:13.


#515

Postad 22 februari 2021 - 09:11

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Aha ja då är jag med.

#516

Postad 23 februari 2021 - 14:38

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

En annan fråga. Varför lyckas jag inte få musiken att se ut så här när jag bläddrar/spelar musik.

Ser bara mapparna och det ser så tråkigt ut. Har varje skiva rippad i en mapp med låtarna som .wav. Det finns ett album cover i varje mapp.

Måste man göra på nåt annat sätt för att det skall se ut som på bilden?

Lite segt om man inte får till det och det blir som att browsa i utforskaren på datorn. En breaker för mig att skaffade Zappitin var just att man såg omslag och diverse och inte själva filsystemet så att säga.

zappiti-music-zappiti-4k-hdr-1920x1080.jpg


Redigerat av sebulba, 23 februari 2021 - 14:40.


#517

Postad 25 februari 2021 - 20:29

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Ytterligare en fråga. Har både amerikanska och brittiska versionen av The Office inlagd på hårddisken men Zappiti ser den brittiska som den amerikanska.

Har döpt mapparna The Office UK och The Office US. Den hittar amerikanska versionen som den ska. Har även testat att "adda" en ny samling med bara brittiska The Office men den identifieras ändå som den amerikanska.

Nån som har en aning om hur man kan lösa detta?

 

Svar uppskattas.  :)



#518

Postad 25 februari 2021 - 23:08

ms0555
  • ms0555
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Ytterligare en fråga. Har både amerikanska och brittiska versionen av The Office inlagd på hårddisken men Zappiti ser den brittiska som den amerikanska.

Har döpt mapparna The Office UK och The Office US. Den hittar amerikanska versionen som den ska. Har även testat att "adda" en ny samling med bara brittiska The Office men den identifieras ändå som den amerikanska.

Nån som har en aning om hur man kan lösa detta?

 

Svar uppskattas.  :)

Höger klicka på den felaktiga serie , välj identifiera igen, skriv in The TVDB numret för The Office (UK) 78107, sedan ok



#519

Postad 26 februari 2021 - 14:07

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Höger klicka på den felaktiga serie , välj identifiera igen, skriv in The TVDB numret för The Office (UK) 78107, sedan ok

Yes grymt skall testa detta när jag kommit hem. Tack för svaret! :)

Men bara för att dubbelkolla, med "högerklicka" menar du meny-knappen med tre eller fyra streck på fjärren?

 

Håller på att få grepp om alla funktioner och hur Zappitin fungerar så ursäktar mig för alla frågor som förmodligen är basic. Men lyckas inte alltid hitta svar varken när jag söker på Google eller kollar manualen. :huh:

 

Mvh



#520

Postad 26 februari 2021 - 23:13

DeusEXMachina
  • DeusEXMachina
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Har en fråga gällande överföring av filer.
Jag lyckas inte få min PC Win 10 att se Zappiti HDD (Ironwolf) när Zappiti 4K Pro är uppkopplad via wi-fi.
Pluggar jag in ethernet till Zappiti så dyker den upp i win explorer och jag kan föra över filer. Det är lite omständigt då jag inte är sugen på att dra en ethernetkabel där mediaspelaren står.

Går det att föra över filer via wifi och i så fall någon som har ett tips? :)

Redigerat av DeusEXMachina, 26 februari 2021 - 23:13.


#521

Postad 04 mars 2021 - 16:15

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Jag kan klona blu-ray men om det går med UHD vet jag inte

Jo jag har lyckats klona Avengers Endgame UHD. Så antar att andra borde funka också då.


Har en fråga gällande överföring av filer.
Jag lyckas inte få min PC Win 10 att se Zappiti HDD (Ironwolf) när Zappiti 4K Pro är uppkopplad via wi-fi.
Pluggar jag in ethernet till Zappiti så dyker den upp i win explorer och jag kan föra över filer. Det är lite omständigt då jag inte är sugen på att dra en ethernetkabel där mediaspelaren står.

Går det att föra över filer via wifi och i så fall någon som har ett tips? :)

Satt och läste lite om det för några dagar sen och som jag fattade det måste man köra med kabel för att föra över filer.


Höger klicka på den felaktiga serie , välj identifiera igen, skriv in The TVDB numret för The Office (UK) 78107, sedan ok

Tack det funkade fint att ändra. :)



#522

Postad 04 mars 2021 - 16:27

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Tänkte på en grej, om någon kan bekräfta andra hårddiskar som funkar med Zappiti bortsett från dom som Zappiti har sin hemsida?

Tänker det är bra att ha lite alternativ och så.

 

Mvh



#523

Postad 04 mars 2021 - 20:40

Limme
  • Limme
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

En annan fråga. Varför lyckas jag inte få musiken att se ut så här när jag bläddrar/spelar musik.

Ser bara mapparna och det ser så tråkigt ut. Har varje skiva rippad i en mapp med låtarna som .wav. Det finns ett album cover i varje mapp.

Måste man göra på nåt annat sätt för att det skall se ut som på bilden?

Lite segt om man inte får till det och det blir som att browsa i utforskaren på datorn. En breaker för mig att skaffade Zappitin var just att man såg omslag och diverse och inte själva filsystemet så att säga.

zappiti-music-zappiti-4k-hdr-1920x1080.jpg

Hej!

Har du listat ut hur man gör så att det ser ut som bilden?

 

Mvh



#524

Postad 04 mars 2021 - 21:22

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Hej!

Har du listat ut hur man gör så att det ser ut som bilden?

 

Mvh

Inte testat än men kanske...kan vara så att jag döpt omslagsbilderna fel eller rättare sagt jag döpte aldrig om dom i förstaläget. Läste nåt om det för några dagar sedan att man ska döpa bilder till t.ex "cover" eller "album".

Har gjort det men har inte hunnit testa det än. Återkommer så fort jag har gjort detta!

Och hoppas att det kommer lösa det hela. För lite retligt att allt film-delen ser såpass snygg ut men musik-delen ser ut som Utforskaren typ.

 

Btw måste jag säga att Zappitin är nog ett av dom bästa elektronik-köpen jag gjort det senaste. Att ha samlingen digitalt på hårddisk fast med snygga menyer och kategorier osv. är riktigt nice. Mycket enklare att hålla ordning på samlingen. Man slipper köpa dubletter av misstag nu, hehe :D

Och det känns som man fortfarande har kvar skivan liksom utan allt meck som att byta skiva, leta rätt på filmer osv. och all plats man även sparar i lägenheten. Sen till folk, som är som jag, som är nya på detta med mediastreamer/server och liknande att inte känna att det är komplicerat osv. Hade läst runt en del och inför köpet undrade jag nästan om jag skulle klara av det. Det pratas om bluray-spelare som måste vara "UHD-friendly" och man måste byta firmware osv. för att kunna rippa UHD. Men precis allt var mycket lättare än vad jag trodde. Trodde t.ex man var tvungen att vara på gränsen till expert för att byta firmware på bluray-brännaren men det var ju så lätt så en 3-åring hade klarat det. Att komma igång kunde inte varit lättare och inga speciella dator-kunskaper behövs, kan jag intyga om nån tycker att det verkar komplicerat.

 

Sen det lilla jag har kollat så verkar den göra under för bilden. Kollade några gamla avsnitt på The Office från dvd-utgåvan och det såg ju grymt bra ut. Och även lite annat från dvd och det har sett mycket bättre ut än hur jag mindes det. Så skalar Zappitin om dvd-material eller gör nåt speciellt med det?

 

Mvh


Redigerat av sebulba, 04 mars 2021 - 21:24.


#525

Postad 05 mars 2021 - 01:05

DeusEXMachina
  • DeusEXMachina
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Satt och läste lite om det för några dagar sen och som jag fattade det måste man köra med kabel för att föra över filer.

Ja det verkar onekligen så. Jag löste det först med Powerlines och funkade bra verkar inte så känslig för hastighet mer att den har ethernet. Men införskaffade en NAS idag främst för att få ner ljudnivån :)

Angående hårddiskar har jag testat Ironwolf, WD Red och WD Green (står på listan som ej rekommenderad pga vissa problem med uppspelning). Jag har inte upplevt någon märkbar skillnad mellan dem. Har inte kört nån av dem över längre tid dock. Men tror de flesta borde funka okej.
Ironwolfen jag hade först snurrade med 7200rpm (tänkte mig inte för) så har man sin spelare (som jag) i anslutning till TV/projektor så är nog en hdd med 5400 rpm att föredra, eller ännu bättre en NAS man kan placera nån stans där den inte stör :)

Btw måste jag säga att Zappitin är nog ett av dom bästa elektronik-köpen jag gjort det senaste. Att ha samlingen digitalt på hårddisk fast med snygga menyer och kategorier osv. är riktigt nice. Mycket enklare att hålla ordning på samlingen. Man slipper köpa dubletter av misstag nu, hehe :D
Mvh


Väldigt nöjd med köpet av Zappiti jag med.
Hade en Dune HD Max med Zappiti media center för typ 10 år sen. Sen fick jag för mig att en HTPC va ett bättre alternativ men i ärlighetens namn har jag saknat mediaspelaren. Även om en htpc har fler valmöjligheter är enkelheten med en färdig spelare värt mycket. Slippa strulet med firmwares som strular, full support för fjärrkontroll osv.

Mitt enda klagomål egentligen är väl att Android 6 inte är det rappaste UI. Att appar som Netflix osv funkar bättre på tvn. Inget jätteproblem dock.

Redigerat av DeusEXMachina, 05 mars 2021 - 01:20.


#526

Postad 05 mars 2021 - 23:35

DeusEXMachina
  • DeusEXMachina
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Btw hur får man trailers att funka? Ingen av mina filmer hittar någon trailer 🤨
Får felmeddelande ”movie trailer not found”

Valt youtube under settings, verkar inte finnas nåt annat?

Redigerat av DeusEXMachina, 06 mars 2021 - 18:33.


#527

Postad 08 mars 2021 - 18:47

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Ja det verkar onekligen så. Jag löste det först med Powerlines och funkade bra verkar inte så känslig för hastighet mer att den har ethernet. Men införskaffade en NAS idag främst för att få ner ljudnivån :)

Angående hårddiskar har jag testat Ironwolf, WD Red och WD Green (står på listan som ej rekommenderad pga vissa problem med uppspelning). Jag har inte upplevt någon märkbar skillnad mellan dem. Har inte kört nån av dem över längre tid dock. Men tror de flesta borde funka okej.
Ironwolfen jag hade först snurrade med 7200rpm (tänkte mig inte för) så har man sin spelare (som jag) i anslutning till TV/projektor så är nog en hdd med 5400 rpm att föredra, eller ännu bättre en NAS man kan placera nån stans där den inte stör :)


Väldigt nöjd med köpet av Zappiti jag med.
Hade en Dune HD Max med Zappiti media center för typ 10 år sen. Sen fick jag för mig att en HTPC va ett bättre alternativ men i ärlighetens namn har jag saknat mediaspelaren. Även om en htpc har fler valmöjligheter är enkelheten med en färdig spelare värt mycket. Slippa strulet med firmwares som strular, full support för fjärrkontroll osv.

Mitt enda klagomål egentligen är väl att Android 6 inte är det rappaste UI. Att appar som Netflix osv funkar bättre på tvn. Inget jätteproblem dock.

Grymt då har man lite mer att välja på inför nästa HDD köp. Tack för info!

 

 

Ang. slöhet så håller jag med. Det är nog den största nackdelen jag har märkt hittils. Ingen breaker men inget att helt bortse ifrån heller. Man är van vid att prylar svarar blixtsnabb och glömmer att Zappitin är slö så man trycker flera gånger på samma knapp för man tror att signalen från fjärren inte har gått fram. HTPC kommer väl alltid vara bättre men då borde man nog vara insatt för att få det bra antar jag. Zappitin är ju en grym medelväg för oss som inte orkar eller kan fixa med en HTPC.



#528

Postad 08 mars 2021 - 22:10

DeusEXMachina
  • DeusEXMachina
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 1

Grymt då har man lite mer att välja på inför nästa HDD köp. Tack för info!

 

 

Ang. slöhet så håller jag med. Det är nog den största nackdelen jag har märkt hittils. Ingen breaker men inget att helt bortse ifrån heller. Man är van vid att prylar svarar blixtsnabb och glömmer att Zappitin är slö så man trycker flera gånger på samma knapp för man tror att signalen från fjärren inte har gått fram. HTPC kommer väl alltid vara bättre men då borde man nog vara insatt för att få det bra antar jag. Zappitin är ju en grym medelväg för oss som inte orkar eller kan fixa med en HTPC.

 

Kanske. Jag vet inte dock, jag har kört HTPC ganska länge både Kodi och Plex och jag tycker nog videokvalitén är bättre på Zappiti. Scrapern är också bättre, och kräver mindre input. När jag körde Kodi var det ofta saker och ting buggade. Sen var det halvkass support för fjärrkontroll osv. Det fanns fler valmöjligheter absolut, men jag tycker nog Zappiti är en bättre mediaspelare :)

Men absolut, de borde kunna uppgradera till ett snabbare UI. Det är som du säger ingen dealbreaker. Speciellt inte som man inte behöver hålla på och fixa allt för mycket i menyerna.



#529

Postad 09 mars 2021 - 20:37

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Har en fråga ang. DVDFab ibland när jag klonar en skiva så vill den bara klona typ 97-98% av hela skivan. Ofta händer det på skivor som bara är runt 35GB. Säg att skivan är på 35,666GB så visar den efter att den analyserat att den kommer kopiera 35,006GB.

Händer ganska sällan dock. Inte så att programmet hänger sig heller eller så utan den klonar dom angivna procenten. Antar att den inte tar bort något viktigt men har inte kunnat testa dom kloningarn som blivit så än, tyvärr.

Nån som vet varför?

 

Mvh



#530

Postad 17 mars 2021 - 13:58

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Hej!

Har du listat ut hur man gör så att det ser ut som bilden?

 

Mvh

Kan bekräfta att det funkar att döpa bilder som "cover" då syns omslaget eller bilden man valt för det albumet förutsatt att det ligger i samma mapp som låtarna då.

 

Sen har jag en fråga och hoppas nån kan svara för jag hittar inget när jag sökt på Goggle bara om skivor. Jag kopierade/klonade ett gäng bluray-skivor med Makemkv tänkte inte då på att kryssa i "decrypt"-rutan. Så dom filmer jag kopierade med Makemkv spelas inte upp av Zappitin. Så jag antar att det är det som är problemet att dom inte är decryptade. Undrar då om det går att bara decrypta BDMV-mapparna som jag har på hårddisken med Makemkv? 

Man kanske kan göra om dom till mkv eller iso, men blir dom decryptade då i så fall?

Hade dock gärna sluppit det för min dator är så otroligt seg så göra mkv av dom hade nog tagit en evighet även kopiera om slipper jag gärna också av tidsskäl. 

Nån som vet eller har en lösning?

 

Mvh



#531

Postad 18 mars 2021 - 21:40

Limme
  • Limme
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Så då var Zappitin beställd det blev en One SE.

Hittade det här på Youtube 

www.youtube.com/channel/UCxfNqL6x3JYOAMTq57c_eVw

 

Mvh



#532

Postad 27 mars 2021 - 18:07

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Kan rekommendera silver version går att få gratis om man skriver en recension

#533

Postad 27 mars 2021 - 18:09

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0
Ja, Silver theme lyfter upplevelsen lite. Mycket stilrenare menyer

#534

Postad 04 april 2021 - 07:06

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Skulle lägga in lite grejer på en hårddisk och tog då ut en av dom som sitter i, upptäckte då hur jäkla varm hårddisken blir. Kunde knappt hålla i den. Hade kanske haft igång Zappitin i 4 timmar kanske 5. Är detta normalt för hårddiskar? Påverkar värmen en hårddisks livslängd?



#535

Postad 04 april 2021 - 15:54

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Skulle lägga in lite grejer på en hårddisk och tog då ut en av dom som sitter i, upptäckte då hur jäkla varm hårddisken blir. Kunde knappt hålla i den. Hade kanske haft igång Zappitin i 4 timmar kanske 5. Är detta normalt för hårddiskar? Påverkar värmen en hårddisks livslängd?

Beror väl på vad det är för hårddisk, men det kan ju lika gärna vara resten av enheten som värmer upp den, inte den sig själv.

Ja, diskar gillar inte generellt för hög värme.

Redigerat av frollic, 04 april 2021 - 15:54.


#536

Postad 04 april 2021 - 17:09

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Ah det är sant iofs tänkte faktiskt inte på att Zappitin i sig kan värma upp hårddisken. För när du säger det så blir hårddisken inte i närheten så varm när jag har den kopplad till datorn. Men hårddisken är en sån Western digital red som Zappiti själva rekommenderar så då borde det väl vara lugnt oavsett. Är ju ändå ingenting man kan göra åt saken ändå. Men att Zappitin antagligen då avger såpass mycket värme hade jag inte trott.
Ska nog mäta tempen nästa gång för skoj skull.

Redigerat av sebulba, 04 april 2021 - 17:10.


#537

Postad 04 april 2021 - 17:23

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Nätverkslagring...



#538

Postad 29 april 2021 - 12:04

Limme
  • Limme
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Hej!

Snart fått in alla filmer och än så länge mycket nöjd med Zappitin.

En liten fråga. Någon som har rippat Bluray-audio och Dvd-audio?

Har ni då använt MKV, för det är väl samma som en film fast utan bild men med menyer och lagt de i mappen filmer

eller en egen mapp? En sista fråga, Cd skivor under egen mapp eller kopiera över på HD ( har intern)

 

Mvh



#539

Postad 29 april 2021 - 14:48

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Hej!

Snart fått in alla filmer och än så länge mycket nöjd med Zappitin.

En liten fråga. Någon som har rippat Bluray-audio och Dvd-audio?

Har ni då använt MKV, för det är väl samma som en film fast utan bild men med menyer och lagt de i mappen filmer

eller en egen mapp? En sista fråga, Cd skivor under egen mapp eller kopiera över på HD ( har intern)

 

Mvh

Vet inget om dom andra frågorna.

Men jag kopierade alla mina skivor som Wav och lade dom i en mapp "Music" på hårddisken som skulle användas i Zappitin. Så väljer man den mappen sen när Zappitin ska identifiera musik och filmer. Och då hamnar all musik i fliken "Zappiti Music" annars inte. I alla fall inte när jag har haft mp3-filer som legat utanför den mappen.


Redigerat av sebulba, 29 april 2021 - 14:51.


#540

Postad 29 april 2021 - 15:53

Limme
  • Limme
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Vet inget om dom andra frågorna.

Men jag kopierade alla mina skivor som Wav och lade dom i en mapp "Music" på hårddisken som skulle användas i Zappitin. Så väljer man den mappen sen när Zappitin ska identifiera musik och filmer. Och då hamnar all musik i fliken "Zappiti Music" annars inte. I alla fall inte när jag har haft mp3-filer som legat utanför den mappen.

Tack för snabbt svar



#541

Postad 03 maj 2021 - 21:04

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Har 1000 filmer varav 170 UHDs och länge tänkt mig att digitalisera och göra mer lättillgänligt. Tänker en 8 bays nas och raid 5 och backup vid sidan om. Blir nog bra. Zappiti verkar grym, men idag föll den nästan ur listan när jag förstod att den INTE skickar metadata vid HDR. Hur kan ens Pro HDR vara ISF-certifierad, vilken sjuk miss. Alla displayer behöver ju den info inför tonmappning som måste ske i 99% av fallen. Jag kör med en videprocessor som kan göra en bra tonmappning utan maxFALL/MaxCLL - men t ex LGs oled-maskiner är ju beroende av dylik metadata. 
 

Hur kan en så vital miss begås? Någon som vet om det planeras att implementera detta? Roliga är att man kallar sin maskin HDR Pro och tar bra betalt med missar en av de viktigaste parametrarna. Trist då jag nästan bestämt mig för en. 



#542

Postad 04 maj 2021 - 04:32

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Har 1000 filmer varav 170 UHDs och länge tänkt mig att digitalisera och göra mer lättillgänligt. Tänker en 8 bays nas och raid 5 och backup vid sidan om. Blir nog bra. Zappiti verkar grym, men idag föll den nästan ur listan när jag förstod att den INTE skickar metadata vid HDR. Hur kan ens Pro HDR vara ISF-certifierad, vilken sjuk miss. Alla displayer behöver ju den info inför tonmappning som måste ske i 99% av fallen. Jag kör med en videprocessor som kan göra en bra tonmappning utan maxFALL/MaxCLL - men t ex LGs oled-maskiner är ju beroende av dylik metadata. 
 

Hur kan en så vital miss begås? Någon som vet om det planeras att implementera detta? Roliga är att man kallar sin maskin HDR Pro och tar bra betalt med missar en av de viktigaste parametrarna. Trist då jag nästan bestämt mig för en. 

Ganska nyligen skaffat en 4K Pro och grymt nöjd men ändå tråkigt och läsa att den saknar potentiellt bra funktioner. Dock är jag inte helt insatt i HDR och allt det där. Så vad innebär detta i praktiken får man ingen HDR från Zappitin då? Eller är det begränsad form av HDR? Och är detta något som skulle kunna fixas med en uppgradering av mjukvara eller är det hårdvarubaserat?

Förklara gärna för en oinsatt. ;)



#543

Postad 04 maj 2021 - 05:49

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Har 1000 filmer varav 170 UHDs och länge tänkt mig att digitalisera och göra mer lättillgänligt. Tänker en 8 bays nas och raid 5 och backup vid sidan om. Blir nog bra. Zappiti verkar grym, men idag föll den nästan ur listan när jag förstod att den INTE skickar metadata vid HDR. Hur kan ens Pro HDR vara ISF-certifierad, vilken sjuk miss. Alla displayer behöver ju den info inför tonmappning som måste ske i 99% av fallen. Jag kör med en videprocessor som kan göra en bra tonmappning utan maxFALL/MaxCLL - men t ex LGs oled-maskiner är ju beroende av dylik metadata. 
 

Hur kan en så vital miss begås? Någon som vet om det planeras att implementera detta? Roliga är att man kallar sin maskin HDR Pro och tar bra betalt med missar en av de viktigaste parametrarna. Trist då jag nästan bestämt mig för en. 

Det är ett hårdvaruproblem så kommer inte lösas med nuvarande boxar men dom jobbar mycket med programvaran och uppdateringar ofta så skulle bli förvånad om det inte kommer en ny box snart som löser detta.

Jag tycker själv att denna är den bästa boxen till film och trots dessa brister vet inte hur mycket bättre det skulle bli men snabbheten att söka efter en film och stabiliteten är tillräckligt för mig.

Köp den billigaste så länge och byt när det ev kommer nya, eller leta efter en beg. Jag har en Zappiti Mini 4K HDR jag kan sälja, skicka pm.

 

#544

Postad 04 maj 2021 - 10:18

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Ganska nyligen skaffat en 4K Pro och grymt nöjd men ändå tråkigt och läsa att den saknar potentiellt bra funktioner. Dock är jag inte helt insatt i HDR och allt det där. Så vad innebär detta i praktiken får man ingen HDR från Zappitin då? Eller är det begränsad form av HDR? Och är detta något som skulle kunna fixas med en uppgradering av mjukvara eller är det hårdvarubaserat?

Förklara gärna för en oinsatt. ;)

MaxCLL och MaxFall är den maximala ljustyrka resp medelljusttyrka som används i filmen. Låt gå för att många filmer har felaktig metadata, men den är ju superviktig för t ex LGs OLEDs för att göra vettig tonmappning. Likaså för min del med Lumagen så används det för att sätta nivåer. Jag kan sätta ett generellt värde på t ex 4000 nits, men då frå du inte ett riktigt värde för just den filmen. I en DTM-lösning kanske det inte har jättestor betydelse, men att få en maskin ISF-certifierad utan detta är förvånansvärt minst sagt,

 

 

 

Det är ett hårdvaruproblem så kommer inte lösas med nuvarande boxar men dom jobbar mycket med programvaran och uppdateringar ofta så skulle bli förvånad om det inte kommer en ny box snart som löser detta.

Jag tycker själv att denna är den bästa boxen till film och trots dessa brister vet inte hur mycket bättre det skulle bli men snabbheten att söka efter en film och stabiliteten är tillräckligt för mig.

Köp den billigaste så länge och byt när det ev kommer nya, eller leta efter en beg. Jag har en Zappiti Mini 4K HDR jag kan sälja, skicka pm.

 

 

 

Kollar as we speak gällande HDR och tonmappning från Lumagen och hur mycket sämre det kommer att bli utan masterdata. Om inte någon större påverkan kanske jag är intresserad. Antar att din maskin också ger source direct-ouput och att inte det bara är den stora maskinen?



#545

Postad 04 maj 2021 - 16:04

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

MaxCLL och MaxFall är den maximala ljustyrka resp medelljusttyrka som används i filmen. Låt gå för att många filmer har felaktig metadata, men den är ju superviktig för t ex LGs OLEDs för att göra vettig tonmappning. Likaså för min del med Lumagen så används det för att sätta nivåer. Jag kan sätta ett generellt värde på t ex 4000 nits, men då frå du inte ett riktigt värde för just den filmen. I en DTM-lösning kanske det inte har jättestor betydelse, men att få en maskin ISF-certifierad utan detta är förvånansvärt minst sagt,

 

 

 

Kollar as we speak gällande HDR och tonmappning från Lumagen och hur mycket sämre det kommer att bli utan masterdata. Om inte någon större påverkan kanske jag är intresserad. Antar att din maskin också ger source direct-ouput och att inte det bara är den stora maskinen?

Ah ok då hänger jag med på att det kan vara viktigt, tack.  :) 

Dock gäller väl detta mest eller kanske endast tv-apparater och inte projektorer i och med att ljuststyrkan är sämre på en projektor, eller? 



#546

Postad 05 maj 2021 - 06:27

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Ah ok då hänger jag med på att det kan vara viktigt, tack.  :) 
Dock gäller väl detta mest eller kanske endast tv-apparater och inte projektorer i och med att ljuststyrkan är sämre på en projektor, eller?


Det har du delvis rätt i - dvs - en projektor har sämre ljusstyrka än en tv och ungefär i bästa fall 1/10 av den ljus som behövs för att visa native HDR. men din slutsats blev lite galen . Det är precis tvärtom att en projektor definitivt behöver den masterdatat för att tonmappa/begränsa/utnyttja precis hela projektorns range. Om displayen får veta medelljusstyrkan och den absolut högsta ljusstyrkan så vet mjukvaran exakt vilken range den ska jobba med för att få HDR så bra det går inom displayens range av ljus. Låt vara att MaxCLL dvs Max ljusstyrka kan vara en pixel i en scen på en tvåtimmarsfilm, men ändå.

#547

Postad 06 maj 2021 - 08:12

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Fick en utordentlig förklaring av eventuella drawbacks av att inte HDR metadata skickas till display for tonmappning gällande Lumagen videoprocessor. Kan ju inte svara på hur resp TV eller exempelvis JVCs tonmappning hanterar avsaknad av MaxCLL/MaxFALL, men nu vet vi gällande Lumagen. 

 

Offtopic: otroligt att man ställer frågor och själva founder av företaget svarar. Det är så kallad kundservice det :)

 

https://www.avsforum...7/post-60713984



#548

Postad 07 maj 2021 - 08:09

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Det har du delvis rätt i - dvs - en projektor har sämre ljusstyrka än en tv och ungefär i bästa fall 1/10 av den ljus som behövs för att visa native HDR. men din slutsats blev lite galen . Det är precis tvärtom att en projektor definitivt behöver den masterdatat för att tonmappa/begränsa/utnyttja precis hela projektorns range. Om displayen får veta medelljusstyrkan och den absolut högsta ljusstyrkan så vet mjukvaran exakt vilken range den ska jobba med för att få HDR så bra det går inom displayens range av ljus. Låt vara att MaxCLL dvs Max ljusstyrka kan vara en pixel i en scen på en tvåtimmarsfilm, men ändå.

Aha det är så det funkar. Segt att denna funktion saknas då. Är grymt nöhd ändå så jag kommer inte göra mig av med den, men ändå...😏

Det är ju därför forum som Minhembio behövs så folk som kan och vet kan förklara begripligt för en oinsatt.😉😄
Tackar för klargörandet.👍

Redigerat av sebulba, 07 maj 2021 - 08:14.


#549

Postad 07 maj 2021 - 09:06

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 1

Aha det är så det funkar. Segt att denna funktion saknas då. Är grymt nöhd ändå så jag kommer inte göra mig av med den, men ändå...

Det är ju därför forum som Minhembio behövs så folk som kan och vet kan förklara begripligt för en oinsatt.
Tackar för klargörandet.

Självklart :)



#550

Postad 08 maj 2021 - 01:29

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Fick en utordentlig förklaring av eventuella drawbacks av att inte HDR metadata skickas till display for tonmappning gällande Lumagen videoprocessor. Kan ju inte svara på hur resp TV eller exempelvis JVCs tonmappning hanterar avsaknad av MaxCLL/MaxFALL, men nu vet vi gällande Lumagen.

Offtopic: otroligt att man ställer frågor och själva founder av företaget svarar. Det är så kallad kundservice det :)

https://www.avsforum...7/post-60713984


Gamla jvc ton maping var beroende av maxcll och maxfall den nya som läser frame by frame behöver ingen inte den info , var ett problem på många disney 4k skivor som inte hade med tex men med den mjukvaran som släpptes med frame by frame är det inga problem på sådana skivor eller zappiti .



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.