Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sony Alpha DSLR-A850/A900 *

546 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony AF 24-70/2,8 ZA Vario-Sonnar T* SSM (Objektiv) 1 (0) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A900 (Systemkameror) 3 7 (1) Inga priser
Sony AF 16-35/2,8 ZA Vario-Sonnar T* SSM (Objektiv) 1 (0) Inga priser
Sony AF 70-400/4,0-5,6 G SSM (Objektiv) 1 (0) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A850 (Systemkameror) 5 (0) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A850 + 28-75/2,8 SAM (Systemkameror) 5 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

#451

Postad 30 juni 2010 - 17:44

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Ser fint ut här :huh:

#452

Postad 30 juni 2010 - 18:02

GroKKen
  • GroKKen
  • Veteran

  • 2 487 inlägg
  • 0
Grattis till kameran Mayro :huh:

#453

Postad 08 juli 2010 - 19:49

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
oj.. Har missat här.. tack.!!!!

En fråga till någon kunnig.. Går detta objektiv på något sätt att ansluta till min A850´.. ?

Bifogad fil(er)



#454

Postad 08 juli 2010 - 20:06

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Har inte full koll på Praktica, men de har åtminstone använt m42 gängfattning på vissa kameror/objektiv.
Om det är sån fattning så är det inte så svårt att hitta adapter för objektivet.

#455

Postad 08 juli 2010 - 20:07

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
m42 om inte google luras :lol:

#456

Postad 08 juli 2010 - 20:09

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Då skall man bara veta gängan då`.. Och sedan skaffa en adapter.. Blir objektivet fortfarande ett f 1,8 då adapter ansluts ? Eller ändras sådant ?.. Och kan det ens vara värt att lägga sådant jobb på för att prova det?

#457

Postad 08 juli 2010 - 21:02

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Du har ju en m42-sektion på Dyxum ---> Länk

Sen har du ju även "lite" nyttig läsning här.

#458

Postad 08 juli 2010 - 21:58

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
upps.. "lite" läsning.. Det var ju en bok killen skrev där i ena länken... ;)

tackar... Men fick gåshud.. Ingen af känns inte bra då man ser kasst... :lol:

#459

Postad 09 juli 2010 - 11:13

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Sedär ja. :) Grattis mayro!

#460

Postad 09 juli 2010 - 14:06

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Tackar Explorer... :)

#461

Postad 11 juli 2010 - 07:59

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Mayro: Skulle du vilja ge en uttömlig "recension" av a850(även ni andra som har en.
Om du är i Växjö någon gång och har med dig kameran skulle jag gärna testa lite i studion.

MVH

Daniel

#462

Postad 11 juli 2010 - 10:41

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Jag är då och då faktiskt i Växjö..

Så det skulle nog gå att ordna så du fick testa den i studion din.. Och finns bara någon som kan vara här och byta utav mig så kan jag ju åka utan ha annat att göra än studiotesta A850 hos dig.. :)

Min fru måste ju ha 24 tim dygnet passning och hjälp...

Men det ordnar vi på nått sätt.. Skulle vara kul att ses också.. Du kan nog ge mig lite tips och råd också då du ju kan mer om iställ mm ... :)

#463

Postad 15 juli 2010 - 17:23

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Ahhh Jag tror jag fått en Aaaahaaaa upplevelse med A850 ... Efter misslyckats hela tiden med lite höga iso val,, Slog på helmanuellt inomhus i skuggig del av huset där jag brukar testa kameror..... Och exponerade lite över helt resolut... Drog sedan ner i bildprogram av överexponeringen.. Rättade liiite if färger..Och detta enbart med JPEG . ... Jag tror inte jag behöver säga att jag är förbannat nöjd med resultatet. Kanske andra inte nöjer sig med detta .. Men för mig som första försök att greja manuellt så var det aaaahhhaaa.... :) .Jag fotar ju aldrig manuellt.. Kan ju inte det sättet..Men det bidde ändå rätt ok..

Make = SONY
Model = DSLR-A850
Exposure Time = 1/40"
F Number = F8
Exposure Program = Manual
ISO Speed Ratings = 3200

Bifogad fil(er)


Redigerat av mayro, 15 juli 2010 - 17:25.


#464

Postad 15 juli 2010 - 20:24

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Iso 6400...M läget..Jpeg.. Kameran börjar bli varm i kläderna ... Och gör man mer "rätt" så kan kameran mer än jag trodde... Men man måste ta kommandot över den..
Make = SONY
Model = DSLR-A850
Exposure Time = 1/50"
F Number = F8
Exposure Program = Manual
ISO Speed Ratings = 6400
Minolta 35-70 f4

Bifogad fil(er)


Redigerat av mayro, 15 juli 2010 - 20:27.


#465

Postad 15 juli 2010 - 20:39

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Hänger inte med riktigt. Vad är så speciellt du upptäckt nu? Värdena ser normala ut för mig (förutom onödigt mörk bländare för inomhusbruk) :)

#466

Postad 15 juli 2010 - 20:40

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Det är inga dåliga resultat du får med den gamla Minoltagluggen! :)

... för att inte tala om kvaliteten vid en ljuskänslighet på 6400 ISO...!

#467

Postad 15 juli 2010 - 20:47

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Hänger inte med riktigt. Vad är så speciellt du upptäckt nu? Värdena ser normala ut för mig (förutom onödigt mörk bländare för inomhusbruk) ;)



Jag har upptäckt att A850 kan ta högisobilder... Och hur man gör .. Ja lite hur man gör i alla fall. Detta var ju mina stapplande första steg jag lagt ut..... Tack vare tips från fotosidant folk... :)

Sedan .. Med FF och så nära som bilden togs så blir skärpedjupet inte direkt så stort.. Därav f8.. Men kunde säkert gått med f 5,6 också.Eller f4... Men spelar roll.. Nu vart det f8.. Du bör testa ta nära bilder med FF så ser du hur kort skärpedjupet faktiskt är.. Mina första testbilder trodde jag med 2,8 glugg att objektivet var fel på eller skitkasst.. Fick 0,3 mm nästipp och resten bokeh... Så lärandet pågår för fullt.. Det finns skillnader man faktiskt inte tänker på mellan aps-c och FF..

Redigerat av mayro, 15 juli 2010 - 21:08.


#468

Postad 15 juli 2010 - 20:55

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Det är inga dåliga resultat du får med den gamla Minoltagluggen! :)

... för att inte tala om kvaliteten vid en ljuskänslighet på 6400 ISO...!



Tack.. Och kul du uppskattar mina sk "stapplande försök" med mauellt och jobba fram isoförmågan.. Trodde faktiskt inte den fanns... Men felet var som alltid snudd på endast skit bakom spakarna

Om Minoltagluggen..Jag har sagt det förr. Minolta 35-70 f 4 från 1985 är en urbillig liten juvel i minoltagluggvärlden.. Tyvärr så är 35 mm inte så bra på en 1,5 kamera.. Medans på fullformat blir det mer "rätt"... Men hur det än är med vidden.. Gluggen kan leverera utan tvekan... Alltid roligt med underdog situationer då det visar sig finnas styrkor man inte riktigt tror skall finnas där.. ;)

#469

Postad 15 juli 2010 - 21:09

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Menar du att överexponera en aning och backa i datorn är det ett bra sätt att undvika brus. :)

Men det behöver du inte manuellt läge till som du säkert vet ;)

#470

Postad 15 juli 2010 - 21:23

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Njett.. Jag visste inte ett smack om att där finns skillnader mellan dom vanliga billigare kamerorna och dessa mer "finkameror".. Och att just Sony tydligen har nån parameter ställd "lågt" på nått sätt vilket gör att kamerorna får ett fel utgångsläge på nått sätt med isoförmågan. Eller hur det nu var... Men läs själv direkt så slipper jag förklara fel samt otydligt.. Översta inlägget från Joakim tar upp ämnet...

http://www.fotosidan...p...410&page=60

och nej Jag visste inget om hur man kan göra. ;) . Håller just på att lära mig mer om "hur man kan göra".. :P

Tog bara en bunt år att komma på att man kan också lära sig kamera/foto teknik också.. :)

Redigerat av mayro, 15 juli 2010 - 21:28.


#471

Postad 15 juli 2010 - 21:42

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Jodå, jag har läst det. Intressant att bättre kameror ändrar beteende i mörkare situationer men det låter logiskt som han skriver.
Jag trodde du menade att pusha eponeringen lite för att sedan backa i redigeringen för att slippa brus. Det fungerar bra, men man tappar ju isoförmåga motsvarande "pushen". :)

Det du gör nu är egentligen inte att överexponera bilden utan bara exponera lite ljusare än vad kameran föreslår (som då är för mörkt). Borde kunna lösas bra med lite exponeringskompensation i de andra lägena som jag ser det. ;)

#472

Postad 15 juli 2010 - 22:06

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Knepigt att folket på dyxum inte vad jag sett har koll på saker som denna urtrevliga duktiga Joakim på fotosidan har bra koll på.. Men iofs inte kanske så konstigt. Joakim där på fotosidan har rätt god koll på just tekniska saker runt kameror och deras programvara mm mm. Jag är inte mannen som kan berätta allt han har förklarat osv runt kameror samt då även just Sonykameror..

Men han har koll. Så nu börjar jag fatta liiite mer om varför hur osv.. Även Lennart på fotosidan har lagt ner ett makalöst stort jobb för förklara och visa /beskriva saker runt kring just Sonys fullformatare. Men även andra kameror också..

Så tack vare deras och även andra givetvis så börjar ett o annat snappas upp.. Och bara direkt på första försöket jag försöker efter deras tips och råd så visar det sig att gubbarna´s förklaringar inte är tomma ord.. Och nu visar sig ju även att dessa rätt dåliga resultat iso mässigt faktiskt inte riktigt behöver vara så dåliga bara man vet varför och hur man reglerar kamerornas egenskaper mer rätt..

"Svaret" kom ju till och med i mina händer trotts jag inget kan alls.. Och enbart via deras förklaringar och beskrivanden..

Därmed vet jag nu i alla fall att Sonys fullformatare är nog inte så "Dåliga" då allt kommer omkring isomässigt.. :)

#473

Postad 15 juli 2010 - 23:08

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Lustigt det där med överexponering i sämre ljus, för jag tycks minnas att på filmtiden var det rätt vanligt att man överexponerade i mörkare omgivning för att det lilla ljus som finns skulle få extra tid på sig att "bränna in sig" rätt på filmytan. Nu i digitalåldern har man ju detta fenomenet med "varma pixlar" att ta hänsyn till så...ja...kanske tillverkaren helt enkelt ser till att ljusmätaren hellre beordrar en lite kortare slutartid p.g.a. brusrisken fast det egentligen kan bli överdrivet i slutändan? Måste testa själv att överexponera lite i mörker nästa gång. :)

#474

Postad 15 juli 2010 - 23:33

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Funkar ev på alla kameror.. Men just med Sony FF kameror så finns ju där detta lilla speciella som Joakim tar upp som gör att utan reglera själv så får man inte ur kameran det den kan prestera.. Och han tar ju upp det ihop med att kamerorna därför "missförstås" som sämre än dom är egentligen just för det där värdet Sony har satt lågt..


Citerar Joakim från fotosidan ..Och stryker under på slutet..

Sony har valt att sätta sin gråpunkt ganska långt ner i ljushet i råfilen, och motorn ACDSee använder har inga data om detta - och kan därmed inte kompensera för det. Man väljer också denna grundkompensering lite efter hur stort vitbalanseringsomfång man vill ha i kameran - extrema WB-temperaturer lurar översättningen råfil>framkallad fil till att överexponera enskilda kanaler i råfilen annars. Detta är OCKSÅ en av anledningarna till att kamerorna till synes har sämre högiso-egenskaper än vissa andra FF-kameror, men har välidgt bra värden på t.ex DxO. DxO tittar på råfilerna, och tycker det ser bra ut. Användaren tittar på framkallade bilder som är resultatet av en lite starkare "underexponering" än i många andra kameror, och tycker därmed att bilden ser ut som f-n.
Därför är det viktigt att man INTE tittar på ISO-tal när man jämför lågljusegenskaper - de är meningslösa. Det man ska titta på är slutartid och bländare. Genomsnittsfelen är ganska lika oberorende av kameramärke i dessa två parametrar - så mankan lita betydligt mer på desssa än på "ISO"-angivelsen kombinerat med kamerans egen exponeringsautomatik.

Litar du enbart på ISO+AE kommer en bild med A850 få samma skuggbrus som en D700 på dubbla detta ISO+AE. Detta är dock inte speciellt rättvisande, då en duktig fotograf kompenserar för Sonys prioritering av låg-ISO-bilder (där högdagrarna är betydigt viktigare!) genom att höja kompenseringen när det behövs. Då blir både bilderna och brusresultaten betydligt mer ilka varandra.



#475

Postad 16 juli 2010 - 00:04

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Mitt supermörka hörn i tv rummet.. Detta har några av er sett förr.. Och f 8 "bara blev så denna gång.. Siktade bara om och tog en bild. Och i mina ögon så ser det rätt hyfsat ut..

Så här ser det ut fotat med

Make = SONY
Model = DSLR-A850
Exposure Time = 1/50"
F Number = F8
Exposure Program = Manual
ISO Speed Ratings = 6400
Minolta 35-70 f4..

Bifogad fil(er)



#476

Postad 16 juli 2010 - 00:22

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Här i denna bild kan ni se hur rummet ser ut. Samt hur där uppe i hörnet tuppen står.. Och så ser ni altan med tak över.. Och persieenser berdragna.. Så rummet är rätt mörkt.. Och hörnet där upp än mörkare.. Så får man en bild utav fotosituationen där min "ISO-Foto-test-tupp " står.. :)

Bifogad fil(er)



#477

Postad 16 juli 2010 - 08:21

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Från samma tråd på fotosidan:

A850's (och A900's!) problem med högre ISO är ofta underexponering, och egentligen inte så mycket mer.


Inget egentligt hokus pokus alltså och i linje med vad jag skrev tidigare. Skruva upp exponeringeskompensationen när det börjar bli mörkt så blir det bra :)

#478

Postad 16 juli 2010 - 15:36

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Vitbalans som bränner ut högdagern i röd kanal i högt ISO?
Asså, jag hajjar nästan bara hälften av vad den där Joakim skriver om....men funkar det så är väl det huvudsaken, eller hur. :)

Redigerat av Velodynamic, 16 juli 2010 - 21:21.


#479

Postad 18 juli 2010 - 15:58

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
Nice Mayro. Grattis till din 850! :)

Vad använder du för RAW-program?
Jag har äntligen hittat ett som jag är grymt nöjd med, one software to rule them all. Adobe Lightroom 3 ger helt fantastiska resultat på 850/900.

#480

Postad 18 juli 2010 - 16:23

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Tack fastson...


Lightroom är för segt för att kunna användas på min dator.. Det går bara inte... Dessutom är programmet så struligt så jag kastade ut det oavsett om det hade fungerar på datorn utan ta musten ur den (tror jag) .. Har aldrig sett ett svårare program att öppna upp sina bilder i.. Höll på att bli totalt rasande...

Sedan så håller jag på mest att försöka snappa hur man får kameran att fungera så bra jag kan få den att göra.. Det är ju inte direkt en "Autokamera" om man säger så.. ;)

Men det är skoj som attan att hålla på med träna och testa lite.... :)

#481

Postad 18 juli 2010 - 16:35

Unregistered2d8d729c
  • Unregistered2d8d729c
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Lightroom är för segt för att kunna användas på min dator.. Det går bara inte... Dessutom är programmet så struligt så jag kastade ut det oavsett om det hade fungerar på datorn utan ta musten ur den (tror jag) .. Har aldrig sett ett svårare program att öppna upp sina bilder i.. Höll på att bli totalt rasande...


Då berodde det nog enbart på att din dator var för seg skulle jag tippa på, för ett mer lättjobbat men samtidigt kraftfullt program är otroligt svårt att hitta.

#482

Postad 18 juli 2010 - 17:20

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Då berodde det nog enbart på att din dator var för seg skulle jag tippa på, för ett mer lättjobbat men samtidigt kraftfullt program är otroligt svårt att hitta.



Självklart är det min dator som har för lite kapacitet. Men även att programmet är extremt tungrott... Att det skulle vara lättjobbat däremot håller jag rakt inte med om. Det går ju för sjutton inte ens att få det sedvanliga så att där finns mappar att öppna. Utan man får en lång jäkla radda av osorterade bilder bara..

Jag fattade i alla fall inte hur sjutton man gör.. Och så förbaskat svårt skall det inte vara att få ett program att visa sina mappar..

#483

Postad 18 juli 2010 - 19:05

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Det är uppenbarligen inte bara jag som anser det segare än halvkallt tuggummi..

https://www.minhembi...howtopic=263294

#484

Postad 18 juli 2010 - 20:54

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
Om du låter Lightroom 3 importera dina bilder (vilket mitt gör så fort jag stoppar in minneskortet i datorn) så sorteras det i mappar efter vilket datum bilden är tagen. Tycker man får väldigt bra överblick då. När det gäller att lägga in redan överförda filer så blev de också sorterade i kataloger med datum.

Postad bild
Till vänster i bild så ser du huvudmappar för årtal, under dessa ligger mappar när bilderna är tagna. Hur såg det ut på din burk?

Kan tänka mig att det är ganska krävande. A850s 24MP-bilder är inte att leka med (i något program). Jag har en ganska ny dator (i7 920, 6GB RAM) så det flyter på riktigt bra, men min gamla laptop (C2D 2GB RAM) hade stora problem, det är främst när RAM-minnet tar slut då datorn övergår till att använda hårddisken som skrivminne, då blir det riktigt segt. Och det är just detta som är farligt med bilder i så hög upplösning, minnes fylls jättesnabbt.

#485

Postad 18 juli 2010 - 21:04

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Jo min dator är inte fullmatat på långt när i kraft.. Men varenda annat program går utan problem.. Men inte LR.. Så det blir inte att byta dator för greja det inte..

Klart.. Arbetsminne till en dell kanske inte är så dyrt.. Men jag varken kan nått om sådant.. Inte ens vad man skall ha.. Jag har 2 GB idag... Men någon datorkunnig kanske har nått sådant där arbetsgrejs liggande som inte används.. Så dom 2 GB kan utökas ... Hur man nu gör det.. :)

#486

Postad 18 juli 2010 - 21:26

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
Att utöka minnet är ganska lätt. :)
Gäller bara att ta reda på vad man har för minne i datorn. Ett sätt är att stänga av datorn och plocka ur minnet för att läsa på etiketten. Annars brukar CPUID http://www.cpuid.com/ (ladda hem, starta upp CPUID och kolla under fliken SPD) fungera.

RAM-minnet ser ut så här, monterat.
Postad bild
Utöver själva insättningsprocessen behöver man inte göra några inställningar i datorn. Har dock för mig att 32-bit Windows har en maxgräns på 4GB.

Om du vet modellen på DELL-datorn kan jag hjälpa dig identifiera vilken typ av minne, kolla priser osv. ;)

#487

Postad 18 juli 2010 - 21:29

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Dimension 9200 står det på den...

#488

Postad 18 juli 2010 - 22:04

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
Dimension 9200 kan tydligen ha maximalt 4GB RAM. De levererades med DDR2 667MHz och/eller 800MHz.
Lättast är väl att köpa 800MHz så klockas de ner om det skulle sitta 667 i, CPUID kan dock berätta vilken MHz det är på minnet, så jag skulle rekommendera att du provar det. http://www.cpuid.com/ <-- Gratis, och om du laddar hem ZIP-filen så behöver du inte installera programmet, utan startar det direkt ur ZIP-filen.

800MHz-varianten "Kingston ValueR. DDR2 PC6400 1GB CL5" kostar 275:- hos Komplett.se, och du ska ha två sådana.
http://www.komplett....aspx?sku=322255

Användarmanualen hittade jag hos DELL.
http://support.euro....SW/TH652A02.pdf
På sidan 84 beskrivs det hur nya minnen installeras. :)

#489

Postad 18 juli 2010 - 22:09

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
6700 står det.. Så står det 266 ghz

Man ser det då man trycker på egenskaper på datorn.,..

Så vad är det man då skall titta efter tycker du?..

#490

Postad 18 juli 2010 - 22:27

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
Om du tankar ner CPU-Z så är det lättare att se.

Klicka på denna länk, öppna ZIP-filen och klicka på cpuz.exe
http://www.cpuid.com...5-32bits-en.zip

Bifogad fil  cpuz.jpg   254,7K   0 Antal nerladdningar

Under fliken SPD ska det se ut något som på min bild, vad står det under
Module Size
Max Bandwidth

#491

Postad 18 juli 2010 - 22:32

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
512
och
pc2 4300 - 266mhz

Redigerat av mayro, 18 juli 2010 - 22:37.


#492

Postad 18 juli 2010 - 22:35

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
512 på Module size? Aah, om du kör 2GB så har de delat upp minnet på alla fyra minnesplatserna. Om du väljer och kollar Slot #1 till 4 står det 512 på varje?

Vad står det under Max Bandwidth?

Vi går fett OT nu, men en mod får väl rensa sen. :)

Redigerat av fastson, 18 juli 2010 - 22:36.


#493

Postad 18 juli 2010 - 22:39

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Max bandwidth pc2 4300 - 266mhz ..

Och Det står 512 på dom alla i Slot ett till fyra.


och ja.. Moddsen kan nog städa sen.. Tack för du hjälper mig...

Redigerat av mayro, 18 juli 2010 - 22:42.


#494

Postad 18 juli 2010 - 23:00

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
Yep, DDR2 533MHz är det då.
Ok, då blev det lite jobbigare med 4st 512MB-minnen. Helst ska de jobba i par, så antingen 2st 1GB minnen (du plockar bort 2st 512) så får du 3GB totalt, men det skulle kännas bättre att gå på 4GB direkt.

Det finns 2GB minnen att köpa, Kingston ValueR. DDR2 PC6400 2GB CL5 och dessa är med den högsta hastigheten som din dator har stöd för, enligt användarmanualen. Då plockar du bort samtliga minnesmoduler och sätter in dessa istället.
http://www.komplett....aspx?sku=342736
2st är nästan en tusing innan frakt, vet inte vad du tycker om det. 2GB extra arbetsminne skulle göra datorn gladare iaf. :)

Redigerat av fastson, 18 juli 2010 - 23:03.


#495

Postad 18 juli 2010 - 23:04

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Såg..


Man skall köpa två sådana..? typ 1000 kr... Ta bort dom fyra 512 som sitter där nu. Och sätta i två st i stället. Fast med då mer fart på. Fattar jag rätt?

Redigerat av mayro, 18 juli 2010 - 23:09.


#496

Postad 18 juli 2010 - 23:11

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0

Nu förstår jag inget.. Skall man köpa 4 st sådana där? För ersätta dom 4 som sitter i... 2000 kr snudd?? ;)


Nej, nej.. 2st :) ca. 1000kr. Datorn har inte stöd för mer än 4GB i arbetsminne, så med två stycken 2GB når du upp till 4GB, de som redan sitter i har du då ingen användning för och dessa får du plocka bort.

Ah, såg inte din redigering. Ja det är riktigt.

Redigerat av fastson, 18 juli 2010 - 23:13.


#497

Postad 18 juli 2010 - 23:16

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Är inte detta samma sak fast ytterligare lite billigare ?

http://www.komplett....381#ProductTabs

http://www.komplett....aspx?sku=363143

http://www.komplett....aspx?sku=312372

#498

Postad 18 juli 2010 - 23:31

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
De du länkade till är kits på 2x1GB, alltså totalt 2GB, så de blir dyrare.

Här är ett kit på 2x2GB, totalt 4GB.
http://www.komplett....aspx?sku=451111
949:- verkar vara Kompletts bästa pris för 4GB.

Efter en snabbkoll här på Prisjakt så varierar det från ~800 upp till Kompletts priser, men då finns de inte alltid i lager eller så är det från någon mystisk butik. Jag har beställt kanske 10-15ggr från Komplett och de är alltid snabba och hjälpsamma.

#499

Postad 18 juli 2010 - 23:38

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
tack för hjälp Fastson.. Då skall mitt Tamronobjektiv säljas bara så skall vi se över detta.. Länken är sparad...


Skall vi be moddarna städa nu? Det bidde ju en del ot som du sa.. :)

#500

Postad 18 juli 2010 - 23:41

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
Inga problem. :) Skicka gärna PM om du har några andra funderingar.
Hehe, ja moddarna får gärna städa nu om de vill. ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.