Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mer punch i mellanregister/bas ex pistolskott

40 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 februari 2023 - 09:29

25e2bde67bd882fcb0eced056d4b6748
  • 25e2bde67bd882fcb0eced056d4b6748
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Hej

Har idag följande i min anläggning.

Onkyo 7.2 reciver
Audiovector Kic signature (center)
Canton Gle 15 (frontar)
Canton Gle 10 (bak)

Earthquake P12 som subb ( 2 st!)
Canton ASF-75 som subb via högnivå på centerhögtalaren!

Bas har jag i överflöd men inte där jag vill.
Frontarna är en kompromiss men är beredd att byta.
Det jag vill ha är mer tryck när ex pistolskott avfyras. Nya frontar med större element? Eller en subb till på frontarna?
Delar frontarna vid 80 hz o kör centern vid 40.

#2

Postad 01 februari 2023 - 10:39

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Börja med att ta bort Canton subwoofern då jag tror att den kan skapa fasfel eftersom den sitter kopplad med högnivå och gör en ny kalibrering och se om det blir bättre.

Bättre frontar tror jag inte är det du behöver eftersom det trycket du är ute efter till stor del spelas av subwoofers, om det inte hjälper att ta bort Canton subwoofern så hade jag bytt ut earthquake mot något bättre från tex XTZ, SVS eller Arendal.

#3

Postad 01 februari 2023 - 10:46

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Ett slutsteg till fronhögtalarna.

Eller ett 3-kanal slutsteg  front+center.

 

Emotiva har  kraft i  sina slutsteg.


Redigerat av mr richards, 01 februari 2023 - 10:48.


#4

Postad 01 februari 2023 - 11:24

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Ta bort subben till centern som sagt, och höj centerns delning till 80Hz (och ställ den som "small" i inställningarna). Det finns ingen fördel med att låta den spela djupbas.

 

Byt ut Earthquake-subbarna.

 

Du kan t ex börja med en sådan här, och sen komplettera med en till när du vill det:

https://arendalsound...3-subwoofer-2s/

 

Du kan laborera med subbens delning i receivern med. 80Hz är standarden, men 90 eller 100 Hz kan ge mer "punch". Det belastar också de små frontarna mindre (kolla så att front står som "small" i inställningarna).

 

Om receivern har Audyssey eller liknande, prova att stänga av det. Ibland räknar det fel och tar bort för mycket bas. Om det hjälper, testa att köra en ny kalibrering.

 

edit: Kolla vilket avstånd kalibreringen har ställt på subbarna med. Om de står intill front ska det inställda avståndet vara längre än front, för att kompensera för fördröjning pga subbarnas signalhantering. Om det är samma, testa att öka i steg om en halvmeter. Om subbarna spelar ur synk med front blir det "slö" bas.


Redigerat av Ageve, 01 februari 2023 - 11:29.


#5

Postad 01 februari 2023 - 12:16

25e2bde67bd882fcb0eced056d4b6748
  • 25e2bde67bd882fcb0eced056d4b6748
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Tack för svar.
Jag upplever bättre ljud med canton subben på centerkanalen än utan..
Vad smaken är delad. Jag gick från svs till earthquake o är i det stora rätt nöjd vad dessa levererar i mitt rum.
Bara mata på med förslag så jag har lite att testa med.
De lägra frekvenserna är jag dö nöjd atm men ngt saknas

#6

Postad 01 februari 2023 - 12:38

25e2bde67bd882fcb0eced056d4b6748
  • 25e2bde67bd882fcb0eced056d4b6748
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Är det någon som vet i vilket spann ex skottlossning spelas upp i?

#7

Postad 01 februari 2023 - 12:43

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Ta bort subben till centern som sagt, och höj centerns delning till 80Hz (och ställ den som "small" i inställningarna). Det finns ingen fördel med att låta den spela djupbas.

 

 

 

Här känner jag att det behövs lite argument för.

 

För det första, så är alla 7 kanaler i öronhöjd i en 7.2.4/Atmos-mix alltid mixad i full range. Så att hjälpa centern med extra bas är en rejäl fördel (förutsatt att du kopplar den som högnivå). Vid film- och serietittande så ligger otroligt mycket av ljudbilden framifrån i just centerkanalen. För att inte tala om dialogen. 

 

Sedan kan man visst diskutera hur mycket mer av det som oftast lyfts som fördelar när man pratar om subbar kopplade på högnivå och den rymd som en sådan tillför.

 

Själv tycker jag att det blev ett otroligt lyft att koppla på en subb på centerkanalen. Lyfter fram mer detaljer, bakgrundsljud och så klart mer tyngd i ljudet. 

 

Nu vet jag inte hur snabb den Canton-subben som är aktuell i detta fall är, men jag gissar att den smälter helt ihop med Canton-centern. 

 

Att köra on/off-demo på bankrånet i Ambulance visar tydligt vilken nytta den extra basen tillför. 



#8

Postad 01 februari 2023 - 12:50

25e2bde67bd882fcb0eced056d4b6748
  • 25e2bde67bd882fcb0eced056d4b6748
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Jag upplever detsamma.
Jag valde canton ASF-75 just för att få in den i tv bänken lite smidigt.
Det är en 8" i så ingen värsting till att flytta luft.
Bra så är det en Audiovector center jag har.
Subben till centern är kopplad via högnivå, de andra 2 via lågnivå på pre-out

Redigerat av 25e2bde67bd882fcb0eced056d4b6748, 01 februari 2023 - 12:52.


#9

Postad 01 februari 2023 - 13:17

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Om du kan ge oss en massa ex från olika filmer så är det mångt lättare att rama in det du upplever.


Så du använder inte LFE övht ?



#10

Postad 01 februari 2023 - 13:48

25e2bde67bd882fcb0eced056d4b6748
  • 25e2bde67bd882fcb0eced056d4b6748
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
13 hours the secret soldiers of benghazi senast sedda film, mycket skjutande i den filmen.

Canton ASF-75 är kopplad via högnivå(center kanal)

De bägge Earthquake subbarna körs via PREOUT på förstärkaren

#11

Postad 01 februari 2023 - 13:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

För det första, så är alla 7 kanaler i öronhöjd i en 7.2.4/Atmos-mix alltid mixad i full range. Så att hjälpa centern med extra bas är en rejäl fördel (förutsatt att du kopplar den som högnivå). Vid film- och serietittande så ligger otroligt mycket av ljudbilden framifrån i just centerkanalen. För att inte tala om dialogen.


När centern ställs in som "small" i receivern skickas eventuell bas under 80Hz alltid till subben istället, dvs basen finns redan där. Det finns ingen anledning till att ha en extra sub till centern.
 
Ljudbild och dialog är längre upp i frekvens, och har inget med basen under 80Hz att göra.
 

Sedan kan man visst diskutera hur mycket mer av det som oftast lyfts som fördelar när man pratar om subbar kopplade på högnivå och den rymd som en sådan tillför.


Att ansluta en subwoofer till högnivå är en nödlösning, om förstärkaren saknar subwoofer preout.
 
Det ger en rad nackdelar som inte går att komma runt. Det värsta är fördröjningen som alla aktiva subwoofers har. Via sub preout kan det enkelt korrigeras antingen vid autosetupen, eller manuellt i efterhand med avstånds-inställningen.
 
Eftersom subben kalibreras undviker man problem med utsläckningar och tidsfel orsakade av skillnaden i placering mellan t ex centern och subben. Detta kan du inte göra om den ansluts via högnivå på centerns utgång. 

 

Du tvingas också att skicka en fullregister-signal till centern (om det ska finnas någon bas till subben). Det är långt ifrån optimalt med de flesta centerhögtalare eftersom de inte är gjorda för att spela under 80Hz. Den kommer att dista och bottna mycket tidigare.
 
Lågnivåsignal via sub preout kommer inte heller att klippa* eller påverkas av högtalarnas last, och den kommer garanterat att ha bättre signal/brusförhållande dvs mindre risk för brum osv.

 

Jag vet att det finns enstaka (väldigt få) tillverkare som rekommenderar högnivå, men problemen det orsakar går som sagt inte att komma runt.
 
* Det finns undantag där preout påverkas negativt av klippande slutsteg.
 

Själv tycker jag att det blev ett otroligt lyft att koppla på en subb på centerkanalen. Lyfter fram mer detaljer, bakgrundsljud och så klart mer tyngd i ljudet.


Detaljer och bakgrundsljud låter inte som en beskrivning av ljud under 80Hz. Med centern inställd som "small" får du som sagt all bas under vald delning i subben, och då utan alla de nackdelar som högnivå innebär.
 
Här har du ett exempel på ljud under 80 Hz.
 
Fullregister:
Bifogad fil  05 River In The Rain fullregister klipp.wav   5,57MB   4 Antal nerladdningar
 
Lowpass-filtrerat vid 80 Hz, 24dB/oktav i Audacity:
Bifogad fil  05 River In The Rain LP-filter 24dB per oktav klipp.wav   5,57MB   6 Antal nerladdningar

 

edit: Ett exempel med mer bas:

 

Lowpass-filtrerat vid 80 Hz, 24dB/oktav i Audacity:

Bifogad fil  Scarecrow In The Garden LP-filtrerad 24 dB per oktav klipp.wav   4,15MB   4 Antal nerladdningar
 
Min gissning är att du har skapat en baspuckel där subben tar vid. Kanske färgar den ljudet upp över 100Hz med.
 

Nu vet jag inte hur snabb den Canton-subben som är aktuell i detta fall är, men jag gissar att den smälter helt ihop med Canton-centern.


Integrationen av subben är oftast det som ger "snabb" eller "slö" bas. Det är som sagt en av anledningarna till att man inte ska ansluta den till högnivå. Man tappar all kontroll över integrationen med frontar (eller vad den nu ska delas till).
 

De bägge Earthquake subbarna körs via PREOUT på förstärkaren


Gissar på att det johan b-lund frågade var om du kör subbarna som LFE eller fullregister, dvs subwoofer preout eller front preout.


Redigerat av Ageve, 01 februari 2023 - 14:35.


#12

Postad 01 februari 2023 - 14:08

25e2bde67bd882fcb0eced056d4b6748
  • 25e2bde67bd882fcb0eced056d4b6748
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Subwoofer preout

#13

Postad 01 februari 2023 - 14:53

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Är det någon som vet i vilket spann ex skottlossning spelas upp i?

Tycker du skottlossning är häftigt.

 

Kolla på HEAT  Finns på 4k.



#14

Postad 01 februari 2023 - 14:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Subwoofer preout

 

Ok.

 

Testa att koppla bort den lilla subben (ASF 75), ställ centern på small och höj centerns delning till 100Hz. Då kommer en del av "punchen" ;) från centerkanalen att skickas till subbarna istället. Vill du har mer punch, höj subbarnas nivå.

 

Men det förutsätter såklart att filmen man ser har det ljudet i centerkanalen till att börja med. Många filmer har rätt platt/mesigt ljud på pistolskott osv.

 

En bra test är början av Jack Reacher (filmen från 2012). Snipern har bra dynamik där (edit: Bluray då. Netflix är förmodligen kass i jämförelse, men Apple/iTunes brukar vara bra).


Redigerat av Ageve, 01 februari 2023 - 15:01.


#15

Postad 01 februari 2023 - 15:07

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 861 inlägg
  • 0
Skaffa bass shaker

#16

Postad 01 februari 2023 - 16:19

25e2bde67bd882fcb0eced056d4b6748
  • 25e2bde67bd882fcb0eced056d4b6748
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Meningen med inkoppling via högnivå från centern är just att få med det centern inte kan leverera. För 4"-5,25" ger ingen vidare kraft.

Njae det va väll mer exempel att få fram hur jag menade att här saknas ngt (mr richards)

Agave: sagt o gjort, har alltid kört på 80 hz överlag tidigare därför ett test att köra 40.
Har nog kört subbarna lite lågt. 100 hz blev bra, men subben på centern får vara kvar👌 det gör skillnad😃

#17

Postad 01 februari 2023 - 17:16

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Jag har ingen aning om hur dina högtalare är, men mer effekt och då kontrollerad effekt (hög dämpfaktor) skulle kanske ta dig åt rätt håll. Alltså ett slutsteg.
Pistolskott som du nämner ligger inte enbart i sub-området där du verkar nöjd. Läs här: https://pubmed.ncbi....ih.gov/7761796/

Redigerat av Iwarsson, 01 februari 2023 - 20:00.


#18

Postad 02 februari 2023 - 08:18

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Tänkte bara dela med mig lite.

Har en tid försökt få till låten Seeya med Deadmau5, den låten har en bas som kan slå galet hårt, om man lyckas ställa in allt rätt.

Kör med JBL 4429 och testat med akustik och mer effekt, men först nu med Dirac så sitter basen som en smäck i bröstkorgen. Det har vart jättesvårt för mig att få till just den vad jag tror trådskaparen vill ha, men det går. För mig med Dirac. 😆

#19

Postad 02 februari 2023 - 09:10

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0

Mkt bra är redan sagt i tråden men om det hade varit jag så hade jag kikat på vad som skickas till subbarna och även hur de är infasade. Ska man få kännbar output för midbas så är den enkla vägen att se till att subbarna tar hand om det. Precis som Ageve redan nämnt så kan man labba med delningsfrekvens. Sen vet jag inte hur inställningsmöjligheterna ser ut för TS Onkyo? I min processor så ställs både delning in för fronten, men också hur högt upp i register LFE får agera. Oavsett så gäller att inte få ett hål runt övergången. Viktigt är också att bara dela på ett ställe, ex i receiver/försteg eller i subbarna. Delar man i båda så blir resultatet ett hål just där midbas ska finnas.

 

En annan sak är infasning mellan LCR och sub. Jag gjorde det nyligen och det gav tydlig skillnad till det bättre. Istället för att drabbas av utsläckning eller förstärkning så hänger basen bara ihop. Kan nog sänka nivån på sub t.o.m. efter detta.



#20

Postad 02 februari 2023 - 21:10

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Många bra tips har redan listats. Ett litet inlägg bara. Har du mätt upp distansen från alla högtalare till lyssningsplatsen? En signal som ska nå dig samtidigt från alla högtalarna måste tidkompenseras för olika distanser med inställning på förstärkaren för att signalen från högtalarna tidkorrekt ska nå dig. Först när jag använde mig av frugan+måttband satte sig ljudbilden utmärkt hos mig. Ett tips bara. :)

Redigerat av PML73, 02 februari 2023 - 22:14.


#21

Postad 03 februari 2023 - 11:55

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Och glöm som sagt inte att avståndet till subwoofern ska vara längre än resten av högtalarna, för att kompensera för fördröjningen i signalhanteringen. Audyssey mäter fördröjningen vid första svepet i guiden, och ställer automatiskt subben 1-2 meter längre bort än det fysiska avståndet.

 

Om man går in i efterhand och ändrar det till det fysiska avståndet så har man sabbat ljudet/integrationen med subben. ;) 


Redigerat av Ageve, 03 februari 2023 - 11:56.


#22

Postad 03 februari 2023 - 12:34

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Ja just, subben är svårare än många tror. Hemma hos mig blev det bäst med en fasvridning 45°. Innan dess på alla andra grader/förskjutningar svajade ljudet rejält i basområdet

Redigerat av PML73, 03 februari 2023 - 12:35.


#23

Postad 03 februari 2023 - 16:50

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

En någorlunda "korrekt" infasad bas är en viktig förutsättning om man använder en sådan, men 100% bra blir det sällan eller aldrig.
Där med inte sagt att man skall undvika sub, det finns många fördelar som kan utnyttjas precis som påpekats tidigare i tråden.
Den främsta är väl att man genom delning kan få en relativt klen förstärkare att orka driva frontarna utan att dista för j..ligt.  

Frågan är väl om det alls är i detta frekvensområde som TS anser att det brister. Det talas om pistolskott i hens exempel inte kanonskott och låga orgeltoner.

Kanske skulle vara bra om man kan identifiera vilket frekvensområde som brister innan en lösning på problemet fastställs.

Är det i lägre mellanregistret eller den höga basen man har problem/bristande effekt så skulle jag säga att det är värt att testa en högtalare som spelar med mer elementyta i detta område. Man kan lägga till hur mycket subwoofer kraft som helst och det blir inte samma sak eftersom man delar denna vid relativt låg frekvens. Nyttan med en effektstarkare förstärkare är också begränsad om man redan kör med högre delning mot sub. 

Jag skulle därför slå ett slag för att testa en annan fronthögtalare, stora element och lättdrivet är egenskaper som gör kandidater extra intressanta.
Var delningen mellan elementen görs kan också ha betydelse, 2-vägs eller 3-vägs osv. 

Man hamnar lätt bland alternativ som inte är de mest inrednings vänliga men det kan vara priset man får betala om man skall gå från ollonpicka till Magnum 45 :D    



#24

Postad 03 februari 2023 - 22:25

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 861 inlägg
  • 0

Känns fortfarande som ni går runt den mest effektiva lösningen. Bass shakers :)



#25

Postad 04 februari 2023 - 09:25

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 3

Känns fortfarande som ni går runt den mest effektiva lösningen. Bass shakers :)

 

Kanske om man vill ha en massagestol, men inte om man vill ha bra ljud, eller "punch i ljudet". ;) 


Redigerat av Ageve, 04 februari 2023 - 09:25.


#26

Postad 04 februari 2023 - 10:35

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 861 inlägg
  • 0

Kanske om man vill ha en massagestol, men inte om man vill ha bra ljud, eller "punch i ljudet". ;)


Absolut gäller få den monterat rätt men bra integrerad får du ju all punch i ljudet du kan önska dig. Du får inte blåset bara men det finns ju vindsimulatorer :)

#27

Postad 04 februari 2023 - 11:31

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 2
Men bass-shakers är inte samma sak som en bas i rummet. Även om de skakar i rumpan.

#28

Postad 04 februari 2023 - 11:44

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 861 inlägg
  • 0

Men bass-shakers är inte samma sak som en bas i rummet. Även om de skakar i rumpan.

Beror på vart man sätter cutoff för dem men de kan absolut komplettera en bas och följa den utmärkt. Bas är ju vibrationer trots allt bara att membranen slår mot luft vs trä/metall.  Men det gäller ju ha rätt stol och den ska helst inte va särskilt vadderad så det inte blir någon delay eller tryckvågorna dämpas  så de har ju sina egna problem att motivera. Men för punch är de ju svårslagna om man får till det :)

 



#29

Postad 04 februari 2023 - 16:06

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Beror på vart man sätter cutoff för dem men de kan absolut komplettera en bas och följa den utmärkt. Bas är ju vibrationer trots allt bara att membranen slår mot luft vs trä/metall.  Men det gäller ju ha rätt stol och den ska helst inte va särskilt vadderad så det inte blir någon delay eller tryckvågorna dämpas  så de har ju sina egna problem att motivera. Men för punch är de ju svårslagna om man får till det :)

 

 

Den "punch" som eftersöks känns i bröstet och beror till stor del på att luftens rörelse (ljudet) skapar resonans i lungorna. Detta kan du förstås inte härma med att det du sitter på skakar.

 

Bass-shakers kan inte ersätta riktiga subwoofers, bara komplettera. Så bara släpp det.



#30

Postad 04 februari 2023 - 17:52

25e2bde67bd882fcb0eced056d4b6748
  • 25e2bde67bd882fcb0eced056d4b6748
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Har gjort följande:

Delar allt vid 120 hz nu.
Flyttat subbarna 15 cm till från vägg
Satt bakhögtalarna som front high. Så dessa är placerade ca 50 cm ovan frontarna o lite vidare.
Lånat kompisens dipoler som bakhögtalare.
Ökat leveln på centern.
Upplever klar förbättring just nu.

Så nu kör jag en 7.2 (+1) uppsättning😉
Någon basshaker är jag inte intresserad utav.
Bas ska kännas i bröstet,inte i ryggen..

#31

Postad 04 februari 2023 - 18:11

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 861 inlägg
  • 0

Den "punch" som eftersöks känns i bröstet och beror till stor del på att luftens rörelse (ljudet) skapar resonans i lungorna. Detta kan du förstås inte härma med att det du sitter på skakar.

 

Bass-shakers kan inte ersätta riktiga subwoofers, bara komplettera. Så bara släpp det.

Ja komplettera. Varför släppa det? 



#32

Postad 04 februari 2023 - 18:41

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Ja komplettera. Varför släppa det? 

 

Jag har kanske missförstått dig men det har låtit som du tror att du kan få till den där "punchen" med bass-shakers. Om du inte tror det så behöver du inte släppa något.


Redigerat av Loco.spk, 04 februari 2023 - 18:41.


#33

Postad 07 februari 2023 - 08:19

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 861 inlägg
  • 0

Jag har kanske missförstått dig men det har låtit som du tror att du kan få till den där "punchen" med bass-shakers. Om du inte tror det så behöver du inte släppa något.


Du kan få till än mer punch med bass shakers till den grad du aldrig får med subwoofers

#34

Postad 07 februari 2023 - 15:49

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Njae på den kanske. Vibrationer är en sak, luftflöde med stora baselement som slår flera centimeter är något annat.

Redigerat av PML73, 07 februari 2023 - 15:50.


#35

Postad 07 februari 2023 - 19:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Hur långt upp i frekvens fungerar bas shakers ?
Tryck i bröstet är ganska högt upp i frekvens.



#36

Postad 07 februari 2023 - 20:31

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 1

Hur långt upp i frekvens fungerar bas shakers ?
Tryck i bröstet är ganska högt upp i frekvens.

lite eltejp och tejpa fast den i bröstet, då slår den!

 

Edit: menar inget illa med kommentaren, mera ett dåligt skämt


Redigerat av nimman, 07 februari 2023 - 20:38.


#37

Postad 07 februari 2023 - 21:27

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

lite eltejp och tejpa fast den i bröstet, då slår den!

 

Edit: menar inget illa med kommentaren, mera ett dåligt skämt

LoL
Humor på HÖG nivå  :D  :D  :D



#38

Postad 10 februari 2023 - 21:53

ssoep
  • ssoep
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0

There's no replacement for displacement.

Skaffa stora högtalare (membran) som klarar +40Hz.



#39

Postad 09 mars 2023 - 16:15

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0

Jag skulle ta en koll på rummet och dess egenfrekvens. Jag använde 2x15'' basar placerade mellan center och höger-vänster men tyckte ändå att det inte blev någon ordentlig punch i basen. Provade då att ladda ner gratisprogramvaran REW och i den knappade jag in rummets dimensioner och ytor (betong eller annat). Programmet kunde då räkna ut vilka frekvenser som förstärks och dämpas av rummet beroende på var jag hade högtalarna. Det visade sig att jag hade en stor puckel vid 43 Hz. För att inte bli döv fick jag alltså ställa basarna på relativt låg volym och fick bara bas vid 43 Hz i rummet även om de kunde gå ner till under 20 Hz. Genom att flytta på basens plats i rummet (i programmet alltså) kunde jag till slut hitta en placering där den inte satte igång 43 Hz puckeln. Det var mitt på långsidan av rummet vid ena väggen med elementet spelande ut mot rummet. Jag provade då att placera basen just där i verkligheten och blev mäkta imponerad. Helt plötsligt kunde basen spela ner till 20 Hz och det vara bara någon enstaka dB ökning vid 43 dB. En bas på rätt ställe var mycket bättre än två på fel. En helt annan tyngd i lågbasen. Förbättringen var mycket större än vad något byte av högtalare eller sub skulle kunna åstadkomma och var helt gratis. 



#40

Postad 12 mars 2023 - 02:49

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 1

1. There's no replacement for displacement.
2. Placeringen i rummet.
3. Bra akustik i rummet för basen.

 

Det är mitt tips.



#41

Postad 13 mars 2023 - 01:03

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Måste säga att jag har fått till det bra i rummet för pistolskott och dyl basljud. Kollade t ex på Shooter med Mark Wahlberg för någon vecka sedan och pistol/gevär/vapen trycket var härligt. Rent, dynamiskt, starkt/högt och utan en massa resonanser som förstörde ljudet.


Redigerat av MKarlsson74, 13 mars 2023 - 10:00.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.