Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpråd - Högtalare för stereo upp till 5000

639 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JBL Studio 230 (Surroundhögtalare) 1 8 (2) Inga priser

#551

Postad 06 juli 2014 - 06:25

DubMaestro
  • DubMaestro
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Det var bra att du skrev det. Tyckte det lät lite för bra för att vara sant att en så pass liten högtalare kan leverera. Jag har kikat på 5" och då hamnar priset lite i överkant och och dom börjar bli lite för stora, skulle varit tangent evo e5 kanske men den känns lite för dyr. Tror ni att högtalare med 4" element vore en bra kompromiss för att hålla ner storlek och pris men ändå få ett bra ljud?

Jag har plockat ut stativare med minst 4" baselement, högst 15cm breda och upp till 1000:-. Fick ut dessa, är det någon som skulle rekommenderas särskilt?

https://www.prisjakt...7,346766,330813

Tillägg: evo e4 låg visst på 1500:- om man som jag inte vill ha en snorgul.

Redigerat av DubMaestro, 06 juli 2014 - 06:27.


#552

Postad 01 augusti 2014 - 11:17

Unregistered4ea4ec52
  • Unregistered4ea4ec52
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Då har man varit ägare till ett par Dynavoice Magic fx 6.0 (2.0) i cirka 1,5 år. Visst dom låter och ser bra ut för den pengen jag gav, men jag har tröttnat på ljudet, eller snarare jag vill ha mer lyssningsglädje! Det ska vara riktigt kul att lyssna, inte bara "ok, det ska va lättlyssnat och man ska inte tröttna. Därför har jag nu bestämt mig för att uppgradera mig en aning.

Jag har kollat runt lite i denna prisklass (5000kr) både stativare och golvare och som det verkar nu är XTZ 99.44 en stark kandidat.
Kan absolut tänka mig stativare men eftersom jag isf behöver stativ till dessa utöver högtalarpriset känns det som man får mer högtalare för priset om man satsar på golvare.

Då undrar jag följande, vilka högtalare i denna prisklass kan tänkas konkurera med XTZ:an? Förstår att det är individuellt men ni förstår.
Hur stort är steget från Dynavoice fx 6.0 till XTZ 99.44, natt och dag?
Sitter just nu på en Denon AVR 1610 förstärkare, duger denna bra att driva ett par 5000kr högtalare med eller kommer skildnaden inte vara överväldigande om man byter upp sig?


Edit* Högtalarna som det står mellan just nu
Canton Chrono 509DC
Dali zensor 7
XTZ 95.44

Det som stör mig är att jag varken kan lyssna på canton eller xtz så man känner sig skapligt vilsen. Ska försöka ta en sväng till Linköping i dagarna nu och lyssna på Dali sen ska jag se om inte Mediamarkt har några Canton att provlyssna.

Tack på förhand /Emil

Redigerat av Unregistered4ea4ec52, 05 augusti 2014 - 16:20.


#553

Postad 08 augusti 2014 - 19:14

greef
  • greef
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej,

har ett rum som är ca 4m x 2m. Skulle vilja sätta en teve och stereohögtalare på ena långsidan, och sitta i soffa/fåtölj mitt emot, alltså ca 2m ifrån.

Högtalarna måste gå att montera på vägg alternativt stå på en vägghylla, alltså vara så små som möjligt, åtminstone inte så djup.
Kan tänka mig att koppla in högtalarna i en gammal Bang Olufsen-förstärkare, då med DIN-kontakt, men kan även köpa ny förstärkare om nån har nåt tips.

Till förstärkaren kommer kopplas en vinylspelare + teven.

Finns några vettiga högtalare som skulle fungera? Går ju bra att ha en subwoofer också, om den går att ställa "på sidan" (alltså en av kortsidorna)? Vill ha så bra stereoljud som möjligt...

#554

Postad 10 augusti 2014 - 17:16

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Då har man varit ägare till ett par Dynavoice Magic fx 6.0 (2.0) i cirka 1,5 år. Visst dom låter och ser bra ut för den pengen jag gav, men jag har tröttnat på ljudet, eller snarare jag vill ha mer lyssningsglädje! Det ska vara riktigt kul att lyssna, inte bara "ok, det ska va lättlyssnat och man ska inte tröttna. Därför har jag nu bestämt mig för att uppgradera mig en aning.

Jag har kollat runt lite i denna prisklass (5000kr) både stativare och golvare och som det verkar nu är XTZ 99.44 en stark kandidat.
Kan absolut tänka mig stativare men eftersom jag isf behöver stativ till dessa utöver högtalarpriset känns det som man får mer högtalare för priset om man satsar på golvare.

Då undrar jag följande, vilka högtalare i denna prisklass kan tänkas konkurera med XTZ:an? Förstår att det är individuellt men ni förstår.
Hur stort är steget från Dynavoice fx 6.0 till XTZ 99.44, natt och dag?
Sitter just nu på en Denon AVR 1610 förstärkare, duger denna bra att driva ett par 5000kr högtalare med eller kommer skildnaden inte vara överväldigande om man byter upp sig?


Edit* Högtalarna som det står mellan just nu
Canton Chrono 509DC
Dali zensor 7
XTZ 95.44

Det som stör mig är att jag varken kan lyssna på canton eller xtz så man känner sig skapligt vilsen. Ska försöka ta en sväng till Linköping i dagarna nu och lyssna på Dali sen ska jag se om inte Mediamarkt har några Canton att provlyssna.

Tack på förhand /Emil

Du kan ju alltid köpa hem 95.44 och testa dom. Fyndbörsen erbjuder *Buy and Try* på många produkter . Jag är själv väldigt nöjd med mina med tanke på vad dom kostar.

Redigerat av MikeVKR, 10 augusti 2014 - 17:17.


#555

Postad 10 augusti 2014 - 18:27

Unregistered4ea4ec52
  • Unregistered4ea4ec52
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Du kan ju alltid köpa hem 95.44 och testa dom. Fyndbörsen erbjuder *Buy and Try* på många produkter . Jag är själv väldigt nöjd med mina med tanke på vad dom kostar.

Jo det lutar åt det, kanske tom lägger en beställning ikväll! Har antagligen kvar dynavoice frontarna så jag kan jämföra lite även om jag redan känner mig rätt säker.
Kör du mycket musik eller blir det mest film? Lite intresserad av att höra hur dom låter i 2.0 för musik.

#556

Postad 11 augusti 2014 - 10:56

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Jag använder dom både till musik och film. Jag tycker dom spelar neutralt och luftigt, på gränsen till lite tråkiga. Men samtidigt spelar dom balanserat med grym upplösning i diskanten och en väldigt behaglig diskant att lyssna på oxå. Bra tryck i basen. Mellanregistret har en tendens att låta ansträngt till påfrestande musik som tex hårdrock när man drar på lite. Annan musik låter dom väldigt bra och till film oxå. Men även till film kan dom fallera lite just i midbasen vid hårda action scener om man lyssnar på höga volymer. I den här prisklassen får man räkna med att en golvare inte är pefekt men jag tycker ändå den är väldigt prisvärd. Högtalarens fördelar vinner över många andra högralare i denna prisklassen tycker jag.

#557

Postad 11 augusti 2014 - 15:48

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Förlorat min inkomst och Divine 100:33 drömmen gick i kras.
Får bli ngt budget sålänge, om jag inte hittar ngt klipp på blocket. Jag gillar verkligen designen hos Proson InPhase6 och alltid varit nöjd med Proson innan, men tycker basarna ser lite plastiga ut, och de har samma pris som Dynavoice Dynamite 10 vilka jag inte gillar alls designmässigt, IP6àn fick juh fina omdömmen i Hemmabiotidningen och det är väll främst till Hemmabio de ska få gå,
Frågor tankar och åsikter på det uppskattas!

http://www.ljudfokus...no-finish/5078/

http://www.ljudfokus...no-finish/3191/

#558

Postad 11 augusti 2014 - 16:52

Unregistered4ea4ec52
  • Unregistered4ea4ec52
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Jag använder dom både till musik och film. Jag tycker dom spelar neutralt och luftigt, på gränsen till lite tråkiga. Men samtidigt spelar dom balanserat med grym upplösning i diskanten och en väldigt behaglig diskant att lyssna på oxå. Bra tryck i basen. Mellanregistret har en tendens att låta ansträngt till påfrestande musik som tex hårdrock när man drar på lite. Annan musik låter dom väldigt bra och till film oxå. Men även till film kan dom fallera lite just i midbasen vid hårda action scener om man lyssnar på höga volymer. I den här prisklassen får man räkna med att en golvare inte är pefekt men jag tycker ändå den är väldigt prisvärd. Högtalarens fördelar vinner över många andra högralare i denna prisklassen tycker jag.

Måste säga att du skräms lite när du beskriver dom som på gränsen till tråkiga att lyssna på ;) Men har läst mycket gott om dom samtidigt som jag uppgraderar mig från ett par billigare dynavoice-högtalare, så tror inte jag blir besviken (förhoppningsvis). Kommer ha kvar mina nuvarande tills 95.44 dyker upp, så då blir det till att jämföra! I värsta fall finns ju som sagt deras buy & try

#559

Postad 12 augusti 2014 - 12:35

Nivity
  • Nivity
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Letar efter 2 stativ/sat högtalare till skrivbordet.

Har idag ett 5.1 till datorn med 2 jamo sat, jamo sub och en jamo center.

Men känner att framförallt mina 2 fronthögtalare behöver bytas ut.

Lyssnar mycket på musik, allt ifrån pop,techno,metal.

Har en gammal Pioneer VSX-D511 förstärkare till allt.

Letar efter 2 bra högtalare för max 2500:-, helst närmare 2000:-

Notera att dessa står på skrivbordet.
Dessa är dessutom rätt stora och antagligen inte direkt lämpade för att stå på skrivbord heller.

Högtalarna jag har idag: http://www.jws.se/jws/jws_c26e.php
Förstärkaren: http://www.pioneerel...eivers/VSX-D511

Tacksam för hjälp, letat och letat men vet inte vilka jag ska satsa på för mina ändamål :/

Såhär har jag det idag men jag kommer nog låta dom stå rakt på skrivbordet och flytta bort förstärkaren så det blir lite mer luft runt om, känns som det är för kompakt just nu. (vet ej om det påverkar men känns lite så)


Postad bild

Redigerat av Nivity, 12 augusti 2014 - 12:36.


#560

Postad 14 augusti 2014 - 10:09

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Måste säga att du skräms lite när du beskriver dom som på gränsen till tråkiga att lyssna på ;) Men har läst mycket gott om dom samtidigt som jag uppgraderar mig från ett par billigare dynavoice-högtalare, så tror inte jag blir besviken (förhoppningsvis). Kommer ha kvar mina nuvarande tills 95.44 dyker upp, så då blir det till att jämföra! I värsta fall finns ju som sagt deras buy & try

Det är absolut en bra högtalare som är värd att lyssnas på, inte alls säkert du vi upplever samma sak och 95.44 kanske passar dig alldeles utmärkt :)

#561

Postad 19 september 2014 - 11:00

klacko
  • klacko
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Åsikter om dessa högtalarna?
http://cdon.se/hemel...01-lr-p27187461

Har tänkt att köra 2.0 men kanske bygga på i framtiden.. så om någon har tips på bra förstärkare till vore kanon!

#562

Postad 04 januari 2015 - 19:40

kjellez
  • kjellez
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
XTZ 95.44 eller Dynavoice Definition DF-8? :)

#563

Postad 05 januari 2015 - 03:13

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Beställ hem båda och utverdera själv ;)

#564

Postad 10 januari 2015 - 17:48

Unregistered0e87a371
  • Unregistered0e87a371
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Scansonic S9 är nätta, snabba, rumsmässigt stort ljud, snudd på omöjligt bra bas.

För priset av 6000:-/paret på fåtalet butiker.
Mediamarkt fasar ut dom och jag fick ner dom till 3000-paret, men hade inte plats och ingen jag kände hade råd/behov.

Dom flesta är oerhört impade/förundrade över dom.

Har man en sub som är musikalisk kan man testa S5-orna (ej aktiva, dvs passiva), stativare.
(2000:-/par nya - egentligen 3000:-, funnits ett tag så beggade finns omkring)

Borde låta ruggigt bra i kombination.

Kolla in Scansonic.dk

 

---

 

EDIT: 

Min polare köpte en Onkyo-636a och Dalis 6000:- stativare (ICON?, dom stora med band/dome-diskant), och en XTZ 10a, men sedan hade han väl inte tålamod med setup, så han sålde XTZsubben jag ordinerade, till mig.



Jag visste ju potentialen, så jag nappade, billigt.



Med en Pio924, väl utvalda (budget) stativare (Scansonic:arna på bilderna) och just denna sub, blev han nedbjuden på testrunda.



Han blev rätt impad.



För halva budgeten, fick jag mycket (!) bättre fullregistersljud.

 

The End

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered0e87a371, 17 februari 2015 - 01:53.


#565

Postad 10 januari 2015 - 21:15

Unregistered0e87a371
  • Unregistered0e87a371
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Kan säga såhär.

Oinspelade, med mitt goda minne - har ALDRIG halv-husgudarna, Iron Maiden, låtit så bra som med S5 med XTZ-10.

Canton Ergo 202> och olika och samma subbar halkar efter.

Som sagt, tills jag byggt mina egendesignade mästerverk (förhoppningsvis) så duger det här länge, för vem som helst.
Skulle jag tillstå.

Så kanske, S5 + XTZ 10 vore ett alternativ i tråden?

Själv är jag bara glad just nu :D :D :D

EDIT: Följer med finvantar för högglansen, som INTE är piano, mer semi-gloss, sen följer sedvanliga möbeltassar med, och inte mindre än två olika väggfästen med olika vinkelgrad med.

Själv placerade jag dom på gummiavreglade granitskivor från en gravstensfirma i Auroragranit (svart/röd/grå-melerad) som säkert väger 20kg styck.
Skitbra.

Brukade köra spikes på dessa för att få allt-i-ett.
Med dessa miniatyrer funkar spikes för att få upp dom sen.
Slipper väggmontage, men dom är designade för detta, trots basport bak.

Redigerat av Unregistered0e87a371, 10 januari 2015 - 23:52.


#566

Postad 11 januari 2015 - 01:16

Unregistered0e87a371
  • Unregistered0e87a371
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Granit äter resonanser från bänken.

Gummit under likaså.

Spikes, höjer mest miniatyrerna, men gör nåt åt resonanserna från kabinettet i första hand/sista hand.

EDIT- Samma höga kabinettkvalitet man brukar se hos XTZ, för priset, Och riktigt minimal lådpåverkan, ger "stort" ljud.
Bra midbas, även oinspelade och med "budget"-receiver.

Kevlarelement på midbas, neodymiummagneter, även på diskant, vilket är MYCKET dyrare och starkare motorer.

EDIT: Efter att ha spelat in, justerat och demat/testat, kan jag verkligen helhjärtat rekommendera dessa.
(Som närfältsmonitorer är dom extra grymma)

Så stor ljudbubbla (!) och detaljerat och briljant ljud, fast neutralt och med rask och bra mellanbas. Låter mycket köttigare än dom ger sken av.
Blir aldrig vassa i ljudet, dom är verkligen anmärkningsvärt välbalanserade.

Alla stativare som inte är avstämda så lågt (för lägre bas, men med små element & lådor) att dom knappt kan spela 90dB utan att bottna (hänger ihop) behöver en sub för fullregistersljud.
Och får man till den (likt min) så det blir ett sömlöst ljud från 20-30Hz> med bra inställning så det funkar till allt, är det här grymt prisvärda stativare.

Köp!

(Fattar inte riktigt varför bilderna är diagonala i luren, tagna så,och horizontala i forumet - men fukk it )

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered0e87a371, 18 januari 2015 - 09:16.


#567

Postad 14 januari 2015 - 23:27

Unregisteredb08f648c
  • Unregisteredb08f648c
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Är på jakt efter stereo högtalare.. Cirka 5000-7000 kan jag tänka mig att lägga ut med förstärkare o dyl. Har kollat runt lite på ljudfokus och funderar på att köpa något av deras färdiga paket. Behöver ingen megabas då jag bor i lägenhet och vill förbli vän med mina grannar! Har en vinylspelare men hade även tänkt köra spotify.. så det är något av prio. Är ingen äkta audiofil och har tidigare enbart lyssnat på musik via kassa logitech högtalare eller min marshall stanmore. Ungefär där ligger min upplevelse när det kommer till ljud.

Vad säger ni om det här? Rekommenderas?

http://www.ljudfokus...et-i-vitt/6587/
http://www.ljudfokus...no-finish/6183/
http://www.ljudfokus...t-i-white/6570/
Ellerett par Dynavoice M65 ex (hört mycket bra om dom) + yamaha R-N301


Ingen som har ett par dynavoice som kan uttala sig? :D

Redigerat av Unregisteredb08f648c, 15 januari 2015 - 13:37.


#568

Postad 15 januari 2015 - 07:52

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Tycker du ska slänga ett öga på det här paketet: http://www.ljudochbi...-acoustics-a-25

#569

Postad 15 januari 2015 - 08:29

Unregisteredb08f648c
  • Unregisteredb08f648c
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Tycker du ska slänga ett öga på det här paketet: http://www.ljudochbi...-acoustics-a-25


Bra förslag, fast sen när man klickar sig vidare så är det enbart Marantz M-CR610 för 5990:- utan högtalare?

#570

Postad 15 januari 2015 - 09:29

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Marantz cr610: https://www.prisjakt...t.php?p=2067278

Boston A26: https://www.prisjakt...kt.php?p=895243

#571

Postad 15 januari 2015 - 09:39

Puppet_Master
  • Puppet_Master
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Jag såg ett pkt på Tradera med en nad315 + tillhörande cd. För 2500 tror jag. (http://www.tradera.c...5bee-paketpris-) Så hade kört på det + bt adapter för Spotify och ett Riaa steg ifrån tex hifiguru (de hade ett fint mm/mc steg för 500:-)
Och ett par Yamaha högtalare, har god erfarenhet av detta tillsammans utan bas och var ett av mina första system (uppbyggt på ungefär samma set)
Dock lite mkt köp här å där men men ;) annars tycker jag du skall kolla in Yamaha högtalare och en av de förstärkarna du hade med i länkarna.
Sedan vet jag att det finns ett par äldre Focal i Skåne beg. För 3500 :)

Ingen av annonserna är mina... Sitter bara mkt på blocket å Tradera XD

Redigerat av Puppet_Master, 15 januari 2015 - 09:45.


#572

Postad 22 januari 2015 - 16:44

Unregisteredb08f648c
  • Unregisteredb08f648c
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Har väl bestämt mig för ett par Dali Zensors 3 och någon slags förstärkare / hemmabioreciver med spotify stöd m.m.. Får se :D

#573

Postad 04 februari 2015 - 08:22

Unregisteredb08f648c
  • Unregisteredb08f648c
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Är det tekniskt möjligt att koppla in en vinylspelare till en sonos connect amp?

#574

Postad 04 februari 2015 - 08:38

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Ja om du har en extern RIAA-förstärksre bör väl inte det vara något problem. Dock skullr RIAA:n ta upp den enda analoga ingången som Sonos connect amp har.

#575

Postad 04 februari 2015 - 10:07

Unregisteredb08f648c
  • Unregisteredb08f648c
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Ja om du har en extern RIAA-förstärksre bör väl inte det vara något problem. Dock skullr RIAA:n ta upp den enda analoga ingången som Sonos connect amp har.


Japp, har en extern riaa i nuläget.. Ah, det gör ingenting.. Kör enbart via spotify/mobil/dator via bluetooth och lp spelare.. :)

#576

Postad 27 februari 2015 - 15:47

M_T_H
  • M_T_H
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Hejsan!

 

Har en Yamaha R-S500 stereoförstärkare på gång och tänkte köpa mig en Marantz NA6005 efter rekommendationer i en annan tråd på forumet. Så jag har funderingar på att införskaffa ett par stereohögtalare i prisklassen 3000-6000 kronor. 

 

Har kollat lite på följande modeller och samtliga verkar gillas på olika forum som WhatHifi och Avsforums:

B&W 685 S2 för 5996:-

Dali Ikon 1 Mk2 för 5996:-

Dali Zensor 3 för 3596:-

Dynaudio DM 2/6 för 5490:-

 

Av dessa tycker jag Dali Zensor 3 ser bäst ut med sin fina trälåda och den verkar mest prisvärd. De övriga tre ser inte lika bra ut men vad jag förstår levererar de ljud efter prislappen. 

 

Tänker givetvis bege mig till affären och lyssna på dem men tänkte vilken av dessa högtalare ni på forumet tycker är bäst? 2000 spänn i skillnad är ganska mycket för mig som student så vill väldigt gärna ha mycket ljud för pengarna. Vet inte om det spelar så stor roll men tänker mest lyssna på rock och lite enstaka pop, kanske även lite jazz och klassiskt. Allround kan man kanske säga :)

 

Tack på förhand!


Redigerat av M_T_H, 27 februari 2015 - 15:48.


#577

Postad 27 februari 2015 - 18:24

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Du kommer nog få väldigt olika svar på frågan om vilka högtalare som är bäst ;)

#578

Postad 27 februari 2015 - 19:27

M_T_H
  • M_T_H
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Du kommer nog få väldigt olika svar på frågan om vilka högtalare som är bäst ;)

Det är jag säker på. Snackade med en polare och han radade upp 16 modeller till!

 

Köpa högtalare är verkligen för folk som gillar att göra research  :)


Redigerat av M_T_H, 27 februari 2015 - 19:27.


#579

Postad 27 februari 2015 - 20:18

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Det gäller att ge sig ut och lyssna eller ännu bättre, låna hem och lyssna. Ett märke du bör lyssna på om du gillar mycket rock pop etc är Klipsch.

#580

Postad 27 februari 2015 - 20:42

M_T_H
  • M_T_H
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Det gäller att ge sig ut och lyssna eller ännu bättre, låna hem och lyssna. Ett märke du bör lyssna på om du gillar mycket rock pop etc är Klipsch.

Jo, fick syn på deras nya Reference Premiere RP-160M. Lagom pris också: 5990 på hembiobutiken.

Är bara lite orolig för att förstärkaren orkar driva dem. Står "Power handling 100W cont./400W peak" på Klipsch hemsida men Yamahan jag kan få ger bara 75W cont./115 peak.



#581

Postad 27 februari 2015 - 20:46

Mrossianolsson
  • Mrossianolsson
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0
Jag lyssnade på ett par RP-160M idag och jag är såld! Dom har det där speciella ljudet som Klipsch har men jag gillade det. Lyssnade bland annat på Queen och någon modern poplåt. De lät rent och kanske en aning hårt, men de var inte inspelade så det kan ha med det att göra.

Allt detta hos MediaMarkt i Helsingborg och det som drev dom var vid tillfället en Yamaha rx-v777!

Edit: Klipsch är tydligen extremt lättdrivna så din förstärkare kommer antagligen inte vara något problem!

Redigerat av Mrossianolsson, 27 februari 2015 - 20:48.


#582

Postad 27 februari 2015 - 20:58

M_T_H
  • M_T_H
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Jag lyssnade på ett par RP-160M idag och jag är såld! Dom har det där speciella ljudet som Klipsch har men jag gillade det. Lyssnade bland annat på Queen och någon modern poplåt. De lät rent och kanske en aning hårt, men de var inte inspelade så det kan ha med det att göra.

Allt detta hos MediaMarkt i Helsingborg och det som drev dom var vid tillfället en Yamaha rx-v777!

Edit: Klipsch är tydligen extremt lättdrivna så din förstärkare kommer antagligen inte vara något problem!

Tack för tipset i den här tråden också  :)

Hoppas de har dem inne på MM här i Göteborg, skulle vara fint att få en rejäl provlyssning. Gillar rock mest så de passar nog mig bra.



#583

Postad 02 mars 2015 - 11:11

DubMaestro
  • DubMaestro
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Hejpåer! Sitter och jagar på blocket efter billigt bang for the buck. Ljudet ska användas till musik och film. Något som duger bättre än tvns högtalare. Golvhögtalare får inte plats pga stor tvmöbel därför letar jag mindre stativare. Jag vill nog ha en sub också men frugan är tveksam till det så vi får se hur det blir med det.

Har hittat ett par Qln 601 mk 1 för 900 kr vilket känns lite dyrt. Säljaren hade en paradigm pdr-8 sub också men sen verkat inte så bra värd jag läst men kanske duger till mig... 700kr skulle han ha vvilket också känns dyrt.

Sedan har jag spanat in ett par dynavoice s5 challenger v 2 . Säljaren ville ha ett bud på dom. Vad kan vara rimligt för dom?

SSlutligen, vilken av dessa vore att föredra? Och vad är rimlig prissättning?

Mvh
Johan

Redigerat av DubMaestro, 02 mars 2015 - 17:50.


#584

Postad 09 mars 2015 - 08:45

Degerlunden
  • Degerlunden
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

B&W M-1 som bakhögtalare i ett kommande 5.1 system, hissa eller dissa?
Pris: 1998:- sedan 6 mars.

https://www.prisjakt...kt.php?p=127208


Redigerat av Degerlunden, 09 mars 2015 - 08:45.


#585

Postad 10 mars 2015 - 11:03

Unregisteredb08f648c
  • Unregisteredb08f648c
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Har ett rum som är cirka 6x4 meter. Har lyckats övertala sambon att köpa ett par Dali Zensor 3 för till vår vinylspelare. Hade även tänkt köpa en förstärkare med spotify connect eller bluetooth. Har nu lyckats hitta ett par begagnade dali zensor 7 för ungefär samma pris som ett par nya zensor 3. Hur kan jag övertala sambon till att köra på begagnade zensor 7 istället?

Hon är rädd att de blir för mycket i vårt lilla vardagsrum. Kan väl hålla med om det, då vi bor i lägenhet och sällan kan brass på max.. Men finns det några andra fördelar med dessa lite större högtalare?


Redigerat av Unregisteredb08f648c, 10 mars 2015 - 11:28.


#586

Postad 10 mars 2015 - 21:33

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Zensor 7 rullar ju av vid efter 40 Hz jämfört med 50 Hz på zensor 3. En elbas mörkaste ton är på 41 Hz och och skulle tillexempel inte kunna återges särskilt bra med stativaren. Vad menar du med "för mycket"? Om det är betongvägg och du placerar högtalarna väl nära hörn/väggar kanske det i värsta fall kan upplevas att basen blir för bumlig och grumlar upp ljudbilden. I ett sånt läge skulle eventuellt en stativare kunna vara ett bättre val. Jag hade definitivt provat med en golvare först i synnerhet som det handlar om ungefär samma pengar. Just att du handlar begagnat öppnar ju upp för att göra ett byte utan att gå med någon större förlust om ni inte blir nöjda. De begagnade kanske faller i värde 10-20% ytterligare de närmsta åren, medan om du köper nytt tappar ner till hälften nästan direkt sen fortsätter ju även de att falla kanske 10-20% de följande åren...

Redigerat av hampestampe, 10 mars 2015 - 21:35.


#587

Postad 07 maj 2015 - 16:12

brexour
  • brexour
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Skulle vara tacksam om någon kan hjälpa mig med lite funderingar! Är inte så insatt i detta men jag kikar efter nya monitorer att använda vid datorn. Lyssnar främst på elektronisk musik.

 

Har kollat runt lite på dessa, skiljer lite i pris beroende på hur mycket jag bör lägga på ljudkort/förstärkare? Tar gärna emot fler förslag och motiveringar på vad jag bör välja.

 

-Behringer B1030A Truth (http://www.4sound.se...er-b1030a-truth) 2000kr

-M-Audio BX5 D2 (http://www.4sound.se.../m-audio-bx5-d2) 2000kr

 

-M-Audio BX8 D2 (http://www.thomann.d...udio_bx8_d2.htm) 2500kr
-Phonic P8A (begagnade - 2000k)

Behöver då även köpa något att driva dessa med, just nu använder jag det integrerade ljudkortet. Är det ett ljudkort jag bör kolla på eller en förstärkare/mixer? Kan hända att jag vill spela med högtalarna någon annanstans, då är väl det sistnämnda att föredra om jag inte spelar direkt från t.ex laptop/mobil.

Kan tänka mig att lägga ut runt 3000. Behöver nog även en volymkontroll så att jag slipper styra volymen i datorn/baksidan av högtalarna?



#588

Postad 01 juni 2015 - 22:45

Unregistered11124505
  • Unregistered11124505
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Jagar ett par mindre frontar att ersätta mina QLN Artech 8 https://www.prisjakt...kt.php?p=126747 som jag är riktigt nöjd med ljudtrycket.

 

Väljer mellan dessa (något spretigt, kan tyckas)

Tangent Evo E5, Boston Acoustics A25 eller A26, Monitor Audio BX2

https://www.prisjakt...kt.php?j=284543,676814,1011007,895243,529776

 

Rent estetiskt lockar Tangenten mest. Frågan är hur besviken jag blir på ljudtrycket? Är subwoofer ofrånkomligt? Kommer användas mestadels till tv/film och en del elektronisk musik. Åsikter välkomnas :)



#589

Postad 18 augusti 2015 - 09:37

Unregistered4ea4ec52
  • Unregistered4ea4ec52
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Ser att aktivitstnivån i denna tråd inte är allt för hög men jag ger det ett litet försök ändå, har ju trots allt inte bråttom på något vis. Efter att ha surfat runt lite fört mycket här på minhembio på sistone så fick uppgraderingsdjävulen klorna i mig. Dock så håller inte riktigt plånboken med, men då fick jag idén, begagnat. Jag sitter idag på ett par Dynavoice Magic F-6 EX och undrar hur mycket mer välljud jag kan få för begagnat i prisklassen <5000kr? Vilka specifika märken samt modeller bör man hålla utkik efter? Har fått för mig att jag vill ha ett varmt ljud om det nu spelar någon större roll (vet att man kan leka med akustiken också). Stativare eller golvare spelar mindre roll så länge stativ ingår i budgeten och högtalarna får hemskt gärna vara vita. Har jag för mycket krav för denna prisklass, ja antagligen men jag ger det ett försök. 

Edit* Har kikat lite på XTZ 99.36 MKII, dessa bör kunna gå att få för under 5000 kr, om någon skulle ha ett par över så är jag intresserad.


Redigerat av Unregistered4ea4ec52, 18 augusti 2015 - 13:46.


#590

Postad 24 augusti 2015 - 19:12

Unregistered867b1984
  • Unregistered867b1984
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Ser att aktivitstnivån i denna tråd inte är allt för hög men jag ger det ett litet försök ändå, har ju trots allt inte bråttom på något vis. Efter att ha surfat runt lite fört mycket här på minhembio på sistone så fick uppgraderingsdjävulen klorna i mig. Dock så håller inte riktigt plånboken med, men då fick jag idén, begagnat. Jag sitter idag på ett par Dynavoice Magic F-6 EX och undrar hur mycket mer välljud jag kan få för begagnat i prisklassen <5000kr? Vilka specifika märken samt modeller bör man hålla utkik efter? Har fått för mig att jag vill ha ett varmt ljud om det nu spelar någon större roll (vet att man kan leka med akustiken också). Stativare eller golvare spelar mindre roll så länge stativ ingår i budgeten och högtalarna får hemskt gärna vara vita. Har jag för mycket krav för denna prisklass, ja antagligen men jag ger det ett försök. 

Edit* Har kikat lite på XTZ 99.36 MKII, dessa bör kunna gå att få för under 5000 kr, om någon skulle ha ett par över så är jag intresserad.

Du behöver nog inte ens kika på begagnat marknaden för att få mer välljudande högtalare än de Dynavoice du har nu. Boston Acoustics A-250 finns för 4990, har ett bra och varmt ljud. Själv köpte jag idag ett par Klipsch RF-42 II för 4990 kronor, de är väl inte vad jag skulle beskriva som varma, men de har enligt mig en sjukt bra diskant för det priset (vet att åsikterna om klipsch diskant är olika). 

 

https://www.prisjakt...kt.php?p=986207

 

Annars kan du ju gå upp ett litet steg och kika på Klipsch RF-52 II

 

https://www.prisjakt...kt.php?p=695421

 

Båda är bra högtalare från erkända märken :)



#591

Postad 24 augusti 2015 - 19:20

Unregistered867b1984
  • Unregistered867b1984
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Ser att aktivitstnivån i denna tråd inte är allt för hög men jag ger det ett litet försök ändå, har ju trots allt inte bråttom på något vis. Efter att ha surfat runt lite fört mycket här på minhembio på sistone så fick uppgraderingsdjävulen klorna i mig. Dock så håller inte riktigt plånboken med, men då fick jag idén, begagnat. Jag sitter idag på ett par Dynavoice Magic F-6 EX och undrar hur mycket mer välljud jag kan få för begagnat i prisklassen <5000kr? Vilka specifika märken samt modeller bör man hålla utkik efter? Har fått för mig att jag vill ha ett varmt ljud om det nu spelar någon större roll (vet att man kan leka med akustiken också). Stativare eller golvare spelar mindre roll så länge stativ ingår i budgeten och högtalarna får hemskt gärna vara vita. Har jag för mycket krav för denna prisklass, ja antagligen men jag ger det ett försök. 

Edit* Har kikat lite på XTZ 99.36 MKII, dessa bör kunna gå att få för under 5000 kr, om någon skulle ha ett par över så är jag intresserad.

Såg nu att du gärna ville ha vita, tyvärr finns ju inte de jag föreslog i vitt. Det gör ju däremot Dali Zensor 5 från Hi-Fi-Klubben, provlyssnade dem för ett tag sen och de lät riktigt trevligt och då var de inte inspelade än.

 

https://www.hifiklub...-golvhogtalare/



#592

Postad 26 augusti 2015 - 11:03

Trisse94
  • Trisse94
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Hej! Sitter sen tidigare på ett par B&W dm 602, första modellen tror jag. Har fått tagit över ett 5.1 system från sony med ett par SS MF 500h golvhögtalare. Klår dessa mina dm602?



#593

Postad 27 augusti 2015 - 22:47

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Det hör du väll själv?

#594

Postad 04 september 2015 - 13:15

jocke__r
  • jocke__r
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Har just nu ett par Dynavoice Definition DF-5 och är överlag ganska nöjd med dom. 

Hur som så har vi flyttat och vi tycker de tar upp lite för mycket plats så vi tänkte vi kanske ska gå över till ett par stativare istället. 

Jag har verkligen dålig koll på vad jag ska kolla efter. Budget ligger väl på max 5000 kr och jag skulle inte vilja gå ner i kvalité... är det möjligt eller omöjligt? 

Sneglar lite på dessa:

 

Jag blir tacksam för alla sorters tips! 


Redigerat av jocke__r, 07 september 2015 - 10:36.


#595

Postad 21 september 2015 - 09:40

martin16
  • martin16
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Har fått erbjudande om att köpa ett par Sony carbocon ss 3050 för en väldigt billig peng, är dessa något att ha? Googlar man på dom så hittar jag mest tyska återförsäljare som tidigare har haft dom i lager men inga direkt recensioner eller foruminlägg om dom.



#596

Postad 26 september 2015 - 09:26

Unregisteredaee893b9
  • Unregisteredaee893b9
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
Hur går det Jocke?

#597

Postad 28 september 2015 - 08:07

jocke__r
  • jocke__r
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Hur går det Jocke?

Tackar som frågar. Har prioriterat ny soffa nu så det kanske får vänta någon månad till. Det lutar mer och mer åt KEF Q100 eller Q300 då de inte har basreflektrör baktill så man kan ha upp dom på väggen (även om det inte är optimalt).

Dock går jag i funderingarna om jag ska vänta ytterligare och gå på KEF LS50 istället men då måste jag lösa placeringen eller om jag hittar riktigt luftiga stativ till Q Acoustics concept 20 då originalstativen är lite för dyra i mitt tycke. 



#598

Postad 20 oktober 2015 - 07:44

Unregisteredaee893b9
  • Unregisteredaee893b9
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
Du har gått upp i prisklass. Jag var lite nyfiken på de lite billigare, speciellt klipsch och Boston...

#599

Postad 08 november 2015 - 22:40

hypercello
  • hypercello
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Hej. Har ett par rf-82 mk1 frontar och tänkte köpa en center. 

Det står mellan Klipsch Reference RC-42 II (https://www.prisjakt...kt.php?p=693875)

och 

Klipsch Reference R-25C(https://www.prisjakt...t.php?p=2757018). Vilken är att föredra och varför?

 

Har även tänkt köpa ett par satelliter som surroundhögtalare/bakhögtalare då jag inte vill att de ska vara så skrymmande. Vore fint om man kunde skruva fast dem på väggen, samt vinkla dem då soffan står i ett hörn. Dessa kanske? (https://www.prisjakt...t.php?p=1046145

 

Runt 1000kr styck ligger min budget på.

Förslag tas tacksamt emot. :)



#600

Postad 08 november 2015 - 22:49

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Hej. Har ett par rf-82 mk1 frontar och tänkte köpa en center. 

Det står mellan Klipsch Reference RC-42 II (https://www.prisjakt...kt.php?p=693875)

och 

Klipsch Reference R-25C(https://www.prisjakt...t.php?p=2757018). Vilken är att föredra och varför?

 

Har även tänkt köpa ett par satelliter som surroundhögtalare/bakhögtalare då jag inte vill att de ska vara så skrymmande. Vore fint om man kunde skruva fast dem på väggen, samt vinkla dem då soffan står i ett hörn. Dessa kanske? (https://www.prisjakt...t.php?p=1046145

 

Runt 1000kr styck ligger min budget på.

Förslag tas tacksamt emot. :)

Tangent Audio kanske? 


Eller Klipsch R-15M? Har dessa själv där hemma :) Mycket prisvärda. Vet dock ej om dom går att skruva upp på väggen men som med allt annat så finns det väl lösningar till allt bara man letar lite :)


Jag antar att du menar per styck och inte per par alltså.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.