Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ett par nybörjar frågor om REW+UMIK-1

86 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 augusti 2021 - 18:44

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Hej,

 

Har införskaffat mig en UMIK-1 USB och tänkte så smått försöka mig på att lära mig REW. Just nu tänkte jag dock bara börja med att nivå matcha högtalare samt min två SVS subbar.

När jag tittar på ett par guider, så verkar det som de flesta använder både mikrofon och en separat  SBL mätare. Behövs SPL mätaren även fast man har en UMIK? 

Ska jag använda förstärkarens brus när jag mäter eller den brus generator som fins i REW?


Redigerat av Samplehead, 04 augusti 2021 - 18:47.


#2

Postad 04 augusti 2021 - 19:38

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Jag använder bruset i REW (för att det ska gå igenom den vanliga signalvägen som om det kommer från en extern källa just som en BD-spleare etc), och det behövs ingen egen DB-mätare då du kan starta både brus och DB-mätning sammtidigt (efter varandra) i REW.

 

Det är dock viktigt att du satt upp allting korrekt med riktiga nivåer och att du verkligen mätter med UMIK och inte innbyggda micen i pcn etc. Baserat på vilket OS du har t.ex i Win10 ska Micen stå på 9.9DB.


Redigerat av Demon Slayer, 04 augusti 2021 - 19:40.


#3

Postad 04 augusti 2021 - 20:13

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

När du drar igång allt första gången så brukar alla nivåer bli korrekta.
Ska du matcha två eller fler högtalare då är dB helt oväsentligt, och eftersom Umik är en Usb mick så behövs ingen kalibrering.

Och REW tar över kontrollen av micken så egentligen så ska windows inställningen kvitta.

Men även jag sätter den som Demon Just in case.

 

 

När du säger nivåmatcha då ska du inte korrigera någon frekvensgång utan bara justera dB?

Då fungerar brus ok men jag hade absolut kört fullt svep iaf, du får även reda på 7000 andra grejer.

För att svepa sub (LFE) separat så behöver du även Asio4all - det kan dock vara knepigt att hitta rätt inställning ibland.


Redigerat av johan b-lund, 04 augusti 2021 - 20:15.


#4

Postad 05 augusti 2021 - 05:44

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Tack så mycket för svaren. Blir att dra igång lite mätningar i helgen.



#5

Postad 05 augusti 2021 - 07:36

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tack så mycket för svaren. Blir att dra igång lite mätningar i helgen.

Hojta om du behöver tips eller trix.
Minidsp har en heldel bra guider.



#6

Postad 24 juli 2023 - 13:57

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Jag har tänkt skaffa mig en REW+UMIK-1, så jag väcker liv i den här tråden.

 

Har sett att en del rekommenderar att man har ett riktigt stativ med bom för mikrofonen. Bör man satsa på något sånt här: https://hogtalarshop...odukt/ms-50-sw/ ?

 

På samma ställe så har de bra pris på UMIK-1: https://hogtalarshop...ikrofon-umik-1/

 

Finns det något som är bättre eller sämre med att köra MacOS eller Windows?

 

Jag har en MacBook med senaste Monterey installerat, så det är den jag kommer att knappa på. Jag har dock även en Intel NUC med Windows 7 som jag kan köra fjärrskrivbord från Macen.

 

NUC:en står i stereobänken, men jag kan dra ut en längre nätverkskabel och ström och ställa den nära mikrofonen i soffan. Tänker att det kanske t.o.m. är bättre med en sån lösning med fjärrskrivbord, så kan både datorn med skärm och jag vara i rummet bredvid.



#7

Postad 24 juli 2023 - 14:35

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Du ska absolut ha stativ med bom, det underlättar Väldigt mycket.
Och en USB sladd på 3-4met är också bra att ha.

Ang datorn, om REW finns till Mac då hade jag kört den lösningen för att hålla det enkelt.
Annars det sistnämnda med flyttad Nuc.

*edit*
Ser fram emot lite mätningar ner till 8-10hz :)


Redigerat av johan b-lund, 24 juli 2023 - 14:36.


#8

Postad 24 juli 2023 - 14:53

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

OK, då får det bli ett stativ med.

 

Det var just det är med förlängning på USB som jag tänkte att man kanske ska undvika. Det gäller väl ofta USB och jag har för mig jag läst att en del haft problem med detta, men 3-4 m kanske inte är något problem.

 

REW finns för MacOS, men jag ser nu att det står version 10.11-13. Jag har 12.6.7 och vet att en del äldre program inte funkar med det, så det kanske inte är ett alternativ ens. https://www.roomeqwizard.com/

 

Använder jag en längre USB så behöver jag inte ens flytta NUC:en. Jag kör programmet till mitt gamla Meridian-försteg på denna med fjärrskrivbord, så det är snabbt att koppla upp. (programmet Microsoft Remote Desktop för Mac är gratis och enkelt)

 

Tack för snabbt svar Johan! Vi får väl se vad jag får till... :)



#9

Postad 24 juli 2023 - 16:22

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Det var just det är med förlängning på USB som jag tänkte att man kanske ska undvika. Det gäller väl ofta USB och jag har för mig jag läst att en del haft problem med detta, men 3-4 m kanske inte är något problem.

 

5 meter ska USB-standarden klara enligt spec. Jag har själv använt kabel på 7 meter till just umik1 och det fungerade utan problem. Köper du en aktiv kabel (eller sätter en HUB på mitten) kan den vara betydligt längre än så.


Redigerat av Loco.spk, 24 juli 2023 - 16:22.


#10

Postad 24 juli 2023 - 17:21

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

OK, tack för det! Tror att jag redan har någon som räcker till.



#11

Postad 26 augusti 2023 - 15:59

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Nu har jag äntligen gjort min första mätning med REW! :)

 

Jag köpte mikron och stativ från Högtalarshoppen som jag länkade till tidigare. Så här ser det ut när det är uppställt med mikrofonen mitt mellan öron mitt framför duk och högtalare. Det räckte med en förlängning på 2 m på USB-kabeln, jag hade en rejäl godkänd för USB 3 liggandes.

 

Bifogad fil  IMG_4026.jpeg   515,79K   1 Antal nerladdningar

 

För att komma igång så har jag laddat ned och läst guiden som finns i inlägg #275 i den långa tråden på AVSForum.

Kan nog säga att jag aldrig hade fått till det här utan den.

 

Tog en bild på mina inställningar efter att ha mätt sista högtalaren, RS.

 

Bifogad fil  REW first test settings.jpg   112,45K   1 Antal nerladdningar

 

Eftersom jag nu följde tidigare nämnd instruktion så är frekvensomfånget satt till 15-20 000 Hz, så det blir tyvärr ingen mätning vid 8-10 Hz den här gången Johan. :)

 

Så här ser det då ut med ljudtryck för samtliga högtalare med utjämning 1/6.

 

Bifogad fil  REW first test SPL.jpg   170,56K   1 Antal nerladdningar

 

Rekommenderad skala för Y-axeln var 50-100 dB, men jag ändrade till 60-105 dB för att få med subben.

 

Den här mätning gjordes med förstegskombinationen Meridian G68ADV+HD621. Den automatiska rumskorrigeringen har inte använts, men manuell inställning av PEQ är gjord för att få ner toppar runt 40 resp. 80 Hz.

Samtliga högtalare är inställda som Small, vilket gör att jag förmodar att subben var med även när dessa mättes (det lät så iaf).

Volymkontrollen var inställd så att mätningen skulle ske vid c:a 90 dB.

 

Jag vet inte om jag gjorde mätningen på rätt sätt, men det var ett första försök på hur man gör. Jag får fortsätta läsa på och även läsa på om hur man analyserar.

 

Eftersom jag är på gång att bygga ut med högtalare i taket och byta försteg så ska jag inte göra några direkta åtgärder nu, men jag vill få lite ordning på det här med hur man mäter.



#12

Postad 26 augusti 2023 - 17:00

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Nu har jag äntligen gjort min första mätning med REW! :)

 

Jag köpte mikron och stativ från Högtalarshoppen som jag länkade till tidigare. Så här ser det ut när det är uppställt med mikrofonen mitt mellan öron mitt framför duk och högtalare. Det räckte med en förlängning på 2 m på USB-kabeln, jag hade en rejäl godkänd för USB 3 liggandes.

 

attachicon.gifIMG_4026.jpeg

 

För att komma igång så har jag laddat ned och läst guiden som finns i inlägg #275 i den långa tråden på AVSForum.

Kan nog säga att jag aldrig hade fått till det här utan den.

 

Tog en bild på mina inställningar efter att ha mätt sista högtalaren, RS.

 

attachicon.gifREW first test settings.jpg

 

Eftersom jag nu följde tidigare nämnd instruktion så är frekvensomfånget satt till 15-20 000 Hz, så det blir tyvärr ingen mätning vid 8-10 Hz den här gången Johan. :)

 

Så här ser det då ut med ljudtryck för samtliga högtalare med utjämning 1/6.

 

attachicon.gifREW first test SPL.jpg

 

Rekommenderad skala för Y-axeln var 50-100 dB, men jag ändrade till 60-105 dB för att få med subben.

 

Den här mätning gjordes med förstegskombinationen Meridian G68ADV+HD621. Den automatiska rumskorrigeringen har inte använts, men manuell inställning av PEQ är gjord för att få ner toppar runt 40 resp. 80 Hz.

Samtliga högtalare är inställda som Small, vilket gör att jag förmodar att subben var med även när dessa mättes (det lät så iaf).

Volymkontrollen var inställd så att mätningen skulle ske vid c:a 90 dB.

 

Jag vet inte om jag gjorde mätningen på rätt sätt, men det var ett första försök på hur man gör. Jag får fortsätta läsa på och även läsa på om hur man analyserar.

 

Eftersom jag är på gång att bygga ut med högtalare i taket och byta försteg så ska jag inte göra några direkta åtgärder nu, men jag vill få lite ordning på det här med hur man mäter.

Du har absolut gjort rätt, och nivån ut ur IB:n är Imponerande !!
Nästa steg är nu att komma underfull med vad alla alla flikar berättar om rummet.

Fråga, skärs inte suben upp för den spelar lååångt upp i frekvens ??

Höger högtalare har en elak peak vid 400hz, vägg reflex ?
På bilden ser micken ut att vara väldigt lågt ner, du är kanske kort i rocken ?



#13

Postad 26 augusti 2023 - 17:17

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0
Återkommer med svar i morgon, på väg te krogen nu! 😃

#14

Postad 26 augusti 2023 - 17:24

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Återkommer med svar i morgon, på väg te krogen nu!

Have fun :)



#15

Postad 27 augusti 2023 - 12:02

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Du har absolut gjort rätt, och nivån ut ur IB:n är Imponerande !!
Nästa steg är nu att komma underfull med vad alla alla flikar berättar om rummet.

Fråga, skärs inte suben upp för den spelar lååångt upp i frekvens ??

Höger högtalare har en elak peak vid 400hz, vägg reflex ?
På bilden ser micken ut att vara väldigt lågt ner, du är kanske kort i rocken ?

 

Delningen sker i försteget, vid 80 Hz. Jag håller med om att den ser ut att spela rätt högt. Tittar man på graferna för med (gul) och utan (grön) EQ från när den justerades in så tycker jag att det ser liknande ut. Som man kan se på den bilden blev de högre registren starkare med EQ, men topparna i de lägre är kapade.

 

Bifogad fil  IB EQ.jpg   75,06K   0 Antal nerladdningar

 

Lägger man till golvhögtalarna så såg det ut så här vid den mätningen.

 

Bifogad fil  Revel+IB fullrange.jpg   66,97K   0 Antal nerladdningar

 

Till höger om höger högtalare så är det ett rätt stort fönster, till vänster om vänster högtalare så är det en stor dörröppning. Det är bör vara anledningen till skillnaden.

När jag ser på film är gardinerna oftast fördragna, det tar kanske lite av denna reflex. Hör jag på musik är det dock oftast utan gardin. Ska prova att mäta med och utan gardin, och med dörr öppen och stängd på andra sidan. Blir inte så bra med absorbent på någon av sidorna.

Finns en skiss på rummet här: https://www.minhembi...63#entry4663985

 

Bilden är tagen lite snett uppifrån, det är nog därför den ser låg ut. Jag är 177 cm lång, när jag sitter ned är öronen c:a 95 cm från golvet. Det är i höjd med överkanten på nackstöden.

 

Ska jag köra med 15 Hz som lägsta frekvens när jag mäter? Som man kan se på kurvan ovan så har jag ändå rätt bra tryck ner till 4-5 Hz. Finns det någon nackdel att sätta t.ex. 5 Hz som lägsta?

 

Sen vet jag inte om min UMIK-1 kan mäta så låga frekvenser? Den mikrofon som användes vid mätningen ovan var kalibrerad ned till 10 Hz, men förmodas visa någorlunda rätt även under. Min EQ till subben (Behringer DEQ2496) kan bara justeras ned till 20 Hz, så under det så blir det som det blir.



#16

Postad 27 augusti 2023 - 17:07

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Om du tittar på kalibreringsfilen så ser du hur många dB plus eller minus du ligger på vid 10hz
Den går inte magiskt till 0dB under 10hz så du måste lägga till rader i textfilen som lurar REW.

Det är inte säkert att membranet klarar tryckvågor under 10hz.

Bild från 250 Umiks kalibreringsfiler.

 

https://www.audiosci...439-jpg.215212/

 

 

Kör alltid från 10hz, finns ingen mening med att inte göra det.
Själv kör jag från 18 för subsen har ett högpass vid 22hz

 

Om du har en DEQ2496 så hade jag lagt ett lågfilter vid 250hz, för det ska Absolut Inte gå så högt i frekvens.
Och det är konstigt att Meridianen inte filtrerar bort det ?!

När jag kalibrerar med Dirac så har jag fullt ös upp till nästan 2khz i subsen - körs helt ofiltrerad.

Sedan lägger receivern på ett lågpass som vanligt och ser ut som förväntat-
Jag har ärligt aldrig provad att lägga in ett filter i slutsteget för att filtrera bort över 250hz
 



#17

Postad 27 augusti 2023 - 18:42

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Tittade i filen och den ser ut så här:

 

Bifogad fil  REW calibration file.png   291,29K   0 Antal nerladdningar

 

Blir förstås vanskligt att extrapolera där, men man skulle kunna gissa att det ska vara lite större negativa värden under 10 Hz. Vet inte om jag ska krångla med det, men nu vet jag att jag kan sänka till 10 Hz iaf.

 

Ja, det är lite konstigt att försteget inte dämpar mer på de högre frekvenserna från subben. Det var en bra idé att lägga ett filter i min EQ. För läsa på hur man gör det, för jag har aldrig gjort några inställningar själv i den.

 

Sen så ska jag som sagt snart byta försteg och då blir det kanske annorlunda. Kanske avvaktar tills dess och ser om det blir nån skillnad.

 

Tack för tipsen!



#18

Postad 27 augusti 2023 - 19:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Du har väl en referensmätning på IB:n när den ställdes in ?
Justera kalibreringsfilen som du säger så kan du snabbt jämföra.

Rätt tänkt, du är nöjd idag o det är lika bra att låta det vara och det nya försteget bör/ska fixa till det.

 



#19

Postad 27 augusti 2023 - 19:25

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Jag har bara de där bilderna med tonkurvor som jag postade ovan från den mätningen, men det går väl att jämföra med dem skapligt. Han som mätte och ställde in EQ m.m. kanske har kvar några mätfiler, men det är några år sen nu.



#20

Postad 06 september 2023 - 17:25

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Gjorde ett nytt försök i dag. Den här gången med lägsta frekvens 10 Hz.

 

Drog ner rullgardinen och drog för gardinerna framför fönstret för att se om det gjorde något med toppen vid 400 Hz för höger fram. Ser ut som att det drog ned 2-3 dB bara.

 

Bifogad fil  REW second test SPL.png   551,08K   1 Antal nerladdningar

 

Har installerat REW även på min MacBook nu, så nu kan jag kopiera filerna till den efter mätningen för att enklare titta mer på dem. Tycker dock att det är smidigt att använda min NUC vid mätningen, eftersom den redan är inkopplad till försteget. 



#21

Postad 06 september 2023 - 20:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Gjorde ett nytt försök i dag. Den här gången med lägsta frekvens 10 Hz.

 

Drog ner rullgardinen och drog för gardinerna framför fönstret för att se om det gjorde något med toppen vid 400 Hz för höger fram. Ser ut som att det drog ned 2-3 dB bara.

 

attachicon.gifREW second test SPL.png

 

Har installerat REW även på min MacBook nu, så nu kan jag kopiera filerna till den efter mätningen för att enklare titta mer på dem. Tycker dock att det är smidigt att använda min NUC vid mätningen, eftersom den redan är inkopplad till försteget. 

2-3db i det här sammanhanget är ganska mycket.

Fråga, LCR körs som small eller hur ?
Var delar du ?
Du borde kunna ta ner peaken vid 100hz ganska enkelt i så fall.

Posta en bild på fas, sub o vänster fram.
:)



#22

Postad 06 september 2023 - 20:39

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Ja. alla högtalare är satta som Small med delning vid 80 Hz, det går inte att sätta olika frekvens i Meridian.

 

Är det de här du menar med fas för sub och vänster fram?

 

Bifogad fil  REW phase sub.png   310,78K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  REW phase L.png   308,47K   0 Antal nerladdningar



#23

Postad 07 september 2023 - 06:25

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ja. alla högtalare är satta som Small med delning vid 80 Hz, det går inte att sätta olika frekvens i Meridian.

 

Är det de här du menar med fas för sub och vänster fram?

 

attachicon.gifREW phase sub.png

 

attachicon.gifREW phase L.png

 

 

Jo då det fungerar, har hittat en avvikelse.
Båda graferna är med Sub, den övre LFE och den undre med BM.
Båda grafernas fas ska vara identisk upp runt delningsfrekvensen - det gäller alla kanaler som kör via BM.

Väljer du fliken Overlay - phase så kan du välja att se flera kurvor på samma gång..


Redigerat av johan b-lund, 07 september 2023 - 06:31.


#24

Postad 07 september 2023 - 06:38

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Tack, jag får titta på det i kväll!

 

Jag har gjort en mapp på Google Drive där jag lagt de två mätningar jag gjort nu, om någon vill titta på dem själv. :) https://drive.google...?usp=drive_link



#25

Postad 07 september 2023 - 16:13

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Om vi tar det konstiga med LFE och fas, alla andra kanaler ligger mer eller mindre helt grupperade i basen
Att då LFE drar lite är inte hela världen, och där är fler konstigheter så något sker i Meridianen som inte ska ske

Group delay i basen är Extremt bra !! (IB - GOAT)
RT60 - är absolut bra, kan sänkas några få db mellan1khz - 10khz men inget jag hade brytt mig om
Spectrogramet visar på Mycket fin fas

 

Mao, ser lika bra ut som det antagligen spelar ;)



#26

Postad 07 september 2023 - 18:17

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Tack för analysen! Jag behöver läsa på lite mer om hur man ska tolka olika sina mätningar.

 

Jag tycker själv att det låter bra, men man blir lätt hemmablind och vänjer sig. Fick dock bra hjälp att ställa in allt när subben installerades 2015.

 

Nu handlade det mest om att lära mig hur man mäter, och få en bild av hur det såg ut innan jag börjar ändra något. När jag fått upp högtalare i taket och bytt försteg får jag mäta mer och se vad jag kan förbättra då.



#27

Postad 07 september 2023 - 18:44

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tack för analysen! Jag behöver läsa på lite mer om hur man ska tolka olika sina mätningar.

 

Jag tycker själv att det låter bra, men man blir lätt hemmablind och vänjer sig. Fick dock bra hjälp att ställa in allt när subben installerades 2015.

 

Nu handlade det mest om att lära mig hur man mäter, och få en bild av hur det såg ut innan jag börjar ändra något. När jag fått upp högtalare i taket och bytt försteg får jag mäta mer och se vad jag kan förbättra då.

Helt ärligt, med digital rumskorrigering som du har på G in (?) så behöver du inte göra något.
Om du skulle behålla nuvarande setup så hade jag bara försökt att reda ut vad som sker med LFE.
Rummet i sig ser bra ut, lite peakar du skulle kunna plocka ner i basen bara.

Vad man sen ska titta efter i REW och tyda, det är en helt annan sak.
Att se konstigheter är inte svårt, att reda ut varför är värre.
 



#28

Postad 07 september 2023 - 20:05

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Nytt försteg är inte riktigt på gång än, men jag håller på att förbereda för det. Har köpt ny hylla till projektorn, men inte monterat den än. Har köpt skivor att förstärka plattorna i taket med när jag monterar högtalare, men inte börjat montera än. Sen ska det dras en del nya kablar till källaren.

 

Har tänkt göra klart allt innan jag köper försteg. Dålig ränta på försteg som står i kartong och tickar garantitid... Jag har inte bestämt mig än, men de hetaste kandidaterna är Anthem AVM 70 och Marantz AV 10. Både dessa har väl system som är avsevärt bättre än MRC i min gamla Meridian. Jag använder inte MRC nu, bara manuell inställning av PEQ i försteget.

 

Att jag skaffade en UMIK och REW var för att "alla" skriver att man ska mäta före och efter man kör ett automatiskt system, så att man kan kontrollera vad som ändras. Beroende på vilket försteg jag köper så får jag kanske användning av mikrofonen för kalibreringen också. 



#29

Postad 08 september 2023 - 06:45

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Nytt försteg är inte riktigt på gång än, men jag håller på att förbereda för det. Har köpt ny hylla till projektorn, men inte monterat den än. Har köpt skivor att förstärka plattorna i taket med när jag monterar högtalare, men inte börjat montera än. Sen ska det dras en del nya kablar till källaren.

 

Har tänkt göra klart allt innan jag köper försteg. Dålig ränta på försteg som står i kartong och tickar garantitid... Jag har inte bestämt mig än, men de hetaste kandidaterna är Anthem AVM 70 och Marantz AV 10. Både dessa har väl system som är avsevärt bättre än MRC i min gamla Meridian. Jag använder inte MRC nu, bara manuell inställning av PEQ i försteget.

 

Att jag skaffade en UMIK och REW var för att "alla" skriver att man ska mäta före och efter man kör ett automatiskt system, så att man kan kontrollera vad som ändras. Beroende på vilket försteg jag köper så får jag kanske användning av mikrofonen för kalibreringen också. 

Förutom att ha en ordentlig mick vid kalibrering så kan man ha koll på rummet med.

Dirac utan Bass Control kräver en mick då allt mäts som Large.

 

DSP mjukvara visar ofta ett "resultat" men det är ett kalkylerat estimat som man Absolut inte ska lita på.
Mäter man med REW så kan man se om ens target behöver justeras för att höja/sänka eller om en utsläckning inte går att fixa.

Då kan en justering av ens lyssningsposition vara lösningen eller en ommätning med ändrade mätpunkter.

Ju större yta man mäter ju större spridning av frekvensgången.

 

Sen kan det ju också vara bra och se om ens hårdvara (Meridian) dummar sig ;)
Eller om den gör rätt (Dirac)
dGFdh1U.png



#30

Postad 08 september 2023 - 07:00

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Roligheter man kan utläsa.
Reflektioner Före / Efter Dirac (graf är från impulsmätning)
Var stapel är en reflektion, blå = för / grön = efter

qqyzzFG.png
 

 

Group Delay för / efter (För att utläsa GD rätt får det inte vara smoothing på frekvens taben)
Svart-rosa är efter
bwotZp4.png

 

 

 

Fas på subs.
Frekvensgången ser helt Ok ut med fasen är helkonstig
PCLcrbW.png

 

Nästan identisk frekvensgång - med korrekt fas.
GIFkbEo.png



#31

Postad 08 september 2023 - 11:40

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0
Johan kan du förklara mer ingående för de sista två graferna? Med lila och rosa ser man helt olika nivåer men för mig är det inte uppenbart i sista grafen att fas är korrekt?

#32

Postad 08 september 2023 - 12:10

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Johan kan du förklara mer ingående för de sista två graferna? Med lila och rosa ser man helt olika nivåer men för mig är det inte uppenbart i sista grafen att fas är korrekt?

 

 

Vi börjar med den här bilden
FprbOqU.png

Strecket vi ser är fasen på ett svep från 20hz - 20khz

 

Enkelt och antagligen inte helt korrekt förklarat, hz är frekvens och fas visar våglängden över tid.
Och ett svep går upp i frekvens hela tiden och därför trycks fasen ihop ju längre upp i frekvens man kommer.

 

Så vid delningsfrekvenser kommer det oftast lite konstigheter, allt rummet påverkar syns och alla förändringar man gör med PEQ/DSP syns.

Om du har en utsläckning/mod vid tex 40hz då syns det på fasen

 

Se på den här frekvensgången, röd är utan justering och svart är med (Dirac)
XHxudWj.png?1
 

 

 

 

Och här är hur fasen ändrade sig.

a9oqZA4.png?1
 

 

Jag tror ni förstår sambandet nu.
Men i exemplet ovan var suben korrekt justerad över tid på båda mätningarna och svart är med adderad dsp.

 

Går vi nu tillbaka till dom två exemplen i förra inlägget, där är rosa justerad Utan att ens titta på fas och den blå är justerad med tanke på fas.
Man kan alltså få bra frekvensgång men Urusel fas och det kommer att låta fruktansvärt, men det mäter ju bra......


Redigerat av johan b-lund, 08 september 2023 - 12:17.


#33

Postad 08 september 2023 - 14:46

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

En sak som inte framgår, fasmätning används primärt vid mätning anechoic eller utomhus
Och då används det vid avstämningsfrekvensen på en portad låda, över delningsfrekvensen och baffelsteg

Och med sub adderas en högtalare till systemet och den ska integreras i tid

 


Redigerat av johan b-lund, 08 september 2023 - 14:47.


#34

Postad 08 september 2023 - 20:45

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Tack, jag får titta på det i kväll!

 

Jag har gjort en mapp på Google Drive där jag lagt de två mätningar jag gjort nu, om någon vill titta på dem själv. :) https://drive.google...?usp=drive_link

Är dessa efter du har använt EQ eller room correction?



#35

Postad 08 september 2023 - 20:52

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Jag har inte ändrat något sen Allramified hjälpte mig ställa in ljudet 2015: http://www.component...=10#entry201793

 

Så svaret är att det är med manuell inställning av en EQ för subben och sen manuell EQ i försteget för de andra högtalarna.



#36

Postad 08 september 2023 - 21:02

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Okej. Jag har själv inte börjat med EQ eller någon room correction än och vill fortsätta försöka fixa rummet lite till innan jag tar till EQ.
Senaste mätningen jag tagit visar att jag har något problem runt 45 hz.
RT-60 tycker jag är bra även om det finns lite problem runt 20Hz (om det är värt att fixa eller ej kan man fråga sig). Sedan mätningen är gjord så är djupbasen sänkt lite i delningsfiltret och jag ska löda om delningsfiltret i i64s för de ska passa mitt rum bättre (man kan anpassa de mellan 70-200 hz i delningsfiltret).

Bifogad fil  GD i64s höger.jpg   103,97K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  RT-60.jpg   143,46K   0 Antal nerladdningar
 



#37

Postad 08 september 2023 - 21:11

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Impulse
Bifogad fil  Ino audio i64s höger impuls.jpg   106,41K   0 Antal nerladdningar



#38

Postad 09 september 2023 - 06:08

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Okej. Jag har själv inte börjat med EQ eller någon room correction än och vill fortsätta försöka fixa rummet lite till innan jag tar till EQ.
Senaste mätningen jag tagit visar att jag har något problem runt 45 hz.
RT-60 tycker jag är bra även om det finns lite problem runt 20Hz (om det är värt att fixa eller ej kan man fråga sig). Sedan mätningen är gjord så är djupbasen sänkt lite i delningsfiltret och jag ska löda om delningsfiltret i i64s för de ska passa mitt rum bättre (man kan anpassa de mellan 70-200 hz i delningsfiltret).

attachicon.gifGD i64s höger.jpg
attachicon.gifRT-60.jpg
 

RT60 i den viktiga delen ser hur bra ut som helst och att fixa till saker i lägsta basen blir stort
Kvartvågsrör har jag bara bra erfarenhet av så det kan vara en väg om dom får plats

Om du ger dig på 20hz någon sorts basätare så lär 40hz också sjunka lite
 



#39

Postad 09 september 2023 - 06:36

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Erik, jag har ett litet test för dig

Ställ volymen så LFE spelar 90dB vid 30hz och mät enbart LFE

Sen skruvar du upp så vänster front också spelar 90dB vid 30hz och mät enbart vänster front

Sen klickar du på knappen Overlay - Phase
Då får du upp fasen på båda mätningarna samtidigt - är dom fortfarande förskjutna ?



#40

Postad 09 september 2023 - 07:16

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Spelar man upp en sån signal från REW då, eller ska man göra det på annat sätt (testskiva)?

 

Det får nog bli i morgon, ska åka en tur med båten i dag.



#41

Postad 09 september 2023 - 08:21

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Spelar man upp en sån signal från REW då, eller ska man göra det på annat sätt (testskiva)?

 

Det får nog bli i morgon, ska åka en tur med båten i dag.

Mät med Rew precis som innan.
Ha bara koll på nivåerna enligt ovan.
 



#42

Postad 10 september 2023 - 15:18

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Erik, jag har ett litet test för dig

Ställ volymen så LFE spelar 90dB vid 30hz och mät enbart LFE

Sen skruvar du upp så vänster front också spelar 90dB vid 30hz och mät enbart vänster front

Sen klickar du på knappen Overlay - Phase
Då får du upp fasen på båda mätningarna samtidigt - är dom fortfarande förskjutna ?

 

Jag undrar om jag gjorde det här rätt, det blev en omskakande upplevelse.

 

Tidigare har jag volymen på -17 vid mätningarna. Nu använde jag knappen "Check Levels" och kom fram till att för att få 90 dB från subben så måste jag upp till -8 och för L -10.

 

Nu satte jag lägsta frekvens till 15 Hz igen och gjorde sen mätningen på subben. Det skakade hela rummet och fladdrade i duken. Sen mätte jag L och gick in på Overlay Phase och tog en bild (har nu kommit på att man inte behöver ta skärmdumpar).

 

Bifogad fil  Overlay Phase_2.jpg   145,77K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  All_SPL_2.jpg   116,87K   0 Antal nerladdningar

 

Edit: Gjorde nya bilder, med "smoothing".

 

Den här filen finns också på min Google Drive nu.


Redigerat av Erik_N, 10 september 2023 - 15:45.


#43

Postad 10 september 2023 - 20:55

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag undrar om jag gjorde det här rätt, det blev en omskakande upplevelse.

 

Tidigare har jag volymen på -17 vid mätningarna. Nu använde jag knappen "Check Levels" och kom fram till att för att få 90 dB från subben så måste jag upp till -8 och för L -10.

 

Nu satte jag lägsta frekvens till 15 Hz igen och gjorde sen mätningen på subben. Det skakade hela rummet och fladdrade i duken. Sen mätte jag L och gick in på Overlay Phase och tog en bild (har nu kommit på att man inte behöver ta skärmdumpar).

 

attachicon.gifOverlay Phase_2.jpg

 

attachicon.gifAll_SPL_2.jpg

 

Edit: Gjorde nya bilder, med "smoothing".

 

Den här filen finns också på min Google Drive nu.

Sorry om hela huset skakade !
Det jag vill ha en en mätning där LFE och Vänster front spelar lika högt
Så mät Vänster front först, gör som du brukar 

Sen sänker du nivån så LFE spelar lika högt som vänster front

 

Hänger du med ?



#44

Postad 11 september 2023 - 20:08

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Jag förstod vad du ville se, men inte hur jag ska åstadkomma det. Du får tänka på att det här är tråden för nybörjarfrågor! :)

 

Jag trodde att jag skulle kunna använda "Check levels" för att ställa in rätt nivå innan jag mätte, det funkar uppenbarligen inte.

 

Jag förstår inte hur jag ska se till att just 30 Hz hamnar på 90 dB, finns det en funktion för det? Eller menar du att jag ska prova mig fram med upprepade mätningar och se när kurvorna för L och S båda hamnar på 90 dB vid 30 Hz?

 

Jag börjar bli lite orolig för att jag ska ha sönder något med de här mätningarna, kanske bäst att inte hålla på med detta alls?

 

 



#45

Postad 11 september 2023 - 20:39

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag förstod vad du ville se, men inte hur jag ska åstadkomma det. Du får tänka på att det här är tråden för nybörjarfrågor! :)

 

Jag trodde att jag skulle kunna använda "Check levels" för att ställa in rätt nivå innan jag mätte, det funkar uppenbarligen inte.

 

Jag förstår inte hur jag ska se till att just 30 Hz hamnar på 90 dB, finns det en funktion för det? Eller menar du att jag ska prova mig fram med upprepade mätningar och se när kurvorna för L och S båda hamnar på 90 dB vid 30 Hz?

 

Jag börjar bli lite orolig för att jag ska ha sönder något med de här mätningarna, kanske bäst att inte hålla på med detta alls?

 

30hz var mest som en målpunkt
Om du mäter o Meridians volym säger tex -20dB när du mäter front
Då sänker du ner volymen till -30dB när du mäter LFE, nu kommer båda mätningarna vara väldigt när varandra i basen

Du behöver absolut inte mäta vrålhögt, 80dB räcker väl



#46

Postad 12 september 2023 - 07:51

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Det finns i REW numera även möjlighet att ställa in LFE -10 dB. Det är i Measurement under Options nere till höger.



#47

Postad 12 september 2023 - 08:25

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Det finns i REW numera även möjlighet att ställa in LFE -10 dB. Det är i Measurement under Options nere till höger.

Yes men det vill vi inte göra i det här fallet, jag vill att Meridianen har sänkt volym 



#48

Postad 15 september 2023 - 16:53

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

30hz var mest som en målpunkt
Om du mäter o Meridians volym säger tex -20dB när du mäter front
Då sänker du ner volymen till -30dB när du mäter LFE, nu kommer båda mätningarna vara väldigt när varandra i basen

Du behöver absolut inte mäta vrålhögt, 80dB räcker väl

 

I den där instruktionen som finns på AVSForum så står det på sidan 61: "A typical measurement level is 90 dB". Innan jag började göra mätningar använde jag SPL-meter i REW och jämförde med min handhållna mätare från RadioShack för att komma fram till att med volymkontrollen på -17 så får jag 90 dB.

 

När du skrev att jag skulle ha 90 dB för både L och S så använde jag knappen "Check Levels" i mätfönstret för att kolla vilken nivå jag skulle ha på volymkontrollen. Jag blev lite förvånad att jag behövde vrida upp en hel del på båda för att nå 90 dB, men det var ju det jag skulle ha.

 

Det finns i REW numera även möjlighet att ställa in LFE -10 dB. Det är i Measurement under Options nere till höger.

 

Jag har läst om att det finns en sån funktion, men inte förstått hur man ska göra; så tack för förklaringen. Nu var det dock inte så Johan ville att jag skulle göra nu.

 

Återkommer snart med ett inlägg om dagens mätningar.



#49

Postad 15 september 2023 - 17:20

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Efter att tidigare ha spelat sönder diskanter några gånger så har jag monterat säkringar till diskanterna i de tre främre högtalarna, snabba 0,5 A. Efter de förra mätövningarna så fick jag byta säkringar i både L och C.

 

Vid dagens mätningar hade jag C inställd som referens och gjorde sedan mätningar på L, C, R, och S. Volymen stod som tidigare på -17 för alla utom S, som efter lite test hamnade på -28. Sen gjorde jag även en mätning med alla på -17.

 

Det som nu var anmärkningsvärt var att jag fick kraftig distortion från L och C, det har jag inte fått vid tidigare mätningar. Sen fick jag även en del varningar om svag signal från referensen.

 

Av kurvorna för SPL så kunde jag konstatera att säkringarna till diskanterna för L och C gått igen, förmodligen direkt när jag började mäta. Eftersom diskussionen nu gällde basen så slutförde jag mätningarna ändå.

 

Tidigare har säkringarna inte gått när jag mätt på -17. Normalt brukar jag inte spela så starkt, som mest -27 till -22 vanligtvis. När jag någon gång spelat över -17 tidigare så har det hänt att säkringar gått. Jag har valt att ha 0,5 A för att ha lite marginal, men det kanske skulle funka även med 1 A.

 

När jag var klar med mätningarna så bytte jag säkringar igen. Nu lyssnar jag på radio och då tycker jag att det låter normalt, men spelar inte så starkt. Jag hoppas att inte några element är skadade. Jag vet inte om det kan de distortion, eller om det är något annat.

 

Så här ser i alla fall SPL ut för L och S:

 

Bifogad fil  LS_SPL_1.jpg   112,29K   0 Antal nerladdningar

 

I bilden ovan är L och S väldigt nära vid 30 Hz, och det var väl målet? De är dock lite över 90 dB.

 

Och här har vi Overlay Phase för L och S:

 

Bifogad fil  Overlay Phase_LS_1.jpg   123,41K   0 Antal nerladdningar

 

Sen gjorde jag även en bild för SPL för L, C, R och S:

 

Bifogad fil  LCRS_SPL_1.jpg   125,99K   0 Antal nerladdningar

 

På bilden ovan blir det rätt tydligt att diskanten är med på R, men inte L och C.

 

Samt en Overlay Phase för dessa fyra:

 

Bifogad fil  Overlay Phase_LCRS_1.jpg   138,34K   0 Antal nerladdningar

 

Mätningarna ovan finns här: https://drive.google...?usp=share_link


Redigerat av Erik_N, 15 september 2023 - 17:26.


#50

Postad 15 september 2023 - 17:24

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Jag vet inte om det tillför något, men jag postar även bilderna från mina andra mätning i dag, med samma volym för alla fyra kanalerna (och samma som vid tidigare mätningar.

 

Bifogad fil  LS_SPL_2.jpg   109,85K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  Overlay Phase_LS_2.jpg   110,66K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  LCRS_SPL_2.jpg   124,09K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  Overlay Phase_LCRS_2.jpg   148,39K   0 Antal nerladdningar

 

Mätningarna ovan finns här: https://drive.google...?usp=share_link


Redigerat av Erik_N, 15 september 2023 - 17:27.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.