Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kalibrering, elektroniken i annat rum

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 juni 2022 - 12:16

zobar
  • zobar
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Hej,

 

Har lite frågor ang kalibrering av biorum där elektroniken inte är i samma rum.

 

Ska bygga baggelvägg med Jamo D500 5.0, 2 st yamaha i taket för Atmos, samt 2 st XTZ sub 12.17 och kommer ha all utrustning utanför.

 

Det jag funderar på är hur man gör med kalibrering av subbar och högtalare om man bygger in allt, inställningarna är ju på baksidan av suben, recieverns mikrofon etc?

 

Är inne på att även skaffa en DSP Speaker Anti-Mode 8033 Cinema till subbarna, hur tusan får man den att kalibrera med subbarna inbyggda?

 

Hjälp/förslag mottages tacksamt!

 

mvh

zobar


Redigerat av zobar, 16 juni 2022 - 12:17.


#2

Postad 16 juni 2022 - 16:43

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Jag har dragit kablar till mikrofonen för mätning i samma kanaler som högtalarna, och sedan anslutningsdon i mediarummet.
Det blir lite meck vid kalibrering. Vid dirac så placeras mikrofonen på sin plats, sedan till elektronikrummet för att starta mätning. Sedan tillbaka till rummet för att flytta mick, och så tillbaka till elektroniken för att starta kalibrering. Så där får man hålla på.
Nu har jag bara passiva högtalare och alla delningsfilter är i elektronikrummet.
Men på något sätt måste du väl kunna komma åt reglagen ändå, det brukar vara någon tygvägg eller liknande framför högtalarna när man bygger baffelvägg? Kalibrera innan den tygväggen monteras är ett alternativ.

Redigerat av Bubben141, 16 juni 2022 - 22:40.


#3

Postad 17 juni 2022 - 08:26

zobar
  • zobar
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Jag har dragit kablar till mikrofonen för mätning i samma kanaler som högtalarna, och sedan anslutningsdon i mediarummet.
Det blir lite meck vid kalibrering. Vid dirac så placeras mikrofonen på sin plats, sedan till elektronikrummet för att starta mätning. Sedan tillbaka till rummet för att flytta mick, och så tillbaka till elektroniken för att starta kalibrering. Så där får man hålla på.
Nu har jag bara passiva högtalare och alla delningsfilter är i elektronikrummet.
Men på något sätt måste du väl kunna komma åt reglagen ändå, det brukar vara någon tygvägg eller liknande framför högtalarna när man bygger baffelvägg? Kalibrera innan den tygväggen monteras är ett alternativ.

 

 

Tack för svar Bubben!

Jo jag tänker att man antingen drar mick-kablar och antimodekabel i samma eller en separat kanal, alternativt gör ett anslutningsdon som sitter i baffelväggen.

 

Jo att det blir lite meck med att springa emellan har jag räknat med, men resultatet är värt det!


Redigerat av zobar, 17 juni 2022 - 08:27.


#4

Postad 17 juni 2022 - 12:05

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Absolut värt det om man har möjlighet.
Behöver inte kategoriskt välja knäpptyst utrustning, inga värmepåslag och ingen risk att någon annan pillar på sakerna om man inte är med.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.